PDA

Bekijk Volledige Versie : Ali Agca heeft de gevangenis verlaten



Marsipulami
12-01-06, 09:36
Ali Agca heeft de gevangenis verlaten

do 12/01/06 - In Turkije is Mehmet Ali Agca vrijgelaten, de man die 25 jaar geleden paus Johannes Paulus II neerschoot op het Sint-Pietersplein in Rome.
De veiligheidsmaatregelen rond de gevangenis van Istanbul waren groot.
(foto Belga) Rond de gevangenis stonden honderden persmensen en ook tientallen Turkse nationalisten die hun steun betuigden aan Agca.

Agca zelf verliet de gevangenis in een auto met geblindeerde ruiten. Hij werd naar een legerdokter gebracht voor een onderzoek. Agca deed immers nog geen legerdienst en moet zich nu aanmelden.

De man heeft intussen al een audiëntie aangevraagd bij de nieuwe paus, Benedictus XVI.

Agca schoot paus Johannes Paulus II neer in 1981. Hij werd toen meteen overmeesterd en zat 19 jaar in de cel in Italië. In 2000 kreeg hij gratie en werd hij uitgeleverd aan Turkije.

Maar omdat hij daar nog twee andere feiten had gepleegd, moest hij ook daar meteen de cel

~Panthera~
12-01-06, 10:01
Moet ie nu nog in het leger ook ? belachelijk.

Sayfdien
12-01-06, 16:00
Hoezo "belachelijk"?
De man is Turks staatsburger en heeft nog niet voldaan aan zijn dienstplicht, dus lijkt me niet meer dan logisch.

Canaris
12-01-06, 16:10
Hij kreeg overigens gratie omdat weilen Paus Johannes Paul II hierom heeft gevraagd.

Soldim
12-01-06, 18:06
Geplaatst door Sayfdien
Hoezo "belachelijk"?
De man is Turks staatsburger en heeft nog niet voldaan aan zijn dienstplicht, dus lijkt me niet meer dan logisch.

Wat is er logisch aan dienstplicht?

~Panthera~
12-01-06, 18:27
Geplaatst door Sayfdien
Hoezo "belachelijk"?
De man is Turks staatsburger en heeft nog niet voldaan aan zijn dienstplicht, dus lijkt me niet meer dan logisch.


Waarom ? die knakker is inmiddels 43 !! :haha:
Zie je hem al gaan met al die andere gassies van 18 ? :maf2:

Marsipulami
12-01-06, 20:08
Moet Ali Agca terug naar de gevangenis?

do 12/01/06 - In Turkije is Mehmet Ali Agca vanmorgen vrijgelaten, de man die 25 jaar geleden paus Johannes Paulus II neerschoot op het Sint-Pietersplein in Rome. Maar misschien moet hij terug naar de gevangenis.
(foto Belga) De Turkse minister van Justitie Cemil Cicek heeft het hof van beroep gevraagd te onderzoeken of de vrijlating van Ali Agca wel terecht was.

Cicek zei op een persconferentie dat er misschien een fout is geslopen in de berekening van zijn strafvermindering.

Agca schoot paus Johannes Paulus II neer in 1981. Hij werd toen meteen overmeesterd en kreeg in Italië een levenslange gevangenisstraf. Na 19 jaar cel kreeg hij in 2000 gratie.

Hij werd toen overgebracht naar een Turkse cel omdat hij in Turkije nog een straf moest uitzitten voor de moord op een journalist in '79 en twee bankovervallen in de jaren 70. Daarvoor kreeg hij in totaal 36 jaar cel.

Dat betekent dat Ali Agca nog geen zes jaar van de 36 heeft uitgezeten. De Turkse minister Cicek vraagt het hof van beroep om de strafvermindering te herberekenen.

Sinds 2002 staat een regeling voor strafvermindering in de Turkse wet.
Zware bewaking bij vrijlating
Vanochtend waren de veiligheidsmaatregelen rond de gevangenis van Istanbul groot.
(foto Belga) Er stonden honderden persmensen en ook tientallen Turkse nationalisten die hun steun betuigden aan Agca.

Agca zelf verliet de gevangenis in een auto met geblindeerde ruiten. Hij werd naar een legerdokter gebracht voor een onderzoek. Agca deed immers nog geen legerdienst en moet zich nu aanmelden.

De man heeft intussen al een audiëntie aangevraagd bij de nieuwe paus, Benedictus XVI.

mark61
13-01-06, 01:43
Geplaatst door ~Panthera~
Waarom ? die knakker is inmiddels 43 !! :haha:
Zie je hem al gaan met al die andere gassies van 18 ? :maf2:

Hij kan ze vast wel wat leren.


Vraag me af wat die 'nationalisten' in m zien. Maar die staan tegenwoordig voor en tegen elke malloot te demonstreren. Niks te doen ws.

tr_imparator
13-01-06, 02:18
Geplaatst door mark61
Hij kan ze vast wel wat leren.


Vraag me af wat die 'nationalisten' in m zien. Maar die staan tegenwoordig voor en tegen elke malloot te demonstreren. Niks te doen ws.

Ik zou ze geen nationalisten noemen. Vreemd genoeg heb ik daar heel andere associaties mee.

Die mensen die daar demonsteren maken onze hele volk te schande. Stelletje randebielen. Malloten! Ze hebben inderdaad niks te doen.

Marsipulami
20-01-06, 17:37
Ali Agca moet dan toch terug naar de cel


vr 20/01/06 - Mehmet Ali Agca, de man die paus Johannes Paulus II probeerde te vermoorden, moet terug naar de gevangenis. Dat heeft het Turkse Hof van Cassatie beslist. De man was pas acht dagen geleden vrijgelaten.
Ali Agca verliet op 12 januari de Kartalgevangenis in Istanboel. Het Turkse Hof van Cassatie heeft nu geoordeeld dat die vrijlating niet had mogen gebeuren.

De man had in mei 1981 paus Johannes Paulus II zwaar verwond bij een aanslag op het Sint Pietersplein in Rome.

Voor die feiten heeft hij negentien jaar in een Italiaanse gevangenis gezeten. In 2000 werd hij uitgeleverd aan Turkije.

Daar moest hij een straf uitzitten voor de moord op een bekende Turkse journalist en twee bankovervallen in de jaren zeventig.