PDA

Bekijk Volledige Versie : Ziek personeel wordt weggepest.



~Panthera~
03-01-06, 15:06
'Ziek personeel voelt zich gedumpt door bedrijf'

UTRECHT - Steeds meer werknemers vinden dat ze hun bedrijf worden uitgewerkt als zij langdurig ziek raken. De conflicten zijn het gevolg van strengere regels die het ziekteverzuim moeten tegengaan.


Dat heeft FNV Bondgenoten dinsdag gezegd in de GPD-kranten.

Sinds 2004 moeten werkgevers niet één maar twee jaar het loon doorbetalen van ziek personeel. Bovendien zijn zowel de werknemer als het bedrijf wettelijk verplicht maatregelen te nemen om het verzuim zo kort mogelijk te houden.

Door de aangescherpte regels krijgt ziek personeel steeds vaker te horen dat ze een andere baan moet zoeken. Anderen worden zelfs weggepest, stelt FNV Bondgenoten.

„We zien steeds vaker pesterijen door de werkgever in de hoop dat de zieke werknemer zelf ontslag neemt”, aldus arbeidsdeskundige J.Warning van FNV Bondgenoten. Bij de vakbond stromen hierover dagelijks klachten binnen, stelt hij. Warning kan echter geen aantallen geven.

Overigens ziet de arbeidsdeskundige wel veel voordelen aan de strengere regels omdat werkgevers hierin een duidelijke taak hebben gekregen om ziek personeel weer aan de slag te helpen. Warning keert zich vooral tegen de manier waarop sommige bedrijven met deze verantwoordelijkheid omgaan.

Om de langdurig zieke medewerkers te ondersteunen gaat FNV Bondgenoten twee- tot driehonderd kaderleden van de bond opleiden tot zaakwaarnemer. Zij moeten de gedupeerden bijstaan in het conflict en hen helpen om weer aan het werk te gaan.


Kon je op wachten he ? :moe:

Hawa
03-01-06, 15:30
Om kaderleden op te leiden om gedupeerden te helpen en te steunen. In ieder geval is het wel waar dat er mensen weggekeken worden. Onbegrip kweken en maar niet willen inzien dat die betreffende persoon daadwerkelijk ziek is. Je kan maar beter een been,arm,of nog erger een rug breken,dan ben je ook ziek. Maar als er mensen zijn die chronisch ziek zijn geworden,b.v. ziekte van lym,dan denken de meeste dat je je maar aanstelt.
Maar kijk als je zelfstandig bent wordt je volgens mij niet zo snel ziek.Je kijkt wel uit. Ik vind ook wel dat sommige mensen niet serieus zijn in hun baan. Als je leest in de krant dat er op de maandagmorgen nogal wat Nederlanders blijven uitslapen en zich ziek melden,vind ik ook van de zotte.
We moeten serieus blijven,gemotiveerd en meedenken in het bedrijf waar je inwerkt. De Polen willen beter,en harder werken dan ons,en ook nogeens goedkoper.
Daarom gaat bedrijfsleven en ook in het onderwijs de boel aanscherpen.
Wat jheb je eraan als steeds maar iemand weer ziek gaaat worden,dan staat de boel behoorlijk op zijn kop.
Dus ziek is ziek,alle begrip.
Maar als je maar doet als of,en leekr lui in je stoel blijft vangen,zeg ik ook. Bekijk het maar. Voor jou een ander.
En ik steek de mensen die echt ziek zijn,een hart onder de riem,blijf vechten,sta in je recht,schakel iemand in die je daarbij echt kan helpen,en laat je niet uitmaken,van rotte vis.
Beterschap!