PDA

Bekijk Volledige Versie : Creatieve bakker verjaagt McDonalds



Joesoef
07-01-06, 09:10
Het gebeurt niet alle dagen dat een vestiging van 's werelds bekendstev fastfoodketen de schorten opvouwt en met stille trom moet vertrekken.
Het Zuid-Italiaanse stadje Altamura scoorde er een primeur mee. De aftocht van McDonald's is het gevolg van het lekkere brood van bakker Luca Di Gesù.

Onofrio Pepe, een gewezen journalist, en zijn kompaan Peppino Colamonico, een arts, zijn er trots op. "Zonder ideologisch gevecht, zonder georganiseerde sabotage, zonder betogingen, maar enkel met kwaliteitsproducten en scherpe prijzen zijn wij erin geslaagd McDonald's te doen vertrekken". Ze deden hun verhaal net voor de
jaarwisseling in het Italiaanse magazine Panorama. "Eigenlijk zijn het slechts de wetten van de vrije markt die hebben gespeeld".

Het verhaal doet denken aan het ontstaan van de intussen wereldbekende beweging 'Slow Food'. Ook daar was de aanleiding tot mobilisatie de komst van een McDonald's-vestiging. Enkele vrienden van de goede tafel gingen in het verweer en richtten een tegenbeweging op. McDonald's ging er niet aan ten onder, maar slowfood sloeg de vleugels uit en verenigt vandaag wereldwijd tienduizenden verdedigers van authentieke producten en respectvolle landbouw.

In Altamura, een stadje in Apulië, in de hiel van de laars, is het verhaal zo mogelijk nog mooier. Toen in 2001 de Amerikaanse vastfoodketen de deuren opende op de Piazza Zanardelli, rekende de hamburgerketen op een mooie omzet. "Toen ik aan de stadspoort de reusachtige gele 'M' zag hangen, sloeg de schrik me om het hart", vertelde Onofrio Pepe aan Panorama. "Ik vroeg me af wat we konden doen".

Als rechtgeaarde gastronoom was Pepe immers al langer begaan met het behoud van de goede producten van de streek en hij had met zijn vriend Peppino Colamonico, een arts, de Amici del Fungo Cardoncello opgericht, letterlijk: de vrienden van de kruisdisteloesterzwam. Om de strijd aan te binden tegen McDonald's wilden zij niet de tactiek van de relschoppende Franse andersglobalist José Bové hanteren. Ze hadden een betere troef in handen: de jonge Luca Di Gesù.

Di Gesù stamt uit een familie van traditionele bakkers, die sinds mensenheugenis werkt met de harde tarwe uit de streek en die bakt in grote houtovens. Gesteund door de vrienden van de paddenstoel opende Luca een winkeltje pal naast de nieuwe McDonald's en begon er heerlijke pizza's, broden, koekjes en focaccia's gevuld met ui, olijven of cardoncelli te verkopen. "Ik hoopte aanvankelijk gewoon een
graantje mee te pikken van de vele bezoekers die McDonald’s zou lokken".

Maar de jonge bakker paste zijn prijzen voortdurend aan aan die van de buurman, bedacht nieuwe recepten en benadrukte de versheid en de ruime keuze van zijn assortiment. De vrienden van de paddenstoel steunden de bakker waar ze konden en zorgden voor naambekendheid tot buiten Apulië. Ze organiseerden etentjes en studiedagen en wisten zelfs enkele personaliteiten uit Rome als beschermers te strikken. McDonald's reageerde op de concurrentie door de speciale aanbiedingen
te verdubbelen, maar het kalf was verdronken. De fastfoodgigant blies de aftocht.

"Dit is de overwinning van de traditionele keuken op de globalisering", zegt Pepe tevreden. Luca Di Gesù denkt er intussen het zijne van. Hij is op zoek naar een ruimte in Rome waar hij zijn handeltje met specialiteiten uit Apulië kan openen.

Bron: De Morgen

mark61
07-01-06, 10:31
Luca Di Gesù denkt er intussen het zijne van. Hij is op zoek naar een ruimte in Rome waar hij zijn handeltje met specialiteiten uit Apulië kan openen.

Bron: De Morgen [/B]

Voordat je het weet heb je weer zo'n plastic multinational. Slow misschien, maar toch.

observer
07-01-06, 16:14
Geplaatst door mark61
Voordat je het weet heb je weer zo'n plastic multinational. Slow misschien, maar toch.

sta je in rome voor het pantheon, 1 van de mooiste gebouwen die er is, draai je je om zit er zo'n %$#%#$% macdonald