PDA

Bekijk Volledige Versie : Het westerse rechtssysteem deugt niet!



Mr. Bad boy
08-01-06, 13:49
Het westerse rechtssysteem heeft een bepaalde ideologie. En dat is het liberalisme. Want als je naar een westers rechtssysteem kijkt dan zie je dat de individuele vrijheid voorop staat. Men moet niet de conclusie trekken dat de westerse landen automatisch democratie hebben, want als je een keer goed kijkt kom je vaak hypocrytie tegen ten aanzien van de democratie.

Het liberalisme staat voor dat iedere individu alle vrijheid heeft om te leven zolang die geen schade berokkent tegen andere individuen.
Deze ideologie staat mij zeer tegen, omdat daarin niet is verwerkt wat wel en wat niet rechtvaardig is. Een voorbeeld om dit te illustreren. Bij de vrijheid van meningsuiting is onduidelijk wat wel en wat niet gezegd mag worden. Ofwel onduidelijk wat wel en wat niet rechtvaardig is. Er is daarom ook veel gebeurd rondom het vrije woord. Kijk maar naar de moord op van Gogh, en wat hij allemaal heeft gezegd.

We zeggen wel dat het vrije woord een groot goed is, maar het heeft ook een keerzijde. Bijvoorbeeld de media wat voor een grote invloed die kan hebben voor de samenleving. We zien nu bijvoorbeeld dat er een grote kloof is tussen de moslims en niet-moslims.

Zolang er een overheid is dan is het niet mogelijk dat iedere burger alle vrijheid heeft. Het liberalisme wordt dan beperkt door de autoriteiten. Er vindt eigenlijk zelfs onderdrukking van de bevolking zonder dat de bevolking het echt door heeft. Een voorbeeld is de verplichte ziekenfondsverzekering. Iedereen is verplicht bij te dragen aan de ziektekosten. De rijken gaan er vooruit op de nieuwe verzekering en de armen er op achteruit. Men gaat totaal voorbij aan de rechtvaardigheid.
In Nederland moet iedereen belasting betalen, en ook heel veel belasting betalen. Kijk eens naar de verhoging van de BTW naar 19%. Waar gaat het geld allemaal naartoe? Er wordt wel gezegd dat het uiteindelijk naar de burgers gaat, maar niet duidelijk hoe. Belasting heffen is in principe een onderdrukking van het volk. Men kan niet volhouden dat al het geld gebruikt wordt voor de wegen, dijken en politie etc.

Veel geld gaat verloren aan het bestrijden van criminaliteit die voortvloeit uit het liberalisme. Kijk maar eens naar het legaliseren van prostitutie en drugs; een open deur geworden voor de criminelen. Zo kan er een scala aan voorbeelden genoemd worden dat door het liberalisme de burgers een dure rekening ontvangen. Als het land wat rechtvaardiger geregeerd zou worden dan zou de burgers er alleen meer profijt van hebben.

Op dit moment lijkt er een oorlog te zijn tussen de islam en het liberalisme. Het is wel duidelijk dat de islam net de tegenovergestelde is van het liberalisme. Want de islam geeft duidelijk aan d.m.v. wetgeving hoe men zo rechtvaardig mogelijk kan leven, en het liberalisme is dat je kan leven hoe jij wilt zolang er geen schade voor anderen is.

Voor bepaalde grootmachten is het liberalisme goed voor de economie, want je bent niet onderworpen aan bepaalde beperkingen. Het is niet verbazingwekkend dat er voor die grootmachten een groot belang is in de islamitische landen waar goed geprofiteerd kan worden van de economie (denk aan olielanden). Maar dan moet er eerst voor worden gezorgd dat men in die landen op een liberale wijze kan leven. Op dit moment dus nu een oorlog in Irak en Afghanistan. En het lijkt erop dat Iran het volgende land wordt.

Zo een oorlog kan enigszins vergeleken worden met de koude oorlog. Daar ging het om de strijd tussen het kapitalisme en communisme.

Ik kom dan terug op het gekozen onderwerp dat het westerse rechtssysteem niet deugt. Zolang niet duidelijk is wat wel en wat niet rechtvaardig is onder de vrijheid van leven dan kan het systeem nooit deugen, en krijgen we alleen maatschappelijke problemen en misschien wel een nieuwe wereldoorlog!

Mr. Bad boy
08-01-06, 14:04
Geplaatst door Duncan
De auteurs van wetten in westerse landen zijn de democratisch gekozen volksvertegenwoordigers. Zij zijn in meerderheid niet liberaal en houden zich bij het ontwerpen van wetten wel degelijk bezig met wat rechtvaardig is.

Het gaat niet om de uitwerking, zoals in de belastingwetten. Uiteraard gaat men d.m.v. wetgeving zo rechtvaardig mogelijk te werk.
Maar het besluit om bijv belasting te heffen is niet rechtvaardig (lees mn tekst nader daarover). Of de ideologie liberalisme als uitgangspunt te nemen ontstaan veel onrechtvaardigheden (wederom lees mn tekst nader daarover).

mark61
08-01-06, 14:14
Geplaatst door Mr. Bad boy
Een voorbeeld om dit te illustreren. Bij de vrijheid van meningsuiting is onduidelijk wat wel en wat niet gezegd mag worden. Ofwel onduidelijk wat wel en wat niet rechtvaardig is.

Vrijheid van meningsuiting en rechtvaardigheid hebben geen klap met elkaar te maken. Behalve de correlatie dat in landen zonder vrijheid van meningsuiting de rechtvaardigheid ver te zoeken is.


We zeggen wel dat het vrije woord een groot goed is, maar het heeft ook een keerzijde. Bijvoorbeeld de media wat voor een grote invloed die kan hebben voor de samenleving.

Daar is geen enkel bewijs voor. Je kan net zo goed zeggen dat de media reflecteren wat de mensen al vinden. Aangezien de media gelezen / bekeken willen worden.

Als het zo is dat de media klakkeloos de mening van de mensen bepaalt is dat zielig voor, en de schuld van die mensen. Je wilt zeggen dat jij die fantastische uitzondering bent die zich door de media niet laat misleiden, maar al die andere 16 miljoen stomkoppen wel? Doe niet zo arrogant.


Zolang er een overheid is dan is het niet mogelijk dat iedere burger alle vrijheid heeft.

Heel slim. Geen enkele burger heeft ooit alle vrijheid, in geen enkel systeem. Zeker niet in het jouwe, zoals dat vagelijk doorsijpelt.


Het liberalisme wordt dan beperkt door de autoriteiten. Er vindt eigenlijk zelfs onderdrukking van de bevolking zonder dat de bevolking het echt door heeft. Een voorbeeld is de verplichte ziekenfondsverzekering. Iedereen is verplicht bij te dragen aan de ziektekosten.

Jah, das erg onderdrukkend. Gelukkig dat jij zo slim bent om het allemaal door te hebben en 'de bevolking' zo dom. Jij solliciteert als ayatollah?


De rijken gaan er vooruit op de nieuwe verzekering en de armen er op achteruit. Men gaat totaal voorbij aan de rechtvaardigheid.

Das in zijn algemeenheid helemaal niet waar. Verdiep je er s in.


In Nederland moet iedereen belasting betalen, en ook heel veel belasting betalen. Kijk eens naar de verhoging van de BTW naar 19%. Waar gaat het geld allemaal naartoe? Er wordt wel gezegd dat het uiteindelijk naar de burgers gaat, maar niet duidelijk hoe.

Jij verwijt anderen je eigen onwetendheid en onwil je kennis eigen te maken? Het moet niet zotter worden. Ga eerst s een kilometer lezen en kom dan terug.


Belasting heffen is in principe een onderdrukking van het volk. Men kan niet volhouden dat al het geld gebruikt wordt voor de wegen, dijken en politie etc.

Zo is dat. Ze steken het allemaal in hun eigen zak. We schaffen belasting gewoon af, dan gaat het veel beter.


Veel geld gaat verloren aan het bestrijden van criminaliteit die voortvloeit uit het liberalisme. Kijk maar eens naar het legaliseren van prostitutie en drugs; een open deur geworden voor de criminelen.

In dictaturen is geen misdaad en er is dan ook geen politie en leger nodig, bedoel je. Sweet dreams.

De stompzinnigheid zit in je zin ingebakken: als je iets legaliseert is het geen misdaad meer en hoeft het dus ook niet bestreden te worden. Jij begrijpen?


Als het land wat rechtvaardiger geregeerd zou worden

Wat is dat, rechtvaardiger?


Op dit moment lijkt er een oorlog te zijn tussen de islam en het liberalisme. Het is wel duidelijk dat de islam net de tegenovergestelde is van het liberalisme.

Welke islam precies?



Want de islam geeft duidelijk aan d.m.v. wetgeving hoe men zo rechtvaardig mogelijk kan leven,

Duidelijk? Waar kan ik de shari'a kopen?


Maar dan moet er eerst voor worden gezorgd dat men in die landen op een liberale wijze kan leven. Op dit moment dus nu een oorlog in Irak en Afghanistan. En het lijkt erop dat Iran het volgende land wordt.

Das helemaal niet nodig, dictaturen zijn veel efficiënter te sturen. Jij en de Neocons vergissen zich dan ook vreselijk.


Ik kom dan terug op het gekozen onderwerp dat het westerse rechtssysteem niet deugt. Zolang niet duidelijk is wat wel en wat niet rechtvaardig is onder de vrijheid van leven dan kan het systeem nooit deugen, en krijgen we alleen maatschappelijke problemen en misschien wel een nieuwe wereldoorlog!

Dat dat jou niet duidelijk is, daar kan ik niks aan doen. Ga eerst maar eens 100 relevante boeken lezen.

Wereldoorlog? Waar bazel je over?

Mr. Bad boy
08-01-06, 14:42
[QUOTE]Geplaatst door mark61
Vrijheid van meningsuiting en rechtvaardigheid hebben geen klap met elkaar te maken. Behalve de correlatie dat in landen zonder vrijheid van meningsuiting de rechtvaardigheid ver te zoeken is.

Wel als er bepaald wordt wat wel en wat niet rechtvaardig is. Als je een mening verkondigt die voor maatschappelijk problemen zorgt dan is het niet rechtvaardig. En zo kunnen er nog andere voorbeelden genoemd worden.
Wat versta jij eigenlijk onder rechtvaardigheid?

Daar is geen enkel bewijs voor. Je kan net zo goed zeggen dat de media reflecteren wat de mensen al vinden. Aangezien de media gelezen / bekeken willen worden.

Waaruit bestaat de media voor jou? Je hebt eenmaal verschillende producenten in de media. Een voorbeeld om je dit te verhelderen; wat is het verschil voor jou tussen de telegraag en de volkskrant? Het is niet dezelfde neem ik aan.

Als het zo is dat de media klakkeloos de mening van de mensen bepaalt is dat zielig voor, en de schuld van die mensen. Je wilt zeggen dat jij die fantastische uitzondering bent die zich door de media niet laat misleiden, maar al die andere 16 miljoen stomkoppen wel? Doe niet zo arrogant.

Het gaat er niet om of je misleid wordt, maar de gevolgen die door de macht van de media kan hebben voor de maatschappij. Lees aub beter mijn tekst.

Heel slim. Geen enkele burger heeft ooit alle vrijheid, in geen enkel systeem. Zeker niet in het jouwe, zoals dat vagelijk doorsijpelt.

Je commentaar is mij te onduidelijk om een reactie te geven.

Jah, das erg onderdrukkend. Gelukkig dat jij zo slim bent om het allemaal door te hebben en 'de bevolking' zo dom. Jij solliciteert als ayatollah?

Je suggereert iets dat niet klopt.

Das in zijn algemeenheid helemaal niet waar. Verdiep je er s in.

Kom met tegenargumenten die hout snijden als je het niet mee eens bent. Het niveau begint behoorlijk te zakken, erg zonde.


Zo is dat. Ze steken het allemaal in hun eigen zak. We schaffen belasting gewoon af, dan gaat het veel beter.

U leest niet goed mn tekst.

In dictaturen is geen misdaad en er is dan ook geen politie en leger nodig, bedoel je. Sweet dreams.

Ik heb het niet over een land met een dictator, dus hoe kom je nou daarop om dat te melden. Het gaat over het westerse rechtssysteem.

mark61
08-01-06, 15:16
Geplaatst door Mr. Bad boy
Wel als er bepaald wordt wat wel en wat niet rechtvaardig is. Als je een mening verkondigt die voor maatschappelijk problemen zorgt dan is het niet rechtvaardig.

Wat is dat nou weer voor eigenaardige opvatting van het begrip rechtvaardigheid? Het is niet de mening die voor problemen zorgt, maar de reactie van de toehoorders.


En zo kunnen er nog andere voorbeelden genoemd worden.
Wat versta jij eigenlijk onder rechtvaardigheid?

Het lijkt me belangrijker dat jij dat eerst s formuleert, want zo exotisch heb ik het nog nooit gezien.
Rechtvaardigheid betekent zoiets als 'in overeenstemming met de morele voorschriften'. Welke voorschriften dat zijn verschilt van cultuur tot cultuur. Voor mij is dat denk ik, om het simpel te houden, dat je een ander niet moet aandoen wat je zelf niet aangedaan wil worden. Maar het is een wezenloos moeilijk begrip.


Waaruit bestaat de media voor jou? Je hebt eenmaal verschillende producenten in de media. Een voorbeeld om je dit te verhelderen; wat is het verschil voor jou tussen de telegraag en de volkskrant? Het is niet dezelfde neem ik aan.

Je dwaalt af. Je beweerde dat de media de mening van de mensen vormt. FYI, 'de media' is kort voor 'de massamedia' = radio, televisie, pers en internet. Verder nog iets?


Het gaat er niet om of je misleid wordt, maar de gevolgen die door de macht van de media kan hebben voor de maatschappij. Lees aub beter mijn tekst.

Die macht heb jij verzonnen en nog op geen enkele manier aangetoond. Als het niet door misleiding is, hoe kunnen de media dan macht uitoefenen?


Je commentaar is mij te onduidelijk om een reactie te geven.

Dat komt doordat jij zo sneaky doet door een alternatief voor deze maatschappij te suggereren, maar er verder niks over te zeggen. En dan mij vaag noemen. Je bent grappig.


Je suggereert iets dat niet klopt.

Heel goed. Ik suggereer dat jij je mijlenver boven het gepeupel verheven voelt.


Kom met tegenargumenten die hout snijden als je het niet mee eens bent. Het niveau begint behoorlijk te zakken, erg zonde.

Jij lult maar een eind weg en eist vervolgens dat ik je ga opvoeden? Ga naar school, lees, vraag het je ouders.


U leest niet goed mn tekst.

Ik lees m prima. Je bent tegen belasting. Fijn.


Ik heb het niet over een land met een dictator, dus hoe kom je nou daarop om dat te melden. Het gaat over het westerse rechtssysteem.

Ten opzichte van wat? Als je 'westers rechtssysteem' noemt, impliceer je dat er nog andere zijn. Dus vertel.

MaRiaH
08-01-06, 15:34
Oh My God, .. :jammer:
Er is nog genoeg te doen in eigen land... :hihi:
zit ik me druk te maken over MO.. :jammer: