PDA

Bekijk Volledige Versie : Treiteraars zijn terug in Diamantbuurt



Bar
14-01-06, 11:59
Bron: Volkskrant

http://www.volkskrant.nl/binnenland/1137132277432.html

AMSTERDAM - Een jaar geleden werd een echtpaar weggepest uit de Amsterdamse Diamantbuurt. Even ging het goed, maar met het vertrek van de hulpverleners zijn de problemen terug.

In de Amsterdamse Diamantbuurt zijn eerder deze maand bij een joodse bewoner de ruiten ingegooid. De stenengooiers, een groepje Marokkaanse jongeren, riepen antisemitische leuzen. De bewoner durft geen aangifte te doen en weigert elk contact met de buitenwereld.

Het zoveelste voorval in de Diamantbuurt is bekendgemaakt via een huis-aan-huisfolder van de Vereniging Oud Zuid, een kleine politieke partij. Verscheidene buurtbewoners, onder wie PvdA-deelraadslid Job van Amerongen en voormalig ‘Kabouter’ Melvin Visser, bevestigen dat de man is lastiggevallen en doodsbang is. Van Amerongen en Visser hebben tevergeefs geprobeerd contact met het slachtoffer te zoeken.

Vijftien maanden geleden werd het echtpaar Bert en Marja uit de Diamantbuurt verjaagd, na een jaar lang getreiter door hangjongeren op het Smaragdplein. Ook het echtpaar kreeg stenen door de ruit.

De Diamantbuurt staat sindsdien synoniem voor overlast en het taaie probleem hoe de hangjeugd in het gareel kan worden gehouden. Het nieuwe slachtoffer woont vlak bij het Smaragdplein.

Melvin Visser zat ooit (1971-1973) in de gemeenteraad van Amsterdam namens de toen populaire actiepartij Kabouters. In de Pijp, de buurt in het stadsdeel Oud-Zuid waarvan de Diamantbuurt deel uitmaakt, geldt hij als de officieuze burgemeester van zijn buurt.

Volgens Visser zijn de problemen uit 2004 ‘en ver daarvoor’ dankzij de landelijke aandacht voortvarend aangepakt, maar dreigt de Diamantbuurt, ondanks cameratoezicht op het Smaragdplein, opnieuw terug te vallen.

‘Rond de jaarwisseling is er weer een aantal incidenten geweest, waaronder het ingooien van 32 autoruiten. Dat zegt de politie, maar het werkelijke aantal is groter. Verder heb ik zelf vastgesteld dat er weer gedeald wordt in de Van Woustraat, waardoor er sprake is van enorme overlast op die plek.’

Eind november vorig jaar kwam de 18-jarige Anass Abou Allal uit de Diamantbuurt om het leven toen hij met een gestolen auto op de vlucht sloeg voor de politie en tegen een boom reed. De jonge Marokkaan was de zoon van de voorzitter van de omstreden Arrahmane-moskee in de Pijp. De zoon gold als veelbelovend en was als cameraman betrokken bij het vastleggen van een buurtfestival afgelopen zomer in de Diamantbuurt. Het festival werd gefinancierd door de gemeente in het kader van ‘Wij Amsterdammers’, een poging van het stadsbestuur de kloof tussen de bevolkinsggroepen kleiner te maken. Dat de zoon van de moskeevoorzitter zich ook op het criminele pad bevond, was bij veel buurtbewoners bekend.

Nog steeds, aldus Visser, zijn er bewoners die de dood van Abou Allal in de schoenen schuiven van de politie. Tijdens de laatste commissievergadering van de deelraad werd de politie luidkeels uitgemaakt voor moordenaars, een zelfde reactie als begin vorig jaar bij de dood van de Marokkaanse tasjesdief en, recent, na het verongelukken van een voor de politie vluchtende 17-jarige scooterrijder in het stadsdeel Slotervaart.

Vorige week werden de ruiten van het politiebureau ingegooid en werd een auto in brand gestoken.

Een Marokkaanse buurtvader uit de Diamantbuurt bevestigt dat de sfeer zienderogen verslechtert. De man is bang voor represailles en durft alleen anoniem te praten. ‘Er gebeuren hier heel rare dingen’, zegt hij. ‘Het zijn vooral de jonge jongens van twaalf of dertien die hier regelmatig ’s avonds laat auto’s vernielen en mensen lastig vallen. Hun ouders hebben een hekel aan Nederlanders en grijpen niet in.’

Visser: ‘Met het stadsdeelbestuur en Job van Amerongen verschil ik van mening over de aanpak. Toen Bert en Marja waren weggepest, struikelde je hier over de hulpverleners. Nu de subsidie is verdeeld, de buit dus binnen is, gaat iedereen z’n eigen gang. Van samenwerking is geen sprake en voor de jeugd is hier nog steeds niets te beleven, anders dan rotzooi trappen. Bovendien worden die families onvoldoende aangepakt.’

Coolassprov MC
14-01-06, 12:15
Is ''terroristen'' geen mooier woord dan ''treiteraars''?

freya
14-01-06, 12:17
Geplaatst door Bar


Melvin Visser zat ooit (1971-1973) in de gemeenteraad van Amsterdam namens de toen populaire actiepartij Kabouters. In de Pijp, de buurt in het stadsdeel Oud-Zuid waarvan de Diamantbuurt deel uitmaakt, geldt hij als de officieuze burgemeester van zijn buurt.



:lol:


Wie? zegt u????? :confused:

MaRiaH
14-01-06, 12:21
Afschuwelijk zeg..
wanneer gaan ze dat tuig en hun ouders eens flink aanpakken..

wat zijn dat is godsnaam voor ouders???

:moe:

Coolassprov MC
14-01-06, 12:24
Geplaatst door MaRiaH
Afschuwelijk zeg..
wanneer gaan ze dat tuig en hun ouders eens flink aanpakken..

wat zijn dat is godsnaam voor ouders???

:moe:

Inderdaad wat zijn dat is godsnaam???
Misschien moet je daar eens lang om ze een moralistisch lesje te geven?

Ik vind wel dat je dat ons wel verplicht bent.

freya
14-01-06, 12:26
Geplaatst door MaRiaH
Afschuwelijk zeg..
wanneer gaan ze dat tuig en hun ouders eens flink aanpakken..

wat zijn dat is godsnaam voor ouders???

:moe:

Ja hoor, 1 tendentieus stukje met een anoniem slachtoffer en anonieme bronnen, behalve een megalomane buurtbewoner dan, die maar meteen tot burgemeester van de Pijp wordt bestempeld. ( ik heb die man wel eens ontmoet en uitgebreid gesproken btw, dus ik weet waar ik het over heb) en we hebben de poppetjes alweer aan het dansen :rolleyes:

Bar
14-01-06, 12:32
Geplaatst door freya
Ja hoor, 1 tendentieus stukje met een anoniem slachtoffer en anonieme bronnen, behalve een megalomane buurtbewoner dan, die maar meteen tot burgemeester van de Pijp wordt bestempeld. ( ik heb die man wel eens ontmoet en uitgebreid gesproken btw, dus ik weet waar ik het over heb) en we hebben de poppetjes alweer aan het dansen :rolleyes:

Anoniem slachtoffer, anonieme marokkaanse buurtvader.....

Nee, dat zegt helemaal niks hoor.

MaRiaH
14-01-06, 12:36
Geplaatst door freya
Ja hoor, 1 tendentieus stukje met een anoniem slachtoffer en anonieme bronnen, behalve een megalomane buurtbewoner dan, die maar meteen tot burgemeester van de Pijp wordt bestempeld. ( ik heb die man wel eens ontmoet en uitgebreid gesproken btw, dus ik weet waar ik het over heb) en we hebben de poppetjes alweer aan het dansen :rolleyes:

Tis maar waar je waarden en normen liggen..

Ik vind het al zot dat er gewoon mensen zijn weggepest.

Hier in de buurt heb je ook van dat tuig, overigens nederlandse ettertjes op scooters, die het m.n. de oudere buurtbewoner moeilijk maakt.
Dat kan gewoon niet.

Die mensen kunnen hun huis niet uit of in..

En wegsturen door de politie is geen optie, ze komen toch steeds terug..
nou dan wordt het tijd voor hardere maatregelen.
Die gasten moeten gewoon leren dat hun gedrag niet getolereeerd wordt.

Hoe is het mogelijk dat mensen nog sympathiseren met dat tuig. :moe:

Ik heb best begrip voor de achtergronden, maar doe er dan concreet iets mee. Maar kies in de eerste plaats voor de burger die slachtoffer is.

Coolassprov MC
14-01-06, 12:42
Geplaatst door freya
Ja hoor, 1 tendentieus stukje met een anoniem slachtoffer en anonieme bronnen, behalve een megalomane buurtbewoner dan, die maar meteen tot burgemeester van de Pijp wordt bestempeld. ( ik heb die man wel eens ontmoet en uitgebreid gesproken btw, dus ik weet waar ik het over heb) en we hebben de poppetjes alweer aan het dansen :rolleyes:

Kun je je nog herinneren wat een media-spektakel vorige keer was?

Compleet met bijelkaar gelogen dagboeken in de landelijke dagbladen.

Pas toen alle stof was gaan liggen kwam radio 1 (?) met een uitzending die iets meer nuance bracht; de zogenaamde slachtoffers:

-hielden geregeld met 2 auto's 4 parkeerplaatsen bezet;
-hielden zonder burtoverleg heuse straatfeesten waabij de gehele straat geblokkeerd werd;
-mevrouw liep halfnaakt provocerend voor de neuzen van straatbewoners;
-valse aangiften;
-om maar te zwijgen over de leugens die ze over hun buren lieten cirkuleren via de landelijke media.

Als je oud en wijs bent, kom je met een handtekeningen-actie om deze uitvergrote Tokkies de wijk uit te krijgen.

Als je jong en onbevangen bent, gebruik je andere minder geoorloofde methoden.

1 positief ding staat zeker vast; de saamhorigheid van de buurt gaat er op vooruit!

Job Cohen: EAT YOUR HEART OUT!!

Coolassprov MC
14-01-06, 12:47
Geplaatst door Bar
Nee, dat zegt helemaal niks hoor.

Je haalt me de woorden uit de mond.

freya
14-01-06, 12:59
Ik kom dit dagboekfragment tegen, heel interessant om te lezen waarvoor nu allemaal de politie werd gebeld

Let op, dit is dus een samenvatting en bevat kennelijk de ernstigste incidenten!


In de Volkskrant van 28 augustus deden Bert en Marja hun beklag over de hangjongeren en over de overheid die hun klachten niet serieus zou nemen.
Sinds de publicatie, bijna een maand geleden, duikelen politie en politici over elkaar om schande te spreken over hun eigen laksheid of de problemen te bagataliseren. Bert en Marja hebben sindsdien een dagboek bijgehouden over de aanhoudende overlast. Verslaggever Willem Beusekamp maakte een samenvatting van het dagboek.

Zaterdag 28 augustus: Ons verhaal staat in de Volkskrant. Het duurt een paar dagen, maar dan weet het tuig dat we niet langer onze mond hebben gehouden. Ze schelden:
hé Bert, kom maar op met die BITCH van je. Of ze roepen: zoek je je playstation?
Marja is natuurlijk weer een ´kankerhoer´.

Dinsdag 31 augustus: Job van Amerongen, namens de PvdA lid van de deelraad Oud-Zuid, vertelt in de Volkskrant dat het in de Diamantbuurt nog veel erger is dan uit het artikel blijkt, en dat politie en politici niets ondernemen. Portieken worden al jarenlang als openbaar toilet gebruikt, sommige bewoners moeten zich tegenover jeugdige Marokkanen verantwoorden als ze hun eigen woning willen betreden. Ik wist dat allang, maar het is goed dat die meneer van de PvdA het nu ook zegt.

Woensdag 1 september: Dat is snel. Waarnemend hoofdcommissaris Joop van Riessen reageert in De Telegraaf. Hij zegt:
`De problemen in de Diamantbuurt zullen we oplossen en als het nodig is, treden we hard op. Er komt extra toezicht en reken erop dat de politie ook daar als overwinnaar uit de bus komt´.
Inmiddels hebben we een brief van de Algemene Woningbouw Vereniging, onze verhuurder. We worden gesommeerd voor 15 september de tralies weg te halen, die ik voor de ramen heb gemaakt nadat er bij ons is ingebroken.
Twee inbraken binnen een jaar zijn kennelijk niet voldoende.

Donderdag 2 september: Twee uur ´s nachts. We worden wakker van herrie op straat.
Schreeuwen, gillen. Ik zie twee van die knapen op de motorkap van een auto zitten, met hun rug tegen de voorruit. Ik bel de politie en zeg:
jullie zoeken toch een heterdaadje?
Ik krijg als antwoord dat het niet verboden is om ´s nachts op een auto te zitten en te schreeuwen.

Vrijdag 3 september: Ik haal een patatje in de Van Woustraat. Ik laat expres m´n auto staan, zodat ze niet zien dat ik weg ben. Marja blijft met de twee kinderen thuis.
Marja:
`Door het gordijn zie ik minstens vijf schimmen voor het raam staan.
Ze tikken tegen het raam en maken een enorme herrie. De kinderen zijn doodsbang. Ik ook. Ik bel het politienummer, 0900-844. Als ik zeg dat ik me bedreigd voel, vraagt de agent of ik de jongens buiten heb gevraagd weg te gaan. Dat durf ik niet, ik laat de kinderen niet alleen. De agent antwoordt dat ik rustig moet blijven´.
Ik kom terug met patat en zie vijf man op het bankje voor ons huis staan. Eén staat onder het gordijn door naar binnen te gluren. Ik zeg niks, maar kook van woede en ga naar het politiebureau in de Ferdinand Bolstraat.
De dienstdoende agent meent dat we met ons bankje voor de deur de Marokkanen provoceren.

Zaterdag 4 september : Marja is jarig, maar onze dag is bijvoorbaat vergald. Ik ga weer naar de politie om aangifte te doen wegens inbreuk op onze privacy. Of, zoals de Marokkanen zeggen: ik wil respect.
Op het bureau praat ik met vier agenten. Eentje zegt dat hij uit Amsterdam is verhuisd wegens overlast van hangjongeren. Of ik dat ook niet beter kan doen.
Ik kan er met m´n niet bij. We gaan in discussie over het plassen in portieken
en het plassen tegen het badhuis op het Smaragdplein.
Wildplassen is toch verboden?
En waarom mogen ze tot drie uur ´s nachts een hele buurt uit de slaap houden? Ze gooien houten palen en stenen door de straat. Ze maken fietsen kapot. Mijn vraag:
wat nag hier nu wel en wat mag nou niet? Hoe zit dat met die normen en waarden?
Het is mooi weer en Marja is jarig, dus ik vraag:
mogen wij vandaag buiten voor de deur met onze gasten een drankje drinken, of is dat provocerend? Dat mag, zeggen alle agenten.

Zaterdagavond vijf uur: We staan op de stoep met vrienden, onze ouders en de kinderen, bij elkaar ruim twintig mensen. Bij het badhuis aan de overkant staan zeven Marokkanen. Ze zeggen niks, maar vertonen onrustig gedrag. We zien een man in korte broek op en neer lopen. Hij komt naar ons en zegt dat hij van de recherche is. Of hij even vanaf zolder op het dak van het badhuis mag kijken, want hij vermoedt dat er zojuist een gestolen autoradio op gegooid is.
Samen gaan we naar boven. De rechercheur schrikt zich rot van de bende op het dak van het badhuis. Het is bezaaid met gestolen spullen:
helmen, fietswielen, deksels van vuilnisemmers. De lege laptoptassen die ik eerder heb zien liggen, zijn verdwenen.
het feestje wordt leuk. Nog nooit zoveel politie gezien, in burger en in uniform. Ze rijden op de fiets, op de scooter, op de motor, er verschijnen patrouilleauto´s, een arrestantenbusje. De Marokkanen zijn al snel verdwenen.

Woensdag 8 september: Opnieuw post van de woningbouwvereniging.
`Wij ontvingen uw brief. U beschrijft de overlast die u ondervindt van overlastjongeren in de buurt. Deze overlast is bij ons bekend en momenteel in behandeling. We nemen de situatie uiterst serieus en wij zullen deze dan ook bespreken met de politie. Aan uw verzoek om u een andere woning toe te wijzen, kunnen wij helaas geen gehoor geven´.

Zaterdag 11 september: De buurtregisseur belt over de problemen met hangjeugd. De agent zegt dat we allemaal in de grote stad wonen en dat we met z´n allen wat moeten geven en moeten nemen. Hij adviseert een straatje om te gaan als de hangjeugd er is. Ik geloof dat ik gek word. Ze zitten op onze stoep.
Hoe kan ik dan een straatje omlopen?
Moet ik via het dak naar binnen?

Maandag 13 september: In het Amsterdams Stadsblad staat een interview met politiebaas Joop van Riessen. Ik kan mijn ogen niet geloven. Volgens hem heeft deelraadslid Van Amerongen de boel geflest. Het zou allemaal een politiek spelletje zijn, beweert Van Riessen.
`Hij heeft helemaal niks gezien. D´r gebeurt wel eens wat, zoals overal wel eens wat gebeurt, maar niet zoals het nu is geschreven. Hij heeft gejokt. Hij heeft die jongens niet in het portiek zien pissen. Dat heeft hij ons bekend.
Dat is ernstig`.
In het artikel spreekt Van Amerongen alles tegen.
`Hoe komt Van Riessen daarbij. Absolute flauwekul. Ik ontken niet dat er politiek wordt bedreven. Wij zijn het oneens met het veiligheidsbeleid van stadsdeelvoorzitter Hellendoorn en burgemeester Cohen.
Dat is een geen spelletje, dat is ernst`.

Woensdag 15 september : Op de lokale tv-zender AT5 is de Marokkaanse wethouder Aboutaleb. Hij is cognito de Diamantbuurt ingegaan en heeft gesproken met buurtbewoners en hangjongeren. Hij is zeer onder de indruk en erkent dat er sprake is van heel veel overlast. Hij wil proberen die jonge gasten van de straat te krijgen.

Donderdag 16 september: We krijgen huis-aan-huis een brief van de Vereniging Oud Zuid, een poltieke groep. Daarin staat onder meer het volgende:
`Wij willen geen oordeel geven over de wijze waarop commissaris Van Riessen zich onlangs heeft geuit in het Stadsblad, maar onderschrijven wel de kern van zijn kritiek dat er geen sprake is van terreur in de Diamantbuurt`.

Zaterdag 18 september: Na tien dagen betrekkelijke rust is het weer zover. Gejoel en gekrijs, het is twee uur ´s nachts. Ik kleed me aan en zie dat ze met een invalidewagentje op en neer rijden. Ineens knalt het karretje tegen een auto. Ik bel het alarmnummer 112. Geen spoed, geen heterdaad, geen bloed, geen levensbedreigende situatie, dus ik moet het landelijke nummer 0900-844 bellen. Zoeken jullie het maar uit, roep ik, jullie zijn politie.
Ik begrijp er nu echt helemaal niets meer van.

Zondag 19 september: De ellende begint om half acht ´s avonds. Het tuig, een mannetje of vijftien, gooit houten palen door de straat, rakelings langs auto´s. Ik bel opnieuw 112.
Na twintig minuten komt er een busje. De politie praat met ze, gaat weg, maar komt na een kwartier plotseling weer terug en praat weer met de jongens.
´s Nachts horen we er eentje een ijzeren lat langs het badhuis schuren.
De boodschap is duidelijk: we zijn er nog.


:duizelig: Als ik voor dat soort dingen steeds de politie zou bellen, dan had ik een dagtaak :rolleyes:

lawaai in de straat, met stokken gooien, aan fietsen prutsen, gut gut gut

:schok: Ik wordt ook al jaren geterroriseerd :zozo:

~Panthera~
14-01-06, 13:12
Geplaatst door freya

:schok: Ik wordt ook al jaren geterroriseerd :zozo:



:fplet: BELLEN !! :hihi:

MaRiaH
14-01-06, 13:33
Geplaatst door freya
Ik kom dit dagboekfragment tegen, heel interessant om te lezen waarvoor nu allemaal de politie werd gebeld

Let op, dit is dus een samenvatting en bevat kennelijk de ernstigste incidenten!




:duizelig: Als ik voor dat soort dingen steeds de politie zou bellen, dan had ik een dagtaak :rolleyes:

lawaai in de straat, met stokken gooien, aan fietsen prutsen, gut gut gut

:schok: Ik wordt ook al jaren geterroriseerd :zozo:

dat is het punt...
er zijn mensen die het "normaal" gaan vinden..

Wil jij zo leven?
Ik niet.

waterfiets
14-01-06, 13:54
Geplaatst door freya
:duizelig: Als ik voor dat soort dingen steeds de politie zou bellen, dan had ik een dagtaak :rolleyes:

lawaai in de straat, met stokken gooien, aan fietsen prutsen, gut gut gut

:schok: Ik wordt ook al jaren geterroriseerd :zozo:

Nu ja het valt mij vooral op dat die jongeren zo weinig worden aangesproken op hun verantwoordelijkheid en dat gelijk de politie wordt gebeld. Dan laat je toch blijken dat zij de macht hebben! Als ik dit soort dingen in mijn buurt zie stap ik er wel op af om te praten. Volgens mij zouden veel van die mensen dat ook doen als het om hollandse kinderen zou gaan.

Coolassprov MC
14-01-06, 14:22
Geplaatst door freya
..., heel interessant om te lezen waarvoor nu allemaal de politie werd gebeld.

Als je weet dat de buurman de politie op je afstuurt; ieder keer dat je iets te hard aan je kont hebt gekrabt, laat staan dat ie complete bijelkaar gelogen dagboeken over je bijhoudt, die ie laat publiceren in iedere willekeurige nationaal dagblad, spreek het toch voor zich dat de buurtrelaties achteruit gaan?

Toen ons gezin in 1987 in een blanke buurt kwam wonen, kregen mijn vader en m'n broer de eerste avond honden op hun afgestuurd en binnen no-time stond de hele buurt tegenover ons en scandeerde de boodschap; die echoed werd door de gearriveerde politie: ''Ga toch in Oosterwei (aka klein-marokko) wonen tussen jullie eigen soort!''

Het is maar waar je de politie voor belt.

freya
14-01-06, 15:20
Geplaatst door MaRiaH
dat is het punt...
er zijn mensen die het "normaal" gaan vinden..

Wil jij zo leven?
Ik niet.

Dit IS normaal in een van de dichtsbevolkte buurten van Nederland!

Zo hebben opgeschoten jongens zich altijd gedragen, overal op de wereld en in alle tijdperken.
Op het platteland doen ze dat ergens achter een schuur, in de stad ergens waar net ff iets meer plaats is tussen de geparkeerde auto's.

Het zijn btw echt niet alleen jongeren die overlast veroorzaken. Ik wordt elk weekend een paar keer wakker geschreeuwd door passerende cafebezoekers, die lopen allemaal door mijn straatje, want dat is zo'n leuke route :moe: En in de geveltuintjes pissen en met mijn fiets klooien, maakt het allemaal extra gezellig. :moe:

Zal ik eens wat verhalen vertellen over wat mijn vriendin allemaal meemaakte toen ze nog boven de beroemdste homokroeg van Amsterdam woonde? Daarvan zouden Bert en Marja accuut zelfmoord hebben gepleegd :rolleyes:

Wide-O
14-01-06, 15:31
Geplaatst door freya
Het zijn btw echt niet alleen jongeren die overlast veroorzaken.

Verhaaltje:

Hier in het dorp, 6 januari, 22u30.

Opeens een gigantische knal.

Iedereen in huis schrikt zich het leplazerus.

Ik meteen naar buiten, en blijkbaar had de hele buurt hetzelfde idee. Er is iets ontploft, kan niet anders

Opnieuw een knal, maar dit keer zien we dat het (behoorlijk heavy) vuurwerk is.

Dit gaat zo een uur door. Niemand snapt wat er aan de hand is.

Blijkt het achteraf de rijkste man van het dorp te zijn, die hier één maand per jaar woont, en voor de rest in Frankrijk.

25.000 EUR aan vuurwerk is er de lucht in gegaan, hoorden we later, en het hele dorp is woest op die man (kinderen geschrokken, honden helemaal in de war, panische katten etc...) Veel meer & luidruchtiger dan het hele vuurwerk van het dorp bij elkaar op 1/1/2006.

Meneer had een feestje...

Kutbelgjes ! :hihi:

Enfin, ik wil maar zeggen dat overlast erg afhankelijk is van waar je woont & wat je gewend bent, en ook wel hoe je er op reageert.

Geen drama van maken, maar ook niet wegmoffelen, zoiets.

observer
14-01-06, 16:11
Geplaatst door freya
Ja hoor, 1 tendentieus stukje met een anoniem slachtoffer en anonieme bronnen, behalve een megalomane buurtbewoner dan, die maar meteen tot burgemeester van de Pijp wordt bestempeld. ( ik heb die man wel eens ontmoet en uitgebreid gesproken btw, dus ik weet waar ik het over heb) en we hebben de poppetjes alweer aan het dansen :rolleyes: in dat geval kan jij in ieder geval die feiten rond die zoon bevestigen

TonH
16-01-06, 23:41
Geplaatst door observer
in dat geval kan jij in ieder geval die feiten rond die zoon bevestigen

Welke 'zoon'? Die van die voorzitter van de moskee?

Mark
16-01-06, 23:51
Cohen roept alle stadsbestuurders bijeen
Gepost door Rob (R@b) - Bron: FOK! (AT5, RTVNH, Volkskrant)
Gepubliceerd: maandag 16 januari 2006 @ 19:27
De Amsterdamse burgemeester Job Cohen heeft voor morgen alle 14 stadsdeelvoorzitters bij elkaar geroepen voor overleg over de problemen met jongeren in de stad. Reden zijn een aantal incidenten die de afgelopen twee weken hebben plaatsgevonden. Zo werden met Oud & Nieuw in onder meer de Diamantbuurt auto's vernield en braken er in Slotervaart relletjes uit nadat een Marokkaanse tiener met zijn scooter verongelukte. Ook werd VVD-gemeenteraadslid John Goring bij een interview met migrantenzender MTNL zodanig bedreigd door een groep Marokkaanse jongeren, dat de cameraploeg het beeldmateriaal afstond.

Afgelopen dagen berichtten onder meer AT5 en de Volkskrant over problemen met jongeren in de stad. Sommige ouders zouden een hekel hebben aan Nederlanders en daarom niet ingrijpen, zo betoogde een Marokkaanse buurtvader zaterdag in de Volkskrant. Vandaag kwam AT5 met het bericht dat Marokkaanse jongeren tijdens Oud & Nieuw bij een Joodse bewoner in de Diamantbuurt een kist vuurwerk door het raam hadden gesmeten. Stadsdeel Oud Zuid liet vandaag weten dat het niet meer om incidenten gaat en dat er sprake is van toenemende intolerantie van jongeren tegenover de samenleving.

De PvdA in Oud Zuid/de Pijp zei vanochtend nog tegen RTV Noord-Holland dat de media zich er niet te veel mee moet bemoeien. Volgens PvdA-fractievoorzitter Eddy Linthorst is ''alleen zo te voorkomen dat de situatie opnieuw escaleert''. Tweede Kamerlid Geert Wilders denkt daar weer heel anders over, want die stelde zaterdag zelfs een hele rits Kamervragen over de situatie met Marokkaanse raddraaiers in Amsterdam.

Voor Cohen lijkt inmiddels ook de maat vol, want vanmiddag maakte hij bekend dat morgen een rondetafelconferentie over de problemen wordt gehouden. Het is overigens voor het eerst dat alle stadsdeelvoorzitters bijeen worden geroepen om dergelijke problemen te bespreken. Cohen wil dat ook de stadsdeelbesturen morgen duidelijk maken welke maatregelen nodig zijn om de situatie te normaliseren.

TonH
16-01-06, 23:56
...en verder is het: here we go again.

Dezelfde 'bronnen' en actoren als de vorige keren. Dafne Brekveld van de eenmansfractie Vereniging OudZuid (afgesplitst van 'Zuid Pijpbelangen, vereniging tegen Deelraadswillekeur') stuurt een verkiezingspamflet rond. Melvin Visser (ooit kabouter, nu crypto-PvdA-er [en om te weten wat dat precies is moet je eens met hem praten] roept weer hoog van de daken. Z'n makker en partijgenoot Van Amerongen is er ook weer bij. En, mijn hemel wat een toeval, zelfs dezelfde 'journalist'. :moe:

Niemand kent de preciese feiten, maar iedereen weet al weer dat er een antisemitische aanslag is gepleegd door de terroristen (woorden bij vorige gelegenheid van meerdere fractievoorzitters in de Deelraad) uit de Diamantbuurt. De Diamantgroep strikes again.

Feiten graag. Feiten, want anders wordt het net zo'n levensgevaarlijke sof als de vorige keren. En met feiten heeft Willem Beusekamp (de auteur van het Volkskrantbericht) grote problemen. Vooral wanneer ze niet in "het actuele stramien passen".

TonH
17-01-06, 00:00
Geplaatst door Mark
Voor Cohen lijkt inmiddels ook de maat vol, want vanmiddag maakte hij bekend dat morgen een rondetafelconferentie over de problemen wordt gehouden. Het is overigens voor het eerst dat alle stadsdeelvoorzitters bijeen worden geroepen om dergelijke problemen te bespreken. Cohen wil dat ook de stadsdeelbesturen morgen duidelijk maken welke maatregelen nodig zijn om de situatie te normaliseren.

Een antwoord heeft Cohen al. Op datzelfde AT5 zei Stadsdeelvoorzitter (een soort burgemeester) Jaensch dat hij "radeloos" was... :moe:
Dat zal zijn partij, de VVD, een leuke uitspraak vinden: haar vlaggeschip met de handen in het steeds maar dunner wordende haar...

Maar alle gekheid op een stokje: het hoofd van de subdriehoek, die verantwoordelijk voor de orde en gezag op straat die roept "radeloos" te zijn moet maken dattie weg komt. :duivels:

Mark
17-01-06, 00:02
Geplaatst door TonH

Maar alle gekheid op een stokje: het hoofd van de subdriehoek, die verantwoordelijk voor de orde en gezag op straat die roept "radeloos" te zijn moet maken dattie weg komt. :duivels:

De enige oplossing is voor alle fatsoenlijke normale mensen om te maken dat ze wegkomen daar.

TonH
17-01-06, 00:13
Geplaatst door Mark
De enige oplossing is voor alle fatsoenlijke normale mensen om te maken dat ze wegkomen daar.

Wordt hard aan gewerkt... nog 104 dagen, but who's countin' :hihi:

Mark
17-01-06, 00:19
Geplaatst door TonH
Wordt hard aan gewerkt... nog 104 dagen, but who's countin' :hihi:

Het is beter het echte tuig daadwerkelijk te concentreren in achterbuurten zodat wij er minder last van hebben.

Ook is het een goed idee voor normale mensen om in ommuurde wijken te gaan wonen.

TonH
17-01-06, 00:20
Geplaatst door Mark
Het is beter het echte tuig daadwerkelijk te concentreren in achterbuurten zodat wij er minder last van hebben.

Ook is het een goed idee voor normale mensen om in ommuurde wijken te gaan wonen.

...zegt de expat vanachter z'n muren. :D

Al haring wezen happen bij de Hollandclub? :duim:

Mark
17-01-06, 09:55
Geplaatst door TonH
...zegt de expat vanachter z'n muren. :D

Al haring wezen happen bij de Hollandclub? :duim:

Hangjongeren heb je hier niet, immigranten zonder baan worden het land uitgezet.

TonH
17-01-06, 10:30
Geplaatst door Mark
Hangjongeren heb je hier niet, immigranten zonder baan worden het land uitgezet.

'Hangpats' en 'groene weduwen'? :)

freya
17-01-06, 10:53
Geplaatst door sjeng
dit is gewoon tuig, alle excusses van freya en consorten ten spijt is dit gewoon tuig. Maar ik neem die jeugd niet kwalijk dat ze tuig zijn. Dat is een kwestie van opvoeding en die verantwoordelijkheid ligt bij de ouders. Wat ik freya en the like kwalijk neem is dat ze altijd paraat staan om het probleem weg te nemen van diegenen die het veroorzaken en het bij het slachtoffer of "de maatschappij"weten te dumpen. Dat zijn de mensen die het mes diep in de rug van de slachtoffers planten. van voren wordt je door het tuig genaaid van achter door freya die zachtjes in je oor fluistert dat je het dan ook maar niet moet uitlokken.

waar is freya om het op te nemen voor die arme joodse vent? waarom is die verdwenen in haar pathetische verdediging?

Ah hier hebben Sjeng, die is altijd zo goed op de hoogte, die kan ons vast wel haarfijn van alle FEITEN op de hoogte stellen :tik:

TonH
17-01-06, 11:08
Geplaatst door sjeng
dit is gewoon tuig, alle excusses van freya en consorten ten spijt is dit gewoon tuig. Maar ik neem die jeugd niet kwalijk dat ze tuig zijn. Dat is een kwestie van opvoeding en die verantwoordelijkheid ligt bij de ouders. Wat ik freya en the like kwalijk neem is dat ze altijd paraat staan om het probleem weg te nemen van diegenen die het veroorzaken en het bij het slachtoffer of "de maatschappij"weten te dumpen. Dat zijn de mensen die het mes diep in de rug van de slachtoffers planten. van voren wordt je door het tuig genaaid van achter door freya die zachtjes in je oor fluistert dat je het dan ook maar niet moet uitlokken.

waar is freya om het op te nemen voor die arme joodse vent? waarom is die verdwenen in haar pathetische verdediging?

Ken jij ze? Ik niet. Dus of het tuig, criminelen of sociaal/politiek gemotiveerde activisten zijn? I dunno.

Wat ik, als slachtoffer van de Nieuwjaarsslachting op de heilige koeien, wel weet is dat er weer allerlei spelletjes gespeeld worden met het oog op de verkiezingen.

En dan de politie. Die is al jaren met geen macht er toe te brengen haar werk te doen en er in een buurt waar problemen zijn een stapje harder te lopen. Op het dieptepunt van de vorige problemen zag je ze nog steeds met een stevig gangetje in hun auto door de buurt scheuren zo een keer in de twee uur. Lopend of desnoods op de fiets? Never.

In West gaat een auto in de brand en stenen door de ruiten van het politiebureau. Een woordvoerder meldt doodgemoederd dat de politie sterke aanwijzingen heeft wie de daders zijn. Daarom worden de ze niet opgepakt? :maf:

Justitie sluit rond die tijd het 'justitie in de buurt'-kantoor omdat ze aan het reorganiseren zijn en Amstelveen ook wat moet krijgen. Dus gaat dat kantoor daar heen.

Die 'zoon' die zich in de gestolen auto dood reed was een crimineel en een zware ook. Daarnaast was het, zoals zo vaak bij echte criminelen een hele aardige vent die lief voor z'n ouders was en niet dronk. Verschillende mensen, die zo voor de harde aanpak zijn kon je rustig een glas met hem zien drinken in het door hen zo verfoeide buurthuis.
Dat de zgn. 'harde kern' al het hele justitietraject van jeugdzorg tot Den Engh cq Glenn Mills hadden doorlopen en in dat traject netjes opgevoed werden tot harde criminelen mocht en mag nergens gezegd worden omdat daarmee de speeltjes van de zgn. law-and-order-partijen VVD en PvdA door de mand vielen.
En de enige club die een beetje contact had met de niet al te gecriminaliseerden binnen dat groepje, Streetcornerwork, mocht van diezelfde partijen haar werk niet intensiveren omdat ze niet bij de welzijnskoepel Combiwel horen.

Maar nu wil ik eerst gewoon weten of er werkelijk een man is waar op O&N een raam is ingegooid. En wil deze meneer geen aangifte doen omdat hij bang is? Zijn er, los van de intrigantjes uit die buurt, al mensen van het stadsdeel of de politie bij hem langs geweest? Dan of er een doos vuurwerk naar binnen is gegooid (brandde deze of niet?). Verder of dit is gebeurd onder het 'scanderen' van antisemitische leuzen. Ook of deze meneer daar al eerder mee te maken heeft gehad en onder welke omstandigheden. Heeft het in dit geval wezenlijk uitgemaakt dat deze meneer joods zou zijn? (is dat vastgesteld? want ik kan me van 1,5 jaar geleden ook zo'n verhaal herinneren, maar ja toen waren die lieve Bert en Marja wat belangrijker). BTW... zou Smit nu ook naar de Diamantbuurt komen ter ondersteuning van zijn joodse landgenoot? Heeft dit te maken met de knullen die op O&N de auto's vernielden en, zoals ik gisteren voor het eerst hoorde, op de Van Woustraat een tram zouden hebben gemold? Dat groepje had kennelijk mot met de politie, zei een wethouder. Zou dan toch een kinderspel moeten zijn om hen in de kraag te grijpen, toch?

Vragen, vragen, vragen. Niet dat iemand geïnteresseerd is in de antwoorden hoor. Het is veel leuker om krachtige daden te stellen en stoer op TV te staan. En dat je als bewoner "vrij radeloos" wordt is niet zo gek, maar dat de gezagsdragers dat zijn zal ook wel onderdeel zijn van de Dutch Approach, of zo.

TonH
17-01-06, 12:21
Spionnen ingezet in Diamantbuurt
Er heerst een sfeer van intolerantie
in de Diamantbuurt
en de Zuidpijp in Amsterdam
Oud Zuid. Het stadsdeel gaat
‘voelsprieten’ inzetten om op
de hoogte te blijven.
Amsterdam Oud Zuid gaat de intolerantie
in het stadsdeel te lijf. Op
korte termijn worden er zogenoemde
thermometers ingezet in de Diamantbuurt
en de Zuidpijp. Dit zijn
tientallen actieve inwoners die de
sfeer peilen in de buurt en melding
maken van pesterijen en overlastgevende
jongeren. Ook gaan er in de
wijk regelmatig intolerantie-themaschouwen
gehouden worden.

Weggepest
Aanleiding is de media-aandacht
die ontstaan is rondom een joodse
man in de Diamantbuurt die vanwege
zijn geloofsovertuiging negatief
benaderd wordt door Marokkaanse
jongeren. Daarnaast zijn
de afgelopen jaren al meer mensen
weggepest uit de buurt
wegens hun geloof of geaardheid.
“We willen niet wachten totdat
het echt een keer uit de hand
loopt”, legt stadsdeelvoorzitter
Emile Jaensch de extra maatregelen
uit. “Op deze manier voelen
we wat er in de wijk gebeurt. Vandalisme
is duidelijk te zien, maar
scheldpartijen zijn moeilijker
zichtbaar. We willen ook de zaken
weten die niet leiden tot aangifte.”
De thermometers moeten ontdekken
waar mensen worden weggepest,
mocht dat zo zijn, en wie
dat zijn. Ze melden dit via een vragenformulier.
Ook wordt er deze maand
begonnen met themaschouwen
gericht op intolerantie. “We gaan
de buurt door en vragen mensen
over hun ervaringen. Mogelijk
kunnen zij vertellen wie lastig gevallen
wordt en waar diegene
woont. Op die manier kunnen we
die mensen benaderen aangifte te
doen.”
Voor de lange termijn heeft het
stadsdeel besloten een onderzoek
te starten en de intolerantie in
Oud Zuid te vergelijken met de
rest van de stad.

Spoedoverleg
• Burgemeester Job Cohen heeft
vandaag een spoedoverleg met
alle stadsdeelwethouders van
Amsterdam. Hierin wordt gesproken
over de intolerantie in de stad
en wat er aan te doen is.

ANNE-FLEUR PEL
Metro-verslaggever

TonH
17-01-06, 12:25
Geplaatst door TonH
Dit zijn
tientallen actieve inwoners die de
sfeer peilen in de buurt en melding
maken van pesterijen en overlastgevende
jongeren.

Wat nou "thermometers inzetten"?! Een derde van de raadsleden EN een stadsdeelwethouder wonen direct in en om de Diamantbuurt en dan hebben ze NOG geen voeling met wat daar speelt? :verward:

mark61
17-01-06, 17:58
Geplaatst door TonH
Wat nou "thermometers inzetten"?! Een derde van de raadsleden EN een stadsdeelwethouder wonen direct in en om de Diamantbuurt en dan hebben ze NOG geen voeling met wat daar speelt? :verward:

Hé je begint Vickyneigingen te krijgen. De Nachtegaal van Teheran. En Keulen natuurlijk.

ronald
17-01-06, 18:04
Geplaatst door sjeng
dit is gewoon tuig, alle excusses van freya en consorten ten spijt is dit gewoon tuig. Maar ik neem die jeugd niet kwalijk dat ze tuig zijn. Dat is een kwestie van opvoeding en die verantwoordelijkheid ligt bij de ouders. Wat ik freya en the like kwalijk neem is dat ze altijd paraat staan om het probleem weg te nemen van diegenen die het veroorzaken en het bij het slachtoffer of "de maatschappij"weten te dumpen. Dat zijn de mensen die het mes diep in de rug van de slachtoffers planten. van voren wordt je door het tuig genaaid van achter door freya die zachtjes in je oor fluistert dat je het dan ook maar niet moet uitlokken.

waar is freya om het op te nemen voor die arme joodse vent? waarom is die verdwenen in haar pathetische verdediging?



Ik woon in de Rivierenbuurt en kom wekelijks door de Pijp, ook via de Diamantbuurt. Het is me niet een keer maar tig keer overkomen dat tuig je uitscheldt voor "..... jood"; bedenk zelf maar een bijvoegelijk naamwoord want ik heb er velen gehoord. Er mankeert niets aan mijn oren en ik versta redelijk Arabisch. Dat moet dan jeugd voorstellen van zo'n 5 jaar tot in de 20 schat ik zo. Spuuggedrag hoort daar meestal bij.
In de zomer komt het vaker voor. Voor mij is dwars door de Diamantbuurt de korste route, maar ik loop wel langs de Jozef Israelskade en de Amstel om de gevoelens niet te veel te verhitten.
Het is heel gewoon hoor. Je bent er al zo aan gewend. Het hoort eigenlijk bij het meubilair daar. Ik ken denk ik iedereen joods in die buurt en zal van die kant proberen te achterhalen wat de ander zijn verhaal is.
Maar jongens..... er is niets aan de hand hoor.... we lopen vrolijk verder.

Joesoef
17-01-06, 18:42
Geplaatst door freya
Ik kom dit dagboekfragment tegen, heel interessant om te lezen waarvoor nu allemaal de politie werd gebeld



Vrijdag 3 september: Ik haal een patatje in de Van Woustraat. Ik laat expres m´n auto staan, zodat ze niet zien dat ik weg ben. Marja blijft met de twee kinderen thuis.





Die vent is knettergek en ronduit gestoord. Afgezien van het parkeerverbod in de van Woustraat is de van Woustraat bij hem om de hoek. En daarvoor heeft ie zn auto nodig. Een gepantserde humvee natuurlijk om aanslagen op zn leven te kunnen overleven....

ronald
17-01-06, 18:51
Geplaatst door Joesoef




Die vent is knettergek en ronduit gestoord. Afgezien van het parkeerverbod in de van Woustraat is de van Woustraat bij hem om de hoek. En daarvoor heeft ie zn auto nodig. Een gepantserde humvee natuurlijk om aanslagen op zn leven te kunnen overleven.... [/B][/QUOTE]


Ik begreep dat hij die bak thuis liet staan. Btw in de Van Woustraat kan je met een blauwe schijf 1 uur lang patat eten. Nu moeten we wel weer de Gemeente spekken om een dubbeltje te betalen voor wat minuten, maar ja...

Joesoef
17-01-06, 19:04
Geplaatst door ronald
Ik begreep dat hij die bak thuis liet staan. Btw in de Van Woustraat kan je met een blauwe schijf 1 uur lang patat eten. Nu moeten we wel weer de Gemeente spekken om een dubbeltje te betalen voor wat minuten, maar ja...

Het is dus nog geen 5 minuten lopen. Daar de auto voornemen getuigd van enige mentale afwijking.

TonH
18-01-06, 00:46
Geplaatst door ronald
Ik woon in de Rivierenbuurt en kom wekelijks door de Pijp, ook via de Diamantbuurt. Het is me niet een keer maar tig keer overkomen dat tuig je uitscheldt voor "..... jood"; bedenk zelf maar een bijvoegelijk naamwoord want ik heb er velen gehoord. Er mankeert niets aan mijn oren en ik versta redelijk Arabisch. Dat moet dan jeugd voorstellen van zo'n 5 jaar tot in de 20 schat ik zo. Spuuggedrag hoort daar meestal bij.
In de zomer komt het vaker voor. Voor mij is dwars door de Diamantbuurt de korste route, maar ik loop wel langs de Jozef Israelskade en de Amstel om de gevoelens niet te veel te verhitten.
Het is heel gewoon hoor. Je bent er al zo aan gewend. Het hoort eigenlijk bij het meubilair daar. Ik ken denk ik iedereen joods in die buurt en zal van die kant proberen te achterhalen wat de ander zijn verhaal is.
Maar jongens..... er is niets aan de hand hoor.... we lopen vrolijk verder.

Er is daar van alles aan de hand, maar dat wil je ook zeggen, geloof ik. Mocht je echt vernemen wat het verhaal van die man is, dan ben ik daar echt in geïnteresseerd. Want het lijkt alsof er allerlei verhalen door elkaar lopen.
Zo was er ook het verhaal van een homostel dat op het punt staat de buurt te verlaten, volgens Stadsdeelvoorzitter Jaensch. Dacht dat hij zich vergiste en het over een stel uit een ander buurt in De Pijp had. Pas vannavond kreeg ik te horen dat het om een heel ander koppel gaat. Dat zijn dus twee identieke gevallen in twee buurten.

En mocht het wat betekenen, ook ik ben al een paar keer voor ******jood uitgemaakt. Niet alleen in de Pijp en zelfs al eens door een allochtone kl**tzak. En vader noch moeder zijn/waren joods. Het hoort bij de omgangsvormen van velen tegenwoordig. :fpetaf:

TonH
18-01-06, 00:47
Geplaatst door mark61
Hé je begint Vickyneigingen te krijgen. De Nachtegaal van Teheran. En Keulen natuurlijk.

Leg dit even uit, wil je, want dit ontgaat me werkelijk. :confused:

Tomas
18-01-06, 11:22
Geplaatst door TonH
Leg dit even uit, wil je, want dit ontgaat me werkelijk. :confused:

qed

mark61
18-01-06, 14:35
Geplaatst door TonH
Leg dit even uit, wil je, want dit ontgaat me werkelijk. :confused:

Victory mag ook graag in zijn eentje in een topic mijmeren. En zichzelf citeren. :)

Kwam daarentegen La Leandros niet uit Köln?

ronald
18-01-06, 17:41
Geplaatst door TonH
Er is daar van alles aan de hand, maar dat wil je ook zeggen, geloof ik. Mocht je echt vernemen wat het verhaal van die man is, dan ben ik daar echt in geïnteresseerd. Want het lijkt alsof er allerlei verhalen door elkaar lopen.


En mocht het wat betekenen, ook ik ben al een paar keer voor ******jood uitgemaakt. Niet alleen in de Pijp en zelfs al eens door een allochtone kl**tzak. En vader noch moeder zijn/waren joods. Het hoort bij de omgangsvormen van velen tegenwoordig. :fpetaf:

Ik probeer het nog te achterhalen. Moet niet al te moeilijk zijn.

Als je joods herkenbaar bent, is het toch heel iets anders wanneer je op deze wijze wordt uit gescholden. Wat zou het mij kunnen schelen als ze me voor vetzak zouden uitschelden? Dat ben ik niet. Wel zou ik me storen aan dat gedrag.

TonH
18-01-06, 19:45
Geplaatst door Tomas
qed

:D

TonH
18-01-06, 19:47
Geplaatst door mark61
Victory mag ook graag in zijn eentje in een topic mijmeren. En zichzelf citeren. :)

Kwam daarentegen La Leandros niet uit Köln?

Je hebt het gelezen, neem ik maar aan? Dan weet je dat ik citeer uit een stuk dat ik geplaatst heb.

TonH
18-01-06, 19:54
Geplaatst door ronald
Ik probeer het nog te achterhalen. Moet niet al te moeilijk zijn.

Als je joods herkenbaar bent, is het toch heel iets anders wanneer je op deze wijze wordt uit gescholden. Wat zou het mij kunnen schelen als ze me voor vetzak zouden uitschelden? Dat ben ik niet. Wel zou ik me storen aan dat gedrag.

Ah, dat zou heel mooi zijn. Want ook vandaag krijg ik nog steeds niet alle info die ik wil los. En veel van de info, daar klopt geen sier van. Het stuk uit de NRC dat ik hier zo zal plaatsen is daar weer een kranig staaltje van.

Daar wordt overigens ook door Harry Rijpkema verhaald hoe ook hij voor ...jood wordt uitgemaakt. Ben het helemaal met je eens dat het heel anders is wanneer je dat op mijn of zijn wijze naar het hoofd krijgt dan wanneer je jood bent. Wat me gewoon opvalt is dat er knullen zijn die dit als een scheldwoord lijken te gebruiken voor alles en iedereen die niet als 'wij' worden herkent.

TonH
18-01-06, 19:55
‘Onrust komt nu van de nieuwe aanwas’

Pats, autoruit stuk – en dan snel wegfietsen


In verschillende wijken in Amsterdam is het onrustig door Marokkaanse jongens. Burgemeester Cohen wil snel ingrijpen. „Parijse rellen hebben wellicht hier hun nawerking.”


Door onze redacteuren Tom Kreling Frederiek Weeda

Amsterdam, 18 Jan. Ali is ziek, meldt een handgeschreven briefje op het ‘wijkservicepunt’ in de Amsterdamse Diamantbuurt. De Turkse Ali is de ‘buurtconciërge’ op het Smaragdplein. Hij is de gesubsidieerde sociale controle – zorgt dat bewoners geen troep op straat laten liggen, spreekt hangjongeren aan als ze te veel lawaai maken en vooral: luistert naar de klachten van buurtbewoners die zich na zonsondergang ergeren aan die groepjes jongens.

Ali wordt in april wegbezuinigd. Hij is niet meer nodig, vindt het stadsdeel Oud-Zuid. Tot woede van veel buurtbewoners. Want het wordt juist nu weer minder gezellig in de Diamantbuurt in de Amsterdamse Pijp. Sinds de jaarwisseling zorgt een nieuwe groep Marokkaanse jongens van dertien, veertien jaar voor overlast. Belangrijkste methode: autoruiten inslaan en snel wegfietsen. Om te pesten. Mondige buurtbewoners vertellen het stuk voor stuk, zoals Harry Rijpkema, een vriendelijke man die „nog werd opgevoed met de mattenklopper”.

Er is een gevoel van onrust onder Marokkaanse jongens in de stad, zei burgemeester Job Cohen gisterochtend op een persconferentie. Daarvoor had hij spoedoverleg gevoerd met de voorzitters van alle stadsdelen. Hij wilde van hen weten wat er speelt in de buurten.

Na afloop concludeerde hij dat er maar een „paar kleine dingen nodig zijn om het tot een uitbarsting te laten komen”. En: „Dat de rellen in Parijs hier hun nawerking hebben, sluit ik niet uit.”

Aanleiding waren twee recente incidenten. In de Pijp sloeg een groep jongeren rond de jaarwisseling de ruiten in van tientallen auto’s (29 in één straat). In stadsdeel Slotervaart ontstond onrust na de dood van een 17-jarige Marokkaanse jongen. Die botste met zijn scooter tegen een paal. Kort daarvoor was een agent uit zijn auto gestapt om te kijken bij de scooter die onbeheerd met draaiende motor op de stoep stond. Toen sprong de jongen op de scooter en reed weg. Na het ongeluk werd hij naar het ziekenhuis gebracht, waar hij stierf.

Marokkaanse jongeren in de buurt dachten dat de overleden jongen door de politie was achtervolgd. Ze gooiden een dag later een paar ruiten in van een politiebureau aan het August Allebéplein en staken een auto in brand.

De incidenten in de Diamantbuurt zijn minder dramatisch, maar komen de laatste tijd vaak voor. Neem de vader die onlangs op het Smaragdplein zijn peuter ophaalde bij kinderdagverblijf het Hofnarretje. Hij ging even naar binnen. Pats, autoruit ingeslagen. De buurjongen zag twee jongens wegrijden op één fiets, vertelt die.

En het ging net zo goed in de Diamantbuurt, vertelt bewoner Rijpkema.

Het dieptepunt van eind 2004 dacht de Diamantbuurt juist achter zich te hebben gelaten. Het echtpaar dat in de media de gefingeerde naam Bert en Marja kreeg, vertrok toen uit de Smaragdstraat omdat ze naar eigen zeggen waren weggepest door Marokkaanse hangjongeren. De burgemeester, politie en een hele hoop hulpverleners trokken zich maandenlang opeens wat aan van de buurt.

De buurtconciërge ging extra opletten, er kwamen twee camera’s op het Smaragdplein en er werd een samenscholingsverbod ingesteld op het plein. Waar voorheen dertig jongens ’s avonds hingen, waren het er vorig jaar nog hooguit twee.

De politie was veel vaker te zien dan voorheen, vertelt Frans, die al 75 jaar in de buurt woont. „Als je belde over overlast, dan kwamen ze ook.” Het lastige in zo’n buurtje, zegt hij, is dat alleen de bewoners op de begane grond ’s avonds last hebben van hangjongeren, en dus tweederde van de bewoners niet. „Als lokale politici hún wat vragen, zeggen zij dat je je aanstelt.” Bovendien zoeken de echt vervelende jongens bewust naar slachtoffers. Frans: „Roep ik wat kritisch op een buurtvergadering, dan gaan ze met een sleutel langs mijn busje.” Hij toont een lange kras in de lak. Zelf is hij naar eigen zeggen niet bang, want hij woont in een rustig deel van de straat waar vooral ouderen wonen; de huizen zijn vijftig vierkante meter groot. „Te klein voor grote Marokkaanse gezinnen.”

Door alle maatregelen werd het vorig jaar rustiger in de buurt, vertelt Rijpkema (van de Vereniging Oud-Zuid). „Maar nu het een tijd lang beter ging, is het geen prioriteit meer.” Zijn analyse: de oudere, echt criminele jongens die vroeger op het Smaragdplein rondhingen vertonen zich er niet meer. Het gaat nu om veel jongere jongens „de nieuwe aanwas”, veelal scholieren.

En dus zijn er weer ‘incidenten’. Zoals de joodse bewoner die op straat wordt uitgescholden door groepjes jongens. Met de jaarwisseling werden de ruiten van zijn woning ingegooid en smeten jongeren vuurwerk naar binnen. Harry is ook weleens uitgescholden voor ‘homo’ én ‘jood’ („en ik ben geen van beide”) maar hij loopt dan gewoon door. Bovendien is híj groot van stuk.

Na afloop van het overleg met Cohen vertelde stadsdeelvoorzitter Emile Jaensch van Oud Zuid, – waar de Diamantbuurt onder valt – dat hij ook weet hoe een homostel in de Diamantbuurt de laatste tijd „stelselmatig” getreiterd wordt. „Ze staan op het punt om de buurt te verlaten. Ik vind dat stuitend.”

Jaensch vertelde eerder deze week al „vrij radeloos” te zijn. Want het gaat hier volgens hem niet meer om vandalisme. „Er is sprake van intolerantie, tegen joden en homo’s.” Virulent antisemitisme, stelde burgemeester Cohen gisteren. Wat daar de oorzaken van zijn, weten de bestuurders nog niet. Jaensch: „Is het sociaal economisch?” De gemeente gaat het onderzoeken.

Opvallend is hoe verschillend de Diamantbuurt en Amsterdam-West zijn, ondanks het gedeelde probleem. In de Diamantbuurt, langs de Amstel, wonen zowel veel autochtone Amsterdammers als Marokkaanse Amsterdammers. De autochtonen protesteren als ze te veel overlast hebben. Dat zijn voor het grootste deel oudere huurders die klein maar centraal wonen. Sommige straten van de buurt bestaan vrijwel geheel uit oude koophuizen en worden volgens de fietsenmaker bewoond door specialisten en beursjongens. In stadsdeel Slotervaart, buiten de ringweg in West, is het aandeel Nederlanders kleiner. Daar staan vrijwel alleen sociale-huurwoningen.

Sinds vorige week zijn er in Slotervaart geen verstoringen van de openbare orde meer geweest. Na de onrust werden twee jongeren gearresteerd. Het stadsdeel denkt escalatie te hebben voorkomen door de inzet van Marokkaanse buurtvaders en jongerenwerkers, stelde stadsdeelvoorzitter Henk Goettsch gisteren. Die spreken de jongens op straat aan en proberen de gemoederen te bedaren. Maar het blijft opletten. Goettsch: „Het is een moeilijke wijk.”

Burgemeester Cohen van Amsterdam begrijpt Marokkaanse jongeren die vinden dat ze niks goed kunnen doen in de media. Dat zegt hij vandaag in deze krant. Cohen: „Uiteraard moeten media verslag doen. Maar het gaat mij om de nuance. Je moet je steeds de vraag stellen of iets niet wordt overdreven. Als ik zie dat het bij een aantal kranten voorpaginanieuws is dat ik een keer de stadsdeelvoorzitters bij elkaar roep, dan vind ik dat wel ver gaan.”

Cohen zegt dat de aandacht van de media voor het stadsdelen-overleg vergelijkbaar was met de persconferentie over het huwelijk van prins Willem-Alexander en Máxima. Cohen: ,,Dan denk ik: jongens wacht nou even.”

Volgens hem hebben media weinig aandacht voor goed nieuws. „Als ik zeg dat er wel meer incidenten zijn geweest, die ook zijn opgelost, haalt dat de krant niet.”

De vier grote steden mogen de komende twee jaar 5 miljoen euro verdelen waarmee ze maatregelen kunnen nemen om Marokkaanse jongeren op het rechte pad te houden. De jaren daarna krijgen ze 6 miljoen structureel.



NRC, 18 januari 2006

TonH
18-01-06, 20:05
Wat er in de 2 alinea staat is echte volledige onzin. Eén telefoontje vandaag bevestigde wat ik al meende te weten: er is geen sprake van dat de buurtcongiërge Ali wegbezuinigd wordt en die plannen zijn er ook nooit geweest. De buurtcongiërge verhuist wel uit het huidige pand aan het Smaragdplein naar de school aan het Smaragdplein (30 (?) meter verderop).

Maar dit vormt wel de kapstok voor dit hele stuk. Gelet ook op de uitspraak van Rijpkema „Maar nu het een tijd lang beter ging, is het geen prioriteit meer.” Hij wéét dat die buurtcongiërge niet verdwijnt en hij weet als duoraadslid voor de Vereniging Oud Zuid ook als geen ander dat er het afgelopen jaar geen verminderde aandacht vanuit het stadsdeel voor de Diamantbuurt is geweest.

Met onwaar zijn van de 'kapstok' is in een klap ook de hele rest van het stuk onbetrouwbaar en daar moet je dan als lezer je oordeel op kunnen vellen?