PDA

Bekijk Volledige Versie : Fietsclubje



~Panthera~
15-01-06, 02:02
Fietsclubje


Youp van ’t Hek

Lang geleden zag ik onze minister Brinkhorst op televisie. Hij zat op een fiets en hij had een helm op zijn doorgaans goedlachse hoofd, waar altijd van die bekakte taal uitkomt. Het maakte op zijn zachtst gezegd een beetje tuttige indruk. Vooral omdat onze bewindsman niet op een racefiets zat, maar op een oude Fongers met terugtraprem. Met handremmen kan je – als je heel dom knijpt – nog over de kop slaan en is zo’n helm te snappen, maar met een terugtraprem?

Daarbij was het ook nog zo’n sneue helm. Aan de kust zie je vaak Duitse gezinnen met zo’n suf ding op hun hoofd op huurfietsen de duinen in verdwijnen.

Zo’n helm zegt iets over Laurens Jan. Geen risicojongen. Integendeel. Als je op de fiets al een helm draagt dan ben je geen ruig levend beest, geen stevige zuipschuit met een eigen glasbak voor je deur. Ik zie pantoffels, een streepjespyjama en een dagelijks bejaardendavitamonnetje op zijn ontbijtbordje liggen. Door mevrouw Brinkhorst persoonlijk neergelegd. Tegen de ontkalking.

Op de een of andere manier denk ik bij Laurens Jan die helm er altijd bij. Of ik hem nou op een partijcongres zie, in Buitenhof, Den Haag Vandaag of debatterend in de Tweede Kamer: op de een of andere manier heeft hij altijd die suffe fietshelm op zijn vrolijke hoofd. Ik herinner me een foto bij een of ander koninklijk huwelijk waarop mevrouw Brinkhorst een ridicuul groot rood hoofddeksel droeg. Ze had een soort Evoluon op haar hoofd. Zonder parachute had ze met dat ding zo uit een vliegtuig geflikkerd kunnen worden. Ze zou zacht zijn geland.

En toch keek ik toen op die foto meer naar haar man. Ik zag een jacquet, een corsage en een helm. Het jacquet droeg hij wel, de corsage ook, maar de helm niet. Toch zag ik hem. Bij mij draagt hij die helm namelijk altijd. Het is een symboolhelm. Het zegt alles over onze minister, maar nog meer over D66. Fietsclubje met verplichte helm.

Dus ook toen hij samen met de parmantige Pechtold verklaarde dat D66 heel erg tegen de missie naar Uruzgan was, zag ik uitsluitend de fietshelm en kon ik mijn lachen niet houden. Parmantige Pechtold heeft daar geen helm voor nodig. Deze schattige spek-en-bonenminister is sowieso aandoenlijk en werkt altijd op mijn glimlachspieren. Als hij in beeld is, zie ik steevast een moeder die roept: „Alexander, binnenkomen, eten!”

De heren hadden voor deze principiële zaak graag een kabinetscrisis over. Dat zeiden ze. Iedereen wist dat het zo’n vaart niet zou lopen. Het clubje is zo regeergeil. Wie kan vergeten hoe het ijdele windvaantje Boris Dittrich zich verdedigde toen zijn splinterpartijtje zitting had genomen in deze regering?

Het was meelijwekkend. Zoveel stotterwoorden in een betoog. Een beetje CDA’er had zich geschaamd. Toen hij in zee ging met CDA en VVD, heeft Boris de partij officieus opgeheven. Ooit hadden ze 24 zetels en nu in de peilingen nog 5.

Als Nederland eenmaal afgereisd is naar de Afghaanse provincie, zou ik ze aanraden niet meer aan de peilingen mee te doen. Het was gisteren vrijdag de dertiende. De tranen sprongen in de ogen van de oude Hans van Mierlo.

Veertig jaar geleden, om precies te zijn op 14 oktober 1966, is de partij opgericht en wat toevallig dat deze datum dit jaar op een zaterdag valt. Zaterdag is een schitterende congresdag. Prachtig moment om het splintertje op te heffen. Alle twaalf leden kunnen dan.

En wat ze moeten doen als de eerste Nederlandse doden daar in de woestijn vallen? Roepen dat ze eigenlijk tegen waren? Ik zou lekker onderduiken. Opgaan in de massa. Sinds deze week zijn er hele vrolijke oranje plastic nazi-helmen te koop. Bedoeld voor voetbalsupporters. Ze kosten nog geen vijf euro. Onderduiken in een Duits voetbalstadion. En dan lekker mee-waven met de oranje massa. Olé-olé-olé-olé!

Laurens Jan kan lekker vutten en fietsen, maar wat doen we met Boris en Alexander? Die kunnen nu nog snel ergens burgemeester worden. Wel benoemd. Gekozen redden ze het niet.



Hijsweergoed. :hihi:

delirious
15-01-06, 13:09
:haha: !!