PDA

Bekijk Volledige Versie : Meeste atheïsten in Frankrijk



Marsipulami
10-01-06, 11:57
Meeste atheïsten in Frankrijk


Geplaatst op 9/1 '06 om 13:36u
Door Theo Borgermans (Bron: AFP)


PARIJS (RKnieuws.net) - Volgens het pas verschenen nummer van ‘Le Monde des Religions’ woont procentueel het hoogste aantal atheïsten in Frankrijk. Het Franse maandblad onder redactie van Henri Tincq brengt deze maand een volledig dossier over het atheïsme. Daaruit blijkt dat de doorsnee Franse atheïst jong, gediplomeerd en eerder links is. 34% van de Fransen gelooft in leven na de dood, 22% in wonderen, 21% in God en 17% in een Laatste Oordeel.


Opvallend is dat het aantal atheïsten het hoogst is waar men ook kan terugvallen op een sterke organisatie, zoals de Franse laïciteit, de humanistische zuilen in België en Nederland, de band met de sociaal-democratie in Scandinavië of het atheïstische anti-Franquisme in Spanje.

14% van de Fransen is overtuigd atheïst. In België (en Rusland) is dat 8%, in Nederland en Spanje 6%, in Denemarken 5% en in Duitsland 4% (maar wel 18% in het voormalige Oost-Duitsland). In Portugal, Italië en Oostenrijk bedraagt dit aantal 3% of nog minder.

Eén Fransman op vier zegt overigens dat hij niet gelovig is. Tussen mannen en vrouwen bestaat er niet zo’n groot verschil, maar jongeren zijn opvallend meer ongelovig. Ook qua studieniveau zijn er opvallende verschillen: 34% van diegenen die een hogere opleiding genoten, noemt zich ongelovig. Bij de groep van niet-gediplomeerden bedraagt dat aantal 17%.

Julien
10-01-06, 13:54
Ik geloof er niks van. Volgens de laatste gegevens die ik gelezen heb (La Petite Larousse) is 80% van de Fransen rooms-katholiek, 10% moslim en 3% jood of protestant.

Wat een kul-onderzoek dus.

David
10-01-06, 14:23
Geplaatst door Julien
Ik geloof er niks van. Volgens de laatste gegevens die ik gelezen heb (La Petite Larousse) is 80% van de Fransen rooms-katholiek, 10% moslim en 3% jood of protestant.

Wat een kul-onderzoek dus.



Veel katholieken geloven niet meer in de beeldige sprookjes van Paus, kerk, water en wijn, maar zijn te laks om zich te laten uitschrijven. Zo kan het uds best zijn dat er officieel veel katholieken in een land zijn, terwijl toch een percentage desgevraagd aangeeft ongelovig te zijn.

Wide-O
10-01-06, 14:39
Geplaatst door David
Veel katholieken geloven niet meer in de beeldige sprookjes van Paus, kerk, water en wijn, maar zijn te laks om zich te laten uitschrijven. Zo kan het uds best zijn dat er officieel veel katholieken in een land zijn, terwijl toch een percentage desgevraagd aangeeft ongelovig te zijn.

Das waar, maar om die dan ook meteen atheist te noemen ? Religie-loos, of niet-geïnteresseerd zou dan correcter zijn. Die-hard atheisten zijn er volgens mij niet zo veel.

David
10-01-06, 14:43
Geplaatst door Wide-O
Das waar, maar om die dan ook meteen atheist te noemen ? Religie-loos, of niet-geïnteresseerd zou dan correcter zijn. Die-hard atheisten zijn er volgens mij niet zo veel.



Da's waar, vreemde woordkeuze. Meeste mensen zijn echter niet zo van de nuanceringen. Niet gelovig = atheist. Nicht = songfestivalliefhebber. Etc.