PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlands op straat verplicht



Pagina's : [1] 2

Bar
21-01-06, 00:14
Nederlands op straat verplicht.

http://www.krux.nl/uploadedImgs/NEWS/burgerschapcode.jpg

Stadsbestuur lanceert zeven nieuwe gedragsregels.

De Rotterdam-code heet het. Geen spannend boek maar een ‘manifest over integratie en burgerschap’.

Rotterdam, de stad van Pim Fortuyn en 160 verschillende culturen, heeft een burgerschapscode opgesteld. Zeven gedragsregels waarvan het gemeentebestuur wil dat iedereen deze kent én naleeft.

De regels zijn gebaseerd op de Nederlandse Grondwet, zegt wethouder Leonard Geluk (CDA, integratie) en zijn aangevuld met de resultaten van de – soms heftige – islamdebatten van vorig jaar.

Zo dient iedereen volgens de nieuwe gedragscode in de openbare ruimte Nederlands te spreken. ‘Op school, op het werk, op straat en in het buurthuis.’ Geluk: “Veel autochtone Rotterdammers voelen zich ‘unheimisch’ als op straat buitenlands wordt gesproken.”

Ook wil de Rotterdam-code dat ‘wij onze kinderen grotendeels in het Nederlands opvoeden’. “Het zijn duidelijke normen die wij stellen, geen wetten die we kunnen afdwingen. Dit is de richting die wij in deze stad op willen,” aldus Geluk.

De wethouder voegt eraan toe dat de gemeente van plan is het algehele subsidiebeleid te toetsen aan de leefregels. De komende tijd gaat hij, samen met Leefbaar-wethouder Van den Anker, op pad om het manifest aan de man te brengen. Ook vindt hij het geen slecht idee als in de toekomst nieuwe Rotterdammers bij aankomst de code ondertekenen. Na de verkiezingen beslist de gemeenteraad over het plan.

7 regels

Rotterdammers nemen verantwoordelijkheid voor de stad en voor elkaar en discrimineren niet;
gebruiken Nederlands als gemeenschappelijke taal;
accepteren geen radicalisering en extremisme;
voeden hun kinderen op tot volwaardige burgers;
behandelen vrouwen gelijk aan mannen en met respect;
behandelen homoseksuelen gelijk aan heteroseksuelen en met respect;
behandelen (anders-) gelovigen en niet-gelovigen gelijk en met respect.

starttijd=00:00:00&speelduur=00:00:00



Bron: Algemeen Dagblad, Vrijdag 20 januari 2006.

tr_imparator
21-01-06, 00:38
Ik praat wat ik wil ja. :moe:


en nu een pizza in de oven gooien. :D

barfly
21-01-06, 00:42
Zolang iedereen lief lacht en gedienstig is als ik met mijn euro's smijt, is 't goed.

tr_imparator
21-01-06, 00:46
Geplaatst door barfly
Zolang iedereen lief lacht en gedienstig is als ik met mijn euro's smijt, is 't goed.

Ik heb toch liever dat mensen zijn en doen zoals ze zijn.

~Panthera~
21-01-06, 01:06
kortom: Ga allemaal het liefst gewoon dood. :moe:
Leven en alles wat er maar enigsinds nog mee te maken heeft is verboden.

Ben ik blij dat ik niet in Rotterdam woon zeg ! Heerlijk ! :D

tr_imparator
21-01-06, 01:07
Geplaatst door puntje
Wat goed zeg!
Zal het iig niet ten koste van de verkiezingsresultaten zijn.




Niets mis met die regels, toch?
Of moet ik ook Koeterwaalsch gaan lullen op straat?

Van mijn part mogen er nog een paar regels bij:

* Geen boomcars buiten de daarvoor aangewezen kleuterplaatsen.
* Geen gerook op straat, noch in de daarvoor bestemde ruimten in openbare gebouwen, als daar geen ruimte bestemd is voor niet-rokers.
* Geen (onnodig) geschreeuw op straat door kinderen en dromkaards.
* Geen onnodige werkzaamheden vóór 11:00 uur.
* Verbouwingen alleen gedurende een half jaar in een tijdsbestek van 5 jaar. Dit om de buurt niet onnodig te belasten.


Je wordt oud zie ik. :lekpuh:

TonH
21-01-06, 01:34
Geplaatst door Bar
Nederlands op straat verplicht.



Dit is echt te achterlijk voor woorden. Wanneer ik die Geluk wat van z'n moeder wil vertellen zal ik dat heus in keurig ABN doen. Eens zien of hij dat nog verstaat met dat rare accent daar.

En verder zeg ik met Imp: Ik praat wat ik wil ja. :moe:

~Panthera~
21-01-06, 01:45
Geplaatst door TonH
En verder zeg ik met Imp: Ik praat wat ik wil ja. :moe:


Precies: talk to the hand. :haha:

TonH
21-01-06, 01:45
Geplaatst door puntje
Dus het is om te leven een vereiste dat je je uitdrukt in een tongval die de meerderheid niet begrijpt?
Of uit het leven zich pas wanneer je volop discrimineert?
Of is dé levensuiting bij uitstek misschien het potenrammen?

Als je wat anders wilt zeggen: wat dan?

Jij hebt er geen donder mee te maken wanneer ik door die k*tgoot daar loop en in het Grieks m'n vrouw wat vraag.

Wanneer je DAAR al een probleem mee hebt, jammer dan. Your problem, not mine... :fuckit2:



The mou, ik kan er echt niet bij dat zelf hierover nu al serieus een discussie wordt gevoerd en maatregelen worden genomen door de overheid... :moe:

~Panthera~
21-01-06, 01:49
Geplaatst door puntje
Dus het is om te leven een vereiste dat je je uitdrukt in een tongval die de meerderheid niet begrijpt?
Of uit het leven zich pas wanneer je volop discrimineert?
Of is dé levensuiting bij uitstek misschien het potenrammen?

Als je wat anders wilt zeggen: wat dan?

Ok: jensen ze alle Amerikanen en Engelsen er van de zomer ook even uit dan ? nee dus.
Discrimineer je als je wat ? om 4 uur je wekker afgaat ?
Potenrammen ? sorry, wordt meestal door blanke persoontjes gedaan, die ook een raar trekje hebben van de rechterhand.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Bovendien heeft niemand er een fuck mee te schaften hoe en wat ik praat.
Het is hier verdomme geen Weimarrepubliek. :moe:

Soldim
21-01-06, 01:51
Geplaatst door TonH
Jij hebt er geen donder mee te maken wanneer ik door die k*tgoot daar loop en in het Grieks m'n vrouw wat vraag.


Precies! Bovendien zou dat finiancieel gezien zeer slecht voor me zijn: m'n Franse vrouw in het Nederlands vertellen dat een handtasje van 230 euro te duur is zal geen indruk maken ;)

Afgezien daarvan, ben niet van plan me in die kookgoot te begeven :p

TonH
21-01-06, 01:53
Geplaatst door puntje
Eshugoro eshemagas gematalamo andabaka. :wink:

Maar geen zwijn komt na wat er gesmoeld wordt.

Wat lopen jullie achter, zeg!
"Alles moet kunnen!"
Wat jullie willen is in de jaren 60 al ingevoerd, hoor!

En ik begin oud te worden. Hahahahaha!
Het is goed met jullie!

Wie heeft er nou over "Alles moet kunnen!"

Ik ontzeg een ieder het recht om zich te bemoeien met welke taal ik op straat gebruik. En daarmee bedoel ik ook echt iedereen.

Kledingvoorschriften, taalvoorschriften. Doe er alsjeblieft zo snel mogelijk een hek om en gooi alsjeblieft die sleutel van dit gekkenhuis weg.

Ik stuur nog wel eens een kaartje of stuur een pakketje zenuwpillen voor de 'gelukkige' achterblijvers.

~Panthera~
21-01-06, 01:54
Geplaatst door TonH
Wie heeft er nou over "Alles moet kunnen!"

Ik ontzeg een ieder het recht om zich te bemoeien met welke taal ik op straat gebruik. En daarmee bedoel ik ook echt iedereen.

Kledingvoorschriften, taalvoorschriften. Doe er alsjeblieft zo snel mogelijk een hek om en gooi alsjeblieft die sleutel van dit gekkenhuis weg.

Ik stuur nog wel eens een kaartje of stuur een pakketje zenuwpillen voor de 'gelukkige' achterblijvers.


Hebbie nog een koffer over ???? :schreeuw:

Tering zeg, t moet niet gekker worden hier. :moe:

~Panthera~
21-01-06, 01:55
Geplaatst door Soldim
Precies! Bovendien zou dat finiancieel gezien zeer slecht voor me zijn: m'n Franse vrouw in het Nederlands vertellen dat een handtasje van 230 euro te duur is zal geen indruk maken ;)



Komt je verdomme nog duur te staan ! :haha:

~Panthera~
21-01-06, 01:58
Geplaatst door puntje
Jawohl, Herr Oberst-Standartenführer! :nl:


Zie onderschrift. :haha:

TonH
21-01-06, 01:59
Geplaatst door Soldim
Precies! Bovendien zou dat finiancieel gezien zeer slecht voor me zijn: m'n Franse vrouw in het Nederlands vertellen dat een handtasje van 230 euro te duur is zal geen indruk maken ;)

Afgezien daarvan, ben niet van plan me in die kookgoot te begeven :p

Yep. Dat krijg ik er op z'n Nederlands niet eens snel genoeg uit om de koop voor te zijn... :p

Nu ik er over denk: op z'n Grieks ook niet... In geen enkele taal, vrees ik ;)

TonH
21-01-06, 02:02
Geplaatst door puntje
Ik wilde je niet boos maken, Pusti!
Van mij mag je lullen wat je wilt, met wie je wilt.
En sinds wanneer is de k*tgoot een openbaare ruimte?
Dan zou je daar dus ook niet mogen roken!

Ik beroep mij hierbij op regel 5.


Weet ik veel wat voor ruimte die goot is. Ben er nooit geweest. En wat heeft gelijkheid tussen man en vrouw daar mee te maken?

~Panthera~
21-01-06, 02:10
Geplaatst door TonH
Weet ik veel wat voor ruimte die goot is. Ben er nooit geweest. En wat heeft gelijkheid tussen man en vrouw daar mee te maken?


Het is verplicht NAAST elkaar door die goot te lopen daar. :haha:

Orakel
21-01-06, 09:11
Geplaatst door Bar
[B]Nederlands op straat verplicht.

“Veel autochtone Rotterdammers voelen zich ‘unheimisch’ als op straat buitenlands wordt gesproken.”

:slapen:

"Joh, dis eg sjo krom, da' kennik egnie meer hendelem hoorrr".

freya
21-01-06, 16:58
Gevonden op het forum van Nieuw rechts, gepost door Michiel van de administratie:

« Gepost op: 01 Februari, 22:28 2004 »

--------------------------------------------------------------------------------
CD “Spreek Nederlands”; Armando met Michiel Smit

Donderdagavond 12 februari is de feestelijke presentatie van de CD ‘Spreek Nederlands’! Deze CD is speciaal geproduceerd voor de “Spreek Nederlands” campagne van Jong Rechts (jongerenorganisatie van Nieuw Rechts).

De Rotterdamse zanger Armando zal op deze avond het lied zingen als start van de ‘Spreek Nederlands’ campagne van Jong Rechts. Het eerste exemplaar van de CD zal door Koen Berghuis (voorzitter Jong Rechts) aan Michiel Smit (partijvoorzitter Nieuw Rechts) worden overhandigd, die ook zelf te horen is in het lied. Berghuis en Smit zullen ook beide een korte toespraak houden over deze campagne.

Spreek Nederlands ... la la la ... doe me een lol ...
Spreek Nederlands ... la la la ... want de maat is vol!

Met deze CD probeert Jong Rechts het verzet aan te wakkeren bij de Nederlandse jongeren tegen de multiculturele ideologie. Volgens de jongeren van Nieuw Rechts moet op scholen verplicht Nederlands worden gesproken. Dit zou in schoolreglementen moeten worden opgenomen.
:moe: :moe: :moe: :moe: :moe: :moe: :moe: :moe:


Mijn zoon heeft dit nr ooit ergens gedownload, samen met het nr "o jee, o jee, alweer een moskee"

Dit is GEEN grapje, ik herhaal: dit is GEEN grap

:moe: :moe: :moe: :moe: :moe: :moe: :moe: :moe:

dr SiliconValley
21-01-06, 17:05
Geplaatst door puntje
Feit neemt niet weg dat er mensen zijn die zich niet meer thuis voelen.
Wat moeten die?


oprotten naar verweggistan? :nl: :zwaai:

Bar
21-01-06, 18:42
Geplaatst door freya

Mijn zoon heeft dit nr ooit ergens gedownload, samen met het nr "o jee, o jee, alweer een moskee"

Dit is GEEN grapje, ik herhaal: dit is GEEN grap

:moe: :moe: :moe: :moe: :moe: :moe: :moe: :moe:

Vervelend voor je, zo'n ultrarechtse bloedverwant. :droef:

freya
21-01-06, 21:24
Geplaatst door Bar
Vervelend voor je, zo'n ultrarechtse bloedverwant. :droef:

:haha:

Heb je wel eens gehoord van anti-fascisten die Nieuw Rechts nauwgezet in de gaten houden?


We hebben dus samen in een deuk gelegen :tik:

freya
21-01-06, 21:27
'Gedragscode Verdonk is discriminerend'
Uitgegeven op zaterdag 21 januari 2006 om 20:51:49

(Novum) - Een lid van de Jonge Democraten heeft bij het Meldpunt Discriminatie een klacht ingediend tegen minister voor Integratie Rita Verdonk. Dat maakt de jongerentak van D66 zaterdag bekend. De 27-jarige Jeroen Adema is van Duitse afkomst en voelt zich gediscrimineerd door de oproep van Verdonk om op straat alleen Nederlands te spreken.

De minister heeft volgens Adema niet het recht hem het gebruik van de Duitse taal in de openbare ruimte te ontzeggen. "Integratie is geen uitsluiting", laat hij zaterdag weten. De klacht van Adema wordt door de Jonge Democraten gesteund. De D66-jongeren vinden dat Verdonk met haar voorstel voor gedragsregels geen respect voor allochtonen toont. "Zonder respect kan nooit sprake zijn van integratie", zegt woordvoerder Bram Fokke.

Minister Verdonk zei zaterdag op een VVD-congres over integratie dat Nederland een gedragscode nodig heeft. In deze code moeten regels worden opgenomen over het nemen van verantwoordelijkheid en over discriminatie. Verder wordt er gevraagd het Nederlands als gemeenschappelijke taal te gebruiken en anders-gelovigen en niet-gelovigen 'gelijk en met respect' te behandelen. De gemeente Rotterdam heeft donderdag een dergelijke gedragscode gepresenteerd. Deze code dient als basis voor het nieuwe integratiebeleid van de gemeente.

http://www.nieuws.nl/159288

Amenzu
21-01-06, 23:01
Op een geven moment wilde de EU haar materiaal enkel in drie talen uitgeven (Engels, Frans en Duits). Dat zou veel geld besparen, omdat alles wat ze uitgeven naar alle talen vertaald moet worden.

Denemarken was op dat monet aan de leiding. Dit is wat ze zeiden: We hebben geen problemen mee, als de englsen de Franse en de Fransen de Duitse versie krijgen.

Bar
21-01-06, 23:05
Geplaatst door freya
:haha:

Heb je wel eens gehoord van anti-fascisten die Nieuw Rechts nauwgezet in de gaten houden?


We hebben dus samen in een deuk gelegen :tik:

Tja, dreuge humor "ist nicht Jedermans sache".

Wizdom
21-01-06, 23:56
Waar blijft de cultuur politie? Krijgen ze wel of geen stokken...

TonH
22-01-06, 02:06
Geplaatst door Wizdom
Waar blijft de cultuur politie? Krijgen ze wel of geen stokken...

Ik hoop dat ze stokken krijgen, dan weet ik daar wel een plekje voor... op z'n Grieks za'k maar zegge... :duivels:

Gerard074
22-01-06, 09:39
Geplaatst door Wizdom
Waar blijft de cultuur politie? Krijgen ze wel of geen stokken...

die zijn op snuffelstage in een aantal landen waar dit onderdeel van de politie al enige tijd functioneert, daar zal ook beslist worden of er stokken worden verstrekt.

Wide-O
22-01-06, 10:16
Agent: "Wàt zei u daar meneertje ?"
Passant: "Ik zei: shit, ik trap in een vokking hondedrol"
Agent: "Dat komt u op een boete van € 50,00 te staan meneertje"

:maf:

freya
22-01-06, 11:56
Als er boetes komen op niet Nederlands praten, wordt het Museumplein in Amsterdam een goudmijntje :tik:


Totdat alle toeristen wegblijven natuurlijk :(

Sallahddin
22-01-06, 12:41
Geplaatst door Bar
Nederlands op straat verplicht.

http://www.krux.nl/uploadedImgs/NEWS/burgerschapcode.jpg

Stadsbestuur lanceert zeven nieuwe gedragsregels.

De Rotterdam-code heet het. Geen spannend boek maar een ‘manifest over integratie en burgerschap’.

Rotterdam, de stad van Pim Fortuyn en 160 verschillende culturen, heeft een burgerschapscode opgesteld. Zeven gedragsregels waarvan het gemeentebestuur wil dat iedereen deze kent én naleeft.

De regels zijn gebaseerd op de Nederlandse Grondwet, zegt wethouder Leonard Geluk (CDA, integratie) en zijn aangevuld met de resultaten van de – soms heftige – islamdebatten van vorig jaar.

Zo dient iedereen volgens de nieuwe gedragscode in de openbare ruimte Nederlands te spreken. ‘Op school, op het werk, op straat en in het buurthuis.’ Geluk: “Veel autochtone Rotterdammers voelen zich ‘unheimisch’ als op straat buitenlands wordt gesproken.”

Ook wil de Rotterdam-code dat ‘wij onze kinderen grotendeels in het Nederlands opvoeden’. “Het zijn duidelijke normen die wij stellen, geen wetten die we kunnen afdwingen. Dit is de richting die wij in deze stad op willen,” aldus Geluk.

De wethouder voegt eraan toe dat de gemeente van plan is het algehele subsidiebeleid te toetsen aan de leefregels. De komende tijd gaat hij, samen met Leefbaar-wethouder Van den Anker, op pad om het manifest aan de man te brengen. Ook vindt hij het geen slecht idee als in de toekomst nieuwe Rotterdammers bij aankomst de code ondertekenen. Na de verkiezingen beslist de gemeenteraad over het plan.

7 regels

* Rotterdammers nemen verantwoordelijkheid voor de stad en voor elkaar en discrimineren niet;
* gebruiken Nederlands als gemeenschappelijke taal;
* accepteren geen radicalisering en extremisme;
* voeden hun kinderen op tot volwaardige burgers;
* behandelen vrouwen gelijk aan mannen en met respect;
* behandelen homoseksuelen gelijk aan heteroseksuelen en met respect;
* behandelen (anders-) gelovigen en niet-gelovigen gelijk en met respect.


Bron: Algemeen Dagblad, Vrijdag 20 januari 2006.




In bed ook?hahaha....NLs praten verplicht!!!
Dromen mag voortaan slechts in het NLs ok???
Waar gaan we heen ,zeg!
Smeerlappen gewoon.....

Julien
22-01-06, 13:17
ook al spreek ik zelf ook vaak geen Nederlands op straat (als ik met familie ben), ik vind het niet eens zo'n gek idee.

hallo, je bent hier in Nederland en je hebt de Nederlandse nationaliteit, dan is het niet vreemd dat je gewoon de Nederlandse taal spreekt op een aantal plekken zoals scholen en openbare gebouwen.

Dat toeristen geen Nederlands praten is natuurlijk een ander verhaal en heel normaal.

TonH
22-01-06, 13:39
Geplaatst door Julien
ook al spreek ik zelf ook vaak geen Nederlands op straat (als ik met familie ben), ik vind het niet eens zo'n gek idee.

hallo, je bent hier in Nederland en je hebt de Nederlandse nationaliteit, dan is het niet vreemd dat je gewoon de Nederlandse taal spreekt op een aantal plekken zoals scholen en openbare gebouwen.

Dat toeristen geen Nederlands praten is natuurlijk een ander verhaal en heel normaal.

Prima om Nederlands als voertaal nog eens te benadrukken op scholen en gemeentehuizen etc. (Geldt dat dan ook voor de Universiteiten? Wordt daar weer verplicht op die Engelstalige colleges en afstudeerscripties weer in het Nederlands te doen?) Maar dat wordt hier niet gezegd. Het gaat Geluk en Verdonk nadrukkelijk om het spreken van Nederlands op straat, omdat “Veel autochtone Rotterdammers voelen zich ‘unheimisch’ als op straat buitenlands wordt gesproken.”

Heb jij wel eens tussen een groep Kerkraders gestaan? Daar versta je echt geen ene donder van. Allemaal op de bon dan maar? En was het niet het Saksisch en het Fries die beiden als taal erkent zijn? Mogen Friezen geen Fries meer spreken in Nederland?

Oh, het gaat natuurlijk alleen maar om de talen die door Turken en Marokkanen gesproken worden. Fatsoenlijke mensen moeten natuurlijk niet getroffen worden. Zég dat dan ook.

Deze voorstellen zijn van een zo ongelovelijke debiliteit... De Amsterdamse VVD-wethouder en ex-kamerlid Griffith vreest een hellend vlak, „want straks gaan we ook codes opstellen voor het uiterlijk van mensen.” En eigenlijk zitten die er al aan te komen.

~Panthera~
22-01-06, 13:56
Geplaatst door TonH
Prima om Nederlands als voertaal nog eens te benadrukken op scholen en gemeentehuizen etc. (Geldt dat dan ook voor de Universiteiten? Wordt daar weer verplicht op die Engelstalige colleges en afstudeerscripties weer in het Nederlands te doen?) Maar dat wordt hier niet gezegd. Het gaat Geluk en Verdonk nadrukkelijk om het spreken van Nederlands op straat, omdat “Veel autochtone Rotterdammers voelen zich ‘unheimisch’ als op straat buitenlands wordt gesproken.”

Heb jij wel eens tussen een groep Kerkraders gestaan? Daar versta je echt geen ene donder van. Allemaal op de bon dan maar? En was het niet het Saksisch en het Fries die beiden als taal erkent zijn? Mogen Friezen geen Fries meer spreken in Nederland?

Oh, het gaat natuurlijk alleen maar om de talen die door Turken en Marokkanen gesproken worden. Fatsoenlijke mensen moeten natuurlijk niet getroffen worden. Zég dat dan ook.

Deze voorstellen zijn van een zo ongelovelijke debiliteit... De Amsterdamse VVD-wethouder en ex-kamerlid Griffith vreest een hellend vlak, „want straks gaan we ook codes opstellen voor het uiterlijk van mensen.” En eigenlijk zitten die er al aan te komen.


Precies: Limburg, Drente, Friesland etc kunnen het nu OOK schudden ?

Nee, het gaat weer ALLEEN over allochtonen.

:kotsen:

tr_imparator
22-01-06, 14:30
Geplaatst door puntje
Ja, dat was mijn bedoeling ermee.
Jij als medicus moet het toch met me eens zijn, dat een gelukkig mens langer leeft.

Ten eerste ben ik geen medicus en ten tweede is langer leven niet gecorreleerd met gelukkig zijn. Misschien zegt de term confounder je iets?

A -> B
B -> C

A -> C?


:roker:

tr_imparator
22-01-06, 14:32
Geplaatst door Julien
ook al spreek ik zelf ook vaak geen Nederlands op straat (als ik met familie ben), ik vind het niet eens zo'n gek idee.

hallo, je bent hier in Nederland en je hebt de Nederlandse nationaliteit, dan is het niet vreemd dat je gewoon de Nederlandse taal spreekt op een aantal plekken zoals scholen en openbare gebouwen.

Dat toeristen geen Nederlands praten is natuurlijk een ander verhaal en heel normaal.

Ik vind het wel een gek idee. Punt uit. Ook in openbare ruimtes praat ik wat ik wil. :ego:


en heb ook niet de NLse nationaliteit. :fpuh:

mark61
22-01-06, 14:46
Geplaatst door tr_imparator
Ik vind het wel een gek idee. Punt uit. Ook in openbare ruimtes praat ik wat ik wil. :ego:


en heb ook niet de NLse nationaliteit. :fpuh:

Sevgili Türkiyemizde neredeyse ayni kurallar geçerliydi. Az önceye kadar. Bu da binbir yil ülkede yasayan azinlik için geçerliydi. :vreemd:

Ayni zamanda ben de dilpolisinden ceza almak istiyorum. Yâni, Hollandalilar da Türkçe mürkçe konusamiyacaklar mi?

Come to think of it, op dit forum was / is het ook verboden vreemde talen te gebruiken. Behalve Arabisch en Tamazight dan. Of is dat verbod opgeheven?

tr_imparator
22-01-06, 15:27
Geplaatst door mark61
Sevgili Türkiyemizde neredeyse ayni kurallar geçerliydi. Az önceye kadar. Bu da binbir yil ülkede yasayan azinlik için geçerliydi. :vreemd:

Ayni zamanda ben de dilpolisinden ceza almak istiyorum. Yâni, Hollandalilar da Türkçe mürkçe konusamiyacaklar mi?

Come to think of it, op dit forum was / is het ook verboden vreemde talen te gebruiken. Behalve Arabisch en Tamazight dan. Of is dat verbod opgeheven?



Bu ne kadar saçma bir dusunce oldugune degistirmiyor. Bence Turkiyede azinliklara icin ayri bir politika uygulanmadi/uygulanmiyor. Hollandaya bakarsan, genellikle muslumanlara ayri bir sistem kurmak istiyorlar. Iste problem de burda.

mark61
22-01-06, 15:41
Geplaatst door tr_imparator
Bu ne kadar saçma bir dusunce oldugune degistirmiyor. Bence Turkiyede azinliklara icin ayri bir politika uygulanmadi/uygulanmiyor.

Canim benim, eski anayasada 'Kürtçe konusulamaz' kurali vardi. Yâni, 'Türkiyede herhangi bir ülkenin resmi dili olmayan dil konusulamaz' seklinde. :) Anadilinde türkü söylemek, siir / kitap yazmak, radyo ve tv dahil. Okul bahçesinde Kürtçe konusanlar ceza yiyorlar. Küçücük çocuklar bile.

Maar we zijn het dus eens dat dat allebei saçma is?


Hollandaya bakarsan, genellikle muslumanlara ayri bir sistem kurmak istiyorlar. Iste problem de burda.

Evet.

Julien
22-01-06, 17:37
Geplaatst door TonH
[B]Het gaat Geluk en Verdonk nadrukkelijk om het spreken van Nederlands op straat, omdat “Veel autochtone Rotterdammers voelen zich ‘unheimisch’ als op straat buitenlands wordt gesproken.”
Ik kan dat best begrijpen dat sommige mensen zo denken. Stel je voor, je bent geboren en woont al 60 jaar in Nederland.. en als je in rotterdam op straat loopt hoor je nauwelijks meer Nederlands.. dat is toch een shock?


Heb jij wel eens tussen een groep Kerkraders gestaan? Daar versta je echt geen ene donder van. Allemaal op de bon dan maar? En was het niet het Saksisch en het Fries die beiden als taal erkent zijn? Mogen Friezen geen Fries meer spreken in Nederland?
Dat zijn lokale accenten, die al eeuwenoud zijn.. dat zijn geen talen die van buitenaf komen. Ik neem aan dat Friezen gewoon Fries mogen praten omdat het een erkende minderheidstaal is.


]Oh, het gaat natuurlijk alleen maar om de talen die door Turken en Marokkanen gesproken worden. Fatsoenlijke mensen moeten natuurlijk niet getroffen worden. Zég dat dan ook.
Nee om alle talen volgens mij. ook papiamentu, frans en grieks bijv.
maar voor de duidelijkheid: een verbod op straat vind ik overdreven; ik vind wel dat je op scholen en in openbare gebouwen gewoon Nederlands moet praten als je Nederlander bent. (onderwijs in Engels is natuurlijk iets geheel anders, net zoals onderwijs in Arabisch)

Julien
22-01-06, 17:39
Geplaatst door tr_imparator
Ik vind het wel een gek idee. Punt uit. Ook in openbare ruimtes praat ik wat ik wil. :ego:
:maf: lekker sociaal ben jij dan. mogen koerden trouwens ook koerdisch praten op scholen in Turkije en in turkse gemeentehuizen?



en heb ook niet de NLse nationaliteit. :fpuh:
Hoe komt dat dan? Ben je illegaal dan?

tr_imparator
22-01-06, 17:55
Geplaatst door Julien
:maf: lekker sociaal ben jij dan. mogen koerden trouwens ook koerdisch praten op scholen in Turkije en in turkse gemeentehuizen?


Ja nu wel :ego:




Hoe komt dat dan? Ben je illegaal dan?


Ja ben illegaal :lol:

:handbang:

Mohajir
22-01-06, 19:33
Geplaatst door Bar
Nederlands op straat verplicht.

http://www.krux.nl/uploadedImgs/NEWS/burgerschapcode.jpg

Stadsbestuur lanceert zeven nieuwe gedragsregels.

De Rotterdam-code heet het. Geen spannend boek van domme politici die nu in R'dam en in hele NL rondlopen verwacht ik ook geen spannende boeken. Spannende boeken vragen veel denkwerk, en dat is precies wat die meneer onGeluk en zijn Anker missen
maar een ‘manifest over integratie en burgerschap’.

Rotterdam, de stad van Pim Fortuyn ik dacht dat R'dam van haar inwoners is. maar kennelijk heeft Pim haar nog steeds in zijn bezet en in het graf mee genomen. arme rotterdammers
en 160 verschillende culturen, heeft een burgerschapscode opgesteld. Zeven gedragsregels waarvan het gemeentebestuur wil dat iedereen deze kent én naleeft.

De regels zijn gebaseerd op de Nederlandse Grondwet, zegt wethouder Leonard Geluk (CDA, integratie) die meneer onGeluk en zijn Anker moeten de NL grondwet lezen, want aan hun regeltje te zien hebben ze nog geen bal van begrepen.
en zijn aangevuld met de resultaten van de – soms heftige – islamdebatten van vorig jaar.

Zo dient iedereen volgens de nieuwe gedragscode in de openbare ruimte Nederlands te spreken. ‘Op school, op het werk, op straat en in het buurthuis.’ Geluk: “Veel autochtone Rotterdammers voelen zich ‘unheimisch’ als op straat buitenlands wordt gesproken.”ik zou meneer onGeluk en zijn `unheimisch' voelende autochtone rotterdammers adviseren om een wereldstad als R'dam, waar alle talen van de wereld gesproken worden en ook zo zal blijven, te verlaten.


Ook wil de Rotterdam-code dat ‘wij onze kinderen grotendeels in het Nederlands opvoeden’. “Het zijn duidelijke normen die wij stellen, geen wetten die we kunnen afdwingen. Dit is de richting die wij in deze stad op willen,” aldus Geluk.

De wethouder voegt eraan toe dat de gemeente van plan is het algehele subsidiebeleid te toetsen aan de leefregels. De komende tijd gaat hij, samen met Leefbaar-wethouder Van den Anker, op pad om het manifest aan de man te brengen. Ook vindt hij het geen slecht idee als in de toekomst nieuwe Rotterdammers bij aankomst de code ondertekenen. Na de verkiezingen beslist de gemeenteraad over het plan.

7 regels

* Rotterdammers nemen verantwoordelijkheid voor de stad en voor elkaar en discrimineren niet;hopelijk zal meneer onGeluk, zijn Anker en de reste van de bende die de rotterdamse stadhuis dagelijks bevolken deze regel serieus nemen en in hun dagelijks werk toepassen

* gebruiken Nederlands als gemeenschappelijke taal;
* accepteren geen radicalisering en extremisme;
* voeden hun kinderen op tot volwaardige burgers;
* behandelen vrouwen gelijk aan mannen en met respect;
* behandelen homoseksuelen gelijk aan heteroseksuelen en met respect;
* behandelen (anders-) gelovigen en niet-gelovigen gelijk en met respect.


Bron: Algemeen Dagblad, Vrijdag 20 januari 2006.

TonH
23-01-06, 01:50
Geplaatst door Julien
Ik kan dat best begrijpen dat sommige mensen zo denken. Stel je voor, je bent geboren en woont al 60 jaar in Nederland.. en als je in rotterdam op straat loopt hoor je nauwelijks meer Nederlands.. dat is toch een shock?


Dat zijn lokale accenten, die al eeuwenoud zijn.. dat zijn geen talen die van buitenaf komen. Ik neem aan dat Friezen gewoon Fries mogen praten omdat het een erkende minderheidstaal is.


Nee om alle talen volgens mij. ook papiamentu, frans en grieks bijv.
maar voor de duidelijkheid: een verbod op straat vind ik overdreven; ik vind wel dat je op scholen en in openbare gebouwen gewoon Nederlands moet praten als je Nederlander bent. (onderwijs in Engels is natuurlijk iets geheel anders, net zoals onderwijs in Arabisch)

Ben jij laatstelijks nog wel eens in Rotterdam geweest? Ben bang dat de voertaal op straat echt nog steeds bijna stijf Hooooolands is. En hoezo shock in een zogenaamde Wereldhaven wanneer er 'boitenlaents' gesproken wordt?

Wat betreft die lokale accenten... zie eerste allinea. En volgens mij is Turks een erkende taal of hebben die cultuurfascisten dat ook al per wet de prullebak ingeveegd.

Waarom is onderwijs in het Engels wat anders? Waarom mag aan het Erasmus wel econometrie in het Engels gegeven worden en op een Havo economie niet?

super ick
23-01-06, 09:02
Geplaatst door Systemlord Ra
Ik weet het nu zeker. Het Vierde Rijk begint in Rotterdam.....

Als we toch een verenigd Europa willen...........

super ick
23-01-06, 09:13
Geplaatst door freya
'Gedragscode Verdonk is discriminerend'
Uitgegeven op zaterdag 21 januari 2006 om 20:51:49

(Novum) - Een lid van de Jonge Democraten heeft bij het Meldpunt Discriminatie een klacht ingediend tegen minister voor Integratie Rita Verdonk. Dat maakt de jongerentak van D66 zaterdag bekend. De 27-jarige Jeroen Adema is van Duitse afkomst en voelt zich gediscrimineerd door de oproep van Verdonk om op straat alleen Nederlands te spreken.

De minister heeft volgens Adema niet het recht hem het gebruik van de Duitse taal in de openbare ruimte te ontzeggen. "Integratie is geen uitsluiting", laat hij zaterdag weten. De klacht van Adema wordt door de Jonge Democraten gesteund. De D66-jongeren vinden dat Verdonk met haar voorstel voor gedragsregels geen respect voor allochtonen toont. "Zonder respect kan nooit sprake zijn van integratie", zegt woordvoerder Bram Fokke.

Minister Verdonk zei zaterdag op een VVD-congres over integratie dat Nederland een gedragscode nodig heeft. In deze code moeten regels worden opgenomen over het nemen van verantwoordelijkheid en over discriminatie. Verder wordt er gevraagd het Nederlands als gemeenschappelijke taal te gebruiken en anders-gelovigen en niet-gelovigen 'gelijk en met respect' te behandelen. De gemeente Rotterdam heeft donderdag een dergelijke gedragscode gepresenteerd. Deze code dient als basis voor het nieuwe integratiebeleid van de gemeente.

http://www.nieuws.nl/159288

Ach ze moet eerlijk zijn. Als er nu zou staan 'leer de taal' ipv spreek Nederlands in openbare ruimten heeft niemand er moeite mee.

Die andere 6 regels zou ook niemand moeite hebben. Zijn gewoon normale dingen om een maatschappij leefbaar te houden.

Jammer dat het er zo duimendik bovenop ligt dat het is bedoelt voor Moslims, in het bijzonder de Arabische.
Chinezen Duitsers of Australiers worden echt niet bedoelt als men doelt op homohaat of radicaliseren.

Wat mij tegen begint te staan is dat eeuwige gejank. Alles maar blijven beoordelen op de vorm en die lange tenen altijd.
Er zijn inderdaad Moslims die zich daaraan schuldig maken. Is het nu zo moeilijk je van zulk gedrag te distansieren en je voor 1 keer eens niet aangesproken te voelen? Niet zo jankerig doen dus en je gewoon erachter opstellen, niks mis mee.

soobnebki
23-01-06, 13:25
Een lastig te controleren voorstel ! maar het is voor geboren en getogen nederlanders inderdaad bedreigend als je in de stad loopt of in de tram of bus zit en er wordt door groepjes jongeren in een vreemde taal (meestal papiamento of arabisch !) gesproken en steelse blikken op je geworpen. Dat moet toch ook voor mensen uit deze culturen duidelijk zijn ?!
Doe toch eens allemaal normaal ! we leven met z'n allen op deze postzegel die Nederland heet en we moeten er met elkaar wat van maken (is al niet makkelijk met 500 man op de vierkante kilometer).
Ik vind fries ook al zo'n afwijking... praat fries in franeker maar niet in rotterdam of den haag..
Vroeger spraken de hogere kringen frans als de dienstmeid in de buurt was ... een duidelijk geval van discriminatie !
Nu worden de nederlanders gediscrimineerd door het gebruik van vreemde talen in hun omgeving !

Tomas
23-01-06, 13:28
Op zich is het economisch gezien interessanter om iedereen te verplichten op straat engels te praten.

Victory
23-01-06, 13:56
http://img346.imageshack.us/img346/305/588066jq.jpg

Victory
23-01-06, 13:59
http://katardat.org/Stalin/images/stalin-poster08.jpg

MAXXXMAN
23-01-06, 14:12
Deze soep niet zo heet eten maar eens logisch over nadenken.

Ik fluit wel eens een wedstrijdje in het amateur voetbal. Heel vaak slaat de vlam in de pan doordat spelers in eigen taal iets "toewensen" aan de tegenstander. Taal als bindmiddel of als agressor heeft dan een wel heel duidelijke rol.

Ook al leraar is het heel vervelend in een vreemde taal aangesproken te worden, zeker als anderen beginnen te lachen voel je je dan echt "aangepakt".

Dan is het toch niet zo vreemd als een minister roept om wat bewuster met de Nederlandse taal om te gaan?

TonH
23-01-06, 14:55
Geplaatst door puntje
Jullie doet net of er een wet doorheen gedrukt is die jullie beperkt.
Met inburgeringscursussen lijken jullie minder moeite te hebben.
Ik zie het verschil niet echt.

En over die andere punten hebben jullie het ook niet.
En ik ga jullie geen baan geven als je zo nodig Turks en Marokkaans met elkaar moet praten. Ga je gang.
Maar ga niet zeuren!

Nog moeite met dit:
Mannen en vrouwen en kinderen en homo's en hetero's en christenen en anders gelovigen zijn met respect te behandelen.
Dat betekent dat radikalisering en extremisme uit de boze zijn!

En wie dit niet zint zouden ze moeten verplichten Nederlands te leren lezen!

Hoe weet jij of die 'jullie' van jou geen moeite met die inblubberingscursus hebben?

TonH
23-01-06, 14:57
Geplaatst door soobnebki
Nu worden de nederlanders gediscrimineerd door het gebruik van vreemde talen in hun omgeving !

Ja hoor, 't is goed met je... :D

~Panthera~
23-01-06, 16:07
Geplaatst door TonH
Ja hoor, 't is goed met je... :D


Verdonk heeft het trouwens al weer ingetrokken.



Verdonk benadrukte maandag in het Radio-1-Journaal dat ze mensen niet gaat verplichten om op straat Nederlands te spreken. Een wet of een soort taalpolitie is niet aan de orde, zei de minister vanuit Kenia, waar ze op werkbezoek is. Het gaat er volgens haar om dat buitenlanders die zich blijvend in Nederland willen vestigen, de Nederlandse taal als voertaal moeten gebruiken.

Verdonk had zaterdag gezegd dat ze geïnteresseerd is in de Rotterdamse gedragscode voor de dagelijkse omgang tussen burgers. Ze wil ook toe naar zo'n code voor integratie en burgerschap, die dan voor alle gemeenten zou moeten gelden. De minister gaat daartoe met deskundigen onderzoeken wat belangrijk is, wat de Nederlandse identiteit is en waar we trots op zijn.

super ick
23-01-06, 16:16
Als ik even op je onderschirftje mag reageren: Ik verwacht nu, bij de eerst volgende aardbeving in Iran (jaja Allah is machtig) geen beelden meer van straatarme mensen die in kleiwoningen wonen maar aarbevingbestendige woningen met electra en schoon water. Tenminste als die oliedollars goed besteed worden in de Islamitische heilstaat.
Volgens jou rekensom bij 1 dollar stijging afgezet tegen de stijging de laatste 5 jaar moet dat gemakkelijk mogelijk zijn.

Victory
23-01-06, 16:25
Geplaatst door superdick
Als ik even op je onderschirftje mag reageren: Ik verwacht nu, bij de eerst volgende aardbeving in Iran (jaja Allah is machtig) geen beelden meer van straatarme mensen die in kleiwoningen wonen maar aarbevingbestendige woningen met electra en schoon water. Tenminste als die oliedollars goed besteed worden in de Islamitische heilstaat.
Volgens jou rekensom bij 1 dollar stijging afgezet tegen de stijging de laatste 5 jaar moet dat gemakkelijk mogelijk zijn.
Ja, en iedereen gelooft dat jij je zorgen maakt om de Iraanse burgers. :giechel:

tr_imparator
23-01-06, 16:34
Geplaatst door ~Panthera~
De minister gaat daartoe met deskundigen onderzoeken wat belangrijk is

Zegt ze dat niet elke keer. Onderzoeken of iets mogelijk is.. of iets in die geest.

:nijn:

super ick
23-01-06, 16:50
Geplaatst door Victory
Ja, en iedereen gelooft dat jij je zorgen maakt om de Iraanse burgers. :giechel:

Waarom zou ik mijn medemens willen laten creperen? Zeker als het niet nodig is.

Trouwens een slappe reactie. Afleiden van de inhoud.

minous
23-01-06, 17:05
Zie niet in wat er verkeerd is aan deze regels.

Als ik bijvoorbeeld in een winkel sta en er staan twee meisjes die daar werken Marokkaans tegen elkaar te praten als ik ondertussen geholpen wordt vind ik dit zeer onfatsoelijk ja. Dit geldt overigens voor iedere taal.

Dat je in huiselijke kring gewoon je moedertaal praat is natuurlijk ok maar als er andere mensen in de buurt zijn kun je toch gewoon nederlands praten. Maar in de buurt van je jonge kinderen zou je weer de voorkeur kunnen geven aan het Nederlands om ze zo de taal bij te brengen.

Maar waar doen we moeilijk over als je enigzins wil slagen in het leven hier in Nederland is het toch gewoon van groot belang dat je de Nederlandse taal beheerst??? Dit geldt voor alle landen waar je je voorgoed vestigt!

De overige regels spreken wat mij betreft voor zich.

Soldim
23-01-06, 18:55
Geplaatst door minous
Zie niet in wat er verkeerd is aan deze regels.


Ik wel.



Als ik bijvoorbeeld in een winkel sta en er staan twee meisjes die daar werken Marokkaans tegen elkaar te praten als ik ondertussen geholpen wordt vind ik dit zeer onfatsoelijk ja. Dit geldt overigens voor iedere taal.


Precies, of ze nu Marokaans of Nederlands spreken, met elkaar kletsen terwijl ze een klant helpen hoort niet.



Dat je in huiselijke kring gewoon je moedertaal praat is natuurlijk ok maar als er andere mensen in de buurt zijn kun je toch gewoon nederlands praten.


Ik zie er het nut niet van in. Bovendien, mijn vrouw zou er geen woord van verstaan. Bovendien gaat het de omstanders geen barst aan waar ik het met haar over heb, welke taal ik ook spreek.



Maar in de buurt van je jonge kinderen zou je weer de voorkeur kunnen geven aan het Nederlands om ze zo de taal bij te brengen.


Ik ben van mening dat de meeste mensen het effectiefst communiceren in hun moeder-taal. Een kind snel iets duidelijk maken, wat vaak noodzakelijk is in een sociale setting, is dus het makkelijkst in de moeder-taal.



Maar waar doen we moeilijk over als je enigzins wil slagen in het leven hier in Nederland is het toch gewoon van groot belang dat je de Nederlandse taal beheerst???


Das bullshit. Met Engels kan je overal prima overweg. En heeft ook zo z'n voordelen buiten de Nederlandse grenzen.

Coolassprov MC
23-01-06, 19:57
Rotterdam heeft alles populistisch genept en opgeblazen van ons gouwenaars:


http://www.goudenstadsregels.nl/intro.html

http://www.goudenstadsregels.nl/images/gouda3.gif

http://www.goudenstadsregels.nl/images/poster-d-home.jpg

http://www.goudenstadsregels.nl/banners/banner120x60d.gif

http://www.goudenstadsregels.nl/banners/banner120x60b.gif

Cherry Bo
23-01-06, 20:03
Ik denk dat Verdonk zich, in een zo poging politiek correct mogelijk over te komen, wat ongelukkig heeft uitgedrukt.

Ze bedoelt niet dat ze Nederlands op straat verplichten wil.

Ze bedoelt dat ze geen Arabisch wil horen, op straat.

Coolassprov MC
23-01-06, 20:11
Geplaatst door Cherry Bo
Ik denk dat Verdonk zich, in een zo poging politiek correct mogelijk over te komen, wat ongelukkig heeft uitgedrukt.

Arme meid; hoe kan ze ons dan helpen ons incasseringsvermogen te verhogen?

Ik had nog zo hard gehoopt dat haar allochtonen-kledingbadges door zouden gaan!

TonH
23-01-06, 20:23
Hoofdcommentaar NRC

Gedragscode
Nederlands spreken is gewenst. Burgers van een land kunnen niet zonder gemeenschappelijke taal. Maar een nationale ‘gedragscode’ om Nederlands te spreken ‘in het openbaar’, zoals minister Verdonk heeft voorgesteld, is in strijd met liberale beginselen.
Verdonk (Vreemdelingenzaken, VVD) deed zaterdag dit ondoordachte voorstel in een interview met het Journaal. Uiteindelijk is iedereen vrij om te spreken wat hij wil, of dat nu Nederlands, Fries, Twents, Duits, Engels of Turks is. Sommigen kunnen niet anders. Dat doet er niet aan af dat de meeste werkgevers en overheidsdiensten Nederlands als voertaal gebruiken en dat ook van werknemers en van het merendeel van de klanten kunnen verlangen.
Maar de uitzonderingen zijn te belangrijk om over het hoofd te zien. Vandaar dat vrijwel nergens ter wereld een wet bestaat die iedereen verplicht tot het spreken van de landstaal in het openbaar. Een nationale gedragscode die niet tot het Nederlands verplicht maar er een fatsoenszaak van maakt, lost het probleem niet op. Het zou betekenen dat niet alleen immigranten die weigeren de taal te leren, maar ook Duitsers of Indiërs die hier tijdelijk werken, verwijten krijgen.
Openbare hoorcolleges in het Engels aan de universiteit en Engels op kantoren van multinationals zouden in strijd met de code zijn. De voorzitter van de werkgeversorganisatie VNO-NCW, 8. Wientjes, maakt zich terecht zorgen over het vestigingsklimaat in Nederland. Een xenofoob Nederland zal snel verarmen.
Verdonk maakte haar opmerkingen naar aanleiding van de bedenkelijke burgerschapscode die het Rotterdamse gemeentebestuur heeft vastgesteld, de zogenoemde ‘Rotterdam- code’. Bedenkelijk, omdat het gemeentebestuur deze regels opstelde terwijl de deelnemers aan de boeiende en soms heftige Rotterdamse integratiedebatten over de islam andere regels hadden voorgesteld. Dat Rotterdammers volgens de code van het gemeentebestuur ‘het Nederlands als gemeenschappelijk taal gebruiken’ is een open deur. Maar een bestuur van ‘s werelds grootste havenstad kan dat Nederlands onmogelijk voorschrijven voor ‘op het werk’, zelfs niet voor alle scholen.
Toch hebben Rotterdammers die alleen vreemde talen in hun wijk horen, reden tot klagen. Buitenlanders die in Nederland willen blijven, mogen weliswaar op straat of met hun vrienden hun eigen taal gebruiken, maar moeten zo snel mogelijk Nederlands leren om meer aansluiting te vinden met hun nieuwe samenleving. Helaas is de Nederlandse regering daar pas laat achter gekomen, zodat er nog een grote achterstand is in taalcursussen. Een talenknobbel is niet af te dwingen. Slecht Nederlands is niet altijd verwijtbaar.
Minder pretentieus dan de eenzijdig afgekondigde Rotterdam- code klinken de tien op grond van een peiling onder burgers vastgestelde stadsregels van Gouda. Tussen aanbevelingen als ‘ruim je afval op’ en ‘wat je stuk maakt, moet je zelf betalen’ staat ‘spreek Nederlands, dan begrijpen we elkaar’.
Dergelijke codes hebben slechts een beperkte lokale functie en moeten vooral niet landelijk worden. Minister Verdonk kan beter de achterstand in taalcursussen wegwerken voor gretig wachtende immigranten.

© NRC, 23 januari 2006

mark61
23-01-06, 20:31
Geplaatst door Cherry Bo
Ik denk dat Verdonk zich, in een zo poging politiek correct mogelijk over te komen, wat ongelukkig heeft uitgedrukt.

Ze bedoelt niet dat ze Nederlands op straat verplichten wil.

Ze bedoelt dat ze geen Arabisch wil horen, op straat.

Da gaat wel lukken. 90% van onze moeslims spreken nu al geen Arabisch.

Ik eis Volapük!

mark61
23-01-06, 20:36
Geplaatst door TonH
Wientjes, maakt zich terecht zorgen over het vestigingsklimaat in Nederland. Een xenofoob Nederland zal snel verarmen.

Kijk, dat is waarom het kapitalisme / liberalisme / ondernemers uiteindelijk de meest humane ideologie hebben. Geldt ook voor Turkije, waar de locale VNO het meest ruimdenkend over de 'Koerdische kwestie' denkt. Sneu voor de ideologen, maar o zo waar.


Toch hebben Rotterdammers die alleen vreemde talen in hun wijk horen, reden tot klagen. Buitenlanders die in Nederland willen blijven, mogen weliswaar op straat of met hun vrienden hun eigen taal gebruiken, maar moeten zo snel mogelijk Nederlands leren om meer aansluiting te vinden met hun nieuwe samenleving.

Wat heeft het één in godsnaam met het ander te maken?


Helaas is de Nederlandse regering daar pas laat achter gekomen, zodat er nog een grote achterstand is in taalcursussen. Een talenknobbel is niet af te dwingen. Slecht Nederlands is niet altijd verwijtbaar.

Wel aan mensen die hier geboren zijn. De NRC leeft nog in het tijdperk der buitenlandse gastarbeiders.

TonH
23-01-06, 20:39
Plannetje
Frits Abrahams
dag
Prima plannetje van minister Verdonk om het Nederlands verplicht te stellen op de Nederlandse straten.
Al jaren erger ik me dood als ik door de straten van Sneek, Winschoten, Meppel, Vaals, Bergen op Zoom en Goes loop. Wat kallen die mensen toch?
Kallen is Bargoens voor wartaal uitslaan, het komt ook voor in het Limburgse dialect. Dat mag dus straks ook niet meer: Bargoens praten. Bargoens is het steeds veranderende vaktaaltje van dieven, zwervers, hoeren, pooiers en aanverwant volk. Schitterend taaltje vaak, waarvan sommige woorden, al of niet verbasterd, later in het officiële Nederlands opduiken.
De goozer had een fok op ze penooze.” (De man had een bril op zijn neus.)
Die wijven moeten altijd wat hebben te klissebissen.”
,,Kapsonesmadam.”
,,Maak me niet ibbel.’
Je kan me de bout hachelen.”
Ik ontleen de voorbeelden aan Boeventaal & Gabbertaal, twee Bargoense woordenboekjes uit de eerste helft van de vorige eeuw, die in 1999 opnieuw werden uitgegeven.
In zijn inleiding laat Ewoud Sanders de modernste varianten van het Bargoens zien. Als criminelen nu in grote ellende zitten, zeggen ze dat ze ‘een beetje verkouden’ zijn, als ze elkaar willen ontmoeten heet het ‘theedrinken’.
Wordt straks ook allemaal verboden door minister Verdonk. De Nederlandse taal moet een stilstaande vijver worden, waaruit elke exotische vis met strakke hand wordt verwijderd.
Het zal het leven in Nederland veel eenduidiger en overzichtelijker maken. Prettig toch? Ook om een andere reden ben ik niet tegen dergelijke voorstellen. Hoe strenger Verdonk onze taal wil afknijpen, hoe meer bloed Wilders in zijn wensdromen door onze grachten ziet stromen en hoe heftiger de Submissions van Ayaan Hirsi Ali zullen uitvallen, des te prangender wordt de vraag voor de Nederlandse kiezer: waar wil ik bijhoren?
Ik voorzie nog meer tweespalt bij de VVD. Zou Hirsi Ah haar films nog wel in het Engels mogen maken van Verdonk? Er dreigt bovendien een waterscheiding rond de persoon van Hans Wiegel, die van het anti- liberale neo-obscurantisme in zijn partij niets moet hebben.
Ook in het CDA zijn twijfel en terugtrekkende bewegingen te bespeuren.
Gistermiddag zag ik in de Rode Hoed in Amsterdam minister Donner van Justitie, hij was daar te gast in een serie door de Volkskrant georganiseerde debatten.
De interviewers vroegen hem wat hij van het taalplannetje van Verdonk vond. Donner is de grootmeester van de beleefde, ingehouden ironie. Hij kan met veel tact de dodelijkste antwoorden geven.
"Ik zie niet hoe ik dat zou moeten handhaven bij justitie en politie”, zei hij met een bijna onzichtbaar glimlachje.
Exit Rita. Over dat taalplannetje vernemen we nooit meer iets.
Donner hield het publiek ook nog voor dat Nederland met de islam zal moeten leren leven. Wij zijn geen natie meer van christelijke dominantie.”
Donner en Wiegel, ze hebben misschien meer gemeen dan we ooit hebben beseft. De stijl van de ouderwetse regent, de blik van de realistische bestuurder. Ik zie ze nog wel eens samen ‘theedrinken’.

© NRC, 23 januari 2006

Cherry Bo
23-01-06, 20:51
Geplaatst door Cherry Bo

Ze bedoelt niet dat ze Nederlands op straat verplichten wil.

Ze bedoelt dat ze geen Arabisch wil horen, op straat.


Geplaatst door mark61
Da gaat wel lukken. 90% van onze moeslims spreken nu al geen Arabisch.



En berberiaanisch. :stout:

Kan ze ook slecht tegen.

Cherry Bo
23-01-06, 20:54
Geplaatst door mark61

Ik eis Volapük!

O Fat obas, kel binol in süls, paisaludomöz nem ola!
Kömomöd monargän ola!
Jenomöz vil olik, äs in sül, i su tal!
Bodi obsik vädeliki govolös obes adelo!
E pardolös obes debis obsik,
äs id obs aipardobs debeles obas.
E no obis nindukolös in tendadi;
sod aidalivolös obis de bas.
Jenosöd!

Amen!

:strik:

Bofko
23-01-06, 21:46
Il nostro padre nel cielo,
i vostri fogli nomi sanctified,
il vostro regno lascia venuto
e la vostra volontà è fatta
su terra gradisca nel cielo.
Li dà a pane oggi
che abbiamo necessario.
Perdonici i nostri debiti,
come inoltre abbiamo perdonato
lui che la nostra qualcosa era colpevole.
E nonli porti in tribulation,
ma risparmi il nostro dal grippaggio di.
Poiché a voi la sovranità appartiene,
l'alimentazione ed il majesty fino a nel perpetuity.
Amen !

:rolleyes:

mark61
23-01-06, 21:58
Geplaatst door Bofko
Il nostro padre nel cielo,
i vostri fogli nomi sanctified,
il vostro regno lascia venuto
e la vostra volontà è fatta
su terra gradisca nel cielo.
Li dà a pane oggi
che abbiamo necessario.
Perdonici i nostri debiti,
come inoltre abbiamo perdonato
lui che la nostra qualcosa era colpevole.
E nonli porti in tribulation,
ma risparmi il nostro dal grippaggio di.
Poiché a voi la sovranità appartiene,
l'alimentazione ed il majesty fino a nel perpetuity.
Amen !

:rolleyes:

Das geen Volapük.

En dat paaps, kan Verdonk daar ook niet wat aan doen? :vreemd:

Bofko
23-01-06, 22:24
Geplaatst door mark61
Das geen Volapük.
Maar wel het Onze Vader.


Geplaatst door mark61

En dat paaps, kan Verdonk daar ook niet wat aan doen? :vreemd:
Ik heb persoonlijk zelf niet zo heel veel moeite met paaps.

TonH
23-01-06, 22:29
Toespraak Michiel Smit 'Spreek Nederlands'(13-02-04)

Zie ook de toespraak van Koen Berghuis (voorzitter Jong Rechts) op http://www.JongRechts.nl

Vanochtend ging ik de deur uit en het eerste wat ik hoorde was Turks. Twee gesluierde figuren liepen voorbij druk pratend in hun eigen taal. Het Turks zien ze als hun eigen taal en het Nederlands als iets wat alleen gebruikt moet worden als het hen uitkomt.

Nederlanders moeten zich niet aanpassen aan de vreemdelingen, maar zij zich aan ons. ‘Integreren’ is daarom ook grote flauwe kul, ons aangepraat door Haagse ambtenaren. Niemand weet precies wat ‘integreren’ is. Aanpassen is daarom de enige manier die ook werkt. Aanpassen aan onze cultuur en dus ook onze taal.

De eigen verantwoordelijkheid van de vreemdelingen om Nederlands te leren moet centraal staan. Niet klagen over wachtlijsten die er zijn voor taalcursussen, maar ook eigen initiatief nemen. Een taalcursus aanschaffen en door zelfstudie het Nederlands leren.

Natuurlijk moet de overheid niet het slechte voorbeeld geven. Geen vertalingen meer bij de sociale dienst. Kan je geen Nederlands spreken, ook geen uitkering. Pech!

Als voorzitter van Nieuw Rechts ben ik blij dat onze jongeren actie gaan voeren voor het verplichten van Nederlands spreken op scholen en op het werk. Jong Rechts is een organisatie die niet bij de pakken neerzit, maar actief bezig gaat om het gebrabbel in andere talen een halt toe te roepen!

Steeds meer jongeren vertikken het om Nederlands te spreken op het werk, op school en op straat. Nederlands spreken moet je niet alleen kunnen, maar ook nog eens doen.

In Turkije spreken ze Turks. In Marokko spreken ze Marokkaans. In Nederland spreken we Nederlands! Als Mohammed liever Marokkaans wil spreken, terug naar Marokko. Als Hassan liever Turks wil spreken, terug naar Turkije!

Nederlands spreken moet iedereen gewoon doen!


http://www.nieuwrechts.nl/artikelen/1076673153.html

Toespraak Koen Berghuis 'Spreek Nederlands' (13-02-04)

Lees ook de toespraak van Michiel Smit (voorzitter Nieuw Rechts) op http://www.NieuwRechts.nl

Op dinsdagavond liep ik vanaf huis naar het bushokje in de buurt. Onderweg stopte een auto, een Turkse vrouw achter het stuur draaide het raampje open en vroeg de weg. Met een grote kaart probeerde zij mij in het Turks duidelijk te maken waar ze moest zijn. Natuurlijk wilde ik de vrouw graag helpen, maar wat ik ook probeerde, ik kon haar maar niet verstaan, want ze sprak geen Nederlands. Ik probeerde haar toen nog in het Engels, Duits en in het Frans aan te spreken, maar ook al die talen sprak ze niet.

Zulke situaties komen vaak voor in Nederland. Er zijn veel vreemdelingen die al vele jaren in ons land wonen, maar die nog steeds geen Nederlands spreken. Dit was volgens de ambtenaren en politici blijkbaar niet nodig. Gemeentefolders worden in meerdere talen uitgegeven, in de buurt wonen vele vreemdelingen die dezelfde buitenlandse taal spreken, ze hebben hun eigen winkels en moskee. Nu wordt het ze zelfs zo gemakkelijk gemaakt dat films in het Turks worden gedraaid …

Nieuwkomers moeten niet alleen Nederlands leren, maar ook spreken. Thuis of in de schoolkantine wordt er bij vreemdelingen zeer vaak Turks of Marokkaans gesproken. Ook al kunnen ze Nederlands spreken, vaak vertikken ze het gewoon. Nederlandse jongeren voelen zich hierdoor vreemdeling in eigen land.

Als mensen hier graag willen wonen moeten ze er mee leren leven dat er maar 1 gezamenlijke taal is in dit land, het Nederlands. In Turkije spreekt men Turks, in Spanje Spaans en in Nederland Nederlands. Dat is altijd al zo geweest en moet ook zo ook blijven.

Jong Rechts organiseert de actie ‘Spreek Nederlands’ om het verzet aan te stimuleren bij de Nederlandse jongeren tegen de multiculturele ideologie. Volgens ons moet op scholen verplicht Nederlands worden gesproken. Dit zou in schoolreglementen moeten worden opgenomen. Dit speciale nummer is slechts het begin, de komende maanden zullen in heel Nederland acties volgen!

http://www.jongrechts.nl/artikelen/1076626800.html

~Panthera~
23-01-06, 22:38
SSmit ook weer losgelaten uit the asylum ? :moe:

TonH
23-01-06, 23:05
Geplaatst door ~Panthera~
SSmit ook weer losgelaten uit the asylum ? :moe:

Nee, dit was in 2004. Maar net als Janmaat zijn zijn ideeën nu mainstream en moet de Linkse Kerk zich schamen daar ooit kritiek op te hebben gehad.

~Panthera~
23-01-06, 23:08
Geplaatst door TonH
Nee, dit was in 2004. Maar net als Janmaat zijn zijn ideeën nu mainstream en moet de Linkse Kerk zich schamen daar ooit kritiek op te hebben gehad.

Nou, ik schaam me er niet voor hoor. :D
Rasisme is en blijft een ziekelijk idee.

walas
24-01-06, 00:40
hoi alles goed ?
amigo ik ben imad de marokans :slapen: :tik:

Tomas
24-01-06, 00:56
Geplaatst door BaTTaTaaa
sorry begrijp je effe niet..kun je dat herhalen..?

Je kan 't anders ook nog een keer lezen.

Djiniouz
24-01-06, 01:06
De nu opkomende mening in Nederland met alle "echt-niet-alleen-tegen-moslims" regeltjes is weerzinwekkend. EMIGREREN jongens voordat je GEDEPORTEERD wordt omdat je opgepakt bent voor een verkeersovertreding.

:kotsen: VERDONK :kotsen:

Djiniouz
24-01-06, 01:08
Hey, dat rechter kereltje kotst de verkeerde kant op.

super ick
24-01-06, 09:25
Geplaatst door Soldim
Ik wel.



Precies, of ze nu Marokaans of Nederlands spreken, met elkaar kletsen terwijl ze een klant helpen hoort niet.



Ik zie er het nut niet van in. Bovendien, mijn vrouw zou er geen woord van verstaan. Bovendien gaat het de omstanders geen barst aan waar ik het met haar over heb, welke taal ik ook spreek.



Ik ben van mening dat de meeste mensen het effectiefst communiceren in hun moeder-taal. Een kind snel iets duidelijk maken, wat vaak noodzakelijk is in een sociale setting, is dus het makkelijkst in de moeder-taal.

Daar hebt u een punt. Wat is namelijk de moedertaal van een kind dat hier geboren is? Moet daar net zo lang Arabisch/Turks/oid tegen gesproken wordt zodat het met een taalachterstand aan de lagere school kan beginnen?

Das bullshit. Met Engels kan je overal prima overweg. En heeft ook zo z'n voordelen buiten de Nederlandse grenzen.

soobnebki
24-01-06, 13:25
Ik zag een opmerking over Koerden die Koerds zouden moeten spreken , leuk om te vertellen dat Turken de Koerden 'kakkerlakken' noemen... discriminatie is dus geen autochtone Hollandse ziekte !!!

Ik heb ooit eens een Surinamer beledigd door te vragen of hij Antilliaan was... de brave man werd echt kwaad.. allemaal tuig die Antillianen riep hij !

wie discrimineert nu eigenlijk ???

Nederland heeft 30 jaar geleden onder beheer van de linkse kerk de grenzen opengezet met gevolg dat de PvdA van nu, Janmaatse ideeen loopt te verkondigen ! we zijn letterlijk onder de voet gelopen door immigranten... en ze worden nog boos als je vraagt of ze aub Nederlands willen praten...

Tomas
24-01-06, 13:31
Geplaatst door soobnebki
...en ze worden nog boos als je vraagt of ze aub Nederlands willen praten...

Wie is die ze? Ik heb dat nog nooit meegemaakt. Kijk eens hier om je heen. Dit is een marokkaans forum en de voertaal is? Dat er wel eens onderling marokkaans of wat dan ook wordt gebabbeld is toch niet vreemd?

TonH
24-01-06, 14:07
Geplaatst door soobnebki
Ik zag een opmerking over Koerden die Koerds zouden moeten spreken , leuk om te vertellen dat Turken de Koerden 'kakkerlakken' noemen... discriminatie is dus geen autochtone Hollandse ziekte !!!

Ik heb ooit eens een Surinamer beledigd door te vragen of hij Antilliaan was... de brave man werd echt kwaad.. allemaal tuig die Antillianen riep hij !

wie discrimineert nu eigenlijk ???

Nederland heeft 30 jaar geleden onder beheer van de linkse kerk de grenzen opengezet met gevolg dat de PvdA van nu, Janmaatse ideeen loopt te verkondigen ! we zijn letterlijk onder de voet gelopen door immigranten... en ze worden nog boos als je vraagt of ze aub Nederlands willen praten...

30 Jaar geleden begon het regiem van Van Agt en Wiegel, daarna een jaartje PvdA erbij en dan weer tot achter in de de jaren 80 CDA en VVD... Yep... de Linkse Kerk...

Tomas
24-01-06, 14:12
Geplaatst door TonH
30 Jaar geleden begon het regiem van Van Agt en Wiegel, daarna een jaartje PvdA erbij en dan weer tot achter in de de jaren 80 CDA en VVD... Yep... de Linkse Kerk...

Afhankelijk van je positie is cda en vvd ook links.

jallilla
24-01-06, 14:37
Langs één kant begrijp ik de overheid wel. Als je bij ons in Antwerpen soms rondloopt waan je je overal behalve in België. Taal, cultuur, religie, alles!!!
Als ze in marokko alles inpalmen met andere talen, culturen en religies zal ook niet iedereen dat zomaar doorslikken.
Je mag jezelf blijven maar je moet de anderen niet doodtrappen!!

~Panthera~
24-01-06, 15:30
Geplaatst door TonH
30 Jaar geleden begon het regiem van Van Agt en Wiegel, daarna een jaartje PvdA erbij en dan weer tot achter in de de jaren 80 CDA en VVD... Yep... de Linkse Kerk...

Ja, precies, maar goed, je hebt nu eenmaal mensen die de Centrum Party nog links vonden. :moe:

David
24-01-06, 15:56
Ik heb vanmorgen nog een bejaarde Amerikaanse toeriste in elkaar geschopt omdat ze Engels praatte op straat. Zal haar leren, de onbeschaamde vlerk! Dat gebrabbel wens ik niet meer te horen, alleen nog de taal van Vondel!

Lang leve Vrouw Verdonk.

Juliette
24-01-06, 16:15
Geplaatst door jallilla
Langs één kant begrijp ik de overheid wel. Als je bij ons in Antwerpen soms rondloopt waan je je overal behalve in België. Taal, cultuur, religie, alles!!!

Precies. En van dat taaltje dat ze daar brabbelen versta je al helemaal niks. Zwaaanst naa nie eij.

Verder, off topic, vind ik Brussel de leukste stad van België. Net omdat er zoveel talen gesproken worden en omdat er zoveel mensen in verschillende kleuren en soorten rondlopen. Toch 1 plaats in dit land waar je niet het gevoel hebt steeds in een eng provincienest te zitten.

~Panthera~
24-01-06, 16:27
Geplaatst door David
Ik heb vanmorgen nog een bejaarde Amerikaanse toeriste in elkaar geschopt omdat ze Engels praatte op straat. Zal haar leren, de onbeschaamde vlerk! Dat gebrabbel wens ik niet meer te horen, alleen nog de taal van Vondel!

Lang leve Vrouw Verdonk.

Great !! :duim:

Soldim
24-01-06, 16:57
Geplaatst door superdick


Ik ben van mening dat de meeste mensen het effectiefst communiceren in hun moeder-taal. Een kind snel iets duidelijk maken, wat vaak noodzakelijk is in een sociale setting, is dus het makkelijkst in de moeder-taal.


Daar hebt u een punt. Wat is namelijk de moedertaal van een kind dat hier geboren is? Moet daar net zo lang Arabisch/Turks/oid tegen gesproken wordt zodat het met een taalachterstand aan de lagere school kan beginnen?

Een kind van gemiddelde intelligentie kan zonder problemen twee talen oppikken. Zelfs wanneer thuis alleen een vreemde taal gesproken wordt is omgang met Nederlands sprekende kinderen voldoende om vloeiend Nederlands te leren.

En zelfs wanneer een kind met een taal achterstand op school komt, is het geen ramp. Leraren worden betaald om kinderen dingen bij te brengen.

Tomas
24-01-06, 17:02
Geplaatst door Soldim
Een kind van gemiddelde intelligentie kan zonder problemen twee talen oppikken. Zelfs wanneer thuis alleen een vreemde taal gesproken wordt is omgang met Nederlands sprekende kinderen voldoende om vloeiend Nederlands te leren.

En zelfs wanneer een kind met een taal achterstand op school komt, is het geen ramp. Leraren worden betaald om kinderen dingen bij te brengen.

Ik blijf het maar herhalen: Kinderen met een gemiddelde intelligentie vormen een minderheid. Diegene die een onherstelbare achterstand oplopen door hun taalachterstand lijkt niemand te interesseren, maar vormen wel -naar mijn overtuiging- een belangrijk deel van "het probleem".

Daarnaast zijn scholen nog altijd niet ingericht op het leren spreken van het nederlands. Nog altijd gaan scholen er van uit dat ieder kind dat binnenkomt reeds nederlands spreekt op het niveau dat bij je van de leeftijd mag verwachten. Voor niet nederlandssprekende kinderen bestaan (anders bestonden) de internationale schakelklassen.

Soldim
24-01-06, 17:16
Geplaatst door Tomas
Ik blijf het maar herhalen: Kinderen met een gemiddelde intelligentie vormen een minderheid.


Dat is bullshit. Kinderen met een gemiddelde en bovengemiddelde intelligentie vormen de meerderheid.



Diegene die een onherstelbare achterstand oplopen door hun taalachterstand lijkt niemand te interesseren, maar vormen wel -naar mijn overtuiging- een belangrijk deel van "het probleem".


Ik geloof niet in 'onherstelbare taalachterstanden'. Dat is een etiket dat door luie schoolleidingen opgeplakt wordt om hun eigen falen te verdoezelen. Ik werk in een nogal internationaal veld. Van mijn 15 collega's spreken er 11 van huis uit geen Engels. 5 van hun hebben kinderen, die thuis alleen de moedertaal van hun ouders horen. Behalve een baby van 18 maanden, die nog niets spreekt, spreken al die kinderen vloeiend Engels.



Daarnaast zijn scholen nog altijd niet ingericht op het leren spreken van het nederlands. Nog altijd gaan scholen er van uit dat ieder kind dat binnenkomt reeds nederlands spreekt op het niveau dat bij je van de leeftijd mag verwachten.


Dat is een probleem gecreeert door de scholen, niet door de leerlingen. Zolang de schoolleidingen en leraren op hun luie achtersten blijven zitten gebeurt er niet. De realiteit is dat er leerlingen binnen komen die niet perfect Nederlands spreken. Ze worden betaald om dat probleem op te lossen, ipv er na te wijzen en roepen dat er een probleem is.



Voor niet nederlandssprekende kinderen bestaan (anders bestonden) de internationale schakelklassen.

Dat was voor de diplomatique ellite, wellicht aangevuld met de kinderen van een paar welgestelde expats. Niet voor de 'gewone' allochtone bevolking.

mark61
24-01-06, 18:07
Geplaatst door Tomas
Ik blijf het maar herhalen: Kinderen met een gemiddelde intelligentie vormen een minderheid.

Lees dat nou nog s. Het gemiddelde is per definitie het gemiddelde. Tenzij je je een mediaan, of hoe dat heet, moet voorstellen als een heel smal gebiedje, met heel veel lage en heel veel hoge intelligentie, wat me niet waarschijnlijk lijkt, zijn dat heel veel kinderen. In any case is het een logische noodzakelijkheid dat gemiddeld + meer dan gemiddeld > lager dan gemiddeld.

Ik betwijfel overigens of intelligentie veel te maken heeft met taalverwerving. Willekeurige adoptiebabies & -kinderen spreken dacht ik op hetzelfde niveau Nederlands als Hollanders.


Daarnaast zijn scholen nog altijd niet ingericht op het leren spreken van het nederlands. Nog altijd gaan scholen er van uit dat ieder kind dat binnenkomt reeds nederlands spreekt op het niveau dat bij je van de leeftijd mag verwachten. Voor niet nederlandssprekende kinderen bestaan (anders bestonden) de internationale schakelklassen.

Ja, dat is op zich wel een probleem. Veel scholen kunnen beter Nederlands als vreemde taal geven. Ware het niet dat de leerlingen qua taal zo divers zijn, dat dat toch geen zin heeft.
Bovendien geloof ik niet dat het voor kleine kinderen veel uitmaakt hoe ze een taal aangeboden krijgen. Ik schat dat in de praktijk het grootste probleem is dat die kinderen voor hun schooltijd niet (voldoende) in contact komen met NL moedertaalsprekers. Short of kinderen in crèches dwingen doe je daar niet veel aan.

Tomas
24-01-06, 19:21
Heren,

Iedere keer als jullie het over gemiddelde (taal)intelligentie hebben, dan beweren jullie eigenlijk ook dat er geen probleem bestaat. Dat talachterstand geen issue is. Natuurlijk weet ik dat het gemiddelde + alles wat daarboven zit, meer is als alles wat onder het gemiddelde zit. Maar ik wil jullie uit die "gemiddelde" illusie halen.

Die gemiddelde kinderen van jullie boeien mij net zoveel als alle autochtone kindertjes die geen taalconflict hebben. het gaat mij om die kinderen met een ondergemiddeld taalgevoel. Die hebben het slecht. Die hebben het moeilijk op school en kunnen het op de arbeidsmarkt helemaal vergeten. Terwijl daar hele bekwame vakmensen en zelfs wetenschappers tussen zouden kunnen zitten.

Het zou fantastisch zijn als scholen alle problemen konden oplossen, van verzuim, vandalisme tot taalachterstanden. Maar dat kunnen ze niet. En het is onwaarschijnlijk dat wij als samenleving wel zoveel geld willen uitgeven -naast de ziektekosten en allerlei andere problematiek- dat scholen dat ooit allemaal zouden kunnen oplossen.

Dus mijn stelling is dat het thuis houden van kinderen en deze in de eigen taal opvoeden ontmoedigd moet worden. Want die twee gaan vaak hand in hand: pas op de kleuterschool met de leerplicht leeftijd naar school sturen en al die tijd thuis de eigen taal spreken. Heel fijn allemaal dat dit voor de meeste kinderen uiteindelijk goed komt. Alleen zo verdomd jammer dat dit voor een substantieel deel van de bevolking funest is.

mark61
24-01-06, 19:35
Geplaatst door Tomas
Heren,

Iedere keer als jullie het over gemiddelde (taal)intelligentie hebben, dan beweren jullie eigenlijk ook dat er geen probleem bestaat. Dat talachterstand geen issue is.

Huh? Hoe kom je daar nou bij? Ik vind het een enorm probleem. Al leert vergelijking met Frankrijk en Engeland dat taalbeheersing andere problemen niet direct oplost.


Het gaat mij om die kinderen met een ondergemiddeld taalgevoel. Die hebben het slecht. Die hebben het moeilijk op school en kunnen het op de arbeidsmarkt helemaal vergeten.

Ik geloof niet dat dat voor autochtone kinderen geldt. Kinderen met een of ander 'taalhandicap' kunnen prima vaklui worden. Er zijn zat mensen met niet meer dan lagere school die succesvolle, soms zelfs grote bedrijven opzetten.
Ik denk wel dat de constructie VMBO vreselijke problemen heeft veroorzaakt. Niet-talige, niet-lezend-lerende kinderen raken op een doodlopende weg. Das dan ook een erg stomme uitvinding. In mijn humble, toegegeven niet-deskundige, opinie.


Terwijl daar hele bekwame vakmensen en zelfs wetenschappers tussen zouden kunnen zitten.

Yep, maar dat zijn er heel weinig. Daar ben ik zeker van.


Het zou fantastisch zijn als scholen alle problemen konden oplossen, van verzuim, vandalisme tot taalachterstanden. Maar dat kunnen ze niet. En het is onwaarschijnlijk dat wij als samenleving wel zoveel geld willen uitgeven -naast de ziektekosten en allerlei andere problematiek- dat scholen dat ooit allemaal zouden kunnen oplossen.

Dat is zeker. Maar scholen kunnen dat sowieso niet oplossen, al gooi je er 10 miljard tegenaan.


Dus mijn stelling is dat het thuis houden van kinderen en deze in de eigen taal opvoeden ontmoedigd moet worden. Want die twee gaan vaak hand in hand: pas op de kleuterschool met de leerplicht leeftijd naar school sturen en al die tijd thuis de eigen taal spreken. Heel fijn allemaal dat dit voor de meeste kinderen uiteindelijk goed komt. Alleen zo verdomd jammer dat dit voor een substantieel deel van de bevolking funest is.

Ook dat ben ik met je eens. Dus waar zit nou het verschil van mening? In het aantal 'taalgehandicapten' blijkbaar. Dat is volgens mij zeer laag. Onderzoek heeft bijvoorbeeld wel uitgewezen dat allochtone kinderen alleen al met een motorische achterstand op school komen. Het kost ze al meer moeite een pen vast te houden dan autochtone kinderen, die dat al van zeer jongsaf aan doen. Verder zijn er achterstanden in andere basic visuele etc. vaardigheden. Maar dat is oud onderzoek; ik neem aan en geloof dat hedendaagse allo ouders nu veel meer met hun kleuters doen dan vroeger.

Tomas
24-01-06, 20:00
Geplaatst door mark61
Huh? Hoe kom je daar nou bij? Ik vind het een enorm probleem. Al leert vergelijking met Frankrijk en Engeland dat taalbeheersing andere problemen niet direct oplost.


Misschien heb ik je wat te snel gelezen na Soldim, maar jij begon ook weer direct over die enorme massa's gemiddelde kinderen. Alsof er niks aan de hand is, alsof het het taalprobleem niet kan zijn.

Het zal heus niet alles oplossen, maar in ieder geval iets, en anders wel de argumenten ontkrachten van werkgevers om ze niet aan te nemen.


Ik geloof niet dat dat voor autochtone kinderen geldt. Kinderen met een of ander 'taalhandicap' kunnen prima vaklui worden. Er zijn zat mensen met niet meer dan lagere school die succesvolle, soms zelfs grote bedrijven opzetten.

Ja, dus omdat dergelijke autochtone kinderen niet ook nog 's het probleem hebben een andere taal te moeten leren.



Ik denk wel dat de constructie VMBO vreselijke problemen heeft veroorzaakt. Niet-talige, niet-lezend-lerende kinderen raken op een doodlopende weg. Das dan ook een erg stomme uitvinding. In mijn humble, toegegeven niet-deskundige, opinie.


Nou weet ik ook niet veel van het hele vmbo, van vmbo-k, -g en -t en wat nog meer? Maar wat ik ervan begrijp is dat het eigenlijk niets anders is dan een andere naam voor wat wij vroegah lts, huishoudschool, leao en mavo noemden. Dus ik weet niet zozeer of het daar aan ligt.


Onderzoek heeft bijvoorbeeld wel uitgewezen dat allochtone kinderen alleen al met een motorische achterstand op school komen. Het kost ze al meer moeite een pen vast te houden dan autochtone kinderen, die dat al van zeer jongsaf aan doen. Verder zijn er achterstanden in andere basic visuele etc. vaardigheden. Maar dat is oud onderzoek; ik neem aan en geloof dat hedendaagse allo ouders nu veel meer met hun kleuters doen dan vroeger.

Ja, dat heb ik ook allemaal wel eens begrepen. Het spelen met modern speelgoed is ook belangrijk. En ik denk ook wel dat 2e generatie allochtonen daar een enorme stap hebben gemaakt tov de vorige generatie. Maar ik blijf mij verbazen over het grote aantal niet-nederlands sprekende kinderen dat op de kleuterschool komt. Zijn dat altijd kinderen van importhuwelijken?

tr_imparator
24-01-06, 20:36
Geplaatst door Tomas
Maar ik blijf mij verbazen over het grote aantal niet-nederlands sprekende kinderen dat op de kleuterschool komt. Zijn dat altijd kinderen van importhuwelijken?

Heb geen kleuterschool gedaan. M'n moeder vond het niet nodig. 6-7 jaar met groep 3 begonnnen.


Huidige praktijk: 2 jaar naar peuterspeelzaal, 3 jaar naar een pre-kleuterschool, 4 jaar naar kleuterschool..and so on. Uiteindelijk ben je het zat en heb je geen zin meer in school. :p


:slaap:

Soldim
24-01-06, 20:40
Geplaatst door Tomas
Heren,


Das een eerste keer. Ik dankt u! :p



Iedere keer als jullie het over gemiddelde (taal)intelligentie hebben, dan beweren jullie eigenlijk ook dat er geen probleem bestaat. Dat talachterstand geen issue is.


Ik geloof wel degelijk dat er een probleem bestaat. Maar de gesuggereerde oplossingen werken volgens mij niet.



Die gemiddelde kinderen van jullie boeien mij net zoveel als alle autochtone kindertjes die geen taalconflict hebben. het gaat mij om die kinderen met een ondergemiddeld taalgevoel. Die hebben het slecht. Die hebben het moeilijk op school en kunnen het op de arbeidsmarkt helemaal vergeten.


In mijn, wellicht schamele, ervaring ligt het probleem niet in de taal die thuis gesproken wordt, maar in het lezen. Om fatsoenlijk Nederlands te leren spreken, en schrijven, zal een kind veel moeten lezen. In het Nederlands wel te verstaan. Ook autochtone kinderen die niet of nauwelijk lezen lopen taal achterstanden op.



Terwijl daar hele bekwame vakmensen en zelfs wetenschappers tussen zouden kunnen zitten.


Je zou ze ook een beroep met perspectief kunnen gunnen ;)



Het zou fantastisch zijn als scholen alle problemen konden oplossen, van verzuim, vandalisme tot taalachterstanden. Maar dat kunnen ze niet. En het is onwaarschijnlijk dat wij als samenleving wel zoveel geld willen uitgeven -naast de ziektekosten en allerlei andere problematiek- dat scholen dat ooit allemaal zouden kunnen oplossen.


Volgens mij zijn scholen daarin helemaal niet geintereseerd. Kinderen met achterstanden leveren extra centjes op, dus waarom een stap extra zetten om die achterstanden weg te werken. Bovendien, als je het intelectuele niveau van de gemiddelde PABO gediplomeerde ziet, schieten de tranen je in de ogen; dus van de leraren kan je ook niet al te veel verwachten.



Dus mijn stelling is dat het thuis houden van kinderen en deze in de eigen taal opvoeden ontmoedigd moet worden. Want die twee gaan vaak hand in hand: pas op de kleuterschool met de leerplicht leeftijd naar school sturen en al die tijd thuis de eigen taal spreken.


Ik ben het deels met de stelling eens: vroeg contact laten maken met kinderen die wel Nederlands spreken. Op dat gebied zijn werkende moeders en kinderen op een dag verblijf zeer gunstig voor integratie!

tr_imparator
24-01-06, 20:59
Discussieren jullie maar lekker verder.



Probleem: Voornamelijk Allochtone, maar ook autochtone leerlingen krijgen bij de start van hun schoolcariere mogelijk met een taalachterstand te maken, omdat de taal die ze thuis spreken niet Nederlands is, danwel door een andere reden er een taalachterstand onstaat.

Oplossing: eerst de kinderen uitpikken die een achterstand hebben. Vervolgens die achterstand zo vroeg mogelijk laten inhalen mbv extra taallessen en die extra lessen verplicht laten stellen en laten financieren door de ouders/overheid. Zo alles opgelost. Wat fijn.

Hetgeen misschien ook al gebeurd.

Probleem ligt echter ergens anders namelijk: slechte schoolcondities? slechte lessen? school heeft al een achterstand? wijk al? kinderen zijn dom?

:loens:

Tomas
24-01-06, 21:04
Geplaatst door Soldim
Ik geloof wel degelijk dat er een probleem bestaat. Maar de gesuggereerde oplossingen werken volgens mij niet.


Over welke gesuggereerde oplossingen heb je het nou? Ik had volgens mij nog niks gesuggereerd.


In mijn, wellicht schamele, ervaring ligt het probleem niet in de taal die thuis gesproken wordt, maar in het lezen. Om fatsoenlijk Nederlands te leren spreken, en schrijven, zal een kind veel moeten lezen. In het Nederlands wel te verstaan. Ook autochtone kinderen die niet of nauwelijk lezen lopen taal achterstanden op.


Volgens mij is dit een volgende fase. Dit leren ze namelijk toevallig wel op school. Maar die gaat er dan wel van uit dat verreweg de meeste kinderen die binnen komen al wel nederlands kunnen spreken en vooral: verstaan.


Je zou ze ook een beroep met perspectief kunnen gunnen ;)

Ik had hier laatst een discussie met een prikker die ik verrekte slecht vond kunnen lezen. Na enkele beledigingen van mijn kant kwam ie met pm-metjes waarin ie me toch kon overtuigen van het feit dat ie op een universiteit zat en bezig was met wetenschappelijkonderzoek. Dus. Ik ben sindsdien weer een stuk optimistischer over de kansen van mijn eigen kinderen.


Volgens mij zijn scholen daarin helemaal niet geintereseerd. Kinderen met achterstanden leveren extra centjes op, dus waarom een stap extra zetten om die achterstanden weg te werken.

Dat geld moet dan wel weer ingezet worden in extra leerkrachten, begeleiding of middelen. Niemand wordt er wezenlijk rijker van. Daarnaast is mijn ervaring met de doelstellingen van scholen wat positiever dan die van jou. Niet dat het ze lukt en dat ze fantastische professionele resultaten afleveren, maar de intenties zijn vaak wel goed.


Bovendien, als je het intelectuele niveau van de gemiddelde PABO gediplomeerde ziet, schieten de tranen je in de ogen; dus van de leraren kan je ook niet al te veel verwachten.

Het vak is inderdaad ietwat gedevalueerd. Maar over 't algemeen ben ik zelf toch meestal meer gecharmeerd van een jonge net van school gekomen leerkracht dan een ouwe bok die geen enkele puf meer lijkt te hebben.



Ik ben het deels met de stelling eens: vroeg contact laten maken met kinderen die wel Nederlands spreken. Op dat gebied zijn werkende moeders en kinderen op een dag verblijf zeer gunstig voor integratie!

Ja. Tenzij er geen woord nederlands wordt gesproken op zo'n kinderdagverblijf.

Tomas
24-01-06, 21:08
Geplaatst door tr_imparator
Hetgeen misschien ook al gebeurd.

Een beetje. Maar terwijl die kinderen bijgespijkerd worden met nederlands lopen ze nog meer achterstand op, op de achterstand die ze al hebben door jaren later naar school te gaan dan hun klasgenootjes. Alleen de bovengemiddeld intelligente kinderen halen dat weer gemakkelijk in.



Probleem ligt echter ergens anders namelijk: slechte schoolcondities? slechte lessen? school heeft al een achterstand? wijk al? kinderen zijn dom?

Hoe meer kinderen met een taalachterstand, of te wel hoe zwarter (tegenwoordig blijkbaar een politiekcorrecte uitdrukking) de school, hoe moeilijker de school het heeft en hoe slechter het presteert. Kortom: slechte lessen(?) school met achterstand (?) domme kinderen (?) is mogelijk allemaal een afgeleide van het simpele taalprobleem.

tr_imparator
24-01-06, 21:28
Geplaatst door Tomas
Een beetje. Maar terwijl die kinderen bijgespijkerd worden met nederlands lopen ze nog meer achterstand op, op de achterstand die ze al hebben door jaren later naar school te gaan dan hun klasgenootjes. Alleen de bovengemiddeld intelligente kinderen halen dat weer gemakkelijk in.

Hoe meer kinderen met een taalachterstand, of te wel hoe zwarter (tegenwoordig blijkbaar een politiekcorrecte uitdrukking) de school, hoe moeilijker de school het heeft en hoe slechter het presteert. Kortom: slechte lessen(?) school met achterstand (?) domme kinderen (?) is mogelijk allemaal een afgeleide van het simpele taalprobleem.

Ik ken een paar typen oplossingen. Preventief, curatief, palliatief.

Er is sprake van preventie wanneer je voordat je het kind naar school stuurt een redelijke niveau Nederlands bijbrengt. (Aangenomen is hier dat de oorzakelijke factor het aanwezige niet-nederlands sprekende thuismilieu is).

Curatief: Het kind helpen in zijn schoolcarriere zoals ik al zei met extra lessen ed.

Curatief: desnoods door een lagere advies te geven een ''intelligent'' kind een omweg laten maken.

Palliatief: Als het achterstand blijft bestaan bij dat kind --> VMBO-B, Praktijkonderwijs, ondanks zijn intelligentie.


Wat stel je voor als actief lid van de oudercommissie? :D

mark61
24-01-06, 21:32
Geplaatst door Tomas
Het zal heus niet alles oplossen, maar in ieder geval iets, en anders wel de argumenten ontkrachten van werkgevers om ze niet aan te nemen.

Dat vind ik ook.


Ja, dus omdat dergelijke autochtone kinderen niet ook nog 's het probleem hebben een andere taal te moeten leren.

Yep.


Nou weet ik ook niet veel van het hele vmbo, van vmbo-k, -g en -t en wat nog meer? Maar wat ik ervan begrijp is dat het eigenlijk niets anders is dan een andere naam voor wat wij vroegah lts, huishoudschool, leao en mavo noemden. Dus ik weet niet zozeer of het daar aan ligt.

Het zit m erin dat lts'ers etc. gedwongen worden mavo erbij te doen. Wat niet haalbaar bleek in het verleden; vandaar dat mavo en de rest los van elkaar stonden. Denk ik dan. Maar wie ben ik.


Maar ik blijf mij verbazen over het grote aantal niet-nederlands sprekende kinderen dat op de kleuterschool komt. Zijn dat altijd kinderen van importhuwelijken?

Mwah, voor een flink deel. En een deel heeft blijkbaar niet-Nederlands sprekende ouders en buurtkinderen.

Tomas
24-01-06, 21:32
Geplaatst door tr_imparator

Wat stel je voor als actief lid van de ouderencommissie?

Dat heeft er weinig mee te maken, aangezien ik dat ben op een middelbare school. En de feiten die mij opvallen zich op de lagere school afspelen.

Magoed, zoals ik al schreef: Het onnodig lang thuis houden van kinderen ontmoedigen. Voorlichting enzo.

Soldim
24-01-06, 21:33
Geplaatst door Tomas
Over welke gesuggereerde oplossingen heb je het nou? Ik had volgens mij nog niks gesuggereerd.


'k Dacht gezien te hebben dat er bij hullie thuis ABn gesproken diende te worden. 't Zal em komen door mijn problemen met begrijpend lezen :p



Volgens mij is dit een volgende fase. Dit leren ze namelijk toevallig wel op school. Maar die gaat er dan wel van uit dat verreweg de meeste kinderen die binnen komen al wel nederlands kunnen spreken en vooral: verstaan.


Maar de praktijk wijst uit dat het dus niet zo is ... ik zou zeggen dat het curriculum aangepast dient te worden aan de leerlingen, niet andersom.



Ik had hier laatst een discussie met een prikker die ik verrekte slecht vond kunnen lezen. Na enkele beledigingen van mijn kant kwam ie met pm-metjes waarin ie me toch kon overtuigen van het feit dat ie op een universiteit zat en bezig was met wetenschappelijkonderzoek. Dus. Ik ben sindsdien weer een stuk optimistischer over de kansen van mijn eigen kinderen.


Zachte sector zeker? :fplet:

Bovendien, het niveau van de gemiddelde Nederlandse Universiteit valt me meer en meer tegen :student:



Dat geld moet dan wel weer ingezet worden in extra leerkrachten, begeleiding of middelen. Niemand wordt er wezenlijk rijker van. Daarnaast is mijn ervaring met de doelstellingen van scholen wat positiever dan die van jou. Niet dat het ze lukt en dat ze fantastische professionele resultaten afleveren, maar de intenties zijn vaak wel goed.


Ik krijg, vanaf hier gezien, het gevoel dat alles wat inzichzelf gekeerd is. Niemand die wat om zich heen kijkt ... maar zoals je zegt wellicht is dat te negatief.



Ja. Tenzij er geen woord nederlands wordt gesproken op zo'n kinderdagverblijf.

Praat me d'r niet van, in geen velden of wegen een kinderdagverblijf te vinden waar Nederlands wordt gesproken. 't Is of Spaans, of Vietnamees wat de klok slaat. :D

tr_imparator
24-01-06, 21:34
Geplaatst door Tomas
Dat heeft er weinig mee te maken, aangezien ik dat ben op een middelbare school. En de feiten die mij opvallen zich op de lagere school afspelen.

Magoed, zoals ik al schreef: Het onnodig lang thuis houden van kinderen ontmoedigen. Voorlichting enzo.

Dat is te 'light'. Vind je niet?

Dat zal bijvoorbeeld bij mijn ouders niet werken.

Tomas
24-01-06, 21:36
Geplaatst door mark61
Het zit m erin dat lts'ers etc. gedwongen worden mavo erbij te doen. Wat niet haalbaar bleek in het verleden; vandaar dat mavo en de rest los van elkaar stonden. Denk ik dan. Maar wie ben ik.


Maar je hebt nu toch een veel bredere (en dus fijner afgestemde) keuze tussen volledig op een vakopleiding gerichte en een volledig theoretische leerweg? Of begrijp ik niet wat je nu weer bedoelt?

mark61
24-01-06, 21:38
Geplaatst door tr_imparator
Hetgeen misschien ook al gebeurd.

Yep. De ouders betalen niks voor hun onverstandige keuze.


Probleem ligt echter ergens anders namelijk: slechte schoolcondities? slechte lessen? school heeft al een achterstand? wijk al? kinderen zijn dom?

Nee, dom zijn ze niet. De ouders misschien wel, als ze niet beseffen hoe belangrijk het voor een kind is VOOR de school al NL te spreken. Waar komen al die 'slechte' van jou vandaan? Scholen krijgen achterstanden van de onmogelijke taak een groot deel van leerlingen Nederlands als vreemde taal aan te leren. Daar zijn de onderwijzers helemaal niet voor opgeleid. Al die 'slechtes' van jou komen terug bij het uitgangspunt: niet-Nederlands sprekende kleuters.

Ik hoor vaak geluiden van 'ik wil ze hun moedertaal leren, NL leren ze wel buiten / op school.' Niet dus. Daarentegen zijn er ook ouders die zowel moedertaal als NL tegen hun kinderen spreken.

Soldim
24-01-06, 21:39
Geplaatst door tr_imparator
Dat is te 'light'. Vind je niet?

Dat zal bijvoorbeeld bij mijn ouders niet werken.

Wat zou wel werken?

mark61
24-01-06, 21:39
Geplaatst door Tomas
Maar je hebt nu toch een veel bredere (en dus fijner afgestemde) keuze tussen volledig op een vakopleiding gerichte en een volledig theoretische leerweg? Of begrijp ik niet wat je nu weer bedoelt?

Als dat zo is, waarom is het dan één schooltype? Ik weet wel dat je na drie jaar al van school kan. Dodelijk volgens mij. Maar laat ik maar niets meer zeggen, weet er niet genoeg van.

Tomas
24-01-06, 21:48
Geplaatst door mark61
Als dat zo is, waarom is het dan één schooltype? Ik weet wel dat je na drie jaar al van school kan. Dodelijk volgens mij. Maar laat ik maar niets meer zeggen, weet er niet genoeg van.

Één schooltype? Waarom die naamgeving zo is weet ik ook niet. Maar in de praktijk zie je dat het vmbo-t (de oude mavo) regelmatig op dezelfde locatie als havo en vwo gevestigd. Terwijl de vmbo-g een eigen locatie heeft met ook een geheel ander type gebouw. Veel meer gericht op pratijkopleidingen. En dat de vmbo-g de gemengde leerweg, wat dus die fijnere afstemming mogelijk maakt maar heel weinig voorkomt. Kortom er is m.i. maar heel weinig veranderd.

tr_imparator
24-01-06, 22:14
Geplaatst door Soldim
Wat zou wel werken?


Een probleem pak je natuurlijk ten eerste bij de kern aan. ALs dat niet lukt of kan ga je dat anders(symptomatisch) bestrijden. Ik heb al eerder gezegd hoe je dit kan doen(''preventief, curatief of palliatief''). Wil je dat ik specifieke dingen ga zeggen?

Ideaal(voor mij) zou het natuurlijk zijn als mijn kind beter onderwijs zou krijgen(in de vorm van extra lessen ed). Ten eerste omdat ik graag wil dat mijn kind ook goed Turks moet spreken. Ook Nederlands uiteraard.

Het probleem kan makkelijk worden opgelost. Het is helemaal geen dilemma.

tr_imparator
24-01-06, 22:16
Geplaatst door mark61
Al die 'slechtes' van jou komen terug bij het uitgangspunt: niet-Nederlands sprekende kleuters.

Ja, dus? Waar wil je naar toe? Geen vreemde taal meer op straat, thuis ed? :tik:



Ik hoor vaak geluiden van 'ik wil ze hun moedertaal leren, NL leren ze wel buiten / op school.' Niet dus. Daarentegen zijn er ook ouders die zowel moedertaal als NL tegen hun kinderen spreken.

Vind je dat vreemd?

Tomas
24-01-06, 22:22
Geplaatst door tr_imparator

Vind je dat vreemd?

Ja nogal. Mijn zus heeft haar kinderen een beetje nederlands bijgebracht. Leuk voor opa en oma dacht ze. Maar ze heeft altijd consequent engels thuis gesproken om haar kinderen geen mogelijke taalproblemen mee te geven. Waar zij woont is scholing sowieso al een probleem. Magoed. Mij lijkt het dus logischer als je zo graag wilt dat je kinderen ook turks leren om dat later maar eens op te pakken.

tr_imparator
24-01-06, 22:33
Geplaatst door Tomas
Ja nogal. Mijn zus heeft haar kinderen een beetje nederlands bijgebracht. Leuk voor opa en oma dacht ze. Maar ze heeft altijd consequent engels thuis gesproken om haar kinderen geen mogelijke taalproblemen mee te geven. Waar zij woont is scholing sowieso al een probleem. Magoed. Mij lijkt het dus logischer als je zo graag wilt dat je kinderen ook turks leren om dat later maar eens op te pakken.


Vaak is het zo omdat de ouders niet de taal spreken. Maar ook ik zou prioriteit aan Turks geven. Als ik kijk naar bijv. Duitse-Turken en hoe die Turks spreken, dan krijg ik daar kippenvel. Geen accent, geen gevoel, niks. Ben blij dat ik een beetje normaal Turks spreek, hoewel dit ook heel slecht blijkt te zijn, tegenover een Turk in Turkije.

Ik denk dat het een kwestie van prioriteit is. Het is naar mijn idee heel goed mogelijk om beide talen kwalitatief goed te leren. Een kind kan dat: ouders moeten meer verantwoording op zich nemen en extra Nederlandse lessen laten volgen ofzo(ik zou het dus niet uitstellen: ook omdat dat dom is, zoveel laten leren in de tijd waarin dit het beste kan). Vaak is het gewoon de schuld van de ouders. Maar goed als de school zo paternalistisch is opgesteld en de taak van de ouders tracht over te nemen(meestal ook terecht). Moet hij/zij dat wel goed doen. Ze krijgen er immers dikke subsidie voor.

mark61
24-01-06, 22:38
Geplaatst door tr_imparator
Ja, dus? Waar wil je naar toe? Geen vreemde taal meer op straat, thuis ed? :tik:

Allebei wellicht?


Vind je dat vreemd?

Het eerste wel, het tweede niet.

tr_imparator
24-01-06, 22:53
Geplaatst door mark61
Allebei wellicht?



Het eerste wel


Meeste allochtonen in Nederland spreken al belabberd nederlands. Ik vind het helemaal niet vreemd. De taal waarin er thuis gesproken wordt aan je kinderen te leren.

Julien
24-01-06, 22:55
Geplaatst door tr_imparator
Vaak is het zo omdat de ouders niet de taal spreken. Maar ook ik zou prioriteit aan Turks geven. Als ik kijk naar bijv. Duitse-Turken en hoe die Turks spreken, dan krijg ik daar kippenvel. Geen accent, geen gevoel, niks. Ben blij dat ik een beetje normaal Turks spreek, hoewel dit ook heel slecht blijkt te zijn, tegenover een Turk in Turkije.

Ik denk dat het een kwestie van prioriteit is. Het is naar mijn idee heel goed mogelijk om beide talen kwalitatief goed te leren. Een kind kan dat: ouders moeten meer verantwoording op zich nemen en extra Nederlandse lessen laten volgen ofzo(ik zou het dus niet uitstellen: ook omdat dat dom is, zoveel laten leren in de tijd waarin dit het beste kan). Vaak is het gewoon de schuld van de ouders. Maar goed als de school zo paternalistisch is opgesteld en de taak van de ouders tracht over te nemen(meestal ook terecht). Moet hij/zij dat wel goed doen. Ze krijgen er immers dikke subsidie voor.

De prioriteit moet natuurlijk Nederlands zijn. Hoeveel dagen per jaar zit je nou in Turkije? 30 ofzo? Hoeveel dagen per jaar in Nederland? 335? Nou lijkt me logisch waar je prioiriteit hoort te liggen.

Daar komt nog bij dat een heleboel kinderen in de war raken van 2talige opvoeding. Mijn 11jarige neefje werd bijvoorbeeld ook 2talig opgevoed, maar eindstand praat hij geen enkele taal meer, maar z'n eigen kunstmatige taal. Hij weigert om 2 talen te spreken, en zo zijn er meer gevallen bekend. Ik denk dat je best je kind 2talig kunt opvoeden (sommige kinderen zijn intelligent), maar als je merkt dat je kind dat niet aankan, moet je eerst zorgen dat hij vloeiend Nederlans praat.

Waarom is het trouwens erg als een Duitser van Turkse komaf slecht Turks praat. Zolang hij goed Duits praat, is het alleen maar beter voor hem. Hij woont immers in Duitsland.
Veel Nederlandse Marokkanen zeggen dat ook vaak van Franse Marokkanen..dat ze geen goed Marokkaans praten en alleen maar Frans. Dat betekent toch dat Duitsland en Frankrijk het beter aangepakt hebben dan Nederland lijkt mij.

mark61
24-01-06, 22:59
Geplaatst door tr_imparator
Meeste allochtonen in Nederland spreken al belabberd nederlands. Ik vind het helemaal niet vreemd. De taal waarin er thuis gesproken wordt aan je kinderen te leren.

Dat kunnen ze beter uitbesteden. Het moedertaalniveau is ook niet bijzonder. Vooral niet als het over Koerden gaat die toch Turks aan hun kinderen willen leren, of Berbers die Arabisch aan hun kinderen willen leren. Maar die doen daar niet zo aan geloof ik.

In Engeland zijn er o.a. Farsi-lessen aan GB-Iraanse kinderen. In NL organiseert niemand wat geloof ik.

Anders eindig je als iemand die geen enkele taal enigszins goed spreekt.

tr_imparator
24-01-06, 23:16
Geplaatst door mark61
Dat kunnen ze beter uitbesteden. Het moedertaalniveau is ook niet bijzonder. Vooral niet als het over Koerden gaat die toch Turks aan hun kinderen willen leren, of Berbers die Arabisch aan hun kinderen willen leren. Maar die doen daar niet zo aan geloof ik.

In Engeland zijn er o.a. Farsi-lessen aan GB-Iraanse kinderen. In NL organiseert niemand wat geloof ik.

Anders eindig je als iemand die geen enkele taal enigszins goed spreekt.


Je leert geen taal door alleen thuis iets te spreken of niet. Meestal gaat het gepaard met boeken lezen, tv kijken, buiten spelen, maatschappelijk actief zijn etc etc.

Ik vind simpelweg dat de thuistaal niet de dupe hoeft te zijn van de theorie die sommigen van jullie hier zitten te ratelen.

Als ouders gewoon hun kinderen opvoeden(dit houd in voldoende betrokkenheid en verantwoordelijkheid) en docenten normaal onderwijs geven(op niveau, aan het kind denkend), komt alles goed. Als er een achterstand is, op tijd ervan op de hoogte zijn en goed aanpakken.

Ten slotte vloeit het advies niet alleen voort uit het Nederlands, maar ook uit andere vakgebieden(Rekenen, Basiskennis, IQ, Lezen etc)..

ALs ik bijvoorbeeld niet het Turks dat ik kan zou overbrengen aan mijn kind, maar wel alleen het Nederlands, dan zou dat volgens mij echt dom zijn. Kennis(in de vorm van woorden) laten varen. Welke onderzoeker heeft dat bedacht?

tr_imparator
24-01-06, 23:24
Geplaatst door Julien
maar als je merkt dat je kind dat niet aankan, moet je eerst zorgen dat hij vloeiend Nederlans praat.


Ik zou geen situaties kunnen bedenken waarbij dat niet kan. Als iemand NL kan leren kan ie ook TR leren. Je moet niet kinderen onderschatten. Niet voor niks wordt een kind van 6-12 een schoolkind genoemd. Dat is de periode waarin je heel veel kan leren. Een taal onthouden zou dom zijn.




Waarom is het trouwens erg als een Duitser van Turkse komaf slecht Duits praat. Zolang hij goed Duits praat, is het alleen maar beter voor hem. Hij woont immers in Duitsland.

Voor een normale communicatie in eigen land en als je misschien een keer terug wilt de nodige bagage.



Veel Nederlandse Marokkanen zeggen dat ook vaak van Franse Marokkanen..dat ze geen goed Marokkaans praten en alleen maar Frans. Dat betekent toch dat Duitsland en Frankrijk het beter aangepakt hebben dan Nederland lijkt mij.

Dat is te merken ja. De allochtonen in Nederland zijn maatschappelijk gezien slechter dan in Nederland en ze spreken nog ook abnormaal hun eigen taal. Das natuurlijk ideaal. :rolleyes:

Julien
24-01-06, 23:43
Geplaatst door tr_imparator
Ik zou geen situaties kunnen bedenken waarbij dat niet kan. Als iemand NL kan leren kan ie ook TR leren. Je moet niet kinderen onderschatten. Niet voor niks wordt een kind van 6-12 een schoolkind genoemd. Dat is de periode waarin je heel veel kan leren. Een taal onthouden zou dom zijn.Voor een normale communicatie in eigen land en als je misschien een keer terug wilt de nodige bagage.
Nou wat ik net dus als voorbeeld gaf, mijn neefje die dus weigert een tweede taal te leren. En daar ken ik er meer van. Het enige waarin ik het niet met je eens ben, is waar je de prioriteit legt. Ik vind dat je die als ouders moet leggen bij de taal van het land waarin je woont.


Dat is te merken ja. De allochtonen in Nederland zijn maatschappelijk gezien slechter dan in Nederland en ze spreken nog ook abnormaal hun eigen taal. Das natuurlijk ideaal. :rolleyes:
Ik merk gewoon een groot verschil tussen de allochtonen in Duitsland, Frankrijk, UK, Spanje, in hoeverre ze trots zijn om inwoner van dat land te zijn en die taal te spreken, en de allochtonen in Nederland. Dat vind ik toch opvallend. Jij niet?

TonH
25-01-06, 00:37
Geplaatst door Julien
Nou wat ik net dus als voorbeeld gaf, mijn neefje die dus weigert een tweede taal te leren. En daar ken ik er meer van. Het enige waarin ik het niet met je eens ben, is waar je de prioriteit legt. Ik vind dat je die als ouders moet leggen bij de taal van het land waarin je woont.


Ik merk gewoon een groot verschil tussen de allochtonen in Duitsland, Frankrijk, UK, Spanje, in hoeverre ze trots zijn om inwoner van dat land te zijn en die taal te spreken, en de allochtonen in Nederland. Dat vind ik toch opvallend. Jij niet?

De ouders van m'n neefje hebben in Canada het advies gekregen met hem binnenshuis hun moedertaal en buitenshuis Engels te spreken. Men gaat daar kennelijk uit van situationeel leren.

Hoofdreden om de ouders thuis hun moedertaal te laten spreken is dat hun beheersing daarvan nog altijd superieur is aan hun kennis van het Engels. Vooral op sociaal/emotioneel vlak zullen zij zich daarin veel beter kunnen uitdrukken t.o.v. de kleine. Die speelt echter ook gewoon met Engelstalige kinderen. No problems there.

Die trots verschil in trots om inwoner van Nederland te zijn met de door jou genoemde landen zie je niet alleen bij de allochs maar toch ook bij de autochs in Nederland? Dus 's lands wijs, 's lands eer... pas je er maar aan aan... :D

super ick
25-01-06, 09:28
Geplaatst door tr_imparator
Een probleem pak je natuurlijk ten eerste bij de kern aan. ALs dat niet lukt of kan ga je dat anders(symptomatisch) bestrijden. Ik heb al eerder gezegd hoe je dit kan doen(''preventief, curatief of palliatief''). Wil je dat ik specifieke dingen ga zeggen?

Ideaal(voor mij) zou het natuurlijk zijn als mijn kind beter onderwijs zou krijgen(in de vorm van extra lessen ed). Ten eerste omdat ik graag wil dat mijn kind ook goed Turks moet spreken. Ook Nederlands uiteraard.

Het probleem kan makkelijk worden opgelost. Het is helemaal geen dilemma.

Sorry maar nu maak je toch een denkfout. Ik wil best meebetalen aan de school van jou kind, maar als je het Turks wilt leren, en dat recht heb je dan regel en betaal je dat maar zelf.

TonH
25-01-06, 11:53
Geplaatst door puntje
Via PM?
Of zou het gaan onder slow-chat als het in een topic gebeurt?
Ik vind het nou niet bepaald van beleefdheid getuigen om op een .nl-forum eenh andere taal te spreken dan het Nederlands.

Ook dat gecopypaste in het Engels vind ik eigenlijk maar niets: het getuigt van aards-luiheid om niet je punt te maken in het Nederlands.
Men gaat er maar klakkeloos van uit dat iedereen het wel begrijpt.
Daarmee discrimineer je al twee groepen: de ouderen die geen Engels kennen en de mensen met een lagere opleiding, die alleen het Nederlands machtig zijn.
En voor de Engelstaligen die zich ophouden in dit land: Leer de taal of ga naar fora in het Engels.

Het woord 'discrimineren' wordt zo langzamerhand al net zo hol en leeg als het woord terrorist.

dis·cri·mi·ne·ren (ov.ww., ook abs.)
1 (iem.) achterstellen op grond van niet ter zake doende kenmerken
2 onderscheiden

Wat jij hier beschrijft heeft geen barst met discriminatie te maken. Je kunt je buitengesloten voelen en dat kan best onprettig zijn, maar dat is wat anders.

TonH
25-01-06, 11:54
Geplaatst door superdick
Sorry maar nu maak je toch een denkfout. Ik wil best meebetalen aan de school van jou kind, maar als je het Turks wilt leren, en dat recht heb je dan regel en betaal je dat maar zelf.

Met andere woorden: je bent blij dat het OALT-onderwijs is afgeschaft.

helly2002
25-01-06, 12:03
laat iedereen toch gewoon de taal praten die hij wil ,hoe zouden ze dit willen gaan handhaven dan ?.



De Vliegende Panters - We Worden Bedreigd Door De Moslims.mp3 :melig2:



dat is pas humor

Tomas
25-01-06, 13:32
Geplaatst door tr_imparator
Ik zou geen situaties kunnen bedenken waarbij dat niet kan. Als iemand NL kan leren kan ie ook TR leren. Je moet niet kinderen onderschatten. Niet voor niks wordt een kind van 6-12 een schoolkind genoemd. Dat is de periode waarin je heel veel kan leren. Een taal onthouden zou dom zijn.


Ik onderschat kinderen niet, ik erger me juist aan de mensen die kinderen in het algemeen overschatten. Ik weet dat veel kinderen makkelijk talen en veel verschillende talen door elkaar kunnen leren. Volgens mij zal ook echt niemand dat ontkennen, dus om iedere keer met dergelijke voorbeelden aan te komen lijkt wat... ja wat?

Het gaat er om dat een substantieel aantal kinderen dat nu eenmaal niet kan. Die hebben taalmoeilijkheden of zijn net op dat ene punt van meerdere talen tegelijkertijd leren spreken wat minder bedeeld. Niks mis mee verder. Zijn normale kinderen waar je nooit wat aan opgevallen zou zijn, ware het niet dat juist dat kind in een compleet vreemde taal is grootgebracht tot zijn 6-7e jaar. En nooit meer van die achterstand afkomt. Ja, onvoorstelbaar voor jou met je taalgevoel dat dergelijke kinderen bestaan. Ze bestaan. En als maar genoeg ouders hun kind op deze wijze opvoeden valt dat dus op in de resultaten van bevolkingsgroepen en type scholen.

Tomas
25-01-06, 13:37
Geplaatst door TonH
De ouders van m'n neefje hebben in Canada het advies gekregen met hem binnenshuis hun moedertaal en buitenshuis Engels te spreken. Men gaat daar kennelijk uit van situationeel leren.

Hoofdreden om de ouders thuis hun moedertaal te laten spreken is dat hun beheersing daarvan nog altijd superieur is aan hun kennis van het Engels. Vooral op sociaal/emotioneel vlak zullen zij zich daarin veel beter kunnen uitdrukken t.o.v. de kleine. Die speelt echter ook gewoon met Engelstalige kinderen. No problems there.

Die trots verschil in trots om inwoner van Nederland te zijn met de door jou genoemde landen zie je niet alleen bij de allochs maar toch ook bij de autochs in Nederland? Dus 's lands wijs, 's lands eer... pas je er maar aan aan... :D

Ik weet niet of canada op dit gebied een lichtend voorbeeld is. Volgens mij hebben die hoofdzakelijk europese immigranten. Dus het taal en cultuurverschil is vele malen kleiner.

Mijn zus was geen importbruid, maar werkte al enige tijd in afrika voor ze trouwde. Dus haar engels was onderhand goed genoeg om de kinderen ook in die taal op te voeden. Als zij had gekozen voor nederlands was het mijn zus niet geweest. Ik bedoel dat is zo'n rare keuze dat ik dat nooit van mijn zus verwacht zou hebben. Die heeft namelijk net als ik niks met nationalisme, vader- of moederlandgevoelens, misplaatste nostalgie etc. Gewoon praktisch: de taal van het land waar je woont.

TonH
25-01-06, 13:44
Geplaatst door Tomas
Die heeft namelijk net als ik niks met nationalisme, vader- of moederlandgevoelens, misplaatste nostalgie etc. Gewoon praktisch: de taal van het land waar je woont.

:D M'n schoonzus heeft idd wat moeite om die begrippen los te laten... Ons bezoek, deze winter, heeft haar wel een heel stuk verder geholpen.

super ick
25-01-06, 15:24
Geplaatst door TonH
Met andere woorden: je bent blij dat het OALT-onderwijs is afgeschaft.

Jij mist de essentie.
Als je een taal wilt studeren kun je later toch een studierichting kiezen en elke taal in je studiepakket nemen.
Willekeurig welke taal op het basisonderwijs invoeren en door de gemeenschap laten betalen vind ik niet doelmatig.
Leuk als je kind papiemento kan praten maar niet noodzakelijk.

TonH
25-01-06, 15:32
Geplaatst door superdick
Jij mist de essentie.
Als je een taal wilt studeren kun je later toch een studierichting kiezen en elke taal in je studiepakket nemen.
Willekeurig welke taal op het basisonderwijs invoeren en door de gemeenschap laten betalen vind ik niet doelmatig.
Leuk als je kind papiemento kan praten maar niet noodzakelijk.

Dus je bent blij dat het OALT is afgeschaft...

mark61
25-01-06, 22:57
Geplaatst door TonH
Dus je bent blij dat het OALT is afgeschaft...

Ik in zoverre dat de onzinnige redenering dat op hoogst gebrekkige wijze de veronderstelde, maar niet werkelijke moedertaal aanleren zou helpen om Nederlands te leren. Volkomen onzin. Hoogstens met uitzondering van het leren van Koerdisch, maar helaas, dat was nou net niet leverbaar.

TonH
26-01-06, 01:37
Geplaatst door mark61
Ik in zoverre dat de onzinnige redenering dat op hoogst gebrekkige wijze de veronderstelde, maar niet werkelijke moedertaal aanleren zou helpen om Nederlands te leren. Volkomen onzin. Hoogstens met uitzondering van het leren van Koerdisch, maar helaas, dat was nou net niet leverbaar.

De Grieken hier in Amsterdam en omgeving voedden hun kinderen op met Nederlands als moedertaal. Voor hen was het een heel mooi iets dat ze een uurtje in de week Grieks kregen, dat hier dan ook meestal nog gekoppeld was aan het leren van een vreemde taal in het algemeen.

Toen dat afgeschaft werd is de docent met ID-gelden doorbetaald en heeft de gemeenschap subsidie gekregen voor les op zaterdag... Vestzak-broekzak zullen we maar zeggen.

Djiniouz
26-01-06, 01:51
En binnenkort moeten we allemaal dezelfde haarkleur hebben, namelijk blond

En dan dezelfde kleur ogen, namelijk blauw

En dan moeten we een half maantje zichtbaar dragen

En dan moeten we ineens ergens op een kamp gaan werken

En dan moeten we ................................. En dan komt er geen water ...............................angkor/beheer
En dan? En dan? En dan?

Elie Hobeika
26-01-06, 11:00
Cow dump...

camillia1
26-01-06, 12:19
hebben we dan ook geen vreemde talen meer op school.

en hoe zit het met de friessen moeten die ook abn taal spreken???????

tr_imparator
26-01-06, 14:52
Geplaatst door superdick
Sorry maar nu maak je toch een denkfout. Ik wil best meebetalen aan de school van jou kind, maar als je het Turks wilt leren, en dat recht heb je dan regel en betaal je dat maar zelf.

Ik doe een beroep op het onderwijs om mijn kind goed Nederlands te leren. Desnoods betaal ik er meer voor.

Allochtonen moeten dus meer betalen voor goed onderwijs, omdat zij weigeren met hun kind thuis Nederlands te praten. Of omdat ze niet de Nederlandse taal voldoende beheersen. :loens:

Als we richting deze politiek willen gaan,...mij best. Dan moet je straks niet zeuren als je kanker krijgt, doordat je rookt, en de behandeling zelf moet ophoesten(bekostigen).

Tomas
26-01-06, 15:03
Geplaatst door tr_imparator
Ik doe een beroep op het onderwijs om mijn kind goed Nederlands te leren. Desnoods betaal ik er meer voor.

Allochtonen moeten dus meer betalen voor goed onderwijs, omdat zij weigeren met hun kind thuis Nederlands te praten. Of omdat ze niet de Nederlandse taal voldoende beheersen. :loens:

Als we richting deze politiek willen gaan,...mij best. Dan moet je straks niet zeuren als je kanker krijgt, doordat je rookt, en de behandeling zelf moet ophoesten(bekostigen).

Een allochtoon kind kost de samenleving sowieso al bijna 2x zoveel vanwege het financieringssysteem dat voor scholen geldt. Dit omdat men ervan uitgaat dat deze kinderen een taalachterstand hebben die weggewerkt moet worden. Dus dat mag wat kosten. Men denkt echter wel dat dit niet bewust en moedwillig wordt gedaan. Jij beweert dat echter van wel, alsof die dubbele hoeveelheid geld geen tijdelijke achterstandswegwerkende subsidie is, maar een verworven recht.

En dan heb ik het dus nog niet eens over OALT.

tr_imparator
26-01-06, 15:16
Geplaatst door Tomas
Men denkt echter wel dat dit niet bewust en moedwillig wordt gedaan. Jij beweert dat echter van wel, alsof die dubbele hoeveelheid geld geen tijdelijke achterstandswegwerkende subsidie is, maar een verworven recht.

En dan heb ik het dus nog niet eens over OALT.

Nee, Tuurlijk niet. Geen ouder zorgt ervoor dat zijn kind bewust achterstand krijgt. Ik heb echter wel het idee gekregen hier dat sommige mensen wel denken dat allochtonen bewust ervoor kiezen - door thuis hun eigen taal te spreken - mee te werken aan die achterstand. Dus eigen verantwoording is.

Tomas
26-01-06, 16:25
Geplaatst door tr_imparator
Nee, Tuurlijk niet. Geen ouder zorgt ervoor dat zijn kind bewust achterstand krijgt. Ik heb echter wel het idee gekregen hier dat sommige mensen wel denken dat allochtonen bewust ervoor kiezen - door thuis hun eigen taal te spreken - mee te werken aan die achterstand. Dus eigen verantwoording is.

Jij hebt het er toch echt zelf over: Je kind lekker thuis houden en opvoeden in het turks en de school zorgt wel voor de rest, later. Zo niet, dan schiet deze dus te kort.

Wide-O
26-01-06, 19:14
Geplaatst door Tomas
Jij hebt het er toch echt zelf over: Je kind lekker thuis houden en opvoeden in het turks en de school zorgt wel voor de rest, later. Zo niet, dan schiet deze dus te kort.

Welles nietes met 3 variabelen...

Imp heeft het er over dat de ouders vaak niet genoeg Nederlands kennen, en het dus uiteraard niet expres doen.

Jij hebt het er over dat ze de kinderen te laat op school doen. (wat ze waarschijnlijk vaak vanuit edele motieven doen).

Voeg daarbij de gedachte "we zijn hier maar tijdelijk" en je hebt een onoplosbaar (schijn)probleem.

tr_imparator
26-01-06, 23:24
Geplaatst door Tomas
Jij hebt het er toch echt zelf over: Je kind lekker thuis houden en opvoeden in het turks en de school zorgt wel voor de rest, later. Zo niet, dan schiet deze dus te kort.


Het punt is dat sommigen van jullie willen dat ik thuis Nederlands spreek, zogenaamd omdat dat waarschijnlijk voor minder achterstand bij mijn kinderen zou zorgen. Sinds wanneer bemoeit men met welke taal ik thuis spreek?
Daar gaat ook de hele discussie over. Zoals ik al zei: ik praat wat ik wil en ik bepaal ook met welke taal ik mijn kinderen opvoed.

En nou niet zeggen dat ik dan niet moet zeuren als mijn kinderen achterstand ontwikkelen.

Ook zou ik eens wat onderzoeken willen zien waarin staat dat dit de oorzakelijke factor is van die achterstand die er optreedt. Bovendien heb ik ook gezegd dat alleen achterstand in de Nederlandse taal niet veel voorstelt, omdat het advies simpelweg niet alleen daarop is gebasseerd.

Ten slotte wijs ik erop dat een achterstand meestal wordt veroorzaakt omdat de school niet genoeg capaciteit heeft om kwalitatief onderwijs te geven. Zoals ook vele onderwijsrapporten laten zien: KWALITEIT VAN HET ONDERWIJS IS ONDER DE MAAT, BENEDEN DE PEIL. ZORGWEKKEND.

Ik ben wel bereid om mee te werken om achterstand weg te werken. Als een ouder de Nederlandse taal beheerst, dan kan deze ook waarschijnlijk een uurtje thuis bijvoorbeeld oefenen met zijn kind. FOR EXAMPLE, YANI. :ego:

TonH
26-01-06, 23:51
Η ΓΛΟΣΣΑ ΜΟΥ

Τη γλώσσα μου δεν ήταν εύκολο να τη φυλάξω
ανάμεσα σε γλώσσες που πήγαιναν να την καταβροχθίσουν
όμως στη φλώσσα μου συνέχιζα πάντα να μετράω
στη γλώσσα μου έφερνε το χρόνο στα μέτρα του κορμιού
στη γλώσσα μου πολλαπλασίαζα την ηδονή ως το άπειρο
μ΄ αυτή ξανάφερνα στο νου μου ένα παιδί
με άσπρο σημάδι από πετριά στο κουρεμένο του κεφάλι
Πάσχιζα να μη χάσω ούτε μία της λέξη
γιατί σ΄ αυτή τη γλώσσα μου μιλούσαν κι οι νεκροί


MIJN TAAL

Het was niet gemakkelijk om mijn taal te bewaren
tussen de talen die haar probeerden te verslinden
maar ik bleef mijn taal waarderen
met mijn taal verminderde ik de tijd tot de dimensies van een lichaam
met mijn taal vermenigvuldigde ik genoegen tot het oneindige
met haar herinnerde ik me een kind
met een wit litteken op zijn geschoren hoofd waar een steen het had geraakt.
Ik streefde ernaar om zelfs niet één woord te verliezen
want in deze taal spraken de doden tot me.

Títos Patríkios, 1992

mark61
27-01-06, 05:34
Geplaatst door tr_imparator
En nou niet zeggen dat ik dan niet moet zeuren als mijn kinderen achterstand ontwikkelen.

Ik zeur wel. :corcky:

III
27-01-06, 08:57
Geplaatst door TonH
Η ΓΛΟΣΣΑ ΜΟΥ

Τη γλώσσα μου δεν ήταν εύκολο να τη φυλάξω
ανάμεσα σε γλώσσες που πήγαιναν να την καταβροχθίσουν
όμως στη φλώσσα μου συνέχιζα πάντα να μετράω
στη γλώσσα μου έφερνε το χρόνο στα μέτρα του κορμιού
στη γλώσσα μου πολλαπλασίαζα την ηδονή ως το άπειρο
μ΄ αυτή ξανάφερνα στο νου μου ένα παιδί
με άσπρο σημάδι από πετριά στο κουρεμένο του κεφάλι
Πάσχιζα να μη χάσω ούτε μία της λέξη
γιατί σ΄ αυτή τη γλώσσα μου μιλούσαν κι οι νεκροί


MIJN TAAL

Het was niet gemakkelijk om mijn taal te bewaren
tussen de talen die haar probeerden te verslinden
maar ik bleef mijn taal waarderen
met mijn taal verminderde ik de tijd tot de dimensies van een lichaam
met mijn taal vermenigvuldigde ik genoegen tot het oneindige
met haar herinnerde ik me een kind
met een wit litteken op zijn geschoren hoofd waar een steen het had geraakt.
Ik streefde ernaar om zelfs niet één woord te verliezen
want in deze taal spraken de doden tot me.

Títos Patríkios, 1992

Dat is zeker mooi en begrijpelijk. Je taal moet ook niet verloren gaan. Maar het is ook een communicatiemiddel. En als het gebruikt wordt om niet te communiceren of anderen buiten te sluiten?
Taal is er ook om je emoties een stem te geven, maar dan moet het wel kunnen worden begrepen.

Tomas
27-01-06, 09:09
Geplaatst door Wide-O

Voeg daarbij de gedachte "we zijn hier maar tijdelijk" en je hebt een onoplosbaar (schijn)probleem.

Laat dat (schijn) maar gerust weg, want -hoogst waarschijnlijk volgens mij- door die taalbarriere beginnen marokkaanse kindertjes in groep 1 al vaak met veel geruzie. Dat valt gewoon op. Ruzie omdat ze speelgoed afpakken van een ander kind of in de zandbak vanalles ogenschijnlijk kappot maken. En dat kan nou juist heel goed veroorzaakt worden door de onmogelijkheid tot communiceren. En een dergelijke start met van altijd maar geruzie, spullen afpakken en kapot maken werkt denk ik heel lang door. Dus naast de achterstand die het kind al heeft in de normale educatieve ontwikkeling ook nog 's het stygma van ruziezoeker en onhandelbaar.

tr_imparator
27-01-06, 12:53
Geplaatst door Tomas
Laat dat (schijn) maar gerust weg, want -hoogst waarschijnlijk volgens mij- door die taalbarriere beginnen ****** kindertjes in groep 1 al vaak met veel geruzie.

Is die taalbariere niet wederzijds?




En een dergelijke start met van altijd maar geruzie, spullen afpakken en kapot maken werkt denk ik heel lang door. Dus naast de achterstand die het kind al heeft in de normale educatieve ontwikkeling ook nog 's het stygma van ruziezoeker en onhandelbaar

Onhandelbaarheid stopt wanneer ze kunnen communiceren? Ja dat wel, maar de stigma blijft bestaan? Tja..schuld van het kindje?


****** werkt stigmatiserend.

TonH
27-01-06, 12:57
Geplaatst door Tomas
Laat dat (schijn) maar gerust weg, want -hoogst waarschijnlijk volgens mij- door die taalbarriere beginnen marokkaanse kindertjes in groep 1 al vaak met veel geruzie. Dat valt gewoon op. Ruzie omdat ze speelgoed afpakken van een ander kind of in de zandbak vanalles ogenschijnlijk kappot maken. En dat kan nou juist heel goed veroorzaakt worden door de onmogelijkheid tot communiceren. En een dergelijke start met van altijd maar geruzie, spullen afpakken en kapot maken werkt denk ik heel lang door. Dus naast de achterstand die het kind al heeft in de normale educatieve ontwikkeling ook nog 's het stygma van ruziezoeker en onhandelbaar.

Geldt dat voor alle kinderen of alleen voor de jongetjes?
Ik maak die leeftijdsgroep hier niet mee, daarom mijn vraag.

Jongetjes worden nogal eens opgevoed in een bijna verafgoding. Ze mogen dan tot 6-7 jaar bijna alles zonder daarop gecorrigeerd te worden. In Griekenland gebeurd dat o.a. heel veel. De Nederlands vrouw van een Griekse vriend, heeft er heel bewust voor gezorgd dat hij overgeplaatst werd van zijn geboorte-eiland naar Athene. Ze wilde hun zoon uit de extended family vandaan hebben. Vooral de grootmoeders dwingen dat eindeloze verwennen van de kleinzonen af. En daar had ze heel andere ideeën over. Ik ken echter ook Nederlandse kinderen die zo zijn opgevoed, maar dan gaat het niet speciaal om de jongetjes. Ongenietbaar voor hun omgeving zijn ze niettemin.

Wanneer dat gedrag dan samenkomt met kinderen die anders opgevoed zijn de eerste jaren, dan botst dat genadeloos. Heeft dan niet veel met taal te maken alswel met gedrag.

Tomas
27-01-06, 13:37
Geplaatst door tr_imparator
Is die taalbariere niet wederzijds?


Wat denk je zelf?


Onhandelbaarheid stopt wanneer ze kunnen communiceren? Ja dat wel, maar de stigma blijft bestaan? Tja..schuld van het kindje?


Nee, da's niet de schuld van het kindje. Ook dat het geen nederlands spreekt is niet de schuld van het kindje. 't zit er uiteindelijk wel mee. That's life.

Tomas
27-01-06, 13:39
Geplaatst door TonH
Geldt dat voor alle kinderen of alleen voor de jongetjes?
Ik maak die leeftijdsgroep hier niet mee, daarom mijn vraag.

Jongetjes worden nogal eens opgevoed in een bijna verafgoding. Ze mogen dan tot 6-7 jaar bijna alles zonder daarop gecorrigeerd te worden. In Griekenland gebeurd dat o.a. heel veel. De Nederlands vrouw van een Griekse vriend, heeft er heel bewust voor gezorgd dat hij overgeplaatst werd van zijn geboorte-eiland naar Athene. Ze wilde hun zoon uit de extended family vandaan hebben. Vooral de grootmoeders dwingen dat eindeloze verwennen van de kleinzonen af. En daar had ze heel andere ideeën over. Ik ken echter ook Nederlandse kinderen die zo zijn opgevoed, maar dan gaat het niet speciaal om de jongetjes. Ongenietbaar voor hun omgeving zijn ze niettemin.

Wanneer dat gedrag dan samenkomt met kinderen die anders opgevoed zijn de eerste jaren, dan botst dat genadeloos. Heeft dan niet veel met taal te maken alswel met gedrag.

Of het alleen jongens zijn, weet ik niet. Zal het eens vragen. Je kan best gelijk hebben hoor, ik ga er van uit dat het aan de taalbarriere lag, omdat de combinatie dus vaak voorkomt.

TonH
27-01-06, 15:13
Geplaatst door Tomas
Of het alleen jongens zijn, weet ik niet. Zal het eens vragen.

Graag.

mark61
27-01-06, 15:38
Geplaatst door Tomas
Of het alleen jongens zijn, weet ik niet. Zal het eens vragen. Je kan best gelijk hebben hoor, ik ga er van uit dat het aan de taalbarriere lag, omdat de combinatie dus vaak voorkomt.

Interessante gedachte. Krijg associaties met doven. Zijn dacht ik ook argwanender en aggressiever dan gemiddeld. :lachu: Oudere dan. Miscommunicatiegevolg?

Wide-O
27-01-06, 17:57
Geplaatst door mark61
Interessante gedachte. Krijg associaties met doven. Zijn dacht ik ook argwanender en aggressiever dan gemiddeld. :lachu: Oudere dan. Miscommunicatiegevolg?

Zowel verbale maar vooral non-verbale communicatie zijn van uiterst groot belang op die leeftijd waar we het over hebben. Als daar om wat voor reden ook iets mis mee gaat krijg je gegarandeerd hommeles.

Wat Ton zegt is wel interessant eigenlijk, en geeft me een heel politiek oncorrecte "aha-erlebnis" als ik naar vroegah kijk. Hmmm. Slecht van me.

En als blinde gok ga ik voor dat het vooral bij jongens zal voorkomen.

Tomas
27-01-06, 20:14
Geplaatst door Wide-O

En als blinde gok ga ik voor dat het vooral bij jongens zal voorkomen.

Het komt bij beide sexes voor.

Er worden geen statistieken bijgehouden, het zijn toevallige observaties van een relatief kleine populatie. Dus feitelijk heb je er niet veel aan.

Ladygirl
28-01-06, 16:50
Goeiendag allemaal..

Intregen :sinds wanneer valt daar onder je eigentaal miskennen????

Heeft ze Nederland niet genoeg op ze kop gezet,terwijl ze het ene probleem niet eens heeft opgelost begint al weer met iets nieuws, en minster verdonk hoe zit het met de Friessen uit Friesland want die versta ik ook niet moeten die ook een cursus ABN volgen..



Ik vind nu dat ze haar doelen voorbij streeft...[ /FONT]

foutjebedankt
28-01-06, 17:37
marokanen hebben het altijd over respect ... ik vind het respectvol en een vorm van beleefdheid gewoon de taal te spreken die iedereen spreekt .... ( DUS NIET MENSEN BUITENSLUITEN ) ... ik vind niet eens dat de politiek dit moet verplichten ... je bent toch gewoon netjes opgevoed of niet? gr pascal

super ick
28-01-06, 17:53
Geplaatst door foutjebedankt
marokanen hebben het altijd over respect ... ik vind het respectvol en een vorm van beleefdheid gewoon de taal te spreken die iedereen spreekt .... ( DUS NIET MENSEN BUITENSLUITEN ) ... ik vind niet eens dat de politiek dit moet verplichten ... je bent toch gewoon netjes opgevoed of niet? gr pascal

Vanmiddag op Zuidplein tref ik in een winkel een Arabische man met een dochtertje van een jaar of 3. En maar Arabisch praten tegen het kind.
Ik denk dat dat voorlopig de enige taal is die ze hoort. Tot ze straks op school komt. Mogen ze het daar recht proberen te breien.
Ik vind dat geen goede zaak.

Ladygirl
28-01-06, 17:58
Dit Gaat niet alleen over marokanen dit gaat over alle autochtonen die hun eigen vader of moedertaal hebben..

Ik vind het maar een rare opmerking dus wanneer je geen nederlands praat in het bijzijn van andere nederlands ben je niet goed opgevoed,
Wie bepaalt dat ??

ALs ik spaans of frans of surinaams wil praten dan doe ik dat .. daar heeft niemand wat over te zeggen..

Maar ik heb er wel begrip voor dat je je in de klas of op je werk daar aan kan houden maar niks moet namelijk..

Ik vind te gek voor woorden als ze mij gaan vertellen wat ik wel mag spreken en waar en wanneer !!!

Onze voorouders hebben gevochten voor ons vrijheid, en dat laat ik me niet nog eens afpakken,, zijn ze helemaal gek geworden!!!!

foutjebedankt
28-01-06, 18:19
ik vind het gewoon een vorm van beleefdheid en tuurlijk als je dat niet wilt moet je het zeker niet doen die vrijheid heb je natuurlijk ...

Gene
28-01-06, 18:44
Dus als ik met m'n spaanse vriend naar Rotterdam ga, wat we al eens gedaan hebben kan ik hem niet eens aanspreken?
Ben ik blij dat ik al uit Nedeland opgerot ben. En dat zonder oprotpremie....

foutjebedankt
28-01-06, 18:49
ach kom dat word helemaal niet bedoelt.. en ik vind ook niet dat je het moet verplichten .. maar wel een kwestie van fatsoen vind ik .. maar dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk

Ladygirl
28-01-06, 19:28
De Nederlanders die naar afrika zijn geemigreerd die hebben gewoon hun eigen nedelands afrikaans dorp je gebouwd ....
Hoor je die afrikanen zeuren over intergratie nee hoor die moeten nog steeds alles pikken van allochtonen in hun eigen land....

Zuid-Amerika Spanje Turkije Afrika waar zitten ze niet zonder te intregeren ...

Dan ze willen ze wat over ons te zeggen hebben...
de splinter in het oog van ander zie je wel, maar de balk in je eigen oog zie je niet!!!!!

Ladygirl
28-01-06, 19:30
Voor de rest laat ik het hierbij , want dit word toch altijd ontkent!!

Hun eigen fouten zullen ze nooit toe geven, maar van anders zijn toch zo goed in..

super ick
28-01-06, 22:58
Geplaatst door BaTTaTaaa
Mogen ze beginnen met de Tukkers uit Enschede, De Limbo's en de Friezen als je die hoort (ik heb ze zelf meegemaakt gehoord) heb in verschillende delen van Ned. gewoond de afgelopen 8 jaar en kan het gesproken woord van hun niet volgen..maar dat is hun goed recht wat al generaties al zo is.

..hoezo idioot plan??

Het is Universeel dat mensen vanuit hun jeugd zich een dialect :cola: eigenmaken en dat is iets internationaals, in Marokko worden er meer dan 20 verschillende dialecten gesproken en het is een utopie om van bijv.deze mensen te eisen dat ze morgen ineens allemaal klassiek arabisch gaan spreken, wat een waanzin...

Is dit een taktiek om de aandacht van het probleem te verleggen naar een ander vlak?

Karin.N
28-01-06, 23:44
Geplaatst door superdick
Vanmiddag op Zuidplein tref ik in een winkel een Arabische man met een dochtertje van een jaar of 3. En maar Arabisch praten tegen het kind.
Ik denk dat dat voorlopig de enige taal is die ze hoort. Tot ze straks op school komt. Mogen ze het daar recht proberen te breien.
Ik vind dat geen goede zaak.

Ik denk dat je mag stellen dat een ouder verantwoordelijk is. Momenteel wordt de school, de overheid verantwoordelijk gehouden voor de taalachterstand van kinderen. Een ieder is wat mij betreft vrij om wat voor taal dan ook te spreken, maar in dat geval is naar mijn mening de ouder verantwoordelijk voor het eventuele ontstaan van een taalachterstand en niemand anders!

foutjebedankt
28-01-06, 23:54
inderdaad het probleem wederom verleggen ... Zuid afrika haha nou vraag ik je dat zijn middeleeuwen praktijken je hebt gelijk . wij nederlanders wouden niet hun taal praten ...... dat is nu 400!!!!!!!!!!!! jaar geleden . de geschiedenis herhaald zich . .. inmiddels kennen wij het woord fatsoen ..medeleven . maar nogmaals je bent vrij om te praten in welke taal je ook wilt .. maar ga niet van die stomme vergelijkingen maken ... uit de middeleeuwen . maar het blijft moeilijk moeilijk ook voor mij

MaRiaH
28-01-06, 23:56
Geplaatst door Karin.N
Ik denk dat je mag stellen dat een ouder verantwoordelijk is. Momenteel wordt de school, de overheid verantwoordelijk gehouden voor de taalachterstand van kinderen. Een ieder is wat mij betreft vrij om wat voor taal dan ook te spreken, maar in dat geval is naar mijn mening de ouder verantwoordelijk voor het eventuele ontstaan van een taalachterstand en niemand anders!

Mee eens.
Naast de achterstand van deze kinderen heeft het onbedoeld ook effect op kinderen die wèl Nederlands spreken. Een voorbeeld uit de praktijk:

Mijn dochter van twee spreekt heel goed nederlands.. hele volzinnen al..
ze ging naar een kinderdagverblijf hier in de buurt. 80% allochtoon.

Op zich heb ik daar geen enkel probleem mee.. anders had ik haar nooit naar dat kinderdagverblijf gedaan. Bovendien is ze zelf 50% allochtoon :strik: .

Na enige tijd bleek echter dat geen enkele van die kinderen Nederlands sprak (van niet tot nauwelijks!!).. en dat mijn dochter een taalachterstand zou oplopen omdat ze niet kon communiceren met de kids e'/of geen tegenwicht zou vinden (ze is nogal snel in ontwikkeling).. Ze kwam thuis met de meest vreemde afrikaanse en turkse woorden.. en toen was ik het totaal beu. (naast nog wat andere dingen die me stoorden.)

Ze zit nu op een ander kinderdagverblijf, dicht bij mijn werk en overwegend autochtoon.. 98% wit.. allemaal werkende en hoogopgeleide ouders.
Ik hou helemaal niet zo van die elite schooltjes.. maar tja, dan maar zo.. Ik wil dat zij een uitdaging heeft en niet dat zij op achterstand raakt.

De leidsters van dat eerste kinderdagverblijf waren het volkomen met me eens..
Maar in wezen is dit natuurlijk in en in triest..
Ik hoop dat die kinderen die we daar achtergelaten hebben hun achterstand nog inlopen later.

TonH
29-01-06, 01:27
Geplaatst door MaRiaH
Mee eens.
Naast de achterstand van deze kinderen heeft het onbedoeld ook effect op kinderen die wèl Nederlands spreken. Een voorbeeld uit de praktijk:

Mijn dochter van twee spreekt heel goed nederlands.. hele volzinnen al..
ze ging naar een kinderdagverblijf hier in de buurt. 80% allochtoon.

Op zich heb ik daar geen enkel probleem mee.. anders had ik haar nooit naar dat kinderdagverblijf gedaan. Bovendien is ze zelf 50% allochtoon :strik: .

Na enige tijd bleek echter dat geen enkele van die kinderen Nederlands sprak (van niet tot nauwelijks!!).. en dat mijn dochter een taalachterstand zou oplopen omdat ze niet kon communiceren met de kids e'/of geen tegenwicht zou vinden (ze is nogal snel in ontwikkeling).. Ze kwam thuis met de meest vreemde afrikaanse en turkse woorden.. en toen was ik het totaal beu. (naast nog wat andere dingen die me stoorden.)

Ze zit nu op een ander kinderdagverblijf, dicht bij mijn werk en overwegend autochtoon.. 98% wit.. allemaal werkende en hoogopgeleide ouders.
Ik hou helemaal niet zo van die elite schooltjes.. maar tja, dan maar zo.. Ik wil dat zij een uitdaging heeft en niet dat zij op achterstand raakt.

De leidsters van dat eerste kinderdagverblijf waren het volkomen met me eens..
Maar in wezen is dit natuurlijk in en in triest..
Ik hoop dat die kinderen die we daar achtergelaten hebben hun achterstand nog inlopen later.

Je denkt het beste voor je kind te doen... Ik hoop voor je kind dat je gelijk hebt.

MaRiaH
29-01-06, 01:39
Geplaatst door TonH
Je denkt het beste voor je kind te doen... Ik hoop voor je kind dat je gelijk hebt.

Nou dat weet ik wel zeker!!

Ze gaat nu met plezier.. en ze is weer blij..

In dat vorige kinderdagverblijf was ze zo verdrietig..
zo intens. Ze voelde zich daar zo ongelukkig.
Dat had ook nog andere oorzaken..

Maar nu is ze weer gelukkig.. en dat is het enige wat telt.
Uiteraard weet ik niet wat de toekomst brengt..
Ik denk dus zeker niet dat dit een garantie is voor een goede ontwikkeling of iets dergelijks. en het is altijd afwachten of je beslissingen goed uitvallen, dat ben ik met je eens.

Op de korte termijn in ieder geval wel.

PS: dat dit kinderdagverblijf overwegend bestaat uit autochtone kinderen is gewoon toeval.. liever had ik een mix gezien.
Ik heb gewoon gekozen voor een plaats naast mijn werk., om de reistijd ed. zoveel mogelijk te bekorten.

Het is dus niet zo dat ik nu bewust gekozen heb voor 98% autochtoon of iets dergelijks. Toevalligerwijs zijn de twee kinderdagverblijven complete tegenstellingen.

TonH
29-01-06, 01:52
Geplaatst door MaRiaH
Nou dat weet ik wel zeker!!

Ze gaat nu met plezier.. en ze is weer blij..

In dat vorige kinderdagverblijf was ze zo verdrietig..
zo intens. Ze voelde zich daar zo ongelukkig.
Dat had ook nog andere oorzaken..

Maar nu is ze weer gelukkig.. en dat is het enige wat telt.
Uiteraard weet ik niet wat de toekomst brengt..
Ik denk dus zeker niet dat dit een garantie is voor een goede ontwikkeling of iets dergelijks. en het is altijd afwachten of je beslissingen goed uitvallen, dat ben ik met je eens.

Op de korte termijn in ieder geval wel.

Je zegt nou al twee keer "Dat had ook andere oorzaken" Waren die niet veel belangrijker?

Ik heb net weer mogen zien hoe een kind dat nog maar net praat, maar niet echt kan spreken fantastisch speelt en interacteerd met kinderen die hij voor geen meter verstaat. En toch geen centje pijn.

Zou het niet kunnen zijn dat je een eigen vooroordeel projecteerde en daarom nu je kind in die prachtige 98% witte omgeving hebt geplaatst? Wordt het daar dan beter voorbereid op de samenleving wij het straks in moet leven? Dat is toch zeker geen 98% witte samenleving.

Even doordenkend, en dat is echt niet alleen persoonlijk op jouw doelend, bedenk ik me net dat dit eigenlijk exact hetzelfde 'gedrag' is dat veel allochtone ouders wordt verweten. Hun kleine kinderen te lang in een wereld houden die te veel afwijkt van de werkelijke samenleving. En je ziet wat sommigen vinden wat voor problemen dat zou geven... Ik bedoel maar... de hele Diamantbuurt is vergeven van de straatterroristjes omdat hun pa en ma het zo nodig vonden hun kinderen in de hen bekende taal en omgeving op te voeden en nu zijn ze allemaal intollerant en groeien op voor galg en rad...

Zoiets dus.

Karin.N
29-01-06, 02:03
Geplaatst door TonH
Je zegt nou al twee keer "Dat had ook andere oorzaken" Waren die niet veel belangrijker?

Ik heb net weer mogen zien hoe een kind dat nog maar net praat, maar niet echt kan spreken fantastisch speelt en interacteerd met kinderen die hij voor geen meter verstaat. En toch geen centje pijn.

Zou het niet kunnen zijn dat je een eigen vooroordeel projecteerde en daarom nu je kind in die prachtige 98% witte omgeving hebt geplaatst? Wordt het daar dan beter voorbereid op de samenleving wij het straks in moet leven? Dat is toch zeker geen 98% witte samenleving.

Even doordenkend, en dat is echt niet alleen persoonlijk op jouw doelend, bedenk ik me net dat dit eigenlijk exact hetzelfde 'gedrag' is dat veel allochtone ouders wordt verweten. Hun kleine kinderen te lang in een wereld houden die te veel afwijkt van de werkelijke samenleving. En je ziet wat sommigen vinden wat voor problemen dat zou geven... Ik bedoel maar... de hele Diamantbuurt is vergeven van de straatterroristjes omdat hun pa en ma het zo nodig vonden hun kinderen in de hen bekende taal en omgeving op te voeden en nu zijn ze allemaal intollerant en groeien op voor galg en rad...

Zoiets dus.


Ik denk dat voor de meeste ouders geldt dat ze het risico niet willen nemen om te experimenteren met hun kinderen.

MaRiaH
29-01-06, 02:08
Geplaatst door TonH
Je zegt nou al twee keer "Dat had ook andere oorzaken" Waren die niet veel belangrijker?

Ik heb net weer mogen zien hoe een kind dat nog maar net praat, maar niet echt kan spreken fantastisch speelt en interacteerd met kinderen die hij voor geen meter verstaat. En toch geen centje pijn.

Zou het niet kunnen zijn dat je een eigen vooroordeel projecteerde en daarom nu je kind in die prachtige 98% witte omgeving hebt geplaatst? Wordt het daar dan beter voorbereid op de samenleving wij het straks in moet leven? Dat is toch zeker geen 98% witte samenleving.

Even doordenkend, en dat is echt niet alleen persoonlijk op jouw doelend, bedenk ik me net dat dit eigenlijk exact hetzelfde 'gedrag' is dat veel allochtone ouders wordt verweten. Hun kleine kinderen te lang in een wereld houden die te veel afwijkt van de werkelijke samenleving. En je ziet wat sommigen vinden wat voor problemen dat zou geven... Ik bedoel maar... de hele Diamantbuurt is vergeven van de straatterroristjes omdat hun pa en ma het zo nodig vonden hun kinderen in de hen bekende taal en omgeving op te voeden en nu zijn ze allemaal intollerant en groeien op voor galg en rad...

Zoiets dus.

Ik begrijp je redenering!

En ik wil juist dat mijn dochter opgroeit in een omgeving cq. school die een afspiegeling is van de samenleving. Dat het allemaal allochtone kinderen waren was dus helemaal geen argument.. anders had ik haar er in de eerste plaats nooit naar toe gedaan.

De andere redenen waren dat ik dacht dat het handig was om in de buurt van huis de dagopvang te hebebn, maar met files en zo was ik steeds te laat om mijn dochter op te halen.
'
's ochtends was ze de eerste, de andere ouders werkten niet en brachten hun kind rond een uur of 10..
Mijn kind was dus 2 uur alleen!
en 's avonds was ze de laatste en gingen alle kinderen om 16 uur weg en kwam ik haar pas om 18 uur halen..
Ook dat was een belangrijke reden waardoor ze zich zeer ongelukkig voelde.

Daarnaast dus de taalachterstanden en de meest vreemde exotische ziektes die er heersten.. (al was dat bijzaak).
TBC, Roodvonk, tyfus etc.
Ik vond dat ook zorgelijk, so be it.

Maar ik denk inderdaad dat er ouders zijn die hun kinderen bewust in de voor hun vertrouwde omgeving houden (allochtoon of autochtoon)
Dat is in ons geval niet van toepassing, mijn dochter heeft ook turkse en marokkaanse, italiaanse en griekse, surinaamse, congoleze vriendjes en vriendinnentjes (etc)
en hetzelfde geldt voor mij.. :haha:

Bovendien is ze zelf ook van allochtone afkomst.. :D

Ik vind juist in aanraking komen met verschillende culturen een verrijking en ik hoop dat ook over te brengen op mijn kind.
Al zal dat dan niet via de huidige kinderopvang zijn.. :D

Invidia
29-01-06, 12:30
Krijg nu de neiging om juist thmazight te gaan praten, tis dat ik me er niet goed in kan uitdrukken, en ik alleen Nederlandse vrienden heb, maar anders...

mark61
29-01-06, 13:07
Geplaatst door Ladygirl
De Nederlanders die naar afrika zijn geemigreerd die hebben gewoon hun eigen nedelands afrikaans dorp je gebouwd ....
Hoor je die afrikanen zeuren over intergratie nee hoor die moeten nog steeds alles pikken van allochtonen in hun eigen land....

Zuid-Amerika Spanje Turkije Afrika waar zitten ze niet zonder te intregeren ...

De Hollanders in Brazilië, Suriname, VS, Canada en Australië zijn volledig geïntegreerd

De officiële talen van Zuid-Afrika zijn onder andere Engels, Xhosa en Zoeloe. Er worden ws. meer dan 100 talen gesproken, waaronder Afrikaans.

Waar heppie het over? Zo maar wat roepen zonder enige kennis van zaken?

mark61
29-01-06, 13:10
Geplaatst door MaRiaH
Ik hoop dat die kinderen die we daar achtergelaten hebben hun achterstand nog inlopen later.

Weinig kans. Vwb. Nederlands op moedertaalniveau leren spreken.

mark61
29-01-06, 13:12
Geplaatst door Invidia
Krijg nu de neiging om juist thmazight te gaan praten, tis dat ik me er niet goed in kan uitdrukken, en ik alleen Nederlandse vrienden heb, maar anders...

Kan je dat niet ergens leren/verbeteren? Op een website of zo?

mark61
29-01-06, 13:13
Geplaatst door Karin.N
Ik denk dat je mag stellen dat een ouder verantwoordelijk is. Momenteel wordt de school, de overheid verantwoordelijk gehouden voor de taalachterstand van kinderen. Een ieder is wat mij betreft vrij om wat voor taal dan ook te spreken, maar in dat geval is naar mijn mening de ouder verantwoordelijk voor het eventuele ontstaan van een taalachterstand en niemand anders!

Yep.

Welcome back! Waar was u nu weer henen?

Karin.N
29-01-06, 13:17
Geplaatst door mark61
Yep.

Welcome back! Waar was u nu weer henen?


Heel gewoon thuis, :blowen:

mark61
29-01-06, 13:20
Geplaatst door Karin.N
Heel gewoon thuis, :blowen:

Exotisch, in jouw geval.

Invidia
29-01-06, 13:33
Geplaatst door mark61
Kan je dat niet ergens leren/verbeteren? Op een website of zo?

Watte?

mark61
29-01-06, 13:37
Geplaatst door Invidia
Watte?

Heu...je Tamazight verbeteren. Zijn daar geen clubjes voor? Vraag Afrux, of hoe ie nou weer heet, maar s.

Invidia
29-01-06, 13:41
Geplaatst door mark61
Heu...je Tamazight verbeteren. Zijn daar geen clubjes voor? Vraag Afrux, of hoe ie nou weer heet, maar s.

ow, nee we spreken thuis thmazight, alleen ik spreek een soort dialect dat geen enkele andere mazigh kent.

mark61
29-01-06, 13:44
Geplaatst door Invidia
ow, nee we spreken thuis thmazight, alleen ik spreek een soort dialect dat geen enkele andere mazigh kent.

Tsja das lastig. Maar weet je dat zeker? Er zijn in Marokko toch 3 smaken Tamazight, of heb ik dat verkeerd?

super ick
29-01-06, 16:59
Geplaatst door Karin.N
Heel gewoon thuis, :blowen:

Karin,

Ik vind jou praktijkvoorbeeld heel treffend.
Het komt er eigenlijk op neer dat je wel je eigen taal mag spreken maar dat je wel de verantwoordelijkheid hebt dat het niet de enige taal is die je kind spreekt. Als ouder ben je er verantwoordelijk voor dat je je kind niet met een taalachterstand laat beginnen.
Het tegenargument dat ik las dat er kleine kinderen leuk met elkaar kunnen spelen terwijl ze elkaar niet kunnen verstaan vind ik niet steekhoudend. Kinderen komen namelijk niet alleen om te spelen.

tr_imparator
29-01-06, 18:31
Geplaatst door Karin.N
Een ieder is wat mij betreft vrij om wat voor taal dan ook te spreken, maar in dat geval is naar mijn mening de ouder verantwoordelijk voor het eventuele ontstaan van een taalachterstand en niemand anders!


Dit vind ik zo sneu. Net een dreigement.

Je bent vrij om te roken, maar als je straks kanker krijgt is het je eigen verantwoordelijkhied.

:vreemd:

~Panthera~
29-01-06, 19:54
Dus als je als Nederlander Engels leert op school, en je daarna een dickhead in het Engels bent, zijn je ouders verantwoordelijk ?
:wat?!:

Karin.N
29-01-06, 20:40
Geplaatst door tr_imparator
Dit vind ik zo sneu. Net een dreigement.

Je bent vrij om te roken, maar als je straks kanker krijgt is het je eigen verantwoordelijkhied.

:vreemd:

Dus jij zou het accepteren wanneer de overheid voor iedereen waar dan ook een algeheel rookverbod afkondigt, zelfs in je eigen huis. Dit omdat roken idd slecht voor de gezondheid is.

Wiens verantwoordelijkheid is het volgens jou dan dat kinderen die in Nederland opgroeien ook daadwerkelijk de taal goed leren spreken.

Rourchid
29-01-06, 23:37
Geplaatst door BiL@L
Wat zijn de effecten van zo'n statement op de Nederlandse bevolking, vanuit psychologisch oogpunt?


Dit statement heeft voornamelijk te maken met de komende gemeenteraadsverkiezingen.
4 jaar geleden liep de VVD-lijstrekker voor de Rotterdamse gemeenteraad hetzelfde te tetteren.
Gezien het repeterende patroon van dit soort uitingen geeft mw. Verdonk aan - voor diegenen die dit nog niet wisten - dat haar integratiebeleid doodlopende weg nummer zoveel is.
Feitelijk gaat het om demagogie (=volksmisleiding) in de strikste betekenis van het woord; mw. Verdonk belooft aan de aanstaande misleide kiezer dat als ingezet wordt op een cosmetische/linguïstische verandering van het straatbeeld dit tot integratie zal leiden.

Rourchid
30-01-06, 00:13
geplaatst door Karin N.

Wiens verantwoordelijkheid is het volgens jou dan dat kinderen die in Nederland opgroeien ook daadwerkelijk de taal goed leren spreken.


Daar is de hele samenleving verantwoordelijk voor en kijk je nog niet eens zover terug dan is vast te stellen dat integratie in Nederland nooit een taak van de overheid geweest is.
In tegenstelling tot de andere voormalige koloniserende mogendheden heeft Nederland nooit een cent willen spenderen aan het onderwijs van het Nederlands aan anderstaligen (de koloniën). Een zuinige benadering maar ook een benadering die dwong om diegenen die wel onderdeel van Nederland wilden worden dit zelfstandig ter hand te nemen.

Nadat oorspronkelijk vele gastarbeiders gelabeld waren als tijdelijk in Nederland verblijvenden die na hier gewerkt te hebben wel weer terug zouden keren naar hun landen van herkomst bleek in de jaren zeventig dat velen zouden blijven en in de jaren zeventig is eigenlijk aan de hele bevolking een trendbreuk opgedrongen die er op neer kwam dat de de zogenoemde verzorgingsstaat de integratie wel eventjes zou regelen.
Nul, komma nul procent ervaring had de Nederlandse overheid met alleen al het onderwijs van het Nederlands aan niet-Nederlandstaligen en bovenal werd onder de noemer 'verzorgingsstaat' de autochtone bevolking opgelegd dat alleen de overheid zich bezig mocht houden met de integratie.
In feite is Nederland als het om haar vermaarde gastvrijheid gaat door haar eigen overheid en overheden beroofd van een belangrijk gedeelte van haar identiteit.

Wat de overheid op dit moment aan instrumenten ter integratie aan te bieden is, vergeleken met zowat alle buitenlanden, met moeite een lachertje te noemen.
Als ultieme afleidingsmanoeuvre hangt er zelfs een parlementaire enquête naar het integratiebeleid in de lucht; uit zo een enquête zal hooguit het wederom tot zondebok verklaren van de 'buitenlanders' komen omdat zowel het beleid ongewijzigd gebleven is en de meeste van de 'architecten' van dit on-Nederlandse integratiebeleid nog steeds in het stoel-pluche van de macht zitten.
Het demagogische stoken van mw. Verdonk is derhalve alleen maar uit te leggen als het schoonvegen van haar eigen politieke straatje om naar goed politiek gebruik de zwakste groepen in de samenleving nog meer in de hoek te drukken.

mark61
30-01-06, 00:32
Geplaatst door Rourchid
In tegenstelling tot de andere voormalige koloniserende mogendheden heeft Nederland nooit een cent willen spenderen aan het onderwijs van het Nederlands aan anderstaligen (de koloniën).

Wat is de officiële taal van Suriname? Waar heeft Mohammed Hatta eva. gestudeerd?

TonH
30-01-06, 01:26
Geplaatst door Karin.N
Ik denk dat voor de meeste ouders geldt dat ze het risico niet willen nemen om te experimenteren met hun kinderen.

Wat is experimenteren... Te vaak wordt er vanuit gegaan dat wanneer je kind in een voor jou vreemde omgeving opgroeid dat een risico zou zijn. Een vooroordeel en misschien is dát nu juist 'gevaarlijk' voor je kind.

tr_imparator
30-01-06, 01:27
Geplaatst door Karin.N
Dus jij zou het accepteren wanneer de overheid voor iedereen waar dan ook een algeheel rookverbod afkondigt, zelfs in je eigen huis. Dit omdat roken idd slecht voor de gezondheid is.

Nee, dat kan je niet van mensen vragen. Iedereen in onze samenleving is autonoom. Maar deze vraag moet je niet aan mij maar aan jezelf stellen. Jij zit meer dan mij op die lijn.


Wiens verantwoordelijkheid is het volgens jou dan dat kinderen die in Nederland opgroeien ook daadwerkelijk de taal goed leren spreken.

van het onderwijs? (in veel gevallen is ook de schuld van het onderwijs omdat deze ernstig tekort komt (op allerlei gebieden)..lees maar s een keer een onderwijsrapport van een zwarte school van de inspectie: eigenlijk zouden zulke scholen gesloten moeten worden..). Sommige gevallen kan het oorzaak moeilijk achterhaald worden. Meerdere factoren zullen een rol spelen.

Ten eerste is het natuurlijk al verkeerd om het als een 'probleem' te zien, omdat elke vreemdeling het recht heeft om de taal te leren van zijn afkomst. Om te stellen dat een vreemde taal als priotiteit gesteld moet worden, omdat het kind zo achterstand krijgt, is schending van je rechten. Ook vooral omdat er zoveel alternatieven zijn om anders deze taal te leren.

Niet de vreemdeling is het probleem maar de achterstand. Deze moet dan ook -los van de etniciteit- gezien worden.

Wat betreft die roker. Hetzelfde natuurlijk: niet de persoon moet als probleem worden gezien, maar de schadelijke effecten van roken. Daarom kan hoogstens worden geadviseerd om een bepaalde levensstijl te hanteren. Wiens schuld is het nou als deze roker kanker krijgt(door het roken),.....? Die vraag laat ik in het midden.

TonH
30-01-06, 01:29
Geplaatst door MaRiaH
Ik begrijp je redenering!

En ik wil juist dat mijn dochter opgroeit in een omgeving cq. school die een afspiegeling is van de samenleving. Dat het allemaal allochtone kinderen waren was dus helemaal geen argument.. anders had ik haar er in de eerste plaats nooit naar toe gedaan.

De andere redenen waren dat ik dacht dat het handig was om in de buurt van huis de dagopvang te hebebn, maar met files en zo was ik steeds te laat om mijn dochter op te halen.
'
's ochtends was ze de eerste, de andere ouders werkten niet en brachten hun kind rond een uur of 10..
Mijn kind was dus 2 uur alleen!
en 's avonds was ze de laatste en gingen alle kinderen om 16 uur weg en kwam ik haar pas om 18 uur halen..
Ook dat was een belangrijke reden waardoor ze zich zeer ongelukkig voelde.

Daarnaast dus de taalachterstanden en de meest vreemde exotische ziektes die er heersten.. (al was dat bijzaak).
TBC, Roodvonk, tyfus etc.
Ik vond dat ook zorgelijk, so be it.

Maar ik denk inderdaad dat er ouders zijn die hun kinderen bewust in de voor hun vertrouwde omgeving houden (allochtoon of autochtoon)
Dat is in ons geval niet van toepassing, mijn dochter heeft ook turkse en marokkaanse, italiaanse en griekse, surinaamse, congoleze vriendjes en vriendinnentjes (etc)
en hetzelfde geldt voor mij.. :haha:

Bovendien is ze zelf ook van allochtone afkomst.. :D

Ik vind juist in aanraking komen met verschillende culturen een verrijking en ik hoop dat ook over te brengen op mijn kind.
Al zal dat dan niet via de huidige kinderopvang zijn.. :D

Dank voor de uitleg. Je hebt er over nagedacht. :p

Maar zonder dollen: Zo ben ik het met je redenering eens en het is tenminste niet een dom conservatisme dat tot je beslissing leidde...

super ick
30-01-06, 09:09
Geplaatst door ~Panthera~
Dus als je als Nederlander Engels leert op school, en je daarna een dickhead in het Engels bent, zijn je ouders verantwoordelijk ?
:wat?!:

Als je het niet begrijpt mag je het ook gewoon vragen hoor.
Nu sla je de plank zo ontzettend mis dat het een beetje schrijnend is om te lezen.

Karin.N
30-01-06, 10:03
Geplaatst door tr_imparator
Nee, dat kan je niet van mensen vragen. Iedereen in onze samenleving is autonoom. Maar deze vraag moet je niet aan mij maar aan jezelf stellen. Jij zit meer dan mij op die lijn.



Oh ja, lijkt me sterk, daar juist ik tegen overheidsbemoeienis ben en de verantwoordelijk juist bij de mensen zelf neer wil leggen!

Karin.N
30-01-06, 10:18
Geplaatst door tr_imparator


van het onderwijs? (in veel gevallen is ook de schuld van het onderwijs omdat deze ernstig tekort komt (op allerlei gebieden)..lees maar s een keer een onderwijsrapport van een zwarte school van de inspectie: eigenlijk zouden zulke scholen gesloten moeten worden..). Sommige gevallen kan het oorzaak moeilijk achterhaald worden. Meerdere factoren zullen een rol spelen.




Wanneer een kind thuis niet de Nederlandse taal leert, kun je niet verwachten dat de school er maar voor moet zorgen dat ieder kind met taalachterstand deze volledig inloopt zonder hulp van het thuisfront.

En wanneer je dat wel wil verwachten, moet je niet raar staan te kijken dat er veel ouders zijn die om die reden hun kind naar een zgn. witte school sturen, omdat zij niet willen dat hun kinderen lijden onder de taalachterstand van anderen.

En ff voor de duidelijkheid ik ben geen voorstander van witte en zwarte scholen, maar voor gemengde scholen!

Wanneer een kind een taalachterstand heeft, dan weet ik uit eigen ervaring dat deze alleen kan worden ingelopen als de ouders daar heel veel tijd in stoppen. Neem mijn dochter, zij heeft vanaf haar 9 maanden tot aan haar vierde levensjaar veel oorproblemen gehad, waardoor haar gehoor funtioneerde voor ca 35%. Je kunt je voorstellen dat dit te weinig is om de taal goed te leren spreken.
Het heeft een enorme inspanning gekost van ons als ouders, haar omgeving zoals familie en vrienden, logopediste en de school om die ontstane achterstand in te lopen.
Wanneer wij die verantwoordelijkheid bij de school hadden neergelegd, was er op dit moment dus nog sprake geweest van een behoorlijke taalachterstand! Je kunt namelijk niet verwachten dat een school alle taken voor haar rekening neemt. Wanneer je een kind op de wereld zet houdt dat in dat je daar als ouder verantwoordelijk voor bent. Dus ook voor de ontwikkeling van het kind!

Mijn oudste heeft epilepsie en heeft daardoor leerproblemen. Kan door de storingen in de hersenen niet altijd bij de juiste informatie terecht. Nu kunnen wij wel gaan stellen dat is de verantwoordelijkheid van de school, maar wij stellen dat het in de eerste plaats onze verantwoordelijkheid is. En samen met de school zoeken we naar oplossingen en werken we ook samen aan de oplossing omdat het onze verantwoording is.

~Panthera~
30-01-06, 10:48
Geplaatst door superdick
Als je het niet begrijpt mag je het ook gewoon vragen hoor.
Nu sla je de plank zo ontzettend mis dat het een beetje schrijnend is om te lezen.



Ik vroeg ook iets.
Blijkbaar snapte je dat niet. :moe:

TonH
30-01-06, 11:16
Geplaatst door superdick
Karin,

Ik vind jou praktijkvoorbeeld heel treffend.
Het komt er eigenlijk op neer dat je wel je eigen taal mag spreken maar dat je wel de verantwoordelijkheid hebt dat het niet de enige taal is die je kind spreekt. Als ouder ben je er verantwoordelijk voor dat je je kind niet met een taalachterstand laat beginnen.
Het tegenargument dat ik las dat er kleine kinderen leuk met elkaar kunnen spelen terwijl ze elkaar niet kunnen verstaan vind ik niet steekhoudend. Kinderen komen namelijk niet alleen om te spelen.

Begin 80-er jaren kwam ongeveer 30 tot 40% van de Hollandse kinderen met zulke taalachterstanden op de middelbare school dat er Daltonklassen e.d. ingezet moesten worden om hen op een redelijk niveau te brengen. De lesstof die in de Brugklas aangeleerd moest worden kon in praktijk pas aan het eind van het tweede jaar bij iedereen aangeboden worden. Dat werd dan ook gedaan, uit bittere noodzaak. Dat je daarmee 2 jaar achter bleef lopen en van het vervolgonderwijs weer dezelfde klachten kreeg t.o.v. de middelbare school werd voor lief genomen.

De oorzaak, de lagere school faalde voor een belangrijk deel in haar taak, werd nooit aangepakt. Ook toen was de klacht al dat Pabo-studenten zeer slecht konden rekenen, schrijven en lezen. Verder mocht er al helemaal geen beroep op de eigenverantwoordelijkheid van de ouders gedaan worden. Dat was óf anti-socialistisch cq rechts, óf het werd een aanval op het door god gegeven recht op kind en eigen opvoeding gezien.

In deze sfeer zijn in de afgelopen decennia heel veel kinderen ingestroomd die ook een taalachterstand hadden. Bij die instroom werden de Schakelklassen en Daltonlessen afgeschaft omdat dat een te grote aanslag begon te leggen op de budgetten doordat er zo massaal gebruik van gemaakt ging worden. Wel werd een ingenieus financieringssysteem in de touwen gehezen waaronder 1.9-kinderen. Generieke maatregelen die geen enkele betrekking hadden op de werkelijke behoeften.

Nu, een kwart eeuw later, wordt het de allochtone ouders verweten dat zij verantwoordelijk zijn voor de taalachterstand van hun kinderen. Dit verwijt hoor je echter niet t.o.v. de Friese ouders in het hoge noorden, wier kinderen op vergelijkbaar grote leerachterstanden zitten als in de Binnenstadscholen in de Randstad.

Wanneer het verwijt van het niet nemen van verantwoordelijkheid valide is dan is het dat voor ALLE inwoners van Nederland.

TonH
30-01-06, 11:21
www.pvda-amsterdam.nl

10 Afspraken tussen stadsbestuur en kiezers

2) Ouders voeden op en spreken allemaal binnen 4 jaar Nederlands.
Opvoeden is niet vrijblijvend. Ouders worden daarop aangesproken waar nodig is. Er komt meer geld voor hulp bij opvoeden en voor taalcursussen. Er komt meer geld voor hulp bij opvoeden en voor taalcursussen. Elke ouder spreekt over 4 jaar Nederlands.


De duizenden expats in Amsterdam kunnen hun borst nat maken.

ivi
30-01-06, 12:09
haloo allemaal,
heb ik jullie discusies gelezen en beetje verbaast me
ik had meer meningen verwachten.jullie moet bij onze forum lezen www.litouweninfo.com jammer maar allein in litouwse taal.maar
doe wij dat ook expres.ik denk dat alle gedoel van verdonk gericht allein voor marocanen en turken,zoo denken wij (ostische blok) ,,,dat is nieuwe naam voor ons in nederland :regie:
maar wij moeten heel hard lachen van deze code.
Ik persoonlijk denk dat hoe meer regels komt hoe slechter dat woord.In werk plaats moet natuurlijk nederlands gesprooken woorden tenzij allemaal van het zelfde afkomstland ,en niet in openbare werkplek waar andere mensen kan je horen,Maar dat is kwestie van opvoeding en mentalitijd,als jij respekteer andere dan spreek je natuurlijk nederlands,maar als ik met mij fam of vrienden die stad in gaan niemand kan mij verplichten nederlands praten.Wij leer hier allemaal nederlands b.v. winkelen.werken.tandarts,huisarts,en zoooo veeeel
kinderen op school praat ook allein maar nederlands oudere mensen moet nu ook naar school :laser: iksnap nit waar was regering 30 jaar geleden ,ooooooooo ja ik weet wel was in belasting kontoor.Ik vind belachelijk dat mensen van 50 jaar oud moet naar school stuuren anders beeindig hun uitkering,kom tog , deze mensen is met een been in het kist en nog school? Hun moet nog belond woorden want zoo veel jarren was niks gedaan , allein belasting betaal en dat was natuurlijk lekker en maklijk(maar voor wie)en jongere generaties
integreerd heel goed zonder beleid van verdonk
maar nederlandse taal verplicht op straat......dat is te veer gegaan.Whahaha ostischeblok mensen dacht dat werdonk woord opgeruimd door marocanen of turken...dus niet gebuurd ,heef niet wij neem dat over

Karin.N
30-01-06, 13:00
Geplaatst door TonH
Wanneer het verwijt van het niet nemen van verantwoordelijkheid valide is dan is het dat voor ALLE inwoners van Nederland.

Inderdaad, iedereen is verantwoordelijk voor eigen kroost.

(enkele uitzonderingen daargelaten)

Karin.N
30-01-06, 13:00
Geplaatst door TonH
Wanneer het verwijt van het niet nemen van verantwoordelijkheid valide is dan is het dat voor ALLE inwoners van Nederland.

Inderdaad, iedereen is verantwoordelijk voor eigen kroost.

(enkele uitzonderingen daargelaten)

Karin.N
30-01-06, 13:13
Geplaatst door TonH
Wat is experimenteren... Te vaak wordt er vanuit gegaan dat wanneer je kind in een voor jou vreemde omgeving opgroeid dat een risico zou zijn. Een vooroordeel en misschien is dát nu juist 'gevaarlijk' voor je kind.

Wat zijn nu precies vooroordelen?
In deze discussie vind ik dat jij zelf neigt naar vooroordelen. Zie de reactie op het stukje van Mariah.
Hoe wil je een ander verwijten last te hebben van vooroordelen, als je ze zelf ook hebt :wink:

Volgens mij heeft bijna iedereen last van vooroordelen als je dat zo kunt noemen. Een ieder mens sleept een hoeveelheid bagage mee en de ervaringen die zijn opgedaan bepalen voor een belangrijk deel hoe iemand reageert op mensen en/of situaties.

TonH
30-01-06, 15:12
Geplaatst door Karin.N
Inderdaad, iedereen is verantwoordelijk voor eigen kroost.

(enkele uitzonderingen daargelaten)

Welke uitzonderingen?

Wanneer je je uitspraak concequent doortrekt zou ik ook geen belasting meer hoeven betalen voor jou kinderen. Ik doe dat graag hoor. Sollidariteit enzo. Maar toch, ik heb er geen enkele zeggenschap over gehad wat voor en hoeveel kinderen jij op de wereld zet.

TonH
30-01-06, 15:14
Geplaatst door Karin.N
Wat zijn nu precies vooroordelen?
In deze discussie vind ik dat jij zelf neigt naar vooroordelen. Zie de reactie op het stukje van Mariah.
Hoe wil je een ander verwijten last te hebben van vooroordelen, als je ze zelf ook hebt :wink:

Volgens mij heeft bijna iedereen last van vooroordelen als je dat zo kunt noemen. Een ieder mens sleept een hoeveelheid bagage mee en de ervaringen die zijn opgedaan bepalen voor een belangrijk deel hoe iemand reageert op mensen en/of situaties.

Vast, maar het is misschien wel een vooroordeel dat jij denkt dat ik Mariah aansprak op een vooroordeel. Ik vond haar onduidelijk en kon wel zelf allerlei invullingen plegen, maar wie zegt me dat die zouden kloppen. Ben blij dat ze bereidt was dat toe te liggen.

super ick
30-01-06, 16:41
Geplaatst door TonH
Begin 80-er jaren kwam ongeveer 30 tot 40% van de Hollandse kinderen met zulke taalachterstanden op de middelbare school dat er Daltonklassen e.d. ingezet moesten worden om hen op een redelijk niveau te brengen. De lesstof die in de Brugklas aangeleerd moest worden kon in praktijk pas aan het eind van het tweede jaar bij iedereen aangeboden worden. Dat werd dan ook gedaan, uit bittere noodzaak. Dat je daarmee 2 jaar achter bleef lopen en van het vervolgonderwijs weer dezelfde klachten kreeg t.o.v. de middelbare school werd voor lief genomen.

De oorzaak, de lagere school faalde voor een belangrijk deel in haar taak, werd nooit aangepakt. Ook toen was de klacht al dat Pabo-studenten zeer slecht konden rekenen, schrijven en lezen. Verder mocht er al helemaal geen beroep op de eigenverantwoordelijkheid van de ouders gedaan worden. Dat was óf anti-socialistisch cq rechts, óf het werd een aanval op het door god gegeven recht op kind en eigen opvoeding gezien.

In deze sfeer zijn in de afgelopen decennia heel veel kinderen ingestroomd die ook een taalachterstand hadden. Bij die instroom werden de Schakelklassen en Daltonlessen afgeschaft omdat dat een te grote aanslag begon te leggen op de budgetten doordat er zo massaal gebruik van gemaakt ging worden. Wel werd een ingenieus financieringssysteem in de touwen gehezen waaronder 1.9-kinderen. Generieke maatregelen die geen enkele betrekking hadden op de werkelijke behoeften.

Nu, een kwart eeuw later, wordt het de allochtone ouders verweten dat zij verantwoordelijk zijn voor de taalachterstand van hun kinderen. Dit verwijt hoor je echter niet t.o.v. de Friese ouders in het hoge noorden, wier kinderen op vergelijkbaar grote leerachterstanden zitten als in de Binnenstadscholen in de Randstad.

Wanneer het verwijt van het niet nemen van verantwoordelijkheid valide is dan is het dat voor ALLE inwoners van Nederland.

Natuurlijk geld het voor ALLE inwoners van Nederland.
Dat het probleem er in de 80-er jaren ook was betekend dat dan dat er nu niets meer aan gedaan hoeft te worden?
De Frieslandvergelijking, die ik al meer aangevoerd heb gezien gaat volkomen mank. Alle Fiese kinderen spreken gewoon Nederlands. Op een hoge uitzondering na.

TonH
30-01-06, 18:48
Geplaatst door superdick
Natuurlijk geld het voor ALLE inwoners van Nederland.

Mooi, dan zijn we het daar over eens. Alleen zo "natuurlijk" is het niet, blijkt keer op keer.


Dat het probleem er in de 80-er jaren ook was betekend dat dan dat er nu niets meer aan gedaan hoeft te worden?

Kern is meer dat er een historische oorzaak voor de huidige taalsituatie is en dat dat die niet uitzonderlijk is. En "natuurlijk" moet er dan nu eindelijk eens iets aan gedaan worden.


De Frieslandvergelijking, die ik al meer aangevoerd heb gezien gaat volkomen mank. Alle Fiese kinderen spreken gewoon Nederlands. Op een hoge uitzondering na.

Mijn Frieslandvergelijking had geen betrekking op taalachterstand maar op leerachterstanden in het algemeen. Vorig jaar is het even hot news geweest, maar intussen hoor je daar niemand meer over. Is dat probleem nu al opgelost?

super ick
30-01-06, 21:43
Geplaatst door TonH
Mijn Frieslandvergelijking had geen betrekking op taalachterstand maar op leerachterstanden in het algemeen. Vorig jaar is het even hot news geweest, maar intussen hoor je daar niemand meer over. Is dat probleem nu al opgelost?

Ik weet het niet. Lijkt mij wel interessant wat de oorzaak is van deze leerachterstanden. Zomaar meer lessen er tegenaan gooien lijkt mij voorbarig. Eerst de oorzaak wegnemen zodat het in de toekomst te voorkomen is en daarna de achterstand wegwerken zou ik voorstellen.
Misschien krijgen ze teveel ijsvrij of leggen de lessen polsstokspringen en klootschieten een te groot beslag op de beschikbare lestijd. :zwaai:

Karin.N
30-01-06, 22:14
Geplaatst door TonH
Welke uitzonderingen?

Wanneer je je uitspraak concequent doortrekt zou ik ook geen belasting meer hoeven betalen voor jou kinderen. Ik doe dat graag hoor. Sollidariteit enzo. Maar toch, ik heb er geen enkele zeggenschap over gehad wat voor en hoeveel kinderen jij op de wereld zet.


De uitzonderingen die echt niet mee kunnen komen.

Verder draaf je ietwat teveel door. Dit topic gaat over het voorstel van Verdonk om alleen Nederlands op straat te spreken.
Daar ben ik het dus niet mee eens. een ieder mag voor zichzelf uitmaken welke taal er gebruikt wordt.

Ik vind wel dat ouders de verantwoordelijkheid hebben om ervoor zorg te dragen dat kinderen die hier naar school gaan het Nederlands voldoende beheersen om de lessen te kunnen volgen.
Deze verantwoordelijkheid kun je niet afschuiven naar scholen of de overheid.

Wel mag je verwachten dat er bij een taalachterstand de school samen met de ouders de achterstand probeert weg te werken.

Neem nu bijvoorbeeld mijn buurjongen van 4 jaar. Spreekt vloeiend marokkaans en arabisch. Met moeders spreekt hij marokkaans en met vader arabisch. Deze taal moet hij van zijn ouders ook vloeiend kunnen spreken en lezen om de Quraan uit zijn hoofd te kunnen leren.
Hamid spreekt echjter nauwelijks een woord Nederlands. Dat vinden zijn ouders niet belangrijk. Dat moet hij maar op school leren.

Btw ik vind het heel aardig dat jij belasting betaalt voor mijn kinderen. Mag ik je erop wijzen dat ik ook belasting betaal voor voorzieningen waar jij gebruik van maakt. Kan dit dus geen argument vinden in deze discussie.

mark61
30-01-06, 22:25
Geplaatst door ivi
www.litouweninfo.com jammer maar allein in litouwse taal.

En daarmee bitter weinig informatief.

mark61
30-01-06, 22:28
Geplaatst door TonH
Mijn Frieslandvergelijking had geen betrekking op taalachterstand maar op leerachterstanden in het algemeen. Vorig jaar is het even hot news geweest, maar intussen hoor je daar niemand meer over. Is dat probleem nu al opgelost?

Het was Drenthe en taal- en leerachterstand zijn twee volkomen verschillende onderwerpen. De overeenkomst is dat de ouders schijt hebben aan de toekomst van hun kinderen.

Karin's Hamid is natuurlijk een drama. De Koran uit je hoofd opzeggen brengt je in dit geval vnl. in de goot.

super ick
30-01-06, 22:49
Geplaatst door Karin.N
De uitzonderingen die echt niet mee kunnen komen.

Verder draaf je ietwat teveel door. Dit topic gaat over het voorstel van Verdonk om alleen Nederlands op straat te spreken.
Daar ben ik het dus niet mee eens. een ieder mag voor zichzelf uitmaken welke taal er gebruikt wordt.

Ik vind wel dat ouders de verantwoordelijkheid hebben om ervoor zorg te dragen dat kinderen die hier naar school gaan het Nederlands voldoende beheersen om de lessen te kunnen volgen.
Deze verantwoordelijkheid kun je niet afschuiven naar scholen of de overheid.

Wel mag je verwachten dat er bij een taalachterstand de school samen met de ouders de achterstand probeert weg te werken.

Neem nu bijvoorbeeld mijn buurjongen van 4 jaar. Spreekt vloeiend marokkaans en arabisch. Met moeders spreekt hij marokkaans en met vader arabisch. Deze taal moet hij van zijn ouders ook vloeiend kunnen spreken en lezen om de Quraan uit zijn hoofd te kunnen leren.
Hamid spreekt echjter nauwelijks een woord Nederlands. Dat vinden zijn ouders niet belangrijk. Dat moet hij maar op school leren.

Btw ik vind het heel aardig dat jij belasting betaalt voor mijn kinderen. Mag ik je erop wijzen dat ik ook belasting betaal voor voorzieningen waar jij gebruik van maakt. Kan dit dus geen argument vinden in deze discussie.

Je argumenten snijden hout hoor! JAMMER DAT ER ALLEEN DRAAIKONTREACTIES OP KOMEN.

TonH
31-01-06, 00:47
Geplaatst door mark61
Het was Drenthe en taal- en leerachterstand zijn twee volkomen verschillende onderwerpen. De overeenkomst is dat de ouders schijt hebben aan de toekomst van hun kinderen.

Karin's Hamid is natuurlijk een drama. De Koran uit je hoofd opzeggen brengt je in dit geval vnl. in de goot.

Het was Friesland:

Friesch Dagblad, woensdag, 28 januari 2004, Regio


Minister wil snel geld voor Friese leerlingen
Leeuwarden – Minister Van der Hoeven van onderwijs wil snel geld beschikbaar stellen voor het wegwerken van de achterstanden van leerlingen op het Friese platteland. Dat zei ze gisteravond in het televisieprogramma Premtime van de NPS.
Het onderwijsachterstandenbeleid richtte zich de afgelopen jaren vooral op de allochtone leerlingen. Van de 400.000 kinderen met leerachterstanden in Nederland woont echter de helft op het platteland. De programmamakers togen naar basisschool By de Boarne in Boornbergum om te praten over de situatie. Schooldirecteur H. Christiaanse beklaagde zich erover dat hij op zijn vorige werkplek, een school in de Haagse Schilderswijk met veel allochtone leerlingen, veel meer extra geld kreeg dan op zijn huidige school met een relatief hoog aantal leerlingen dat een leerachterstand heeft. Scholen krijgen echter pas extra geld voor deze kinderen als minimaal 36 procent een achterstand heeft. Veel dorpsscholen komen niet aan dat percentage.

TonH
31-01-06, 01:11
Geplaatst door Karin.N
De uitzonderingen die echt niet mee kunnen komen.

Verder draaf je ietwat teveel door. Dit topic gaat over het voorstel van Verdonk om alleen Nederlands op straat te spreken.
Daar ben ik het dus niet mee eens. een ieder mag voor zichzelf uitmaken welke taal er gebruikt wordt.

Ik vind wel dat ouders de verantwoordelijkheid hebben om ervoor zorg te dragen dat kinderen die hier naar school gaan het Nederlands voldoende beheersen om de lessen te kunnen volgen.
Deze verantwoordelijkheid kun je niet afschuiven naar scholen of de overheid.

Wel mag je verwachten dat er bij een taalachterstand de school samen met de ouders de achterstand probeert weg te werken.

Neem nu bijvoorbeeld mijn buurjongen van 4 jaar. Spreekt vloeiend marokkaans en arabisch. Met moeders spreekt hij marokkaans en met vader arabisch. Deze taal moet hij van zijn ouders ook vloeiend kunnen spreken en lezen om de Quraan uit zijn hoofd te kunnen leren.
Hamid spreekt echjter nauwelijks een woord Nederlands. Dat vinden zijn ouders niet belangrijk. Dat moet hij maar op school leren.

Btw ik vind het heel aardig dat jij belasting betaalt voor mijn kinderen. Mag ik je erop wijzen dat ik ook belasting betaal voor voorzieningen waar jij gebruik van maakt. Kan dit dus geen argument vinden in deze discussie.

Dat laatste is mooi, maar jij maakt waarschijnlijk, naast je kinderen, van diezelfde voorzieningen gebruik. Blijft het dus 2-1 :D

Je verhaal van Hamid is droevig. Aan de andere kant heb ik in m'n opleiding nog moeten slikken dat het het allerbeste voor een kind zou zijn wanneer het onderwijs zou krijgen in het streekdialect. Dus Kerkraders in Kerkraads, Friezen in het Fries etc., want op die wijze zouden ze beter leren rekenen cq wiskunde oppikken. Dat was toen een brede opvatting binnen de Algemene Taalwetenschappen iin Nederland. Net 20 jaar geleden was dat. Zo'n ouder die door weet ik wat omstandigheden verantwoordelijk was voor een taalachterstand van het kind kon dus niet bij school aankloppen omdat het net mode was dat dat juist goed was...

Het kan verkeren.

Ok, ik was er toen al mordicus op tegen en het heeft me een tentamen gekost, en toch maar verdedigd dat taal als communicatiemiddel tussen mensen zou moeten dienen en het liefst voor een zo breed mogelijke groep. In Nederland zou en is Nederlands dan de voor de hand liggende taal. Echter, nog 10 jaar geleden trof ik leraressen in de onderste klassen van de basisschool aan die zelf met zo'n vet accent spraken, dat ik drie keer moest luisteren pm te begrijpen wat ze zeiden. Nog geen 5 jaar geleden, misschien nog korter, waren er basisscholen die het Engels als voertaal gingen invoeren omdat dat de internationale voertaal is. Een rimpeltje publiciteit heeft dat opgeleverd.

Dan nog even bedenken dat in veel landen het ministerie van Onderwijs óók het ministerie van Opvoeding is. En samen met de volledige mixed signals van de laatste 20 jaar wordt het wel duidelijk waarom zoveel ouders denken dat school er is voor de opvoeding en dus ook voor het aanleren van alles wat je thuis niet leert.

In het stinkrijke Amsterdam Oud Zuid, en dan dus Apollobuurt, kom je op school kinderen tegen die nog geleerd moet worden hun veters te strikken en hun broek dicht te doen. In een wijk als De Pijp komen kinderen op school die nauwlijks Nederlands spreken. Waarom hoor ik alleen over dat laatste?

Ik draaf door, het zal wel. Maar het is deze onevenwichtigheid (vies woord tegenwoordig in Nederland) in aandacht voor maar één deel van de samenleving die ik terug zie in de taalvoorstellen van Verdonk en wethouder Geluk en waar ik het zo ongelovelijk hartgrondig mee oneens ben...

TonH
31-01-06, 01:14
Geplaatst door superdick
Je argumenten snijden hout hoor! JAMMER DAT ER ALLEEN DRAAIKONTREACTIES OP KOMEN.

Psst, je Caps Lock zit vast... :vreemd:

tr_imparator
31-01-06, 03:16
Geplaatst door Karin.N
Oh ja, lijkt me sterk, daar juist ik tegen overheidsbemoeienis ben en de verantwoordelijk juist bij de mensen zelf neer wil leggen!

Je hebt me niet begrepen.

Het maakt mij totaal niet uit, wiens verantwoordelijkheid het is. Probeer alleen de feiten niet zo neer te leggen dat je eigen taal spreken thuis of op straat zo erg is.

Zoals ik al eerder zei: elk vreemdeling heeft het recht op de taal van zijn afkomst te spreken. En als dit problemen oplevert (in een zeer beperkte groep meen ik), kan dit niet opgelost worden door te pleiten voor een ban van een vreemde taal - recht. Dat je DAT begrijpt.

tr_imparator
31-01-06, 03:31
Geplaatst door Karin.N
Wanneer een kind thuis niet de Nederlandse taal leert, kun je niet verwachten dat de school er maar voor moet zorgen dat ieder kind met taalachterstand deze volledig inloopt zonder hulp van het thuisfront.

Hulp op de thuisfront kan je vragen. Niks mis mee. Vervolgens verwacht ik wel dat die achterstand weggewerkt wordt. Kan me niet schelen door wie.




En wanneer je dat wel wil verwachten, moet je niet raar staan te kijken dat er veel ouders zijn die om die reden hun kind naar een zgn. witte school sturen, omdat zij niet willen dat hun kinderen lijden onder de taalachterstand van anderen.

Dat zou ook een bewuste keus zijn voor mij. Maar niet om die reden, maar omdat de kwaliteit van zwarte scholen te laag zijn. ALs dat in orde zou zijn, zou ik mijn kind wel naar een zwarte school sturen. En ik kijk wel raar op als je je kind inschrijft bij een witte school met als reden dat allochtonen met een achterstand beginnen.



En ff voor de duidelijkheid ik ben geen voorstander van witte en zwarte scholen, maar voor gemengde scholen!

doel van deze vermelding?



Wanneer een kind een taalachterstand heeft, dan weet ik uit eigen ervaring dat deze alleen kan worden ingelopen als de ouders daar heel veel tijd in stoppen.

Kan.




Neem mijn dochter, zij heeft vanaf haar 9 maanden tot aan haar vierde levensjaar veel oorproblemen gehad, waardoor haar gehoor funtioneerde voor ca 35%. Je kunt je voorstellen dat dit te weinig is om de taal goed te leren spreken. Het heeft een enorme inspanning gekost van ons als ouders, haar omgeving zoals familie en vrienden, logopediste en de school om die ontstane achterstand in te lopen.

Dit is wel een apart geval, omdat een allochtoon geen (medisch) beperking heeft, slechts een achterstand, die makkelijk inhaalbaar is.



Wanneer wij die verantwoordelijkheid bij de school hadden neergelegd, was er op dit moment dus nog sprake geweest van een behoorlijke taalachterstand! Je kunt namelijk niet verwachten dat een school alle taken voor haar rekening neemt. Wanneer je een kind op de wereld zet houdt dat in dat je daar als ouder verantwoordelijk voor bent. Dus ook voor de ontwikkeling van het kind!

Misschien moet je je is afvragen waarom ik de verantwoordelijk bij de school zet. Dat is niet alleen om redenen dat ik eerder aangaf, maar ook door de paternalistisch houding van de school - overheid. Wij weten het beter, het kan beter zo. Plannetje mislukt? Ouders zijn verantwoordelijk. Belachelijk.



Mijn oudste heeft epilepsie en heeft daardoor leerproblemen. Kan door de storingen in de hersenen niet altijd bij de juiste informatie terecht.

Door epilepsie leerproblemen. Hoor ik als eerst. Geen informatie achterhouden. Storingen in de hersenen, wat moet ik me daarbij voorstellen.


Nu kunnen wij wel gaan stellen dat is de verantwoordelijkheid van de school, maar wij stellen dat het in de eerste plaats onze verantwoordelijkheid is. En samen met de school zoeken we naar oplossingen en werken we ook samen aan de oplossing omdat het onze verantwoording is.

Iedereen is verantwoordelijk voor zijn daden. ALs een arts een fout zou maken of verkeerd beleid zou voeren, zou hij verantwoordelijk moeten zijn voor dit en niet de ouders. Maar je hebt gelijk, ook de ouders moeten zich inspannen om een probleem aan te pakken. Soms gebeurt dat te weinig. In dat geval ben ik voor een hardere aanpak van de ouders: verwaarlosing is kindermishandeling.

tr_imparator
31-01-06, 03:33
Geplaatst door superdick
Je argumenten snijden hout hoor! JAMMER DAT ER ALLEEN DRAAIKONTREACTIES OP KOMEN.


Hoor je dat TonH, je bent een softy. :D

Hoe zou je jou type reacties moeten noemen: weinig toevoegend?

tr_imparator
31-01-06, 03:41
Geplaatst door Karin.N

Neem nu bijvoorbeeld mijn buurjongen van 4 jaar. Spreekt vloeiend marokkaans en arabisch. Met moeders spreekt hij marokkaans en met vader arabisch. Deze taal moet hij van zijn ouders ook vloeiend kunnen spreken en lezen om de Quraan uit zijn hoofd te kunnen leren.
Hamid spreekt echjter nauwelijks een woord Nederlands. Dat vinden zijn ouders niet belangrijk. Dat moet hij maar op school leren.


Aan de ene kant geef ik ziijn oudrs gelijk. In veel gevallen komt het ook goed.

Maar een leraar is er voor om - als er een achterstand is - dit te constateren en aan te kaarten bij de ouders. ALs er vervolgens niets gedaan wordt, vind ik het erg.

Dus dit houdt in:

Probleem constateren - op bedacht zijn.

Kijken wat de ernst ervan is( zal dit later een groot probleem veroorzaken, prognose?)

Voorlichten & Aanpakken.

off topic:

Altijd antibiotica(antivirale middelen) voorschrijven als een griepje toch makkelijk uit te zieken is?


Ps: je kan ook voor preventie gaan? Maar is dat wel nodig? Ik ben van mening niet.

Simcha
31-01-06, 10:32
Maar is het dan niet zo dat als je op school een onvoldoende haalt voor bepaalde vakken dat je blijft zitten? Het is een enorme omweg om vanuit een een of ander Ministerie of College dit soort gedragsregels op te stellen en na te leven. Wellicht een idee voor het 'ministerie van innovatie' om nasynchronisatieapparaten te ontwikkelen. Dat is goed voor de Nederlandse 'kenniseconomie' en voor de werkgelegenheid. Iedereen mag zijn preferente taal spreken dan. Wel rekeninghoudend met het feit dat in landen waar taal wordt nagesynchroniseerd een enorm nationalistisch taalgevoel ontstaat. Jarenlang hebben bijv. Duitsers gedacht dat een US acteur als Sylvester Stallone Duits was. In Frankrijk was men overtuigd van zijn Franse afkomst.

Rourchid
31-01-06, 11:48
Geplaatst door mark61
Tsja das lastig. Maar weet je dat zeker? Er zijn in Marokko toch 3 smaken Tamazight, of heb ik dat verkeerd?
http://www.proel.org/mundo/bereber.htm


Geplaatst door mark61
Wat is de officiële taal van Suriname? Waar heeft Mohammed Hatta eva. gestudeerd?
De Libanese Belg AbouJahjah spreekt ook redelijk Nederlands, de staat van zijn Nederlands zegt echter niets over de rest.
Mohammed Hatta is in 1921 een studie begonnen aan de Handelsschool (tegenwwoordig Erasmus) te Rotterdam en heeft in Nederland verbleven tot en met 1932.
Aangezien ik bij een dame van Indonesische afkomst, die binnenkort haar 81ste verjaardag hoopt te vieren, mij de beginselen van het klassieke oud-Javaans tracht eigen te maken, heb ik informatie verkregen over wat er zoals gebeurde in Indonesië tijdens de afwezigheid van Mohammed Hatta.
Kinderen van notabelen werden bij hun ouders weggehaald en verplicht naar een kostschool gestuurd. Voor hun 'Mohammedaanse' opvoeding zou 'echt' zorg gedragen worden: in die instuten lag inderdaad een Franse vertaling van de Koran en met behulp van een Frans-Nederlands woordenboek mochten kinderen dan de Islam belijden.
Gevolg was wel een aantal bomaanslagen op politiebureau's, de schrijver E. du Perron heeft zich daar over uigelaten. Maar het moorddadige Nederlandse verleden moet afgedekt worden om te voorkomen dat ontdekt wordt dat de Nederlandse overheid nog steeds hetzelfde beleid tracht te voeren; het opgelegde ruilhandeltje aan Marokkanen: lever je Islamitische identiteit in voor een Amazigh-identiteit.

mark61
31-01-06, 12:50
Geplaatst door Rourchid
http://www.proel.org/mundo/bereber.htm

Wat een ingewikkelde manier om 'ja' te zeggen.

Verder alles goed in de bovenkamer?

super ick
31-01-06, 16:15
Geplaatst door tr_imparator
Hoor je dat TonH, je bent een softy. :D
Doe je dit om het vuurtje op te stoken of zit je verlegen om ondersteuning.
Hoe zou je jou type reacties moeten noemen: weinig toevoegend?

Voor jou waarschijnlijk wel ja. Jij hebt kennelijk de wijsheid in pacht.

tr_imparator
31-01-06, 16:29
Geplaatst door superdick
Voor jou waarschijnlijk wel ja. Jij hebt kennelijk de wijsheid in pacht.

Zoals ik zei: weinig toevoegend. Bevestigd.

soobnebki
31-01-06, 18:18
Beste mensen we moeten er toch aan wennen dat culturen die zijn blijven hangen in de mideeleeuwen een groot deel van de BV Nederland zijn gaan uit maken.

Elke opmerking van Verdonk wordt toch meteen in de racistische hoek gegooid ! Ik ken geen ander land zo klein als Nederland dat zo blijmoedig mensen uit andere culturen heeft opgenomen en nu de overbevolking een ramp blijkt te zijn, zowel wat betreft de zorg en de werkgelegenheid, beginnen de geboren Nederlanders (en dus ook mensen uit andere culturen die hier geboren zijn) zich te realiseren dat iedereen de nadelige gevolgen zal moeten dragen.
Zo juist weer een jonge knul neergestoken door een Irakees (die gevlucht is voor het geweld in zijn eigen land !) . Nederlanders die het zich kunnen permiteren zijn massaal aan het emigreren , in 2005 al ruim 60.000 !!!!
Wat over blijft zal in de komende jaren nog heel wat ellende over zich heen kijgen ! in de vorm van o.a. lasten verzwaring , de nieuwe zorg wet heeft nu al toegeslagen... kijk uw loonstrookje maar na !!!!

Mene Tekel !!

TonH
31-01-06, 18:21
Geplaatst door soobnebki
...

...en tot zover, in de zendtijd voor politieke partijen, een uitzending van de SP... :lachu:

TonH
31-01-06, 18:23
Geplaatst door superdick
Geplaatst door tr_imparator
Hoor je dat TonH, je bent een softy.
Doe je dit om het vuurtje op te stoken of zit je verlegen om ondersteuning.

Huh? :verward:

mark61
31-01-06, 18:37
Geplaatst door TonH
Het was Friesland:

Friesch Dagblad, woensdag, 28 januari 2004, Regio

Ook al? Het hele noorden is verloren voor de beschaving.

soobnebki
31-01-06, 20:42
Ha die Ton !

leuk om de Griekse vlag te zien !! was het niet zo lollig in Griekenland ?

Pas nog in Patra geweest, ik snap niet dat er mensen uit Griekenland in Nederland willen wonen, een geweldig land Griekenland ! en de mensen zijn fantastisch !



p.s. S.P. = Soobnebki Partij, wordt ook lid !!!!

ptissam
31-01-06, 21:00
ik vind dat iedereen spreken met wat hij wil. ikzelf woon in belgie er zijn heel veel marokanen hier komen wonen die in nederland woondden. ik vind het wel erg hoor die arme mensen :handbang:
trek het je gewoon niet aan

TonH
31-01-06, 23:49
Geplaatst door soobnebki
Ha die Ton !

leuk om de Griekse vlag te zien !! was het niet zo lollig in Griekenland ?

Pas nog in Patra geweest, ik snap niet dat er mensen uit Griekenland in Nederland willen wonen, een geweldig land Griekenland ! en de mensen zijn fantastisch !



p.s. S.P. = Soobnebki Partij, wordt ook lid !!!!

Zul je blij zijn te horen dat ik het in Nederland zo fantastisch vind dat ik rond begin mei definitief naar Griekenland vertrek... Ik heb het hier helemaal gehad en ga weer leven in een normaal land. :fpetaf:

~Panthera~
01-02-06, 01:14
Geplaatst door TonH
Zul je blij zijn te horen dat ik het in Nederland zo fantastisch vind dat ik rond begin mei definitief naar Griekenland vertrek... Ik heb het hier helemaal gehad en ga weer leven in een normaal land. :fpetaf:


Was nog niemand opgevallen. :hihi:

mister_mocro
01-02-06, 02:16
Geplaatst door Bar
Nederlands op straat verplicht.

http://www.krux.nl/uploadedImgs/NEWS/burgerschapcode.jpg

Stadsbestuur lanceert zeven nieuwe gedragsregels.

De Rotterdam-code heet het. Geen spannend boek maar een ‘manifest over integratie en burgerschap’.

Rotterdam, de stad van Pim Fortuyn en 160 verschillende culturen, heeft een burgerschapscode opgesteld. Zeven gedragsregels waarvan het gemeentebestuur wil dat iedereen deze kent én naleeft.

De regels zijn gebaseerd op de Nederlandse Grondwet, zegt wethouder Leonard Geluk (CDA, integratie) en zijn aangevuld met de resultaten van de – soms heftige – islamdebatten van vorig jaar.

Zo dient iedereen volgens de nieuwe gedragscode in de openbare ruimte Nederlands te spreken. ‘Op school, op het werk, op straat en in het buurthuis.’ Geluk: “Veel autochtone Rotterdammers voelen zich ‘unheimisch’ als op straat buitenlands wordt gesproken.”

Ook wil de Rotterdam-code dat ‘wij onze kinderen grotendeels in het Nederlands opvoeden’. “Het zijn duidelijke normen die wij stellen, geen wetten die we kunnen afdwingen. Dit is de richting die wij in deze stad op willen,” aldus Geluk.

De wethouder voegt eraan toe dat de gemeente van plan is het algehele subsidiebeleid te toetsen aan de leefregels. De komende tijd gaat hij, samen met Leefbaar-wethouder Van den Anker, op pad om het manifest aan de man te brengen. Ook vindt hij het geen slecht idee als in de toekomst nieuwe Rotterdammers bij aankomst de code ondertekenen. Na de verkiezingen beslist de gemeenteraad over het plan.

7 regels

Rotterdammers nemen verantwoordelijkheid voor de stad en voor elkaar en discrimineren niet;
gebruiken Nederlands als gemeenschappelijke taal;
accepteren geen radicalisering en extremisme;
voeden hun kinderen op tot volwaardige burgers;
behandelen vrouwen gelijk aan mannen en met respect;
behandelen homoseksuelen gelijk aan heteroseksuelen en met respect;
behandelen (anders-) gelovigen en niet-gelovigen gelijk en met respect.

starttijd=00:00:00&speelduur=00:00:00



Bron: Algemeen Dagblad, Vrijdag 20 januari 2006. taboun djemek ik praat gewoon voll marokkaans intreseert me geen reet :fpuh:

Soldim
01-02-06, 03:07
Geplaatst door mister_mocro
taboun djemek ik praat gewoon voll marokkaans intreseert me geen reet :fpuh:

maar jij woont dan ook in amsterdam ;)

barfly
01-02-06, 09:22
Geplaatst door TonH
Zul je blij zijn te horen dat ik het in Nederland zo fantastisch vind dat ik rond begin mei definitief naar Griekenland vertrek... Ik heb het hier helemaal gehad en ga weer leven in een normaal land. :fpetaf:

Laat ff weten wanneer je precies gaat dan kom ik je uitzwaaien! :lole:

TonH
01-02-06, 10:54
Geplaatst door barfly
Laat ff weten wanneer je precies gaat dan kom ik je uitzwaaien! :lole:

Die :lole: , is dat omdat je me zult missen? :argwaan:

super ick
01-02-06, 12:39
Geplaatst door TonH
Die :lole: , is dat omdat je me zult missen? :argwaan:

Ik ben ervan overtuigd dat je daar ook wel een internetaansluiting zou aanschaffen.

barfly
01-02-06, 23:22
Geplaatst door TonH
Die :lole: , is dat omdat je me zult missen? :argwaan:

Ik ben blij dat je dan eindelijk toch naar het wonderschone Griekenland mag, ver weg van het compleet ten onder gaande schip Nederland.

barfly
01-02-06, 23:22
Geplaatst door superdick
Ik ben ervan overtuigd dat je daar ook wel een internetaansluiting zou aanschaffen.

Daar ben ik ook bang voor...

TonH
01-02-06, 23:59
Geplaatst door superdick
Ik ben ervan overtuigd dat je daar ook wel een internetaansluiting zou aanschaffen.

Langzaam (nog geen 1MB up als snelste verbinding... :verward: ) maar zeker! :D

TonH
02-02-06, 00:01
Geplaatst door barfly
Ik ben blij dat je dan eindelijk toch naar het wonderschone Griekenland mag, ver weg van het compleet ten onder gaande schip Nederland.

http://img378.imageshack.us/img378/7830/ego13jp.gif


:fpetaf:

Bofko
02-02-06, 00:41
Geplaatst door TonH
http://img378.imageshack.us/img378/7830/ego13jp.gif


Heb je ook een Grieks pendant voor andere smilies ? :D

TonH
02-02-06, 00:47
Geplaatst door Bofko
Heb je ook een Grieks pendant voor andere smilies ? :D

Ja, deze :duim: bijvoorbeeld en de rest wordt hier geband... :duivels:

:p

Bofko
02-02-06, 00:55
Geplaatst door TonH
Ja, deze bijvoorbeeld en de rest wordt hier geband... :duivels:

:p

Hoho . Ik bedoelde bijv. de :duim:-smilie , maar dan afgebeeld in gebeeldhouwd Grieks.

Net zoals deze: :ego: afgebeeld wordt met:

http://img378.imageshack.us/img378/7830/ego13jp.gif

TonH
02-02-06, 01:02
Geplaatst door Bofko
Hoho . Ik bedoelde bijv. de :duim:-smilie , maar dan afgebeeld in gebeeldhouwd Grieks.

Net zoals deze: :ego: afgebeeld wordt met:

http://img378.imageshack.us/img378/7830/ego13jp.gif

Ok, nou dat heb ik niet. Is :duim: in de Griekse betekenis dan niet genoeg? :D

Bofko
02-02-06, 01:04
Geplaatst door TonH
Ok, nou dat heb ik niet. Is :duim: in de Griekse betekenis dan niet genoeg? :D

Nee.

Maar ok, wat betekent die duim dan ?

TonH
02-02-06, 01:11
Geplaatst door Bofko
Nee.

Maar ok, wat betekent die duim dan ?

"up yours" :D