PDA

Bekijk Volledige Versie : Extra geld vier steden voor Marokkaanse jongeren



barfly
17-01-06, 21:47
DEN HAAG - De vier grote steden mogen de komende twee jaar 5 miljoen euro extra verdelen waarmee ze maatregelen kunnen nemen om Marokkaanse jongeren op het rechte pad te houden. De jaren daarna krijgen ze van het Rijk structureel 6 miljoen euro voor dit doel.

Dat heeft minister Donner van Justitie onlangs aan Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht laten weten. Het ministerie heeft dat dinsdag naar buiten gebracht.

Crimineel gedrag

Aanleiding voor het extra geld is de relatief hoge mate van crimineel gedrag onder de Nederlandse jongeren van Marokkaanse afkomst. Donner noemt dit een "hardnekkig en persistent probleem, dat wordt beïnvloed door enerzijds sociaal-economische factoren van een deel van de populatie en anderzijds door culturele factoren."

Volgens de bewindsman is een opeenhoping van problemen ontstaan die zich voordoet in delen van de grote steden. Hij wil dat de steden een bestuurlijke en strafrechtelijke aanpak in gang zetten.

Veelplegersbeleid

Het is een aanvulling op het veelplegersbeleid dat de afgelopen jaren in gang is gezet, waarbij criminelen die vaker in de fout gaan sneller en intensiever worden aangepakt.

Samen met de hoofdofficieren van justitie moeten de gemeenten maatwerk gaan bedenken voor de Marokaanse jongeren. Ook moeten volgens hem nadrukkelijk de Marokkaanse gemeenschap en buurten bij de plannen worden betrokken.

Het extra geld wordt verdeeld op basis van het aantal Marokkaanse inwoners van 12 tot 24 jaar per stad. Amsterdam krijgt met 2 miljoen euro verreweg het grootste deel van het geld (44 procent). Rotterdam krijgt ruim 1 miljoen, Den Haag 750.000 en Utrecht 690.000 euro.

Prestatieafspraken

Donner wil dat de grote steden aanvullende prestatieafspraken met het Rijk over de besteding van het extra geld. Ook worden de effecten gemonitord.

Bron: nu.nl (http://www.nu.nl/news/658424/11/Extra_geld_vier_steden_voor_Marokkaanse_jongeren.h tml)

Koel Marokkanen zijn weer in en er is weer geld voor! :p

observer
18-01-06, 00:02
ben bang dat dat niet het beeld is wat gezien zal worden

eerder als reactie op angst voor rellen

..zapper
18-01-06, 07:29
Haha, ja dat ze nog wat breder uitmeten hoeveel geld ze extra in een bepaalde bevolkingsgroep gaan steken. Dat bevordert vast het beeld van de absoluut niet op geld beluste ende knijperige Nederlander.
Zelf heb ik het idee dat het juist vooruit gaat. Gezeik zal er altijd blijven, autochtonen zijn immers ook geen lieverdjes.

Volgens mij is het overigens een grote afleidingsmanouvre van Amsterdam omdat ze zich geen raad weten met al die moorden waarbij geen Marokkanen betrokken zijn (toch?).

nard
18-01-06, 07:58
Geplaatst door appieman
Zonde dat er geld nodig is voor Marokkaanse jeugd, alsof het geen normale mensen zijn, net een soort gehandicapten die extra behandeling krijgen. Hsouma.


...... en er is al zoveel multicultureel belastinggeld ingepompt de achterliggende jaren. Blijkbaar vruchteloos.

De kinderen zijn nu groot geworden, wie garandeert mij dat deze paar miljoen wél gaat werken?

observer
18-01-06, 08:03
je zal maar een jonge marokkaan zijn en vandaag in amsterdam moeten solliciteren

Elsschot
18-01-06, 13:52
Geplaatst door observer
je zal maar een jonge marokkaan zijn en vandaag in amsterdam moeten solliciteren

gek he, als ik solliciteer dan verwacht men van mij dat ik daarvoor ook zal verhuizen. Het is dus wel van belang om je neus eens buiten je ghetto te steken om verder op de maatschappelijke ladder te kunnen klimmen

observer
18-01-06, 15:54
Geplaatst door Elsschot
gek he, als ik solliciteer dan verwacht men van mij dat ik daarvoor ook zal verhuizen. Het is dus wel van belang om je neus eens buiten je ghetto te steken om verder op de maatschappelijke ladder te kunnen klimmen nederlanders zijn berucht honkvast was vorig in florida en daar komen elke dag 100 plus mensen uit andere staten aan om te komen wonen en werken

Soldim
18-01-06, 16:03
Geplaatst door observer
nederlanders zijn berucht honkvast was vorig in florida en daar komen elke dag 100 plus mensen uit andere staten aan om te komen wonen en werken

en 200 bejaarden om te komen vegeteren :D