PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Iran steunt Palestijnse militaire fracties'



IbnRushd
20-01-06, 15:05
‘Iran steunt Palestijnse militaire fracties'
ANP

DAMASCUS - De Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad heeft zijn steun betuigd aan alle militaire Palestijnse fracties die tegen Israël vechten. ‘De Palestijnen zullen overwinnen door hun standvastigheid, hun opofferingen en door hun moed’, aldus de Iraanse president.

Ahmadinejad had vrijdag een ontmoeting met militante Palestijnen, onder wie de leiders van de radicale groeperingen de Islamitische Jihad en Hamas.

De uitspraken komen enkele uren nadat de Israëlische minister van Defensie Shaul Mofaz Iran en Syrië had beschuldigd van betrokkenheid bij de zelfmoordaanslag donderdag in Tel Aviv. Alleen de dader kwam om het leven, 31 personen raakten gewond.

Uit een opiniepeiling bleek gisteren dat de meeste Israëliërs voorstander zijn van een militaire aanval op nucleaire installaties in Iran. Dat moet gebeuren als diplomatieke middelen niet helpen om Teheran over te halen van zijn kernprogramma af te zien.

Op de vraag of Israël Iran moet aanvallen ondanks het risico van een vergelding, antwoordde 49 procent van de ondervraagden positief. Ongeveer 40 procent antwoordde met ‘nee', terwijl 11 procent geen mening had.

De waarnemend Israëlische premier Ehud Olmert waarschuwde dinsdag Teheran dat Israël niemand toestaat massavernietigingswapens te verkrijgen die de joodse staat in zijn bestaan bedreigen.

Israël bombardeerde in 1981 de Iraakse kernreactor in Osirak, omdat die gebruikt zou worden voor het maken van kernwapens.

www.volkskrant.nl

Elsschot
20-01-06, 15:10
Echt heel slim van de Palestijnen om zich openlijk te laten steunen door het Iraanse regime dat, op zijn zachtst gezegd, hierdoor niet echt de Palestijnse zaak er gunstiger door laat uitzien

IbnRushd
20-01-06, 15:13
Geplaatst door Elsschot
Echt heel slim van de Palestijnen om zich openlijk te laten steunen door het Iraanse regime dat, op zijn zachtst gezegd, hierdoor niet echt de Palestijnse zaak er gunstiger door laat uitzien

Peres: onderhandelingen met Hamas denkbaar
Uitgegeven op vrijdag 20 januari 2006 om 15:30:20

(Novum/AP) - Israël is volgens Shimon Peres bereid te onderhandelen met de radicale Palestijnse moslimgroep Hamas, als die na de komende Palestijnse verkiezingen het geweld afzweert.

De Hamas krijgt volgens de laatste peiling bij de woensdag te houden parlementsverkiezingen 30 procent van de stemmen en de regerende Fatah-partij 32 procent. Als de Hamas deel gaat uitmaken van de regering zullen de vooruitzichten op vrede er niet beter op worden en Peres zei vrijdag voor de Israëlische radio dat onderhandelingen met de Hamas onder de huidige omstandigheden uitgesloten zijn.

"We praten niet met iemand die met een geweer of een bom naar onderhandelingen komt", aldus Peres, die de Arbeidspartij onlangs verliet voor de nieuwe middenpartij Kadima, die naar verwachting de eind maart te houden Israëlische parlementsverkiezingen wint. Toen hem werd gevraagd wat er gebeurt als de Hamas het geweld afzweert en zijn streven naar de vernietiging van de staat Israël opgeeft zei Peres: "Als de tijger een kat wordt is hij een kat en geen tijger. We vechten niet tegen een naam, we vechten tegen een situatie. Als de situatie verandert, wat doet een naam er dan toe."

De Hamas heeft in zijn verkiezingscampagne gezegd vredesonderhandelingen met Israël uit te sluiten, maar heeft ook blijk gegeven van pragmatisme. De groep is verantwoordelijk voor tientallen zelfmoordaanslagen in Israël, maar heeft zich het afgelopen jaar grotendeels onthouden van geweld. De Palestijnse leider Mahmoud Abbas heeft de hoop uitgesproken dat de Hamas na de verkiezingen een gematigder koers gaat varen.

Kadima haalt volgens de laatste peilingen bij de Israëlische parlementsverkiezingen 41 tot 43 zetels. De Arbeidspartij staat op negentien tot twintig zetels. Een week geleden waren dat er nog zestien of zeventien. Likud haalt volgens een peiling van de krant Haaretz zeventien zetels, vier zetels winst ten opzichte van vorige week, maar volgens een peiling van de krant Maariv veertien, twee minder dan de krant vorige week voorspelde.

nieuws.nl

Elsschot
20-01-06, 15:18
als die na de komende Palestijnse verkiezingen het geweld afzweert.

Hamas zonder geweld, jaja..

IbnRushd
20-01-06, 15:20
Geplaatst door Elsschot
Hamas zonder geweld, jaja..

Waarom niet?

Turkish_boy
20-01-06, 16:03
Geplaatst door IbnRushd
Waarom niet?

Omdat onze amerikaanse vriendje dat zegt net als zijn regering...

:lol:

Onno26
20-01-06, 17:24
Echt heel slim van de Palestijnen om zich openlijk te laten steunen door het Iraanse regime

De Palestijnen doen altijd hun uiterste best om sympathie te verspelen met domme acties.
denk bevoorbeeld aan hun steun aan Saddam tijdens golfoorlog 1 (toen echt alle arabische landen voor ingrijpen waren)

TENACH
20-01-06, 20:03
Geplaatst door Onno26
De Palestijnen doen altijd hun uiterste best om sympathie te verspelen met domme acties.
denk bevoorbeeld aan hun steun aan Saddam tijdens golfoorlog 1 (toen echt alle arabische landen voor ingrijpen waren)

Domme acties?
Laten we het houden op het feit dat ze niet zo hypocriet zijn als de meeste landen. Landen die geen ballen hebben om te zeggen wat ze denken. Het feit dat hun stelling je niet aanstaat of dat ze door hun stelling niet de corrupte wereldopinie achter hun geschaart krijgen, is hun verantwoordelijkheid.

Ik zou zeggen, hypocriet door het leven gaan is ook niet alles :fuckit:

Onno26
20-01-06, 21:04
Symaptie hebben ze geen ruk aan ze willen enkel zelfbeschikking in de breedste zin van het woord

Ja, en laat die zelfbeschikking nou net afhankelijk zijn van de welwillendheid van de landen die het voor het zeggen hebben.
Die tegen de schenen te schoppen door steeds de 'bad guy' te steunen is erg dom. Zeker als je je realiseert dat Iran net als Irak vroeger of later een regime change te wachten staat. Dus steun van Iran is hoe dan ook korte termijn.

.
(kun je uberhaupt denken?)

huh?


Begrijp me goed, geen enkel volk ras heeft het recht de ander te onderdrukken bezetten.Ik ben daarom ook tegen China dat het leven zuur maakt van de Nepalezen

Ben ik helemaal met je eens.


Maar dat zal jou een worst wezen...(tot je zelf in zo'n situatie komt.)

Dankje voor het voor mij denken. Maar das echt nergens voor nodig.

TENACH
20-01-06, 21:05
Geplaatst door BaTTaTaaa
Tip vd dag voor TENACH:sjgeer je baard af man eerdaag zit je in polen maanden naar hardrock muziek te luisteren.

Geen probleem. Ik hou van hardrock. Mocht ik geen zin hebben om te luisteren, dan stop ik mijn mooie krullen in mn oren. Altijd lekker handig.
Overigens heb ik ook krullen in mn reet, in geval van nood por ik ze in mn poepkanaal.

Onno26
20-01-06, 21:10
Domme acties?

Ja, domme acties. De hulp van zij die je kunnen helpen verspelen voor hulp van diegenen die niets voor je kunnen doen is een domme actie.


Laten we het houden op het feit dat ze niet zo hypocriet zijn als de meeste landen. Landen die geen ballen hebben om te zeggen wat ze denken. Het feit dat hun stelling je niet aanstaat of dat ze door hun stelling niet de corrupte wereldopinie achter hun geschaart krijgen, is hun verantwoordelijkheid.

Dat het hun verantwoordelijkheid is is duidelijk.
Jij noemt de andere landen hypocriet, mag ik je vragen waarom?
Omdat ze de Palestijnen niet onvoorwaardelijk steunen?
Zou dat misschien te maken kunnen hebben met "domme acties", e.g. het steunen van de verkeerde regimes, zelfmoordaanslagen en andere sympathiewegnemlende acties.