PDA

Bekijk Volledige Versie : Weer eens wat anders: Sexueel misbruikte RK bisschop



Marsipulami
11-01-06, 13:21
RK-bisschop: ook ik werd misbruikt


Geplaatst op 11/1 '06 om 10:11u
Door Theo Borgermans (Bron: ANP, Ikon)


DETROIT (RKnieuws.net) - Voor het eerst in het seksschandaal dat de Rooms-Katholieke Kerk in de Verenigde Staten al jaren pijnigt heeft een bisschop gezegd dat hij als tiener werd misbruikt. Zestig jaar geleden werd hulpbisschop Thomas Gumbleton van Detroit naar eigen zeggen ’’onbehoorlijk betast’’ door een priester.



Nu gaat de geestelijke zich als een van de weinige leidinggevenden in de Amerikaanse katholieke kerk openlijk inzetten voor slachtoffers die de kerk willen aanklagen, meldde dagblad The Washington Post woensdag. De 75-jarige bisschop wil dat Amerikaanse staten de verjaringstermijn voor het melden van seksueel misbruik tijdelijk opheffen. Zo kunnen slachtoffers ook decennia nadat een geestelijke hen misbruikte een rechtszaak aanspannen.

Tot nog toe is dat alleen mogelijk in Californië. Daar hebben slachtoffers van seksueel misbruik door priesters en andere geestelijken sinds 2003 honderden klachten ingediend. Het schandaal gaat de bisdommen in Californië mogelijk 1 miljard dollar kosten.

’’Ik wil niet aandikken dat ik vreselijk ben beschadigd. Het was niet het soort seksueel misbruik dat vele slachtoffers hebben meegemaakt’’, vertelde Gumbleton tegen de krant. Hij zei echter goed te beseffen waarom veel slachtoffers niet binnen de wettelijke termijn een aanklacht indienen.

’’Ze zijn geïntimideerd, ze zijn verlegen en stoppen het gewoon weg. Ik begrijp dat’’, aldus de hulpbisschop. ’’Ik heb het mijn ouders ook nooit laten weten. Ik heb het niemand verteld.’’

Terwijl veel katholieke lobbyisten zich met hand en tand verzetten tegen het openbreken van de verjaringstermijn, zal Gumbleton woensdag in de staat Ohio in het openbaar een pleidooi houden voor de slachtoffers. ’’Het zou de kerk wat geld kunnen kosten, maar het kan een groot aantal slachtoffers ook een stuk genezing brengen.’’

Gumbleton, 38 jaar geleden benoemd tot bisschop, geldt als een van de vooruitstrevendste Amerikaanse rk-leiders op het gebied van economische en sociale kwesties. Hij is onder meer oprichter van de Amerikaanse tak van vredesorganisatie Pax Christi.