PDA

Bekijk Volledige Versie : gezellig onderonsje met Peters en Elian in Netwerk



freya
02-01-06, 15:38
Dat wordt weer lekker ergeren :tik:


De sektarische kant van de Hofstadgroep
NETWERK Ma. 2 januari 2006, 20.30u

Verslaggeving: André Beerda en Koen van Groesen


Deze week wordt de rechtszaak tegen de leden van de Hofstadgroep hervat. In Netwerk aandacht voor het groepsproces binnen de van terreur verdachte groep. Volgens deskundigen vertoont de groep gedrag dat sterk overeenkomt met dat van een sekte.

Rechtstaat
Tijdens eerdere zittingen kwam een beeld naar voren van de Hofstadgroep. Zo bleek onder meer dat de verdachten de Nederlandse rechtstaat niet erkennen. Tijdens zittingen stonden ze niet op voor de rechter, maar op momenten dat Mohammed B., de moordenaar van Theo van Gogh, de rechtzaal binnenkwam, deden ze dat wel.

Verklaringen ingetrokken
Er is blijkbaar ontzag voor de leiders van de groep, maar ook angst. Belastende verklaringen werden op het laatste moment ingetrokken en in de rechtzaal hielden de verdachten meestal hun mond. Wat de aard is van de Hofstadgroep, is daardoor nog steeds niet helemaal duidelijk.

Studiegroep
De verdachten beweren zelf dat ze een groepje vormden om samen Koranteksten te bestuderen, maar het OM is er van overtuigd dat zij een terroristische organisatie vormen en aanslagen willen plegen in Nederland. Volgens deskundigen heeft de Hofstadgroep sektarische kenmerken.

Meertens
Eén van die deskundigen is sociaal-psycholoog Roel Meertens. Hij is medeauteur van het boek ‘In iedereen schuilt een terrorist’, dat net is verschenen. Daarin stelt hij dat het gros van de terroristen niet lijdt aan een psychische stoornis, wat vaak wordt gedacht. Volgens Meertens zijn de aanslagen meestal het resultaat van voorspelbare groepsprocessen zoals die in een sekte. Daarbij spelen leiderschap, macht, gehoorzaamheid en sociale druk bij het nemen van groepsbeslissingen een belangrijke rol.

Sekte
In de uitzending wordt dieper ingegaan op de sektarische kant van de Hofstadgroep. Naast Meertens komen ook de islamdeskundige Ruud Peters en de rechtsfilosoof en columnist Afshin Ellian aan het woord. Peters is nauw betrokken bij het proces tegen de Hofstadgroep. Hij onderzocht onder meer de bestanden op de computers van de verdachten. Ellian, die ooit Iran moest ontvluchten omdat hij kritisch was op de islam, stond op de dodenlijst van de Hofstadgroep. Hij volgt het proces tegen de van terreur verdachte organisatie op de voet.


http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items&r=deze_week&a=207274

Ron Haleber
02-01-06, 18:43
Geplaatst door freya
Dat wordt weer lekker ergeren :tik:


De sektarische kant van de Hofstadgroep
NETWERK Ma. 2 januari 2006, 20.30u

Verslaggeving: André Beerda en Koen van Groesen


Deze week wordt de rechtszaak tegen de leden van de Hofstadgroep hervat. In Netwerk aandacht voor het groepsproces binnen de van terreur verdachte groep. Volgens deskundigen vertoont de groep gedrag dat sterk overeenkomt met dat van een sekte.

Rechtstaat
Tijdens eerdere zittingen kwam een beeld naar voren van de Hofstadgroep. Zo bleek onder meer dat de verdachten de Nederlandse rechtstaat niet erkennen. Tijdens zittingen stonden ze niet op voor de rechter, maar op momenten dat Mohammed B., de moordenaar van Theo van Gogh, de rechtzaal binnenkwam, deden ze dat wel.


http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items&r=deze_week&a=207274

Het blijft me toch steeds nog een raadsel waarom dit close vriendengroepje in NL blijft om hier het dagelijks leven van de normale moslims te verzieken.

Voor een miljoen moslims maken ze een onbezorgd prettig leven onmogelijk! Die fanatieke sadisten interesseert het geen ene zak! Een puist die vegeteert op het NL-gedogen...


De wereld staat wijd voor ze open om hun 'heldhaftig' martelaarsschap te bewijzen. SA, de VS, Irak, noem maar op - staan wijd voor ze open...

Maar nee, ze moeten moslimpje pesten, zonder enig ander risico te lopen dan goed verzorgd met hun natje en droogje op hun bed achterover geleund achter de tv in de NL-bajessen te zitten parasiteren... :ergleuk:

sjaen
02-01-06, 23:13
Geplaatst door freya
Dat wordt weer lekker ergeren :tik:


De sektarische kant van de Hofstadgroep
NETWERK Ma. 2 januari 2006, 20.30u

http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items&r=deze_week&a=207274

En, gaven ze reden tot ergernis?

Amenzu
03-01-06, 00:59
Geplaatst door Ron Haleber
Het blijft me toch steeds nog een raadsel waarom dit close vriendengroepje in NL blijft om hier het dagelijks leven van de normale moslims te verzieken.

Voor een miljoen moslims maken ze een onbezorgd prettig leven onmogelijk! Die fanatieke sadisten interesseert het geen ene zak! Een puist die vegeteert op het NL-gedogen...


De wereld staat wijd voor ze open om hun 'heldhaftig' martelaarsschap te bewijzen. SA, de VS, Irak, noem maar op - staan wijd voor ze open...

Maar nee, ze moeten moslimpje pesten, zonder enig ander risico te lopen dan goed verzorgd met hun natje en droogje op hun bed achterover geleund achter de tv in de NL-bajessen te zitten parasiteren... :ergleuk:

ron,

Zij beschouwen ons ook als vijanden. Ik bedoel de moslims, die niet de hele dag rondlopen met de gedachte om iemand te vermoorden en dat ze alleen maar het over haat en jihad hebben.

Arme verdwaalde Berbers.

Seif
03-01-06, 01:01
Geplaatst door freya
Zo bleek onder meer dat de verdachten de Nederlandse rechtstaat niet erkennen.

Vreemd genoeg erkend Samir wel de Nederlandse gezondheidszorg nu die een klisma nodig heeft. :jeweetog:

reason
03-01-06, 07:40
Geplaatst door Ron Haleber
Het blijft me toch steeds nog een raadsel waarom dit close vriendengroepje in NL blijft om hier het dagelijks leven van de normale moslims te verzieken.

Voor een miljoen moslims maken ze een onbezorgd prettig leven onmogelijk! Die fanatieke sadisten interesseert het geen ene zak! Een puist die vegeteert op het NL-gedogen...

De wereld staat wijd voor ze open om hun 'heldhaftig' martelaarsschap te bewijzen. SA, de VS, Irak, noem maar op - staan wijd voor ze open...

Maar nee, ze moeten moslimpje pesten, zonder enig ander risico te lopen dan goed verzorgd met hun natje en droogje op hun bed achterover geleund achter de tv in de NL-bajessen te zitten parasiteren... :ergleuk:

Heel juist.

Vreemd is wel weer de kop boven de topic die freya heeft gekozen en haar opmerking ‘dat wordt weer lekker ergeren’.
Zegt vooral veel over haar manier van denken, en over haar reflexen…

freya
03-01-06, 08:52
Geplaatst door sjaen
En, gaven ze reden tot ergernis?

Nah, viel tegen :jammer:

Was geen debat, alleen maar wat losse aan elkaar geknoopte interviewstukjes. Ik vond de tekst van de aankondiging sterker en duidelijker dan de hele uitzending.
Elian had, zoals altijd helemaal niets inhoudelijks te melden, volgens mij heeft netwerk een contract met hem waardoor ze verplicht zijn hem af en toe op het scherm te vertonen ofzo :rolleyes:
De rest was ook een vaag oppervlakkig verhaaltje, terwijl er toch wel heel interessante dingen over het boek van die sociaal-psycholoog te zeggen zouden zijn.

reason
03-01-06, 09:48
Ellian heeft wel degelijk een zinnige inbreng in de discussie rond het islamitisch terrorisme.
Maar om onduidelijke redenen wil jij dat niet zien, vermoedelijk ingegeven door een politiek correcte manier van denken.
Dat maakt dat jij bagatelliseert dat er idioten rondlopen met machinepistolen, idioten die handgranaten hebben en ze gebruiken, idioten die een moord plegen als ze hun geloof aangevallen voelen, idioten die zo’n moord goedpraten.
Ellian heeft een heldere mening over het bestrijden van die idiotie. Hij staat voor het beschermen van de burgerlijke vrijheden. Vrijheden die niet onbegrensd zijn.

Het is behoorlijk schandalig dat Ellian en anderen die een vergelijkbare mening uitdragen, door sommigen in een hoek worden geduwd waar ze niet thuishoren. Alsof zij rechts-extremisten zijn, of een soort van racisten.

freya
03-01-06, 10:02
Geplaatst door reason
Ellian heeft wel degelijk een zinnige inbreng in de discussie rond het islamitisch terrorisme.


Wat dan behalve: "jank jank, alle die moslims zijn slecht! nare extremisten! gevaarlijk ook! en ik kan het weten want ik ben ben voor ze gevlucht en , jank jank jank, nu moet ik in dit prachtige land nog steeds bang voor ze zijn, snik" ???

reason
03-01-06, 11:33
Geplaatst door freya
Wat dan behalve: "jank jank, alle die moslims zijn slecht! nare extremisten! gevaarlijk ook! en ik kan het weten want ik ben ben voor ze gevlucht en , jank jank jank, nu moet ik in dit prachtige land nog steeds bang voor ze zijn, snik" ???


Bah, wat laat jij je van een treurigmakende (want lage en gemene) kant zien.
Laag is vooral hoe je meent Ellian te moeten uitlachen voor zijn vlucht uit Iran en het feit dat hij nu bedreigd wordt. Want zo schrijven als jij doet komt neer op uitlachen.

Ellian heeft bij mijn weten nooit alle moslims veroordeeld.
Wel de klootzakken die ik hierboven noem. En waarvan ik aanneem dat jij het toch ook al wel klootzakken zult vinden. Terecht zegt Ron Haleber dat die types veel verzieken voor de meerderheid van weldenkende moslims.
Ellian zal een andere visie hebben dan Ron als het gaat om een beoordeling van de wijze waarop veel moslims zich in de discussie opstellen, en de wijze waarop de liberale samenleving zou moeten reageren op deze bedreigingen.
Ellian beargumenteert zijn meningen wel degelijk. Mede op basis van de ervaringen die hij heeft met een extremistische variant van de islam. Daar is niks mis mee, dat is verstandig. Want de opleving van islamitische extremisme is een wereldwijde beweging, waar Nederland niet buiten blijft.

Freya: “jank jank alle moslims worden als stouterds afgeschilderd. Dat is zo zielig want ze doen zo hun best jank jank. Zij kunnen er ook niets aan doen dat ze zo massaal agressief doen tegen ieder kritisch geluid over een moslim, boehoehoe. Moeten die gemenerds maar hun mond houden als het om moslims gaat, jank jank.”

Amenzu
03-01-06, 11:43
Geplaatst door freya
Wat dan behalve: "jank jank, alle die moslims zijn slecht! nare extremisten! gevaarlijk ook! en ik kan het weten want ik ben ben voor ze gevlucht en , jank jank jank, nu moet ik in dit prachtige land nog steeds bang voor ze zijn, snik" ???

Dat heb ik hem nooit horen zeggen, het enige wat hij zegt ia dat extremisten ziek zijn en daar ben ik het helemaal me hem eens. Of vind jij de achterlijkheid van samir.A en Mohammed.B interessant?

freya
03-01-06, 12:13
Geplaatst door Amenzu
Dat heb ik hem nooit horen zeggen, het enige wat hij zegt ia dat extremisten ziek zijn en daar ben ik het helemaal me hem eens. Of vind jij de achterlijkheid van samir.A en Mohammed.B interessant?

Dan heb ik hem vaker horen spreken dan jij.

Ik vind de achterlijkheid van Moh B en Samiertje idd interessant ja. In die zin dat ik het interessant vind om uit te zoeken hoe dit soort jongens tot dit soort achterlijkheid komen en dan kom je erachter dat hun achterlijkheid dan wel in een een islamitisch jasje gestoken zit, maar dat de islam in feite niet de kern van die achterlijkheid is.


De kern is: zet een stel gefrustreerde jongeren bij elkaar en pomp hun hoofd vol met om het even wat voor onzin en je hebt een secte. En secteleden kan je met wat handig manipuleren laten geloven en doen wat jou het beste uitkomt.
En soms is er niet eens een echte secteleider nodig, maar maken de leden elkaar gewoon zo gek als een deur.

In elk mens zit een potentiele extremist/terrorist. Dat heeft niets met religieuze en/of culturele achtergrond te maken.

reason
03-01-06, 12:41
Geplaatst door freya
In elk mens zit een potentiele extremist/terrorist. Dat heeft niets met religieuze en/of culturele achtergrond te maken.

Het gaat er om of iemand zich ontwikkelt tot een extremist.
En dat heeft natuurlijk wel te maken met religie en cultuur!

freya
03-01-06, 12:56
Geplaatst door reason
Het gaat er om of iemand zich ontwikkelt tot een extremist.
En dat heeft natuurlijk wel te maken met religie en cultuur!

Dus niet, dat is nou precies wat ik zeg.

Wat is dat voor een domme discussietechniek, om gewoon alleen maar lijnrecht tegen te spreken, zonder een spoor van argumenten?

sjaen
03-01-06, 13:06
Je bent wat je eet, incl. het geestelijk voedsel. Letterlijk en figuurlijk heel simpel en tegelijk zo ingewikkeld.

freya
03-01-06, 13:15
Geplaatst door sjaen
Je bent wat je eet, incl. het geestelijk voedsel. Letterlijk en figuurlijk heel simpel en tegelijk zo ingewikkeld.

Van elk geestelijk voedsel kan desgewenst een extremistische, geweldadige variant gemaakt worden.

Sectevorming is iets van alle tijden en alle gezinten. Heeft te maken met groepsprocessen, isolatie en manipulatie.

De hofstadgroep verschilt in wezen niet van de RAF, de ETA of de Manson-family.

mark61
03-01-06, 13:35
Geplaatst door freya
De hofstadgroep verschilt in wezen niet van de RAF, de ETA of de Manson-family.

Dat zou ik ook denken. Toch kan ik zo gauw geen geradicaliseerde terreurChinezen bedenken, anders dan de overheid destijds. TerreurHindoestanen zijn er ook alleen in de smaak moslim, geloof ik. Afgezien van in India zelf dan.

TerreurIndonesiërs?
TerreurCreolen?
TerreurAfrikanen?
TerreurPolynesiërs?

Ik weet niet. Deze discussie is al een paar keer gevoerd en voortijdig geaborteerd, maar tis ook heel moeilijk denk ik. Het lijkt er op dat godsdienst en cultuur toch wel een zekere kanalisering biedt. Een vorm.

Ik weet niet, als ik Sandinisten, de Viet Cong en oom Fidel, en desnoods de IRA vergelijk met de Bin Ladens, Madrid-en-Londeners, laat staan Haagers, valt me de hysterie van de laatsten op. De logica en het gedrag van de eersten vind ik veel eenvoudiger te volgen en te rechtvaardigen. (De ETA daarentegen weer niet, daar zijn ze echt knetter, vinnik)

freya
03-01-06, 13:40
Geplaatst door mark61
Dat zou ik ook denken. Toch kan ik zo gauw geen geradicaliseerde terreurChinezen bedenken, anders dan de overheid destijds. TerreurHindoestanen zijn er ook alleen in de smaak moslim, geloof ik. Afgezien van in India zelf dan.

TerreurIndonesiërs?
TerreurCreolen?
TerreurAfrikanen?
TerreurPolynesiërs?

Ik weet niet. Deze discussie is al een paar keer gevoerd en voortijdig geaborteerd, maar tis ook heel moeilijk denk ik. Het lijkt er op dat godsdienst en cultuur toch wel een zekere kanalisering biedt. Een vorm.

Ik weet niet, als ik Sandinisten, de Viet Cong en oom Fidel, en desnoods de IRA vergelijk met de Bin Ladens, Madrid-en-Londeners, laat staan Haagers, valt me de hysterie van de laatsten op. De logica en het gedrag van de eersten vind ik veel eenvoudiger te volgen en te rechtvaardigen. (De ETA daarentegen weer niet, daar zijn ze echt knetter, vinnik)

Misschien wil je dit eerst zelf nog even overlezen en de inconseqenties er uit halen, voordat ik losbarst?

Ga ik eerst ff boodschappen doen :D

:p

GiovanniHN
03-01-06, 16:48
Het was inderdaad ergeren die uitzending. Zoals gewoonlijk was Netwerk weer hijgerig 'Hofstadgroep is terroristische sekte!!!!!!!!!'

En als gast, twee mensen met kennis van zaken en Ashfin Elian. Elian bewees maar weer eens waarom hij zich niet hoort uit te spreken over dit soort zaken. Hij is een vluchteling uit Iran, als het gaat om Iran dan kan je hem alles vragen. Maar hij weet geen zak van terrorisme. Ook als het gaat om Islamitisch fundamentalisme, weet hij alleen iets over de situatie in Iran. Maar die is niet in elk land hetzelfde en al helemaal niet in een kleinschalige organisatie.


Natuurlijk heeft de Hofstadgroep elementen van een sekte, dat heb zelfs ik maanden geleden al gezegd. Er is een duidelijke leider en een ideologie waar naar geleefd wordt. Uit de huwelijken is ook te concluderen dat ze een gemeenschap proberen op te bouwen. Maar na het verdwijnen van de Syriër, is het de vraag hoeveel er nog over is van een sekte.

Het lijkt er heel sterk op dat iedereen zijn eigen gang is gegaan. Daarom is er ook niet 1 duidelijk plan van aanpak. Samir had plattegronden en wilde een bom maken. Mohammed B. vermoordde Theo van Gogh op straat. Nouredine had een machinegeweer, terwijl Jason en Ismael alleen een paar granaten hadden.

Er zit geen structuur in. Het is ieder voor zich en een Mohammed B. wordt niet aanbeden omdat hij een leider is, maar omdat hij de enige is die het lef had om te doen wat hij zei. Daarom was er binnen de groep veel verbazing en bewondering. Maar B. was geen leider, want zelf gaf hij zijn huis, zijn auto en zijn tijd aan de groep. Maar dat doen leiders niet. De Syriër heeft zelfs zo weinig van zichzelf gegeven, dat de getuigenissen het enige bewijs tegen hem zijn. Want hij hield zijn toespraken in een belhuis of bij iemand anders thuis, nooit bij zichzelf. Hij overnachtte bij anderen, maar ik heb nog nergens gelezen dat hij iemand onderdak gaf of zijn auto leendde of wat dan ook. Mohammed B. deed die dingen, want hij stond onderaan de ladder. Hij was een volgeling, meer niet.


Is er dus sprake van een sekte? Niet meer dan bij andere terreurorganisaties.

freya
03-01-06, 17:02
Geplaatst door GiovanniHN
Is er dus sprake van een sekte? Niet meer dan bij andere terreurorganisaties.

In mijn ogen zijn alle terreurorganisaties sectarisch.

Amenzu
03-01-06, 17:15
Geplaatst door freya
Dan heb ik hem vaker horen spreken dan jij.

Ik vind de achterlijkheid van Moh B en Samiertje idd interessant ja. In die zin dat ik het interessant vind om uit te zoeken hoe dit soort jongens tot dit soort achterlijkheid komen en dan kom je erachter dat hun achterlijkheid dan wel in een een islamitisch jasje gestoken zit, maar dat de islam in feite niet de kern van die achterlijkheid is.


De kern is: zet een stel gefrustreerde jongeren bij elkaar en pomp hun hoofd vol met om het even wat voor onzin en je hebt een secte. En secteleden kan je met wat handig manipuleren laten geloven en doen wat jou het beste uitkomt.
En soms is er niet eens een echte secteleider nodig, maar maken de leden elkaar gewoon zo gek als een deur.

In elk mens zit een potentiele extremist/terrorist. Dat heeft niets met religieuze en/of culturele achtergrond te maken.

Wees eens objectief. Hoe kan je nou zeggen dat hun achterlijkheid niets met islam te maken heeft, als ieder stap die ze doen gebaseerd op islam is. Dat kan bij mij niet in.

Alqaida en haar splintergroepen zoals de salafiyya jihadiya van Noord Afrika, die moord en verderf op aarde zaaien, beschouwen hun islam als de enige absolute waarheid. En beschouwen de meerderheid van de moslims als afvalligen. Hoe kan je zeggen dat het niets met islam te maken heeft, als ieder woord die ze zeggen gebaseerd is op een vers of een hadith? Je gaat toch niet ontkennen dat in de koran staat: En dood ze.... Aan de ander kant staat natuurlijk ook in: Dat een leven beroven gelijk staat aan het beroven van alle levens bij god, en een redden gelijk staat aan het redden van de mensheid.


Alles bij deze mensen is gebaseerd op Koran (ik heb ze meegemaakt op de uni van Oujda, waar ze mede studenten op het plein hebben afgeslacht). Zij houden zich wel bezig alleen maar met geweldadige teksten en niet met de vredelievend passages. Maar dat neemt niet weg dat alles wat ze doen juist gebaseerd op de islam en met name op hun interpertatie.

Dat ze een zieke interpertatie opnahouden, wil niet zeggen dat ze niets te maken hebben met islam. Je kunt natuurlijk ook niet zeggen dat Shieten, druz, alevieten, yezidithen, kharidijt, etc, etc niets te maken hebben met islam omdat ze een andere interpertatie hebben. Al zijn genoeg achterlijke sunnan, die shieten als vjanden beschouwen (Oorlogen tussen deze twee hoofdstromingen hebben dan ook nooit opgehouden sinds de komst van islam en hebben miljoenen slachtoffers geeist.



Nog dit:

Of iemand arm is of een keertje geweigerd is bij een discotheek of bij de socialedienst, is geen aanleiding om te moorden. Zij hebben het geluk dat ze in een democratische land worden bericht en niet in een islamitische land waar sharia toegepast wordt. Waren ze al opgehangen inclusief die lopende achterlijke berber burqa's. Nederland is dom. Zij hadden ze naar Marokko moeten lokken en daar laten berichten. Met het materieel dat ze bij Samir vonden hadden ze hem al op een flesje COCA COLA laten zitten en opgehanden.

ronzik
03-01-06, 17:41
Aan Freya en Reason:
Wel degelijk belangrijk om te achterhalen waar het mis gaat met deze jongeren. Misschien is het helemaal niet alleen de zielige achterstand die ze zouden bezitten- niet dus, het zijn geen domme Marrokaantjes-- maar heeft het ook met de Islam te maken, die immers als elke messiaanistische ideologie en hier reken ik Christendom, Internationaal- Socialisme en Nationaal- Socialisme toe- er van uit gaat dat zij het sublieme gelijk in handen heeft. Alleen de Islam heeft nog de Ubermensch mentalteit in zich. Toch zal juist door dit terrorisme en de reactie van verlichte moslims; ook A.H.A. en Bassam Tibi; de Islam gedwongen worden tot een normale religie te worden. Wat mij altijd verbaasd heeft is dat in de Islam er een soort lethargie bestaat ten opzichte van het lot. Ik zie hieraan verbonden de slechte eigenschap van veel moslims geen eigen verantwoording te nemen voor hun ellende en te leren zich te ontwikkelen. (kijk naar de economische en intellectuele ontwikkelingen van de Aziaten!!!) Wat is dat toch met dat "Maktub" dat jullie zo apatisch maakt, of alleen tot dom geweld zet? Wanneer verandert de Islam in een godsdienst die zegt dat mensen zelf verantwoording dragen voor hun daden en ook zelf verantwoordelijk zijn voor het verbeteren van hun lot. _Wat vooral inhoudt dat je gaat studeren werken en wetenschap gaat beoefenen. Harde wetenschap geen Alpha of Gamma. Kan iemand mij inlichten?

GiovanniHN
03-01-06, 17:53
Geplaatst door ronzik
Aan Freya en Reason:
Wel degelijk belangrijk om te achterhalen waar het mis gaat met deze jongeren. Misschien is het helemaal niet alleen de zielige achterstand die ze zouden bezitten- niet dus, het zijn geen domme Marrokaantjes-- maar heeft het ook met de Islam te maken, die immers als elke messiaanistische ideologie en hier reken ik Christendom, Internationaal- Socialisme en Nationaal- Socialisme toe- er van uit gaat dat zij het sublieme gelijk in handen heeft. Alleen de Islam heeft nog de Ubermensch mentalteit in zich. Toch zal juist door dit terrorisme en de reactie van verlichte moslims; ook A.H.A. en Bassam Tibi; de Islam gedwongen worden tot een normale religie te worden. Wat mij altijd verbaasd heeft is dat in de Islam er een soort lethargie bestaat ten opzichte van het lot. Ik zie hieraan verbonden de slechte eigenschap van veel moslims geen eigen verantwoording te nemen voor hun ellende en te leren zich te ontwikkelen. (kijk naar de economische en intellectuele ontwikkelingen van de Aziaten!!!) Wat is dat toch met dat "Maktub" dat jullie zo apatisch maakt, of alleen tot dom geweld zet? Wanneer verandert de Islam in een godsdienst die zegt dat mensen zelf verantwoording dragen voor hun daden en ook zelf verantwoordelijk zijn voor het verbeteren van hun lot. _Wat vooral inhoudt dat je gaat studeren werken en wetenschap gaat beoefenen. Harde wetenschap geen Alpha of Gamma. Kan iemand mij inlichten?


Grappig altijd dat gepraat over 'eigen verantwoordelijkheid'. Niemand neemt dat, daarom is Mohammed B. populair. Het is een rare situatie als je in een land leeft waar de bekendste moordenaar als enige durft te zeggen 'dit heb ik gedaan en ik accepteer alle consequenties'.

Iedereen probeert zijn eigen verantwoordelijkheid te ontvluchten, daarom wordt terrorisme aan de Islam gekoppeld, want dan hebben de niet-Moslims tenminste niets fout gedaan. En vanuit de andere kant wordt gezegd 'deze jongeren hebben geen toekomst, dus het is de schuld van de mensen met macht'.

Eigen verantwoordelijkheid wordt nooit genomen. Dat is niet iets 'Islamitisch'. Het is iets menselijks, net zoals terrorisme. Elk mens kan moorden en elk mens kan een ander opdragen tot moorden, stop ze bij elkaar en je hebt een terreurorganisatie.

mark61
03-01-06, 19:57
Geplaatst door freya
Misschien wil je dit eerst zelf nog even overlezen en de inconseqenties er uit halen, voordat ik losbarst?

Ga ik eerst ff boodschappen doen :D

:p

?

Wat ben je weer superieur

freya
04-01-06, 11:48
Geplaatst door mark61
Dat zou ik ook denken. Toch kan ik zo gauw geen geradicaliseerde terreurChinezen bedenken, anders dan de overheid destijds. TerreurHindoestanen zijn er ook alleen in de smaak moslim, geloof ik. Afgezien van in India zelf dan.

Dus hinduterroristen bestaan gewoon


TerreurIndonesiërs?

Die bestaan ook volgens mij


TerreurCreolen?
Nee , die ken ik niet, tenzij je Bouterse daar onder rekent natuurlijk


TerreurAfrikanen?

was er niet eens een akefietje met Tutsi's en Hutu's? :vreemd:

:moe:


TerreurPolynesiërs?

Daar heb ik idd nog helemaal nooit van gehoord.


Ik weet niet. Deze discussie is al een paar keer gevoerd en voortijdig geaborteerd, maar tis ook heel moeilijk denk ik. Het lijkt er op dat godsdienst en cultuur toch wel een zekere kanalisering biedt. Een vorm.

Godsdienst en cultuur bieden idd een kanalisering, dat ontken ik niet.
Maar ik beweer wel dat willekeurig welke godsdienst en/of cultuur daarvoor gebruikt kan worden.
Dat het nu in deze tijd vooral met de islam gebeurt heeft te maken met mondiale politiek in combinatie met het steeds 'kleiner' worden van de wereld door internet en goedkope vliegtickets.

Het 'westen' heeft zich eerder in andere gebieden misdragen. Jan Marijnissen vroeg zich bv af waarom de vietcong nooit New York had aangevallen. Simpel antwoord daarop is volgens mij dat dat in die tijd nog lang niet zo eenvoudig was als tegenwoordig met de veel betere en sneller communicatiemiddelen.



Ik weet niet, als ik Sandinisten, de Viet Cong en oom Fidel, en desnoods de IRA vergelijk met de Bin Ladens, Madrid-en-Londeners, laat staan Haagers, valt me de hysterie van de laatsten op.

Dat is dan heel persoonlijk, waarschijnlijk heb je die indruk omdat die Haagse jongens zo dichtbij zitten en elk woordje dat ze zeggen breeduit wordt uitgemeten in de kranten. Waren de Raffers bv niet net zo gek als een deur?



De logica en het gedrag van de eersten vind ik veel eenvoudiger te volgen en te rechtvaardigen. (De ETA daarentegen weer niet, daar zijn ze echt knetter, vinnik)

Eerlijk gezegd vind ik de logica van Bin Laden ook glashelder, ben het absoluut niet eens met de mans methodes, maar zijn redenen kan ik wel volgen. Het enige verschil is in feite dat hij de strijd heeft geglobaliseerd en dat kan hij doen vanwege de technische vooruitgang.

Als er een vlammend conflict in een andere werelddeel oplaait, dan kunnen we wachten op de eerste Aziatische/Afrikaanse/boedistische terreuraanval op Europa, of christelijke terreur in het MO zodra de machtsverhoudingen verschoven zijn. En wat gaat er gebeuren als het bestaan van Israel werkelijk op zijn einde loopt? Sommige zionisten zijn ook zo gek als een deur en tot alles in staat.