PDA

Bekijk Volledige Versie : Humanitaire situatie is het slechtst in Congo



Wide-O
06-01-06, 12:31
Humanitaire situatie is het slechtst in Congo

In de Democratische Republiek Congo is de ergste humanitaire crisis sinds de Tweede Wereldoorlog aan de gang. Dat blijkt uit een onderzoek dat vandaag in het Britse medische tijdschrift The Lancet verschenen is.

Het vakblad schat dat er sinds 1998 bijna vier miljoen mensen zijn omgekomen in het Centraal-Afrikaanse land dat verscheurd wordt door conflicten. Congo heeft een sterftecijfer dat veertig procent hoger ligt dan in alle andere landen ten zuiden van de Sahara, waar er sowieso een hoog sterftecijfer is door het grote aantal aidspatiënten. "Elke maand sterven er 38.000 mensen die onder normale omstandigheden niet zouden sterven", zo staat in het rapport.
De helft van de sterfgevallen wordt veroorzaakt door het drinken van onzuiver water, een gebrek aan immuniteit en een tekort aan middelen om koorts, malaria en darm- en ademhalingsinfecties te behandelen. Veel vrouwen sterven bovendien tijdens de bevalling en vele anderen gaan dood aan hersenvliesontsteking.

een conflict dat verder bijna geen aandacht krijgt

Arvid
06-01-06, 12:38
Zolang mensen gehersenspoeld blijven door de media alle ellende plaatsvindt in Israel/Irak blijven mensen onbewust van andere zaken....zaken die vele malen erger zijn. Toch wil eens een keer naar Afrika beneden de Sahara, lijkt me een spannend avontuur.

Wide-O
06-01-06, 13:42
Afrika lijkt me prachtig en onmetelijk.

Maar het gebrek aan aandacht voor de hele regio (Congo, Ruanda, Burundi etc...) is ... vreemd.

Te weinig ideologisch geladen, misschien heb je wel gelijk. :cheefbek:

Arvid
06-01-06, 13:47
Geplaatst door Wide-O
Afrika lijkt me prachtig en onmetelijk.

Maar het gebrek aan aandacht voor de hele regio (Congo, Ruanda, Burundi etc...) is ... vreemd.

Te weinig ideologisch geladen, misschien heb je wel gelijk. :cheefbek:

Naar die landen moet je ook niet gaan, tenzij je een soort evil knievel avontuur wilt. Een aantal Afrikaanse landen zijn rustig voor reizigers en lijken me heel mooi om te bezoeken. Botswana, Oman en Namibie om maar wat te noemen.

mark61
06-01-06, 17:29
Geplaatst door Arvid
Naar die landen moet je ook niet gaan, tenzij je een soort evil knievel avontuur wilt. Een aantal Afrikaanse landen zijn rustig voor reizigers en lijken me heel mooi om te bezoeken. Botswana, Oman en Namibie om maar wat te noemen.

Oman ligt in Azië.

In heel West-Afrika muv Sierra Leone, Liberia en Ivoorkust is het ook prima reizen. Toegegeven, niet overal even mooi en boeiend.

mark61
06-01-06, 17:31
Geplaatst door Wide-O
Afrika lijkt me prachtig en onmetelijk.

Maar het gebrek aan aandacht voor de hele regio (Congo, Ruanda, Burundi etc...) is ... vreemd.

Te weinig ideologisch geladen, misschien heb je wel gelijk. :cheefbek:

Ze zijn vnl. zwart. Wij hiero niet. Niemand beschouwt elke dode en onderdrukte als even erg. Hemd en rok en zo.

Wat zouden die 'normale omstandigheden' uit je topic zijn? :vreemd:

Wide-O
06-01-06, 19:39
Geplaatst door mark61
Wat zouden die 'normale omstandigheden' uit je topic zijn? :vreemd:

Mensen die blijkbaar zonder de oorlog ook al zouden sterven van honger & gebrek aan medische zorgen.

Wist jij ook al natuurlijk.

Is dat nou omdat het ex-kolonies zijn van B. dat we dat nieuws hier nog (af & toe) krijgen ?

mark61
06-01-06, 19:52
Geplaatst door Wide-O
Mensen die blijkbaar zonder de oorlog ook al zouden sterven van honger & gebrek aan medische zorgen.

Wist jij ook al natuurlijk.

Is dat nou omdat het ex-kolonies zijn van B. dat we dat nieuws hier nog (af & toe) krijgen ?

Mja, dat zijn dus 'normale omstandigheden'. :hihi: :(

Aids valt intussen denk ik ook onder 'norm. omst.'.



Neuh, het zijn toch meer de aantallen denk ik. In B wordt natuurlijk wel veel meer aandacht aan het wel en wee van C. gegeven. Verder deed op een gegeven moment half Afrika mee aan de slachtpartij. Congo heeft nu geloof ik Oeganda aangeklaagd wegens o.a. het wegslepen van complete fabrieken uit Congo.

Wide-O
06-01-06, 19:52
Geplaatst door mark61
Ze zijn vnl. zwart.

Alsof er geen "zwarten" zijn in België :hihi:

Maar is het dat nou ? Onversneden etnicisme ?

Ik moet opeens weer aan die "halfbloed" draad denken.

Brrr.

mark61
06-01-06, 19:55
Geplaatst door Wide-O
Alsof er geen "zwarten" zijn in België :hihi:

Maar is het dat nou ? Onversneden etnicisme ?

Ik moet opeens weer aan die "halfbloed" draad denken.

Brrr.

Die zijn er wel, maar bepalen geloof ik niet echt de politieke / publicitaire agenda. Hoeveel Congolezen hebben jullie eigenlijk? Zit er al een in het parlement ofzo?

Ja, dat is het. Afrika is 'geestelijk' heel ver weg. Iedereen, Arabieren, Europeanen en Aziaten, heeft niets dan minachting voor het continent en zijn bewoners.

Wide-O
07-01-06, 09:54
Geplaatst door mark61
Die zijn er wel, maar bepalen geloof ik niet echt de politieke / publicitaire agenda. Hoeveel Congolezen hebben jullie eigenlijk? Zit er al een in het parlement ofzo?


Met "zwarten" bedoelde ik iets anders ;)

Nee, geen enkele Congolees in het parlement. Hoeveel er precies zijn weet ik niet, maar ze concentreren zich wel voornamelijk in Brussel.

Congolezen die niet de B. nationaliteit hebben zijn er ongeveer 12.000. Tussen 1995 en 2000 zijn er naar schatting 6.300 Congolezen Belg geworden, dus dat is ook geen gigantisch aantal.

Ah, toch een cijfer gevonden: in 2002 zouden er 32.000 geweest zijn, genaturaliseerden inbegrepen. Bron. (http://www.dofi.fgov.be/nl/statistieken/belgian%20migration%20point/cijfergegevens.htm)

mark61
07-01-06, 10:26
Geplaatst door Wide-O
Met "zwarten" bedoelde ik iets anders ;)

Jaja. Misschien kan je ze aan de Kongostroom parkeren.


Ah, toch een cijfer gevonden: in 2002 zouden er 32.000 geweest zijn, genaturaliseerden inbegrepen. Bron. (http://www.dofi.fgov.be/nl/statistieken/belgian%20migration%20point/cijfergegevens.htm)

Ik vind het een hele prestatie van opeenvolgende regeringen.

freya
07-01-06, 10:54
Zit er olie of gas in Congo?

mark61
07-01-06, 10:59
Geplaatst door freya
Zit er olie of gas in Congo?

Coltan (voor uw gsm), goud, diamanten, koper, ...

Maak je geen zorgen, onze belangen worden nauwlettend in de gaten gehouden.

Het gaat er niet om of een land grondstoffen heeft, maar of de aanvoer in gevaar komt. In Congo is dat niet het geval.

mark61
07-01-06, 11:03
Geplaatst door reallife
Niet iedereen mag ik hopen.

Pas ergens een docu gezien over een Zuid Afrikaans opvanghuis voor weeskinderen met aids. En een artikel gelezen over net zo'n huis in Thailand. En dat zijn dan nog de kinderen die onderdak hebben. :droef:

Wat zegt dat over de algemene houding van niet-Afrika to. Afrika?

In Zuid-Afrika wordt elke 15 seconden een vrouw verkracht. Als ze wat tegen AIDS willen doen moeten ze daar beginnen, maar het heeft geen prioriteit.

mark61
07-01-06, 11:09
Geplaatst door reallife
Het was een klein zijsprongetje waar ik aan moest denken door deze topic.

Misschien weten ze ook niet hoe ze er wat aan moeten doen?

De mannen zijn aan de macht en het interesseert ze niet zo. Vervolging en streng straffen zouden een hoop doen. Een campagne om de misdadigheid ervan in te prenten zou ook helpen. Zo'n beweging(-kje) bestaat al, maar Mbeki interesseert het geen ruk. Volgens hem bestaat AIDS niet en trouwens, het komt door ondervoeding, ofzo.

freya
07-01-06, 11:22
Geplaatst door mark61
Coltan (voor uw gsm), goud, diamanten, koper, ...

Maak je geen zorgen, onze belangen worden nauwlettend in de gaten gehouden.

Het gaat er niet om of een land grondstoffen heeft, maar of de aanvoer in gevaar komt. In Congo is dat niet het geval.

Geen olie :jammer:

Dan zal het lang duren voordat landen die ook zou kunnen ingrijpen werkelijke interesse zullen opbrengen :student:


Op goud en diamanten rijden geen auto's toch? :o

mark61
07-01-06, 11:29
Geplaatst door freya
Geen olie :jammer:

Dan zal het lang duren voordat landen die ook zou kunnen ingrijpen werkelijke interesse zullen opbrengen :student:

Op goud en diamanten rijden geen auto's toch? :o

Nog altijd 227.000 barrels per dag.

Het gaat alleen, zoals ik al zei, om de vraag of de aanvoer gevaar loopt. Er wordt zo efficiënt mogelijk ingegrepen. Invasie en bezetting is niet efficiënt, dus last resort.

mark61
07-01-06, 11:32
Geplaatst door reallife
Als ik het resultaat van het ingrijpen zie in Irak mogen ze daar misschien nog wel dankbaar voor zijn. :(

In het geval van Afrika is, tis spijtig te moeten constateren, buitenlandse interventie veel gunstiger voor de bevolking dan in het geval Irak. Afrikaanse staten zijn militair zwak en het 'verzet' slaat geen deuk in een pakje boter. Veel meer dan burgers terroriseren kunnen ze niet. Congo zou van een VN-bezetting beslist opknappen. Helaas maar waar.

Mark
07-01-06, 11:43
Geplaatst door freya
Geen olie :jammer:

Dan zal het lang duren voordat landen die ook zou kunnen ingrijpen werkelijke interesse zullen opbrengen :student:


Op goud en diamanten rijden geen auto's toch? :o

Jammer dat ze geen olie hebben, anders hadden we ze best a la Irak kunnen helpen.

Niet ingrijpen, wel ingrijpen het is toch nooit goed.