PDA

Bekijk Volledige Versie : Caissière supermarkt weigert bedrijfshoofddoek



mark61
04-01-06, 08:33
Uitgegeven: 3 januari 2006 16:06
Laatst gewijzigd: 3 januari 2006 23:10

UTRECHT - Een caissière uit Tilburg weigert de hoofddoek te dragen die haar werkgever heeft geleverd. De hoofddoek is volgens de vrouw te dik en daardoor "ondraaglijk". Ze heeft een klacht ingediend bij de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) en beschuldigt supermarktketen Nettorama van discriminatie op grond van godsdienst. De zaak diende dinsdag voor de commissie.

De vrouw besloot op een gegeven moment, aldus een woordvoerster van de CGH, op haar werk een hoofddoek te dragen. De doek was echter niet in de kleuren van de bedrijfskleding bij Nettorama en het bedrijf kon ook geen hoofddoek leveren. Het bedrijf schorste daarop de vrouw korte tijd totdat de fabrikant van de bedrijfskleding een doek in de juiste kleuren kon verzorgen.

Ondanks advies van de fabrikant zelf, werd er een hoofddoek gemaakt die niet voor 100 procent van polyester is. "De doek is nu van erg dikke stof", aldus de woordvoerster. "De vrouw vindt het onacceptabel om die doek te dragen en daarom voelt zij zich gediscrimineerd." Het zou dertien weken duren voor een andere hoofddoek gemaakt zou zijn.

De CGH besloot dinsdag geen uitspraak te doen, maar vroeg de twee partijen nog eens met elkaar te overleggen om tot een oplossing te komen. "De commissie denkt dat de twee partijen er wel uit kunnen komen en wil daarom nog geen uitspraak doen." Bovendien, zo gaf de woordvoerster aan, is de werkggever bereid een hoofddoek te leveren die wel voor 100 procent van polyester is gemaakt. "Voor de overbruggingsperiode moet dus nog een oplossing komen." Het is de eerste keer dat een dergelijke zaak door de commissie wordt behandeld, aldus de woordvoerster.

http://www.nu.nl/news/650739/36/Caissi%E8re_supermarkt_weigert_bedrijfshoofddoek.h tml

Prlwytzkofski
04-01-06, 09:40
Geplaatst door mark61

Ondanks advies van de fabrikant zelf, werd er een hoofddoek gemaakt die niet voor 100 procent van polyester is.

Racisten.

Eni
04-01-06, 10:00
Deze onzin kan ook alleen maar in Nederland..

Amenzu
04-01-06, 11:03
Geplaatst door Eni
Deze onzin kan ook alleen maar in Nederland..

inderdaad

freya
04-01-06, 11:16
Wat is in 's hemelsnaam het bezwaar als zij in afwachting van de bedrijfshoofddoek een doek draagt in een kleur die bij de bedrijfskleding past?! :loens:

mark61
04-01-06, 11:28
Kan iemand me nog even de godsdienstdiscriminatie uitleggen? Anders dan door haar zelf begaan?

Amenzu
04-01-06, 11:35
Geplaatst door freya
Wat is in 's hemelsnaam het bezwaar als zij in afwachting van de bedrijfshoofddoek een doek draagt in een kleur die bij de bedrijfskleding past?! :loens:

Ik heb een advies voor haar: Zij kan altijd terecht bij die school in amsterdam, of nemen ze daar geen achterlijke Amazighs.


Amazigh (letterlijk: vrij mens). De benaming die de Berbers aan zichzelf geven.

Het woord is opgenomen in de laatste versie van Van Dale.

freya
04-01-06, 12:12
Geplaatst door Marruecos

Het bedrijf had haar daar ook kunnen laten zitten met een eigen hoofddoek die enigszins in de buurt komt van de kleuren van het concern, en dan over 4 of 5 weken de andere 'luchtige' hoofddoek te presenteren. Eentje waar ze zich allebei, maar vooral de dame in kwestie, in kunnen vinden. Want zeg nou zelf, het jasje en het feit dat ze achter de kassa staat/zit is op zich herkenning genoeg!
Daarom vind ik dit puur verkapte discriminatie. Ongenoegen over het dragen van een hoofddoek en het in de wind slaan van de adviezen van de fabriek t.a.v. de hoofddoek getuigt daar eens te meer van.

Dat bedoel ik dus :loens:

jochie
04-01-06, 12:18
ik vind dat die vrouw zeurt, en gewoon in overleg had moeten treden met haar werkgever, ipv meteen een proces beginnen en 'godsdienstdiscriminatie' roepen.

freya
04-01-06, 12:20
Geplaatst door jochie
ik vind dat die vrouw zeurt, en gewoon in overleg had moeten treden met haar werkgever, ipv meteen een proces beginnen en 'godsdienstdiscriminatie' roepen.

Waaruit lees jij dat zulk overleg er niet geweest is?

De vrouw is geschorst nb omdat haar hoofdoek niet in de bedrijfskleuren was :rolleyes:

jochie
04-01-06, 12:27
Geplaatst door freya
Waaruit lees jij dat zulk overleg er niet geweest is?

De vrouw is geschorst nb omdat haar hoofdoek niet in de bedrijfskleuren was :rolleyes:

Waaruit blijkt dat er sprake is van godsdienstdiscriminatie?

De werkgever beweegt hemel en aarde om zo snel mogelijk een hoofddoek te laten fabriceren en is na nader overleg ook bereid om die in polyestyer uit te voeren. Wat nou godsdienstdiscriminatie? Je kan ook van alle muggen olifanten maken, he!

jochie
04-01-06, 12:31
Geplaatst door Duncan
Ik vind het droevig. Die werkgever staat toe dat er hoofddoeken worden gedragen, die hij ook nog eens zelf levert. En dan krijgt hij nòg gezeur...

hear hear!!

MaRiaH
04-01-06, 13:00
*zucht* inderdaad wat een gezeur...

dit is inderdaad iets wat alleen in Nederland kan...
wat een mierenneukerij!

Eni
04-01-06, 13:08
Ach dat mierenneukerij is typisch iets Nederlands, boeit verder ook niet daar maken we ons allemaal wel eens schuldig aan. Het feit dat dat grietje haar werkgever gaat aanklagen wegens godsdienstdiscriminatie is gewoon te belachelijk voor woorden. Lekker makkelijk, je zin niet krijgen en meteen godsdienstdiscriminatie roepen..walgelijk gewoon.

MaRiaH
04-01-06, 13:15
Geplaatst door Eni
Ach dat mierenneukerij is typisch iets Nederlands, boeit verder ook niet daar maken we ons allemaal wel eens schuldig aan. Het feit dat dat grietje haar werkgever gaat aanklagen wegens godsdienstdiscriminatie is gewoon te belachelijk voor woorden. Lekker makkelijk, je zin niet krijgen en meteen godsdienstdiscriminatie roepen..walgelijk gewoon.

Ja dat bedoel ik..
het heeft geen sodeju met godsdienst te maken.. en dit zet een verkeerde tendens voor mensen die WEL met godsdienstdiscriminatie te maken hebben.

Wat heeft in gods/allah's naam het stofje van de hoofddoek te maken met godsdienst.. tis om je vlak te lachen.. :haha:

zo'n meid moest eens een schop onder haar kont krijgen.. :D

Soldim
04-01-06, 15:30
Geplaatst door MaRiaH
*zucht* inderdaad wat een gezeur...

dit is inderdaad iets wat alleen in Nederland kan...
wat een mierenneukerij!

't Is toch gezeik van twee kanten. Zowel dat miepje dat zeurt over de dikte van de hoofddoek, als de baas die zeurt over de kleur en het wel of niet passen bij de bedrijfskleding zouden wat mij betrefd een andere functie moeten zoeken.

knuppeltje
04-01-06, 15:42
Geplaatst door MaRiaH
*zucht* inderdaad wat een gezeur...

dit is inderdaad iets wat alleen in Nederland kan...
wat een mierenneukerij!


Of hoofdoekneukerij, maar volgens mij vallen beide onder hoofdstuk: seks op de werkplek.

observer
04-01-06, 16:11
Geplaatst door Soldim
't Is toch gezeik van twee kanten. Zowel dat miepje dat zeurt over de dikte van de hoofddoek, als de baas die zeurt over de kleur en het wel of niet passen bij de bedrijfskleding zouden wat mij betrefd een andere functie moeten zoeken. ja en nee personeel in sommige bedrijven heeft nu eenmaal een kledingcode, als je dus met een verkeerde kleur stropdas rondloopt wordt je er ook op aangesproken

in sommige gevallen (kweenie of dat hier een issue is) kan het zo zijn dat ook de regels bedrijfskleding verplichten omdat het materiaal aan bepaalde eisen moet voldoen (bv niet geen statische elektriciteit) en de werkgever verantwoordelijk is

freya
04-01-06, 17:02
Geplaatst door observer

in sommige gevallen (kweenie of dat hier een issue is) kan het zo zijn dat ook de regels bedrijfskleding verplichten omdat het materiaal aan bepaalde eisen moet voldoen (bv niet geen statische elektriciteit) en de werkgever verantwoordelijk is

:maf: je bedoelt dat een statische hoofddoek de kassascan kan ontregelen? :duizelig:

Prlwytzkofski
04-01-06, 17:19
Geplaatst door mark61

De vrouw besloot op een gegeven moment, aldus een woordvoerster van de CGH, op haar werk een hoofddoek te dragen.

Ze werkte dus eerst zonder. Als ze dat nou nog even volhoudt, totdat een doek beschikbaar is in de gewenste kwaliteit ...., afgerekend wordt uiteindelijk op intenties heb ik begrepen.

knuppeltje
04-01-06, 17:31
Geplaatst door MaRiaH
*zucht* inderdaad wat een gezeur...

dit is inderdaad iets wat alleen in Nederland kan...
wat een mierenneukerij!


Ik zou het niet denken. Jaren geleden, hoeveel weet ik niet meer precies- maar het heeft alle kranten en tv gehaald, kregen de mensen die in England in een autofabriek werkten op maaandagmorgen een andere kleur stofjas of overal omdat de vorigen nog niet niet terug waren van de wasserij en er geen meer waren van de zelfde kleur.

En echt waar- ik zweer het je, de fabriek werd met behulp van de vakbond platgelegd, want dat kon echt niet.

Zo zot zou je niet kunnen bedenken, maar het gebeurde wel.

jochie
04-01-06, 19:38
ik heb ooit een collega gehad, schat van een meid overigens, die de dag nadat zij haar vaste aanstelling had verkregen, besloot om haar pittige rokje, en leuke bloesjes, te verruilen voor een soepjurk met bijpassende hoofddoek.... DE DAG NADAT ZE HAAR VASTE AANSTELLING KREEG!!!!! Bij navraag mijnerzijds, antwoordde ze, dat het een niets met het ander te maken had. Edoch.... ik vind zo'n actie hypocriet en misleidend. Wees dan gewoon open en eerlijk!

observer
04-01-06, 20:44
Geplaatst door freya
:maf: je bedoelt dat een statische hoofddoek de kassascan kan ontregelen? :duizelig: neeeeee

bedoel in bedrijven waar met gevoelige producten gewerkt wordt

bv zo'n electronicaschuur in maleisie bv

maar je zou bv kunnen hebben dat bepaalde materialen niet gebruikt mogen worden op plaatsen waar voedsel bereid worden

mark61
04-01-06, 20:46
Geplaatst door Prlwytzkofski
Ze werkte dus eerst zonder. Als ze dat nou nog even volhoudt, totdat een doek beschikbaar is in de gewenste kwaliteit ...., afgerekend wordt uiteindelijk op intenties heb ik begrepen.

Nee, tis godsdienstdiscriminatie. Ben jij gek?

Moet je je voorstellen, moet er een produktlijn worden opgestart voor één exemplaar. Wat gaat dat kosten? Ik zou mijn personeelslid er meteen uitflikkeren wegens giga bijkomende kosten. Heeft de Nettorama verder geen moslima's in dienst? Vreemd.

Prlwytzkofski
04-01-06, 20:52
Geplaatst door mark61
Nee, tis godsdienstdiscriminatie. Ben jij gek?



Excuseer mijn lompheid.
Mijn spirituele dimensie, daar moet ik nog veel aan werken.

mark61
04-01-06, 21:00
Geplaatst door Prlwytzkofski
Excuseer mijn lompheid.
Mijn spirituele dimensie, daar moet ik nog veel aan werken.

Dat lijkt me duidelijk. :duivels:

Start om te beginnen een polyestherkwekerij.

Hoe al die miljarden moslima's het al die honderden jaren zonder die ongelovigen-polyesther moesten stellen, beats me.

Soldim
04-01-06, 21:07
Geplaatst door mark61
Hoe al die miljarden moslima's het al die honderden jaren zonder die ongelovigen-polyesther moesten stellen, beats me.

Je kan lachen als ze straks de oliekranen dichtdraaien. Lopen alle moslima's straks gedwongen zonder hoofddoek rond, omdat er geen polyester meer geproduceerd kan worden :D

contradictio
04-01-06, 21:17
Geplaatst door mark61
Uitgegeven: 3 januari 2006 16:06
Laatst gewijzigd: 3 januari 2006 23:10

UTRECHT - Een caissière uit Tilburg weigert de hoofddoek te dragen die haar werkgever heeft geleverd. De hoofddoek is volgens de vrouw te dik en daardoor "ondraaglijk". Ze heeft een klacht ingediend bij de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) en beschuldigt supermarktketen Nettorama van discriminatie op grond van godsdienst. De zaak diende dinsdag voor de commissie.

De vrouw besloot op een gegeven moment, aldus een woordvoerster van de CGH, op haar werk een hoofddoek te dragen. De doek was echter niet in de kleuren van de bedrijfskleding bij Nettorama en het bedrijf kon ook geen hoofddoek leveren. Het bedrijf schorste daarop de vrouw korte tijd totdat de fabrikant van de bedrijfskleding een doek in de juiste kleuren kon verzorgen.

Ondanks advies van de fabrikant zelf, werd er een hoofddoek gemaakt die niet voor 100 procent van polyester is. "De doek is nu van erg dikke stof", aldus de woordvoerster. "De vrouw vindt het onacceptabel om die doek te dragen en daarom voelt zij zich gediscrimineerd." Het zou dertien weken duren voor een andere hoofddoek gemaakt zou zijn.

De CGH besloot dinsdag geen uitspraak te doen, maar vroeg de twee partijen nog eens met elkaar te overleggen om tot een oplossing te komen. "De commissie denkt dat de twee partijen er wel uit kunnen komen en wil daarom nog geen uitspraak doen." Bovendien, zo gaf de woordvoerster aan, is de werkggever bereid een hoofddoek te leveren die wel voor 100 procent van polyester is gemaakt. "Voor de overbruggingsperiode moet dus nog een oplossing komen." Het is de eerste keer dat een dergelijke zaak door de commissie wordt behandeld, aldus de woordvoerster.

http://www.nu.nl/news/650739/36/Caissi%E8re_supermarkt_weigert_bedrijfshoofddoek.h tml


ze mag van mijn opflikkeren!
wat een gezeur.... en nog naar de rechter stappen enzo...
De werkgever geeft haar de mogelijkheid om mee te doen in deze maatschappij (ze wil niet weten waar ze allemaal hoofddoekjes niet accepteren onder het mom van allerlei excuses), gaat zij nog moeilijk lopen doen ook.... ze voelt zich gediscrimineerd.....
De Profeet vzmh kreeg geen toegang tot de Ka'ba.... laat haar een s kijken hoe hij daarmee omging.

Hoort iemand al dat ziekenhuispersoneel klagen over die pakjes die ze aan moeten? Het OK-personeel over die maskertjes, haarnetjes, de groene kikker pakjes? de rechters over die belachelijke toga's, politie over al die bepakking op de heupen? die worden zeker ook allemaal gediscrimineerd... Oh wacht, het geldt natuulijk alleen als discriminatie als je toevallig een allochtoon bent... een moslim bent...?

Verdre, zoo dik kan die doek niet zijn lijkt mij.??!!.. of is het een schapenvacht?... misschien da mevrouwtje liever zijde met brokkaat heeft?
Laat haar gewoon een man zoeken die haar in de keuken opsluit, dan zijn we van dit soort verwende, onnadenkenede randdebielen af...






zo... dat lucht op

mark61
04-01-06, 21:18
Geplaatst door Soldim
Je kan lachen als ze straks de oliekranen dichtdraaien. Lopen alle moslima's straks gedwongen zonder hoofddoek rond, omdat er geen polyester meer geproduceerd kan worden :D

Ik neem aan dat ze voor die moslima's wel een uitzondering maken. Hoewel, staat er een polyestherfabriek in Saoedi-Arabië? Denk het niet.

Orakel
04-01-06, 21:37
Geplaatst door contradictio
ze mag van mijn opflikkeren!
wat een gezeur.... en nog naar de rechter stappen enzo...
De werkgever geeft haar de mogelijkheid om mee te doen in deze maatschappij (ze wil niet weten waar ze allemaal hoofddoekjes niet accepteren onder het mom van allerlei excuses), gaat zij nog moeilijk lopen doen ook.... ze voelt zich gediscrimineerd.....
De Profeet vzmh kreeg geen toegang tot de Ka'ba.... laat haar een s kijken hoe hij daarmee omging.

Hoort iemand al dat ziekenhuispersoneel klagen over die pakjes die ze aan moeten? Het OK-personeel over die maskertjes, haarnetjes, de groene kikker pakjes? de rechters over die belachelijke toga's, politie over al die bepakking op de heupen? die worden zeker ook allemaal gediscrimineerd... Oh wacht, het geldt natuulijk alleen als discriminatie als je toevallig een allochtoon bent... een moslim bent...?

Verdre, zoo dik kan die doek niet zijn lijkt mij.??!!.. of is het een schapenvacht?... misschien da mevrouwtje liever zijde met brokkaat heeft?
Laat haar gewoon een man zoeken die haar in de keuken opsluit, dan zijn we van dit soort verwende, onnadenkenede randdebielen af...


zo... dat lucht op

:hihi: :duim:

mark61
04-01-06, 21:42
Geplaatst door contradictio
ze mag van mijn opflikkeren!
...zo... dat lucht op

:hihi:

freya
04-01-06, 21:52
Geplaatst door contradictio
ze mag van mijn opflikkeren!
wat een gezeur.... en nog naar de rechter stappen enzo...
De werkgever geeft haar de mogelijkheid om mee te doen in deze maatschappij (ze wil niet weten waar ze allemaal hoofddoekjes niet accepteren onder het mom van allerlei excuses), gaat zij nog moeilijk lopen doen ook.... ze voelt zich gediscrimineerd.....
De Profeet vzmh kreeg geen toegang tot de Ka'ba.... laat haar een s kijken hoe hij daarmee omging.

Hoort iemand al dat ziekenhuispersoneel klagen over die pakjes die ze aan moeten? Het OK-personeel over die maskertjes, haarnetjes, de groene kikker pakjes? de rechters over die belachelijke toga's, politie over al die bepakking op de heupen? die worden zeker ook allemaal gediscrimineerd... Oh wacht, het geldt natuulijk alleen als discriminatie als je toevallig een allochtoon bent... een moslim bent...?

Verdre, zoo dik kan die doek niet zijn lijkt mij.??!!.. of is het een schapenvacht?... misschien da mevrouwtje liever zijde met brokkaat heeft?
Laat haar gewoon een man zoeken die haar in de keuken opsluit, dan zijn we van dit soort verwende, onnadenkenede randdebielen af...






zo... dat lucht op


:haha:

MaRiaH
04-01-06, 23:08
Geplaatst door contradictio
ze mag van mijn opflikkeren!
wat een gezeur.... en nog naar de rechter stappen enzo...
De werkgever geeft haar de mogelijkheid om mee te doen in deze maatschappij (ze wil niet weten waar ze allemaal hoofddoekjes niet accepteren onder het mom van allerlei excuses), gaat zij nog moeilijk lopen doen ook.... ze voelt zich gediscrimineerd.....
De Profeet vzmh kreeg geen toegang tot de Ka'ba.... laat haar een s kijken hoe hij daarmee omging.

Hoort iemand al dat ziekenhuispersoneel klagen over die pakjes die ze aan moeten? Het OK-personeel over die maskertjes, haarnetjes, de groene kikker pakjes? de rechters over die belachelijke toga's, politie over al die bepakking op de heupen? die worden zeker ook allemaal gediscrimineerd... Oh wacht, het geldt natuulijk alleen als discriminatie als je toevallig een allochtoon bent... een moslim bent...?

Verdre, zoo dik kan die doek niet zijn lijkt mij.??!!.. of is het een schapenvacht?... misschien da mevrouwtje liever zijde met brokkaat heeft? Laat haar gewoon een man zoeken die haar in de keuken opsluit, dan zijn we van dit soort verwende, onnadenkenede randdebielen af...






zo... dat lucht op

:hihi:

pcies dat gevoel had ik ook... :D

contradictio
05-01-06, 14:08
nu ik het teruglees :haha:
mijn "frustratie" druipt ervan af... Ik loop de hele tijd werkgevers af te katten die hoofddoekjes weigeren aan te nemen; gaan mensen zoals die troela (en die van de Hofstad groep) de angsten en vooroordelen aanwakkeren... :boos:

Dolle Fatima
05-01-06, 16:57
Geplaatst door jochie
ik vind dat die vrouw zeurt, en gewoon in overleg had moeten treden met haar werkgever, ipv meteen een proces beginnen en 'godsdienstdiscriminatie' roepen.

Inderdaad.