PDA

Bekijk Volledige Versie : Allochtone jeugd veel vaker werkloos



Elien
17-01-06, 08:09
Allochtone jeugd veel vaker werkloos

http://krux.nl/uploadedImgs/NEWS/solliciteren2.jpg

De werkloosheid onder allochtone jongeren is de afgelopen jaren meer dan verdubbeld. Dat blijkt uit cijfers van het Sociaal en Cultureel Planbureau.

40%
40% van de Marokkaanse, Antilliaanse, Turkse en Surinaamse jongeren in ons land heeft geen baan. De werkloosheid onder hen is twee keer zo hoog als onder Nederlandse jongeren.

Geen diploma
Allochtone jongeren stoppen vaker dan gemiddeld met hun opleiding en hebben dan geen diploma. Daardoor komen ze nauwelijks aan de bak. Wel is het aantal (volwassen) allochtonen met een eigen bedrijf en vaste baan sterk gestegen.

Maatregelen
Het Sociaal en Cultureel planbureau vindt dat het kabinet maatregelen moet nemen om de positie van allochtonen op de arbeidsmarkt te verbeteren. Als dat niet gebeurt, dreigt een grote groep buiten de samenleving geplaatst te worden.

starttijd=00:00:00&speelduur=00:00:00

bron: RTL-Nieuws

Dit was algemeen al bekend,een werkgever zal bij de 1e selectie van sollicitaties liever een Piet op gesprek hebben dan een Mohammed,ook al hebben deze 2 dezelfde ervaring.

nard
17-01-06, 08:39
Aardig om te zien hoe de Surinamers angsvallig bij het totaal worden gehouden.
Handiger om die er even tussenuit te halen. Surinamers kennen nog niet een fractie van de problemen die de Marokkaanse, Turkse en Antilliaanse groepen kennen.

Magoed. t Hele probleem wordt veroorzaakt door economische achterstand in deze groepen waardoor vanzelf sociale achterstand en mogelijk radicalisering ontstaat.
En die economische achterstand is de schuld van racistische kazen die niet met vreemden om kunnen gaan. En ze dus ook niet aannemen.

Voor t geval je t mocht denken; het heeft allemaal niets te maken met gedrag van allochtone jongeren in de ghetto's die zich aan het vormen zijn en hun visie tav van de westerse maatschappij. En ook niets met de stand van integratie van de moeders en grootmoeders. En al helemaal niet met de wijze waarop vaders en grootvaders omgaan met probleemgedrag van hun nageslacht. Tenslotte heeft t ook niets te maken met de dingen die in de mosques gezegd worden.
Dát moet je vooral niet denken.

Das t verhaal wel in een notedop.

Mark
17-01-06, 10:05
Geplaatst door Elien
Geen diploma
Allochtone jongeren stoppen vaker dan gemiddeld met hun opleiding en hebben dan geen diploma. Daardoor komen ze nauwelijks aan de bak.



Geplaatst door Elien

Dit was algemeen al bekend,een werkgever zal bij de 1e selectie van sollicitaties liever een Piet op gesprek hebben dan een Mohammed,ook al hebben deze 2 dezelfde ervaring.

Aangezien 70% van de Amsterdamse jeugd een vmbo opleiding doet zonder kans op een goede baan zal dit soort "discriminatie" in A'dam wel snel stijgen dan in de toekomst.

observer
17-01-06, 12:18
ik vraag me af als je als poldermarokaan naar marokko gaat en daar solliciteerd zou je dan een kans maken tov een woestijnmarokkaan?

het zal een mengsel zijn tuurlijk zullen er mensen zijn die gewoon denken ik mot geen marokkaan

er zullen er zijn die er slechte ervaringen mee hebben

en er zullen er ook zijn die als ze tussen een autochtoon en een allochtoon kunnen kiezen een autochtoon kiezen (mag aannemen dat een allochone werkgever het omgekeerde gedrag vertoont)

MO_NL
17-01-06, 13:47
LBR doet onderzoek naar discriminatie op de werkvloer

Het LBR is druk bezig om in kaart te brengen hoe het gesteld is met discriminatie op de arbeidsmarkt.

In dit kader draait er ook een campagne op de Maroc.NL Chat met de volgende tekst:

Hoe WORKWISE ben jij? Het Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie is geinteresseerd in jouw ervaringen met het zoeken naar een baan, bijbaantje of stage. Vul de Work2Bdone-enquete op http://www.lbr.nl/work2bdone in en maak kans op een waardebon van 25 euro!!

Elien
17-01-06, 14:20
[QUOTE]Geplaatst door observer
[B]ik vraag me af als je als poldermarokaan naar marokko gaat en daar solliciteerd zou je dan een kans maken tov een woestijnmarokkaan?

we zitten in nl en het probleem speelt zich hier af, en gezien de cijfers zal het alleen maar erger worden,tuurlijk hebben veel werkgevers de voorkeur aan een nederlander maar mijn ervaring is dat zelfs als er een allochtoon in beeld komt die duidelijk meer ervaring en een betere opleiding heeft dan een nl,zelfs ook hierin een allochtoon wordt gepasseerd,zal het dan niet eens tijd worden dat de overheid er wat aan moet doen ?en in de vorm van subsidies vind ik alleen denigrerend voor die keihard hebben gewerkt

Stopnaald
17-01-06, 15:06
Geplaatst door Elien
[QUOTE]Geplaatst door observer
[B]ik vraag me af als je als poldermarokaan naar marokko gaat en daar solliciteerd zou je dan een kans maken tov een woestijnmarokkaan?

we zitten in nl en het probleem speelt zich hier af, en gezien de cijfers zal het alleen maar erger worden,tuurlijk hebben veel werkgevers de voorkeur aan een nederlander maar mijn ervaring is dat zelfs als er een allochtoon in beeld komt die duidelijk meer ervaring en een betere opleiding heeft dan een nl,zelfs ook hierin een allochtoon wordt gepasseerd,zal het dan niet eens tijd worden dat de overheid er wat aan moet doen ?en in de vorm van subsidies vind ik alleen denigrerend voor die keihard hebben gewerkt

Ik heb persoonlijk de ervaring dat de allochtoon (die bewust de voorkeur kreeg boven diverse autochtonen) binnen enkele weken alweer vertrokken was onder de mededeling: het is mooi weer buiten, ik heb geen zin meer.....

Een ander voorbeeld uit de praktijk: een dame die zonder hoofddoek op sollicitatiegesprek kwam, maar toen zij daadwerkelijk de baan kreeg, begon ze niet alleen opeens met sluieren, maar "eiste" ze ook nog eens tijd om te bidden...... Tja, vind je het gek dat ze direct haar biezen kon pakken (ze zat nog in haar proeftijd).

Na nog een aantal van dergelijke bakkies, zijn wij inderdaad tot de conclusie gekomen dat een autochtoon aannemen wel zo gemakkelijk is..... Kun je ons dat kwalijk nemen?

Doet trouwens niets af aan de allereerste kwalificatie-eisen: diploma's én werkervaring. Heb je geen van beiden, dan is solliciteren nutteloos (ook voor autochtonen trouwens!).

Hawa
17-01-06, 15:27
Het is waar. Mede-Nederlanders worden gediscrimineerd. Maar het is ook waar dat er meerdere werkgevers die wel mede-Nederlanders willen hebben omdat ons land gekleurd is.
Daar hebben ze zelf baat bij.
Veel hebben achterstand in opleidingen.
Stage plekken worden niet geregeld
Stevan van Eyk,vannmiddag op de radio: (jeugd organisatie)
Volgens hem zijn het allemaal vooroordelen,goede afspraken maken over,b.v. hoe laat je begint: acht uur is acht uur.
Volgens hem klopt het onderzoek ook niet. Als een mede Nederlander een jaar aan het werk is, is de werkgever zeer tevreden. Er zit een lijn in de groei.
We moeten ook niet met subsidiegeld gaan werken,dat werkt juist stigmatiserend.
Het verschil met Frankrijk is,dat er hele volkswijken zonder werk zitten. Zoals vader,zoon en dochter. Maar wat doen ze dan eigenlijk wel in hun leven?
Volgens van Eyk moet er op de scholen ook diversiteit komen,dwz dat niet de kleuren bijelkaar gaan zitten. Gewoon doorelkaar,dan leer je tenminste iedereen kennen.
Op de radio waren er overigens maar twee mensen die vertelden dat mede-Nederlanders er zelf schuldig aan waren. Een mijnheer uit Delfshaven,vertelde dat zijn baas zijn toevlucht naar Spanje had genomen,omdat de Marokkanen maar op hun kleedje bleven liggen, de Kaapverdianen achter de vrouwen aanliepen en de Antillianen helemaal niet geinteresseerd waren in werk.
Vervoolgens waren er nog ouder die belden dat hun zonen met diplomaas helemaal niet aan werk komen. Een eerste sollicitatie gesprek,werd niet eens afgewezen,ze kregen niet eens antwoord. Ook de hoofddoekjes scoorden negatief op werk.
Ik wil zelf nog even er iets aantoevoegen. In heel Europa is dit aan de orde. Jongeren hebben minder kansen. Zelfs in Zuid-Oost Azie hebben ze hier mee te kampen. Geen werk,een uitzichtloze situatie. Men zegt: dit fenomeen zet aan tot terrorisme,criminaliteit en vooral zich afzetten van de maatschappij.
Onze regering heeft zich al weer ingespannen om haatzaaierij aan te pakken. Het enigste wat ik nog wil zeggen. Onze regering (klote kabinet) zaait zelf hun eigen haat. Terwijl anderen zich inzetten,iedereen in dit land zet zich in. En dat wil ik even kwijt,blijf positief,vertrouw erin wat je waard bent,en dat zijn velen. Alleen die anderen nog over de streep,en alles komt goed.Of niet soms!!

observer
17-01-06, 15:31
Geplaatst door Elien
[QUOTE]Geplaatst door observer
[B]ik vraag me af als je als poldermarokaan naar marokko gaat en daar solliciteerd zou je dan een kans maken tov een woestijnmarokkaan?

we zitten in nl en het probleem speelt zich hier af, en gezien de cijfers zal het alleen maar erger worden,tuurlijk hebben veel werkgevers de voorkeur aan een nederlander maar mijn ervaring is dat zelfs als er een allochtoon in beeld komt die duidelijk meer ervaring en een betere opleiding heeft dan een nl,zelfs ook hierin een allochtoon wordt gepasseerd,zal het dan niet eens tijd worden dat de overheid er wat aan moet doen ?en in de vorm van subsidies vind ik alleen denigrerend voor die keihard hebben gewerkt de reden waarom ik het vraag is dat ik ook het idee heb dat men kiest voor wat men kent en aangezien ik tijdje geleden las dat een turkse man die in turkije wat wilde beginnen flink tegengewerkt werd vroeg ik me af of dat in marokko ook zo is

als er echt sprake is van discriminatie moet dat aangepakt worden, maar los van hoe moeilijk dat is te bewijzen moet er vooral tijd en geld gestoken worden in (behalve opleiding) in dingen als presentatie

ik krijg hier soms mensen over de vloer waarvan ik denk willen ze wel (en dan kom je al niet meer toe aan kunnen ze wel) of die gewoon tijdens het gesprek zo spectaculair op hun bek gaan dat hun kansen op een baan sneller dalen dan kijkcijfers bij talpa

observer
18-01-06, 08:01
gewoon vraag me af

heeft bv iemand uit de rif een probleem in "de grote stad" een baan te vinden?

nard
18-01-06, 09:34
Geplaatst door appieman
nard: Lekker sarcasme zeg:cheefbek:.


Sorry hoor. Allemaal ouwe koek wat hier voorbij komt. En dan het toontje waarop het gebeurd. Beetje flauw.



Een probleem moet je bij de wortel aanpakken. Heb je er nu wat aan om Opa Ahmed Nederlands te leren? Nee, geen malle moer.


Tegenstrijdigheid. Geloof ik. De wortel van het probleem ligt voor een aanzienlijk deel bij opa Ahmed.
De vraag of ie nog Nederlands moet leren getuigt van werkelijkheidszin en het antwoord is eenvoudig; opa had het Nederlands al tientallen jaren geleden uit eigen initiatief moeten kunnen beheersen. En bij afwezigheid van eigen initiatief had hij daarbij geholpen moeten worden door de overheid. Deze heeft dat tot voor kort verzuimd.

En ga ik maar even niet praten over al die moeders (plm een paarhonderdduizend volgens Paul R. en Maxima v.O.N.) die het NL niet of onvoldoende beheersen. Op dit moment.
Je ziet de lijn van opa via ouders naar de jongelui toch wel, hoop ik?

En dan houd ik het maar even bij de taalbeheersing.

We zitten met een kolossaal probleem, zei Bolkestein kort geleden. Ik ben t met hem eens.



Inititatieven die allochtone medewerkers en autochtone werkgevers bij elkaar brengen is misschien ook goed. Werkgevers moeten ookintegreren. Je vingers kruisen kan je ook niet met 1 vinger. Dus aanpassing van elke kant.


Ik ben zo vrij me dit in alle openheid af te vragen.
Waarin moeten autochtone werkgevers dan integreren?
Waaraan moeten zij zich aanpassen?



Als ik met mijn mooie diploma richting de deur word gestuurd met een slecht smoesje en Jan die het verschil tussen kan en kun niet begrijpt wel de baan krijgt, dan zit het echt niet mis bij mij 'de allochtoon'. Nee, dan is het echt wel de werkgever die iets raars doet, heeft ook niets met Amsterdam West of me moeder die 2m kijkt te maken. [/B]

Dit is een theoretisch probleem. In de praktijk kun je dat nooit achterhalen. De meeste gebruikte reden om iemand af te wijzen is "dat er voor iemand is gekozen met betere kwaliteiten" of "...met meer ervaring".
En dat is mij als oer-kaas ook al een aantal keren overkomen in mijn leven. 'k Heb er niets traumatisch aan overgehouden.

Zoeken, ervoor vechten, "fitting" jezelf, aanpassen, volhouden zouden daarbij geschikte steekwoorden kunnen zijn. En bij veelvoudige afwijzingen misschien es een keer wakker worden en bij jezelf te rade gaan.
Een stevig deel van de marokkaanse jongelui beheerst deze vaardigheden uitstekend. En heeft dus ook een baan. Maar (!) blinkt ook vrijwel altijd uit in aangepastheid. En zij hebben dit vaak bereikt niet dankzij maar ondanks hun ouders en grootouders. Ze hebben 't pad vaak alleen moeten gaan. En da's toch knap.

Zou daar een sleutel kunnen liggen, misschien?

Elien
18-01-06, 12:04
Geplaatst door observer
gewoon vraag me af

heeft bv iemand uit de rif een probleem in "de grote stad" een baan te vinden?

bedoel je hier of in marokko?

Couscousje
18-01-06, 12:11
Geplaatst door Stopnaald
Ik heb persoonlijk de ervaring dat de allochtoon (die bewust de voorkeur kreeg boven diverse autochtonen) binnen enkele weken alweer vertrokken was onder de mededeling: het is mooi weer buiten, ik heb geen zin meer.....

Een ander voorbeeld uit de praktijk: een dame die zonder hoofddoek op sollicitatiegesprek kwam, maar toen zij daadwerkelijk de baan kreeg, begon ze niet alleen opeens met sluieren, maar "eiste" ze ook nog eens tijd om te bidden...... Tja, vind je het gek dat ze direct haar biezen kon pakken (ze zat nog in haar proeftijd).

Na nog een aantal van dergelijke bakkies, zijn wij inderdaad tot de conclusie gekomen dat een autochtoon aannemen wel zo gemakkelijk is..... Kun je ons dat kwalijk nemen?

Doet trouwens niets af aan de allereerste kwalificatie-eisen: diploma's én werkervaring. Heb je geen van beiden, dan is solliciteren nutteloos (ook voor autochtonen trouwens!).

Begrijp ik.

Cc

sienia
18-01-06, 12:18
Geplaatst door observer
de reden waarom ik het vraag is dat ik ook het idee heb dat men kiest voor wat men kent en aangezien ik tijdje geleden las dat een turkse man die in turkije wat wilde beginnen flink tegengewerkt werd vroeg ik me af of dat in marokko ook zo is

als er echt sprake is van discriminatie moet dat aangepakt worden, maar los van hoe moeilijk dat is te bewijzen moet er vooral tijd en geld gestoken worden in (behalve opleiding) in dingen als presentatie

ik krijg hier soms mensen over de vloer waarvan ik denk willen ze wel (en dan kom je al niet meer toe aan kunnen ze wel) of die gewoon tijdens het gesprek zo spectaculair op hun bek gaan dat hun kansen op een baan sneller dalen dan kijkcijfers bij talpa

Heb je ook positieve ervaringen?

Tomas
18-01-06, 12:40
Geplaatst door sienia
Heb je ook positieve ervaringen?

Mijn vrouw wel, haar favo is juist een Marokkaan. Maarja, dan hebben we het ook sowieso over wat hoger opgeleid personeel. Geen vmbo-uitval.

In ieder geval kunnen we niet vaak genoeg constateren dat de uitval op scholen probleem numero uno is in dit land.

super ick
18-01-06, 13:35
Geplaatst door Elien
Allochtone jeugd veel vaker werkloos

http://krux.nl/uploadedImgs/NEWS/solliciteren2.jpg

De werkloosheid onder allochtone jongeren is de afgelopen jaren meer dan verdubbeld. Dat blijkt uit cijfers van het Sociaal en Cultureel Planbureau.

40%
40% van de Marokkaanse, Antilliaanse, Turkse en Surinaamse jongeren in ons land heeft geen baan. De werkloosheid onder hen is twee keer zo hoog als onder Nederlandse jongeren.

Geen diploma
Allochtone jongeren stoppen vaker dan gemiddeld met hun opleiding en hebben dan geen diploma. Daardoor komen ze nauwelijks aan de bak. Wel is het aantal (volwassen) allochtonen met een eigen bedrijf en vaste baan sterk gestegen.

Maatregelen
Het Sociaal en Cultureel planbureau vindt dat het kabinet maatregelen moet nemen om de positie van allochtonen op de arbeidsmarkt te verbeteren. Als dat niet gebeurt, dreigt een grote groep buiten de samenleving geplaatst te worden.

starttijd=00:00:00&speelduur=00:00:00

bron: RTL-Nieuws

Dit was algemeen al bekend,een werkgever zal bij de 1e selectie van sollicitaties liever een Piet op gesprek hebben dan een Mohammed,ook al hebben deze 2 dezelfde ervaring.

Imago wordt gevormd door excessen, helaas...............
Excessen worden uitgelicht door de media...........

MAXXXMAN
18-01-06, 14:28
www.monsterboard.nl
www.nationalevacaturebank.nl

Kijk hier eens naar de functie-eisen en vergelijk dat nu eens met iedereen die het hardste klaagt.

Wat een verschil he?

Oh? Vragen werkgevers teveel? Nee hoor je school afmaken is het motto en ben jezelf het allerbelangrijkst? Nee, niet op de arbeidsmarkt. Heel simpel, dan is het slikken of stikken. Voor trots, na-aperij, eigen gelijk, etc.etc. dan weinig plaats. Vooral attitude dus, los van het ik!

Heel veel geven zodat je een baan/salaris/carriere kan nemen. Die tweedeling neemt alleen maar toe, dus niet zeuren en zorg dat je op die trein zit. Echt, dat heeft totaal niets met etnische discriminatie te maken.

Elien
18-01-06, 14:39
Geplaatst door MAXXXMAN
www.monsterboard.nl
www.nationalevacaturebank.nl

Kijk hier eens naar de functie-eisen en vergelijk dat nu eens met iedereen die het hardste klaagt.

Wat een verschil he?

Oh? Vragen werkgevers teveel? Nee hoor je school afmaken is het motto en ben jezelf het allerbelangrijkst? Nee, niet op de arbeidsmarkt. Heel simpel, dan is het slikken of stikken. Voor trots, na-aperij, eigen gelijk, etc.etc. dan weinig plaats. Vooral attitude dus, los van het ik!

Heel veel geven zodat je een baan/salaris/carriere kan nemen. Die tweedeling neemt alleen maar toe, dus niet zeuren en zorg dat je op die trein zit. Echt, dat heeft totaal niets met etnische discriminatie te maken.



makkelijker gezegd dan gedaan,mensen hebben terecht reden om te zeuren want diegene die aan alle eisen voldoen worden JUIST genegeerd door werkgevers

MAXXXMAN
18-01-06, 15:15
Daar geloof ik dus helemaal niets van.

Ordina/CAP/ATOS bijvoorbeeld zoeken meer dan 50 .NET ontwikkelaars. Tja, als je "ooit eens iets" met computers hebt gedaan dan zul je niet worden uitgenodigd. Maar heb je keurig je certificering gehaald dan kun je morgen beginnen. Zo ken ik nog 1000 voorbeelden. Afallay wordt toch ook gewoon opgesteld omdat hij de beste op die plek is? In sport dus heel normaal om de beste te kiezen, op de arbeidsmarkt dus zeker ook.

En de beste kun je zelf voeden door trainen, oefenen, voorbereiden, diploma halen, doorleren, accepteren etc etc etc. Daar ben je zelf bij toch? Jezelf uniek maken. Da's toch jouw verantwoordelijkheid?

Elien
18-01-06, 15:21
[
En de beste kun je zelf voeden door trainen, oefenen, voorbereiden, diploma halen, doorleren, accepteren etc etc etc. Daar ben je zelf bij toch? Jezelf uniek maken. Da's toch jouw verantwoordelijkheid? [/B][/QUOTE]



precies,en dan is het kut als al je inspanningen niet beloont wordt door een werkgever die niet verder kijkt dan je naam of je uiterlijk,en afallay heeft zich kunnen bewijzen door te voetballen dus keihard werken en is opgevallen,maar de meeste krijgen daar die kans niet eens voor,ga niet doen alsof die 40% v.d marokkanen het zichzelf aandoen want je krijgt 9 v.d 10 keer niet eens de kans

MAXXXMAN
18-01-06, 15:30
Kijk,

Ik ga hier niet verkondigen dat er niet wordt gediscrimeerd op de arbeidsmarkt. Mooie meiden worden ook eerder gekozen dan lelijke dikkerds.

Ik verkondig echter wel dat als je met 10 personen op dezelfde job solliciteert dat dan je eigen skills niet onderscheidend genoeg zijn. Daar dan ook voor zorgen en daar vooral de focus leggen. Hierin dan niet naief zijn maar juist vooruitschrijdend. Er is zoveel kwalitatieve schaarste en daar moet je tussen zitten. Dat is eigen verantwoordelijkheid en dan maakt etniciteit echt helemaal niets uit. Bedrijven zat hoor in waar meer dan 25 nationaliteiten werken en iedereen gebroederlijk in een kantoor tuin zit oid. Puur geselecteerd op specialisme en skills.

observer
18-01-06, 15:52
Geplaatst door MAXXXMAN
Kijk,

Ik ga hier niet verkondigen dat er niet wordt gediscrimeerd op de arbeidsmarkt. Mooie meiden worden ook eerder gekozen dan lelijke dikkerds.

I mijn voormalige baas zei altijd dat als je toch iemand moet laten wachten hij beter naar de receptioniste kan kijken dan naar de klok

12many
18-01-06, 20:32
tuurlijk hebben veel werkgevers de voorkeur aan een nederlander maar mijn ervaring is dat zelfs als er een allochtoon in beeld komt die duidelijk meer ervaring en een betere opleiding heeft dan een nl,zelfs ook hierin een allochtoon wordt gepasseerd,zal het dan niet eens tijd worden dat de overheid er wat aan moet doen ?en in de vorm van subsidies vind ik alleen denigrerend voor die keihard hebben gewerkt [/B][/QUOTE]

Datzelfde zei de Marokaanse jongen op het journaal ook (HBO-student). Hij sprak alleen zo slecht Nederlands dat je meteen wel doorhad waarom hij werd "gediscrimineerd".

Oftewel, er is genoeg discriminatie maar het wordt nog vaker onterecht gebruikt.

reason
18-01-06, 22:13
Ik geloof zeker dat er een zekere mate van discriminatie bestaat op de arbiedsmarkt, maar ik ben er van overtuigd dat dat enorm wordt overdreven.
Het verschil tussen werkloosheid onder allochtone en autochtone jongeren is voor een groot deel terug te voeren op de sociaal-economische positie.
Het is een feit dat veel allochtonen zich in de lagere sociale klasses bevinden.
Je zou voor een goede vergelijking de werkloosheid onder autochtonen in de lagere sociale klasses moeten vergelijken met die onder allochtonen.
Het verschil zal dan veel en veel kleiner blijken te zijn.
Op de arbeidsmarkt heb je een forse achterstand als je uit die sociaal-economische regionen komt. Gemiddeld kunnen mensen daar zich veel minder goed verkopen, en zijn ze veel kwetsbaarder voor economisch slechte tijden.
Kortom, die discriminatie wordt zwaar overdreven.

Waarnaast de eerder genoemde factor van veel vroegtijdige schoolverlaters ook een belangrijke rol speelt.

observer
19-01-06, 08:15
dat is inderdaad kleiner maar ook niet weg

andere oorzaken zijn inderdaad taal en in toenemende mate het strafblad (tip als je wat flikt stop er voor je 18e mee) aangezien steeds meer bedrijven en overheidsinstellingen een bewijs van goed gedrag vragen

Elien
19-01-06, 08:42
Geplaatst door observer
mijn voormalige baas zei altijd dat als je toch iemand moet laten wachten hij beter naar de receptioniste kan kijken dan naar de klok


slimme baas :hihi: wij hebben hier een aap zitten

Wide-O
19-01-06, 08:47
Vraagje: je hoort regelmatig over het "taalprobleem" spreken. Nu is mij bekend dat de eerste generatie vaak niet zo goed NL sprak, maar mijn indruk is dat hun kinderen daar veel en veel minder last van hebben.

Is het werkelijk een factor in het werkloosheidsverhaal, of wordt het er graag bijgehaald als smoesje ? Kennen jullie veel 2e of 3e generatie jongeren met echte taalproblemen ?

Tomas
19-01-06, 08:53
Geplaatst door Wide-O
Vraagje: je hoort regelmatig over het "taalprobleem" spreken. Nu is mij bekend dat de eerste generatie vaak niet zo goed NL sprak, maar mijn indruk is dat hun kinderen daar veel en veel minder last van hebben.

Is het werkelijk een factor in het werkloosheidsverhaal, of wordt het er graag bijgehaald als smoesje ? Kennen jullie veel 2e of 3e generatie jongeren met echte taalproblemen ?

Ik ken zelf geen Marokkanen met een serieus taal probleem, maar ik ken dan ook eigenlijk geen 1 laag opgeleide marokkaan. Wel zie en zag ik op de lagere school nog altijd 2e (en meer) generatie kinderen met een taalachterstand van heb ik jou daar komen. En dan druk ik mij nog genuanceerd uit. Op straat in de stad versta ik er ook geen woord van wat ik om mij heen hoor, maar of dat da weer marokkaans is betwijfel ik.

Wide-O
19-01-06, 09:02
Geplaatst door Tomas
Wel zie en zag ik op de lagere school nog altijd 2e (en meer) generatie kinderen met een taalachterstand van heb ik jou daar komen. En dan druk ik mij nog genuanceerd uit.


OK, als dat zo is, dan is het toch een relatief kleintje om die kinderen wel de taal aan te leren ? Een kind dat zich op z'n gemak voelt op die leeftijd kan relatief gemakkelijk één of meer bijkomende talen perfect aanleren. Kinderen leren spelenderwijs.

En dat fenomeen is volgens mij ook niet te vergelijken met bijvoorbeeld de taalbarrière in de VS, waar hele generaties "hispanics" geen enkel woord Engels kunnen of willen spreken, tigste generatie of niet. Of over de taalproblemen van autochtone Belgen (NL/FR).



Op straat in de stad versta ik er ook geen woord van wat ik om mij heen hoor, maar of dat da weer marokkaans is betwijfel ik.

Dat heeft meer met onze leeftijd te maken denk ik :hihi:

TonH
19-01-06, 09:11
Volkskrant, donderdag 19 januari 2006 uur.
‘Noem jezelf Erik en je bent welkom’
Van onze verslaggeefster Elsbeth Stoker


AMERSFOORT - De werkloosheid onder allochtonen is in vijf jaar tijd verdubbeld. Vooral jongeren komen nauwelijks aan een baan. Hun buitenlandse naam levert steevast een weigering op.


Voor sollicitatiegesprekken is Emrah Acar niet bang. ‘Dan kan ik mijn uiterlijk in de strijd gooien’, zegt de 19-jarige van Turkse komaf. Hij strijkt door zijn krullende matje. In zijn oren fonkelen nepdiamantjes. ‘Niet dat ik mezelf knap vind, hoor’, zegt hij terwijl hij toont hoe hij eruit ziet zonder zijn witte Nike-petje. ‘Maar als ik een sollicitatiegesprek heb met een vrouw, word ik altijd aangenomen. Bij ‘‘omgekeerde mannen’’ heb ik ook succes.’

Meestal komt het echter niet zo ver. ‘Ik word afgewezen zodra ze mijn buitenlandse naam op de brief zien staan.’

Acar studeerde een jaar geleden af aan het ROC. Nu, ruim honderd sollicitatiebrieven later, heeft hij een uitkering. ‘Ik heb wel eens baantjes gehad voor een paar dagen, maar het lukt me niet iets voor vast te vinden. Ik vind alles oké zolang het maar een beetje betaalt.’ Dagelijks zoekt bij het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) in Amersfoort naar vacatures.

Hij is niet de enige. Dinsdag presenteerde het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) een rapport waaruit blijkt dat de werkloosheid onder allochtonen in vijf jaar tijd is verdubbeld. Vooral jonge allochtonen hebben moeite met het vinden van werk; van hen heeft 40procent geen baan. Dat is twee keer zoveel als bij autochtone jongeren. Reden: door het huidige gebrek aan banen verliezen allochtone jongeren het vaak van andere werkzoekenden, aldus het SCP. Discriminatie bij werkgevers zou zo meer kans krijgen.

‘Onze klanten zijn geen afspiegeling van de bevolking van Amersfoort’, erkent CWI-medewerkster Soraya Talhaoui. De Marokkaanse is niet verbaasd als ze de werkloosheidcijfers hoort. ‘Ik heb gemerkt dat bedrijven soms uit onwetendheid en door slechte ervaringen allochtonen mijden.’ Zelf is ze veertien maanden werkloos geweest. ‘Soms zeiden ze eerlijk dat ze liever een Nederlander wilden. Of ze verklaarden dat ik niet bij de bedrijfscultuur paste.’

Als je solliciteert onder een Nederlandse naam word je wel uitgenodigd voor een gesprek, roept een man van achter een computerscherm. Het is de 35-jarige dakdekker Abdelhale Adli. Sinds 2003 is hij werkloos. Hij solliciteert geregeld, maar zonder succes. ‘Daarom heb ik mijn brief een keer ondertekend met Erik. Ik mocht meteen langskomen.’

GroenLinks hamert er daarom op dat sollicitanten anoniem kunnen solliciteren. Zo hoopt de partij discriminatie op grond van de naam tegen te gaan. Onzin, vindt CWI-medewerkster Talhaoui. ‘Je hoeft je toch niet te schamen voor wie je bent.’ Het probleem moet volgens haar opgelost worden door de werkgevers, ‘Zij mogen niet discrimineren. Daar moet op worden gecontroleerd.’

Deze controles heeft de overheid echter afgeschaft sinds januari 2004. Inmiddels proberen ministeries door middel van projecten de positie van allochtonen op de arbeidsmarkt te verbeteren.

Emrah Acar betwijfelt of dit werkt. ‘Ik zou gewoon mijn pasfoto mee moeten sturen, dan word ik vast wel uitgenodigd.’ Bij een gesprek, stelt hij, kan het bijna niet misgaan. ‘Zeker niet als ik nette kleren aan heb, mijn haar goed doe en er een vrouw tegenover me zit.’

Elien
19-01-06, 09:23
Geplaatst door Wide-O
Vraagje: je hoort regelmatig over het "taalprobleem" spreken. Nu is mij bekend dat de eerste generatie vaak niet zo goed NL sprak, maar mijn indruk is dat hun kinderen daar veel en veel minder last van hebben.

Is het werkelijk een factor in het werkloosheidsverhaal, of wordt het er graag bijgehaald als smoesje ? Kennen jullie veel 2e of 3e generatie jongeren met echte taalproblemen ?


je ziet en hoort voornamelijk veel straattaal,woorden die elke dag een andere betekenis hebben, ik merk het hier op de wandelgangen veel,maar om te zeggen dat daar een probleem in schuilt weet ik net niet zo,gezien diezelfde leerlingen zich zelf goed weten aan te passen op hun stageplekken,nou zitten wij hier niet in een achterstand buurt en kan ik ook niet van een zwarte school spreken maar begrijp wel dat er op die scholen dat wel een probleem kan zijn en vooral als je in 1 klas veel allochtonen hebt zitten die allemaal dezelfde taal spreken en dan bedoel ik geen nederlands

Tomas
19-01-06, 09:31
Geplaatst door Wide-O
OK, als dat zo is, dan is het toch een relatief kleintje om die kinderen wel de taal aan te leren ? Een kind dat zich op z'n gemak voelt op die leeftijd kan relatief gemakkelijk één of meer bijkomende talen perfect aanleren. Kinderen leren spelenderwijs.

En dat fenomeen is volgens mij ook niet te vergelijken met bijvoorbeeld de taalbarrière in de VS, waar hele generaties "hispanics" geen enkel woord Engels kunnen of willen spreken, tigste generatie of niet. Of over de taalproblemen van autochtone Belgen (NL/FR).


Ik weet niet wat je met de vergelijking met de VS bedoelt. Maar het is hier in nl in ieder geval geen eitje om een kind met een 'taalachterstand' op de basisschool even bij te spijkeren. Of dat kind zich nu wel of niet op z'n gemak voelt. Daar zijn scholen gewoon niet op ingericht.

Het is relatief goedkoper en eenvoudiger als zo'n kind eerder naar de peuterschool gaat. Die wordt namelijk vaak overgeslagen door dergelijke kinderen.

Daarnaast denk ik dat een kind dat geen woord nl spreekt zich ook zelden op z'n gemak voelt in een klas met toch hoofdzakelijk nederlandse kinderen. Mijn vrouw helpt nog altijd voor de lol bij het overblijven. En het lijkt gewoon zo dat marokkaanse kinderen -begonnen met een taalachterstand- vaak ruzie hebben over vanalles en nog wat. Daar zouden (taal) misverstanden aan tengrondslag kunnen liggen. In ieder geval is het allemaal niet bevordelijk.

reason
19-01-06, 09:50
Nogmaals: de hoge werkloosheid heeft ook veel te maken met de sociaal-economische positie van allochtonen; volgens mij veel meer dan met discriminatie.

De vergelijking met werkloosheid onder autochtonen geeft een vertekend beeld;
de werkloosheid onder autochtonen uit de sociaal lagere klasses (lage inkomens) is vermoedelijk niet veel lager dan onder allochtonen.

TonH
19-01-06, 12:40
Geplaatst door reason
Nogmaals: de hoge werkloosheid heeft ook veel te maken met de sociaal-economische positie van allochtonen; volgens mij veel meer dan met discriminatie.

De vergelijking met werkloosheid onder autochtonen geeft een vertekend beeld;
de werkloosheid onder autochtonen uit de sociaal lagere klasses (lage inkomens) is vermoedelijk niet veel lager dan onder allochtonen.

Is dat wel zo? De tabel is wel 3 jaar oud, maar de tendens is opmerkelijk.

http://img6.imageshack.us/img6/7430/onstat20mc.jpg

Bron: CBS

Het klopt wel dat laag opleidingsniveau tot hoog percentage werkeloosheid leidt. Maar opmerkelijk vind ik:
Voor autochtonen en westerse allochtonen maakt het wel degelijk uit of ze een hogere opleiding hebben. Voor niet-westerse allochtonen maakt het niet meer uit of ze na de middelbare school nog door gaan.
Verder blijven de niet-westerse allochtonen in alle rubrieken 'achter'.

reason
19-01-06, 13:04
Geplaatst door TonH
Is dat wel zo? De tabel is wel 3 jaar oud, maar de tendens is opmerkelijk.
Het klopt wel dat laag opleidingsniveau tot hoog percentage werkeloosheid leidt. Maar opmerkelijk vind ik:
Voor autochtonen en westerse allochtonen maakt het wel degelijk uit of ze een hogere opleiding hebben. Voor niet-westerse allochtonen maakt het niet meer uit of ze na de middelbare school nog door gaan.
Verder blijven de niet-westerse allochtonen in alle rubrieken 'achter'.

Interessant.
En het punt wat jij signaleert lijkt zich inderdaad voor te doen.

Maar vooral valt me op dat mijn stelling lijkt te worden bevestigd.
Want de arbeidsparticipatie onder laag opgeleide autochtonen is ook veel minder dan onder de hoger opgeleiden.
En is bij lange na niet het dubbele van de allochtonen.

super ick
19-01-06, 13:24
Tabellen en cijfers zeggen mij niet zoveel. Je kunt je beter afvragen waarom?
Ik weiger namelijk te geloven dat het hier domweg discriminatie betreft. Vooral in het bedrijfsleven zoeken ze de beste mensen. Er vind een selectie plaats op basis van opleiding.
Je maakt mij niet wijs dat de beste weggestuurd wordt omdat hij/zij Turk of Marokkaan is.

Misschien komt het wel voor bij kleinere bedrijven waar een directeur eigenaar het personeel zelf aanneemt. Je hebt altijd mensen met een kronkel, of... gewoon slechte ervaringen.

Een oplossing zou zijn om anonieme sollicitaties verplicht te maken.
Dus alleen je ervaring en opleiding in je CV en niet je leeftijd, sexe, afkomst.

observer
19-01-06, 13:30
dat op zich wel maar je zoekt toch ook iemand die in het team en het bedrijf past en daar zijn al die dingen wel van belang bij

bedoel een 50 jarige jip hop kleding verkoopster?

Elien
19-01-06, 13:32
Geplaatst door superdick
Tabellen en cijfers zeggen mij niet zoveel. Je kunt je beter afvragen waarom?
Ik weiger namelijk te geloven dat het hier domweg discriminatie betreft. Vooral in het bedrijfsleven zoeken ze de beste mensen. Er vind een selectie plaats op basis van opleiding.
Je maakt mij niet wijs dat de beste weggestuurd wordt omdat hij/zij Turk of Marokkaan is.

Misschien komt het wel voor bij kleinere bedrijven waar een directeur eigenaar het personeel zelf aanneemt. Je hebt altijd mensen met een kronkel, of... gewoon slechte ervaringen.

Een oplossing zou zijn om anonieme sollicitaties verplicht te maken.
Dus alleen je ervaring en opleiding in je CV en niet je leeftijd, sexe, afkomst.




je kan het weigeren, maar het is een feit dat er vaak discriminatie in het spel is ongeacht bedrijven, dat laatste ben ik met je eens

reason
19-01-06, 13:53
Geplaatst door Elien
je kan het weigeren, maar het is een feit dat er vaak discriminatie in het spel is ongeacht bedrijven, dat laatste ben ik met je eens

Feit? Veronderstelling.
In feite speelt het denk ik veel minder dan wel wordt beweerd.

Elien
19-01-06, 14:04
Geplaatst door reason
Feit? Veronderstelling.
In feite speelt het denk ik veel minder dan wel wordt beweerd.


nee een feit

papol
19-01-06, 15:21
Juist autochtonen (!!) worden gediscrimineerd....

Zie via onderstaande link pdf bestand hoofdstuk6, eerste tabel 6.3
sociaal plan bureau (http://www.scp.nl/publicaties/boeken/9037702376.shtml)

Daaruit blijkt dat het huidige niveau van werkloosheid onder jongeren voor allochtonen dat van 97-98 benaderd terwijl het niveau voor jongere autochtonen 50% méér is!!


Ik betwijfel ten zeerste of discriminatie hierbij uit racistische overwegingen is. Arbeidsmarkt zal hier ongetwijfeld de grote rol spelen. En die kan gevoelig zijn voor zowel ouderen, vrouwen en idd allochtonen. Voor allochtonen treft denk ik ook de slechte publiciteit van een enkeling de gehele groep.

Leeftijdsdiscrimatie heb ik onlangs ondervonden. Een groep van 20 dames uit een zelfde bedrijf, varierend van 25 tot 55 jaar soliciteren bij een ander bedrijf wegens reorganisatie. Onder de veertig kon gelijk op gesprek en werden aangenomen, boven de 40 kreeg een week later de brief dat ze al voorzien waren. Echter ... er werd door het eerste bedrijf op mijn echtgenote geattendeerd en prompt kreeg zij een gesprek en werd aangenomen. De brief dat ze al voorzien waren lag echter al bij ons in de bus. "een vergissing, per ongeluk verstuurd" (???)

Gr.P

Stopnaald
19-01-06, 15:24
Geplaatst door appieman
Wat lullen jullie soms slap zeg, sjesus he.

Stopnaald: Wat is dat voor gare redenering? Er kwam een meisje bidden, dus ik haal liever alleen Nederlanders binnen. En onder wie schaar je die Hollander die telkens naar buiten loopt voor zijn sigaretje? Dan zeg je niet opeens: Goh, ik neem alleen Chinezen aan, want die roken niet telkens sigaretjes? Als je begint met ieder persoon op zich te zien, kom je al een stuk verder met die integratie.

Ons bedrijf is geheel rookvrij, géén rookpauzes dus!!!
Waarom zou een moslima (of wat voor gelovige dan ook trouwens) op meer (betaalde!) pauzes recht hebben dan de andere werknemers?
Dan praat je toch niet meer over gelijke rechten/plichten?

Mijn werkgever is een hele vrome christen, die juist vanuit zijn overtuiging zich sterk maakt voor gelijke rechten (maar ook plichten!) voor AL zijn werknemers. En juist vanwege de vermeende discrimminatie, allochtonen een kans wilde geven. Maar door allerlei slechte ervaringen is hij daar een stuk voorzichtiger in geworden.

Het opvallende is dan ook dat de diverse allochtone collega's die absoluut geen problemen geven, allemaal géén marokkaan zijn! Daarnaast hebben we syrische christenen of hindoes als collega's en dat gaat ook allemaal prima.

Er zal best wel sprake zijn van discrimminatie in een aantal gevallen, maar er wordt - juist door de groepen die hier het hartste over klagen - wel heel erg gemakkelijk over de slechte ervaringen (die écht ook in ruime mate bestaan) heengepraat. Die slechte ervaringen bestaan écht en moeten ook eerlijk worden erkend.

Naar mijn beleving moet je je dan ook allereerst eens afvragen: ligt het écht wel aan discrimminatie of ligt het (ook) aan mij cq mijn gedrag?

Wordt je écht gediscrimmineerd, doe dan aangifte!

Verder blijf ik op mijn standpunt staan: geen diploma is geen baan!
Ben je een dropout, dan is jouw werkeloosheid toch echt jouw eigen schuld/verantwoordelijkheid.

observer
19-01-06, 15:43
Geplaatst door Elien
nee een feit als het een feit is heb je keiharde feiten om het te bewijzen

anders is het een veronderstelling (het feit dat de werkeloosheid hoog is is iets anders )

Wide-O
19-01-06, 16:21
Geplaatst door observer
als het een feit is heb je keiharde feiten om het te bewijzen


De zaak van kantelpoorten Ferreyn was een mooi voorbeeld, en ook wel een bewijs dat het voorkomt. En het recente onderzoek van El Chchchwallem </uitspraak AHA> leek me ook niet helemaal uit de lucht gegrepen.

Het bewijst niet dat alles er aan te wijten is, maar het komt voor.

Aan de andere kant ken ik ook bedrijven die klagen dat ze te weinig sollicitanten krijgen, allochtoon of niet maakt hun niets uit ... dus je moet het wel in een bredere context plaatsen. Het is geen of/of verhaal.

mark61
19-01-06, 17:07
Geplaatst door Wide-O
OK, als dat zo is, dan is het toch een relatief kleintje om die kinderen wel de taal aan te leren ? Een kind dat zich op z'n gemak voelt op die leeftijd kan relatief gemakkelijk één of meer bijkomende talen perfect aanleren. Kinderen leren spelenderwijs.

Je leert een taal alleen als je m ook feitelijk gebruikt. Op school leer je geen taal spreken. En zeker niet op moedertaalniveau. Hoewel veel allo ouders zich daarvan bewust zijn en zoveel en zo goed mogelijk Nederlands spreken met hun kinderen zijn er ws. in de 1e generatie nog meer die dat niet doen. Het gemiddelde allo kind heeft dan ook nog steeds een gigantische taalachterstand, a/h eind van de lagere, en de middelbare school.

Er wordt precies 2x zoveel geld besteed aan alloleerlingen, maar het helpt niet erg.

Ik denk dat de eerste groep 3e generatie van enige omvang nu pas zo'n beetje op de basisschool aankomt. Dat zal dan wel goed komen. Tot nog toe was het echter usance in NL om kinderen niet af te rekenen op hun taalkennis. Zo heb je VWO- (heu, hoogste secundair onderwijs, hoe heet dat bij jullie?) 'ers die het Nederlands nog niet op basisschoolniveau beheersen. Maar aangezien het taalonderwijs in NL sowieso dramatisch slecht is geworden bakken auto's er ook niks van en valt het verschil steeds minder op.


En dat fenomeen is volgens mij ook niet te vergelijken met bijvoorbeeld de taalbarrière in de VS, waar hele generaties "hispanics" geen enkel woord Engels kunnen of willen spreken, tigste generatie of niet.

Is dat zo? Op tv zie ik ze altijd perfect Engels spreken. Docu's heb ik het dan over. A/d andere kant is Amerika natuurlijk aan het latiniseren met Spaanstalige tv-zenders en overheidspublicaties in het Spaans.


Of over de taalproblemen van autochtone Belgen (NL/FR).

Die vallen in het niet bij die van auto NLers.

mark61
19-01-06, 17:11
Geplaatst door reason
Nogmaals: de hoge werkloosheid heeft ook veel te maken met de sociaal-economische positie van allochtonen; volgens mij veel meer dan met discriminatie.

De vergelijking met werkloosheid onder autochtonen geeft een vertekend beeld;
de werkloosheid onder autochtonen uit de sociaal lagere klasses (lage inkomens) is vermoedelijk niet veel lager dan onder allochtonen.

Hoogopgeleide allo's zijn vaker werkloos dan hoogopgeleide auto's. Juist op een lager > ongeschoold niveau maakt het niet zo uit. Ik heb jaren bij een bedrijf gewerkt waar we juist geen autochtonen aannamen, die waren of zo weer weg of deden hun werk niet goed. De allo's die 99% van het personeelsbestand vormden werkten prima, maar alleen als ze er waren. :vreemd:

Wide-O
19-01-06, 17:42
Geplaatst door mark61
Je leert een taal alleen als je m ook feitelijk gebruikt. Op school leer je geen taal spreken. En zeker niet op moedertaalniveau. Hoewel veel allo ouders zich daarvan bewust zijn en zoveel en zo goed mogelijk Nederlands spreken met hun kinderen zijn er ws. in de 1e generatie nog meer die dat niet doen. Het gemiddelde allo kind heeft dan ook nog steeds een gigantische taalachterstand, a/h eind van de lagere, en de middelbare school.


Dan beweer ik dus dat er iets anders aan de hand is. Ik verklaar me nader.

1) het sleutelwoord was "spelenderwijs". Kinderen die met elkaar spelen, leren waanzinnig snel elkaars taal.

2) ik weet dat je moet oppassen met voorbeelden, maar neem voor het gemak even de kinderen van mijn zus (virtueel hé !): die waren 6 en 4 toen ze naar Luxemburg verhuisden. Spraken alleen NL en Vlaams.

Toen ze 12 waren, spraken ze NL/Vlaams, Letzeburgisch, Frans, Duits, en een paar woordjes Engels. En nee, het zijn geen wonderkinderen, en ja, thuis bleef de voertaal NL. Ook al spraken zowel mijn zus als haar man FR & DE & ENG, ze lulden gewoon NL met de kinderen.

Maar die speelden wel met andere kinderen, keken TV in de verschillende talen, en hoewel ze soms taaltjes mengden (heel grappig, tussen 8 en 10 schat ik), waren ze toen ze 18 waren behoorlijk perfect, erm, 5-talig. Niet op moedertaalniveau, nee, maar de oudste kent "academisch" meer woorden in het Duits (Trier Uni) dan in het NL.

Volgens mij zit de segregatie (lees: niet met elkaar spelen/omgaan) er al van heel vroeg in. Wie daar fout zit is een kip/ei verhaal dat me niet zo boeit.



Er wordt precies 2x zoveel geld besteed aan alloleerlingen, maar het helpt niet erg.


Dat geld is mooi maar lost inderdaad geen mieter op.



Is dat zo? Op tv zie ik ze altijd perfect Engels spreken. Docu's heb ik het dan over. A/d andere kant is Amerika natuurlijk aan het latiniseren met Spaanstalige tv-zenders en overheidspublicaties in het Spaans.


Vraag me geen bron, maar het stond me bij dat in bepaalde steden (San-Francisco e.d.) er een 40% woonde & werkte die amper ENG spraken. Was ook niet nodig, omdat de gemeenschap zo groot was dat het economsich niet boeide.



Die vallen in het niet bij die van auto NLers.

Niet als het om elkaars taal gaat.

mark61
19-01-06, 17:46
Geplaatst door Wide-O
Dan beweer ik dus dat er iets anders aan de hand is. Ik verklaar me nader.

...

Volgens mij zit de segregatie (lees: niet met elkaar spelen/omgaan) er al van heel vroeg in. Wie daar fout zit is een kip/ei verhaal dat me niet zo boeit.

Yep. Als je in een klas zit waarin de overgrote meerderheid geen moedertaalspreker is dan kan je geen taalontwikkeling verwachten. Luxemburg is natuurlijk sowieso drietalig. Nederlands doen ze er vaak nog ff bij.


Vraag me geen bron, maar het stond me bij dat in bepaalde steden (San-Francisco e.d.) er een 40% woonde & werkte die amper ENG spraken. Was ook niet nodig, omdat de gemeenschap zo groot was dat het economsich niet boeide.

Dat was / is in NL onder Turken ook het idee. Maar dat werkt niet, want fatsoenlijk Turks spreken ze ook niet. Ik denk dat Latino's gemiddeld net wat hoger opgeleid zijn.


Niet als het om elkaars taal gaat.

In NL spreekt vrijwel niemand fatsoenlijk Frans. In Vlaanderen wel degelijk.

Tomas
19-01-06, 17:49
Geplaatst door Wide-O
ik weet dat je moet oppassen met voorbeelden, maar neem voor het gemak even de kinderen van mijn zus (virtueel hé !)

Volgens mij is één van de oorzaken juist deze gekleurde voorstelling van zaken. Ik weet ook dat er heel veel kinderen heel gemakkelijk een andere taal leren. Het jammere is dat dit lang niet voor alle kinderen opgaat. Terwijl ouders daar in een dergelijke meertalige situaties blijkbaar wel vaak van uitgaan: "Gezellig de kinderen thuis houden om ze éérst goed de moedertaal te leren. De rest komt later wel en is mijn probleem niet."

Soms, mischien wel vaak, is dat ook zo. Alleen als heel veel ouders zo denken heb je dus ook een hele grote groep die uiteindelijk geen enkele taal goed machtig is. Niet iedereen is namelijk even hoog begaafd. Jammer, maar waar.

Soldim
19-01-06, 17:53
Geplaatst door mark61
Is dat zo? Op tv zie ik ze altijd perfect Engels spreken. Docu's heb ik het dan over. A/d andere kant is Amerika natuurlijk aan het latiniseren met Spaanstalige tv-zenders en overheidspublicaties in het Spaans.


Topklasse vs onderklasse verhaal. De topklasse van willekeurig welke etnische groep hier spreekt voortreffelijk Engels, gaat naar Engelstalige scholen en universiteiten etc.

Het probleem zijn de mensen die in de onderklasse van vele etnische groepen leven. Die bevinden zich in een millieu waar het vooral de eigen moedertaal is die gesproken wordt en spreken op z'n best een paar woorden Engels. Een vriend van mij (Italiaan) bracht zijn zoontje naar een creche waar alleen Vietnamees en Spaans gesproken bleek te worden (alleen de directrice sprak Engels).

De Phillipo's die hier werken spreken perfect Engels, de Phillipo's die hier via een schooonmaakbedrijf rond lopen moeten hun 'supervisor' erbij halen wanneer je ze vraagt om morgen een kamer over te slaan ... ze spreken over het algemeen geen woord Engels.

mark61
19-01-06, 18:03
Geplaatst door Tomas
Volgens mij is één van de oorzaken juist deze gekleurde voorstelling van zaken. Ik weet ook dat er heel veel kinderen heel gemakkelijk een andere taal leren. Het jammere is dat dit lang niet voor alle kinderen opgaat. Terwijl ouders daar in een dergelijke meertalige situaties blijkbaar wel vaak van uitgaan: "Gezellig de kinderen thuis houden om ze éérst goed de moedertaal te leren. De rest komt later wel en is mijn probleem niet."

Ik heb de indruk dat veel 1e gen. Marokkaanse ouders zelf niet zo'n hoge pet van hun moedertaal, Tamazight, op hebben. Dat ze die taal niet kunnen schrijven weten ze ook wel. En (Marokkaans) Arabisch op hun kinderen overdragen kunnen ze vrijwel niet. Vandaar de de moedertaal van NLMarokkanen gewoon Nederlands is. Al is dat een nare constatering. Eigenlijk geldt dat in mindere mate ook voor Turkse ouders, dus dat gaat op den duur over. Duurt alleen even. Pijnlijk maar waar.

Kinderen leren wel heel gemakkelijk andere talen, maar dan moeten ze er wel in ondergedompeld worden.


Soms, mischien wel vaak, is dat ook zo. Alleen als heel veel ouders zo denken heb je dus ook een hele grote groep die uiteindelijk geen enkele taal goed machtig is.

Sad, but very true.

De volledige minachting voor taal / talen die het NL onderwijs aan de dag legt helpt dan niet erg.


Niet iedereen is namelijk even hoog begaafd.

Dat heeft er echt niets mee te maken. Elk kind van gemiddelde begaafdheid leert elke taal in no time. Hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het wordt.

In any case, over een generatie is het wel over.

Wat wat anders is, is dat naar mijn bescheiden indruk immigranten in F en GB veel beter Frans en Engels spreken; desondanks zijn de problemen er niet minder dan in NL.

De waarheid zal wel in het midden liggen; te lage kwalificaties en teveel discriminatie. Tenslotte leven we in een vrij land en discrimineren werkgevers er lustig & oncontroleerbaar op los. Daar kunnen vrouwen van meepraten.

In Noorwegen is jaren geleden een wet ingevoerd die bedrijven verplicht 40% van de managersposities door vrouwen te laten bezetten. De wet zou niet van kracht worden als de bedrijven de situatie binnen twee jaar recht zouden trekken. Dat gebeurde (natuurlijk) niet.

Nu dreigt de regering bedrijven die niet aan de eis voldoen te sluiten. Op te heffen. Dat vindt men wel wat dol. Maar voorstanders wijzen erop dat de werkgeversorganisaties 30 jaar geleden al zeiden dat ze het zelf wel zouden oplossen. Which not, dus.

reason
19-01-06, 18:29
Geplaatst door mark61
Hoogopgeleide allo's zijn vaker werkloos dan hoogopgeleide auto's.

zie de CBS-tabel van Tomas. Er is een duidelijk verschil, maar niet extreem. Geen dubbele werkloosheid of zo.


[i]Juist op een lager > ongeschoold niveau maakt het niet zo uit. [/B]

Precies wat ik schreef.
Onder allochtonen zitten relatief veel meer laag of slecht opgeleide mensen.
Dat tikt dus flink door in de cijfers, als je dat met de groep ALLE autochtonen vergelijkt.
Vergelijk je het met de groep laag opgeleide autochtonen, dan is het verschil helemaal niet zo spectaculair!!

Soldim
19-01-06, 18:39
Geplaatst door reason
zie de CBS-tabel van Tomas. Er is een duidelijk verschil, maar niet extreem. Geen dubbele werkloosheid of zo.


En in die tabel wordt geen rekening gehouden met de richting van de opleiding. Van de Nederlanders die werktuigbouwkunde hebben gestudeerd zitten er minder thuis dan van de Nederlanders die sociale wetenschappen hebben gestudeerd. Indien er verschillen tussen gemiddelden voor studie richtingen tussen allochtonen en autochtonen bestaan, kan dat een deel van de verschillen verklaren.

Wide-O
19-01-06, 19:05
Geplaatst door Tomas
Niet iedereen is namelijk even hoog begaafd.

Je hebt, excusez le mot, geen ruk begrepen van wat ik probeer te stellen. Wellicht leg ik het slecht uit.

Wide-O
19-01-06, 19:10
Geplaatst door mark61
Elk kind van gemiddelde begaafdheid leert elke taal in no time. Hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het wordt.


Dat bedoel ik dus. Het is bijna een soort imprinting. Elke etholoog kan je dat verschijnsel uitleggen. Ik heb er FF geen puf meer voor.

Als dat niet bestond zou geen enkel kind uberhaupt een taal kunnen leren - tenzij hoogbegaafd uiteraard -, en de meesten onder ons alleen maar "uche uche" voortbrengen. Nou ja, misschien is dat ook wel zo :fpuh:

mark61
19-01-06, 20:41
Geplaatst door Soldim
En in die tabel wordt geen rekening gehouden met de richting van de opleiding. Van de Nederlanders die werktuigbouwkunde hebben gestudeerd zitten er minder thuis dan van de Nederlanders die sociale wetenschappen hebben gestudeerd. Indien er verschillen tussen gemiddelden voor studie richtingen tussen allochtonen en autochtonen bestaan, kan dat een deel van de verschillen verklaren.

Denk het wel maar weet het niet.

Tomas
19-01-06, 22:57
Geplaatst door mark61
Vandaar de de moedertaal van NLMarokkanen gewoon Nederlands is. Al is dat een nare constatering.

Als je hier de kinderen mee bedoelt dan ben ik het er dus absoluut niet mee eens. Die spreken dus opvallend vaak gewoon geen nederlands. Wat ze wel spreken weet ik niet, maar dat ze op dat moment een andere moedertaal hebben is zeker. Dat dit op later leeftijd door het nederlands vervangen wordt kan goed. Dat geloof ik wel. Maarja, dan is het te laat en misschien ook te vaak niet goed genoeg.


Kinderen leren wel heel gemakkelijk andere talen, maar dan moeten ze er wel in ondergedompeld worden.

Nou, ik betwijfel dat. Ik geloof zeker dat heel veel kinderen heel makkelijk een andere en mischien wel meer dan 2 of 3 kunnen leren. Maar minstens net zoveel heeft sowieso al moeite met de moedertaal zelf. Laat staan met nog meer talen. Mijn vermoeden is dat niemand die kinderen interesseert. Die kinderen die zo makkelijk allerlei talen door elkaar leren vallen op. Die zijn wel interessant. Die gaan voort leven in anecdotes en worden voorbeelden.

Laat het aantal dat slecht meerdere talen aanleert misschien 25% zijn. Als een bevolkingsgroep structureel kinderen laat met het nederlands in aanraking brengt dan zal je dat percentage dus ook als substantieel terug zien in die bevolkingsgroep op latere leeftijd. Die mensen zullen als individu door hun handicap niet opvallen, maar mischien wel in de statitieken.


De volledige minachting voor taal / talen die het NL onderwijs aan de dag legt helpt dan niet erg.

Misschien. Zelf heb ik het onderwijs tot voor heel kort vreselijk 'talig' gevonden. Je kon op een gegeven moment zelfs met goed fatsoen niet meer in wiskunde of natuurkunde excelleren als je niet goed begrijpend kon lezen. Natuurlijk is taal en begrijpend lezen belangrijk, maar het is niet voor iedereen weggelegd. We verschillen nu eenmaal genetisch en ik zie in het huidige onderwijssysteem toch wel wat voordelen voor de minder 'taligen' onder ons. Ik had denk ik zelf in het huidge onderwijs wat langer en met meer plezier vreemde talen gevolgd doordat ze op verschillende nivau's gekozen kunnen worden. Magoed, ik dwaal af.


Elk kind van gemiddelde begaafdheid leert elke taal in no time. Hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het wordt.

Die gemiddelde taal begaafdheid en die leeftijd zijn dan volgens mij het probleem.


In any case, over een generatie is het wel over.

Dan moet het huwen met partners uit het land van herkomst ook gaan afnemen. Want het lijkt dus dat ook 3e etc generatie kinderen weer thuis door een niet-nederlandssprekende moeder worden opgevoed.



De waarheid zal wel in het midden liggen; te lage kwalificaties en teveel discriminatie. Tenslotte leven we in een vrij land en discrimineren werkgevers er lustig & oncontroleerbaar op los. Daar kunnen vrouwen van meepraten.

Soliciteren=Je laten discrimeren.
Solicitatie=Discriminatie

Zo is dat nu eenmaal. Jammer maar waar. Zo ken ik werkgevers die marokkanen discrimineren door nagenoeg alleen turken aan te nemen. Die zie je niet in deze cijfers terug.


In Noorwegen is jaren geleden een wet ingevoerd die bedrijven verplicht 40% van de managersposities door vrouwen te laten bezetten. De wet zou niet van kracht worden als de bedrijven de situatie binnen twee jaar recht zouden trekken. Dat gebeurde (natuurlijk) niet.

Nu dreigt de regering bedrijven die niet aan de eis voldoen te sluiten. Op te heffen. Dat vindt men wel wat dol. Maar voorstanders wijzen erop dat de werkgeversorganisaties 30 jaar geleden al zeiden dat ze het zelf wel zouden oplossen. Which not, dus.

Ik denk zelfs dat de 'allochtone man' eerder zijn rechtvaardige plek heeft gekregen dan de 'autochtone vrouw'. Om het probleem even in perspectief te zetten.

Tomas
19-01-06, 23:04
Geplaatst door Wide-O
Dat bedoel ik dus. Het is bijna een soort imprinting. Elke etholoog kan je dat verschijnsel uitleggen. Ik heb er FF geen puf meer voor.

Als dat niet bestond zou geen enkel kind uberhaupt een taal kunnen leren - tenzij hoogbegaafd uiteraard -, en de meesten onder ons alleen maar "uche uche" voortbrengen. Nou ja, misschien is dat ook wel zo :fpuh:

Je ziet 't veel te zwart-wit. Gemiddelde kinderen vormen een minderheid. Ook al is je onderwijssysteem perfect, analfabetisme zal altij blijven bestaan. En die mensen zijn niet op alle fronten zwakbegaafd.

super ick
20-01-06, 08:27
Geplaatst door Tomas
Je ziet 't veel te zwart-wit. Gemiddelde kinderen vormen een minderheid. Ook al is je onderwijssysteem perfect, analfabetisme zal altij blijven bestaan. En die mensen zijn niet op alle fronten zwakbegaafd.

Ik wordt langzaam aan schijtziek van al dat gewoel in de eigen problematiek en de struisvogelpolitiek aangaande de eigen bevolkingsgroep.
Dagelijks zie grote groepen Marokkanen die gewoon een gedragsprobleem hebben. Niet een paar maar veel! Je hoeft maar iets te lang te kijken of je kan al problemen krijgen. Helaas niet alleen in mijn stad maar in alle middelgrote tot grote steden zien we dit probleem.

Leer een positieve grondhouding aan, ga op sollicitatietraining, doe vrijwilligerswerk. Blijf solliciteren.

Elien
20-01-06, 08:29
Geplaatst door superdick
Ik wordt langzaam aan schijtziek van al dat gewoel in de eigen problematiek en de struisvogelpolitiek aangaande de eigen bevolkingsgroep.
Dagelijks zie grote groepen Marokkanen die gewoon een gedragsprobleem hebben. Niet een paar maar veel! Je hoeft maar iets te lang te kijken of je kan al problemen krijgen. Helaas niet alleen in mijn stad maar in alle middelgrote tot grote steden zien we dit probleem.

Leer een positieve grondhouding aan, ga op sollicitatietraining, doe vrijwilligerswerk. Blijf solliciteren.




jij doet je naam echt eer aan

super ick
20-01-06, 15:34
Geplaatst door Elien
jij doet je naam echt eer aan

Tja als je inhoudelijk geen argumenten meer hebt gooi je het gewoon op de nickname.

Ik heb het aan den lijve ondervonden. Het probleem is groter dan we allemaal denken.
Ga maar eens praten op VMBO-scholen in grote steden. Hoe het daar is veranderd de laatste 10 jaar en hoe bv de homohaat weer terug van weg geweest is. Het is niet een enkele leraar die noodgedwongen opgestapt is maar meerdere. Mijn arbeidsvreugde was in elk geval al binnen 1 1/2 jaar vergalt.
Steek je kop maar in het zand en doe maar net of er niets aan de hand is. Voor je het weet maken ze je uit voor racisist of ben je plotseling aanhanger van Ayaan.

Coolassprov MC
20-01-06, 17:58
Geplaatst door superdick
Voor je het weet maken ze je uit voor racisist of ben je plotseling aanhanger van Ayaan.

Er is 1 ding erger dan gediscrimineerd te worden en dat is onterecht racist genoemd te worden.

TonH
21-01-06, 00:09
Geplaatst door superdick
Tja als je inhoudelijk geen argumenten meer hebt gooi je het gewoon op de nickname.

Ik heb het aan den lijve ondervonden. Het probleem is groter dan we allemaal denken.
Ga maar eens praten op VMBO-scholen in grote steden. Hoe het daar is veranderd de laatste 10 jaar en hoe bv de homohaat weer terug van weg geweest is. Het is niet een enkele leraar die noodgedwongen opgestapt is maar meerdere. Mijn arbeidsvreugde was in elk geval al binnen 1 1/2 jaar vergalt.
Steek je kop maar in het zand en doe maar net of er niets aan de hand is. Voor je het weet maken ze je uit voor racisist of ben je plotseling aanhanger van Ayaan.

Ik steek m'n kop om de donder in geen zand. En toch moet je proberen e.e.a. eens een beetje in perspectief te zetten. Dat wordt in Nederland bijna niet meer gedaan, maar kan soms best opluchten.
30, 35 jaar geleden werden bij een leraar in Amsterdam de banden van z'n auto doorgesneden omdat hij een leerling strafwerk gaf. Een andere docent vond z'n kat dood. Geen incidenten, maar tekenend voor de sfeer op veel scholen toen. Ik heb homo-leraren gillend uit de klas zien weglopen omdat de kindertjes hen het bloed onder de nagels vandaan haalden om wat ze waren.
Ok, dat was toen. Maar waarom zouden we daar weer doorheen moeten? hoor je vaak vragen. Volgens mij zijn Nederlanders er nooit 'uit' geweest. Er waren altijd leerlingen op school die een homo-leraar tóch achter z'n rug uitscholden en gore verhalen hadden. En dat is nooit veranderd.
Een tijdje geleden was ik terug op een school in Drenthe. Ook daar moest je de, voornamelijk witte lieverdjes, niet te lang aankijken werd me verteld door een docent, want anders.... Herkenbaar?

Goed, twee keer wrong maakt geen right, maar die bijbelse uitdrukking met balken en splinters in ogen enzo is wél van toepassing. En een groot dorp als Amsterdam of Rotterdam staat altijd onder druk en elk incident zal altijd harder aankomen bij de omgeving. Maar of jij nou een 18-jarige boerenzoon bent die in de 'Kleine Bosjes' vakkundig in elkaar gemept wordt door je buurjongetjes, of die joodse man die altijd achter z'n rug nog hoort sissen "Jeudegie!!!"... of die man in de Diamantbuurt die hetzelfde overkomt... Ik zie het verschil niet, maar walg van al die zaken.

Ras, religie, minderwaardige cultuur? Bullshit en stoplappen om het onvermogen en misschien ook de onwil te maskeren om op te komen voor mensen die dat werkelijk nodig hebben.

Elien
21-01-06, 10:37
Geplaatst door superdick
Tja als je inhoudelijk geen argumenten meer hebt gooi je het gewoon op de nickname.

Ik heb het aan den lijve ondervonden. Het probleem is groter dan we allemaal denken.
Ga maar eens praten op VMBO-scholen in grote steden. Hoe het daar is veranderd de laatste 10 jaar en hoe bv de homohaat weer terug van weg geweest is. Het is niet een enkele leraar die noodgedwongen opgestapt is maar meerdere. Mijn arbeidsvreugde was in elk geval al binnen 1 1/2 jaar vergalt.
Steek je kop maar in het zand en doe maar net of er niets aan de hand is. Voor je het weet maken ze je uit voor racisist of ben je plotseling aanhanger van Ayaan.




toevallig werk ik op 3 verschillende VMBO scholen en begeleid inburgeraars in deze maatschappij door middel van opleiding en werk, en kom vaak bovengenoemde problemen tegen,dus mn kop in het zand steken doe ik niet maar het zou wel fijn zijn als er aandacht besteed wordt door de overheid aan dit probleem want het wordt alleen maar erger,homohaat heeft niks te maken met de hoge werkeloosheid,ligt heel ergens aan,begrijp ook niet waarom je dit erbij wil halen

super ick
21-01-06, 15:12
Geplaatst door TonH
Ik steek m'n kop om de donder in geen zand. En toch moet je proberen e.e.a. eens een beetje in perspectief te zetten. Dat wordt in Nederland bijna niet meer gedaan, maar kan soms best opluchten.
30, 35 jaar geleden werden bij een leraar in Amsterdam de banden van z'n auto doorgesneden omdat hij een leerling strafwerk gaf. Een andere docent vond z'n kat dood. Geen incidenten, maar tekenend voor de sfeer op veel scholen toen. Ik heb homo-leraren gillend uit de klas zien weglopen omdat de kindertjes hen het bloed onder de nagels vandaan haalden om wat ze waren.
Ok, dat was toen. Maar waarom zouden we daar weer doorheen moeten? hoor je vaak vragen. Volgens mij zijn Nederlanders er nooit 'uit' geweest. Er waren altijd leerlingen op school die een homo-leraar tóch achter z'n rug uitscholden en gore verhalen hadden. En dat is nooit veranderd.
Een tijdje geleden was ik terug op een school in Drenthe. Ook daar moest je de, voornamelijk witte lieverdjes, niet te lang aankijken werd me verteld door een docent, want anders.... Herkenbaar?

Goed, twee keer wrong maakt geen right, maar die bijbelse uitdrukking met balken en splinters in ogen enzo is wél van toepassing. En een groot dorp als Amsterdam of Rotterdam staat altijd onder druk en elk incident zal altijd harder aankomen bij de omgeving. Maar of jij nou een 18-jarige boerenzoon bent die in de 'Kleine Bosjes' vakkundig in elkaar gemept wordt door je buurjongetjes, of die joodse man die altijd achter z'n rug nog hoort sissen "Jeudegie!!!"... of die man in de Diamantbuurt die hetzelfde overkomt... Ik zie het verschil niet, maar walg van al die zaken.

Ras, religie, minderwaardige cultuur? Bullshit en stoplappen om het onvermogen en misschien ook de onwil te maskeren om op te komen voor mensen die dat werkelijk nodig hebben.

Dus wel je kop in het zand steken.

super ick
21-01-06, 15:23
Geplaatst door Elien
toevallig werk ik op 3 verschillende VMBO scholen en begeleid inburgeraars in deze maatschappij door middel van opleiding en werk, en kom vaak bovengenoemde problemen tegen,dus mn kop in het zand steken doe ik niet maar het zou wel fijn zijn als er aandacht besteed wordt door de overheid aan dit probleem want het wordt alleen maar erger,homohaat heeft niks te maken met de hoge werkeloosheid,ligt heel ergens aan,begrijp ook niet waarom je dit erbij wil halen

Ik heb het niet over inburgeraars. Lees mij topic maar eens terug. Ik heb het over Marokkaanse jeugd die groepsgewijs bezig zijn met het maken van antireclame voor de eigen mensen om het maar eens netjes te zeggen.
Ik zie ze dagelijks maar kennelijk mag er niets over gezegd worden of er wordt een voorbeeld aangehaald van een boer uit de achterhoek die gewelddadig is dus zijn het niet alleen de Marokkanen.
Ik weet echt wel dat het overgrote deel wel bijdraagt aan de maatschappij en zijn/haar plek gevonden heeft zonder zijn/haar identiteit te verliezen.
Maar het probleem is er en als je het gericht aan wilt pakken dan zal je het toch echt eerst moeten erkennen.
Met aanpakken bedoel ik niet alleen straffen maar ook strakker begeleiden desnoods naadloos vanaf school naar werk. Dropouts moeten niet meer geaccepteerd worden. Op staart rondhangen moet/mag geen keuze zijn!
Als er duizenden mensen uit het voormalig oostblok hierheen komen om te werken dan is dat werk er toch?

Elien
21-01-06, 19:31
Geplaatst door superdick
Ik heb het niet over inburgeraars. Lees mij topic maar eens terug. Ik heb het over Marokkaanse jeugd die groepsgewijs bezig zijn met het maken van antireclame voor de eigen mensen om het maar eens netjes te zeggen.
Ik zie ze dagelijks maar kennelijk mag er niets over gezegd worden of er wordt een voorbeeld aangehaald van een boer uit de achterhoek die gewelddadig is dus zijn het niet alleen de Marokkanen.
Ik weet echt wel dat het overgrote deel wel bijdraagt aan de maatschappij en zijn/haar plek gevonden heeft zonder zijn/haar identiteit te verliezen.
Maar het probleem is er en als je het gericht aan wilt pakken dan zal je het toch echt eerst moeten erkennen.
Met aanpakken bedoel ik niet alleen straffen maar ook strakker begeleiden desnoods naadloos vanaf school naar werk. Dropouts moeten niet meer geaccepteerd worden. Op staart rondhangen moet/mag geen keuze zijn!
Als er duizenden mensen uit het voormalig oostblok hierheen komen om te werken dan is dat werk er toch?


ik vat m al dat je het niet over inburgeraars hebt,maar ik zit midden in de doelgroep die keer op keer in de media verschijnt,terecht of onterecht,daarmee gaf ik aan dat mn KOP niet in de zand zit.

Je hebt helemaal gelijk hoor laten we ze gewoon net als de mensen uit de oostblok droppen bij de asperge velden en boven alle bedrijfs wc's,hoge werkeloosheid ook meteen opgelost :moe:

TonH
22-01-06, 00:09
Geplaatst door superdick
Dus wel je kop in het zand steken.

Hoezo?

Hawa
22-01-06, 10:57
Het incident in de Diamantbuurt op oudejaarsnacht is in de media weer behoorlijk overtrokken. Ten eerste heeft die Joodse mijnheer medegedeeld dat hij die betreffende nacht allang lag te slapen. Smorgens vroeg was er door zijn raam een kistje gegooid met een aantal lege vuurwerkdozen. Deze Joodse mijnheer zegt: Ik kan niet zeggen wie het gedaan hebben en vooral niet zeggen dat het Marokkaanse jongens zijn geweest. En verder wil ik niet in de publiciteit komen. Dus!!En ook dat hij nog nooit is uitgescholden.
Landelijk nieuws over uitzetting van gezinnen gebeurde in Oude-Pekela,hier in de provincie Groningen. Er zaten toen mensen,moeders en kinderen buiten onder tentzeil,ruzie met de buren,uithuis zetting.
Hier is de hulpverlening opgezet,hoe het met die mensen is afgelopen,weet ik niet. Maar dat is in Oost-Groningen,armoede troef. Geen werk,geen uitzicht niks. Terwijl de aardgasbel onder hun voeten ligt. Door de Melkertbanen zijn vele mensen hierdoor geholpen,maar door nieuw afbraak politiek van Balkenende 2,zijn ze weer terug bij af.En dan worden er vele bedrijven gesloten en verkassen naar de lagelonen landen. Overal wordt er gediscrimineerd ok onder blanken...

super ick
22-01-06, 13:00
Geplaatst door Elien
ik vat m al dat je het niet over inburgeraars hebt,maar ik zit midden in de doelgroep die keer op keer in de media verschijnt,terecht of onterecht,daarmee gaf ik aan dat mn KOP niet in de zand zit.

Je hebt helemaal gelijk hoor laten we ze gewoon net als de mensen uit de oostblok droppen bij de asperge velden en boven alle bedrijfs wc's,hoge werkeloosheid ook meteen opgelost :moe:

Nee lekker rond laten hangen en niets laten doen, daar worden ze wijzer van.
Ik bedoel dat als er werk is voor Poolse arbeiders als schilder, stukadoor, verhuizer, etc dan kan dat ook door onze eigen laaggeschoolde Nederlanders gedaan worden.
Ik zie dat als eerlijk werk. Op een eerlijke manier je geld verdienen. Helemaal niets mis mee.
Zoals jij direct laatdunkend begint over aspergevelden en wc's is tekenend voor de wijze waarop de gem. Nederlander er tegenaan kijkt. Die ligt liever op zijn nest dan dat hij asperges plukt. Dat is hem blijkbaar te min of hij wordt er te moe van.

De meeste problemen onder de jeugd worden veroorzaakt door de zgn. dropouts. Allemaal naar het VMBO Frans/Duits/etc.
Als ze echt niet kunnen leren hebben ze geen alternatief. Dan is het alternatief om er in een paar jaar goede vakmensen van te maken toch beter dan het huidige systeem?
Nu blijven ze leerplichtig in een systeem waarin ze niet uit de voeten kunnen. Lekker motiverend hoor.