PDA

Bekijk Volledige Versie : 98 % van de moslims op de wereld is te arm om de hadj tijdens leven te verrichten



Marsipulami
02-01-06, 00:10
Al meer dan 1 miljoen bedevaarders aangekomen voor jaarlijkse bedevaart naar Mekka


Geplaatst op 1/1 '06 om 21:44u
Door Theo Borgermans (Bron: RKnieuws.net , AFP)


DJEBBAH (RKnieuws.net) - In Saoudi-Arabië zijn al meer dan 1,1 miljoen moslims aangekomen voor de jaarlijkse bedevaart (Hadj) naar Mekka, zo verklaarde een verantwoordelijke van het saoudische ministerie van Binnenlandse zaken. De bedevaart begint op 8 januari.



De Hadj vindt altijd plaats in het begin van de twaalfde maand van de moslimkalender die vandaag/zondag begonnen is. De Hadj brengt de moslim naar de plaats waar Mohammed de Islam heeft gepredikt. Mohammed’s ’afscheidsbedevaart’ in zijn sterfjaar werd het voorbeeld voor het huidige hadj-ritueel. De relatie met de persoon van Mohammed is voor de moslim een belangrijk aspect van de Hadj. Dit blijkt ondermeer uit het bezoek dat veel pelgrims na afloop brengen aan Mohammed’s graf in Medina.

Het hadj-ritueel begint met het aannemen van de ihraam, de gewijde staat van de pelgrim. Dit is verplicht zodra men het heilige gebied rond Mekka betreedt. De pelgrims, die tegenwoordig meestal per vliegtuig arriveren, plegen de ihraam bij aankomst vanaf de vliegtuigtrap aan te nemen. Voor de mannen houdt dat in dat zij gekleed gaan in twee witte ongenaaide doeken, waarvan de ene om de linkerschouder wordt geslagen en de andere om de lendenen. Voor de vrouw geldt slechts dat haar handen en haar gezicht onbedekt moeten blijven. Tijdens de ihraam moet de moehrim (of moehrima, hij of zij die in gewijde staat verkeert) zich van seksueel verkeer onthouden. Verder is het scheren en knippen van haar en nagels en ook het kammen niet toegestaan.

Onmiddellijk na aankomst in Mekka wordt een bezoek aan de Ka’bah gebracht, waaromheen het plein van de grote moskee ligt. Beginnend bij de zwarte steen die in de oosthoek van de Ka’bah is ingemetseld en die de pelgrim zo mogelijk kust of aanraakt daarna gaat hij rechtsom en maakt vervolgens tegen de wijzers van de klok in een zevenvoudige omgang rond de Ka’bah. Daarna verricht hij de loop tussen de met de grote moskee verbonden heilige plaatsen Safa en Marwa, eveneens zevenmaal. Dit gebeurt ter herinnering aan Hagar, die hier radeloos rondliep met haar zoontje Ismaël op zoek naar water en dit uiteindelijk vond in de bron Zamzam. Nadat de pelgrims een preek van de Qadi of rechter van Mekka hebben bijgewoond, begeven zij zich naar de dertig kilometer ten oosten van Mekka gelegen vlakte van Arafat, de berg waar aan Mohammed de Koran werd geopenbaard. Daar brengen zij in tenten de nacht door.

Daarna begeeft men zich in een massale wedloop in westelijke richting naar Moezdalifa, waar men de nacht doorbrengt, opnieuw gevolgd door een wedren, nu naar Mina, op acht kilometer ten oosten van Mekka, waar men rond zonsopgang moet aankomen. Hier gooit iedere pelgrim zeven steentjes op een steenhoop. Dit wordt gezien als navolging van Abraham, die hier de satan zou hebben verdreven toen deze hem wilde verleiden zijn zoon niet te offeren. Hierna, op de tiende dag van de pelgrimage naar Mekka, vindt het offeren plaats van een schaap of ander vee. Dit offer is niet verplicht. Het vlees is grotendeels voor de armen bestemd. Nadat men zich vervolgens het hoofd heeft laten scheren (bij vrouwen wordt slechts symbolisch een lok afgeknipt) is de Hadj ten einde.

De waarde die aan de Hadj wordt gehecht is groot. Hij die in een afgelegen dorp als enige de Hadj heeft verricht, geldt voortaan als een autoriteit op het gebied van het geloof. Vooral vroeger was de reis naar Mekka op zichzelf al een prestatie door de ontberingen en gevaren die ermee verbonden waren. Al is reizen tegenwoordig gemakkelijker geworden, het verblijf in Mekka met één à twee miljoen pelgrims tegelijk is nog steeds geen onverdeeld genoegen, vooral als het heet is. Ondanks de massale deelname is zo’n 98% van de moslims buiten Arabië door de relatief hoge kosten die eraan verbonden zijn, nooit in de gelegenheid de Hadj te verrichten. Voor de moslims die thuisblijven, is de eigenlijke feestdag het offerfeest, ook wel ’het grote feest (ied al-adha)’ genoemd. Op deze dag vindt na zonsopgang in de moskee een feestgebed plaats. Daarna wordt in ieder gezin zo mogelijk een schaap geslacht. Van het vlees geeft men een deel weg aan de armen. (tb)

Victory
02-01-06, 00:19
Allah (swt) maakt alles mogelijk voor diegenen die echt willen. Er was een man die lopend van India naar Makka ging. Het duurde hem drie jaar.

Marsipulami
02-01-06, 00:21
Geplaatst door Victory
Allah (swt) maakt alles mogelijk voor diegenen die echt willen. Er was een man die lopend van India naar Makka ging. Het duurde hem drie jaar.

Niet iedereen kan het zich permitteren om drie jaar zonder inkomen uit arbeid of een uitkering te blijven.

mark61
02-01-06, 00:22
Geplaatst door Victory
Allah (swt) maakt alles mogelijk voor diegenen die echt willen. Er was een man die lopend van India naar Makka ging. Het duurde hem drie jaar.

Wat ik me dan altijd afvraag is waar zijn vrouw en bloedjes van kinderen in tussentijd van leven. :)

Maar die 2% geldt vooral als autoriteit op het gebied van geld verdienen, denk ik. Vooral die lui die 10 keer gaan. Patsers.

freya
02-01-06, 00:36
Geplaatst door mark61

Maar die 2% geldt vooral als autoriteit op het gebied van geld verdienen, denk ik. Vooral die lui die 10 keer gaan. Patsers.

Die lui die tien keer gaan hebben dat kennelijk nodig. Vergeet niet dat je na de hadj weer met een schone lei begint. Een vrome moslim zorgt daarna de lei ook schoon te houden, maar sommigen leven er gewoon weer op los als beesten en neme om de zoveel tijd weer ff een retourtje Mekka :moe:


Heb ooit iemand gekend die 5 x was geweest. Zij had ook ca evenveel abortussen ondergaan :moe: :moe: :moe:

Marsipulami
02-01-06, 00:42
De islam is Big Business in Saoudi Arabië. Twee miljoen reli-toeristen tijdens het offerfeest opvangen doet het bruto binnenlands product wel wat stijgen. Maar ik denk dat het niet klopt dat 98 % van de moslims uit armoede niet naar Mekka kan. Mekka kan niet meer dan twee miljoen bedevaarders aan per jaar om praktische en materiele redenen. Voor arme moslimlanden bestaan er quota wat het aantal bedevaarders betreft. Voor rijkere (westerse) landen bestaan die quota helemaal niet. Het Saoudische vorstenhuis en het religieuze beleid ter plekke wil vooral rijke geloofsgenoten de kans geven om hun religieuze verplichtingen na te komen.

freya
02-01-06, 00:44
Geplaatst door Marsipulami
Het Saoudische vorstenhuis en het religieuze beleid ter plekke wil vooral rijke geloofsgenoten de kans geven om hun religieuze verplichtingen na te komen.

:duim: Die hebben het vast ook het hardst nodig.

Marsipulami
02-01-06, 00:45
Geplaatst door freya
Heb ooit iemand gekend die 5 x was geweest. Zij had ook ca evenveel abortussen ondergaan :moe: :moe: :moe:

Ow, ow, wat een "katholieke" reactie. De islam maakt geen bezwaar tegen abortus voor zover ik op de hoogte ben. Abortus is geen zonde voor moslims.

Victory
02-01-06, 00:53
Geplaatst door Marsipulami
Ow, ow, wat een "katholieke" reactie. De islam maakt geen bezwaar tegen abortus voor zover ik op de hoogte ben. Abortus is geen zonde voor moslims.
Zomaar een abortus is verboden, en het zal je heel veel kosten (je zal als straf aan de armen geld moeten getalen), hoe ouder de baby, hoe meer grammen aan goud. (loopt op tot 3.5Kg aan goud),

Een vrouw mag een abortus doen als het 'zwanger zijn' (of baren van een kind) haar leven in het gevaar brengt.

Marsipulami
02-01-06, 01:00
Geplaatst door Victory
Zomaar een abortus is verboden, en het zal je heel veel kosten (je zal als straf aan de armen geld moeten getalen), hoe ouder de baby, hoe meer grammen aan goud. (loopt op tot 3.5Kg aan goud),

Ah, dat wist ik niet. Dus als een moslim(a) rijk genoeg is, dan kan ie een abortus wel goedmaken met God. Soms lijken moslims wel erg veel op de katholieken van voor de reformatie (knipoog :wink: naar Wortel).

Victory
02-01-06, 01:10
Geplaatst door Marsipulami
Ah, dat wist ik niet. Dus als een moslim(a) rijk genoeg is, dan kan ie een abortus wel goedmaken met God. Soms lijken moslims wel erg veel op de katholieken van voor de reformatie (knipoog :wink: naar Wortel).
Mischien zijn er ook straffen voor in de hiernamaals. Ik weet weinig hierover omdat het mij weinig intresseerd. :) Ik ben onlangs vader geworden trouwens (maandje terug). :strik:

~Panthera~
02-01-06, 01:17
Geplaatst door Victory
Mischien zijn er ook straffen voor in de hiernamaals. Ik weet weinig hierover omdat het mij weinig intresseerd. :) Ik ben onlangs vader geworden trouwens (maandje terug). :strik:

Gefeliciteerd, Vic ! :duim:

Marsipulami
02-01-06, 01:49
Geplaatst door Victory
Mischien zijn er ook straffen voor in de hiernamaals. Ik weet weinig hierover omdat het mij weinig intresseerd. :) Ik ben onlangs vader geworden trouwens (maandje terug). :strik:

Aha, daar was je dus mee bezig. Nou heel erg gefeliciteerd. :duim:

Victory
02-01-06, 14:30
Dank jullie wel. :)

Amenzu
03-01-06, 11:07
Geplaatst door freya
Die lui die tien keer gaan hebben dat kennelijk nodig. Vergeet niet dat je na de hadj weer met een schone lei begint. Een vrome moslim zorgt daarna de lei ook schoon te houden, maar sommigen leven er gewoon weer op los als beesten en neme om de zoveel tijd weer ff een retourtje Mekka :moe:


Heb ooit iemand gekend die 5 x was geweest. Zij had ook ca evenveel abortussen ondergaan :moe: :moe: :moe:

Dat is te makkelijk gedacht. IK ga naar mekka en ik word een ander mens, was het maar zo makkelijk. Bovendien komt het op mij zo over: Ga je gang, want als het zover is kan naar mekka en dan spoel je alles weg.. ik vind het simplistisch gedacht....

Amenzu
03-01-06, 11:17
IK heb net op alarabiya gelezen dat er kuwaiti VIP hajj kopen voor 15000 dollar, waardoor ze een VIP behandeling krijgen.....

Dat heb je dus ook (zie alarabiya.net voorpagina)

Marsipulami
05-01-06, 16:07
Geplaatst door Amenzu
IK heb net op alarabiya gelezen dat er kuwaiti VIP hajj kopen voor 15000 dollar, waardoor ze een VIP behandeling krijgen.....

Dat heb je dus ook (zie alarabiya.net voorpagina)


Voor die prijs mochten ze toch wel eens een fatsoenlijk hotel bouwen.

Doden bij instorting hotel in Mekka


MEKKA - In de heilige islamitische stad Mekka is vandaag een hotel ingestort. Volgens de Arabische televisiezender Al-Jazeera zijn daarbij zeker 23 doden gevallen. Het hotel Al-Ghaza telt vijf verdiepingen ligt aan de zogenaamde Poort van de Vrede, op zo'n zestig meter afstand van de Grote Moskee. In Mekka zijn momenteel miljoenen moslims bijeen in het kader van de jaarlijkse hadj, de islamitische bedevaart.

Het aantal pelgrims dat zich naar Mekka begeeft is de laatste vijftien jaar elf keer zo groot geworden. De Saudische regering heeft miljarden euro's uitgegeven om de infrastructuur zodanig te verbeteren dat de jaarlijkse hadj zonder problemen kan verlopen. Maar geregeld vallen er tijdens de bedevaart toch doden.

De ergste ramp voltrok zich in 1990. In een overvolle voetgangerstunnel die naar heilige plaatsen leidde werden toen 1.426 pelgrims onder de voet gelopen. In 2004 werden 251 mensen vertrapt toen tijdens een ritueel genaamd 'het stenigen van de duivel' paniek uitbrak. Ongelukken tijdens dat ritueel kostten in de jaren '90 ook al honderden mensen het leven.

ml

Amenzu
05-01-06, 16:27
Deze mensen gaan met een prive vliegtuig en krijgen een koninkelijk onthaal op het vliegveld. Zij komen in hotels van een ander kaliber terecht.

Het was lachwekkend, er worden zelfs vrouwen ingezet. ALs je genoeg betaalt dan kan de hajj doormaken met een bekeerde vrouwelijke artiest. In dit soorten landen (maar ook in egypte) beslissen sommige vrouwelijk artiesten ineens om een hoofdoek te gaan dragen en te stoppen met zingen. Want strekt genomen is muziek in de islam haram.



Geplaatst door Marsipulami
Voor die prijs mochten ze toch wel eens een fatsoenlijk hotel bouwen.

Doden bij instorting hotel in Mekka


MEKKA - In de heilige islamitische stad Mekka is vandaag een hotel ingestort. Volgens de Arabische televisiezender Al-Jazeera zijn daarbij zeker 23 doden gevallen. Het hotel Al-Ghaza telt vijf verdiepingen ligt aan de zogenaamde Poort van de Vrede, op zo'n zestig meter afstand van de Grote Moskee. In Mekka zijn momenteel miljoenen moslims bijeen in het kader van de jaarlijkse hadj, de islamitische bedevaart.

Het aantal pelgrims dat zich naar Mekka begeeft is de laatste vijftien jaar elf keer zo groot geworden. De Saudische regering heeft miljarden euro's uitgegeven om de infrastructuur zodanig te verbeteren dat de jaarlijkse hadj zonder problemen kan verlopen. Maar geregeld vallen er tijdens de bedevaart toch doden.

De ergste ramp voltrok zich in 1990. In een overvolle voetgangerstunnel die naar heilige plaatsen leidde werden toen 1.426 pelgrims onder de voet gelopen. In 2004 werden 251 mensen vertrapt toen tijdens

een ritueel genaamd 'het stenigen van de duivel' paniek uitbrak. Ongelukken tijdens dat ritueel kostten in de jaren '90 ook al honderden mensen het leven.

ml

Dolle Fatima
05-01-06, 16:54
Geplaatst door Victory
Zomaar een abortus is verboden, en het zal je heel veel kosten (je zal als straf aan de armen geld moeten getalen), hoe ouder de baby, hoe meer grammen aan goud. (loopt op tot 3.5Kg aan goud),

Een vrouw mag een abortus doen als het 'zwanger zijn' (of baren van een kind) haar leven in het gevaar brengt.

Gelukkig komen Sunnitische Moslims niet zo makkelijk van zo'n zware zonde af.
Ik ga shi'itische Moslims steeds meer als katholieken zien. Geld betalen om een zonde weg te werken, wat een belachelijk idee zeg. Herinnert me sterk aan het idee van 'aflaten' kopen.

Marsipulami
05-01-06, 16:57
Geplaatst door Amenzu
Deze mensen gaan met een prive vliegtuig en krijgen een koninkelijk onthaal op het vliegveld. Zij komen in hotels van een ander kaliber terecht.



Het historische Mekka is nagenoeg geheel verwoest onder druk van de religieuze commercie dat liever hotels ziet met heel veel verdiepingen.

Historisch Mekka en Medina verwoest wegens afgoderij

Hilversum (Van onze redactie/Nederlands Dagblad) 9 augustus 2005 - Het oude gedeelte van de Saudische stad Mekka wordt gesloopt. De overheid grijpt niet in. Het historische Mekka, de bakermat van de islam, dreigt ten prooi te vallen aan streng-religieuze moslims en projectontwikkelaars. Bijna alle oude gebouwen uit de stad zijn weg en nu dreigt ook de geboorteplaats van de profeet Mohammed te sneuvelen onder het geweld van bulldozers.

Laatste dagen
“Wij zijn getuige van de laatste dagen van Mekka en Medina”, citeerde de Britse krant The Independent de Saudische architect Sami Angawi, een deskundige op het gebied van de islamitische architectuur die zijn leven wijdt aan het behoud van de twee heiligste steden van de islam: Mekka en Medina. Volgens hem zijn er nog maar twintig gebouwen over die dateren uit de tijd dat de profeet Mohammed leefde, veertien eeuwen geleden. Die kunnen volgens hem zomaar binnen een paar uur verleden tijd zijn.

Vertrapping en afgoderij
In februari 2004 werd bekend dat Koning Fahd van Saudi-Arabië de heilige plaatsen Mekka en Medina moderniseren om te helpen voorkomen dat in de toekomst opnieuw honderden mensen worden vertrapt tijdens de hadj, de jaarlijkse islamitische bedevaart. Ook is bekend dat de Saudische religieuze autoriteiten de heiligdommen als een bron van afgoderij beschouwen.

Mekka en Medina
Mekka is de meestbezochte pelgrimsplaats in de wereld. Het herbergt de beroemde Grote Moskee en het ontvangt samen met de nabijgelegen stad Medina (waar de profeet Mohammed begraven ligt) ieder jaar ongeveer vier miljoen pelgrims.

Geld
”Dienstverlening voor de pelgrims is helemaal niet het doel. Als zij zich zulke zorgen maakten om de pelgrims, hadden ze wel een spoorlijn aangelegd tussen Mekka en Djedda en tussen Mekka en Medina. Ze slopen alle monumenten die niet Saudi-Wahhabitisch zijn en zij gebruiken de A-lokaties om geld te verdienen”, oordeelt de architect Angawi. “Mekka moet een weerspiegeling zijn van de multiculturele moslimwereld, geen betonnen parkeerplaats.” The Independent herinnert eraan dat plannen voor hoogbouw in Jeruzalem steeds tot wereldwijde protesten hebben geleid. “Maar de ijverige bulldozers van Mekka leiden nauwelijks tot een zuchtje van protest.”

Wahhabitisme
De drijvende kracht achter de verwoesting van de oude gebouwen en structuren is het Wahhabitisme, stelt dr. Angawi. Dit streng geloof van Saudi-Arabië is geïmporteerd door de al-Saud-stamhoofden toen die de regio in de jaren twintig van de vorige eeuw veroverden. Het motief voor de verwoestingen is hun vrees dat plaatsen van historisch en religieus belang aanleiding zouden kunnen geven tot afgoderij. In Saudi-Arabië staat daarop de doodstraf. De Wahhabiten vinden dat echte moslims zich vooral moeten richten op de Grote Moskee.

Geboorteplaats Mohammed
De Wahhabiten hebben nu volgens Angawi de geboorteplaats van de profeet Mohammed in het vizier. Die ontkwam vijftig jaar geleden nog aan 'renovatie' toen de architect van een bibliotheek de koning wist over te halen de restanten van de geboorteplaats intact te laten onder het nieuwe gebouw. Maar nu hebben de autoriteiten toestemming gegeven voor het moderniseren van de bibliotheek. De plannen daarvoor houden in dat de bestaande fundamenten en de overblijfselen van de geboorteplaats onder beton gaan verdwijnen.

Geheimhouden
De meeste gebouwen hebben hetzelfde lot ondergaan als het huis van Ali-Oraid, de kleinzoon van de profeet Mohammed, dat Angawi ontdekte en opgroef. Na de ontdekking gaf de vorige week overleden koning Fahd opdracht het te slopen voor het een pelgrimsoord zou worden. Daarom hebben Angawi en zijn medestanders een aantal plaatsen in de heilige steden die mogelijk dateren uit de tijd van Abraham geheimgehouden, vertelde hij aan de krant.

Kantoortorens en flats
Projectontwikkelaats hebben de door de sloop van de gebouwen ontstane lege plekken volgebouwd met kantoortorens en flats. Er moeten vlak bij de Grote Moskee nog hogere gebouwen komen voor hotels, appartementen, winkels en restaurants. Daarbij zal de moskee volgens Angawi in het niet verdwijnen. Maar de projectontwikkelaars zeggen dat er meer behoefte is aan hotels en appartementen omdat het aantal pelgrims tot misschien wel twintig miljoen gaat stijgen omdat de Saudische autoriteiten soepeler toelatingsnormen hanteren.

Zeer omvangrijk
Angawi staat niet alleen met zijn zorgen. Ali al-Ahmed van het Gulf Institute in Washington, een onafhankelijke instelling die zich bezighoudt met het verzamelen van informatie, zei tegen The Independent: “De verwoesting van de islamitische historische monumenten is de omvangrijkste uit de geschiedenis en is erger dan ontheiliging van de Koran.”

Soldim
05-01-06, 17:00
Geplaatst door Dolle Fatima
Ik ga shi'itische Moslims steeds meer als katholieken zien.

Zal er nu door een boze katholiek, of door een boze shi'it gereageerd worden? :D

Amenzu
05-01-06, 17:11
Geplaatst door Soldim
Zal er nu door een boze katholiek, of door een boze shi'it gereageerd worden? :D

Nee door een boze soenniet (Noord afrikaans oftewel Amazigh interpertatie van de soennitiesche stroming).

De sunnieten geen geen alleenrecht op islam. Zij moeten eens ophouden met de verkettering van de shieten. Ieder molim heeft het recht om zijn religieus opvatting te beleven. Er zijn teintallen storomingen en aftakkingen daarvan.

observer
05-01-06, 22:58
als 98% arm is en van die 2 % ook nog eens een flink deel via de olie aan zijn geld komt dan wordt er maar verdomd weinig inkomen gegenereerd in de moslimwereld

Victory
05-01-06, 23:44
Geplaatst door Dolle Fatima
Gelukkig komen Sunnitische Moslims niet zo makkelijk van zo'n zware zonde af.
Ik ga shi'itische Moslims steeds meer als katholieken zien. Geld betalen om een zonde weg te werken, wat een belachelijk idee zeg. Herinnert me sterk aan het idee van 'aflaten' kopen.
Je bent zeer onwetend over je eigen geloof. Er bestaat geen verschil hierover tussen de shi'a en de ahl al sunna. Diya moet door beiden betaald worden.

's werelds meest bekende sunni geleerde, Sheikh Yusuf Al-Qaradawi geeft het volgende fatwa:

Question:
Dear scholars, as-Salamu `alaykum wa Rahmatu Allah wa Barakatuh. What is Islam’s stance on abortion, as the issue is still controversial, especially among Muslims living abroad? Jazakum Allah Khayran.

Fatwa:
Wa `alaykum As-Salamu wa Rahmatullahi wa Barakatuh.

In the Name of Allah, Most Gracious, Most Merciful.

All praise and thanks are due to Allah, and peace and blessings be upon His Messenger.

Dear brother in Islam, thanks a lot for your interesting question, which reflects your deep belief in the fact that Islam has answers for every problem facing mankind. Our utmost wish is just for all of us to adhere to the teachings of this great religion which came to save mankind from the peril of succumbing to the material life, to rescue them from darkness of following whims and self-inclinations to the light of guidance and eternal prosperity.

As regards your question, following is what the eminent Muslim scholar, Sheikh Yusuf Al-Qaradawi, states in his well-known book, The Lawful and the Prohibited in Islam:

“While Islam permits preventing pregnancy for valid reasons, it does not allow doing violence to it once it occurs.

Muslim jurists have agreed unanimously that after the fetus is completely formed and has been given a soul, abortion is haram. It is also a crime, the commission of which is prohibited to the Muslim because it constitutes an offense against a complete, living human being. Jurists insist that the payment of blood money (diya) becomes incumbent if the baby is aborted alive and then died, while a fine of lesser amount is to be paid if it is aborted dead.

However, there is one exceptional situation. If, say the jurists, after the baby is completely formed, it is reliably shown that the continuation of the pregnancy would necessarily result in the death of the mother, then, in accordance with the general principle of the Shari`ah, that of choosing the lesser of two evils, abortion must be performed. The reason for this is that the mother is the origin of the fetus; moreover, her life is well-established, with duties and responsibilities, and she is also a pillar of the family. It would not be possible to sacrifice her life for the life of a fetus which has not yet acquired a personality and which has no responsibilities or obligations to fulfill.

Onbek_01
05-01-06, 23:53
Het onderling bashen van div stromingen binnen de islam is net zo verwerpelijk en haatzaaiend als islambashing in het algemeen [freya]

Victory
06-01-06, 00:00
Het onderling bashen van div stromingen binnen de islam is net zo verwerpelijk en haatzaaiend als islambashing in het algemeen [freya]

freya
06-01-06, 09:09
Voor shia en soenie bashen ga ik ook strafpunten geven! :moe:

observer
06-01-06, 09:48
aan de ene kant is dat abortus standpunt best wel liberaal al vind ik dan dat bloedgeld weer beetje overdreven

mark61
06-01-06, 19:40
Geplaatst door Marsipulami
Als zij zich zulke zorgen maakten om de pelgrims, hadden ze wel een spoorlijn aangelegd tussen Mekka en Djedda en tussen Mekka en Medina.

The 1050mm gauge Hejaz railway (also Hedjaz, etc.) ran from Damascus to Medina, through the Hejaz region of Arabia.

Although justified as a "religious railway" to aid the Hajj pilgrimage, its true purpose was probably to cement the Ottoman grip on the region and foster trade between Damascus and Medina.

The railway was started in 1900 at the behest of the Ottoman Sultan Abdul Hamid II and was built largely by the Turks, with German advice and support. The railway is remarkable both for having had no debt when completed and for having many miles of track below sea-level.

The initial declared goal of laying the tracks all the way to Mecca was never achieved. In fact it never reached further south than Medina, 1300 km (820 miles) from Damascus and still 400 km (250 miles) short of Mecca.

The railway reached Medina on September 1, 1908, the anniversary of the Sultan's accession. Unfortunately compromises were made to finish by this date, with some sections of track being laid on temporary embankments across wadis. In 1913 a new station, the Hijaz Station, was opened in central Damascus as the starting point of the line.

From its outset, the railway was the target of attacks by local Arab tribes. These were never particularly successful, but neither were the Turks able to control areas more than a mile or so either side of the tracks. Due to the locals' habit of pulling up wooden sleepers to fuel their camp-fires, some sections of the track were laid on iron sleepers.

The line was repeatedly damaged in fighting during the First World War, particularly at the hands of the guerrilla force led by T. E. Lawrence during the Arab Revolt. Following the break-up of the Ottoman Empire, the railway never re-opened south of the Jordanian-Saudi Arabian border.

An attempt was made to re-open the line in the mid 1960s, but this was abandoned due to the Six Day War in 1967.

(...)

Small non-operating sections of the railway track, buildings and rolling-stock are still preserved as tourist-attractions in Saudi Arabia. Trains destroyed by Lawrence can still be seen where they fell.

In 2005, a Landbridge project was announced to build about 3,000 km of railways, to link mines and ports and towns within Saudi Arabia, and to do part of the work needed to link with adjacent countries. While none of the new lines in the current project cross the border into adjacent states, several lines nearly reach these borders and in directions that head for useful destinations — so perhaps this could see the start of restoration on the Saudi section of the railway?

http://en.wikipedia.org/wiki/Hejaz_railway

mark61
06-01-06, 19:44
Pilgrim railway back on track
Monday, 5 June, 2000, 13:01 GMT 14:01 UK

http://news.bbc.co.uk/olmedia/770000/images/_770243_300.jpg
Destination Damascus: Steam train on the Hejaz railway

By Barbara Plett on the Hejaz Railway
Most people think of Lawrence of Arabia when someone mentions the Hejaz Railway.

After all, he is famous for blowing it up during World War I.

The Ottoman era train line is still carrying passengers between Amman and Damascus, and the two countries are working together to revive it.

We are travelling along the tracks laid down by the Turkish Sultan, Abdul Hamid, 100 years ago.

Pilgrimage route

He built the railway to carry his Muslim pilgrims from Damascus to the holy places of Arabia.

These days the railway carries ordinary people, happy that there are more trains between Jordan and Syria now.

Um Jamal has been visiting her family in Amman. This is her first time riding the rails back to Damascus.

"I'd like to go and come more often now because taking the train is easy," she enthuses.

"It's kind of fun. When I take the bus I get very tired and my legs start to hurt, but the train is more comfortable. I can stand and walk around."

The 1,300km railway was the last grand vision of the dying Ottoman Empire, rudely interrupted by World War I.

The Turks began to use it to send troops into the Arabian peninsula, prompting sabotage attacks led by the legendary British officer TE Lawrence.

Parts of the line were never rebuilt after Lawrence blew them up.

This route stayed open though, despite strained relations between Amman and Damascus.

When ties began to improve last year under Jordan's new King Abdullah, so did the service.

I arrive in Damascus after a seven-hour trip. It would take two or three hours by car.

However, for Muslim pilgrims at the turn of the century, the Hejaz Railway provided a quick and easy ride to the holy places of Arabia. It was in Damascus that the pilgrims gathered.

They came from as far away as Russia, Iran and Bosnia.

A big feast and parade through the city streets celebrated the beginning of the pilgrimage before they left on their long journey to Mecca.

Those were the few brief years of glory before the railway began to decline.

The Hejaz collection of old steam engines is now kept mostly for short tourist trips. Abu Fouad is behind the wheel of one of them.

He has been driving for the Hejaz since 1945, and is one of Syria's experts on steam locomotives.

After 55 years, the railway is in his blood.

http://news.bbc.co.uk/olmedia/770000/images/_770243_fouad150.jpg
Abu Fouad: The railway is in his blood

"I love it, dealing with metal and steam all the time, it becomes part of you," he says.

"I'm very proud of this railway. Our fathers and grandfathers worked on it."

"I couldn't leave, even when I started getting a pension."

Abu Fouad was brought out of retirement recently to pass his skills on to a new generation.

Grassroots support

In the past few years, there has been a growing interest in reviving the Hejaz, spearheaded by the station masters on both sides of the border.

Workers are now repairing more and more of the trains, stripping off the old paint with a sandblaster, and hunting for spare parts to fix the steam engines.

Nine of the locomotives are back on the tracks in Syria, seven in Jordan.

The station master in Amman, Abdul Razzaq Abul Feilat, says co-operation with Damascus is making things easier.




All aboard

"We can send them some people to make training there and they make the same," he said.

Maintenance can only accomplish so much: Saudi Arabia is not interested in rebuilding its section of the line.

Amman and Damascus would like to construct a new more modern railway, but there is no money for it yet.

Political ties have not progressed significantly since the initial burst of optimism last year.

Jordanian analyst Labib Qumhawi says that they are based on the personal relationship between leaders, which makes it difficult to plan for the long term.

"You cannot really build relations between two countries, and common interests, joint projects, whether economic or educational and cultural, and then having them abruptly cut off because the two heads of state feuded or crossed lines," he explains.

Despite obstacles, though, the spirit of the Hejaz clearly does live on, as both countries lovingly preserve memories of an important era in railway history.

http://news.bbc.co.uk/olmedia/770000/images/_770243_fouad150.jpg

Deze week (?) programma over de Hejaz Railway op BBC Worldservice

mark61
06-01-06, 19:47
Mecca disaster toll rises to 76

The number of dead after a building collapse in the Saudi holy city of Mecca has risen to 76, an interior ministry official says.
More than 60 were injured as the hostel for pilgrims collapsed on Thursday.

Rescue operations ended late on Friday after teams worked through Thursday night searching for anyone trapped.

More than three million Muslims are in Mecca for the Hajj pilgrimage and people were praying in nearby streets when the building collapse occurred.

The building - on al-Ghazal Street - is only 60m from the walls of Mecca's Great Mosque - and was said to have been used by foreign pilgrims. The hostel that collapsed was said to be used by poor pilgrims.

Saudi Red Crescent officials said the dead included pilgrims from Tunisia and Algeria.

Prayers

The hotel is surrounded by markets and pilgrims had been praying when the incident happened. Reports said at least 30 people were staying there.

Eyewitnesses say they heard a huge cracking sound before the four-storey building toppled onto worshippers streaming out of the eastern gates of the mosque.

Reports said an unnamed official had suggested the foundations of the hotel had been cracked and weak.

Mecca, Islam's holiest city, has been marred by tragic incidents during previous Hajj pilgrimages.

Deadly stampedes are relatively common. They killed 251 people in 2004 and 1,426 in 1990

Marsipulami
06-01-06, 20:29
Dodental hotelramp Mekka loopt op

Uitgegeven: 6 januari 2006 20:34
Laatst gewijzigd: 6 januari 2006 20:39

DJEDDA - Het dodental na het instorten van een hotel in de Saudische bedevaartsstad Mekka is vrijdag tot 76 opgelopen. Ruim zestig personen zijn gewondgeraakt, maakten de autoriteiten bekend.

Het dertig jaar oude pand van zes verdiepingen diende als pension voor pelgrims. Volgens ooggetuigen brak er eerst brand uit in het pension.

Het stond in het oude stadsdeel op nog geen vijftig meter van de Grote Moskee van Mekka. De voor moslims heilige stad zit vooral door de komende pelgrimsweek boordevol met islamieten uit heel de wereld. Zondag begint er de hadj, de rituele bedevaart naar Mekka en omgeving die tien dagen duurt en wordt afgesloten met het offerfeest, Eid al-Adha.

mark61
07-01-06, 02:09
Moeite met Engels?