PDA

Bekijk Volledige Versie : Verliefde ex-priester



David
14-01-06, 15:55
Ex-pastoor Van den Berg is nu gelukkig

Wim van den Berg uit het Nederlandse Eijsden is twaalf jaar lang priester geweest. Eén dag voor kerst werd hij door de Limburgse bisschop uit zijn ambt gezet omdat hij zich niet langer aan het celibaat wilde houden.

De ex-pastoor ontdekte het afgelopen anderhalf jaar dat hij zich vanwege zijn steeds sterker wordende homoseksuele gevoelens niet langer aan zijn celibaatsverplichtingen kon houden: “Ik had een lieve vriend ontmoet en wilde met hem verder door het leven.” De priester zocht een oplossing voor zijn grote dilemma en sprak daarom in vertrouwen met de vice-voorzitter van het Eijsdense kerkbestuur. Dat gesprek moest bepalen hoe de rest van het kerkbestuur en de parochie zouden moeten worden ingelicht.

Kort na het gesprek tussen beide heren heeft de vice-voorzitter de inhoud ervan gecommuniceerd aan zijn collega-bestuursleden en het bisdom. Van den Berg is teleurgesteld over dat geschonden vertrouwen want dat was de reden dat zijn zaken niet ‘normaal’ konden worden afgewerkt. Eind december werd hij ontboden op het bisdom en de kerk uitgezet. Volgens Van den Berg ging dat met de woorden: “Je hoort er niet meer bij. De weg die je gaat, is een heilloze waarmee je niet gelukkig kunt worden.”

Van den Berg probeerde naar eigen zeggen het bisdom nog op andere gedachten te brengen, maar dat bleek onmogelijk omdat de vicaris generaal zich strikt aan de homofobe regels van de Rooms-katholieke Kerk wilde houden. Toch is Van den Berg niet gebroken: “Ik heb het afgelopen jaar enorm gevochten en moest een keuze maken. Ik ben blij dat ik voor mezelf heb gekozen want mijn liefde voor God is onveranderd. Het verlangen om mijn leven met iemand te delen was echter niet meer te bedwingen.”

Over zijn toekomst maakt Van den Berg zich niet ongerust. “Ik heb weer een job en ik ben verliefd. Het leven is mooi!”



Eerder was te lezen:


Nederlandse homoseksuele pastoor ontslagen

Priester Wim van den Berg uit Eijsden heeft de kerstmis niet meer kunnen opdragen. Uitgerekend in de dagen ervoor werd hij door bisschop Wiertz van Roermond ontslagen, zo meldt de Nederlandse Gay Krant.

Het bisdom wil niet zeggen wat de precieze reden is voor het ontslag van de 39-jarige priester, maar parochianen van de St. Jozefkerk zeggen dat het een publiek geheim is dat hun (ex-)pastoor homo is. Ze noemen zelfs zijn Tilburgse vriend. Die vriendschap is volgens hen de reden voor het ontslag.

Een maand eerder was pastoor Wim van den Berg nog toegetreden tot de priesterraad van het Bisdom. Begrafenisonderneemster Sylvie Walpot vertelt dat ze vaak met de in het dorp zeer geliefde pastoor sprak over zijn gevoelens, waarmee hij naar verluidt de laatste maanden fel worstelde. Vorige week had hij er, met het oog op de nieuwe richtlijnen van de paus, een gesprek over met de bisschop.

Volgens de woordvoerder van het bisdom is tijdens dat gesprek besloten dat de pastoor met onmiddellijke ingang zou stoppen. Hij meldt dat dit zou zijn gebeurd op verzoek van Wim van den Berg zelf. Het kerkbestuur laat weten dat “als er dingen spelen die volgens de Kerk niet kunnen of niet mogen, hij niet in de kerk dient te blijven staan”. Het kerkbestuur is het daarom eens met de beslissing van de bisschop.

De verslagenheid in de twee parochies van pastoor Van den Berg is groot. De parochianen hebben niets dan lof voor de inspanningen die de pastoor heeft verzet bij de restauratie van de twee kerken en de sterke contacten die hij met de Eijsdense scholen zijn opgebouwd. “Hij heeft in de vijf jaar dat hij in Eijsden actief was heel veel werk verzet. We zijn allemaal ontdaan.” Op de vraag of het vertrek voor het kerkbestuur als een totale verrassing kwam, wil een bestuurslid van het kerkbestuur liever niet antwoorden. De woordvoerder spreekt van een groot verlies voor de gemeenschap: “We zijn de pastoor zeer erkentelijk voor alles wat hij verricht heeft”.

Wide-O
14-01-06, 16:05
Geplaatst door David
“Hij heeft in de vijf jaar dat hij in Eijsden actief was heel veel werk verzet. We zijn allemaal ontdaan.”

Wie verliest hier nou het meest ...