PDA

Bekijk Volledige Versie : Wees op je hoede als iemand je een goudstaaf cadeau doet



Marsipulami
15-01-06, 12:33
Goudstaaf helpt kerk uit financiële nood


Geplaatst op 9/1 '06 om 13:39u
Door Theo Borgermans (Bron: ANP)


DEVENTER (RKnieuws.net) - De bekendmaking van een financieel tekort bij de rooms-katholieke St. Lebuïnusparochie in Deventer greep een 75-jarige man zo aan, dat hij een opmerkelijke schenking deed. Hij bezorgde zaterdag persoonlijk een goudstaaf ter waarde van 14.000 euro.


De parochie, die met een tekort van 13.000 euro kampte, was door de donatie meteen uit de problemen. ’’Hij deed de schenking net terwijl ik de preek over Driekoningen schreef. Mooier kan eigenlijk niet’’, aldus P. Dullaert die zondag afscheid nam als pastor van de parochie.

De schenker, die anoniem wenst te blijven, is niet geïnspireerd door het bijbelse verhaal van drie koningen uit het Oosten die mirre, wierook en goud schonken. ’’Hij kocht het goud twintig jaar terug als appeltje voor de dorst, maar vond nu dat de kerk het harder nodig heeft. Bijzonder is dat de gever niet eens parochiaan is.’’ De kerk gaat het goud verzilveren bij de bank.

Marsipulami
15-01-06, 12:34
Het mysterie van de gestolen goudstaven


Geplaatst op 15/1 '06 om 10:22u
Door Theo Borgermans (Bron: De Stentor)


DEVENTER (RKnieuws.net ) -Volgens ex-brandkastkraker Chiel van der Wijk uit Enschede is de goudstaaf die de Deventer Broederenkerk heeft gekregen één van de acht die hij in ’79 heeft gestolen in Ootmarsum en die daarna verdwenen uit het Almelose politiebureau.



Na de kraak bij een juwelier in Ootmarsum werd Van der Wijk gepakt en de buit - onder meer acht goudstaven - werd in beslag genomen. Het mysterie van de verdwijning uit het politiebureau is nog steeds niet opgelost.

Het bleef aan Van der Wijk, die lange tijd heeft vastgezeten, knagen dat de goudstaven nooit meer zijn opgedoken. Zijn hart ging sneller kloppen toen bekend werd dat de kerk in Deventer van een 75-jarige ‘gulle gever’ een goudstaaf had gekregen. "Ik tel dingen bij elkaar op: de gever wil niet bekend worden, Almelo ligt dicht bij Deventer... Is hij misschien de heler van de staven en is zijn geweten hem parten gaan spelen?"

De goudstaaf wordt binnenkort bij een bank ’verzilverd’, om tekorten van de Deventer kerk te dekken.

Van der Wijk is nog altijd gefrustreerd dat de gestolen goudstaven uit het politiebureau zijn verdwenen. "Ik had een schone kraak gezet, had al het werk en de voorbereidingen gedaan en dan gaat een ander er met de buit vandoor. Ik zou graag weten of deze staaf ook behoorde tot die acht die uit het politiebureau zijn gestolen."

Penningmeester Jeurnink van de Broederenkerk noemt het "een spannend verhaal". Volgens hem kan de noodlijdende kerk met de opbrengst van de goudstaaf goed uit de voeten. Hij zegt: "Ik ken de gulle gever niet. Ik hoef zijn achtergronden ook niet te weten. De kerk heeft de staaf gekregen, dat telt. Tegenover een journalist hoef ik er verder niets over te zeggen. Als u nu met justitie komt..." Maar stel dat de gulle gever inderdaad een heler is geweest? "Dat zien we dan wel weer", zegt de penningmeester.

Scheidend pastor Peter Dullaert kan zich niet voorstellen dat hier sprake is van (tot twee keer toe) gestolen goud: "Ik heb begrepen dat deze man de goudstaaf 20 jaar geleden had gekocht als appeltje voor de dorst. Volgens mij is er sprake van een doodgoeie, lieve man. Maar ik ken hem verder ook niet."

Van der Wijk tot slot: "Misschien heeft die gulle gever nog een paar van die staven in huis. Zeven of zo."