PDA

Bekijk Volledige Versie : Meubelboer wordt moslim ’voor omzet’



Seif
17-01-06, 13:40
Meubelboer wordt moslim ’voor omzet’

Door MARC KRUYSWIJK

ALMERE - Prima godsdienst hoor, die islam. Frank van Wichen is sinds enkele maanden moslim.

,,Ik heb een keer of zes zo’n boekje doorgelezen, heb een paar keer met de imam gesproken en nu ben ik moslim.’’ De gewezen katholiek grinnikt erbij. Want het is hem er niet om te doen God in te ruilen voor Allah. Sterker, geloof boeit hem eigenlijk niet bijzonder. ,,Mensen mogen geloven wat ze willen. Het is mij te doen om de openstelling van mijn meubelwinkel. Zondag is geen rustdag voor moslims.’’

Dat zit zo. De laatste twee jaar mag zijn bedrijf, Franks Meubels en Antiek in Almere-Haven, op basis van het in ons land geldende winkelsluitingtijdensbesluitmaar twaalf zondagen per jaar geopend zijn. Te weinig, zegt Van Wichen, voor de slaapstad Almere. ,,Ik haal 40 tot 60 procent van mijn omzet van de zondag. Sinds ik dicht ben, eet ik mijn reserves op. De gemeente maakt mijn bedrijf kapot.’’ Door moslim te worden, kan Van Wichen ontheffing krijgen, zo hoopt hij. Misschien niet eerlijk, maar het doel heiligt de middelen. ,,Andere winkels zijn ook op zondag open en één van hen beroept zich op het feit dat hij moslim is. Ik vind het niet te verteren dat ik niet mag wat anderen wel mogen.’’

Van Wichen heeft de imam eerlijk verteld waarom hij moslim wilde worden en die vond het geen probleem. ,,Waarom zou ik er dan moeite mee hebben?’’ De gemeente noemt de stap ’nogal ongebruikelijk’. ,,Het lijkt me dat hij geen poot heeft om op te staan, maar hij moet de officiële beslissing afwachten.’’ Morgen krijgt hij uitsluitsel.

Bron: ad.nl (http://www.ad.nl/binnenland/article104298.ece)

labumba
17-01-06, 19:44
Van Wichen heeft de imam eerlijk verteld waarom hij moslim wilde worden en die vond het geen probleem. ,,Waarom zou ik er dan moeite mee hebben?

Welke Imam heeft u de toesteming gegeven? Ik ben ook een slager tijdens schaapfeest wil ik ook aan onze MOSLIM broeders vlees gaan verkopen.

Maar deze Mr van Wichen is gestoort,welke moslim/moslima komt bij jouw kopen.Had je de afspraak van de Imam niet bekeend moeten makem. jammer God dienst is niet bussness,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

God blees u

labumba

Vreemde_Vogel
17-01-06, 20:35
Geplaatst door labumba
Van Wichen heeft de imam eerlijk verteld waarom hij moslim wilde worden en die vond het geen probleem. ,,Waarom zou ik er dan moeite mee hebben?

Welke Imam heeft u de toesteming gegeven? Ik ben ook een slager tijdens schaapfeest wil ik ook aan onze MOSLIM broeders vlees gaan verkopen.

Maar deze Mr van Wichen is gestoort,welke moslim/moslima komt bij jouw kopen.Had je de afspraak van de Imam niet bekeend moeten makem. jammer God dienst is niet bussness,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

God blees u

labumba

In principe hoeft ie niemand toestemming te vragen om moslim te worden. :loens:

Soldim
17-01-06, 21:45
Geplaatst door labumba

Maar deze Mr van Wichen is gestoort,welke moslim/moslima komt bij jouw kopen.Had je de afspraak van de Imam niet bekeend moeten makem. jammer God dienst is niet bussness,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,


Ik weet zeker dat Dhr Van Wichen ruimdenkend genoeg is om zijn winkel, onafhankelijk van de dag van de week, open te stellen voor kooplustigen met welke religieuze achtergrond dan ook.

_h4T3D_sE7eN
17-01-06, 22:59
Als zijn wens om ontheven te worden niet wordt gehonoreerd, staat ie nog sterker: de gemeente kan niet bepalen wie wel en wie niet moslim kan worden.

Evenmin de imam.

Vraag me toch af op welke grond er wordt gesuggereerd dat ie geen poot heeft om op te staan.



(Ik blijf het een verwerpelijk iets vinden. Jezelf moslim noemen om zaken te kunnen doen.)

_h4T3D_sE7eN
17-01-06, 23:17
Geplaatst door puntje
Nou, het is gewoon een ingenieus idee. De man gelooft die larie niet, dus zal hij er ook niet voor worden gestraft. Hij gelooft in omzet. Net als de islamitische slager van om de hoek, die op vrijdag ook de deuren voor publiek geopend heeft. Niets mis mee.

(Ik prefereer zelf wel een rustdag in de week en ben ook voor een algemene naleving ervan. Maar dat is mijn nederige mening.)

Jouw mening is larie.

_h4T3D_sE7eN
17-01-06, 23:21
Geplaatst door puntje
Daarom zeg ik ook nederige.
We zijn niet allen onfeilbaar, broeder!

Nederig maakt niet per definitie larie. Die van jouw is gewoon larie.

_h4T3D_sE7eN
17-01-06, 23:51
Please, bespaar me. :hihi: