PDA

Bekijk Volledige Versie : Dewinter dient klacht in tegen Hosteaux



Marsipulami
09-01-06, 17:30
Dewinter dient klacht in tegen Hosteaux

Frank Hosteaux. ,,Tot 650 euro voor een appartement, dat is toch niet normaal''

ANTWERPEN - Vlaams Belang-voorman Filip Dewinter dient een klacht in tegen Frank Hosteaux van de vzw Rot Op Huisjesmelkers. Hosteaux is een voorstander van hulp aan illegalen en overtreedt daarmee volgens Dewinter de vreemdelingenwet. Dewinter zegt in een mededeling dat hij vandaag klacht heeft ingediend bij de Antwerpse procureur des konings.

Hij haalt de uitspraken aan van minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael, die afgelopen weekeinde zei dat illegaliteit een misdrijf is en erop wees dat artikel 77 van de vreemdelingenwet bepaalt dat men het verblijf van vreemdelingen niet mag vergemakkelijken.

Dewinter, fractieleider in de Antwerpse gemeenteraad, hekelt dat Hosteaux onder het mom van menslievendheid ,,probeert de gedoogpolitiek ten aanzien van illegalen in onze stad te bestendigen

bava

Juliette
09-01-06, 19:01
Die vent is schaamteloos. Dewinter dan.

Wide-O
09-01-06, 19:08
Geplaatst door Juliette
Die vent is schaamteloos. Dewinter dan.

Hij volgt perfect het advies van Petriek op :moe:

observer
09-01-06, 19:17
Geplaatst door Juliette
Die vent is schaamteloos. Dewinter dan. kan best maar hij heeft de wet aan zijn kant

dus technisch gezien zou dan de wet schaamteloos zijn

Juliette
09-01-06, 19:24
Geplaatst door observer
kan best maar hij heeft de wet aan zijn kant

dus technisch gezien zou dan de wet schaamteloos zijn

Het gaat over intentie. Hosteaux en z'n vzw willen 'huisjesmelkerij' aanpakken. Illegalen en asielzoekers zijn daar extreem kwetsbaar voor. In dat kader moet je z'n verhaal zien. Als je dan, zoals Dewinter dat verhaal gaat verengen tot 'hulp aan illegalen onder het mom van menslievendheid' is dat schaamteloos.

Marsipulami
09-01-06, 21:39
KMS: hulp aan mensen zonder papieren niet stafbaar


Geplaatst op 9/1 '06 om 17:58u
Door Theo Borgermans


BRUSSEL (RKnieuws.net) - Kerkwerk Multicultureel Samenleven (KMS) onderstreept dat humanitaire hulp aan mensen zonder papieren niet strafbaar is. Daarmee reageert KMS op de recente uitspraken van minister van Binnenlandse zaken Dewael over het strafbaar zijn van hulpverlening aan mensen zonder legaal verblijf.


KMS onderstreept dat illegaal verblijf strafbaar is (art. 75 van de Vreemdelingenwet), maar dat hulp of bijstand aan mensen zonder wettig verblijf uit humanitaire overwegingen (art. 77 van dezelfde wet) of een woning verhuren aan iemand zonder wettig verblijf, niet verboden is. “Enkel huisjesmelkerij, waarbij misbruik gemaakt wordt van de precaire situatie van de bewoner, is strafbaar” (art. 77bis, §1bis Vw.). Ook dringende medische hulp aan mensen zonder wettig verblijf blijft gewaarborgd.

KMS herinnert er ook aan dat particulieren geen aangifteplicht hebben in verband met het illegaal verblijf van personen (art. 29 Sv.). Anderzijds is mensen zonder wettig verblijf tewerkstellen, wel strafbaar. Dat is eveneens het geval voor mensensmokkel of mensenhandel.

Marsipulami
09-01-06, 21:41
Een strenger asielbeleid ten bate van de échte vluchtelingen

Economische vluchtelingen asiel geven is geen optie, schrijft Patrick Dewael. Dat zou de samenleving ontwrichten.


NAAR aanleiding van een artikel in De Standaard van 28 december 2005 is er de afgelopen week in deze krant een discussie op gang gekomen over de problematiek van illegalen in ons land en het uitwijzingsbeleid.

Ik vind het belangrijk om mijn standpunt terzake te verduidelijken. Ik heb mij afgezet tegen de praktijk waarbij afgewezen asielzoekers het bevel om het land te verlaten bewust negeren en trachten zo lang mogelijk - door bijvoorbeeld onder te duiken - een uitwijzing te ontlopen. Na verloop van enkele jaren proberen zij op basis van het argument dat zij hier al lang verblijven en geïntegreerd zijn, toch een verblijfstitel te bekomen met een aanvraag tot regularisatie (via artikel 9 § 3 van de vreemdelingenwet).

Ik verzet mij tegen die praktijken. Iemand wiens asielaanvraag, door de onafhankelijke asielinstanties in ons land, afgewezen werd en die zich niet neerlegt bij die beslissing en het daaropvolgende bevel om het land te verlaten, plaatst zichzelf en zijn gezin in de illegaliteit.

Ik wil de problematiek via een pakket van maatregelen ten gronde aanpakken.

Ik realiseer mij dat de aantrekkingskracht van de westerse Europese landen op tienduizenden mensen er voor zorgt dat velen ook naar ons land trachten te komen. De levensgevaarlijke methodes om over land, via vrachtwagens en bootjes West-Europa te bereiken, demonstreren de wanhoop en de vaste wil van velen om zich hier permanent te komen vestigen.

België volgt de Conventie van Genève, zal dat onverkort blijven doen en zal elke aanvraag van een asielzoeker onderzoeken op zijn gegrondheid. Mensen die vanwege politieke overtuiging, ras, godsdienst of nationaliteit ernstig gevaar lopen, moeten asiel kunnen krijgen.

Het probleem is dat er daarnaast ook tal van aanvragen komen van mensen die geen enkele geldige reden hebben om hier asiel te krijgen. De regering heeft de voorbije jaren met succes diverse maatregelen genomen om dat tegen te gaan. In 2000 vroegen nog meer dan 40.000 personen asiel aan in ons land. Dat cijfer daalde tot 24.549 in 2001, 18.809 in 2002, 16.940 in 2003 en 15.357 in 2004. Die terugloop was maar mogelijk door de afschaffing van de financiële steun, door de invoering van het LIFO-principe (last in, first out), door een kordater terugwijzingsbeleid en het stimuleren van de vrijwillige terugkeer naar de landen van herkomst.

In 2005 waren er 15.957 asielzoekers. Geen verdere daling dus. Hiervoor zijn er verschillende redenen.

In de eerste plaats waren er meer asielaanvragen uit een aantal nieuwe Europese lidstaten en uit Bulgarije en Roemenië. Europese lidstaten hebben de principes van de bescherming van de mensenrechten en het verbod van elke discriminatie op basis van geloof, overtuiging of afkomst aanvaard. Diezelfde principes werden ook al door Roemenië en Bulgarije als toetredingslanden opgenomen in hun wetgeving. In de tweede plaats bleven diverse landen van herkomst weigeren om hun onderdanen terug te nemen. Ten derde blijft ons systeem van opvang en bijstand aan asielzoekers, die doelbewust jarenlang procederen om hun verblijf in ons land te rekken terwijl ze goed weten dat hun aanvraag niet zal aanvaard worden, te aantrekkelijk.

Om die toename van het aantal asielzoekers tegen te gaan en op die manier meer ruimte en efficiëntie te creëren voor vluchtelingen die het écht nodig hebben, nam ik de voorbije maanden een reeks initiatieven. In mijn hervorming van de asielprocedure heb ik de mogelijkheid voorzien om onderdanen van lidstaten van de Europese Unie en kandidaat-lidstaten die hier politiek asiel aanvragen, na een verkorte procedure zo snel mogelijk terug te sturen naar hun land van herkomst. Ik bezocht ook Roemenië, Bulgarije en Servië om hen, in samenwerking met de plaatselijke overheid, te overtuigen dat België niet het land van melk en honing is. Met succes, want de twee voorbije maanden daalde het aantal asielzoekers uit die landen. In december waren er trouwens tweehonderd asielaanvragen minder dan in dezelfde maand van 2004. Binnenkort heb ik ook een onderhoud met mijn Russische collega in Moskou over de terugname van zijn onderdanen. Verder werd op de ministerraad van 23 december laatstleden mijn voorstel van nieuwe asielwetgeving goedgekeurd, dat de procedure aanmerkelijk versnelt. Ten slotte zullen we het aantal vrijwillige en gedwongen repatriëringen verder opvoeren.

Het probleem van de vluchtelingen, asielzoekers en illegalen is niet eenvoudig. Ik besef hoe dramatisch het voor velen moet zijn om hun thuisland en gezin te verlaten om hier het geluk te zoeken.

Maar dat oogluikend toelaten is geen optie en geen goede zaak, noch voor de economische vluchteling, noch voor zijn thuisland, noch voor onze samenleving. Een streng, maar humaan beleid is noodzakelijk als we willen vermijden dat de échte politieke vluchtelingen het kind van de rekening worden.

Extreem-rechts vindt dat ik niet ver genoeg ga. Dat zagen we bij de Nigeriaanse bootvluchtelingen. Die mensen zaten tien dagen in een ijskoude kleine ruimte en werden met onderkoelingsverschijnselen opgenomen in het ziekenhuis. Het eerste wat het Vlaams Belang vroeg was hoe we ze zo snel mogelijk konden terugsturen. Een onmenselijke houding vind ik dat. Die mensen kregen eerst verzorging en nu gaat mijn administratie na of ze in hun land gevaar lopen.

Aan de andere kant van het politieke spectrum vindt men dat ik te repressief ben en dat ik uitzonderingen moet toestaan op de regel. Er zijn er zelfs die vinden dat na een negatieve beslissing door onafhankelijke asielinstanties, ik als minister die mensen toch een verblijfsrecht moet toekennen. Dat kan niet. Onze asielprocedure is humaan en wordt in het parlement gedragen door een grote democratische meerderheid. Van de minister van Binnenlandse Zaken wordt verwacht dat hij de wet toepast. Ik kan illegaliteit niet tolereren. De asielinstanties doen hun uiterste best om de echte van de vermeende asielzoekers te onderscheiden. Sommige pleidooien voor een andere aanpak, met allerhande uitzonderingen, zouden als gevolg hebben dat België dé aantrekkingspool van Europa zou worden. Een massale toevloed van economische vluchtelingen zou ons maatschappelijk en sociaal systeem ontwrichten. Alleen extreem-rechts zou hier nog meer garen van spinnen.

Tot slot zien we dat wanneer mensen worden uitgewezen, geregeld buurtcomités protesteren. Vaak gaat het om een vorm van selectieve verontwaardiging waarbij een buurt opkomt voor 'haar' illegaal, maar tegelijk geen overlast wil van 'de' illegalen. Hoeveel begrip en sympathie ik als mens voor dat gezin en dat buurtcomité ook heb, toch mag ik daar als beleidsverantwoordelijke niet aan toegeven. Het kan niet zijn dat uitgeprocedeerde asielzoekers die jarenlang de wet overtraden door illegaal op ons grondgebied te verblijven, uiteindelijk beloond zouden worden, terwijl anderen die het wettelijk bevel om het land te verlaten correct navolgden, in feite gestraft zouden zijn.

Ik besef dat alle maatregelen die we in België nemen niet voldoende zijn. Op lange termijn moeten we de ware oorzaken van migratie aanpakken. De problematiek van de economische migratie is direct gelinkt met de politieke, economische en maatschappelijke situatie in de landen van herkomst. Het gaat om mensen die in eigen land geen werk en geen inkomen hebben. Miljoenen mensen, vooral in het Zuiden, moeten rondkomen met één of twee euro per dag. Daarom organiseer ik samen met mijn collega's van Buitenlandse Zaken en Ontwikkelingssamenwerking, Karel De Gucht en Armand De Decker, en met de steun van de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM) en de Wereldbank op 15 en 16 maart 2006 een Conferentie over Migratie en Ontwikkeling waarop we deze problematiek ten gronde willen aanpakken. Ik zal verder ook blijven ijveren voor een meer geïntegreerde en Europese aanpak van migratie en asiel op de vergaderingen van de Europese ministerraad voor Binnenlandse Zaken en Justitie.

Patrick Dewael

(De auteur is vice-premier en minister van Binnenlandse Zaken.)

mark61
09-01-06, 23:09
Geplaatst door Marsipulami
Hij haalt de uitspraken aan van minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael, die afgelopen weekeinde zei dat illegaliteit een misdrijf is ...

Is dat zo in B? In NL is het nog net niet zo gek.

Marsipulami
09-01-06, 23:16
Geplaatst door mark61
Is dat zo in B? In NL is het nog net niet zo gek.


Illegalen helpen is niet strafbaar

Groen! en Belang sandwichen Dewael


Minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael (VLD) veroorzaakte tijdens het weekeinde een kleine storm in progressieve politieke kringen en bij vluchtelingenorganisaties met de verklaring dat hulp aan illegalen als een misdrijf moet worden gezien. Tijdens diverse interviews zondag nuanceerde Dewael al, en noemde hij hulp om humanitaire redenen een geldige uitzondering om een illegaal bij te staan.

Dewaels uitspraken bleven gisteren echter voor verder spervuur zorgen. De zwaarste beschuldiging kwam van Vlaams Belang-volksvertegenwoordiger Guido Tastenhoye. Die vindt dat de minister zijn eigen wet verloochent. Tastenhoye stelt immers dat in augustus vorig jaar een wetswijziging werd doorgevoerd, waardoor het door Dewael aangehaalde artikel 77 uit de Vreemdelingenwet werd aangepast. Hulp om humanitaire redenen moet volgens dat nieuwe artikel zo ruim mogelijk worden geïnterpreteerd en omvat volgens de Vlaams Belanger ,,alle niet-economische en niet-criminele doelstellingen''. Tastenhoye vindt het ongelooflijk dat het wetsontwerp werd voorgedragen en ingediend door Dewael, terwijl die in het weekeinde nog zwaar uithaalde naar hulp aan illegalen.

Vlaams Belang-boegbeeld Filip Dewinter dient intussen ook klacht in bij het Antwerpse gerecht tegen Frank Hosteaux, de voorzitter van de vzw Rot Op, omdat die heeft aangekondigd nog meer burgers te zullen oproepen om illegalen te helpen en te huisvesten (DS 2 januari). Komt het ooit tot een geding, dan kan Hosteaux wel rekenen op gratis advocaten, en daar wil dan weer Groen!-kopstuk Mieke Vogels bij helpen. Zij vindt dat Dewael mee op de glijbaan zit naar onverdraagzaamheid en haat tegen mensen zonder papieren en asielzoekers. Daarmee loopt hij het Vlaams Belang achterna. Ook volgens Vogels kent Dewael artikel 77 uit de Vreemdelingenwet niet, en zal dat tijdens een eventueel proces tegen Hosteaux duidelijk worden gemaakt.

Het kabinet-Dewael zei gisteravond al de heisa niet goed te begrijpen. Volgens woordvoerder Jo De Ro heeft de minister in alle interviews duidelijk gemaakt dat de wet wel degelijk in uitzonderingen voorziet om humanitaire redenen. Dat Dewael de wet zelf nog versoepeld heeft, noemt De Ro klinkklare nonsens. ,,De wet werd veranderd, maar uitsluitend op het vlak van de strafmaat. De maximumstraf werd verhoogd van drie maanden naar een jaar, in de strijd tegen mensenhandel en -smokkel. Je kan dus zeker niet zeggen dat we de wet verslapt hebben. Vlaams Belang heeft ongelijk, want de humanitaire uitzonderingen stonden ook al in de oude wettekst, en op dat vlak is er niets gewijzigd. Economisch en crimineel misbruik van illegalen is strafbaar, maar er is vrijstelling van straf bij hulp om humanitaire redenen.''

Vluchtelingenwerk Vlaanderen zegt dat de wet dan wel illegaal verblijf als een misdrijf mag beschrijven, mensen zonder papieren zijn daarom nog geen misdadigers. Volgens directeur Pieter De Gryse zou de regering al heel wat verder staan met het terugbrengen van mensen zonder papieren als de vrijwillige terugkeer echt zou worden voorbereid. ,,Het is nu niet veel meer dan een gratis ticket voor het vliegtuig, zonder voorbereiding van opvang in het land van herkomst.''

(gfr)

Sallahddin
10-01-06, 10:48
Geplaatst door Marsipulami
Dewinter dient klacht in tegen Hosteaux

Frank Hosteaux. ,,Tot 650 euro voor een appartement, dat is toch niet normaal''

ANTWERPEN - Vlaams Belang-voorman Filip Dewinter dient een klacht in tegen Frank Hosteaux van de vzw Rot Op Huisjesmelkers. Hosteaux is een voorstander van hulp aan illegalen en overtreedt daarmee volgens Dewinter de vreemdelingenwet. Dewinter zegt in een mededeling dat hij vandaag klacht heeft ingediend bij de Antwerpse procureur des konings.

Hij haalt de uitspraken aan van minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael, die afgelopen weekeinde zei dat illegaliteit een misdrijf is en erop wees dat artikel 77 van de vreemdelingenwet bepaalt dat men het verblijf van vreemdelingen niet mag vergemakkelijken.

Dewinter, fractieleider in de Antwerpse gemeenteraad, hekelt dat Hosteaux onder het mom van menslievendheid ,,probeert de gedoogpolitiek ten aanzien van illegalen in onze stad te bestendigen

bava

:fpetaf: voor Frank Hosteaux
:auw: voor Philip de winter
Belgie, legaliseer maar die illegalen, punt uit!





P.S.:De Marokkaanse regering zette de delegatie van Vlaams Belang voor schut toen de Marokkaanse Minister die de belangen van Marokkaanse immigranten in het buitenland behartigt een verklaring op de Marokkaanse staats TV aflegde een dag voor het bezoek van de bovengenoemde delegatie,en eiste om een compleet boycot van die delegatie(dooe de pers en vrijwel iedereen) namens de regering!
Die lachwekkend delegatie werd door niemand ontvangen en haar bezoek ging zo ongemerkt en zo genegeerd dat je vragen zou kunnen stellen of het"bezoek" werkelijk plaats vond!!!
:fpetaf: voor Nazha benchakroun:de Marokkaanse minister !