PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslimleerlingen moeten vandaag niet naar school



Marsipulami
09-01-06, 23:57
Moslimleerlingen moeten vandaag niet naar school



HIER en daar zullen de schoolbanken vandaag leeg zijn - in de ene school leger dan de andere. Voor het Offerfeest kunnen islamitische leerlingen vandaag vrijaf krijgen. Het volstaat dat hun ouders bij de school een schriftelijke aanvraag hebben ingediend. In hun brief moesten de ouders verklaren dat hun kind het Offerfeest ,,beleeft''. Een dergelijke verklaring mogen de scholen niet weigeren, en ze kennen een vrije dag toe. Deze regeling geldt niet alleen voor het Offerfeest, dat vandaag plaatsvindt. Islamitische leerlingen hebben ook recht op het Suikerfeest, op het einde van de ramadan.


Ook de andere officiële godsdiensten maken aanspraak op vrije dagen. Zo hebben de joodse leerlingen recht op vijftien religieuze feestdagen. De leerlingen van orthodoxe godsdienst kunnen drie dagen vrijaf nemen, als ze niet samenvallen met de katholieke feestdagen. De protestante en anglicaanse godsdienst hebben dezelfde dagen als katholieke.

Deze regeling van wettelijke feestdagen geldt in het middelbaar onderwijs sinds eind jaren negentig. In de basisscholen is ze sinds 2002 van kracht.

Om te vermijden dat jongeren onder het mom van de islam onterecht van school wegblijven, is er niet alleen de verklaring van de ouders. Bijvoorbeeld in het Mechelse atheneum Pitzemburg mogen alleen de leerlingen die islam volgen, vandaag vrijaf nemen. ,,Dat hebben wij als bijkomend criterium ingesteld'', zegt directeur Jeroen Van der Auwera. ,,Zo vermijden we dat leerlingen onterecht aanspraak maken op een extra vrije dag.''

De regeling voor niet-katholieke feestdagen geldt ook in het katholieke onderwijs. Want hoewel daar de inspiratie uitdrukkelijk godsdienstig blijft, is er van een homogeen katholiek publiek geen sprake meer. De leerlingen volgen er wel nog allemaal het vak katholieke godsdienst, maar de groep niet-katholieken is in bepaalde scholen groot.

In de meeste gevallen gaat het om leerlingen uit een islamitisch gezin. Dat is bijvoorbeeld zo in de Gentse katholieke basisschool De Mozaïek. De toekenning van de feestdagen verloopt er vlot. ,,Alle islamitische ouders dienen een aanvraag in en wij geven ze een wettiging'', zegt directeur Frans Billiet. ,,Ik heb ook de indruk dat alle aanvragen oprecht zijn.''

Het departement Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap heeft over deze kwestie voor de scholen een standaardbrief opgemaakt. Die kunnen ze naar de ouders sturen.

In de brief staat de hele regeling over afwezigheden uitgelegd. Niet alleen de ,,feestdagen verbonden aan de levensbeschouwing van uw kind'' is een gewettigde afwezigheid. Ook de begrafenis of huwelijk van een naaste verwante zijn redenen om thuis te blijven. Voor een familieraad, ontoegankelijkheid van de school, dagvaarding voor de rechtbank en maatregelen voor de jeugdbescherming krijg je een briefje van de directeur.

Het departement stelt zijn brief in het Nederlands en in dertien andere talen ter beschikking.

Van onze redacteur Pieter Lesaffer

Marsipulami
10-01-06, 00:44
Geplaatst door Dundee
En ik als aanhanger van de Grote Pusti?
Krijg ik ook vrij gedurende de Grote Pusti Feestweken tussen de zomer- en najaarsvakantie? Dan zitten we altijd weken achtereen in onze heilige Zweethutten.


Nee de Belgen houden alleen rekening met serieuze godsdiensten. Voor jou en je geloofsgenoten leveren we kwaliteitsvolle zorg middels opvang in psychiatrische ziekenhuizen.

De groeten
10-01-06, 00:53
Wat is het verschil?

Het begrip godsdienstwaanzin ken ik. Niet-godsdienstwaanzin: nooit van gehoord...

De groeten
10-01-06, 02:03
Beste Dundee,

Excuses voor de onduidelijkheid, ik reageerde op het bericht van Mars. Ik ken overigens peroonlijk iemand die bijna door 'de 100' is meegenomen in Mars' verder prachtige land: omdat ze te veel feiten wist omtrent de verdijning van de Rechtvardige Rechters. Veel moois daar, maar af en toe...

De groeten
10-01-06, 07:12
Geplaatst door Dundee
Hahahahaha!
Pusti zal het je vergeven en anders smeek ik Haar wel om genade!

Maar wat is dat met die Rechtvaardige Rechters in België?
Heeft het iets te maken met die zaak Dutroux? Niets met Dutroux, alles met het koningshuis.

observer
10-01-06, 08:59
Geplaatst door Marsipulami
Nee de Belgen houden alleen rekening met serieuze godsdiensten. Voor jou en je geloofsgenoten leveren we kwaliteitsvolle zorg middels opvang in psychiatrische ziekenhuizen. wie bepaald er wat een serieuze godsdienst is

bedoel als je een godsdienst tegenkomt waarvaan een voorganger echtparen verbied elkaar naakt te zien zou je die serieus nemen?

als ik hefnerology wil aanhangen moet de belgische staat dat serieus nemen

Prlwytzkofski
10-01-06, 10:13
Geplaatst door Marsipulami

de levensbeschouwing van uw kind

Mijn kinderen begonnen als animisten. Zoals de meeste.

Marsipulami
10-01-06, 10:53
Geplaatst door observer
wie bepaald er wat een serieuze godsdienst is

De Belgische overheid bepaalt dat. Zo werkt dat nu eenmaal in een democratie.


bedoel als je een godsdienst tegenkomt waarvaan een voorganger echtparen verbied elkaar naakt te zien zou je die serieus nemen?

Alles kan in een vrij land zoland de belangen van anderen niet worden geschaad. Het is niet aan de burgerlijke overheid om zich te bemoeien met wat er in de slaapkamer gebeurt van haar onderdanen.


als ik hefnerology wil aanhangen moet de belgische staat dat serieus nemen

In België is er vrijheid van godsdienst. Dus je gelooft maar wat je wil. Als een bepaalde groepering echter de voordelen van een erkende levensbeschouwing wil genieten dan moet die groepering een aanvraag indienen bij de overheid.

Dolle Fatima
10-01-06, 11:00
Prima regeling

observer
10-01-06, 11:16
Geplaatst door Marsipulami
De Belgische overheid bepaalt dat. Zo werkt dat nu eenmaal in een democratie.

In België is er vrijheid van godsdienst. Dus je gelooft maar wat je wil. Als een bepaalde groepering echter de voordelen van een erkende levensbeschouwing wil genieten dan moet die groepering een aanvraag indienen bij de overheid. dat is dus een flagrante schending van de grondwet, de overheid die bepaald wat een religie is en wat niet is toch echt tegenstrijdig met scheiding van kerk en staat

Coolassprov MC
10-01-06, 11:17
Geplaatst door Dundee
Ik heb mij ook alleen maar aangesloten bij de Beweging om extra vakantiedagen te kunnen opnemen.

Hebben jullie genoeg leden om een noemenswaardige stem te hebben in een democratie?

Tegen zeldzame geestesziekten wordt ook niets aangedaan.

Marsipulami
10-01-06, 11:23
Geplaatst door observer
dat is dus een flagrante schending van de grondwet, de overheid die bepaald wat een religie is en wat niet is toch echt tegenstrijdig met scheiding van kerk en staat

De overheid bepaalt helemaal niet wat religie is. Godsdienstvrijheid is er voor iedereen ook voor de niet erkende levensbeschouwingen. De erkende levensbeschouwingen genieten echter een aantal extra voordelen. (Zie bijvoorbeeld wettelijke regeling om vrijaf te nemen op school voor het vieren van het offerfeest.)

Coolassprov MC
10-01-06, 14:01
Ik heb m'n schaapje net op het droge getild; letterlijk.

Ik heb m'n lammetje binnen en staat klaar met z'n kilootjes vers mals lamsvlees.

Daar neem graag voor vrij!

Bar
10-01-06, 14:17
Geplaatst door Coolassprov MC
Ik heb m'n schaapje net op het droge getild; letterlijk.

Ik heb m'n lammetje binnen en staat klaar met z'n kilootjes vers mals lamsvlees.

Daar neem graag voor vrij!

Een diepgaande religieuze ervaring, zo te horen.

Wat vind het schaap ervan trouwens?

observer
10-01-06, 14:44
Geplaatst door Bar
Een diepgaande religieuze ervaring, zo te horen.

Wat vind het schaap ervan trouwens? doodrustig? :corcky:

observer
10-01-06, 14:45
Geplaatst door Marsipulami
De overheid bepaalt helemaal niet wat religie is. Godsdienstvrijheid is er voor iedereen ook voor de niet erkende levensbeschouwingen. De erkende levensbeschouwingen genieten echter een aantal extra voordelen. (Zie bijvoorbeeld wettelijke regeling om vrijaf te nemen op school voor het vieren van het offerfeest.) precies wat ik bedoel overheid en godsdienst

Coolassprov MC
10-01-06, 15:19
Geplaatst door Bar
Een diepgaande religieuze ervaring, zo te horen.

Genieten is geen zonde in de islam;
zeker niet als je er een kromme rug en 225eurootjes voor neergeteld hebt.


Geplaatst door Bar
Wat vind het schaap ervan trouwens?

Oeps! Vergeten te vragen!

Coolassprov MC
10-01-06, 15:23
Geplaatst door observer
doodrustig? :corcky:

Dan is een rituele slachting ondergaan zeker ook iets voor jou! :D

Syo
10-01-06, 19:26
Prima natuurlijk, vrijheid voor godsdienst is iets moois.

Maar het is natuurlijk krom dat ik wel naar school moet, omdat ik geen schapen doodmaak, terwijl zij even hard kerstvakantie hebben gehad.

Tijn
10-01-06, 19:38
De caissières van de Bas van der Heijden hadden ook een daggie vrij genomen, echter wel zonder Baas Bas daarvan op de hoogte te stellen.....met als gevolg dat ik net 3kwartier in de rij heb gestaan :wohaa:

Joesoef
10-01-06, 19:48
Geplaatst door Tijn
De caissières van de Bas van der Heijden hadden ook een daggie vrij genomen, echter wel zonder Baas Bas daarvan op de hoogte te stellen.....met als gevolg dat ik net 3kwartier in de rij heb gestaan :wohaa:

http://www.mathyards.com/vb/images/smilies/welcome.gif

Joesoef
10-01-06, 19:50
Geplaatst door Syo
Prima natuurlijk, vrijheid voor godsdienst is iets moois.

Maar het is natuurlijk krom dat ik wel naar school moet, omdat ik geen schapen doodmaak, terwijl zij even hard kerstvakantie hebben gehad.


http://webpages.charter.net/binkyboy/smilies/cry.gif

Vreemde_Vogel
10-01-06, 19:50
Geplaatst door Syo
Prima natuurlijk, vrijheid voor godsdienst is iets moois.

Maar het is natuurlijk krom dat ik wel naar school moet, omdat ik geen schapen doodmaak, terwijl zij even hard kerstvakantie hebben gehad.


Het is natuurlijk goed ter bevordering van de integratie dat moslims ook verplicht vrij zijn tijdens de kerstdagen. Kunnen ze net zoals de rest van het land kalkoenen doodmaken.

Tijn
10-01-06, 19:58
Geplaatst door Joesoef
http://www.mathyards.com/vb/images/smilies/welcome.gif

jij ook :handbang:


kvraag me alleen af of die thuisblijvers nog zo welkom zijn bij baas Bas?

Joesoef
10-01-06, 20:28
Geplaatst door Tijn
jij ook :handbang:


kvraag me alleen af of die thuisblijvers nog zo welkom zijn bij baas Bas?

Indien niet soit.


Mn muffins zijn op, das veel erger.

Syo
10-01-06, 22:06
Geplaatst door Vreemde_Vogel
Het is natuurlijk goed ter bevordering van de integratie dat moslims ook verplicht vrij zijn tijdens de kerstdagen. Kunnen ze net zoals de rest van het land kalkoenen doodmaken.

Zeker, al denk ik dat er meer wild dan kalkoen wordt gegeten in Nederland.

Maar daarom krijg je al naar gelang van je geloof een variërend aantal vakantiedagen?

Syo
10-01-06, 22:07
Geplaatst door Joesoef
http://webpages.charter.net/binkyboy/smilies/cry.gif

Weest niet bang, zoals je ziet heb ik deze schooldag overleefd. :)

amOer
11-01-06, 00:28
jonge ! tuurlijk moeten ze wel naar school !! ik ben ook gegaan .. heb wel alleen vrij genoemen voor het eid gebed dat is wel belangrijk ...

maar gewoon met koekiez of baklawa ( nee geen turkse vloeibare baklava ) naar school gaan ofso .. dat is wel leuk .. ! bietje dichterbij de mensen gaan ipv juist niet te komen en eenzijdig te doen ! :chef:

MusicManiac
11-01-06, 09:29
Geplaatst door amOer
jonge ! tuurlijk moeten ze wel naar school !! ik ben ook gegaan .. heb wel alleen vrij genoemen voor het eid gebed dat is wel belangrijk ...

maar gewoon met koekiez of baklawa ( nee geen turkse vloeibare baklava ) naar school gaan ofso .. dat is wel leuk .. ! bietje dichterbij de mensen gaan ipv juist niet te komen en eenzijdig te doen ! :chef:

:lole: