PDA

Bekijk Volledige Versie : 2,5 miljoen moslims trekken van Mekka naar Mina.



Juliette
08-01-06, 12:01
belga/afp

MEKKA - Zo'n 2,5 miljoen moslims zijn zondag begonnen aan de hadj, de jaarlijkse bedevaart van Mekka naar Mina, zoals de profeet Mohammed 1.400 jaar geleden ook deed.De hadj is een tocht die elke moslim een keer in zijn leven moet ondernemen. Mannen en vrouwen van alle leeftijden en nationaliteiten, gekleed in het wit en met sandalen aan de voeten, begonnen na het ochtendgebed aan de tocht naar het even verderop gelegen Mina.


Elk jaar vallen er helaas ook doden bij de pelsgrimstocht. Ook dit jaar begon de hadj al met een drama toen drie dagen geleden een hotel in het hartje van de stad Mekka instortte. Daarbij kwamen 76 mensen om en raakten 62 anderen gewond. De reddingoperaties liepen vrijdag af en de brokstukken van het hotel werden geruimd

De Saudische autoriteiten zijn in de hoogste staat van paraatheid om verdere drama's te vermijden. Dit jaar zijn zo'n 60.000 veiligheidsagenten en hulpverleners gemobiliseerd om de hadj in goede banen te leiden.

In 2004 vielen er 251 doden in het gewoel en in 1990 kwamen 1.426 mensen om. In 1997 vielen bij een brand 343 doden onder de pelgrims. De autoriteiten willen ook vermijden dat er onrust of ziektes uitbreken onder de pelgrims of dat er aanslagen worden gepleegd.

mark61
08-01-06, 12:39
Waar woont Mina? Ik hoop dat ze genoeg thee & koekjes heeft klaargezet.

IbnRushd
08-01-06, 14:31
Geplaatst door mark61
Waar woont Mina? Ik hoop dat ze genoeg thee & koekjes heeft klaargezet.

Mina is een stad en Dolle Mina's geven geen koekjes en thee aan manlief. Daar zijn de mannen voor. :wijs:

mark61
08-01-06, 15:18
Geplaatst door IbnRushd
Mina is een stad en Dolle Mina's geven geen koekjes en thee aan manlief. Daar zijn de mannen voor. :wijs:

Ik maar denken dat het Medina heette. Ach, nooit te oud om wat te leren.

IbnRushd
08-01-06, 15:22
Geplaatst door mark61
Ik maar denken dat het Medina heette. Ach, nooit te oud om wat te leren.

Geeft niet :) Mina is een pelgrimsplek buiten Mekka op de weg naar 'Arafaat. Deze plaats ligt ongeveer acht kilometer af van Mekka en zestien kilometer van 'Arafaat.

mark61
08-01-06, 15:24
Geplaatst door IbnRushd
Geeft niet :) Mina is een pelgrimsplek buiten Mekka op de weg naar 'Arafaat. Deze plaats ligt ongeveer acht kilometer af van Mekka en zestien kilometer van 'Arafaat.

Dank u. Het wordt allemaal wat roestig hierboven.

Sallahddin
08-01-06, 18:25
Uiterst interessant & leerzaam zo'n spiritueel tocht(verplicht ook voor de moslims,1 keer in het leven als men kan)...
Een moment van beziening,meditatie en spiritueel zuivering...even weg van deze sinister tijd...
De moeite waard toch!!!

freya
08-01-06, 19:53
Geplaatst door Sallahddin
Uiterst interessant & leerzaam zo'n spiritueel tocht(verplicht ook voor de moslims,1 keer in het leven als men kan)...
Een moment van beziening,meditatie en spiritueel zuivering...even weg van deze sinister tijd...
De moeite waard toch!!!

Vorig jaar zond de NMO een (BBC?) docu over de hadj uit, verschillende pelgrims werden gevolgd en geinterviewd.
Heel indrukwekkend en ontroerend, ook voor iemand als ik die geen moslim is.

Dolle Fatima
08-01-06, 22:23
Geplaatst door freya
Vorig jaar zond de NMO een (BBC?) docu over de hadj uit, verschillende pelgrims werden gevolgd en geinterviewd.
Heel indrukwekkend en ontroerend, ook voor iemand als ik die geen moslim is.

Was idd. een goede docu.

mark61
08-01-06, 23:43
Diary of the Hajj

As millions of people stream into Saudi Arabia for next week's Hajj, the BBC's Rabiya Parekh has joined the pilgrims and is writing a diary for the BBC News website.
You can also hear her talking about her Hajj experiences on World Have Your Say on the BBC World Service from 1800 GMT, Monday to Friday.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4580474.stm