PDA

Bekijk Volledige Versie : Elke dag komen er 76 712,3 christenen bij op onze wereld



Marsipulami
05-01-06, 14:46
Kerk wereldwijd verder gegroeid


Geplaatst op 5/1 '06 om 8:29u
Door Theo Borgermans (Bron: Nederlands Dagblad)


UTRECHT (RKnieuws.net) - Het aantal christenen wereldwijd blijft groeien. Waren er in 2000 nog 2 miljard christenen, medio 2005 waren dat er al 2,14 miljard. Dat is eenderde van de wereldbevolking. Dat blijkt uit cijfers van het Engelse christelijke onderzoeksinstituut Christian Research, zo meldde het Nederlands Dagblad.




Het onderzoeksinstituut heeft bovendien becijferd dat het christendom met 1,3 procent aanwas per jaar sneller groeit dan de wereldbevolking (1,2 procent per jaar). Naar verwachting zijn er in 2050 ruim 3 miljard christenen.
De groeicijfers worden vooral veroorzaakt door de snelle groei van de kerken in Azië (2,6 procent per jaar) en Afrika (2,4 procent). Europa is het enige continent waar het aantal christenen afneemt.

Onderzoeker Peter Brierly van Christian Research verwacht dat de komende decennia alle christelijke denominaties zullen groeien, maar dat een toenemend aantal christenen lid zal zijn van een vrije groepering, een niet-traditionele kerk. Hij voorspelt dat het aandeel van deze vrije groepen, vaak evangelisch-charismatisch van aard, in het totaal van de christelijke gemeenteschap zal stijgen van 18 procent nu naar 25 procent in 2050. Het aandeel van anglicanen (4 procent) en protestanten (18 procent) zal volgens hem licht stijgen, dat van de rooms-katholieken (43 procent) wat dalen.

Voor alle gevestigde kerken geldt echter dat zij op de lange termijn de groei van de wereldbevolking niet zullen kunnen bijbenen, en dus procentueel zullen krimpen, is de verwachting.

De moslims en de hindoes zijn, met respectievelijk 1,31 miljard en 870 miljoen aanhangers, wereldwijd nog steeds in de minderheid, blijkt uit de cijfers van Christian Research. Zij groeien echter sneller dan de christenen.

In 2005 groeiden de moslims met 1,9 procent en de hindoes met 1,5 procent, tegenover de 1,3 procent groei van de christenen. Toch zal het volgens Brierly in dit tempo "nog vele tientallen jaren’’ duren voordat het aantal moslims het aantal christenen overstijgt. (tb)

argan
05-01-06, 20:03
[i]
De moslims en de hindoes zijn, met respectievelijk 1,31 miljard en 870 miljoen aanhangers, wereldwijd nog steeds in de minderheid, blijkt uit de cijfers van Christian Research. Zij groeien echter sneller dan de christenen.

In 2005 groeiden de moslims met 1,9 procent en de hindoes met 1,5 procent, tegenover de 1,3 procent groei van de christenen. Toch zal het volgens Brierly in dit tempo "nog vele tientallen jaren’’ duren voordat het aantal moslims het aantal christenen overstijgt. (tb) [/B]


Heb het gemerkt, naar aanleiding van de zoveel mensen die naar kerken gaan op zondagen. Heb het ook gemerkt aan alle kerken die worden omgebouw in moskeen. Heb het ook gemerkt aan het feit dat na 11 sep zoveel bekerlingen naar het islamgeloof zijn gegaan. CHRISTIAN RESEARCH laat me niet lachen. De naam zegt het al. Iets promoten en zeggen wat er eigenlijk helemaal niet is, om de mensen te doen geloven dat het Christendom groeit.... :o

Soldim
05-01-06, 20:12
Geplaatst door argan
Heb het gemerkt, naar aanleiding van de zoveel mensen die naar kerken gaan op zondagen.

De meeste Christenen die ik ken gaan niet naar kerken, de meeste moslims die ik ken gaan niet naar moskeeen, de meeste joden die ik ken gaan niet naar synagogen, en de drie Hindoe's die ik ken heb ik nog nooit over een tempel gehoord :D

Marsipulami
05-01-06, 22:07
Geplaatst door argan
Heb het gemerkt, naar aanleiding van de zoveel mensen die naar kerken gaan op zondagen.

Europa ligt aan de periferie van het actuele christendom. Vroeger was Europa het hart van de christelijke wereld. Maar die tijd is voorbij. Nu zijn Afrika en Latijns Amerika de gangmakers.


Heb het ook gemerkt aan alle kerken die worden omgebouw in moskeen.

Dat zijn er spijtig genoeg heel erg weinig. Ikzelf had liever gehad dat veel meer kerken moskeeën zouden worden, liever dan discotheken of sociale appartementen.


Heb het ook gemerkt aan het feit dat na 11 sep zoveel bekerlingen naar het islamgeloof zijn gegaan.

Als een godsdienstig geloof de vrucht moet zijn van zinloos geweld en bloedvergieten, dan zie ik liever lege gebedshuizen, maakt niet uit van welke religieuze denominatie ze zijn.


CHRISTIAN RESEARCH laat me niet lachen. De naam zegt het al. Iets promoten en zeggen wat er eigenlijk helemaal niet is, om de mensen te doen geloven dat het Christendom groeit.... :o

Waarheid is niet altijd te vereenzelvigen met kwantiteit. Ooit, lang geleden bestond de islam ook uit slechts enkele mensen.

Marsipulami
05-01-06, 22:18
Geplaatst door BiL@L
De Islamitische geloofsleer is dat de waarheid zoals deze geopenbaard is door Allaah en is overgebracht door Zijn Boodschapper altijd bij een minderheid zal zijn.

Jah, maar in die redenering -waar Mohamed B. het ongetwijfeld roerend mee eens zou zijn- schuilt ook een gevaar: dat van de religieuze hoogmoed, het gebrek aan bereidheid om naar een ander te luisteren en de overmoed om zelf voor God te gaan spelen.

Marsipulami
05-01-06, 22:35
Geplaatst door BiL@L
Moet ik hiernaar gaan luisteren? Zo ja, instaleer het volgende en kijk dan maar of je hier iets kan vinden waarmee je mij in hetzelfde hokje (gevangenis na moord) als Mohammed B kunt plaatsen:

http://furqanhost.com/Islam-Start-Honk-nl/index.php

Ik kan je het antwoordt nu al geven, maar als jij denkt dat ik niet luister dan is de kans groot dat jij dat al helemaal niet zult doen.

Maak je maar niet druk. Ik zei alleen dat ook Mohamed B. er net zoals jij van overtuigd was dat de populariteit van een (religieus) gedachtengoed niet altijd evenredig is met het waarheidsgehalte ervan.

Die opmerking is van toepassing op Mohamed B., Yomanda, de getuigen van Jehowah, en ook op Mohamed (vzmh), Jezus Christus, de Dalai Lama, Mahatma Gandhi en tenslotte op Adolf Hitler en Osama Bin Laden.

Het meerderheidsprincipe is geen garantie voor waarheid net zo min als het minderheidsprincipe een garantie is voor waarheid.

"Waarheid is zoals vogels die vliegen in de richting van de zon. Ze weten dat ze die nooit zullen bereiken maar richten er wel hun koers naar." (Chinees spreekwoord)

Wortel
06-01-06, 07:26
Vergeet in dit verhaal niet de stevige groei van migrantenkerken, juist in Nederland. Vaak is juist dit een onzichtbare groep, die vaak over het hoofd wordt gezien. En nou wil ik niet flauw zijn, maar wel eerlijk: Ik heb in het verleden hier op Maroc.nl wel eens een topic over de groei van migrantenkerken in Amsterdam heel stilletjes zien verdwijnen.