PDA

Bekijk Volledige Versie : Getuige Hofstadgroep heeft verklaring verzonnen



Joesoef
13-01-06, 16:29
Getuige Hofstadgroep heeft verklaring verzonnen

Uitgegeven: 13 januari 2006 12:52
Laatst gewijzigd: 13 januari 2006 13:21

AMSTERDAM - Getuige Jamal B. die bij de politie heeft verklaard dat een medegedetineerde hem heeft verteld dat alle leden van de Hofstadgroep hebben geweten van de moordplannen van Mohammed B. op Theo van Gogh, heeft zijn verklaring verzonnen. "Het is een broodje-aapverhaal", zei hij vrijdag voor de rechtbank.

"Ik heb die verklaring afgelegd, omdat de politie mij en mijn familie zes maanden lang heeft lastigvallen en onder druk heeft gezet om deze verklaring af te leggen. Daarom heb ik dit verhaal verzonnen. Ik had het nog mooier kunnen maken", zei Jamal.


Verklaring

Eerder op de dag werd juist bekend dat op basis van deze verklaring het Openbaar Ministerie in Amsterdam het onderzoek naar de moord op Van Gogh had heropend. De politie-instructeur die de verklaring heeft opgetekend, verklaarde op zitting bovendien dat het verhaal van Jamal best zou kunnen kloppen.

Jamal heeft drie maanden lang met Bilal L. in het huis van bewaring in Maastricht gezeten en contact met hem gehad tijdens het luchten. L. zit vast op verdenking van het ronselen van medegedetineerden voor de jihad. Eerder werd hij al veroordeeld voor de bedreiging van Tweede Kamerlid Wilders.

Lastiggevallen

Jamal zei vrijdag in tegenstelling tot zijn eerdere verklaring dat Bilal L. hem nooit iets heeft verteld over de Hofstadgroep. "Ik kan jullie niet helpen, want hij heeft me nooit iets verteld. Ik ben elke dag lastiggevallen. Wat moet je dan doen? Daarom heb ik dit verhaal verzonnen." Hij vertelde dat de politie hem en zijn familie, na het afleggen van de verklaring, inderdaad met rust hebben gelaten.

Jamal heeft onder andere bij de politie verklaard dat Bilal hem zou hebben verteld dat hij de fiets en het wapen aan Mohammed B. heeft geleverd die deze op de dag van de moord op Van Gogh heeft gebruikt. Tegen de rechtbank zei Jamal dat hij nooit met Bilal over Mohammed B. heeft gesproken.

Homodiscotheek

Verder heeft Jamal verklaard dat de groep plannen zou hebben om een aanslag te plegen op homodiscotheek de IT in Amsterdam. Maar aangezien die niet meer bestaat, hadden ze hun pijlen gericht op een homobar in de Leidsestraat. In die straat bevinden zich overigens geen homobars. Met die aanslag wilde de groep de vrijlating van Mohammed B. bewerkstelligen. Voorafgaand hieraan was het plan om eerst geld buit te maken.

Dat Jamal in het voorjaar van 2005 al verklaringen over Bilal L. had willen afleggen, maar tegen betaling, deed de getuige af als "bullshit". Hij sprak met een vet Amsterdams accent en met grote gebaren. "Ik heb op deze dag gewacht, dat ik hier onder ede kan verklaren."

observer
13-01-06, 19:33
volgens rtl hebben ze al zijn verhoren op tape en in de rechtbank laten horen en kwam hij tijdens die verhoren toch echt geloofwaardig over

mischien is hij wel achteraf onderdruk gezet door hofstadreserveleden?

barfly
13-01-06, 19:41
Als Jamal heeft zitten jokken en het hele verhaal kul is dan krijgt ie, denk ik, een rekening die zelfs de paus niet kan betalen.

Mark
13-01-06, 19:59
Een criminele allochtoon die liegt, who would have figured :)

GiovanniHN
14-01-06, 00:53
Geplaatst door observer
volgens rtl hebben ze al zijn verhoren op tape en in de rechtbank laten horen en kwam hij tijdens die verhoren toch echt geloofwaardig over

mischien is hij wel achteraf onderdruk gezet door hofstadreserveleden?


Tuurlijk knul.

Bilal heeft weinig te maken met de Hofstadgroep, hij zou sommige van de jongens kennen. Maar hij is niet opgepakt en wordt niet berecht in verband met het Hofstadgroepproces. Terwijl er jongens zijn opgepakt waar nog minder bewijs tegen was.

Bilal is ook nooit in beeld geweest voor het leveren van spullen. Hij was heel actief op internet en iemand zou gezegd hebben dat hij een aanslag wilde plegen op de Wallen, waar ook niet heel veel achter zat. Er is geen aanwijzing dat hij contacten onderhield met wapenhandelaars of als functie had het inkopen van wapens. Tot zover bekend is hij niet meer dan een internetter.

Het verhaal van Jamal wankelde ook al. Zijn contacten met Bilal waren niet meer dan samen luchten. En het komt vaker voor dat een gevangene een medegevangene van iets beschuldigt, dat totaal niet waar is.

Maar omdat RTL eventjes iets zegt, moeten er wel ergens 'reserveleden' zijn die mensen onder druk zetten. Ook al wijzen alle feiten naar een onzinverhaal.

waterfiets
14-01-06, 08:43
Wel een beetje raar al die groupies die verklaringen afleggen en dan weer intrekken. Misschien hebben ze toch wat telefoontjes ontvangen uit eigen kring die ze niet zo leuk vonden ...

David
14-01-06, 11:56
Ze gingen toch ook een nichtenkit opblazen? Hmmm. Ik weet er nog wel een paar waar ik schoon genoeg van heb. :moe:

freya
14-01-06, 11:59
Geplaatst door waterfiets
Wel een beetje raar al die groupies die verklaringen afleggen en dan weer intrekken. Misschien hebben ze toch wat telefoontjes ontvangen uit eigen kring die ze niet zo leuk vonden ...

En misschien bezweken ze wel gewoon voor de glamour van 15 minutes fame.

Is toch heerlijk dat alles wat je zomaar roept op alle voorpagina's verschijnt. Eventjes heel belangrijk zijn ............

Wide-O
14-01-06, 12:06
Geplaatst door freya
Eventjes heel belangrijk zijn ............

Een soort non-virtuele NVDD Toppert :hihi:

Maggoed, het proces begint wel steeds meer op een slapstick te lijken.

knuppeltje
14-01-06, 12:13
Geplaatst door Marruecos
:haha:

Tja, koren op de molen voor de advocaten. Dat krijg je als je een proces op angst en lucht baseert.

Nou, ik denk eerder aan meer euro's op hun bankrekening.

GiovanniHN
14-01-06, 12:46
Geplaatst door waterfiets
Wel een beetje raar al die groupies die verklaringen afleggen en dan weer intrekken. Misschien hebben ze toch wat telefoontjes ontvangen uit eigen kring die ze niet zo leuk vonden ...



Nou, er is er maar 1 geweest die niets wilde zeggen. En die had een brief ontvangen met wat dreigende taal, maar ik kan me nog herinneren een artikel te lezen waar een paar vrouwen heel boos waren op het OM omdat ze een verklaring hadden afgelegd die heel anders geïnterpreteerd werd en als belastend bewijs werd gebruikt.

Andere getuigen hadden gelogen, waren ongeloofwaardig of probeerden zichzelf vrij te pleiten.

Hard bewijs is er niet en zal er ook niet komen. Verwacht dus veel boze Telegraaflezers als dit proces over is.

observer
14-01-06, 16:13
Geplaatst door GiovanniHN
Tuurlijk knul.

Maar omdat RTL eventjes iets zegt, moeten er wel ergens 'reserveleden' zijn die mensen onder druk zetten. Ook al wijzen alle feiten naar een onzinverhaal. dat hoor je mij niet zeggen

maar net zo goed als dat iemand door de politie onder druk kan worden gezet kan hij door de verdachten onder druk worden gezet

feit is dat tijdens zijn verhoor geen spoor van druk van de politie te horen was

GiovanniHN
14-01-06, 17:48
Geplaatst door observer
dat hoor je mij niet zeggen

maar net zo goed als dat iemand door de politie onder druk kan worden gezet kan hij door de verdachten onder druk worden gezet

feit is dat tijdens zijn verhoor geen spoor van druk van de politie te horen was


Het gaat ook niet om het verhoor.

"Ik heb die verklaring afgelegd, omdat de politie mij en mijn familie zes maanden lang heeft lastigvallen en onder druk heeft gezet om deze verklaring af te leggen. Daarom heb ik dit verhaal verzonnen. Ik had het nog mooier kunnen maken", zei Jamal.

De familie is niet verhoord, dus het lijkt er op dat hij is lastig gevallen buiten het politiebureau. Dus in een thuissituatie.

Wizdom
14-01-06, 20:33
Het is het zoveelste broodje aap verhaal... Don't you get it... Het gaat meer om de mythe in leven te houden dan over de inhoud....