PDA

Bekijk Volledige Versie : TBS voor 150 Marokkaanse jongeren die "los van god zijn" en peuters monitoren



TonH
21-01-06, 23:36
‘Zo maf als een deur zijn ze, van top tot teen los van god’
Tom Kreling, Derk Stokmans
Pleidooi voor tbs voor onhandelbare Marokkaanse jongens

Groepen, voornamelijk Marokkaanse jongeren zorgen voor onrust in Amsterdamse stadsdelen. Henk Goettsch, voorzitter van de deelraad van Slotervaart, wil dat de harde kern wordt opgesloten. ‘Ze zijn volkomen therapieresistent.’ Zijn collega van stadsdeel Oud-Zuid wil risicogevallen onder 0- tot 4-jarigen opsporen via de consultatiebureaus.
Henk Goettsch heeft goud in handen.
Hij is stadsdeelvoorzitter van het Amsterdamse Slotervaart: groen, gratis parkeren, een perfecte ligging voor bedrijven, want aan de snelweg.
In hoog tempo stampen aannemers nieuwe woningen uit de grond.
Dank zij de stadsvernieuwing kun je hier in de mooiste huizen wonen. Gemiddelde werkloosheid, geen hoge criminaliteit
Niets aan de hand.
Of wel? Want het succes van al het harde werk, alle maatschappelijke investeringen, de afgrijselijke hoeveelheid vergaderingen — alles hangt samen met ongeveer honderdvijftig jongens die niet goed bij hun hoofd zijn”. Honderdvijftig gedragsgestoorde jongens tussen de twaalf en vijftien jaar, veelal van Marokkaanse afkomst, die in groepen door de buurt zwerven. Sommigen komen van buiten Slotervaart. Ze treiteren, stelen en vernielen. Ze vernietigen hun eigen buurt. Blijven zij hun gang gaan, dan wordt het niks met Slotervaart.
We moeten ze uit de roulatie nemen, zegt Henk Goettsch.
De tuinstad bestaat nu nog uit lange rijen verregende flats met veel schotelantennes en veel groen. Van de rest van Amsterdam gescheiden door het spoor en de snelweg. Er wonen bijna 45.000 mensen, iets minder dan 45 procent is allochtoon. Op het nieuwe stadsdeelkantoor praat Goettsch (PvdA) over de Slotervaart.
Hij is geïrriteerd. Vreselijk geïrriteerd.
Vorige week overleed een 17-jarige Marokkaanse jongen op een scooter na een botsing tegen een paal. Boze Marokkaanse jongens, die ten onrechte dachten dat de politie de scooter had achtervolgd, gooiden een paar ruiten in van een politiebureau en staken een auto in brand. Gemeente, politie, buurtvaders en andere jongeren konden rellen voorkomen. Maar niet volgens de pers.
Die kwam voor de zoveelste keer schande roepen, want ,,in Nederland is het glas altijd halfleeg. Weer was Slotervaart een oorlogszone, het centrum van een culture clash, net als tijdens de massale gevechten van Marokkaanse jongeren met de politie, op 23 april 1998. De problemen met de jongens zijn al erg genoeg, de pers schrijft Goettsch’ Slotervaart nog verder de grond in.

U bent boos op de pers, maar die was er niet voor niets.
We hadden een onrustige nacht, maar je moet het ook weer niet overdrijven.
Er zijn wat ramen ingegooid en twee arrestaties verricht. Dan komt de pers en roept schande. Want het glas is altijd halfleeg in Nederland. Dat ergert de mensen hier in de buurt. En mij ook.
We weten de situatie te sussen, en dan is er nog ergens één die toch een ruitje ingooit. Wat zegt Het Parool? Een rel.
Maar één kapot ruitje is geen rel. En bij goed nieuws zie je niemand. Dat verkoopt niet.
In tweederde van het stadsdeel gaat het goed. Kijk naar de statistieken. We hebben een werkloosheid van negen procent, over heel Amsterdam is dat tien procent. In dat deel waar het niet goed gaat hebben we miljoenen geïnvesteerd.
We hebben hier zo’n zestienhonderd mensen in taaltrajecten zitten.
En dat werkt, want daarna willen de moeders een computercursus, ze willen weten wat hun zoon op internet doet.
We zijn al acht jaar bezig met stadsvernieuwing, die moet over een jaar of zes, zeven gaan renderen. Allerlei projecten doen we. En dan vraagt zo’n verslaggever van AT5 de burgemeester: ‘Wanneer pakt u dat probleem eens aan’ En de mensen hier denken: ‘Ik woon zeker in een achterbuurt.’ Het is schandelijk, er is hier verdomme voor miljoenen geïnvesteerd.”

Maar is er nu wat aan de hand of niet?
Het is onrustig. Dat is een feit. We hebben de meeste last van de jongerengroepen tot vijftien jaar. Besef goed: bij die jongens bestaat het werkloosheidsprobleem nog helemaal niet. Die jongeren voelen zich niet geaccepteerd, dat weten we al jarenlang. Ze zitten in een identiteitscrisis. In de buurt worden ze als kakkerlakken gezien. Natuurlijk gaan ze zich afzetten. En bij jongeren zijn de verschijnselen altijd harder.
Maar een auto in brand steken, dat is niet normaal meer. Wel moeten we onderscheid maken tussen verschillende groepen. Dé Marokkaanse gemeenschap bestaat niet.”

Waar komen die jongens vandaan?
Het punt is dat in de jaren tachtig een enorme gezinshereniging op gang is gekomen.
Al die Marokkaanse mannen haalden hun gezinnen hier naar toe.
Maar ze werden in die tijd ook werkloos.
Het was crisis in Nederland. De werkgelegenheid nam af. Het werk dat overbleef, dat waren niet de droombanen.
Maar ze hadden geen keus omdat ze geen diploma’s hadden. Ze werkten via het uitzendbureau dat hen er meteen uitdonderde toen de klus geklaard was.
Dan heb je nog de problemen in de gezinnen. Grote gezinnen vaak, die wonen op zestig vierkante meter met zeven, acht personen. De gezondheidssituatie is vaak ook nog slecht, met veel suikerziekte en overgewicht. De moeders spreken de taal niet. En veel van die probleemgezinnen zitten hier geconcentreerd bij elkaar. Eigenlijk is het een wonder dat alles nog redelijk functioneert.
Maar de laatste jaren is de sfeer grimmiger, van beide kanten.”

Wat doen jullie aan die problemen?
Wat is de normale strategie van ouders?
Die proberen hun kinderen bezig te houden. Dus we bouwen overal speelplaatsen en veldjes. Dat werkt voor de meesten. Net als een vaste vriendin — als ze die hebben, is het ook over. Maar weet je, die jongens, die krijgen niet zo gemakkelijk een vriendin. Hoe vaak zie je een Marokkaans stelletje hand in hand lopen? Elkaar in het park eens lekker zoenen, dat kan bij hen niet. Ja, dat zou je kunnen managen, je zou die meisjes kunnen subsidiëren. Alles kan.
Soms is er een actiemaand, dan gaat de politie massaal de straat op. Het gevaar is dat de goede jongens vinden dat er op ze gejaagd wordt. Staan er zes jongens bij twee bekende dieven, gewoon baasjes die ze al jaren kennen. De politie ziet dat en vraagt zich af of die andere zes ook dieven zijn. Voor hen is het onderscheid ook moeilijk. Maar voor die goede jongens is dat natuurlijk hartstikke irritant. Stel je voor dat jij net de Albert Heijn uitloopt en een agent vraagt je hoe het met je gaat. Dan denk je toch ook: sodemieter op?”

En als het zoals vorige week escaleert?
Bij een rellerige sfeer is het de kunst om de politie niet op te laten treden. We schakelen ons netwerk in. Dat zijn sportbuurtwerkers, buurtvaders, jongerenwerkers, maar ook jongeren die zelf uit die groepen komen. Die zijn in staat om ze te bereiken. Die schakelen het geloof in: ‘Als je zo doet, ga je niet naar de hemel’. Dat kan ik niet zeggen, ik ben een ongelovige. Je moet ook niet naar dat clubhuis gaan en een oekaze uitvaardigen. ‘En nu is het afgelopen!’ — dat werkt niet. Dat netwerk is onze dijk tegen rellen, en die dijk heeft het gehouden.”

U hebt de onrust dus in de hand?
Nee. Er is één groep, waar we geen greep op hebben. Daarmee is alles mislukt.
Dat zijn de gedragsgestoorde jongens.
Van de 80.000 mensen in Nieuw-West zijn er honderd tot honderdvijftig zo maf als een deur. Ze zijn echt niet goed bij hun hoofd, en dat dan in groepsverband. Ze zijn van top tot teen totaal los van god, van de islam. En ze zijn bovendien volkomen therapieresistent.
Deze lui vernietigen deze buurt, hun eigen buurt. Normale criminelen kloten niet in hun eigen wijk. Deze jongens komen op onbegrijpelijke manier tot hun daden.”

Wat moet er volgens u met deze groep gebeuren?
Uit de roulatie nemen. Dat is, denk ik, de enige oplossing. We moeten ze ter beschikking stellen van de regering.
Tbs, ja. We moeten zeggen: bewijs zelf maar dat je geschikt bent weer op straat rond te lopen. Voor die tijd mag je niets meer, sta je onder curatele. Niet als straf. Maar omdat we er niet in slagen die bedreiging op een andere manier weg te nemen. De staat méét gewoon bescherming bieden aan zijn burgers.
En misschien betekent dat het afnemen van het grondrecht op vrijheid. Ik zou hopen dat politici daar een intelligente, weldoordachte discussie over voeren.”

U bent zelf toch ook politicus?
Luister, ik zit als stadsdeelvoorzitter in de kelder van de politiek. Het is mijn taak om de straten te vegen en ervoor te zorgen dat de schoolgebouwen niet lekken.”

U kunt dus niets doen?
,,Wij zijn de eerste linie. Daar loopt deze groep overheen. De tweede linie is de politie, daar lopen ze ook overheen. De derde linie is de gemeente. Daar lopen ze ook overheen. We jagen er volcontinu achteraan. Maar de strafmaat is laag, dat schrikt niet af. We romen die groep steeds af, maar ze komen weer terug — erg veel mensen komen terug. Het rendement van strafinrichtingen is laag.
Zeventig procent komt terug, je kunt zeggen dat de gevangenissen het slecht doen. Of dat die jongens hoe dan ook niet deugen. Het is maar hoe je het bekijkt.
Waarom betrekken jullie die ouders er niet bij, vragen ze me dan. Heel goed, ben ik helemaal voor. Maar bij deze groep werkt dat niet meer. De ouders hebben het al lang van zo’n baasje verloren, die is als 9- jarige al niet meer te houden. Sommige ouders vragen wel of we iets aan hun zoon kunnen doen. Die vragen om ernstige maatregelen. Maar dat zijn er niet veel. Wie gaat vragen of zijn zoon naar de gevangenis mag? Veel ouders schamen zich diep.
Je hebt een restgroep, waarbij niks werkt. Er wordt afgrijselijk veel vergaderd over mensen in dit land, dat wil je niet weten. Maar dit is zo’n zware categorie mensen, dat het instrumentarium van de rechtsstaat niet voldoet. Wat we met hen doen is pappen en nathouden.
Maar het helpt niet en het kost veel geld.”

Delen andere bestuurders uw mening?
Niet iedereen. En wat ik zeg, durven veel mensen niet hardop te zeggen. Ik heb er met Cohen over gesproken en ook hij ziet dat er op dit moment geen oplossing voor deze groep is. En ik durf er een glas melk op te zetten dat ze er in de andere grote steden en op het ministerie van Justitie ook zo over praten.”

Langdurig opsluiten van gedragsgestoorde jongens. Hoe groot is de kans dat zoiets werkelijkheid wordt?
Ik geloof dat het wel goed komt. De bakens zijn de afgelopen vijf jaar al verzet.
Als ik vijftien jaar geleden had gezegd wat ik nu zeg, was ik uitgemaakt voor nazi en was er een hakenkruis op mijn deur geschilderd. Het CDA wil iets aan haatzaaien doen, dat is een begin. Maar goed, uiteindelijk gaat het natuurlijk om andere burgerrechten. Dat ze met een motorvoertuig op de weg mogen rijden. Dat soort dingen, dat ze hun vrijheid kwijtraken.”

Die maatregelen zijn bedoeld voor bewezen terroristen.
Maar de discussie gaat over burgerrechten.
Ik zeg: het recht op rustig leven streep je af tegen het recht van een groep die eigenlijk hopeloos is. Wat doen we dan? Ik heb een vrij praktische geest. Na de rellen in 1998 met Marokkaanse jeugd sprak ik met Kamerleden van de PvdA. Zij waren bezorgd om de burgerrechten van die groepen, ik om de rechten van al die anderen. Dat probleem zit ook bij het CDA, D66 en ook bij de VVD, vrees ik. Die zijn nogal zuiver in de leer als het er op aankomt.
Maar dit maakt mijn stadsdeel kapot.”

Slotervaart heeft een prachtige toekomst, zegt u. Ook als die jongeren blijven?
Nee, het is essentieel dat we dit probleem oplossen. Het is een voorwaarde voor de ontwikkeling van dit stadsdeel.
Er moéten instrumenten komen om die straatterreur aan te pakken.
Vroeger was het zo dat als je nergens anders terecht kon, er altijd nog Slotervaart was. Zo zag, zo ziet men dat. De mensen die zich beteren, die met succes jaren tegen de stroom opgeroeid hebben, wil ik vasthouden. Nu vertrekken ze allemaal nog, het is een doorgangshuis.
Het moet anders, we hebben verdomme zo veel geïnvesteerd’ Station-Lelylaan is aangepakt. Daar hebben we hekken neergezet, er hangen camera’s. Het is nu net zo rustig als Abcoude. Daar in de buurt gaat nu een bedrijf viersterren hotel neerzetten. Viersterren, mijnheer. Dat is niet niks.
Naast de groep onverbeterlijken zijn er al die mensen die wel willen, maar het moeilijk hebben. Ze voelen die maatschappelijke spanning. Die leidt tot sterke emoties. We moeten hen perspectief gaan bieden, dat is preventief werken. Anders gaat het met hen ook mis. We moeten zeggen: ‘Fijn dat je er bent. We willen graag gebruik maken van je kwaliteiten.’
Ondanks al deze problemen zijn er die roepen dat we weer nieuwe mensen moeten binnenhalen om straks te kunnen werken in de zorg, als we allemaal oud zijn. Wat is dat voor gelul?We hebben hier genoeg mensen, genoeg potentieel, mensen met kwaliteit Een aantal jaren geleden hadden we een bijeenkomst met werkgevers over banen en stageplekken voor deze jongeren. Alleen Stork en Fokker hadden interesse.
De rest zat daar maar wat te hangen, voor de subsidie of de gezelligheid. Die werkgevers willen niks. Laat ze opdonderen, man. Het is ook hun verantwoordelijkheid.”

U bent acht jaar stadsdeelraadvoorzitter geweest. Over twee maanden stopt u. Waarom?
Ik vind het mooi geweest. Als je te lang in deze branche werkt, kan je er niet meer uit, de politiek staat in een slecht daglicht. Ik ga ‘weer werken, als organisatieadviseur”

U vertrekt niet omdat u moedeloos bent?
Nee hoor, de problemen zijn op te lossen.
Ik heb wel last van de manier waarop we in Nederland politiek bedrijven.
We hebben verkiezingen, maar niemand mag de baas zijn. Ik heb erg vaak mijn zin gekregen en krijg daarom steeds meer weerstand. Heel veel mensen waren tegen de stadsvernieuwing, die heb ik erdoor gedrukt.”

Bent u op?
Het is een zware baan. Mijn gezin en ik zijn er behoorlijk van gesleten. De maatschappij is er de afgelopen jaren niet op vooruit gegaan.”

© NRC, zaterdag 21 januari 2005

TonH
21-01-06, 23:42
‘We gaan peuters monitoren’

Nieuwe aanwas wordt het genoemd.
Broertjes en zusjes van Marokkaanse hangjongeren die — vaak nog in de brugklas — óók al overlast veroorzaken. Zoals in de Diamantbuurt in Amsterdam.
Stadsdeelvoorzitter Emile Jaensch van stadsdeel Oud Zuid denkt er een oplossing voor te hebben: baby’s uit gezinnen met hangjongeren op het consultatiebureau extra in de gaten houden.
Kunnen de ouders wel opvoeden? Zo niet, dan moeten ze verplicht worden dat te leren. En in het uiterste geval worden ze uit de ouderlijke macht ontzet.
De Diamantbuurt, in het oosten van stadsdeel Oud Zuid, kreeg anderhalf jaar geleden landelijke bekendheid nadat Marokkaanse hangjongeren een gezin uit de buurt wegpestten. Daarna leek het lange tijd rustig. Totdat, begin deze maand, ze opnieuw van zich lieten horen. Autoruiten inslaan was de nieuwste trend. En buurtbewoners uitschelden: een homostel is de laatste tijd stelselmatig getreiterd. Ze wonen op de looproute van de jongeren. Telkens wordt er op het raam getikt. Het stel overweegt te verhuizen. Bij een joodse man werd een ruit ingegooid en vuurwerk naar binnen gesmeten.
Burgemeester Job Cohen en Emile Jaensch spraken begin deze week op een persconferentie over "groeiende intolerantie”.
Cohen had het over "virulent antisemitisme". Jaensch zei radeloos” te zijn, omdat hij niet weet wat tegen de intolerantie gedaan moet worden.
We weten precies wie de jongeren zijn die overlast veroorzaken”, zegt Jaensch. Er zijn zes groepen actief in Oud Zuid. De afgelopen anderhalf jaar is alle informatie over die jongeren verzameld. ,,Al die jongeren zitten nu in een kaartenbak, met schoolgegevens, hun overtredingen, welke buurtregisseur [wijkagent, red.] ze kent.”
We zitten er bovenop”, zegt Jaensch.
Dat er onlangs toch weer problemen waren, daar kunnen we niet zo veel aan doen. Dat is die aanwas.” Maar, stelt de stadsdeelvoorzitter, als we al die dingen de afgelopen anderhalf jaar niet gedaan hadden, was het erger geweest. Zo zijn er camera’s opgehangen, samenscholingsverboden uitgevaardigd, praatgroepen opgericht en gesprekken met ouders gevoerd. Ook is er een analyse van alle overlastgroepen gemaakt.
Voortaan wil Jaensch er zo vroeg mogelijk bij zijn. Bij de consultatiebureaus gaan ze kijken of tussen de 0- tot 4-jarigen indicaties zijn dat ze zich ontwikkelen tot probleemjongeren. Jaensch: Helemaal nieuw is dat niet, maar we gaan nu kijken naar kinderen van ouders van wie oudere kinderen al voor problemen zorgen. Er wordt gewoon gekeken of die ouders een kind kunnen opvoeden en of een kind later eventueel overlast gaat geven.”
Is de kans groot dat een kind een risico zal vormen voor de samenleving, dan wordt er ingegrepen. De interventie kan volgens Jaensch variëren van gesprekken met de ouders over de opvoeding tot ontzetting uit de ouderlijke macht.
Veel jongeren die overlast veroorzaken, zijn nog wel behandelbaar, meent Jaensch. Ze moeten, zo jong mogelijk, hard worden aangepakt. Maar over de groep die steeds intoleranter lijkt te worden, maakt hij zich grote zorgen. De blijken van intolerantie komen steeds op hetzelfde neer. Ze schelden en zeggen tegen buurtgenoten dat ze er niet horen. Mensen worden als joods bestempeld, ook als ze dat niet zijn. Een westerling is een christenhond, een blonde vrouw een hoer. Het zijn geen incidenten: aantal en ernst ervan nemen almaar toe. Dit soort jongens kunnen er voor zorgen dat mensen uit een buurt wegtrekken.”
Jaensch spreekt over een groep, maar of het om een groep gaat, weet hij eigenlijk niet. Ze zijn nu al heel jong, dat weet hij wel. Twaalf, dertien, veertien jaar. Maar veel meer dan hun leeftijd is niet bekend. Ze willen de brug niet slaan naar onze cultuur. Naar de achterliggende oorzaken is het wat mij betreft gissen. Aan die onwetendheid moet een einde komen, wat drijft jongeren die ‘Hirsi Ah moet dood’ op de muur spuiten?
Ik wil weten waar dat vandaan komt. Heeft dat per se met de islam te maken? Is het de invloed van buitenlandse televisiezenders? Ja, bijvoorbeeld, Al-Jazeera. Ik sluit niet uit dat het daar vandaan komt.”
Komend jaar wordt de problematische groep jongeren ‘gemonitord’. Er komt een wetenschappelijk onderzoek.
Met verschillende respondenten en verschillende metingen. De jongeren zelf zullen ook gevraagd worden.” Over een jaar verwacht Jaensch uitkomsten.

© NRC, zaterdag 21 januari 2006

~Panthera~
21-01-06, 23:57
Komt het ooit nog goed, denk je ?

TonH
22-01-06, 00:05
Geplaatst door ~Panthera~
Komt het ooit nog goed, denk je ?

7 maart zijn er verkiezingen... dan past het niet meer in het actuele stramien...

TonH
22-01-06, 00:06
Diamantbuurtsafari
CORINE VLOET
‘Waar zijn de rivieren van bloed als ik een deadline heb? Waar de uitgebrande autowrakken?’
Zelden zo’n rustig oud en nieuw gehad als dit jaar. Gewoon thuisgebleven, wat vuurwerk afgestoken op straat, en binnen weer aan de champagne. Dat was vorig jaar wel anders. Toen was ik net als duizenden andere Amsterdammers op de Nieuwmarkt, en zag daar een auto in de fik gaan en helemaal uitbranden. Niets over gelezen in de kranten achteraf, trouwens.
Van de tientallen ingeslagen autoruiten dit jaar, op steenworp afstand van mijn eigen buurtje, had ik helemaal niets gemerkt.
Maar dan. Burgemeester Cohen heeft, na een spoedbijeenkomst met de stadsdeelvoorzitters afgelopen dinsdag, alarm geslagen.
Dat de rellen in Parijs hier hun nawerking hebben, sluit ik niet uit, zei hij. Er zijn maar een paar kleine dingen nodig om het tot een uitbarsting te laten komen.”
Hij was nog niet uitgesproken of onafhankelijk Kamerlid Geeft Wilders had al een opiniestuk gepubliceerd in de Volkskrant, waarin hij Cohens waarschuwing gretig herhaalde. In de huidige situatie in Nederland, waarin er maar iets hoeft te gebeuren of we zijn getuige van rellen â la de Franse banlieues, zijn krachtige maatregelen nodig...”
Wilders eindigde zijn betoog met een verwijzing naar Enoch Powells befaamde ‘Rivers of blood’ toespraak uit 1968: ,,Like the Roman, I seem to see the River Tiber foaming with much blood”.
De Britse Conservative-politicus doelde met dit citaat uit Vergilius op een mogelijke rassenoorlog waar voortschrijdende immigratie toe zou kunnen leiden. Het betekende het einde van zijn politieke carrière, al dragen Britse neonazi’s tot op de dag van vandaag buttons met de tekst ‘Enoch was right’. Wat Wilders precies wil zeggen met uitgerekend deze verwijzing laat ik hier maar even buiten beschouwing.
Blijkbaar was er weer gedonder in de Diamantbuurt, op loopafstand van mijn huis, ondanks mijn eigen indruk dat het rustiger was geworden. Hoog tijd dus voor een avondje hangen in de Diamantbuurt. Doe je wel voorzichtig?”, zeggen een paar collega’s nog, waarvan er overigens niet één in de nabijheid van het stadsdeel woont. Toch haal ik uit voorzorg mijn paspoort, portemonnee, mobieltje en dure vulpen uit mijn tasje, en neem alleen wat kleingeld mee. Op de fiets, voor de zekerheid. Een jaar geleden ging ik ook al eens in de buurt kijken, en was er geen hond op straat.
Maar dat was ‘s ochtends. Nu is het negen uur ‘s avonds.
Ik fiets stapvoets langs de Jozef Israëlskade, en ontwaar dan drie — vermoedelijk Marokkaanse’ — jongetjes die in de weer zijn met aluminiumfolie.
Ik nader tot een veilige afstand om ze beter te kunnen observeren. Ze zijn broodjes kebab aan het uitpakken en oppeuzelen.
Door naar het groot wild. Maar net als vorig jaar is het Smaragdplein uitgestorven. Ik fiets tergend langzaam door. Lelijke architectuur.
En er staan meer huizen leeg dan bij mij in de buurt, vooral op de begane grond. Verder valt er helemaal niets te doen. Als ik de straten van de Diamantbuurt twee keer heb gehad, stuit ik op een huisje in de Lutmastraat waarvan de ramen zijn dichtgespijkerd door de glasdienst. Met lichte opwinding in mijn stem vraag ik aan een passerende man met hondje of hier de ruiten zijn ingegooid door een bende relschoppers.
Oh, 1 hope not!, zegt hij glimlachend. Bij nadere inspectie van de glasdienst-posters blijkt het dichtgespijkerde huisje een krot met verzakte vloer.
Heb ik dat weer. Waar zijn de rivieren van bloed als ik een deadline heb? Waar de uitgebrande autowrakken?
Het is te saai om nog langer in de buurt te blijven hangen.
Verzonken in gedachten rij ik op de Van Woustraat bijna twee — vermoedelijk Marokkaanse — mannen van de sokken. Ze lachen vriendelijk. Uit pure verveling fiets ik door naar Warung Mini voor een telo met bakkeljauw, en blader daar door het laatste exemplaar van weekblad De Echo, editie Zuid 1. ,,Diamantbuurt als politieke speelbal”, kopt de voorpagina.
Eén woord: gemeenteraadsverkiezingen.
Is er een andere verklaring voor de curieuze combinatie van quasi- harde woorden en versluierende kletspraat die ons sinds de afgelopen week bereikt vanuit de gemeente Amsterdam, en waarover in de landelijk kwaliteitskranten werd bericht als stond er een rassenoorlog op het punt uit te breken?
De gemeente vindt de excessen, zoals het intimideren van een orthodox- joodse man in de buurt ‘stuitend’, maar heeft volgens stadsdeelvoorzitter Emile Jaensch ‘geen pasklaar antwoord op de groeiende intolerantie in dit deel van de stad.’ Hoezo dan niet?
Sinds wanneer is discriminatie en intimidatie niet strafbaar? ‘Of het een antisemitische daad was, is niet duidelijk’ aldus Jaensch, met een stalen gezicht. En het ‘helpt niet’ om zulke jongeren gevangen te zetten, omdat hun denkbeelden daarmee toch niet veranderen.
Maar is dat een reden om het niet te doen?
De gemeente ziet meer heil in ‘psychiatrische zorg’ (de relschoppers zijn gedragsgestoord) en ‘een onderzoek naar intolerantie,’ aldus Jaensch. Want, vraagt hij zich af, ‘is het sociaal economisch?’ Zeker gezien de recente cijfers over jeugdwerkloosheid onder allochtonen lijkt dit een relevante vraag.
Maar een onderzoek is er echt niet voor nodig. Het antwoord op die vraag is kinderlijk eenvoudig.
Het is iets wat alle Amsterdammers wel weten, en het staat dan ook helder uitgelegd in een nieuwsbericht op pagina 2 van De Echo, editie Zuid 1. De kinderen spreken geen Nederlands. Tenminste, niet goed genoeg.
Stagebemiddelingsbureau StudentenBureau heeft onderzoek gedaan naar stagemogelijkheden voor hbo-studenten met een niet-Nederlandse achtergrond.
Conclusie: wanneer een brief in gebrekkig Nederlands geschreven is, worden de studenten niet uitgenodigd voor een gesprek. Twintig procent van de aanmeldingen bij het bureau is allochtoon, slechts de helft hiervan krijgt een stageplek. De Echo citeert: ‘Zelfs ik ben zeer actieve, sociale en een team medewerker persoon, die breid is om meer te leren en zelf opbouwen kan.’ Een medewerker van StudentenBureau zegt: ‘Ik vind dat scholen hier iets aan moeten doen, want al deze mensen zijn wel geslaagd voor hun havo- examen.’ Let wel: havo. Het merendeel van de Amsterdamse allochtone leerlingen blijft steken op het vmbo.
Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat Cohen, Jaensch en andere politici donders goed weten dat hier de oplossing ligt.
Daar hangt wel een ander prijskaartje aan dan aan een onderzoek naar intolerantie, en de resultaten zijn niet direct meetbaar voor de volgende gemeenteraadsverkiezingen.
Maar alleen zo bestaat er nog een kansje dat een van de zich stierlijk vervelende jongetjes die ik met hun broodjes kebab aantrof op de Jozef Israelskade, over tien jaar de Marokkaanse tegenhanger publiceert van De avonden.
Het is er tenslotte de buurt voor.

NRC, zaterdag 21 januari 2006

TonH
22-01-06, 00:24
Geplaatst door puntje
Contradictio in terminis?
Als je onbehandelbaar bent, moet je toch niet in behandeling?
Wat zou het nut daarvan wezen?

Waar lees jij "onbehandelbaar"?

Marsipulami
22-01-06, 00:48
Uit alles blijkt dat de diverse overheden van verschillende niveau's de maatschappelijke problemen moeten oplossen. De "burger" onderaan de hierarchie zelf heeft geen enkele verantwoordelijkheid. Zo werkt het echter niet.

Een goed lief, een betrokken buurman of -vrouw is meestal oneindig veel efficiënter dan een zwerm hulpverleners en/of politieagenten. Individualisme, cocooning, en andere subtiele uitsluitingsmechanismen zijn veel meer het probleem dan losgeslagen allochtone jongeren.

Orakel
22-01-06, 08:27
Geplaatst door TonH
‘We gaan peuters monitoren’

We weten precies wie de jongeren zijn die overlast veroorzaken”, zegt Jaensch. Er zijn zes groepen actief in Oud Zuid. De afgelopen anderhalf jaar is alle informatie over die jongeren verzameld. ,,Al die jongeren zitten nu in een kaartenbak, met schoolgegevens, hun overtredingen, welke buurtregisseur [wijkagent, red.] ze kent.”
We zitten er bovenop”, zegt Jaensch.
[/I]


Jaensch spreekt over een groep, maar of het om een groep gaat, weet hij eigenlijk niet. Ze zijn nu al heel jong, dat weet hij wel. Twaalf, dertien, veertien jaar. Maar veel meer dan hun leeftijd is niet bekend.

:duizelig:

Dolle Fatima
22-01-06, 09:12
Geplaatst door TonH

Wat doen jullie aan die problemen?
Wat is de normale strategie van ouders?
Die proberen hun kinderen bezig te houden. Dus we bouwen overal speelplaatsen en veldjes. Dat werkt voor de meesten. Net als een vaste vriendin — als ze die hebben, is het ook over. Maar weet je, die jongens, die krijgen niet zo gemakkelijk een vriendin. Hoe vaak zie je een Marokkaans stelletje hand in hand lopen? Elkaar in het park eens lekker zoenen, dat kan bij hen niet. Ja, dat zou je kunnen managen, je zou die meisjes kunnen subsidiëren. Alles kan.


Spoort deze man wel helemaal??

Wide-O
22-01-06, 09:42
Geplaatst door Dolle Fatima
Spoort deze man wel helemaal??

Bij het woordje "subsidiëren" moest ik even onbedaarlijk lachen :D

Dolle Fatima
22-01-06, 10:10
Geplaatst door Wide-O
Bij het woordje "subsidiëren" moest ik even onbedaarlijk lachen :D

Nou ik was eerder geschokt. Om die jongens bezig te houden moeten ze aan de hoeren of zo??? Nou lekkere ontwikkeling, daar hebben we er inderdaad nog meer van nodig, hoerenlopers. Echt belachelijk gewoon. Die man is niet helemaal lekker hoor.

Couscousje
22-01-06, 10:41
Ik vind het prima en terecht.

Werd tijd dat er spijkers met koppen geslagen worden.

Gewoon afvoeren die rotjeugd.

Cc

TonH
22-01-06, 12:26
Geplaatst door Orakel
:duizelig:

Yep, dit is dubbel gel*l van de grote VVD-roerganger in Oud Zuid.

Óf ze weten precies wie het zijn en dan kunnen ze geen scheet meer laten of de halve overheid zit in hun nek. "We zitten er bovenop", zegt Jaensch dan ook nog.
Óf ze weten alleen de leeftijd en dan is bovenstaande uitspraak schandalig.

Divine_70
22-01-06, 13:01
Geplaatst door TonH
‘Zo maf als een deur zijn ze, van top tot teen los van god’
Tom Kreling, Derk Stokmans
Pleidooi voor tbs voor onhandelbare Marokkaanse jongens

Zijn collega van stadsdeel Oud-Zuid wil risicogevallen onder 0- tot 4-jarigen opsporen via de consultatiebureaus.

© NRC, zaterdag 21 januari 2005

Dat opsporen zullen ze dan moeten doen door meer aandacht aan de ouders te geven.
Want daar gaat het fout.
Het grootste gedeelte van het kind wordt gevormd in de eerste 4 levensjaren.
In plaats van alleen de ontwikkeling van het kind zou met name de ontwikkeling van de ouders onder de loep genomen moeten worden.

mark61
22-01-06, 14:36
Ik begrijp ondanks alles niet waarom iemand zich alleen basically kan gedragen als er miljoenen tegenaan gesmeten worden, jaren over vergaderd etc.

Krijg toch altijd het gevoel van een halfzachte overheid, en vervolgens nodeloze escalatie. Kan het niet helpen. Zo moeilijk kan het toch niet zijn een beetje tuig op te pakken, bang te maken en hun ouders te vermanen.

Opa uit de 19e eeuw.

Foxcave1
22-01-06, 15:53
Geplaatst door mark61
Ik begrijp ondanks alles niet waarom iemand zich alleen basically kan gedragen als er miljoenen tegenaan gesmeten worden, jaren over vergaderd etc.

Krijg toch altijd het gevoel van een halfzachte overheid, en vervolgens nodeloze escalatie. Kan het niet helpen. Zo moeilijk kan het toch niet zijn een beetje tuig op te pakken, bang te maken en hun ouders te vermanen.

Opa uit de 19e eeuw.

Ik begrijp het wel, het word vergoeilijkt als zoonlief iets van zus lief afpakt, er wordt om gelachen al zoonlief voor de eerste keer iets misdaan heeft, het word..

Ach, je kent het allemaal wel, ook jij hebt vast wel eens iemand op zijn gedrag aangesproken, en vervolgens een grote mond terug gekregen. Ik zelf ben van het type dat ook nog eens naar de ouders stapt en hen heel duidelijk maakt dat ik het niet aksepteer dat hun zoon zich niet gedraagt, daarbij ben ik wel eens bedreigt, niet dat ik er van onder de indruk was maar toch...

Overigens (mocht het iemand opvallen) ik spreek duidelijk over zoon lief, wat ik wel heb geleerd in de loop der jaren is dat de zussen van genoemde zoontjes zich prima kunnen gedragen, de zoontjes zouden er een voorbeeld aan kunnen nemen.

knuppeltje
22-01-06, 17:36
Geplaatst door Foxcave1
Ik begrijp het wel, het word vergoeilijkt als zoonlief iets van zus lief afpakt, er wordt om gelachen al zoonlief voor de eerste keer iets misdaan heeft, het word..

Ach, je kent het allemaal wel, ook jij hebt vast wel eens iemand op zijn gedrag aangesproken, en vervolgens een grote mond terug gekregen. Ik zelf ben van het type dat ook nog eens naar de ouders stapt en hen heel duidelijk maakt dat ik het niet aksepteer dat hun zoon zich niet gedraagt, daarbij ben ik wel eens bedreigt, niet dat ik er van onder de indruk was maar toch...

Overigens (mocht het iemand opvallen) ik spreek duidelijk over zoon lief, wat ik wel heb geleerd in de loop der jaren is dat de zussen van genoemde zoontjes zich prima kunnen gedragen, de zoontjes zouden er een voorbeeld aan kunnen nemen.


Waarom willen ze eigelijk nog zoontjes- met al die problemen die die alsmaar geven. Met de huidige kennis moet dat toch te voorkomen zijn-of zie ik dat weer verkeerd.

Goodnight
22-01-06, 18:10
ja, dat zou je kunnen managen, je zou die meisjes kunnen subsidiëren. Alles kan.

Wel ja...laten we hoeren voor ze inhuren.

Goodnight
22-01-06, 18:11
Geplaatst door knuppeltje
Waarom willen ze eigelijk nog zoontjes- met al die problemen die die alsmaar geven. Met de huidige kennis moet dat toch te voorkomen zijn-of zie ik dat weer verkeerd.

Die opmerking slaat als....ach laat ook maar zitten...erop reageren zou net zo stupid zijn.

Orakel
22-01-06, 19:07
Geplaatst door TonH
Yep, dit is dubbel gel*l van de grote VVD-roerganger in Oud Zuid.

Óf ze weten precies wie het zijn en dan kunnen ze geen scheet meer laten of de halve overheid zit in hun nek. "We zitten er bovenop", zegt Jaensch dan ook nog.
Óf ze weten alleen de leeftijd en dan is bovenstaande uitspraak schandalig.

Tis allemaal retoriek. Links probeert het aangewreven imago van theedrinkende pijprokers van zich af te schudden zo vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen.
De man weet, of moet weten, dat je voor een TBS onderzocht moet zijn door en een psycholoog en een psychiater en dat er sprake moet zijn van een psychische of gedragsstoornis.
Behalve dat moet de straf (TBS) ook in verhouding staan tot de gepleegde feiten. Belletje roppen, 'vieze jood' en 'vieze homo' roepen en ruiten ingooien, staan dus niet in verhouding tot TBS.
Wat mij altijd verbaast is het gebrek aan repliek. In plaats daarvan gaan de andere partije zich te buiten aan nog gespierder taalgebruik en grimmigere voorstellen.

mark61
22-01-06, 20:13
Geplaatst door Orakel
Wat mij altijd verbaast is het gebrek aan repliek.

Daar win je geen verkiezingen mee. 'Opinion leader' wor je er ook al niet van. Damn.