PDA

Bekijk Volledige Versie : Tientallen pelgrims dood in Mekka



delirious
05-01-06, 13:50
MEKKA In het islamitische pelgrimsoord Mekka zijn 23 mensen omgekomen bij het instorten van een gebouw. Er zijn zestig tot tachtig gewonden gevallen. De meeste slachtoffers zijn voorbijgangers die onder het puin werden bedolven.

In het gebouw was een hotel gevestigd. Het stond in de binnenstad van Mekka, niet ver van de Grote Moskee. Dat is het belangrijkste gebedshuis van de islam. Momenteel stromen in Mekka miljoenen samen voor de jaarlijkse pelgrimstocht.

Tijdens de hadj zijn al vaker ernstige ongelukken gebeurd. Het ergste was in 1990,toen een menigte in paniek raakte en 1426 mensen werden doodgedrukt.


nos

Wide-O
05-01-06, 14:12
Pilgrim hostel collapses in Mecca

Arab television showed the aftermath of the collapse
A multi-storey building housing Muslim pilgrims in the holy city of Mecca in Saudi Arabia has collapsed.
Saudi state television said at least 15 people were killed, but other reports put the figure much higher. Dozens of people were said to have been injured.

The building was named in some reports as the al-Ghaza Hotel, but other sources described it was a hostel.

More than a million Muslims are in Mecca for the Hajj, which attracts pilgrims from around the world.

'23 bodies'

Saudi Interior Ministry spokesman Mansour al-Turki said details of the collapse were still unclear.

Rescue teams were at the scene, trying to pull bodies out of the wreckage. The hotel was said to have been used by mainly Arab pilgrims from Egypt, Tunisia and the United Arab Emirates.

A French eyewitness, Abderrahmane Ghoul, said he had seen 23 bodies.

"I was present. It started with a fire in the building. A helicopter started to sprinkle water to put out the fire. Afterwards, the building collapsed," he said.

The collapsed building is located some 60 metres from the city's Great Mosque, and is surrounded by markets. Reports said at least 30 people were staying in the building.

Mecca, Islam's holiest city, has been marred by tragic incidents during previous Hajj pilgrimages.

Stampedes during the event killed 251 people in 2003 and 1,426 in 1990.

Bron (http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_east/4584058.stm)

samekke
05-01-06, 17:54
weet iemand wat ik moet doen
mijn vader is op dit moment in mekka en ik weet dat hij daar in een hotel verblijft.we kunnen hem niet bereiken.
weet iemand of ik iemand kan bellen om navraag te doen.

Couscousje
05-01-06, 18:12
Bel de Nederlandse ambassade daar?

Cc

delirious
05-01-06, 18:48
Geplaatst door Couscousje
Bel de Nederlandse ambassade daar?

Cc

Jij al nieuws Cc?

Couscousje
05-01-06, 18:54
Geplaatst door delirious
Jij al nieuws Cc?

Nope.

Verschrikkelijk is dit.

Cc

observer
05-01-06, 22:55
Geplaatst door Couscousje
Bel de Nederlandse ambassade daar?

Cc neem aan dat nederland geen consulaat in mekka heeft ongelovigen etc

beste reisorganisatie laten uitzoeken of mischien een imam of dergelijk die locaal mensen kent

Onbek_01
05-01-06, 23:39
Ze zijn als martelaren gestorven.
Moge God hen begenadigen.Ameen

samekke
06-01-06, 07:22
bedankt allemaal
mijn vader is veilig hij heeft gisteravond nog gebeld
hij zelf wist niets van het gebeuren, ja met al dat volk.
vrede zij met hen die het niet gehaald hebben.
allah swt zal zich om hen ontfermen.