PDA

Bekijk Volledige Versie : Rotterdam stuit groei zwarte scholen



MO_NL
16-01-06, 12:10
Rotterdam stuit groei zwarte scholen

AMSTERDAM - Rotterdam is er in geslaagd de groei van het aantal zwarte scholen tot staan te brengen. Uit cijfers die wethouder Geluk heeft gepresenteerd, blijkt dat vorig schooljaar iets minder kinderen op een te zwarte of te witte school (in vergelijking met de omliggende buurt) zaten dan een jaar eerder.

Hoe voorzichtig ook, het aantal gemengde scholen groeit, en dat is precies wat de gemeente voorstaat.

De vier grote steden kampen allemaal met segregatie in het onderwijs, een gevolg van de groei van het aantal allochtonen in vooral de oudere wijken. Veel witte ouders vrezen dat hun kinderen slechter onderwijs krijgen op scholen waar veel kinderen met leerachterstanden zitten, of dat hun kind alleen zich er niet thuisvoelt.


Zo werden ook de gemengde scholen in wijken met veel allochtonen de laatste decennia steeds ‘zwarter’ en de witte scholen, in veel gevallen die uit het algemeen bijzonder onderwijs (montessori, jenaplan), ‘witter’.

Om die ontwikkeling te keren, werken verschillende scholen in Rotterdam met dubbele wachtlijsten, waarbij geprobeerd wordt het aantal kinderen met een taal- of leerachterstand niet te groot of te klein te laten worden ten opzichte van de rest. Verder stimuleert Rotterdam gezamenlijke activiteiten van zwarte en witte scholen, en moedigt het groepen ouders aan hun witte kinderen op een zwartere school aan te melden.

In Amsterdam hebben de koepels van basisscholen uit het bijzonder onderwijs enthousiast gereageerd op het plan van enkele betrokken ouders om scholen gemengd te maken of te houden. Volgens het plan, nu omarmd door het rooms-katholieke Asko-bestuur (30scholen) en het christelijke Pcooa (34scholen), kunnen witte ouders hun kinderen pas aanmelden als ze dit samen met zwarte ouders doen. Witte scholen worden zo ‘grijzer’.

bron: Volkskrant

Zou jij je kind naar een zwarte school sturen?

observer
16-01-06, 13:49
heb ze niet maar als ik ze had zou ik alles (luxe vakanties etc) opgeven om ze op een goede desnoods priveschool te stoppen

tegen de tijd dat ze bij de brugklas komen hebben ze gewoon 2 jaar voorsprong en daar hebben ze meetbaar profijt van

Tomas
16-01-06, 14:17
Geplaatst door observer
heb ze niet maar als ik ze had zou ik alles (luxe vakanties etc) opgeven om ze op een goede desnoods priveschool te stoppen

tegen de tijd dat ze bij de brugklas komen hebben ze gewoon 2 jaar voorsprong en daar hebben ze meetbaar profijt van

Een privee school is voor verreweg de meeste onbetaalbaar. Verders is volgens mij de keuze van een school naar wens niet zo duur. Er zijn er een aantal die een ouderbijdrage vragen van enkele honderden euro's per jaar. Maar dat zal je niet de nieuwe keuken of een extra extra vakantie kosten lijkt mij. Ik denk dan ook dat ouders die hun kind naar een 'slechte' school sturen dit uit desinteresse, naiviteit of luiheid doen.

Elien
16-01-06, 14:50
ik ben zelf marokkaanse en heb express mn kind op een strenge christelijke school gezet,gaat me puur om de omgang en begeleiding die ze elk kind geven,normen en waarden krijgt hij van huis mee en zn geloof ook dus daar zit ik niet mee

Tomas
16-01-06, 14:57
Geplaatst door Elien
ik ben zelf marokkaanse en heb express mn kind op een strenge christelijke school gezet,gaat me puur om de omgang en begeleiding die ze elk kind geven,normen en waarden krijgt hij van huis mee en zn geloof ook dus daar zit ik niet mee

Mijn ervaring met scholen die hun 'christelijke identiteit' benadrukken is juist uitermate negatief. Ze schuilen zich hier vaak achter om een streng toelatingsregime te kunnen hanteren en bij het minste of geringste een kind te kunnen dumpen. Dat alles voor de mooie cijfers op de schoolvergelijkingswebsite. Dus niet voor het kind. Absoluut niet. Kinderen zijn juist lastig. Dat heb ik zelf heel vroeger zo ervaren en ik zie dat nog steeds gebeuren bij andere ouders die gekozen hebben voor de 'normen en waarde' praatjes, en die 'mooie' cijfertjes op de schoolvergelijkingswebsite.

Elien
16-01-06, 15:07
Geplaatst door Tomas
Mijn ervaring met scholen die hun 'christelijke identiteit' benadrukken is juist uitermate negatief. Ze schuilen zich hier vaak achter om een streng toelatingsregime te kunnen hanteren en bij het minste of geringste een kind te kunnen dumpen. Dat alles voor de mooie cijfers op de schoolvergelijkingswebsite. Dus niet voor het kind. Absoluut niet. Kinderen zijn juist lastig. Dat heb ik zelf heel vroeger zo ervaren en ik zie dat nog steeds gebeuren bij andere ouders die gekozen hebben voor de 'normen en waarde' praatjes, en die 'mooie' cijfertjes op de schoolvergelijkingswebsite.


dat geloof ik best,maar ik heb mn kind liever op zo'n school dan een zwarte school waar hij de zoveelste marokkaan zal zijn.Mijn ervaring is juist dat dit soort scholen ( ik kom uit een klein dorpje) kinderen pushen om het beste uit zichzelf te halen,meedoen in alle lessen (ook godsdienst) en wat ik het allerbelangrijkste vind en erg zwaar mee liet wegen is hoeveel kinderen er per klas zijn,hoe meer kinderen hoe minder aandacht er per kind is

freya
16-01-06, 17:40
Geplaatst door MO_NL

Zou jij je kind naar een zwarte school sturen? [/B]

Op een gegeven moment liep mijn kind stuk op zijn basisschool en wilde ik hem naar de zwarte school om de hoek doen, omdat hij daar heel erg welkom was en zij hem, met kleine klassen en veel extra begeleiding veel te bieden hadden i.v.m. zijn leerproblemen.

Maar toen we daar gingen kennismaken wilde hij absoluut niet meer toen hij zag dat hij in de klas zou komen met al het schorem waarmee hij op straat altijd de grootste problemen had.

Ben dus verder gaan zoeken :moe:

tr_imparator
16-01-06, 19:11
Geplaatst door MO_NL


Zou jij je kind naar een zwarte school sturen?


Nee.

Pariah
16-01-06, 20:00
Zou jij je kind naar een zwarte school sturen? [/B]

(Ouder)initatieven om een school te mengen, of het nou witter maken is of zwarter, zijn alleen maar aan te moedigen.