PDA

Bekijk Volledige Versie : Imazighen bekeren zich tot het christendom en eisen het vertrek van de Arabieren.



Amenzu
21-01-06, 23:26
Dit is de titel van een artikel op Alarabitya.net, die over de bekering van Marokkanen tot het christendom gaat.

Is dat echt zo massaal? Hoe zit het met de Imazighen in Nederland? Volgens mij is het een vertekende beeld. In Marokko merk ik weinig van en hier ook niet.

Sallahddin
22-01-06, 11:12
Geplaatst door Amenzu
Dit is de titel van een artikel op Alarabitya.net, die over de bekering van Marokkanen tot het christendom gaat.

Is dat echt zo massaal? Hoe zit het met de Imazighen in Nederland? Volgens mij is het een vertekende beeld. In Marokko merk ik weinig van en hier ook niet.





Niets van waar ,denk ik....
Trouwens is het christendom niet echt zo aantrekkelijk vind ik...
Bovendien ,Imazighen zouden dat misschien wel uit protest doen maar niet echt uit overtuiging want deze laatst versie van het christendom zit zo belabberd in elkaar dat het belachelijke grenst...

Spitsboef
22-01-06, 11:35
Waarom bekeren ze niej tot het JodenDom?

:denk:

Ins
22-01-06, 11:37
Geplaatst door Spitsboef
Waarom bekeren ze niej tot het JodenDom?

:denk:

Omdat je dan eerst een mama moet hebben die 100% joods is.

Spitsboef
22-01-06, 11:40
Geplaatst door Ins
Omdat je dan eerst een mama moet hebben die 100% joods is.

Maar is dat waar? Ken je geen mensen die tot het jodenDOm zijn bekeerd?

Volgens mij klopt het gewoon niej. Waarom zijn die joden dan overal te vinden.

Shalom :o

Amenzu
22-01-06, 12:10
Alarabiya is een van de grootste arabische media en inmiddels waren op het onderwerp honderden reacties gekomen.


Het artikel behandelde in het algemeen de bekering van de Marokkanen naar het christendom en de missionarissen missies die in het geheim in Marokko operen, omdat het verboden is om dat in het openbaar te doen. In tegen stelling tot Europa waar moslims wil mensne mogen bekeren tot islam.


Het eerste stukje ging over een extremistische groep Imazighen, die heel ver ging in zijn uitspraken. Zoals het feit dat ze mOhammed beschouwen als een denker en maatschappelijke werker, die dankzij de kennins van de bijbel zijn boodschap heeft i elkaar geronseld.


Door het artikel heen merk je dat het niet enkel Imazighen die zich bekeren, maar ook Ddarija sprekenden (ook van amazigh afkomst). Verder was er een aparte voorbeeld van hoe mensne zich bekeren. Het gaat om de omgeving van Ouarzazat, waar tientallen grote films uit Hollywood worden opgenomen, waaronder alle films over Jesus. Door de komst van de christenn zijn veel mensne in de regio christen geworden.


De meeste reacties beschouwen dit als een slechte zaak en willen dat deze mensen opgepakt en gestraft worden. maar er zijn ook veel reacties van moslims en christenen, die het beschouwen al;s een persoonlijke recht om een bepaalde religie aan te hangen.

Coolassprov MC
22-01-06, 12:21
Geplaatst door Amenzu
Is dat echt zo massaal? Hoe zit het met de Imazighen in Nederland?

Je wilt weten hoeveel lotgenoten je hebt?

Coolassprov MC
22-01-06, 12:25
Geplaatst door Spitsboef
Maar is dat waar? Ken je geen mensen die tot het jodenDOm zijn bekeerd?.

Ken ook geen Joden die hun (al dan niet vermeende) jodendom hebben (kunnen) op(ge)geven.


Geplaatst door Spitsboef
Volgens mij klopt het gewoon niej. Waarom zijn die joden dan overal te vinden.

Joden zijn net als alle andere bevolkingssgroepen; je hebt een paar echte en een hele hoop nepperds.


Geplaatst door Spitsboef
Shalom :o

Sjaal om!

http://alwaysunderconstruction.punt.nl/upload/muts-en-sjaal.jpg

Victory
22-01-06, 12:28
Geplaatst door Spitsboef
Maar is dat waar? Ken je geen mensen die tot het jodenDOm zijn bekeerd?

Volgens mij klopt het gewoon niej. Waarom zijn die joden dan overal te vinden.

Shalom :o
Ja, dat is waar. Je kan geen jood worden.

Amenzu
22-01-06, 12:30
Geplaatst door Coolassprov MC
Je wilt weten hoeveel lotgenoten je hebt?

Dat is niet de essentie van het verhaal, ook al is het zo dan blijft het een persoonlijke kwestie. In tegenstelling tot de sharia, die de doodstraf voorschrijft aan mensen die een andere religie aanhabngen, vind ik dat het een elemtaire recht moet zijn om je overtuiging te bepalen.


Imazighen zijn naar mijn kennis voor 99.9% moslim. Dat percentage ligt bij de Arbieren veel lager. Bovendien worden er nog steeds meer Arabieren christen, dan bij Berbers.


IK ken wel veel Imazighen die niet religieus zijn (het geldt ook voor ARabieren). Maar ik ken niemand die bekeerd is toch het christendom. Mijn vraag was bedoeld om erachter te komen of deze berichtgeving op een van de grootste Arbische media (misschien wel zelf groter dan Aljazeera) wel klopt, omdat het naar mijn mening niet in overeenstemming is met de realiteit.

Wat ik zelf geloof of niet doet er niet toe.

Of zoals we het zeggen in Tamazight:

Allah Ukbar ur tt kessi ghar tamzid'a
qur Tghat ad tayer ghar ud'ar nnes





, omdat ze

Amenzu
22-01-06, 12:36
Wat mij opgevallen is aan de honderden reacties:

Reacties uit Libanon en andere arabische christelijke landen, waren 180 graden anders, dan reacties van de wahhabisten en extremistische broeders uit andere landen.
Deze laatste groep, beschouwt het als een schande, het einde van de wereld, en wil actie zien om deze mensen uit te roeien.

Libanese reacties waren juist positief en vinden dathet christendom open moet staan en dat iedereen welkom is.

EN er zijn ook gematigde islamitische reacties, zoals met name uit Marokko zelf of een land als kurdistan. Die beschouwen het recht op religie als een persoonlijk recht, waar niemand mee te maken heeft.


Het artikel en de reacties is hier te vinden (er zijn een paar in het engels)

http://www.alarabiya.net/Articles/2006/01/21/20480.htm

Coolassprov MC
22-01-06, 12:38
Geplaatst door Amenzu
Wat ik zelf geloof of niet doet er niet toe.

Dat is inderdaad een persoonlijke zaak;

Keep Thy Religion For Thyself.

Coolassprov MC
22-01-06, 12:41
Geplaatst door Amenzu
EN er zijn ook gematigde islamitische reacties, zoals met name uit Marokko zelf of een land als kurdistan. Die beschouwen het recht op religie als een persoonlijk recht, waar niemand mee te maken heeft.


In jouw ogen nepmoslims?

Coolassprov MC
22-01-06, 12:47
Geplaatst door Amenzu
Dat is niet de essentie van het verhaal, ook al is het zo dan blijft het een persoonlijke kwestie. In tegenstelling tot de sharia, die de doodstraf voorschrijft aan mensen die een andere religie aanhabngen, vind ik dat het een elemtaire recht moet zijn om je overtuiging te bepalen.

Echt zwak en vuil om te reageren met blatante smaad en leugens op iets waarvan jij zelf zegt dat het een persoonlijke zaak betreft.

Rourchid
22-01-06, 12:51
Geplaatst door Amenzu
Dat is niet de essentie van het verhaal, ook al is het zo dan blijft het een persoonlijke kwestie. In tegenstelling tot de sharia, die de doodstraf voorschrijft aan mensen die een andere religie aanhabngen, vind ik dat het een elemtaire recht moet zijn om je overtuiging te bepalen.

De doodstraf op andersgeloven is wat er van de Sharia gemaakt is.

Zie ook: http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&postid=2563368#post2563368

Amenzu
22-01-06, 12:58
Geplaatst door Coolassprov MC
In jouw ogen nepmoslims?

Violgens mij bestaat er zoiets als een nep moslim niet. Er zijn vanzelfsprekend in d eislam tientallen stromingen. Sommige zijn vijanden van elkaar.

Er bestaan dus veel interpertaties. Ik vind wel dat sommige niet kunnen. Maar dat heeft niets te maken met nep zijn.

Amenzu
22-01-06, 13:01
Geplaatst door Joacim
De doodstraf op andersgeloven is wat er van de Sharia gemaakt is.

Zie ook: http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&postid=2563368#post2563368

Sharia is ook een interpertatie. Volgens het wetboek van Marokko wordt ook sharia toegepast. Maar dat is een totaal andere sharia dan SA bijvoobeeld. IN marokko worden handen van dieven niet afgehaakt, maar ze moeten op flesjes COCA Cola zitten. Het is dus allemaal een kwestie van interpertaie. Maar dat neemt niet weg dat je in SA als christen, alleen al voor het bezit van een bijbel opgepakt wordt, laat staan dat een moslim zich bekeert tot het christendom.

Coolassprov MC
22-01-06, 13:50
Geplaatst door Amenzu
Maar dat heeft niets te maken met nep zijn.

Omdat je analogie zelf niet trekken kunt:

1. Jouw ‘interpretatie’ van de sharia is dat andersgelovigen de doodstraf krijgen;
2. Iedere moslim moet de sharia accepteren.

Volgens deze optelsom vindt jij iedere moslim die andersgelovigen en –denkenden accpeteert een nepmoslim.

Coolassprov MC
22-01-06, 13:57
Geplaatst door Amenzu
IN marokko worden handen van dieven niet afgehaakt, maar ze moeten op flesjes COCA Cola zitten.

Heb je het nu over de Marokkaanse grondwet of de laatste commerciele stunt van Coca-Cola?

http://www.cokefacts.org

Ik denk dat het begrijp; het zijn allemaal resp. natte droompjes en wishful thinking van je; inclusief die racistische discussie-titel van je.

Amenzu
22-01-06, 16:27
Geplaatst door Coolassprov MC
Omdat je analogie zelf niet trekken kunt:

1. Jouw ‘interpretatie’ van de sharia is dat andersgelovigen de doodstraf krijgen;
2. Iedere moslim moet de sharia accepteren.

Volgens deze optelsom vindt jij iedere moslim die andersgelovigen en –denkenden accpeteert een nepmoslim.


Het gaat niet om wat ik vind, maar om wat de beleidmakers en vooraanstaande geleerden ervan zeggen.

Mijnstandpunt is juist het egenovergestelde van wat jij beweert. IK vind dat de wet niet op religie gebaseerd mag worden. Dat wil zeggen dat religie een persoonelijke zaak is. Het recht op het kiezen van een religie, zie ik als een basis recht.

Neem Imazighen in Marokko, tot 1940 hebben ze altijd hun eigenwetgeving gebruikt, ondanks dat ze al eeuwen moslim zijn geworden. Azref, zoals deze wetgeving genoemd wordt, kent geen lijfstraffen maar alleen economisch straffen.

Bj het stelen wordt je hand niet afgehaakt, maar je moet de schade terugbetalen en er komt nog vbovenop een boete, afhankelijk van de ernst van de zaak. Zijn Imazighen minder moslims, omdat hun wetten niet op de sharia gebaseerd zijn maar op menselijke wetten die rekening houden de realiteit.

Omar Ibn Alkhattab, een van de belangrijkse molims ooit, heeft tijdens zijn rijk vlak na de dood van Mohammed sommige sharia wetten afgeschaft. Zoals het hand afhakken en verbieden van polygamie (deze laatste is later door hem weer toegestaan).


Je kunt een wetboek niet baseren op een boek van 1400 of 2006 jaar geleden baseren. Je kunt ook 2006 niet met het jaar nul vergelijken.

Amenzu
22-01-06, 16:34
Geplaatst door Coolassprov MC
Heb je het nu over de Marokkaanse grondwet of de laatste commerciele stunt van Coca-Cola?

http://www.cokefacts.org

Ik denk dat het begrijp; het zijn allemaal resp. natte droompjes en wishful thinking van je; inclusief die racistische discussie-titel van je.


Die titel is letterlijk vertaald. Alhoewel ik heb het wordt islam daar buitengelaten.

DIt is dus devolledige titel op alarabiya:

Imazighen bekeren zich tot het christendom en eisen het vertrek van de Arabieren en islam.

Alarabiya is een van de grote Arabisch nieuws zenders.

Spitsboef
22-01-06, 19:12
Geplaatst door Coolassprov MC
Ken ook geen Joden die hun (al dan niet vermeende) jodendom hebben (kunnen) op(ge)geven.



Joden zijn net als alle andere bevolkingssgroepen; je hebt een paar echte en een hele hoop nepperds.



Sjaal om!

http://alwaysunderconstruction.punt.nl/upload/muts-en-sjaal.jpg :vreemd: Het is echt Koud buiten hoor!