PDA

Bekijk Volledige Versie : Vervolg:"Marokkaanse ouders keuren crimineel gedrag eerder goed"



freya
10-01-06, 12:28
Kal-El B.V stelde deze vraag:

"Marokkaanse ouders keuren crimineel gedrag eerder goed dan autochtone ouders"!

Wie kan mij helpen om deze uitspraak te verifiëeren ?

Het komt uit de mond van de journalist die gisterenavond de voetballer Mohammed Allach heeft geinterviewd voor het televisieprogramma Netwerk.


http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=i...etwerk&a=207484

Als je de link volgt kun je het zelf even horen.


Vanaf het tijdpunt 20:16 minuten gaat de item als volgt:

Voice Over : "Het is Allach ten voeten uit, vol in de aanval als de nadruk in zijn ogen teveel op negatieve zaken wordt gelegd. Toch kan ook hij er niet omheen, vooral marokkaanse jongeren vallen op door crimineel gedrag, marokkanen tussen de 18 en 24 jaar gaan vier maal vaker de fout in, is uit onderzoek gebleken. Bovendien blijkt dat het meer nog dan werkloosheid of een laag inkomen, een groter rol speelt dat de omgeving van de marokkaanse jongens misdaad onvoldoende afkeurt.

Mohammed Allach : Als we het over normbesef hebben, als we het over nederlands normbesef hebben, kan ik zeggen dat die bijna identiek is aan het marokkaans normbesef. We moeten niet de fout maken dat ehm.. criminaliteit in marokko geoorloofd is, foutief gedrag in marokko geoorloofd is, dus dat is dus ehm...."

Interviewer die Allach dan onderbreekt : "Maar uit onderzoekt blijkt dat ouders het meer, het eerder goed zullen keuren, of gedogen het crimineel gedrag dan onder autochtone ouders."

Allach : "Ja, nou dat kan twee dingen verklaren, dat kan verklaren dat ouders zich daadwerkelijk niet interesseren in het kind, dat ze daarbij denken, hij zoekt het maar uit het interesseert me niet zo, of twee het kan ook de onmacht van ouders verklaren."

Interviewer : "En dan rijst de vraag moet jij dan niet gaan praten met ouders hoe zij hun kind opvoeden hoe zij dat zij hun kind tot 's avonds laat nog op straat laten lopen, hebben ze wel controle over hun kind."

Allach : "Dat is dus de vraag hebben ze wel controle over hun kind en hoe brengen we die controle weer terug, mijn constatering is dat een heleboel gezinnen het moeilijk hebben, mijn constatering is ook dat een heleboel gezinnen hulp nodig hebben bij hun opvoeding........"

En het item gaat nog twee minuten door. Maar het gaat mij om de juistheid van wat de inerviewer zegt, wat ik heb onderstreept. Mohammed Allach wil duidelijk maken dat het normbesef onder de marokkanen niet verschilt dan die van de autochtonen, maar de interviewer wijst dan op een onderzoek dat dat in twijfel moet trekken, dat het normbesef dus wel anders is, zo interpreteert de interviewer dat onderzoek althans. Hij brengt dat onderzoek ter sprake omdat daaruit blijkt dat marokkanen het crimineel gedrag meer goed keuren dan autochtoonse ouders en dus is het normbesef wel anders. De interviewer wil daarop even wijzen, dat ze bij de redactie van netwerk ervan overtuigd zijn dat het normbesef het grootste struikelblok is voor de marokkanen om crimineel gedrag uit te bannen blijkt ook daarvoor tijdens de voiceover:

"Bovendien blijkt dat het meer nog dan werkloosheid of een laag inkomen, een groter rol speelt dat de omgeving van de marokkaanse jongens misdaad onvoldoende afkeurt."

Wie weet over welke onderzoek(en) deze journalisten het hebben, waar verwijzen zij naar ? Is het echt zo, of hebben we het hier over een wel erg foute interpretatie van een onderzoek van deze journalisten ? Hoe veel meer keuren deze marokkaanse ouders crimineel gedrag goed dan autochtoonse ? is het zoveel meer dat je kunt stellen dat het normbesef bij marokkanen anders is dan de "Nederlandse" ?

Heeft iemand een idee naar welk onderzoek(en) zij verwijzen en kan die persoon dat dan met ons delen ?
Ik heb in ieder geval het idee dat de journalist schromelijk aan het overdreven is, ik ken namelijk geen een marokkaan die crimineel gedrag goedkeurt.

En hij stuurde deze mail naar netwerk:


Geachte redactie,

Graag zou ik wat meer informatie willen krijgen over bepaalde onderwerpen die zijn genoemd in de uitzending van woensdag 4 januari 2006. Om precies te zijn in het item over Mohammed Allach de Marokkaans Nederlandse voetballer.

In het interview met Allach is verwezen door de interviewer naar een onderzoek(en) waaruit blijkt dat marokkaanse ouders het criminele gedrag van hun jongeren meer goedkeuren dan nederlandse ouders. Kunt U mij alstublieft helpen aan de bron van deze uitspraak van de interviewer? U zou mij daar een grote dienst mee doen.

ook wordt er in de voice over deze uitspraak gedaan, "Bovendien blijkt dat het meer nog dan werkloosheid of een laag inkomen, een groter rol speelt dat de omgeving van de marokkaanse jongens misdaad onvoldoende afkeurt."

Kunt U mij wijzen waarop deze uitspraak wordt gebaseerd?

Ik kan niet genoeg uitdrukken hoezeer ik U dankbaar ben als U mij aan een antwoordt helpt op deze vragen.

Hoogachtend

freya
10-01-06, 12:31
En hier is het antwoord:



Geachte heer,

Allereerst dank voor uw reaktie. Het onderzoek waar wij het over hebben is er één van Lex Borghans en Bas ter Weel, economen van de Universiteit van Maastricht. Zij schrijven: "De invloed van de directe omgeving is de belangrijkste oorzaak van de hoge criminaliteit onder Marokkanen in Nederland. Meer nog dan werkloosheid of een laag inkomen, speelt het een grote rol dat familie, vrienden en buurtgenoten misdaad onvoldoende afkeu- ren."
Verder:
"In Amerika is er wel een duidelijk relatie tussen inkomen en criminaliteit, maar dankzij de sociale voorzieningen in Nederland is dat verband er hier niet. De invloed van de directe omgeving is van grotere invloed.
Het lijkt erop dat de directe omgeving misdaad niet afkeurt, en dat heeft vooral ermee te maken dat Marokkanen niet goed zijn ingebed in de maat-schappij."
Verder is er een boek van antropoloog Hans Werdmölder, die 25 jaar jonge criminele Marokkaanse criminelen bestudeert. Hij zegt:
"Afwijkend gedrag wegredeneren, wegmasseren. Altijd is de nadruk gelegd op de sociale positie. Dat moet je niet wegpoetsen, maar de vraag dringt zich toch op: waarom zijn Turken dan zoveel minder crimineel dan Marokkanen? In die Riffijnse cultuur is verdeeldheid troef, dat zie je in Nederland terugkomen. Er is een hoog eergevoel, veel schaamte en een dubbele moraal. Met als gevolg: de ontkenning van criminaliteit. Voor alles moet de vrede in de eigen kring worden bewaard. En als die ontkenning niet langer valt vol te houden, dan worden de problemen gebag atelliseerd, in de sfeer van: waar heb je het eigenlijk over."

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,

Vriendelijke groet,


Jeroen Illy
Verslaggever Netwerk

freya
10-01-06, 12:33
Seif kwam met deze mededeling:


Ik heb dat onderzoek een tijdje terug al hier geplaatst. Was niet echt een vruchtbare discussie. Iedereen zat na afloop in het kamp waar je hem of haar zou verwachten.

Voor de geinteresseerden:

http://terweel.unu-merit.nl/publica...dutch/esbce.pdf

Kal-El B.V
10-01-06, 12:35
"Marokkanen in de houdgreep van het groepsgevoel", Algemeen Dagblad, 14 november 2003, p. 3. (http://www.roa.unimaas.nl/cv/borghans/pdfm/AD20031114.pdf)


"Samenhang Marokkanen en misdaad", Trouw, 14 november 2003, p. 4. (http://www.roa.unimaas.nl/cv/borghans/pdfm/Trouw20031114.pdf)



"Omgeving corrigeert Marokkanen te weinig", Het Parool, 13 november 2003, p. 1. (http://www.roa.unimaas.nl/cv/borghans/pdfm/Parool20031113.pdf)


"Marokkanen crimineler door invloed van direct omgeving", Algemeen Dagblad, 13 november 2003, p. 1, 5. (http://www.roa.unimaas.nl/cv/borghans/pdfm/AD20031113.pdf)


Dit zij .pdf bestanden effe lezen.

Seif
10-01-06, 12:36
Om een of andere reden werkt dat linkje niet meer in Freya's quote van mijn post.

Dus hier nog maar een keer:

http://terweel.unu-merit.nl/publications/dutch/esbce.pdf

Elien
10-01-06, 12:37
ik denk dat ze het niet sneller goedkeuren maar meer negeren en doen alsof het bij de pubertijd hoort.Meeste van deze ouders weten niet eens waar hun eigen kinderen uithangen

freya
10-01-06, 12:39
Hier de link naar de oude discussie, die ik heb gesloten om crossposten te voorkomen.

http://www.maroc.nl/prikbord/forums/showthread.php?s=&threadid=169766

freya
10-01-06, 12:46
Geplaatst door Seif
Om een of andere reden werkt dat linkje niet meer in Freya's quote van mijn post.

Dus hier nog maar een keer:

http://terweel.unu-merit.nl/publications/dutch/esbce.pdf

Ik kan zo snel geen opmerking over goedkeuring van ouders vinden.
Lijkt mij ook dat deze heren dat ook niet gezegd kunnen hebben, want zij hebben alleen maar cijfertjes naast elkaar gelegd en geen interviews gehouden ofzo :wtf:

freya
10-01-06, 12:58
Er wordt steeds gesproken over goedkeuring door de directe omgeving.
Dat zal dan in de eerste plaats de criminele vriendengroep zijn, lijkt mij. Ouders worden nergens genoemd.

De conclussie van deze twee heren is dan ook gewoon persoonlijk giswerk, ze hebben helemaal geen sociale factoren onderzocht, maar alleen criminaliteitscijfers naast elkaar gelegd. En toen zij daar geen verband tussen criminaliteit en laag inkomen mee konden aantonen, hebben ze een andere verklaring uit hun ouw geschut.

Ik heb nu geen tijd, maar ik herinner mij dat er van dat onderzoekje bij iets nadere beschouwing, sowieso helemaal niks overbleef.

Hawa
10-01-06, 13:10
Dankje wel voor de moeite die je eraan besteed. Afwijkend gedrag speelt hier de hoofdrol,en daar moet iets mee gebeuren.
Dus preventief,voordat ze in de cel belandden.
Overigens komt er in 2007,in opdracht van ministerie van gezondheid,een grootschalig onderzoek voor alle bewoners van Nederland.
Er komt een groot consultatiebureau die pasgeborenen tot hun 23ste levensjaar gaan volgen.
Ze willen uit dit onderzoek afwijkingen in gedrag vroegtijdig opsporen.
De brede samenwerking,in de zorgverlening,hulpverlening,scholen,justitie en politie.
De sociale positie wordt in kaart gebracht,maw dit wordt het grootste onderzoek allertijden.
Op dit moment werken deze instanties langs elkaar,vooral hierarchie speelt hier een rol.
Het kan wel zo zijn dat veel Marokkaanse jongens ontsporen,maar er zijn nogal wat Nederlandse ouders die ontsporen door afwijkend gedrag van hun zoon of dochter.
Dus: laten we hopen dat dit onderzoek echt vruchten afwerpt,voor een gezond en leefbaar Nederland...

Seif
10-01-06, 13:44
Geplaatst door freya
Ik heb nu geen tijd, maar ik herinner mij dat er van dat onderzoekje bij iets nadere beschouwing, sowieso helemaal niks overbleef.

Mensen geloven wat ze willen geloven. Dat is mij na een aantal jaren op dit forum wel duidelijk geworden. Niet dat er geen fouten in dat onderzoek zouden zitten. Maar de meeste Marokkanen willen er zoiezo niet aan. Niet om dit of dat argument, maar omdat het hun eer en reputatie aantast...waar of niet waar.

Kal-El B.V
10-01-06, 13:44
Geplaatst door Seif
Om een of andere reden werkt dat linkje niet meer in Freya's quote van mijn post.

Dus hier nog maar een keer:

http://terweel.unu-merit.nl/publications/dutch/esbce.pdf


Dank je wel Seif, dat je dit eerder hebt geplaatst. Ik was er niet bij toen je dit naar voren bracht, of misschien wel, misschien moet is het tijd dat ik die paardkleppen voor mijn ogen weghaal.

Misschien kun jij dan even uitleggen, hoe deze mensen wetenschappelijk tot deze conclusie zijn gekomen. Want ik moet je eerlijk zeggen, ik snap het niet.

Als ik het stukje lees dan heb ik het idee dat ze de stelling "Criminaliteit onder vooral marokkanen, valt niet te verklaren door naar sociaal-economische verschillen te wijzen" aan het verdedigen zijn. Goed, daar hebben ze wel een punt in, maar wat ik niet begrijp is hoe ze aan de conclusie komen dat het dan dus meer ligt aan het het onvoldoende afkeuren van criminaliteit door vrienden familie en buurtgenoten ???

kun jij dan uitleggen hoe ze tot die conclusie zijn gekomen ?

En misschien kun je deze laatste zin ook even toelichten, begrijp me niet verkeerd, ik snap het gewoon niet en iemand moet het aan mij uitleggen, hoe verhoudt zich deze zin tot de rest van het artikel ? Hoe kan deze zin verdedigd worden met wat daarvoor in het artikel staat. Waar blijkt uit dat deze marokkanen geen nederlands normbesef hebben en dat dat nu juist zal leiden tot daling van criminaliteit.

"Het bevorderen van de ntegratie van allochtonen – door
middel van het bijbrengen van het
Nederlandse normbesef en wellicht
het verhogen van de straffen voor
bepaalde delicten – zou de afweging
crimineel gedrag te vertonen naar
alle waarschijnlijkheid laten dalen"


kun jij daar een licht op schijnen ?

Wide-O
10-01-06, 14:22
Toch even recapituleren:

. onderzoek duidt aan dat er andere dan sociaal/economische factoren kunnen spelen bij relatief hogere criminaliteit van Mar., gebaseerd op het wegen van cijfers in combinatie met bepaalde demografische variabelen.

Onderzoek afgelopen.

Vervolgens wordt er in artikels gefreewheeld over wat de oorzaak daar van zou kunnen zijn. Peer pressure etc. Nergens wordt gesproken over de ouders. Maar het kan evengoed liggen aan hoogspanningskabels of voeding (bij wijze van spreken).

Op dat moment wordt er niets meer "aangetoond", maar wordt er gespeculeerd over wat die verschillen zou kunnen verklaren.

Dat debat moet je - als je het eens bent met de premisse van het onderzoek - kunnen voeren. Niets mis mee. Maar stellen dat "onderzoek heeft aangetoond dat de ouders.." etc. is totaal niet in overeenstemming met het gepresenteerde materiaal.

Akkoord ?

Kal-El B.V
10-01-06, 14:31
Lijkt mij ook, lijkt mij ook gewoon evident dat het een speculatie is ik snap niet dat je daar nog tegen in kan gaan. Ze hadden net zo goed kunnen zeggen dat er iets genetisch aan de hand is met de marokkanen.

Ze tonen aan dat de criminaliteit onder de marokkanen groter is dan onder de andere groepen en dat het niet valt te verklaren door verschillen in sociaal economische aard. Maar waar dan die invalshoek van de "omgeving van vrienden ouders en familie" vandaan komt is echt uit de schaap geschud.

Ik vind dit echt niet kunnen, vooral niet als je ziet hoe de media er dan mee aan de haal gaat. Echt onverantwoord.

freya
10-01-06, 14:50
Geplaatst door Wide-O
Toch even recapituleren:

. onderzoek duidt aan dat er andere dan sociaal/economische factoren kunnen spelen bij relatief hogere criminaliteit van Mar., gebaseerd op het wegen van cijfers in combinatie met bepaalde demografische variabelen.

Onderzoek afgelopen.

Vervolgens wordt er in artikels gefreewheeld over wat de oorzaak daar van zou kunnen zijn. Peer pressure etc. Nergens wordt gesproken over de ouders. Maar het kan evengoed liggen aan hoogspanningskabels of voeding (bij wijze van spreken).

Op dat moment wordt er niets meer "aangetoond", maar wordt er gespeculeerd over wat die verschillen zou kunnen verklaren.

Dat debat moet je - als je het eens bent met de premisse van het onderzoek - kunnen voeren. Niets mis mee. Maar stellen dat "onderzoek heeft aangetoond dat de ouders.." etc. is totaal niet in overeenstemming met het gepresenteerde materiaal.

Akkoord ?


akkoord

freya
10-01-06, 14:52
Geplaatst door Kal-El B.V

Ze tonen aan dat de criminaliteit onder de marokkanen groter is dan onder de andere groepen en dat het niet valt te verklaren door verschillen in sociaal economische aard

Zelfs dat is twijfelachtig, ze hebben op nogal discutabele wijze wat cijfers naast elkaar gelegd en wat conclussies getrokken.

Cherry Bo
10-01-06, 14:53
Er is aangetoond dat de de criminaliteit onder Marokkanen groter is dan onder de andere groepen en dat dit niet valt te verklaren door verschillen in sociaal economische aard.

Nu heeft Netwerk daar een 'eigen' draai aan gegeven door te stellen dat die verhoogde criminaliteit onder Marokkanen ook zou kunnen liggen aan het het onvoldoende afkeuren van criminaliteit door ouders, vrienden, familie en buurtgenoten.

Dat is blijkbaar nooit echt onderzocht. De intervieuwer heeft een fout gemaakt door te suggereren dat dit wel zo is.

Er wordt hier nu beweerd, dat de vraag dáárom ook niet gesteld had mogen worden.

Ten eerste, het is niet uit onderzoek gebleken. Soit.
Maar waarom mag deze vraag niet gesteld worden zonder officiëel onderzoek in de hand?
Er worden wel meer dingen gesteld, heersende meningen, waar nooit onderzoek naar gedaan is.
Intervieuwers zijn er om vragen te stellen.

Ten tweede, als "onvoldoende afkeuring van criminaliteit door ouders" etc. de oorzaak niet is, welke mogelijke oorzaak(oorzaken) zou(den) er dan wél kunnen zijn?

Kal-El B.V
10-01-06, 15:33
Geplaatst door Cherry Bo


Er wordt hier nu beweerd, dat de vraag dáárom ook niet gesteld had mogen worden.

Maar waarom mag deze vraag niet gesteld worden zonder officiëel onderzoek in de hand?


Ten tweede, als "onvoldoende afkeuring van criminaliteit door ouders" etc. de oorzaak niet is, welke mogelijke oorzaak(oorzaken) zou(den) er dan wél kunnen zijn?


Ik vindt niet dat de vraag niet gesteld mag worden, maar van wie mag dat niet volgens jou. Het is inderdaad interessant om te weten waardoor het wel komt.

Waar het mij om gaat is dat dit soort conclusies een geheel eigen leven gaan leiden in de media, als je geinteresseerd bent in antwoorden op vragen, die volgens jou niet gesteld mogen worden, dan moet je niet alleen strijden om de vraag te kunnen stellen, maar ook strijden om onjuiste antwoorden uit de wereld te helpen, want dat vervuilt de discussie alleen maar.

freya
10-01-06, 15:34
Geplaatst door Cherry Bo

Maar waarom mag deze vraag niet gesteld worden zonder officiëel onderzoek in de hand?
Er worden wel meer dingen gesteld, heersende meningen, waar nooit onderzoek naar gedaan is.
Intervieuwers zijn er om vragen te stellen.


Het was een onjuiste stelling in vraagvorm gegoten. Daarom had die vraag niet gesteld mogen worden.


Als de interviewer had gezegd: "klopt het dat Marokkaanse ouders crimineel gedarg eerder goedkeuren?" Dan had dat wel gekund en dan had de geinterviewde daar op in kunnen gaan. Maar nu was het dus een stelling die tussen neus en lippen even geponeerd werd alsof het een vaststaand feit was. En dat is het dus niet.

Wide-O
10-01-06, 16:50
Geplaatst door Cherry Bo
Er wordt hier nu beweerd, dat de vraag dáárom ook niet gesteld had mogen worden.


Heb ik me niet duidelijk genoeg gemaakt.

Ten eerste vind ik dat het stellen van die vraag wel moet kunnen, als wetenschappelijk onderzoek, of als vraag van een interviewer aan een voetballer desnoods...

Maar niet door als autoriteitsargument aan te halen "dat het toch al bewezen is dat".

Cherry Bo
10-01-06, 21:41
Geplaatst door Wide-O
Heb ik me niet duidelijk genoeg gemaakt.

Ten eerste vind ik dat het stellen van die vraag wel moet kunnen, als wetenschappelijk onderzoek, of als vraag van een interviewer aan een voetballer desnoods...

Maar niet door als autoriteitsargument aan te halen "dat het toch al bewezen is dat".

Niet bewezen, daar waren we al uit, maar het is daarentegen wél een heersende opinie.

Met uw permissie...

Mag ik het gedoe alhier er omheen dan nog minstens wel mierenneuken vinden?

freya
10-01-06, 22:18
Geplaatst door Cherry Bo
Niet bewezen, daar waren we al uit, maar het is daarentegen wél een heersende opinie.


Heersend bij wie?
In de buurtkroeg?


Met uw permissie...

Mag ik het gedoe alhier er omheen dan nog minstens wel mierenneuken vinden?

Mierenneuken?

Dus omdat jan ik de kroeg iets vindt, mag een journalist op TV best wel stellen dat iets met wetenschappelijk onderzoek is aangetoond?

En de mensen die dan "Ho ho" roepen, zijn aan het mierenneuken :zozo:


Ach ja, waar gaat het nu eigenlijk over nietwaar?

Het is alleen maar dat er een hele bevolkingsgroep ervan beschuldigd wordt dat ze het wel prima vinden dat hun kinderen crimineel zijn.

:moe:

Cherry Bo
10-01-06, 22:27
Geplaatst door freya
Heersend bij wie?
In de buurtkroeg?



Mierenneuken?

Dus omdat jan ik de kroeg iets vindt, mag een journalist op TV best wel stellen dat iets met wetenschappelijk onderzoek is aangetoond?

En de mensen die dan "Ho ho" roepen, zijn aan het mierenneuken :zozo:


Ach ja, waar gaat het nu eigenlijk over nietwaar?

Het is alleen maar dat er een hele bevolkingsgroep ervan beschuldigd wordt dat ze het wel prima vinden dat hun kinderen crimineel zijn.

:moe:

Tut tut, dat ik dat zomaar durfde zeggen.

Tot morgen dan maar.

Kal-El B.V
11-01-06, 00:39
Geplaatst door Cherry Bo
Tut tut, dat ik dat zomaar durfde zeggen.

Tot morgen dan maar.



Is dit nou wat ze noemen 'met de staart tussen de benen' ?

freya
11-01-06, 09:57
Geplaatst door My little pony

Ouders blijken, zo wijst onderzoek uit, dat gedrag nauwelijks af te keuren. Da's een volgend feit.


Ben jij nu echt zo dom, of doe je net alsof?
Waar gaat deze hele discussie nu over?

Met WELK onderzoek is dat gebleken???!!!

freya
11-01-06, 10:00
Geplaatst door Cherry Bo
Tut tut, dat ik dat zomaar durfde zeggen.

Tot morgen dan maar.

Ik zal voor jou even de beproefde woordomwisseling gebruiken, om de boodschap duidelijk te krijgen:

"Joodse ouders keuren het crimineel gedrag van hun kinderen eerder goed."

Tomas
11-01-06, 11:05
Ik vraag mij ook wel eens af wat die ouders toch denken als zoonlief met weer een nagenoeg nieuwe fiets thuis komt. Voor zover mijn ervaring rijkt denken ze: mooi, da's goedkoop.

Laatst een verhaal in een wijk hier in de buurt: Een oude man van rond de 70 ziet een Marokkaan op zijn gestolen fiets. Hij houdt hem aan en toont an hoe hij zo zeker is van zijn gelijk (Postcode gravering) en eist zijn fiets terug. Voordat ie het wist was hij omringd door allerlei omstanders. Ook hoofdzakelijk Marokkanen en niet alleen jongelui, maar ook ouderen. Hij was zo koppig dat ie uiteindelijk wel zijn fiets meekreeg, maar hij heeft wekenlang in een zware depressie gezeten vanwege de bedreigingen en hatelijke opmerkingen van alle omstanders aan hem gericht. Misschien dat z'n leeftijd hem voor fysiekgeweld heeft behoed. Hoe waar en gekleurd dit verhaal is weet ik niet, maar ik ken er meer van. Zelf heb ik nooit een fiets van mijn kinderen teruggezien.

Met joden heb ik geen enkele ervaring.

sjaen
11-01-06, 12:38
In marokko wordt er veel meer buiten geleefd, de sociale controle is daardoor veel sterker.
Ik denk dat veel ouders uberhaupt niet weten wat hun kroost uitspookt, misschien zijn ze te goed van vertrouwen en hebben ze ook niet in de gaten hoe sterk de invloed van de jongeren onderling op elkaar is en nog maar te zwijgen over MTV etc. etc. Wat ik mij ook afvraag is ; waar komt die 'gelatenheid' vandaan, die 'het is nu eenmaal zo' houding?
Immanuel Kant stelde ooit: Du kannst, denn Du sollst. In het begrip vrijheid zit aldus een opdracht verborgen. Vrijheid is onverbrekelijk verbonden met verantwoordelijkheid. Dat neemt niet weg dat veel mensen de neiging hebben hun verantwoordelijkheid af te schuiven op het systeem. Als het geweten last krijgt van een verkeerde keuze dat proberen velen hun fout toe te schrijven aan de samenleving, de media, een jeugdtrauma of een of andere gedragsstoornis. Op dat moment doen mensen in feite afstand van hun recht om een onafhankelijk individu te zijn, zie hier een typisch menselijke paradox: ‘We blinken uit of zijn goed dankzij onszelf, maar schieten tekort of zijn slecht in weerwil van onszelf en slechts door de schuld van onoverkomelijke omstandigheden’. Dit is mijn inziens de kern van de menselijke kwetsbaarheid die aantoont dat mensen voor een deel zelf hun ‘vrije wil’ bewust of onbewust aan banden leggen, alsof ze er schrik van hebben. Hier ligt de oorzaak van het succes van de vroegere totalitaire regimes en van godsdiensten waarbij mensen hun geweten konden uitschakelen door zich te onderwerpen aan en weg te steken achter de wil van de Leider, de wetten van de Partij of de geboden van de Heilige Schrift.

freya
11-01-06, 12:44
Geplaatst door Tomas
Ik vraag mij ook wel eens af wat die ouders toch denken als zoonlief met weer een nagenoeg nieuwe fiets thuis komt. Voor zover mijn ervaring rijkt denken ze: mooi, da's goedkoop.


Zoon komt helemaal niet thuis met die fiets maar verpatst hem zo snel mogelijk natuurlijk.
Is trouwens een slecht voorbeeld, fietsen worden voornamelijk gejat door junks volgens mij.

Maargoed, ik denk dat veel Marokkaanse jongeren een dubbelleven leiden en dat hun ouders totaal niet in de gaten hebben wat zoonlief allemaal uitspookt, daar kunnen ze zich geen voorstelling van maken. Dat zijn gescheiden werelden.

Het grootste Marokkaanse etterbakje in mijn buurt, kan in een fractie van een seconde van een razend duiveltje veranderen in een onschuldig engeltje zodra zijn opa om de hoek komt. Stond hij eerst nog met een stuk hout op andere kinderen te rammen, krijgt hij een halve minuut later een liefdevolle aai over de bol, want opa heeft niks gezien. :moe:

Tomas
11-01-06, 12:49
Geplaatst door freya
Zoon komt helemaal niet thuis met die fiets maar verpatst hem zo snel mogelijk natuurlijk.
Is trouwens een slecht voorbeeld, fietsen worden voornamelijk gejat door junks volgens mij.


Wij hebben hier niet zoveel junks als jullie daar. Dus daar heb ik geen ervaring mee. Hoorde van 't weekend weer een hoop verhalen van een leerkracht op een mbo in gouda over het gedrag van sommige marokkanen en andermans fietsen. Het kan niet anders dan dat ouders dat weten. Echt.

sjaen
11-01-06, 12:55
Geplaatst door freya


Het grootste Marokkaanse etterbakje in mijn buurt, kan in een fractie van een seconde van een razend duiveltje veranderen in een onschuldig engeltje zodra zijn opa om de hoek komt. Stond hij eerst nog met een stuk hout op andere kinderen te rammen, krijgt hij een halve minuut later een liefdevolle aai over de bol, want opa heeft niks gezien. :moe:

En dan, wat doe je daar vervolgens mee? Spreek jij het knulletje aan of ga je achter Opa aan om hem de kwestie uit te leggen.
Zolang niemand hierop reageert, woekert het dus maar voort!

Tomas
11-01-06, 13:04
Geplaatst door sjaen
En dan, wat doe je daar vervolgens mee? Spreek jij het knulletje aan of ga je achter Opa aan om hem de kwestie uit te leggen.
Zolang niemand hierop reageert, woekert het dus maar voort!

Leerkrachten zelf nemen soms ook al niet meer de moeite om normen en waarden even duidelijk te maken in dergelijke gevallen. 't is allemaal vrij ondankbaar lijkt 't en vechten tegen een bierkaai.

freya
11-01-06, 13:11
Geplaatst door sjaen
En dan, wat doe je daar vervolgens mee? Spreek jij het knulletje aan of ga je achter Opa aan om hem de kwestie uit te leggen.
Zolang niemand hierop reageert, woekert het dus maar voort!

Opa aanspreken heeft geen zin, want die verstaat me niet of nauwelijks.

Etterbakje aanspreken doe ik regelmatig, meestal in de trant van: He hou daar eens mee op! Meestal vanaf mijn balkon :strik:

Standaard antwoord: waar bemoei jij je mee, je bent m'n moeder niet!

:moe: :moe: :moe:

Seif
11-01-06, 13:17
Hier nog een tabel met daderschap/slachtofferschap volgens etniciteit:

http://www.maatschappijleerwerkstuk.nl/tabellen/tabel11_2.html

De verhouding tussen daderschap en slachtofferschap bij Turken en Marokkanen is vooral opvallend. Turken zijn bijvoorbeeld ruim 4 maal vaker dader dan slachtoffer. Dit kan erop duiden dat Turken en Marokkanen vooral andere bevolkingsgroepen als doelwit hebben. Immers, bij de andere bevolkingsgroepen in de tabel is de verhouding tussen daderschap en slachtofferschap veel meer in evenwicht.

freya
11-01-06, 13:18
Geplaatst door Tomas
Hoorde van 't weekend weer een hoop verhalen van een leerkracht op een mbo in gouda over het gedrag van sommige marokkanen en andermans fietsen. Het kan niet anders dan dat ouders dat weten. Echt.

Tenzij ze die fietsen niet vlak bij huis zetten of gewoon zeggen dat ze hem geleend hebben of gekregen van een neef/vriend met geld ofzo.

Als je zoon thuis altijd even lief en braaf is, dan geloof je dat gewoon.

Kal-El B.V
11-01-06, 13:20
Dat verhaal van jou Thomas, ik weet echt niet wat ik daar van moet vinden. Ik bedoel, wat heeft dat nou met deze topic te maken ? Dit verhaal gaat erover of het zo is dat marokkaanse ouders, familie en vrienden criminaliteit meer goedkeuren dan anderen. En dat idee wordt gestaafd met een zogenaamd onderzoek dat hier naar voren is gehaald en waaruit blijkt dat dat onderzoek dat idee helemaal niet ondersteund.

En dan kom jij met zo'n verhaal over een fiets ? Waarom ? Is dat om te ontwijken dat het niet wetenschappelijk is bewezen dat marokkanen criminaliteit meer goedkeuren dan anderen ? Wil je er gewoon omheen lullen ? Wil je het gewoon niet geloven ? Om de haverklap wordt op dit forum marokkanen verweten dat ze nooit toegeven als ze iets fout doen zelfs niet als de feiten ze in het gezicht staren.
Maar wat doe jij dan en al die anderen die het woord mierenneuken weer even nieuw leven inblazen ?

Marokkanen keuren crimineel gedrag niet meer goed dan anderen, punt. Het is niet zo, want dat herken ik niet in mijn omgeving en familie en het is ook nooit wetenschappelijk bewezen. Het is geen mierenneuken als we mensen dan daar op aanspreken, want dat idee maakt ons in de ogen van veel mensen minderwaardig. en zo willen we niet gezien worden.

Dit is echt te triest. Mohammed Allach die begint te vertellen in het interview: "Als we het over normbesef hebben, als we het over nederlands normbesef hebben, kan ik zeggen dat die bijna identiek is aan het marokkaans normbesef. We moeten niet de fout maken dat criminaliteit in marokko geoorloofd is, foutief gedrag in marokko geoorloofd is".

En dan gelooft de interviewer het niet en zegt: ""Maar uit onderzoek blijkt dat ouders het meer, het eerder goed zullen keuren, of gedogen het crimineel gedrag dan onder autochtone ouders."

En dan lezen we dat onderzoek en dan blijkt dat helemaal niet te kloppen. En die interviewer is niet dom die heeft het wel gelezen, maar hij wil het gewoon heel graag geloven. En dat zie je dan ook weer aan de antwoorden in deze topic en ook aan jou antwoord Thomas. Het liijkt er gewoon op dat er een groep nederlanders is die het gewoon niet willen geloven, het maakt niet uit hoeveel marokkanen zeggen dat zij criminaliteit niet goedkeuren er is altijd wel een marokkaantje waar je naar toe kan wijzen die het tegendeel bewijst en dan ook maar meteen model staat voor de hele marokkaanse gemeenschap.

Als je het over marokkanen hebt dan heb je het over mij en ik keur criminaliteit niet goed en mijn familie ook niet en mijn vrienden ook niet en ik ken dus geen marokkanen die criminaliteit goedkeuren, dus ik pik het niet dat marokkanen daarvan beticht worden. En dat is geen mierenneukerij van onze kant, dat is de onwelwillendheid van een aantal mensen die dat gewoon niet willen geloven.

Waar jij een van bent Thomas, want wat doe jij ? Je komt met een verhaal over een gestolen fiets. Een gestolen fiets notabene, half amsterdam fietst op een gestolen fiets ! En dat probleem wil jij even in de schoenen van marokkanen schuiven. Ik heb een heleboel blanke autochtone vrienden, de enige mensen waarvan ik weet dat ze op een gestolen fiets rijden zijn nederlanders, ik ben er vaak genoeg getuige van geweest hoe autochtonen(ook mijn vrienden) die fietsen kochten midden in de nacht op het spui of koningsplein in Amsterdam als ik van mijn werk terugkwam. Wilde je nou echt met je verhaaltje mensen doen geloven als een nederlander erop aangesproken wordt dat hij op een gestolen fiets rijdt dat hij ter plekke om vergiffenis gaat vragen en gelijk aan boetedoening begint ?

Ja een marokkaan werd aangesproken dat hij op een gestolen fiets reed en ja hij gaf de fiets niet meteen terug, dus dat is volgends jou een typisch marokkaans trekje ? Als je dat echt denkt, dan ben je een echte hufter Thomas. Want je bent express niet eerlijk, want jij hebt vast wel eens een vriend die op een gestolen fiets reed(niet vertellen dat die nooit heeft bestaan) daarop aangesproken(mag ik hopen) en dan maak je ons niet wijs dat die de daad niet gewoon aan het goedpraten was.


Gisterenavond, en dit gelooft niemand misschien, ben ik beroofd van €60, op mijn werk, door nederlanders. ik had een fout gemaakt en ik had de rekening van een tafel waar twee mensen aan het dineren waren aan een tafel gegeven waar vier mensen aan het dineren waren. € 41 euro in plaats van €103. Dacht je dat die mensen er iets van zeiden ? Die hebben gewoon 40 euro op tafel gelegd en zijn weggegaan. En ik zit hier nu thuis hopend dat ik niet wordt opgebeld door mijn baas om het uit te leggen. En dit gebeurt vaak ook bij mijn collega's en soms gaan mensen gewoon helemaal weg. Het is de reden waarom je in amsterdam op een terras meteen moet afrekenen, het maakt niet als je je zegt dat je de hele avond daar nog zit. En nooit, echt nooit komen mensen terug om alsnog te betalen omdat ze het 'vergeten waren'. En het zijn standaard autochtonen die dit flikken.

Maar wij gaan geen bordjes ophangen met "Niet meer dan twee autochtonen tegelijk naar binnen", of we gaan ook niet autochtonen meteen de rekening geven en anderen niet. De enige dieven die ik ken zijn nederlanders, maar ik ga geen ideeen opbouwen over hoe nederlanders criminaliteit goedkeuren en voorbeelden bij elkaar schrapen om het te bewijzen.

Waarom jij wel Thomas ?

Tomas
11-01-06, 13:23
Geplaatst door freya
Tenzij ze die fietsen niet vlak bij huis zetten of gewoon zeggen dat ze hem geleend hebben of gekregen van een neef/vriend met geld ofzo.

Als je zoon thuis altijd even lief en braaf is, dan geloof je dat gewoon.

Diezelfde leerkracht geeft computer en typles. De laptop's die de cursist daarbij in bruikleen krijgt, worden in het geval van een Marokkaan ook heel vaak als gestolen opgegeven. De marokkaan in kwestie beweert dus dat bij hem thuis de laptop is gestolen. Dat zijn dan vaak ouders van kinderen.

Daarnaast zou ik zelf dus willen weten wie die vriend of neef is waar mijn zoontje zomaar zo'n fiets van krijgt.

Magoed. Ik heb zelf onderhand een beeld en dat valt niet makkelijk weg te nemen.

freya
11-01-06, 13:26
Geplaatst door Tomas
Diezelfde leerkracht geeft computer en typles. De laptop's die de cursist daarbij in bruikleen krijgt, worden in het geval van een Marokkaan ook heel vaak als gestolen opgegeven. De marokkaan in kwestie beweert dus dat bij hem thuis de laptop is gestolen. Dat zijn dan vaak ouders van kinderen.
.

Sorry hoor, nu begin je te bazelen.

Jij gelooft werkelijk dat Marokkaanse ouders de laptops van hun kinderen stelen?!

:zwaai:

Tomas
11-01-06, 13:32
Geplaatst door Kal-El B.V
Waar jij een van bent Thomas, want wat doe jij ? Je komt met een verhaal over een gestolen fiets. Een gestolen fiets notabene, half amsterdam fietst op een gestolen fiets ! En dat probleem wil jij even in de schoenen van marokkanen schuiven. Ik heb een heleboel blanke autochtone vrienden, de enige mensen waarvan ik weet dat ze op een gestolen fiets rijden zijn nederlanders, ik ben er vaak genoeg getuige van geweest hoe autochtonen(ook mijn vrienden) die fietsen kochten midden in de nacht op het spui of koningsplein in Amsterdam als ik van mijn werk terugkwam. Wilde je nou echt met je verhaaltje mensen doen geloven als een nederlander erop aangesproken wordt dat hij op een gestolen fiets rijdt dat hij ter plekke om vergiffenis gaat vragen en gelijk aan boetedoening begint ?


Ik ken zelf niemand die fietsen of andere spullen jat. Kende ik hem wel dan was ie in ieder geval geen vriend of bekende meer. Maar gewoon een crimineel.

Voor jou is het blijkbaar iets normaal. Totdat ik er over begin, dan voel je je beledigd en ga je janken dat iedereen het doet.



Ja een marokkaan werd aangesproken dat hij op een gestolen fiets reed en ja hij gaf de fiets niet meteen terug, dus dat is volgends jou een typisch marokkaans trekje ?

Het vreemde was dat de man (In de 70 godverdomme) zo vreselijk werd geintimideerd en beledigd. Onder "normale" omstandigheden zouden mensen andersom hebben gereageerd. De odue man zou worden geholpen en de jongen bestraft.


Als je dat echt denkt, dan ben je een echte hufter Thomas.

Ik vertel je een verhaal. Doe ermee wat je wilt. Dat ik voor jou de hufter bent nu, klopt wel een beetje bij de stelling.


Want je bent express niet eerlijk, want jij hebt vast wel eens een vriend die op een gestolen fiets reed(niet vertellen dat die nooit heeft bestaan) daarop aangesproken(mag ik hopen) en dan maak je ons niet wijs dat die de daad niet gewoon aan het goedpraten was.


tja. Zoals ik al zei. Dit is mijn inziens onderdeel van het probleem. Deze mentaliteit dus. Dat bagetaliseren (iedereen doet 't!) en mij beledigen voor leugenaar. Het helpt niet echt om mijn beeld radicaal bij te stellen, mocht dat je doel was. Maar dat betwijfel ik dan ook.

Tomas
11-01-06, 13:34
Geplaatst door freya
Sorry hoor, nu begin je te bazelen.

Jij gelooft werkelijk dat Marokkaanse ouders de laptops van hun kinderen stelen?!

:zwaai:

Dan ben ik niet duidelijk: Oudere marokkaanse moeders en vaders die geven hun laptop op als gestolen. En die zijn dus zelf moeder en/of vader. Wat er echt met die laptop's is gebeurd lijkt mij wel duidelijk. Snap je het nu? Magoed, ik denk dat ik met al deze vervelende info nu toch weer bij de slechterikken hoor hier.

papol
11-01-06, 14:24
Geplaatst door freya
Tenzij ze die fietsen niet vlak bij huis zetten of gewoon zeggen dat ze hem geleend hebben of gekregen van een neef/vriend met geld ofzo.

Als je zoon thuis altijd even lief en braaf is, dan geloof je dat gewoon.

Opvallend is dat je het gedrag van ouders wel herkend.

Ik ben er zelf niet uit of deze ouders zich uberhaupt schuldig maken aan verwijtbaar gedrag, of dat het niet kunnen of willen zien van de criminaliteit van hun kinderen een deugd is.
Afhankelijk van het belang dat je stelt als ouders voor het beeld van je gezin, kan het idd een deugd zijn, de maatschappij heeft andere normen.

Ik vraag me weleens af of ik mijn kinderen niet tekort doe door in somige situaties hen het nadeel van de twijfel te geven. Indien je zelfs door je ouders bestraft word, is de weg naar verkeerde vrienden wel erg open, als je begrijpt wat ik bedoel.

Ook uit mijn jeugd ken ik de branieschoppers die thuis heel erg klein werden. Indien de vader bepaalde zaken had geweten, had hij ze de hele weg naar het politiebureau geslagen. 1x daadwerkelijk zien gebeuren, die man werd gelijk opgepakt wegens mishandeling ...


Gr.P

Kal-El B.V
11-01-06, 14:25
Geplaatst door Tomas
Dan ben ik niet duidelijk: Oudere marokkaanse moeders en vaders die geven hun laptop op als gestolen. En die zijn dus zelf moeder en/of vader. Wat er echt met die laptop's is gebeurd lijkt mij wel duidelijk. Snap je het nu? Magoed, ik denk dat ik met al deze vervelende info nu toch weer bij de slechterikken hoor hier.


Dat wil ik graag bevestigen, je bent zeker een van de slechterikken. Ten eerste ga je er gewoon van uit dat die jongen de fiets heeft gestolen en niet heeft gekocht van iemand die het heeft gestolen, iets wat half amsterdam doet( en ook de autochtonen en dat weet je) en jij wil daar een typisch marokkaans ieets van maken.

Ten tweede, vertel je het verhaal alsof het ergens in de buurt is gebeurd waar jij niet bij was, maar wel alle scheldwoorden en lelijke bekken kunt herinneren. Was je erbij of niet ? En waarom dacht je dat de jongen die fiets zelf gestolen had.

Ten derde, kom je met een verhaal over een man op een plek ergens in nederland die helemaal uit de duim gezogen kan zijn, zolang die man niet gewoon aangifte gaat doen met die jongen voor die "gestolen" laptop is het gewoon een broodje aap verhaal wat mij betreft, en neem ik het helemaal niet serieus, want waarom is er niet gewoon aangifte gedaan, als de leraar dat niet wil doen dan is er wel iemand op die school die verantwoordelijk is voor het budget van de school die dat eist, zodat hij/zij het bij de verzekering kan verhalen. Of is dat wel gebeurd en is de poilitie tot de conclusie gekomen dat die jongen echt beroofd is van zijn laptop ?

Je bent gewoon een hufter, komt hier even marokkanen beschuldigen van slachtofferschap en het ontekennen van criminaliteit en beschuldigen dat ze te wienig doen aan het afkeuren van criminaliteit en alles maar bagatelliseren. Maar gelukkig hebben we daar Thomas die ons op het rechte pad gaat brengen met zijn 17.000 berichten op Maroc.nl. Daar moeten we het van leren, hij is het goede voorbeeld. 17.000 berichten op een marokkaanse forum waar hij als verlichter ons laat zien hoe je dat als nederlander doet, je bezig houden met de criminaliteit onder je eigen autochtone cultuur. Hij is hier niet om de marokkanen te wijzen op hun tekortkomingen, want dat doen alleen maar marokkanen, alleen zij wijzen steeds naar anderen om de aandacht van zich af te wenden. Nee Thomas en zijn 17.000 berichten op Maroc.nl is juist een Nederlandse frisse wind van zelfkritiek die wij hier marokkanen nodig hebben. 17.000 berichten wil echt niet zeggen dat Thomas een beetje gefixeerd is op een andere bevolkingsgroep. Hij houdt zich echt nog wel bezig met kritiek op zijn autochtone medelanders.


Hier een voorbeeld hoe je als Nederlander hoort om te gaan met criminaliteit.

Autochtonen boren een gaten in de markt, de illegale markt welteverstaan. (http://www.helpmij.nl/index.php?id=1187)
"We gaan dit zeker onderzoeken", stelt directeur T. Kuik van auteursrechtenorganisatie Brein (Bescherming Rechten Entertainment Industrie Nederland) inderdaad. "Op dit moment wil ik daar niet over uitweiden. Is het onwettig? Het is in ieder geval onethisch."

Last van hun geweten hebben Anthony en Martin Potappel allerminst. Koel en met een glimlach: "We hebben een verschil van inzicht."


Een verschil van inzicht ?? schattig zeg, had die jongen met die fiets ook gewoon moeten zegen tegen die oude man, dan had die tenminste niet met en trauma thuis gezeten.

Tomas
11-01-06, 14:30
Geplaatst door Kal-El B.V
Dat wil ik graag bevestigen, je bent zeker een van de slechterikken.

Je bent wat mij betreft gewoon een voorbeeld van wat er fout zit. En niet iemand waar ik verder nog mee in discussie ga. Lijkt me namelijk vrij zinloos. De lezers mogen wat mij betreft zelf hun conlusie trekken.

Kal-El B.V
11-01-06, 14:44
Geplaatst door Tomas
Je bent wat mij betreft gewoon een voorbeeld van wat er fout zit. En niet iemand waar ik verder nog mee in discussie ga. Lijkt me namelijk vrij zinloos. De lezers mogen wat mij betreft zelf hun conlusie trekken.



Weer zo'n 'met de staart tussen de benen' geval, zeg Thomas, waarom vraag je niet gewoon even een marokkaans paspoort aan, dan voel je je echt pas thuis, dan kun je je pas echt marokkaan noemen.

17.000 gedeeld door 4 jaar dat delen door 365 dagen= 11 berichten per dag 4 jaar achter elkaar ! Wees een held, wordt een marokkaan en verbeter de marokkaanse cultuur van binnenuit !! is dat niet een brilliant plan ? Heb altijd gedacht dat je dingen van binnen uit moet veranderen. Werkt het beste.

Of God, dat gaat natuurlijk niet werken, want dan ga je natuurlijk alleen maar op de Nederlanders afgeven. Stom van me.

Kal-El B.V
11-01-06, 15:31
Geplaatst door My little pony
Freya,

Blijf jij nou fijn geloven in de onschuldige Marokkanen.

In tegenstelling tot wat ?


Marokkanen vormen een klotevolk. [/B]

Oh dat bedoel je, ach, wat een schatje, Die Oranje nazihelm heb jij zeker al besteld ? Zal je best goed staan, maar ja, kunnen we niet gewoon vrienden zijn ? jij bent een rascist ik ben een rascist op dit rascistische forum, ik bedoel waarom kunnen we elkaars handje niet gewoon vasthouden, we zijn hetzelfde !


En nou niet meer zo zielig doen met opmerkingen dat e.e.a. niet bewezen is. Het is ontelbare keren bewezen [/B]

Het lijkt wel alsof je hier een discussie aan het voeren bent met Amerikaanse Extreem religieuzen die Intelligent Design aan het verdedigen zijn.

Hawa
11-01-06, 15:34
Mijn kind doet niks hoor. Is het braafste kind van de wereld. Nee! Het zijn zijn vriendjes,die doen al die slechte dingen!!

Ik heb het over Nederlanders.

Sommige ouders willen niet weten dat hun zoon verkeerde dingen doet.
Ik heb hier ervaring mee.

Ik geef hier de ouders de schuld,omdat ze niet willen inzien dat hun zoon fout is. Ze willen het allerbeste voor hem,ze denken voor hem, maar kijken niet in de geest van hun eigen kind.
Dan krijg je wel een scheef beeld. Een kind wil geen ruzie met zijn ouders,daarom zwijgt hij of zij maar wat er is gebeurd,of juist weer niet,om de schuld,wat de ouders van hem verlangen bij iemand anders te leggen.
Bij Marokkaanse kinderen,is die link ook weer te trekken,van ik wil dat mijn zoon het goede doet,niet rookt,niet drinkt,en goed op school presteert. Als de ouders,geld ook voor bovenstaand niet open staan voor discussie,dan lijdt dit tot achterbaks gedrag.

Dan liegen die kinderen keer op keer,en worden de dupe van hun ouders omdat zij denken dat hun zoon of dochter het beste is.

Meermalen ben ik lastig gevallen door een ouder die mijn zoon altijd de schuld ging geven. Achteraf bleek dat haar eigen zoon de hoofddader bleek te zijn. Alleen mijn zoon ging nooit iemand verraden.
Verschillende malen,naar het politiebureau,om mijn zoon op te gaan halen voor een of andere diefstal.
Als ouder voel je dan behoorlijk misselijk worden,bij die gedachte,:van Mijn zoon!!
Ik moet hier nu om lachen,omdat het al weer jaren geleden is. Ik kan hier wel een film overmaken,ook dat nog. Hoe ik reageerde,als een strakke Mien er uit zag,en helemaal in de war.
Mijn zoon heeft een Marokkaans uiterlijk,alleen een Nederlandse naam,maar dat maakt echt niet uit,hoe de mensen denken en dom reageren,van mijn zoon doet nooit zo iets.
En dan nog te bedenken,dat ze dan zeggen,Je moet je zoon beter opvoedden,terwijl hun zoon helemaal niet spoort,nu nog steeds niet!
En mijn zoon bijna afgestudeerd is.
Maarja,sociaal-economische problemen hoeven er niet voor te zorgen dat je in de fout gaat.
Het is de brede band met je ouders. De vertrouwelijke band,dat je zelfstandig kan denken en beredeneren,dat je iets afkeurt en niet bewerkstelligt.
Mijn andere zoon in buber. Haha,nou die is vreselijk lief,maar zo af en toe,ben ik de boosdoener,ben ik de slechterik,die niet luistert.
Marokaanse ouders willen die gedrag niet. Meestal weten ze ook niet,wat hun zonen uitspoken,
Netzomin,als die Nederlanders,die elkaar de schuld geven van opvoeding.
Als je b.v. een kinderfietsje kwijtbent,en ziet staan bij sociaal zwakkeren,haal je je fietsje wer terug.
Ik weet ook wel,dat sommige kinderen over achter aan lopen te fietsen, er is niks, en we krijgen niks.
Maar het goed praten,om dan maar niks te gaan zeggen voor de goede vrede,zet een crimineeltje voort....En dit geld zowel voor elke staatsburger hier in Nederland.
Als je weet wie je kind is,wat hem beweegt,zijn karakter,zijn school prestaties,Maar ook het slechte over hem of haar,Denk na!! Het is niet zo,dat iemand anders je pad bewandeld en vertelt dat je zoon de grootste crimineel is van de wereld!
Dat is een vooroordeel. Mijn kind,bij de geboorte al crimineel,Ja echt!
Maar oke. Geloof niet wat anderen zeggen,Ga goed met je kinderen om,als ze roken,jammer dan! Je moet als ouder hier meee om weten te gaan. Open staan voor je kinderen,en niet laten lopen!! En eerlijk zijn. Niet hypocriet. Hypocriete kinderen komen voort uit een strakke opvoeding. Geen liefde,geen waardering. Altijd deigen,afkraken,is een geestelijke mishandeling,en over llichamelijke nog maar te zwijgen....

freya
11-01-06, 16:07
Geplaatst door Tomas
Dan ben ik niet duidelijk: Oudere marokkaanse moeders en vaders die geven hun laptop op als gestolen. En die zijn dus zelf moeder en/of vader. Wat er echt met die laptop's is gebeurd lijkt mij wel duidelijk. Snap je het nu? Magoed, ik denk dat ik met al deze vervelende info nu toch weer bij de slechterikken hoor hier.

OK, laten we dit verhaal eens onder de loep nemen.

Je hebt het van horen zeggen begrijp ik?

Hoeveel laptops zijn er in totaal gestolen?
Welk percentage daarvan is bij Marokkaanse gezinnen gestolen?
Wat is het percentage Marokkaanse leerlingen op die school?
Is er aangifte gedaan?
Zijn er laptops teruggevonden en zo ja bij wie?

Eerst de droge feiten op een rijtje voordat we hier conclussies gaan trekken. Valt me een beetje tegen van iemand die normaal gesproken zo gesteld is op cijfers en zuivere discussies, dat er nu op basis van een verhaal van horen zeggen verstrekkende conclussies worden getrokken.

freya
11-01-06, 16:14
Geplaatst door papol
Opvallend is dat je het gedrag van ouders wel herkend.

Ik ben er zelf niet uit of deze ouders zich uberhaupt schuldig maken aan verwijtbaar gedrag, of dat het niet kunnen of willen zien van de criminaliteit van hun kinderen een deugd is.
Afhankelijk van het belang dat je stelt als ouders voor het beeld van je gezin, kan het idd een deugd zijn, de maatschappij heeft andere normen.

Hoe bedoel je een deugd? Het is gewoon naiëve goedgelovigheid. Iets waar veel ouders zich aan schuldig maken btw. Je kunt gewoon niet geloven dat jouw eigen bloedjes van kinderen foute dingen doen.


Ik vraag me weleens af of ik mijn kinderen niet tekort doe door in somige situaties hen het nadeel van de twijfel te geven. Indien je zelfs door je ouders bestraft word, is de weg naar verkeerde vrienden wel erg open, als je begrijpt wat ik bedoel.

zolang die straf eerlijk en terecht is, zal dat wel meevallen denk ik.



Ook uit mijn jeugd ken ik de branieschoppers die thuis heel erg klein werden. Indien de vader bepaalde zaken had geweten, had hij ze de hele weg naar het politiebureau geslagen. 1x daadwerkelijk zien gebeuren, die man werd gelijk opgepakt wegens mishandeling ...

En dat beeld hebben veel mensen dan ook weer bij Marokkaanse vaders. Een beetje in tegenspraak met het goedkeuren van crimineel gedrag, maar ja, alles wat we afkeuren, moet wel van toepassing zijn op Marokkanen. toch? :moe:

freya
11-01-06, 16:26
Geplaatst door My little pony
Freya,

Niet zo kleinzielig.
Ik word persoonlijk gewoon moe van jou en je verhaaltjes.
Je wilt niet toegeven dat Marokkanen gewoon niet makkelijk zijn. Niet om mee te leven, niet om mee te werken.
Ik zou het fijn vinden als Marokkaanse collega's op tijd op hun werk zouden verschijnen. Het lukt ze niet.
Ach wat, Freyaatje. Ik kan eindeloos proberen uit te leggen wat er niet lekker loopt met Marokkanen. Jij hebt je eigen waarheid. Ook na de vijfmiljoenste tasjeroof-van-Marokkaanse-makelij zul je nog zeggen dat er ook een Nederlander een tasje heeft geroofd. En dat er ook een Marokkaan is die nog nooit een tasje heeft geroofd.
Tegen zoveel intelligentie valt niet te discussieren. Dus dat doe ik ook niet meer met jou.
Ik zal naar je zwaaien als ik je langs je balkon rijd.

Het grappige is dat ik in dit topic en elders nergens beweer dat er geen criminaliteit en wangedrag voorkomt in de Marokkaanse gemeenschap.

Ik maak alleen wel bezwaar tegen broodje aap verhalen en de uit de lucht gegrepen beschuldiging dat Marokkaanse ouders de criminaliteit van hun kinderen wel goed zouden vinden.

Maar zulke nuances zijn duidelijk niet aan jou besteed :zwaai:

mark61
11-01-06, 17:22
Tjee, wat een modder.

Ik ken alleen Marokkaansen. Die zijn beslist niet crimineel. Maar hebben ook vaak niet zulke warme gevoelens voor hun mannelijke familieleden. :) Crimineel of anderszins.

Ik ken wel wat Turken. Uit eigen ervaring en verhalen van die Turken komt wel een beeld naar voren dat sommigen, velen, who knows, vinden dat je de NL overheid op alle mogelijke manieren moet oplichten. Zowel de 'daders' als de Turken die er schande van spreken zeggen allebei dat NL maar niet zo stom en naïef moet zijn.

Komt denk ik van de eeuwenlange ervaring dat de overheid je vijand is, een soort natuurramp, je doet er niks aan en je hebt er alleen maar last van.

Diezelfde Turken vinden Marokkanen overigens notoire boeven. En ze lezen geen NL kranten en kijken ook geen NL tv. Dus. Dus wat?

Het idee dat de overheid des burgers dienaar is en het beste voorheeft met de burgers is ook onder Hollanders niet zo diep geworteld. Maar wel zover dat men het nut en de rechtvaardigheid van collectieve voorzieningen, solidariteit inziet.

Het BEELD is dus onder brede lagen van de bevolking, auto en allo, dat Marokkaanse jongeren samen met Antillianen klein-crimineler zijn dan de rest. Is dat beeld een samenzwering? Willekeurig de Marokkanen eruit gelicht?

Het beeld van samenscholende billenknijpende dan wel fietsen- en laptopstelende Turkse jongens bestaat geloof ik niet. Dus wat? Als het Turken zijn denken Hollanders dat het Marokkanen zijn? Mij valt iig op dat de gemiddelde Turkse jongere nog negatiever is over Marokkaanse jongeren dan de gem. ollando. Nou ja, de jongens dan. De dames verzetten zich eerder tegen dat beeld, de nadrukkelijke moslims ook.

Om het even compleet te maken denken Turkse jongeren minstens even negatief over Hollanders als Marokkaanse jongeren; alleen is de conclusie dan eerder, we bemoeien ons alleen met onszelf. Is ff wat ik van Turkse sites destilleer.

Off topic?

freya
11-01-06, 17:33
Geplaatst door mark61


Off topic?

Ja off topic, want het gaat er hier niet om of Marokkaanse jongeren crimineler zijn dan gemiddeld. Het gaat er hier om of hun ouders dat goedkeuren.

En dat zoveel mogelijk proberen de overheid op te lichten is absoluut niet typisch Turks. Je ziet dat aan de hele onderkant van de samenleving, als het gaat om gesjoemel met uitkeringen, huursubsidie, kinderbijslag enz.

En in andere lagen van de samenleving is het een bekende sport de belastingdienst en verzekeringsmaatschappijen op te lichten.

mark61
11-01-06, 18:08
Geplaatst door freya
Ja off topic, want het gaat er hier niet om of Marokkaanse jongeren crimineler zijn dan gemiddeld. Het gaat er hier om of hun ouders dat goedkeuren.

Na, dat denk ik niet. Misschien hebben ze wel minder dan gemiddeld, whatever that may be, zicht op wat hun mannelijke kroost uitvreet. Lastig onderzoek- en meetbaar.


En dat zoveel mogelijk proberen de overheid op te lichten is absoluut niet typisch Turks. Je ziet dat aan de hele onderkant van de samenleving, als het gaat om gesjoemel met uitkeringen, huursubsidie, kinderbijslag enz.

Ik vind wel dat sommige Turken daar beslist creatiever in zijn. Ook gecorrigeerd voor socec. Hebben natuurlijk ook meer mogelijkheden wegens basis in het buitenland en 'taalproblemen'. Verder heb je nog de uitwijkmogelijkheid van nikah, keurig getrouwd voor degenen voor wie dat er toe doet maar geen socec eenheid voor de overheid. Al is dat meer een Hindoestaanse truc geloof ik. :hihi:

Tomas
11-01-06, 18:12
Geplaatst door freya
[B]OK, laten we dit verhaal eens onder de loep nemen.

Ja, doe dat. Is erg belangrijk. Wie weet kan je 't onderuit halen.


Je hebt het van horen zeggen begrijp ik?

Ik was denk ik toch vrij duidelijk. Ik heb het over een leerkracht die het mij vertelde. Wel de leerkracht in kwestie, dus niet uit derde hand. En je zou kunnen weten dat ikzelf geen leerkracht ben. God verhoedde.


Hoeveel laptops zijn er in totaal gestolen?

Geen idee.


Welk percentage daarvan is bij Marokkaanse gezinnen gestolen?

Geen idee.


Wat is het percentage Marokkaanse leerlingen op die school?

Geen idee. Maar dit gaat niet over een school, maar over bijscholing van werkzoekenden.


Is er aangifte gedaan?

Ja, dat wel. Dat moet om de laptop vergoed te krijgen van de verzekering. Daar vroeg ik toevallig ook naar.


Zijn er laptops teruggevonden en zo ja bij wie?

Nee. Had je dat verwacht? Geloof je echt dat de politie veel mankracht zet op gestolen fietsen en laptop's?


Eerst de droge feiten op een rijtje voordat we hier conclussies gaan trekken.

Het enige feit is dat ik je een verhaal heb verteld dat ik van 't weekend heb vernomen. Normaal gesproken hebben we het dan niet over statistieken. Gewoon een verhaal. Zoals zovelen. Alleen mensen met een 'probleem' gaan dan over statistieken zeiken. Anderen zeggen dan zoiets als bv 'Ja, maar ze zijn niet allemaal zo'.


Valt me een beetje tegen van iemand die normaal gesproken zo gesteld is op cijfers en zuivere discussies, dat er nu op basis van een verhaal van horen zeggen verstrekkende conclussies worden getrokken.

En vertel mij nu maar eens de conclusie dan. Ik heb je alleen maar wat verhalen gegeven. En dat ik me niet kan voorstellen dat ouders nergens wat vanaf weten. Zelf niet na jouw 'ijzersterke' argumenten. Is dat de 'foute' conclusie?

reason
12-01-06, 08:53
Geplaatst door Kal-El B.V
Dat verhaal van jou Thomas, ik weet echt niet wat ik daar van moet vinden. Ik bedoel, wat heeft dat nou met deze topic te maken ? Dit verhaal gaat erover of het zo is dat marokkaanse ouders, familie en vrienden criminaliteit meer goedkeuren dan anderen. En dat idee wordt gestaafd met een zogenaamd onderzoek dat hier naar voren is gehaald en waaruit blijkt dat dat onderzoek dat idee helemaal niet ondersteund.

En dan kom jij met zo'n verhaal over een fiets ? Waarom ? Is dat om te ontwijken dat het niet wetenschappelijk is bewezen dat marokkanen criminaliteit meer goedkeuren dan anderen ? Wil je er gewoon omheen lullen ? Wil je het gewoon niet geloven ? Om de haverklap wordt op dit forum marokkanen verweten dat ze nooit toegeven als ze iets fout doen zelfs niet als de feiten ze in het gezicht staren.
Maar wat doe jij dan en al die anderen die het woord mierenneuken weer even nieuw leven inblazen ?

Marokkanen keuren crimineel gedrag niet meer goed dan anderen, punt. Het is niet zo, want dat herken ik niet in mijn omgeving en familie en het is ook nooit wetenschappelijk bewezen. Het is geen mierenneuken als we mensen dan daar op aanspreken, want dat idee maakt ons in de ogen van veel mensen minderwaardig. en zo willen we niet gezien worden.

Dit is echt te triest. Mohammed Allach die begint te vertellen in het interview: "Als we het over normbesef hebben, als we het over nederlands normbesef hebben, kan ik zeggen dat die bijna identiek is aan het marokkaans normbesef. We moeten niet de fout maken dat criminaliteit in marokko geoorloofd is, foutief gedrag in marokko geoorloofd is".

En dan gelooft de interviewer het niet en zegt: ""Maar uit onderzoek blijkt dat ouders het meer, het eerder goed zullen keuren, of gedogen het crimineel gedrag dan onder autochtone ouders."

En dan lezen we dat onderzoek en dan blijkt dat helemaal niet te kloppen. En die interviewer is niet dom die heeft het wel gelezen, maar hij wil het gewoon heel graag geloven. En dat zie je dan ook weer aan de antwoorden in deze topic en ook aan jou antwoord Thomas. Het liijkt er gewoon op dat er een groep nederlanders is die het gewoon niet willen geloven, het maakt niet uit hoeveel marokkanen zeggen dat zij criminaliteit niet goedkeuren er is altijd wel een marokkaantje waar je naar toe kan wijzen die het tegendeel bewijst en dan ook maar meteen model staat voor de hele marokkaanse gemeenschap.

Als je het over marokkanen hebt dan heb je het over mij en ik keur criminaliteit niet goed en mijn familie ook niet en mijn vrienden ook niet en ik ken dus geen marokkanen die criminaliteit goedkeuren, dus ik pik het niet dat marokkanen daarvan beticht worden. En dat is geen mierenneukerij van onze kant, dat is de onwelwillendheid van een aantal mensen die dat gewoon niet willen geloven.

Waar jij een van bent Thomas, want wat doe jij ? Je komt met een verhaal over een gestolen fiets. Een gestolen fiets notabene, half amsterdam fietst op een gestolen fiets ! En dat probleem wil jij even in de schoenen van marokkanen schuiven. Ik heb een heleboel blanke autochtone vrienden, de enige mensen waarvan ik weet dat ze op een gestolen fiets rijden zijn nederlanders, ik ben er vaak genoeg getuige van geweest hoe autochtonen(ook mijn vrienden) die fietsen kochten midden in de nacht op het spui of koningsplein in Amsterdam als ik van mijn werk terugkwam. Wilde je nou echt met je verhaaltje mensen doen geloven als een nederlander erop aangesproken wordt dat hij op een gestolen fiets rijdt dat hij ter plekke om vergiffenis gaat vragen en gelijk aan boetedoening begint ?

Ja een marokkaan werd aangesproken dat hij op een gestolen fiets reed en ja hij gaf de fiets niet meteen terug, dus dat is volgends jou een typisch marokkaans trekje ? Als je dat echt denkt, dan ben je een echte hufter Thomas. Want je bent express niet eerlijk, want jij hebt vast wel eens een vriend die op een gestolen fiets reed(niet vertellen dat die nooit heeft bestaan) daarop aangesproken(mag ik hopen) en dan maak je ons niet wijs dat die de daad niet gewoon aan het goedpraten was.


Gisterenavond, en dit gelooft niemand misschien, ben ik beroofd van €60, op mijn werk, door nederlanders. ik had een fout gemaakt en ik had de rekening van een tafel waar twee mensen aan het dineren waren aan een tafel gegeven waar vier mensen aan het dineren waren. € 41 euro in plaats van €103. Dacht je dat die mensen er iets van zeiden ? Die hebben gewoon 40 euro op tafel gelegd en zijn weggegaan. En ik zit hier nu thuis hopend dat ik niet wordt opgebeld door mijn baas om het uit te leggen. En dit gebeurt vaak ook bij mijn collega's en soms gaan mensen gewoon helemaal weg. Het is de reden waarom je in amsterdam op een terras meteen moet afrekenen, het maakt niet als je je zegt dat je de hele avond daar nog zit. En nooit, echt nooit komen mensen terug om alsnog te betalen omdat ze het 'vergeten waren'. En het zijn standaard autochtonen die dit flikken.

Maar wij gaan geen bordjes ophangen met "Niet meer dan twee autochtonen tegelijk naar binnen", of we gaan ook niet autochtonen meteen de rekening geven en anderen niet. De enige dieven die ik ken zijn nederlanders, maar ik ga geen ideeen opbouwen over hoe nederlanders criminaliteit goedkeuren en voorbeelden bij elkaar schrapen om het te bewijzen.

Waarom jij wel Thomas ?

Je legt de vinger op de zere plek, met je vraag naar het “waarom”.
Ik denk dat het antwoord vrij simpel is: omdat steeds weer blijkt dat criminaliteit onder Marokkaanse Nederlanders veel meer voorkomt dan onder andere Nederlanders (net als onder Antillianen).
Wanneer de criminaliteit onder een bevolkingsgroep pakweg vier maal hoger is, betekent dat per definitie dat er meer goedkeuring voor criminaliteit is onder die groep. Er zijn immers meer daders.
Als het probleem dan in hoge mate speelt bij juist de jongeren, is het logisch dat naar de rol van de ouders wordt gekeken. Het is moeilijk voorstelbaar dat er geen relatie is met de rol van de ouders. Dat wil nog niet zeggen dat ze diefstal goedkeuren. Maar misschien wel dat er om het probleem heen wordt gepraat, dat het wordt vergoelijkt of verzwegen.

Ik moet nog wel eens denken aan die uitzending van netwerk waarin een Marokkaans jongetje van een jaar of tien zei dat ‘iedereen toch steelt. Ja toch?’. Omringd door enkele glimlachende vriendjes.
Dat vond ik echt schokkend. Natuurlijk heeft dat geen wetenschappelijke bewijswaarde of iets dergelijks. Maar het lijkt toch wel symptomatisch voor een echt probleem. Dat ontkennen, is volgens mij de kop in het zand steken.

Overigens is het trieste ervan dat de vele Marokkaanse Nederlanders die niets met criminaliteit te maken willen hebben hier op aan worden gekeken. Maar hoe komt dat, wie is verantwoordelijk? Die vraag is niet eenduidig te beantwoorden, zoals ik hiervoor heb willen zeggen. Het is simplistisch om alleen maar te stellen dat autochtonen naar de criminaliteit in ‘eigen kring’ moeten kijken.
Zoals het ook simplistisch is om racistische conclusies te trekken zoals my little pony dat doet.


[i]Want je bent express niet eerlijk, want jij hebt vast wel eens een vriend die op een gestolen fiets reed(niet vertellen dat die nooit heeft bestaan) daarop aangesproken(mag ik hopen) en dan maak je ons niet wijs dat die de daad niet gewoon aan het goedpraten was.
[/B]

Net als Thomas ken ik ook niemand die op een gestolen fiets rondrijdt (bij mijn weten). Onder mijn familieleden en vrienden zijn wel de nodige fietsen gestolen. Dat heeft wel eens geleid tot de verzuchting “Ik moet verdomme maar een fiets ‘terugstelen’ “, maar dat heeft van hen niemand echt gedaan. En dat verwachtte ik van hen ook niet, ik begreep hun uitspraak als een uiting van frustratie.

papol
12-01-06, 11:37
Geplaatst door freya
Hoe bedoel je een deugd? Het is gewoon naiëve goedgelovigheid. Iets waar veel ouders zich aan schuldig maken btw. Je kunt gewoon niet geloven dat jouw eigen bloedjes van kinderen foute dingen doen.
Met deugd bedoel ik onvoorwaardelijk beschermen van je kinderen. Dat dat uiteindelijk doorslaat naar naïeve goedgelovigheid is helemaal waar.


zolang die straf eerlijk en terecht is, zal dat wel meevallen denk ik.
Ik vond het toch weleens zielig indien mijn kinderen de rotzooi moesten opruimen terwijl de anderen lekker voor de TV lagen met een Bossche bol en cola, soms werd door de ouders de rotzooi opgeruimd. Indien ze dan geen rotzooi op de grond gooiden, kregen ze op hun donder omdat de broek en jas zakken vol rotzooi zat.


En dat beeld hebben veel mensen dan ook weer bij Marokkaanse vaders. Een beetje in tegenspraak met het goedkeuren van crimineel gedrag, maar ja, alles wat we afkeuren, moet wel van toepassing zijn op Marokkanen. toch?
Komt dat niet omdat Marokkanen vaak in de picture staan/stonden? Logisch dat je dan ALLE rotzooi over je heen krijgt. Kijk naar de diverse bobo's en sterren, de stront word dikker uitgesmeerd dan normaal gedrag. Wat interesseerd mij de knie van Beatrix met haar longinfectie (komt gewoon omdat ze teveel rookt). Zo worden er dagelijks mensen geopereerd die complicaties krijgen, haalt never het nieuws hoor.

Gr.P

Hawa
12-01-06, 14:14
De Nederlanders moeten eens inspelen op de cultuur van anderen.
In het strafrecht b.v.
Als je Marokkaan bent wordt je echt zwaarder gestraft.
Waarom: Hij/zij trekt haar mond niet open,waarom ze deze delict heeft gepleegd.
Ze moeten zich eens afvragen waarom er niets wordt gezegt tijdens procesverbaal.
De ouders weten van niks.
Zij willen niet dat hun ouders het gaan weten,is vreselijk,je kan dan geen kant op.
Je wilt ook niet je vrienden verraden,en daarom zeg je maar niks.
Terwijl je dit doet wordt je zwaarder gestraft.
Is niet eerlijk,je wordt niet gelijk behandeld als je mede Nederlanders.
Een voorbeeld kan ik ook wel noemen b.v. Klassenjustitie:
Jongen van rijke ouders steelt een bromfiets. Samen met nog andere vrienden. De vader, een industrieel hoort dit en gaat gelijk naar de politie om dit af te gaan kopen. Nee! Niet in de vorm van geld,maar met de mededeling,geen vervolging aub, ik pak hem zelf wel aan.
Zijn vrienden zijn veroordeeld,allemaal arbeidersklasse.
Ja!
En zo gebeurt dit ook met onze Marokkaanse jongens.
Ze zijn niks beter dan de Nederlanders,alleen het rechtsysteem faalt.
Niet die ouders hoor,die weten van niks.
En als ze het toch weten, zijn er ook de Nederlanders,kijk maar reportage SBS-over asociale buurten(weer die item),die handel dreven met gestolen goederen. En die deden dat ook met een lachende bek.
Ik vraag mij zolangzamerhand af,wat ze nu willen,met deze onderzoeken.
Meestal wonen ook nog deze mensen in te krappe woningen. De rijke Nederlander hebben grote huizen en eigen kamers voor hun kroost. Er ontbreekt hun aan niks. De kinderen hoeven maar te knipogen en het wordt gekocht.
Op de scholen begint die verdeel en heers problematiek al.
Is niet rechtvaardig toch!
En dan maar schrijven over die slechte moslims,dat ze zich niet willen aanpassen. Natuurlijk niet,als je steeds de kous op de kop krijgt,in de gaten wordt gehouden als je de winkel binnengaat.
Kijk! De berichtgeving,over kinderen,van Marokkaanse afkomst, die zeggen,als ik het niet krijg dan pik ik het wel. Hahaha. Ik moet lachen. Dat halen ze er uit,kunnen die Nederlanders weer wijzen met hun vinger,van zie je wel. En ook nu met het schapenfeest,je ziet alleen maar bloed,en ellende van die dieren. Ook weer een plaatje zie je wel,wat een beulen. Maar als we naar onze eigen diervriendelijkheid kijken,blijft daar niks van over toch! Vrachtwagens vol met kippen,varkens,en slachtvee. Niemand die daar om treurt. Voordat deze dieren in slachthuis belanden is de helft al gecrepeerd.
We moeten eens ophouden met dat stomme vingertje. Gewoon kijken,wat er loos is,vandaag laten die Nederlanders hun honden weer uit,en ja hoor,overal ligt er stront. En dat moet ik even kwijt.

Kal-El B.V
12-01-06, 14:15
Ik heb schijnbaar een foutje gemaakt ?

Ik heb een emailtje gekregen van de verslaggever die zo vriendelijk was om mij een antwoord te geven op de vraag die ik aan Netwerk stelde. Lees zelf maar even.


Geachte heer #######,



Ik moet u zeggen dat ik het buitengewoon onbehoorlijk vind dat u mijn reaktie aan u persoonlijk op internet (www.maroc.nl) hebt geplaatst. En nog lafhartig uw eigen naam weggehaald, en die van mij laten staan. Niet dat ik iets terugneem van wat ik heb geschreven, maar dit is van een onbehoorlijkheid die ik nog niet eerder heb meegemaakt. Ik zal geen stappen ondernemen, maar wil dit u wel laten weten. Nu u de brief in de openbaarheid hebt gebracht, staat niets mij in de weg ook uw naam boven de brief in de openbaarheid te brengen.



Jeroen Illy

Netwerk


Laf ? Ik wist niet dat dit een kans was voor mij om dapper te zijn ?
Moet ik nu bang zijn of zo ?

Stappen ondernemen?

reason
12-01-06, 15:05
Geplaatst door Hawa
We moeten eens ophouden met dat stomme vingertje.

Typisch dat je dan ook zegt:


De Nederlanders moeten eens inspelen op de cultuur van anderen.[/B]


[i]zijn er ook de Nederlanders,kijk maar reportage SBS-over asociale buurten(weer die item),die handel dreven met gestolen goederen. En die deden dat ook met een lachende bek.[/B]


[i]kunnen die Nederlanders weer wijzen met hun vinger,van zie je wel. [/B]

Verder een echt broodje aap-verhaal. Gewoon flauwekul dit:


[i]Een voorbeeld kan ik ook wel noemen b.v. Klassenjustitie:
Jongen van rijke ouders steelt een bromfiets. Samen met nog andere vrienden. De vader, een industrieel hoort dit en gaat gelijk naar de politie om dit af te gaan kopen. Nee! Niet in de vorm van geld,maar met de mededeling,geen vervolging aub, ik pak hem zelf wel aan.
Zijn vrienden zijn veroordeeld,allemaal arbeidersklasse.[/B]

In de volgende quote zeg je wel iets verstandigs:


[i]Gewoon kijken,wat er loos is,[/B]

Ik verwijs dan naar één zinnetje uit mijn stukje dat boven dat van jou staat:


[i]Geplaatst door Reason
Dat ontkennen, is volgens mij de kop in het zand steken.

papol
12-01-06, 15:25
Geplaatst door Hawa
En dat moet ik even kwijt.

Dan spreek je namens iedereen die dit overkomt.
Niet alles naar de Marokkanen toetrekken, er zijn veel meer
niet-Marokkanen (zelfs Nederlanders) die zich in hetzelfde
hoekje gedrukt voelen.

Gr.P

Morosian
12-01-06, 16:30
Negatieve berichtgeving over allochtonen = leugens en propaganda.

freya
12-01-06, 21:56
Geplaatst door Kal-El B.V
Ik heb schijnbaar een foutje gemaakt ?

Ik heb een emailtje gekregen van de verslaggever die zo vriendelijk was om mij een antwoord te geven op de vraag die ik aan Netwerk stelde. Lees zelf maar even.




Laf ? Ik wist niet dat dit een kans was voor mij om dapper te zijn ?
Moet ik nu bang zijn of zo ?

Stappen ondernemen?

Mooi dan weet Jeroen meteen wat wij van zijn stukje onderzoeksjournalistiek vinden :tik:

:zwaai: mijnheer Illy

Enne ...... stond uw naam niet ook al gewoon bij de aankondiging van de uitzending?
Wat is dan nu opeens het probleem? Als u trots bent op uw werk, dan bent u toch alleen maar blij met een beetje extra aandacht.

Het zal toch niet zo zijn dat u zich nu betrapt voelt op flodderwerk, waarbij u toch maar liever niet uw naam genoemd ziet? :tik:

Goedenavond :zwaai:

Mark
12-01-06, 23:27
Geachte heer #######,



Ik moet u zeggen dat ik het buitengewoon onbehoorlijk vind dat u mijn reaktie aan u persoonlijk op internet (www.maroc.nl) hebt geplaatst. En nog lafhartig uw eigen naam weggehaald, en die van mij laten staan. Niet dat ik iets terugneem van wat ik heb geschreven, maar dit is van een onbehoorlijkheid die ik nog niet eerder heb meegemaakt. Ik zal geen stappen ondernemen, maar wil dit u wel laten weten. Nu u de brief in de openbaarheid hebt gebracht, staat niets mij in de weg ook uw naam boven de brief in de openbaarheid te brengen.



Jeroen Illy

Netwerk

:haha:

oeh oeh wat waren dat toch een staatsgeheimen in die brief

sjaen
13-01-06, 00:33
Geplaatst door My little pony
Beste Hawa,

Ik zou zo graag je bijdragen willen lezen. Helaas, de vele taalfouten maken het moeilijk om me op je warrige bijdrage(n) te concentreren.
De d. De t. Wanneer gebruik je ze?
Daar zijn boekjes voor. Of je volgt een cursus.
Ik maak geen geintje, Hawa. Het stoort me echt.

Je schrijft op een gegeven moment 'gezegt'.
Dat schrijf je iets te vaak fout in al je teksten.
Waarom? Het doet me pijn aan m'n ogen.

De eerstvolgende bijdrage is gewoon in foutloos Nederlands.
Voordat je op het verzend-knopje klikt, laat je iemand je tekst lezen. Afgesproken?

Tssssss en dat van een lila plastic paardje!

Orakel
13-01-06, 01:51
Geplaatst door Seif
Mensen geloven wat ze willen geloven. Dat is mij na een aantal jaren op dit forum wel duidelijk geworden. Niet dat er geen fouten in dat onderzoek zouden zitten. Maar de meeste Marokkanen willen er zoiezo niet aan. Niet om dit of dat argument, maar omdat het hun eer en reputatie aantast...waar of niet waar.

Wat ben jij een ongelofeloze ouwehoer. En kom je weer met dat ronduit racistische onderzoek aanzetten dat criminaliteit inherent aan cultuur en etniciteit verklaart?
Kan die discussie erover niet weervinden, maar hier heb je weer het 'wetenschappelijke' tegenargument, wat ik je toen ook gaf:

http://terweel.unu-merit.nl/publications/dutch/Veenman.pdf

De meeste Marokkanen wilen er zowiezo niet aan? Dat je het met goed fatsoen uit je strot en toestenbord krijgt zeg. En dan gillen als een ander hier incest en andere vormen van sexueel misbruik inherent verklaard aan zure haring, knellende klompen en vlaggetjesdag.

Wortel
13-01-06, 06:29
Ik zou zo graag je bijdragen willen lezen. Helaas, de vele taalfouten maken het moeilijk om me op je warrige bijdrage(n) te concentreren.
De d. De t. Wanneer gebruik je ze?
Daar zijn boekjes voor. Of je volgt een cursus.
Ik maak geen geintje, Hawa. Het stoort me echt.

Je schrijft op een gegeven moment 'gezegt'.
Dat schrijf je iets te vaak fout in al je teksten.
Waarom? Het doet me pijn aan m'n ogen.

De eerstvolgende bijdrage is gewoon in foutloos Nederlands.
Voordat je op het verzend-knopje klikt, laat je iemand je tekst lezen. Afgesproken?

Doe nou maar niet zo lullig, kleine Pony. Je kan dondersgoed lezen wat Hawa's boodschap is. Dat is een stuk van de werkelijkheid die maar al te vaak onder het vloerkleed verdwijnt. Er zijn marokkanen die zeker geen koorknaapjes zijn, zoals er ook marokkanen zijn die ik tot mijn persoonlijke vriendenkring reken.

Ter educatie:
Paard als een vierbenendier is met een D.
Paart als een tweebenendier dat een ander tegen zijn wil van achteren neemt, zoals op sommige fora gebeurt, is met een T.

Dit citaat van Hawa mag je van mij boven je bed hangen...


Als je weet wie je kind is,wat hem beweegt,zijn karakter,zijn school prestaties,Maar ook het slechte over hem of haar,Denk na!! Het is niet zo,dat iemand anders je pad bewandeld en vertelt dat je zoon de grootste crimineel is van de wereld!
Dat is een vooroordeel. Mijn kind,bij de geboorte al crimineel,Ja echt!
Maar oke. Geloof niet wat anderen zeggen,Ga goed met je kinderen om,als ze roken,jammer dan! Je moet als ouder hier meee om weten te gaan. Open staan voor je kinderen,en niet laten lopen!! En eerlijk zijn. Niet hypocriet. Hypocriete kinderen komen voort uit een strakke opvoeding. Geen liefde,geen waardering. Altijd deigen,afkraken,is een geestelijke mishandeling,en over llichamelijke nog maar te zwijgen....

Wortel
13-01-06, 07:33
Omdat jullie brabbelen in een raar accent, omdat jullie Nederlands schrijven met een soort van Berberse grammatica.

Je moest eens weten wat ik ben, maar het gaat nu niet om mij.
Het is dit simpele alles-op-een-hoop-vegen dat de pest is voor de verhoudingen tussen mensen.
In het Nederlands gezegd dat jij kennelijk graag horen wil: De werkelijkheid zoals die zich in zijn naakte gestalte aandient is kaleidoscopisch veel interessanter en veelomvattender dan een ingebeelde edelgermaan zich in zijn stoutste en wildste dromen voor zijn geestesoog zou kunnen halen.

Wortel
13-01-06, 07:57
Werkelijkheid is vrouwelijk

Jouw werkelijkheid is helaas maar al te masculien en met dit soort spierballentaal loop je maar van je af te meppen richting mensen die je ten diepste niet kent en wiens geheim jou ook totaal onbekend is.
Dat baart mij heel wat meer zorgen dan het "D" of "T" gebruik van een goedwillende Marokkaanse vrouw die ook maar naar wegen zoekt om het op een prettige manier met elkaar samen uit te houden.
Leer die werkelijkheid eerst maar eens spellen.

Wortel
13-01-06, 09:24
Het zal waar wezen dat oorzaak en gevolg nauwelijks meer uit elkaar te halen zijn en we tot in alle eeuwigheid wel door kunnen gaan of de kip er eerder was dan het ei of vice versa voor wat betreft die testosteron-taal. Het lijkt mij een zwaktebod dan ook maar op die kar te springen.

Een parodie wordt in de regel uitgevoerd met nog enig respect voor het geparodieerde onderwerp. In alle andere gevallen heet het naar mijn idee een werkelijkheid verwringende beeldvorming.


Eigenlijk zijn alle bezoekers van deze site uit een rottig, mottig Marokkaans hout gesneden.

Kun je me in deze uitspraak bijvoorbeeld het parodie-gehalte eens duiden?

freya
13-01-06, 10:15
Onze kleine pony maakt zichzelf zo onsterfelijk belachelijk met bovenstaande tirades, dat ik het niet over mijn hart kan verkrijgen dit meteen weg te halen. Andere prikkers mogen er ook nog wel even om lachen.

Als iemand vind dat dit echt niet kan stuur me dan maar ff een pm.

[freya]


Enne beste pony ......... freya komt mekka helemaal niet in, want ze is geen moslim, geen Marokkaanse ook trouwens. Net als Wortel en Mark, waar jij je zo vreselijk aan hebt geergerd.

Waar moeten wij nou naartoe? :droef:



:zwaai:

freya
13-01-06, 10:19
Geplaatst door Wortel


Kun je me in deze uitspraak bijvoorbeeld het parodie-gehalte eens duiden?

Nee dat kan onze aspirant opvolger van Theo v Gogh niet ( zou hij enige kans maken denk je? :zozo: ) want hij heeft te veel strafpuntjes verzameld.

reason
13-01-06, 10:22
Geplaatst door freya
Nee dat kan onze aspirant opvolger van Theo v Gogh niet ( zou hij enige kans maken denk je? :zozo: ) want hij heeft te veel strafpuntjes verzameld.

Wil je Theo s.v.p. niet zo beledigen...
Ik concludeerde al eerder op pagina 3:


Geplaatst door reason
... Zoals het ook simplistisch is om racistische conclusies te trekken zoals my little pony dat doet.

Wortel
13-01-06, 10:38
Waar moeten wij nou naartoe?

Hmmmm, een overtuigd praktizerend neo-paganist en een overtuigd praktizerend christen, met als extra handicap dat hij ook nog eens Protestants is. :denk:

Is er bij jou nog een Hema om de hoek?

@reason, ere wie ere toekomt. Op pag.3 had je het inderdaad al geconstateerd.

Hawa
15-01-06, 14:56
My Little Pony. Eerst ga je blind worden door mijn d- en tees vormen die niet toelaatbaar zijn in goede tekstvormen.
Oke! Ik geef toe. Ik ben niet zo goed in Nederlandse taal,terwijl ik die taal wel koester.
Maar blijkbaar koester je alleen maar je eigen taal en vervloekt de taal van mede-nederlanders en scheld hen dan maar uit voor mottig en van hout gesneden Marokkanen.
Weetje,als je in Den-Haag,Maastricht,Amsterdam of nu in Groningen woont,menig bewoner neemt die taal over. En dat vind ik juist zo leuk.
Staat mijn zoon van veertien te voetballen. Is daar een zwart jongetje die zo Gronings knauwt dat dat op mijn zoon op zijn lachspieren werkt,en gewwonweg de bal niet meer kan spelen. Hij vertelde mij dit voorval,zo grappig,niks mis mee.
Er valt nog veel te lachen,gelukkig maar.
Maar om je te schamen dat je de taal niet goed beheerst,moeten we gewoon niet doen. Er wel aan werken. Maar niet dat je schuld gevoel krijgt en denkt dat je niks waard bent,omdat je niet kan bijdragen aan Nederlandse samenleving,mede door taal achterstand.
Jou achterstand My little pony is ook niet van zuiver hout gesneden,je trapt met je kleine hypocriete voetjes,met volle kracht naar achteren.
Nee! Je bent geen Paard. Een Paard is een zuiver dier of ras. Kan je van pony-s echt niet zeggen!!

Hawa
15-01-06, 15:41
Zie je wel. Nu ben jij weer het slachtoffer. Je hebt je best gedaan. Wat een arrogantie. Alleen al het gezeik over naam die wel of niet wordt genoemd.
Kijk! Dat bedoel ik met Nederlanders. Deze intervieuwer voelt zich volgens mij superieur aan jou. En dat neem ik hem kwalijk.
We zijn met zijn allen heel erg serieus wat betreft Mohammed Allach(petje af),en het er ook wel over eens dat Marokkaanse ouders criminaliteit echt niet goedkeuren.
Maar ja Nederlanders spelen de bal altijd terug,ook waar,dat Marokkanen dat ook weer doen.
Maar als journalist verlaag je zelf dan niet in deze praktijken. Deze journalist Illy moet nog veel leren en niet denken dat hij de macht heeft om anderen de monden te gaan snoeren.
Nee! Kal-El BV, voel je niet verantwoordelijk. Jij hebt gedaan wat je wilde weten. En nu ben jij weer het slachtoffer. Maakt niet uit hoor.
De Nederlanders zijn de grootste oplichters. Kijk maar. Het moraal ligt hoog in hun vaandel. Normen en waarden!
Schandalig! Ik spreek namens de harten van iedereen. OOk voor Nederlanders die zich in de Aap gelogeerd voelen. Iedereen zit met zijn handen in het haar.
De schuld geven aan elkaar. Nee! Houd daar mee op!
Noem elkaar ook geen mietje. We weten wel met zijn allen hoe het steekt,hoe de electriciteitsrekening ineenkeer duizenden euroos afschrijft,het zorg stelsel ons nekt. Je moet allert zijn. Potverdikkeme elke keer maaar weer bellen in die bureaucratie, Ja wel eventjes beleeft blijven,anders vis je achter het net. Elk staatsburger heeft hier mee te stellen.
De Nederlanders rijden op gestolen fietsen,fotocameraas opgegeven na de vakantie opgegeven voor ontvreemding.
We raken hier wel ontvreemd,we weten wel hoe het zit. Maar het blootleggen van namen,culturen,is van de zotte.
Mensen zijn overal gelijkwaardig,ook wat betreft overtredingen. Daarin verschillen we ook niet hoor. Het pijnlijke is gewoon dat je elkaar niet wilt verraden. Iedereen is verantwoordelijk toch!
Het aller domste is nog wel,in mijn ogen,als je op een geweldige dure fiets rijdt! Dan krijg je dat weer. Van""wat heb je mooie fiets? Of je rijd in audi""Hey rijd je audi??? En ...is je kind geadopteerd? Jaja...Die vraagstellingen bezorgen mij maagzuur. Maar ik weet wel! Laat maar lullen! Nederlanders zijn schaamteloos! Marokkanen zijn soms reddeloos.Ze schamen zich. Niet doen hoor. Sta erboven. Ik doe dit ook.
Er zijn gelukkig nogg genoeg Nederlanders die mijn gehoor bevestigen.Zij schamen zich dik! Hoe kan je nu mensen het land uitgooien,in gevangenissen stoppen,geen enkele kans bieden.
En die kunnen goed Nederlands,ze weten alles,doen het goed.Maar die onrecht.Ik hoop echt,iedereen,ongeacht huidskleur,afkomst laat je niet ringeloren. Je bent mens en niet meer of minder,iedereen komt weleens te laat. Zeker weten...rijden de treinen op tijd?
Niks rijdt op tijd zelf de tijd niet meer. Ik koester dit land,mensen van allerlei culturen,veelzijdigheid in denken,geloof,cultuur.
Als je blanke bent b.v. leeraar,die zegt"" Hey we krijgen er een neger bij.wat vinden jullie ervan. En die scheld anderen uit, van Hey Pinda Chinees, Hey Zoloe...Ja! Dat is ook wel gebueurd.maar het fijne ervan de kinderen vinden die uitspraken al niet kunnen,en zijn sollidair. Gelukkig maar! Kinderen zijn de toekomst,kinderen denken helder als cristal,alleen de volwassenen maken er een puinhoop van. En vooral de politiek,die schijnheilige politiek. Mijn mening: hou op,vooral om de kinderen te manipuleren. Kinderen zijn kinderen. En als volwassene: Kijk eens met je kinderlijke gevoelens,doe het,weet wie je bent,koester het dan,wijs niet. Wie ben ik,om te zeggen,ik heb nog veel te doen!! Inscha Allah!!

rja2
15-01-06, 20:19
Geplaatst door Hawa
Zie je wel. Nu ben jij weer het slachtoffer. Je hebt je best gedaan. Wat een arrogantie. Alleen al het gezeik over naam die wel of niet wordt genoemd.
Kijk! Dat bedoel ik met Nederlanders. Deze intervieuwer voelt zich volgens mij superieur aan jou. En dat neem ik hem kwalijk.
We zijn met zijn allen heel erg serieus wat betreft Mohammed Allach(petje af),en het er ook wel over eens dat Marokkaanse ouders criminaliteit echt niet goedkeuren.
Maar ja Nederlanders spelen de bal altijd terug,ook waar,dat Marokkanen dat ook weer doen.

Een carriere in criminiteit is schijnbaar heel normaal onder Marokkaanse jongens, jammergenoeg.

De oudere jongens verpesten de jonge jongens, door ze ook op het pad van de criminaliteit te brengen.

Er zal moeten worden ingrepen in die wijken, dat die oudere jongens geisoleerd worden en dat die jongeren niet meer in de criminaliteit terecht komen.

Daar zal het maatschappelijk werk aan moeten werken, maar dat zal nooit lukken zonder de ouders.
Zonder de ouders zal dit nooit lukken.

Dat dit niet leeft bij de ouders, maakt me somber.

Hawa
16-01-06, 16:23
In deze maatschappij wordt alles weg bezuinigd. Ook de buurtagent. Maatschappelijkwerk doet echt niet veel. Het enigste werkt als de eigen soort,ik bedoel hiermee Marokkanen,diezelf gaan bemiddelen met deze achtergestelde groepen.
Als je zegt van dat de ouderen de jongeren meeslepen in criminaliteit,dan moet dit volgens mij extra strafbaar gesteld worden. Zoals bij heling,die worden ook zwaar gepakt.(b.v. junks die stelen voor tweede persoon).
Dus met andere woorden diefstal op bestelling. Je hebt nu ook al hier in Nederland een snelrecht procedure. Zoals in Amerika. Ik ben het hier wel mee eens,maar plaatsen in gevangenissen,werkt alleen maar averechts.
Op de scholen,begin maar met de basisschool,geef voorlichting in onrechtmatig verkregen goederen. B.v. als je zogenaamd iets hebt gevonden,lever het dan af en neem het niet mee,zoals velen doen in deze maatschappij. Als ouder ben je ook verplicht om voorlichting hieromtrent te geven. En het goede voorbeeld te geven ten aanzien van je kroost.Op alle scholen heb je kluisjes,om je waardevolle spullen weg te kunnen zetten. Maar de fietsen worden vernield. Op sommige scholen heb je fietsenstallingen die weer gecontroleerd worden door de mensen die er toezicht houden.
Maar diefstal,volgens mij heeft iedereen weleens iets gejat. Maar als je gepakt wordt,b.v. het stelen van een reepje chocolade,ga je echt naar politiebureau,waardan wordt verwacht dat je ouders je op kunnen gaan halen,en er een straf gaat volgen via bureau halt. Dit is echt niet mis,werkt echter ook wel traumatisch,ze doen het nooit meer,als ik die verhalen hoor. Als de ouders vredelievend hier mee omgaan,is beter dan je kind inelkaar slaan. Dan is het vertrouwen totaal zoek.
Kinderen zijn gek op mooie spullen,ze worden beinvloed door de t.v. En daar werkt de reclame ook aan mee. Als ouder kan je ook niet alles verbieden,dat werkt ook weer averechts. Als het niet hebt,geen geld,dan kan je ook niet meedoen. Maar wat ik hoor over Marokkanen die dan zich maar gaan prostitueren,met homo mannen meegaan,of met suikeroompjes,in vorm van geld. Mooie kleren maken de man,men is daar dan ook niet vies van. Hoeveel meisjes maken zich niet schuld9g aan dan,b.v. studentes die zich ook laten prostituren. Nederlanders die ook mooi willen zijn en geld willen hebben.
Maar kleine kinderen,pubers en adolecenten van andere afkomst,die alles wat God heeft verboden maar aan hun laars llappen,daar moet hulp bij,en vooral vertrouwen van de ouders,anders loopt het nooit goed af.
Ik begrijp het ook niet,wel geld voor gevangenissen,en uitzetcentraas,waarom geen geld voor projecten om deze kinderen te sturen en te motiveren voor het goede. Zo maak je een wergwerp cultuur,waar iedereen schande overspreekt,en als je van Marokkaanse origine bent,ben je zo en zo al verdacht. En dat moet anders. Ik heb hier wel vaker medegedeeld dat Marokkanen strenger gestraft worden omdat ze niks zeggen. En daar moet ook hulp opgezet worden. B.v. uitdiepen,waarom je daar zit en hoe het verder moet. Vooral goede voorbeeld geven, en niet afgeven,vertrouwen geven,niks meer of minder. En heel voorzichtig te werk gaan. Anders vervallen ze weer in die zelfde molen.