PDA

Bekijk Volledige Versie : Joden en Marokkanen



supernaut
22-01-06, 17:41
Salaam Aleikum. Lebes?

Ik ben leraar maatschappijleer. Mijn leerlingen zijn volwassenen., voornamelijk allochtoon, maar ook autochtoon.

Een van mijn leerdoelen is om leerlingen in te laten zien dat hun mening over andere groepen vaak gebaseerd is op vooroordelen, dus op te weinig of op foute informatie.

Nu denken mijn Nederlandse leerlingen, en dat is niet vreemd na de recente gebeurtenissen in de Diamantbuurt, dat Marokkanen een hekel aan Joden hebben en dat de de Koran die haat voedt.

Hebben mijn autochtone leerlingen ongelijk? Ik ben zoek naar feitelijke argumenten die hun vooroordeel ontkrachten. Bijv koranteksten, de positie van Joden in Marokko, etc.

Wie helpt?

Bslama

Supernaut

Ins
22-01-06, 17:56
Geplaatst door supernaut
Salaam Aleikum. Lebes?

Ik ben leraar maatschappijleer. Mijn leerlingen zijn volwassenen., voornamelijk allochtoon, maar ook autochtoon.

Een van mijn leerdoelen is om leerlingen in te laten zien dat hun mening over andere groepen vaak gebaseerd is op vooroordelen, dus op te weinig of op foute informatie.

Nu denken mijn Nederlandse leerlingen, en dat is niet vreemd na de recente gebeurtenissen in de Diamantbuurt, dat Marokkanen een hekel aan Joden hebben en dat de de Koran die haat voedt.

Hebben mijn autochtone leerlingen ongelijk? Ik ben zoek naar feitelijke argumenten die hun vooroordeel ontkrachten. Bijv koranteksten, de positie van Joden in Marokko, etc.

Wie helpt?

Bslama

Supernaut

Moet snel weg, maar kan je dit alvast zeggen:

In de Koran zal je vinden over joden dat God ze ooit heeft uitverkoren ver boven alle andere volkeren, dus ook Arabieren. Arabieren aanvaarden dit gegeven. Op een bepaald ogenblik echter konden joden niet meer leven in overeenstemming met wat God van hen vroeg. Ik geloof dat ze strenger waren dan moest omdat ik in de Koran las: ...en verbied niet wat Wij toegestaan hebben.

God herinnert hen ook herhaaldelijk aan de gunst die Hij hen bewees toen Hij hen uit Egypte bevrijdde enzovoort. Dus het beeld dat je op basis van de Koran zal krijgen zal misschien een beeld van ondankbaarheid zijn aan de kant van de joden.


In Marokko leven joden vrij goed lijkt me. Ze sluiten handelsrelaties met moslims, leven tussen moslims en hebben ook hun eigen synagoges. Ik heb nog niet gehoord van aanvallen of pesterijen op joden. In feite is er deze zomer een reportage op 2M geweest over joden in Marokko. Best ontroerend. Ging o.a. ook over een man, een moslim, wiens vader een zaak geopend had met een jood. Die moslim zijn vader is inmiddels gestorven en nu leidt de zoon de zaak samen met dezelfde jood. Op vrijdag heeft de moslim een vrije dag en op zaterdag neemt de jood zijn vrije dag en dat leek allemaal aardig te lukken.

Joden zijn ook beschermelingen van de koning. De koning in eigen persoon ziet toe op hun veiligheid. Ik denk dat Marokko een van de weinige Arabische landen, als niet het enige Arabische land, is waar joden nog in vrede kunnen leven tussen moslims. Christenen hebben we ook. Maar nu moet ik echt weg.


Doeg!

Amenzu
22-01-06, 18:00
De kenners van de Koran delen deze in twee hoofddelen. De mekka en Medina periode, plaatsne waarin de profeet zijn leven doorbracht.

In het eerste periode was er oorlog tussen moslim en joden. De teksten in de koran over deze periode zijn dan ook vijandig, zoals: dood ze waar je ze treft.

Terwijl in de tweede periode juist positieve teksten zijn over de joden. Inmiddels was er vrede gesloten en de joden waren van economisch belang voor de moslims. het is de reden, zeggen sommige, dat Mohammed met een joodse vrouw trouwde. Dat wil zeggen de band met de joden daarmee te versterken. Er zijn er ook positieve teksten over de mensen van het boek (joden en christen) in de koran.

tr_imparator
22-01-06, 18:03
Geplaatst door supernaut
Salaam Aleikum. Lebes?

Ik ben leraar maatschappijleer. Mijn leerlingen zijn volwassenen., voornamelijk allochtoon, maar ook autochtoon.

Een van mijn leerdoelen is om leerlingen in te laten zien dat hun mening over andere groepen vaak gebaseerd is op vooroordelen, dus op te weinig of op foute informatie.

Nu denken mijn Nederlandse leerlingen, en dat is niet vreemd na de recente gebeurtenissen in de Diamantbuurt, dat Marokkanen een hekel aan Joden hebben en dat de de Koran die haat voedt.

Hebben mijn autochtone leerlingen ongelijk? Ik ben zoek naar feitelijke argumenten die hun vooroordeel ontkrachten. Bijv koranteksten, de positie van Joden in Marokko, etc.

Wie helpt?

Bslama

Supernaut


Wat voor leraar ben jij? :lol:

mark61
22-01-06, 18:03
Geplaatst door supernaut
Salaam Aleikum. Lebes?

Ik ben leraar maatschappijleer. Mijn leerlingen zijn volwassenen., voornamelijk allochtoon, maar ook autochtoon.

...

Supernaut

Zitten er tussen die leerlingen geen mensen die antwoord op al uw vragen kunnen geven?

Google s op André Azoulay, David Pinto.

Eventueel tuig in de Diamantbuurt weet niet eens hoe een Koran eruitziet.

ronald
22-01-06, 18:06
Geplaatst door supernaut
Salaam Aleikum. Lebes?

Ik ben leraar maatschappijleer. Mijn leerlingen zijn volwassenen., voornamelijk allochtoon, maar ook autochtoon.

Een van mijn leerdoelen is om leerlingen in te laten zien dat hun mening over andere groepen vaak gebaseerd is op vooroordelen, dus op te weinig of op foute informatie.

Nu denken mijn Nederlandse leerlingen, en dat is niet vreemd na de recente gebeurtenissen in de Diamantbuurt, dat Marokkanen een hekel aan Joden hebben en dat de de Koran die haat voedt.

Hebben mijn autochtone leerlingen ongelijk? Ik ben zoek naar feitelijke argumenten die hun vooroordeel ontkrachten. Bijv koranteksten, de positie van Joden in Marokko, etc.

Wie helpt?

Bslama

Supernaut

In de discussie over wat er gebeurt in de Diamantbuurt heb ik al eerder hier gereageerd. Als herkenbaar jood loop ik regelmatig door de Diamantbuurt omdat in er vlakbij woon en het in mijn looprichting ligt. Het is niet een maar vele malen gebeurt dat met name marokkaanse jongeren mij/ons uitschelden. Een voorbeeld van gisteren. Op de hoek Sarphatistraat-Wibautstraat komt een marokkaanse jongen (dat onderscheid weet ik te maken) die bij de Metroschaft met een aantal stond te praten, met een boog om ons heen lopend onze richting op. Pas achter ons, en dit is meestal zo, begint hij te schelden van "f-ucking jews" met een gemene grijns op zijn gezicht.
1. Kent hij mij?
2. Wat heb ik hem aan gedaan?
3. Kon je niet iets anders vragen of zeggen? Wat?
Ik ben bijna zeker dat dat soort jongeren de Koran niet kent. Hoewel er wel eens van dat soort schreeuwers waren die religieus leken, leken zij in ieder geval mij onwetend. Waar komt dat vandaan?
Het spijt mij zeer maar ik heb meer dan genoeg aanwijzingen vanuit de praktijk dat je autochtone leerlingen gelijk hebben. Ik zou zeggen als je me niet gelooft, kom maar 20 meter achter mij aan mee en dan lopen we tijdens pauzetijd over de Josef Israelskade langs de Berlageschool. Dat dat wordt gevoed vanuit de Koran weet ik niet. De jaren dat ik op een middelbare school les gaf, had ik op die Hervormde school de Islamitische kinderen tijdens het godsdienstuur in mijn lokaal omdat wij beiden niet Christelijk waren. Ja dat soort scholen had je ook. In die periode heb ik geen onvertogen woord van die leerlingen gehoord over mijn joods zijn.

tr_imparator
22-01-06, 18:13
Geplaatst door ronald

Het spijt mij zeer maar ik heb meer dan genoeg aanwijzingen vanuit de praktijk dat je autochtone leerlingen gelijk hebben.


gegeven: paar kutkoters haten of doen alsof ze joden haten.

conclusie: Marokkanen haten Joden.

beweweuweeuweuwhwehewehhehw... :knipoog:

mark61
22-01-06, 18:16
Geplaatst door tr_imparator
gegeven: paar kutkoters haten of doen alsof ze joden haten.

conclusie: Marokkanen haten Joden.

beweweuweeuweuwhwehewehhehw... :knipoog:

Make that: doen alsof. Voetbalsupporters met harissa.

ronald
22-01-06, 18:19
Geplaatst door tr_imparator
gegeven: paar kutkoters haten of doen alsof ze joden haten.

conclusie: Marokkanen haten Joden.

beweweuweeuweuwhwehewehhehw... :knipoog:



Waar heb je het over? Was je erbij?


Bagatelliseren is zeer eenvoudige manier om een probleem weg te schuieren.

supernaut
22-01-06, 18:52
Geplaatst door tr_imparator
Wat voor leraar ben jij? :lol:



Dat schreef ik toch al?

tr_imparator
22-01-06, 18:52
Geplaatst door ronald
Waar heb je het over? Was je erbij?


Bagatelliseren is zeer eenvoudige manier om een probleem weg te schuieren.


Laat ik het anders vragen. Zijn de jongeren die jou in dat buurt pesten respresentatief voor alle andere Marokkanen elders?

Wat versta jij hierboven onder 'een probleem' (mbt dit onderwerp)?

supernaut
22-01-06, 19:17
Geplaatst door mark61
Zitten er tussen die leerlingen geen mensen die antwoord op al uw vragen kunnen geven?

Google s op André Azoulay, David Pinto.

Eventueel tuig in de Diamantbuurt weet niet eens hoe een Koran eruitziet.

Bedankt voor de tip over: André Azoulay en David Pinto.

Ik geef les aan laagopgeleide volwassenen. Als ik refereer aan de Marokkaanse jeugd die zich misdraagt (zoals in de Diamantbuurt het geval is) dan schieten de Morakkanen meestal gelijk in de verdediging.
Meestal door te ontkennen ("de media liegen, Ze zijn tegen ons"), of door op anderen te wijzen ("altijd maar wij die de kritiek krijgen")

Als ik bijvoorbeeld als voorbeeld van een dictator Saddam neem (ik neem ook Hitler, Stalin, Pol Pot etc, maar die zijn minder bekend), dan zeggen sommigen: hoe weet jij dat, ben je in Irak geweest? De loyaliteit aan de eigen culltuur en geloof zijn, is mijn ervaring, vaak te groot om een openen eerlijk antwoord te krijgen op gevoelige vragen.

Je kunt er overigens van op aan dat ik ervoor waak dat de Marokkaanse leerlingen altijd in de hoek zitten waar de kritiek valt. Ik ben er helemaal niet op uit om welke leerling dan ook te kritiseren. Waarom zou ik? Dat dient immers geen enkel onderwijdoel. Maar zij ervaren het spreken over problemen met Marokkanen of Moslims als kritiek.

Ik kritiseer in mijn les Israel, Nederland, Wilders, Fortuyn, het kabinet, Hirshi Ali, etc. Maar dat maakt de tenen van mijn leerlingen niet echt korter ...

supernaut
22-01-06, 19:25
Geplaatst door tr_imparator
gegeven: paar kutkoters haten of doen alsof ze joden haten.

conclusie: Marokkanen haten Joden.

beweweuweeuweuwhwehewehhehw... :knipoog:


Dat zeg ik mijn allochtone leerlingen ook.

Toch gaan het niet alleen om een paar kids. Sommige van mijn volwassenen marokkaanse leerlingen stellen onomwonden dat je nog geen racist bent als je een hekel hebt aan joden.

supernaut
22-01-06, 19:28
[QUOTE]Geplaatst door supernaut
[B]Dat zeg ik mijn allochtone leerlingen ook.

Correctie op het bovenstaande. Ik bedoelde: dat zeg ik mijn autochtone leerlingen ook.

supernaut
22-01-06, 19:43
Geplaatst door tr_imparator
Laat ik het anders vragen. Zijn de jongeren die jou in dat buurt pesten respresentatief voor alle andere Marokkanen elders?

Wat versta jij hierboven onder 'een probleem' (mbt dit onderwerp)?

Mag ik Ronald bijvallen?

Als joden in Nederland bespot of aangevallen worden dan beschouwen bijna alle Nederlanders dat als een probleem. Ja, zelfs als een schande dat dat in ons land weer gebeurt. Doet ons nl. denken aan een bepaalde periode. Toen keken vele Nederlanders de andere kant uit. Die fout maken we niet opnieuw.

Maar als bijv. Marokkanen of zwarten aangevallen worden door bv racistische Londsdalers dan worden de meeste Nederlanders daar ook witheet van.

Er zijn veel gevallen van anti-semitisme waarbij Marokkaanse jongeren betrokken zijn. Dat is niet beperkt tot enkele jongeren. Ik merk bij een behoorlijk aantal van mijn Marokkaanse leerlingen dat daar behoorlijk wat Jodenhaat bijzit. Waarom toch altijd dat ontkennen van de realiteit?

Orakel
22-01-06, 19:53
Geplaatst door supernaut
Salaam Aleikum. Lebes?

Nu denken mijn Nederlandse leerlingen, en dat is niet vreemd na de recente gebeurtenissen in de Diamantbuurt, dat Marokkanen een hekel aan Joden hebben en dat de de Koran die haat voedt.


Dat is dus wel vreemd en als je dat niet ziet, of er in berust, dan ben je niet geschikt om anderen te wijzen op hun vooroordelen.
Daarenboven helpt het wellicht om zelf eerst de nuance aan te brengen in het eigen betoog of de eigen vraagstelling, alvorens die bij de ander te verwachten of op te willen wekken.

tr_imparator
22-01-06, 20:08
Geplaatst door supernaut

Er zijn veel gevallen van anti-semitisme waarbij Marokkaanse jongeren betrokken zijn. Dat is niet beperkt tot enkele jongeren. Ik merk bij een behoorlijk aantal van mijn Marokkaanse leerlingen dat daar behoorlijk wat Jodenhaat bijzit. Waarom toch altijd dat ontkennen van de realiteit?


Wil je aub opsjouten met je realiteit. Jouw visie is al zo verdorven, hoe wil je dat dat nog van je leerlngen herstellen? Eigenlijk ben jij hier niet gekomen om sommige Nederlandse leerlingen in je groep van hun ongelijk te bewijzen, maar meer omdat je het zelf zeker niet weet.

Als jij enkel inzicht van de realiteit zou hebben, zou je je hier anders opstellen. Zeker wanneer je een leraar bent. Misschien begrijp je nu toch mijn eerste vraag: "wat voor leraar jij bent''?

Je zegt zelfs dat die mensen laag-opgeleide volwassenen zijn. Wat zou je anders verwachten? Mensen zien, horen, maken zelfs mee, dat hun moslimbroeders bijna overal op de wereld worden onderdrukt, vermoord en verkracht en hebben het er moeilijk mee en jij bestempelt ze als racisten. Ben je dom ofzo?

Ik kan je de volgende tips geven: ten eerste is het misschien handig om zulke mensen een gevoelsreflex te geven om de woede die ze hebben te ontladen, vervolgens kan je door zelf helder te denken en informatie te geven hun ongelijk geven. ALs je dit niet lukt, hebben ze misschien wel gelijk en moet jij je standpunten iets verzetten?

supernaut
22-01-06, 20:16
Geplaatst door Orakel
Dat is dus wel vreemd en als je dat niet ziet, of er in berust, dan ben je niet geschikt om anderen te wijzen op hun vooroordelen.
Daarenboven helpt het wellicht om zelf eerst de nuance aan te brengen in het eigen betoog of de eigen vraagstelling, alvorens die bij de ander te verwachten of op te willen wekken.


Er zijn zoveel incidenten van Marokkaanse jeugd tegen joden geweest in Nederland (en dat is een feit), en dan vind jij het vreemd dat de autochtonen het vooroordeel krijgen dat Marokkanen de pest hebben aan Joden?

Dat ik het het niet vreemd vind, betekent niet dat ik erin berust. Integendeel. Ik zoek juist feitelijke argumenten op dat vooroordeel te bestrijden, zoals je in mijn eerste bericht kon lezen.

Jij stoort je aan mijn opmerking dat het "niet vreemd is dat autochtonen gaan denken dat etc.". Je lijkt in je reaktie erg veel op mijn Marokkaanse leerlingen, in de zin dat je ook van die lange tenen hebt. Terwijl ik toch echt gelijk heb dat het niet vreemd is. Leer nou eens wat toegeven!

Ik vindt het overigens ook niet vreemd dat vele moslims denken dat Bush de pest aan Moslims heeft. Dat Bush een hekel aan moslims heeft is onjuist, maar na al zijn misdaden tegen moslims vindt ik het niet vreemd dat moslims dat denken.

Jij wel? Ik verwed mijn kop dat jij dat in dit geval wel vindt. En ga me niet op de verschillen wijzen, want het principe is hetzelfde. Generalisaties over anderen vinden plaats als die anderen zich misdragen.Dat is fout en dom, maar niet vreemd, want het gebeurt voortdurend.

freya
22-01-06, 20:26
Geplaatst door supernaut
Salaam Aleikum. Lebes?

Ik ben leraar maatschappijleer. Mijn leerlingen zijn volwassenen., voornamelijk allochtoon, maar ook autochtoon.

Een van mijn leerdoelen is om leerlingen in te laten zien dat hun mening over andere groepen vaak gebaseerd is op vooroordelen, dus op te weinig of op foute informatie.

Nu denken mijn Nederlandse leerlingen, en dat is niet vreemd na de recente gebeurtenissen in de Diamantbuurt, dat Marokkanen een hekel aan Joden hebben en dat de de Koran die haat voedt.

Hebben mijn autochtone leerlingen ongelijk? Ik ben zoek naar feitelijke argumenten die hun vooroordeel ontkrachten. Bijv koranteksten, de positie van Joden in Marokko, etc.

Wie helpt?

Bslama

Supernaut



Waat gaat deze vraagstelling nu eigenlijk over sla je even later het volgende bewwert:


Ik merk bij een behoorlijk aantal van mijn Marokkaanse leerlingen dat daar behoorlijk wat Jodenhaat bijzit. Waarom toch altijd dat ontkennen van de realiteit?

mark61
22-01-06, 20:45
Geplaatst door supernaut
[QUOTE]Geplaatst door supernaut
[B]Dat zeg ik mijn allochtone leerlingen ook.

Correctie op het bovenstaande. Ik bedoelde: dat zeg ik mijn autochtone leerlingen ook.

Je kan corrigeren door op 'wijzigen' te klikken bij de betreffende post.

supernaut
22-01-06, 20:48
Geplaatst door tr_imparator
Wil je aub opsjouten met je realiteit. Jouw visie is al zo verdorven, hoe wil je dat dat nog van je leerlngen herstellen? Eigenlijk ben jij hier niet gekomen om sommige Nederlandse leerlingen in je groep van hun ongelijk te bewijzen, maar meer omdat je het zelf zeker niet weet.

Als jij enkel inzicht van de realiteit zou hebben, zou je je hier anders opstellen. Zeker wanneer je een leraar bent. Misschien begrijp je nu toch mijn eerste vraag: "wat voor leraar jij bent''?

Je zegt zelfs dat die mensen laag-opgeleide volwassenen zijn. Wat zou je anders verwachten? Mensen zien, horen, maken zelfs mee, dat hun moslimbroeders bijna overal op de wereld worden onderdrukt, vermoord en verkracht en hebben het er moeilijk mee en jij bestempelt ze als racisten. Ben je dom ofzo?

Ik kan je de volgende tips geven: ten eerste is het misschien handig om zulke mensen een gevoelsreflex te geven om de woede die ze hebben te ontladen, vervolgens kan je door zelf helder te denken en informatie te geven hun ongelijk geven. ALs je dit niet lukt, hebben ze misschien wel gelijk en moet jij je standpunten iets verzetten?


Met je eerste opmerking "wat voor leraar ben jij, blijkt al je wantrouwen. Waarom eigenlijk? Jij wordt boos omdat je dacht dat ik vindt dat alle Marokkanen de pest aan Joden hebben zijn. Dat denk ik niet, maar ik denk wél dat het er een behoorlijk aantal zijn. Is dat verdorven om dat te denken? Het spijt me, maar de feiten wijzen daar op. Er zijn teveel incidenten. Dat valt niet te ontkennen.

Ik begrijp mensen als ze woedend zijn over moord en verkrachting op de wereld tegen moslimbroeders.


Wat ik overigens niet begrijp is dat die woede vaak beperkt blijft tot misdaden tegen "moslimbroeders". Is dat erger dan misdaden tegen kaffirs? Ik persoonlijk vind de misdaden van Amerikanen tegen moslims en andere weerzinwekkend. Ik wordt niet bozer als het om mensen zoals ik gaat (ongelovig, blank, kaal, westerling, liefhebber van appelmoes). Maar ik geef gelijk toe dat het westen ook selectief is in zijn verontwaardiging.


En wat ik ook niet begrijp, is dat ze als het om moslimbroeders gaat, alleen woedend zijn als de moslimbroeders slachtoffer zijn. Als de moslimbroeders dader zijn merk ik vaak weinig woede. Misdaden door moslims worden vaak ontkent ("de leugenachtige media") of er wordt gewezen op dat de andere ook rot zijn (Bush terrorist, Sharon terrorist).
Dat gebeurt door Nederlanders toch minder, denk ik. Westerlingen in zijn algemeenheid zijn misschien iets royaler in het toegeven van misdaden door het eigen soort. Of wordt je nu weer boos?

Joesoef
22-01-06, 20:49
Supernaut,

U is Moslim?

mark61
22-01-06, 20:51
Geplaatst door supernaut
Ik geef les aan laagopgeleide volwassenen. Als ik refereer aan de Marokkaanse jeugd die zich misdraagt (zoals in de Diamantbuurt het geval is) dan schieten de Morakkanen meestal gelijk in de verdediging.
Meestal door te ontkennen ("de media liegen, Ze zijn tegen ons"), of door op anderen te wijzen ("altijd maar wij die de kritiek krijgen")

Als ik bijvoorbeeld als voorbeeld van een dictator Saddam neem (ik neem ook Hitler, Stalin, Pol Pot etc, maar die zijn minder bekend), dan zeggen sommigen: hoe weet jij dat, ben je in Irak geweest? De loyaliteit aan de eigen culltuur en geloof zijn, is mijn ervaring, vaak te groot om een openen eerlijk antwoord te krijgen op gevoelige vragen.

Hun eventuele wantrouwen tegen de media is niet geheel ongegrond. En het wordt al gauw een sleur natuurlijk als je de godganse dag/week/jaar/decennium in de krant komt.

Maar je kan ze evengoed vragen naar de positie van joden in Marokko, naar wat volgens hen de Koran over joden zegt, of wat ze zelf van joden vinden. 'Een hekel hebben' zegt mij niet zoveel. Je zou ze kunnen vragen of ze het over Israël hebben of over joden in Marokko. :) Ik heb bijvoorbeeld een hekel aan Serviërs, in de zin van: ik veroordeel de als ik goed heb breedgedragen blindheid voor de Servische gedragingen in de burgeroorlog. Mja. Is dat racistisch?

Komisch dat je noodgedwongen bij Saddam uitkomt omdat ze nooit van Pol Pot hebben gehoord. :hihi:

mark61
22-01-06, 20:53
Geplaatst door freya
Waat gaat deze vraagstelling nu eigenlijk over sla je even later het volgende bewwert:

Al sla je me dood.

mark61
22-01-06, 20:59
Geplaatst door supernaut
Maar als bijv. Marokkanen of zwarten aangevallen worden door bv racistische Londsdalers dan worden de meeste Nederlanders daar ook witheet van.

Nou nou 'naut, das meer van: gottegot. En dat was het dan. Er zijn in diverse dorpen complete gezinnen het dorp uit getreiterd; reactie NL: gottegot. Schuldigen worden niet vervolgd, slachtoffers niet gerehabiliteerd. Hoe zit het ook al weer met dat tuig uit Urk, Roelofarendsveen, Dedemsvaart (?).


Er zijn veel gevallen van anti-semitisme waarbij Marokkaanse jongeren betrokken zijn.

Hoeveel? Wat versta je onder antisemitisme? Prachtig woord, vooral omdat het werkelijk alles dekt waar maar vagelijk het woord 'jood' in voorkomt. Behalve dan als het van witte voetbalsupporters komt. Hele tribunes sissen wat af; dat blijkt geen aanleiding een complete bevolkingsgroep door te lichten, de ouders 'ter verantwoording te roepen' en een batterij antropologen de binnenlanden van wit Rotterdam, Eindhoven, wherever, te laten afstruinen.


Dat is niet beperkt tot enkele jongeren. Ik merk bij een behoorlijk aantal van mijn Marokkaanse leerlingen dat daar behoorlijk wat Jodenhaat bijzit.

Definitie? Gaat het over Israël of over een passant?


Waarom toch altijd dat ontkennen van de realiteit?

Ontkennen en terugbrengen tot zijn proporties zijn twee verschillende dingen.

supernaut
22-01-06, 21:12
Geplaatst door freya
Waat gaat deze vraagstelling nu eigenlijk over sla je even later het volgende bewwert:


Wat mij stoort aan de mening van de autochtonen is het generaliseren. Alle Marokkanen ... etc.

Het is een het een feit dat Joden in Marokko eeuwen vreedzaam naast moslims samengeleefd hebben. Ook vermoedde ik dat de Koran duidelijk anti-semitisme afwijst. Eerder op dit forum heb ik daarvan al de bevestiging gekregen.


Toch komt er onder Marokkanen behoorlijk wat enti-semitisme voor. Dat blijkt me uit wat sommige van mijn Marokkaanse leerlingen zeggen - sommigen zeggen bv dat ze anti-semitisme geen racisme vinden) en de enorme toename van incidenten van Marokkaanse jongeren tegen mensen die herkenbaar zijn als jood. Die feiten liggen er.

Ook zijn er nog steeds autochtonen met de pest aan joden, ik weet het.
Maar die trekken geen kepeltjes van hoofden af. Turkse jongeren ook niet. Surinaamse moslims ook niet. Marokkaanse jongens wel. Waarom?

supernaut
22-01-06, 21:15
Geplaatst door Joesoef
Supernaut,

U is Moslim?

Nope. Maar doet dat ertoe?

Joesoef
22-01-06, 21:26
Geplaatst door supernaut
Nope. Maar doet dat ertoe?


Nee dat doet er geheel niets toe. Je begint het topic echter met een groet die gebruikelijk is voor Moslims naar Moslims en zo sluit je het ook af, vandaar mijn vraag.

Zo even een antwoord is niet te geven. Ik denk dat het beter is als je je eerst flink wat inleest in de Islam en het onderwerp Marokkaanse jongeren. Wat dat betreft zit je goed.

tr_imparator
22-01-06, 21:28
Geplaatst door supernaut
Met je eerste opmerking "wat voor leraar ben jij, blijkt al je wantrouwen. Waarom eigenlijk?

Vertrouwen groeit op een ondergrond van zorgvuldig gekoesterde en onderhouden relaties. Het is verbonden met vanzelfsprekendheid, oprechtheid, bestendigheid, gewoonte, volharding, een solide karakter, overeenstemming tussen woorden en daden, tussen beweringen en feiten. Vertrouwen groeit met andere woorden slechts mettertijd, het vergt geduld, standvastigheid en lange adem.

Wantrouwen is een vorm van behoedzaamheid. Daarom verdient niet alleen het herwonnen vertrouwen aanbeveling, maar tevens een dosis wantrouwen, de 'gezonde scepsis'. Welhaast meer dan al het andere is het de argeloosheid van goede mensen die slechte ontwikkelingen in gang kan zetten. Als dat niet wordt gecorrigeerd, dan hebben we van de geschiedenis van het verloren gegane vertrouwen niets opgestoken en zijn we gedoemd telkens weer dezelfde bittere ervaring te ondergaan: hoe een overmaat aan vertrouwen plotseling omslaat in een overmaat aan wantrouwen. Vertrouwen heeft nu nog zin, maar alleen wanneer niet volledig aan het wantrouwen voorbij wordt gegaan.

(uit: de kunst van het wantrouwen, Auteur: Levenskunst)





Jij wordt boos omdat je dacht dat ik vindt dat alle Marokkanen de pest aan Joden hebben zijn. Dat denk ik niet, maar ik denk wél dat het er een behoorlijk aantal zijn. Is dat verdorven om dat te denken? Het spijt me, maar de feiten wijzen daar op. Er zijn teveel incidenten. Dat valt niet te ontkennen.


Ik begrijp mensen als ze woedend zijn over moord en verkrachting op de wereld tegen moslimbroeders.


Dat ontken ik ook niet. Ik weet alleen niet of die incidenten direct samenhangen met het jood-zijn. Komt dat niet meer voort uit woede, onvrede en ongelijkheid(..Vul zelf in) ? Waarom zou je anders een op straat lopende jood pesten?



Wat ik overigens niet begrijp is dat die woede vaak beperkt blijft tot misdaden tegen "moslimbroeders". Is dat erger dan misdaden tegen kaffirs?

Zelfverdediging denk ik zelf. Ik verdedig eerder Turken en moslims dan kaffirs, omdat dat een deel van m'n identiteit is.


Ik persoonlijk vind de misdaden van Amerikanen tegen moslims en andere weerzinwekkend. Ik wordt niet bozer als het om mensen zoals ik gaat (ongelovig, blank, kaal, westerling, liefhebber van appelmoes). Maar ik geef gelijk toe dat het westen ook selectief is in zijn verontwaardiging.

Zou je ook niet bozer worden als het om je eigen familie zou gaan bijvoorbeeld? (bij wijze van spreken) Ik denk dat je namelijk wel bozer zou worden wanneer dat om blank, kaal en een westerling zou gaan. Tenzij je totaal geacultureerd bent en jezelf niet verbonden voelt met een bepaalde groep. Dit komt heel weinig voor. Veel mensen die van `identiteit` veranderen kampen met persoonlijkheidsproblemen.



En wat ik ook niet begrijp, is dat ze als het om moslimbroeders gaat, alleen woedend zijn als de moslimbroeders slachtoffer zijn. Als de moslimbroeders dader zijn merk ik vaak weinig woede. Misdaden door moslims worden vaak ontkent ("de leugenachtige media") of er wordt gewezen op dat de andere ook rot zijn (Bush terrorist, Sharon terrorist).

Ik denk dat er in de zelfde situaties zelfde zou worden gereageerd door niet-moslims. Het blijven uiteindelijk allemaal mensen, hoe divers ze ook mogen zijn.


Dat gebeurt door Nederlanders toch minder, denk ik. Westerlingen in zijn algemeenheid zijn misschien iets royaler in het toegeven van misdaden door het eigen soort. Of wordt je nu weer boos?

Ik betwijfel het. Ik denk dat het meer samenhangt met het individu( en factoren die samenhangen met het individu, zoals tolerantie, opleiding, socio-economische status enz.) en niet met een bepaalde bevolking(groep/ras?).

supernaut
22-01-06, 21:33
Geplaatst door mark61
Nou nou 'naut, das meer van: gottegot. En dat was het dan. Er zijn in diverse dorpen complete gezinnen het dorp uit getreiterd; reactie NL: gottegot. Schuldigen worden niet vervolgd, slachtoffers niet gerehabiliteerd. Hoe zit het ook al weer met dat tuig uit Urk, Roelofarendsveen, Dedemsvaart (?).




[i]Hoeveel? Wat versta je onder antisemitisme? Prachtig woord, vooral omdat het werkelijk alles dekt waar maar vagelijk het woord 'jood' in voorkomt. Behalve dan als het van witte voetbalsupporters komt. Hele tribunes sissen wat af; dat blijkt geen aanleiding een complete bevolkingsgroep door te lichten, de ouders 'ter verantwoording te roepen' en een batterij antropologen de binnenlanden van wit Rotterdam, Eindhoven, wherever, te laten afstruinen.[/B]

Tuurlijk wordt te pas en onpas terechte kritiek op Israel als anti-semitisme bestempeld. Maar hier is echt wat aan de hand.

Kijk bv op (waarin anders dan jij suggereert ook het gedrag van voetbalsupporters als anti-semitisch wordt bestempeld)

http://www2.rnw.nl/rnw/nl/themes/samenleving/antisemitisme040108.html


De afgelopen jaren is de indruk gewekt dat tegenwoordig vooral islamitische jongeren verantwoordelijk zijn voor anti-semitische uitlatingen. Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) concludeerde in zijn jaarrapport dat een belangrijk deel van anti-semitische incidenten wordt veroorzaakt door jongeren van 'noord-Afrikaanse afkomst'. Het CIDI ziet daarbij een direct verband tussen de ontwikkelingen in het Midden-Oosten en de jodenhaat in Nederland. Ruben Vis, woordvoerder van het Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap kan erover meepraten. Hij wordt de laatste jaren steeds vaker op straat voor 'vuile jood' uitgescholden als hij een keppel draagt.




[i]Definitie? Gaat het over Israël of over een passant?[/B]

Joden in het algemeen.



[i]Ontkennen en terugbrengen tot zijn proporties zijn twee verschillende dingen. [/B]

Dat laatste ben ik met je eens. Feit is: de incidenten nemen de laatste jaren toe, en daar zijn Marokkanse jongeren grotendeels verantwoordelijk voor. Hetzelfde geldt overigens voor homo-haat.

supernaut
22-01-06, 22:21
Geplaatst door tr_imparator
Dat ontken ik ook niet. Ik weet alleen niet of die incidenten direct samenhangen met het jood-zijn. Komt dat niet meer voort uit woede, onvrede en ongelijkheid(..Vul zelf in) ? Waarom zou je anders een op straat lopende jood pesten?

Ik zie geen reden om een op straat lopende Jood te pesten, omdat Israel een misdadige regering heeft. Die jood wordt niet aangevallen omdat hij voor Sharon is, maar omdat hij een Jood is. Dat is racisme.

En als een moslim wordt beledigd om niet omdat hij Bin Laden goedpraat maar omdat hij een moslim is dat in dat even erg.

Dat laatste zal je met me eens zijn. Dat eerste niet. Hieronder geef je aan waarom. "Zelfverdediging". Dat is toch de verkeerde weg.




[i]Zelfverdediging denk ik zelf. Ik verdedig eerder Turken en moslims dan kaffirs, omdat dat een deel van m'n identiteit is. [/B]

Veel Nederlanders denken dat die houding exemplarisch is voor veel allochtonen. Loyaliteit aan de eigen identiteit in plaats van aan het land waar men om economische redenen zo graag naar toe wou. En dat zo ruimhartig met verblijfsvergunningen omsprong. Dat is triest voor de allochtone jongeren die echt loyaal aan Nederland zijn, omdat ze hier kunnen studeren en beter leven hebben dan ze in het land van de vader zouden hebben gehad. Deze jongeren worden helaas als tweederangburgers gezien en dat is een drama.


Zo reageren Lonsdale jongeren ook als Nederlanders worden aangevallen.
Als Nederlanders op groepsgevoel hun eigen volk gaan verdedigen iedere keer als een Nederlandse bejaarde wordt beroofd door een allochtoon, of een Nederlandse vrouw wordt verkracht door een allochtoon, of een nederlandse jood ... etc. etc, dan hebben alle autochtone en allochtone rassen- en cultuurdenkers het toch voor elkaar: Joegoslavie aan de Rijn.

Mensen met jouw houding "Ik verdedig eerder Turken en moslims dan kaffirs" moeten dan ook niet klagen als ze als allochtonen worden gezien. En in geval van werkloosheid of ziekte maar bij de Hezbollah aankloppen in plaats van bij de kaffirs.




[i]Zou je ook niet bozer worden als het om je eigen familie zou gaan bijvoorbeeld? (bij wijze van spreken) Ik denk dat je namelijk wel bozer zou worden wanneer dat om blank, kaal en een westerling zou gaan. Tenzij je totaal geacultureerd bent en jezelf niet verbonden voelt met een bepaalde groep. Dit komt heel weinig voor. Veel mensen die van `identiteit` veranderen kampen met persoonlijkheidsproblemen.[/B]

Ik voel mij verbonden met verschillende mensen, maar niet zozeer met groepen. Ik heb Turkse vrienden met wie ik mij meer verbonden voel dan met mijn eigen broer, op basis van opleiding, interesse, karakter etc.

Ik voel mij Nederlander, en nog wat zaken, maar als ik moet oordelen over situaties en mensen dan probeer ik rechtvaardig te zijn en identiteiten intereseren me dan geen ene moer. En mijn nationaliteit al helemaal niet.

Dat moet een Turkse nationalist een gruwel zijn, zo weinig vaderlandsliefde. Ik vind bijvoorbeeld dat mijn land zich een halve eeuw geleden misdaden heeft begaan in Indonsie. Moet mijn regering me nu opsluiten? Dat doet mijn regering gelukkig niet.
Shit, nou betrap ik me toch op een beetje vaderlandsliefde! Hoef ik toch niet naar de psychiater!

Gule gule!

Al Sawt
22-01-06, 22:31
Geplaatst door supernaut
Salaam Aleikum. Lebes?

Ik ben leraar maatschappijleer. Mijn leerlingen zijn volwassenen., voornamelijk allochtoon, maar ook autochtoon.

Een van mijn leerdoelen is om leerlingen in te laten zien dat hun mening over andere groepen vaak gebaseerd is op vooroordelen, dus op te weinig of op foute informatie.

Nu denken mijn Nederlandse leerlingen, en dat is niet vreemd na de recente gebeurtenissen in de Diamantbuurt, dat Marokkanen een hekel aan Joden hebben en dat de de Koran die haat voedt.

Hebben mijn autochtone leerlingen ongelijk? Ik ben zoek naar feitelijke argumenten die hun vooroordeel ontkrachten. Bijv koranteksten, de positie van Joden in Marokko, etc.

Wie helpt?

Bslama

Supernaut Wederom wordt Maroc.nl verblijdt met de komst van iemand die zich voorstelt als iets anders dan hij is. En dat gewapend met een vraag om een open deur in te trappen.

Puur om een discussie te beginnen en haatreacties te onlokken.

Als je daadwerkelijk een docent bent, ga onderzoek verrichten wat een docent ook betaamt en geen domme vragen stellen.

supernaut
22-01-06, 22:32
Geplaatst door Joesoef
Nee dat doet er geheel niets toe. Je begint het topic echter met een groet die gebruikelijk is voor Moslims naar Moslims en zo sluit je het ook af, vandaar mijn vraag.

Zo even een antwoord is niet te geven. Ik denk dat het beter is als je je eerst flink wat inleest in de Islam en het onderwerp Marokkaanse jongeren. Wat dat betreft zit je goed.

Ik ben niet gelovig maar ik begroet graag mensen in hun eigen taal, uit interesse voor hun taal, cultuur en geloof. Maar het is wel zo dat ik vooral Marokkanen graag mag.
NB: Met salaam aleikum wens je de ander toch vrede toe?

mark61
22-01-06, 22:38
Geplaatst door supernaut
Kijk bv op (waarin anders dan jij suggereert ook het gedrag van voetbalsupporters als anti-semitisch wordt bestempeld)

Das van 2 jaar geleden. Heb jij iets gemerkt van grootscheepse verontwaardiging & maatregelen? Ik niet. Het gaat hier om duizenden supporters, niet een verdwaalde NLMarokkaan te A'dam-west. Vreemd.

Overigens ben ik het met die van Donselaar absoluut niet eens dat die supporters antisemitisch zijn. Wat een flauwekul. Das precies wat ik bedoel. Antisemitisme, uw duizenddingendoekje. Siliputty.


De afgelopen jaren is de indruk gewekt dat tegenwoordig vooral islamitische jongeren verantwoordelijk zijn voor anti-semitische uitlatingen.

Kijk, weg zijn die duizenden supporters.


Joden in het algemeen.

Weet je het zeker?


Feit is: de incidenten nemen de laatste jaren toe, en daar zijn Marokkanse jongeren grotendeels verantwoordelijk voor. Hetzelfde geldt overigens voor homo-haat.

Voor mij is dat helemaal geen feit. Feit is wel dat de media-aandacht enorm, en eenzijdig, is toegenomen. Als je op zijn CIDI's meet, ja, mensen, dan verdrinken we in antisemitisme. The end is nigh. Ik vind het ziekelijk opgeklopte zieligdoenerij met een pieterkleine kern van waarheid. Of zelfs dat niet.

Antisemitisme is een 100% Europese uitvinding, met de bekende gevolgen. Maar sommigen weten niet hoe snel ze er Arabieren bij moeten slepen. Ziekelijk.

Marsipulami
22-01-06, 22:48
Geplaatst door supernaut
Salaam Aleikum. Lebes?

Ik ben leraar maatschappijleer. Mijn leerlingen zijn volwassenen., voornamelijk allochtoon, maar ook autochtoon.

Een van mijn leerdoelen is om leerlingen in te laten zien dat hun mening over andere groepen vaak gebaseerd is op vooroordelen, dus op te weinig of op foute informatie.

Nu denken mijn Nederlandse leerlingen, en dat is niet vreemd na de recente gebeurtenissen in de Diamantbuurt, dat Marokkanen een hekel aan Joden hebben en dat de de Koran die haat voedt.

Hebben mijn autochtone leerlingen ongelijk? Ik ben zoek naar feitelijke argumenten die hun vooroordeel ontkrachten. Bijv koranteksten, de positie van Joden in Marokko, etc.

Wie helpt?

Bslama

Supernaut

Remembering Albania's Protection of the Jews During the Holocaust
by Dr. Anna Kohen


(Speech at the 1997 Yom Hashoah Commemoration (Holocaust Memorial) Honoring Albanian Righteous Gentiles and Jewish Survivors, New York City Council Chamber, May 2, 1997)

Dear Friends:


I'm honored to be here today commemorating the biggest tragedy of our nation, the Holocaust. We are also here to celebrate one of the aspects of human behavior -- that of helping each other in time of need. We look back on these dark times of civilization with tearful eyes and broken hearts trying to find lighter moments to ease the pain.

Every tradegy has its own good side. It brings people together regardless of race, color, or religion. It tries to restore hope in their victim's soul and attempts to heal the wounds inflicted on them by their fellow humans. The Holocaust is not only going to be remembered for the millions of lives that perished into the flames of hatred, it will also be remembered for the humanity of others helping the Jews.

There is a small country in the heartland of Europe called Albania where I was fortunately born, where hospitality to foreigners is part of their tradition. During the Second World War, not only did the Albanians save all the Jews who were living among them but they dared to share their homes, their food and their lives with them. Albania has its share of Oscar Shindlers, and, indeed, so many that we could never have thanked each glorious one of them.

Let us be reminded that not one - not one - of the Jews living in Albania, or those who sought refuge there were turned over to the fascists -- all found a safe haven at great danger to their protectors.

My family was one of many who were saved. I'm not a survivor but a child of survivors, born in Vlora in southern Albania. My parents, Nina and David Kohen, came from Janina, Greece. They were living in Vlora when the Nazis invaded Albania. They fled to the mountains and hid in a small Muslim village called Trevlazer. They took Muslim names, my father David became Daut, my mother Nina became Bule, and my brother Elio became Ali. Everyone in the village knew they were Jews but not one person betrayed them.

I had a very interesting experience that I would like to share with you: when I was about 5 or 6 years old, I was walking down the street with my mother, and I heard someone shouting, "Bule, Bule!!!" I turned my head to see what was going on, and this woman was running towards us. She ran to my mother and started to kiss and hug her with tears streaming down her face. Later on, my mother told me that she was one of the women from the Muslim village that had saved her life. Other Jews were hiding in people's houses. As you can see, the Albanian people risked their lives for the Jews. I would not be here today delivering this speech if it were not for the courage and generosity of those Albanians.

Until the year 1990, little was known about Albania and the Albanian Jews but when things began to change in the country, an Israeli photographer, Gavra Mandil, remembered the Veseli family who saved his life. Gavra Mandil had taken refuge in Albania after the Nazis invaded Yugoslavia, and the Veseli family saved him. He invited Refik Veseli to Israel, and, for the first time, an Albanian Muslim was honored with the title Righteous Gentile. As a matter of fact, if you look at the calendar in the Holocaust Memorial Museum in Washington, DC, on the second page in the month of February, is a picture of Gavra Mandil and Refik Veseli. Since then, more and more Righteous Albanians were discovered and honored in Israel. A list of all of their names is posted in the museum.

On behalf of the Albanian Jews living in Albania, Israel, and America, I would like to give a message to the Albanian people and the Righteous Gentiles: thank you for saving us, we will never forget you.

As Apostol Kotani says in his recent book, The Hebrews of Albania During Centuries, "Sikur te kisha krahe e te fluteroja do te veja te puthja token Shqipetare qe me shpetoj jeten. / If I could have wings to fly, I would come to kiss the holy Albanian land which saved my life." Thank you.

Joesoef
22-01-06, 22:49
Geplaatst door supernaut
Ik ben niet gelovig maar ik begroet graag mensen in hun eigen taal, uit interesse voor hun taal, cultuur en geloof. Maar het is wel zo dat ik vooral Marokkanen graag mag.
NB: Met salaam aleikum wens je de ander toch vrede toe?

Salaam betekend vrede/ innerlijkerust. Salaam aleikum betekend vrede op/ over u in een overdrachtelijke broeder/ zuster. Broeder/ zuster = mede moslim.

tr_imparator
22-01-06, 22:51
Geplaatst door supernaut
[B]Ik zie geen reden om een op straat lopende Jood te pesten, omdat Israel een misdadige regering heeft. Die jood wordt niet aangevallen omdat hij voor Sharon is, maar omdat hij een Jood is. Dat is racisme.

En als een moslim wordt beledigd om niet omdat hij Bin Laden goedpraat maar omdat hij een moslim is dat in dat even erg.

Dat laatste zal je met me eens zijn. Dat eerste niet. Hieronder geef je aan waarom. "Zelfverdediging". Dat is toch de verkeerde weg.

Ik zie ook geen reden om op straat lopende jood te pesten. Verwar mij aub niet met een of andere freak, die op straat mensen staat te pesten omdat hij zo een pest heeft aan Israelisch regering of omdat hij baldadig is, of wat dan ook. Met het eerste zal ik het niet eens met je zijn, zo jij kent me al aardig goed zo te zien.



Veel Nederlanders denken dat die houding exemplarisch is voor veel allochtonen. Loyaliteit aan de eigen identiteit in plaats van aan het land waar men om economische redenen zo graag naar toe wou. En dat zo ruimhartig met verblijfsvergunningen omsprong. Dat is triest voor de allochtone jongeren die echt loyaal aan Nederland zijn, omdat ze hier kunnen studeren en beter leven hebben dan ze in het land van de vader zouden hebben gehad. Deze jongeren worden helaas als tweederangburgers gezien en dat is een drama.

Jij hebt het fout over mij en je bouwt erop verder. Net als vele Nederlanders, zeg je zelf. Het gaat nu over loyaliteit? Eigen identiteit staat altijd bij iedereen veel hoger dan loyalitiet aan een regering. Dat is ook heel normaal. De mensen die een identiteitscrisis ondergaan, zijn het spoor bijster niet andersom. Dat is te zijn bijvoorbeeld bij die jongens die joden pesten. Immers rechtvaardigheid hoort bij de Islam en zo nog meer zaken. Dus het zou niet passen bij hun identiteit. Daarom is dat zo belangrijk. Je moet sterk staan in je schoenen.



Zo reageren Lonsdale jongeren ook als Nederlanders worden aangevallen.
Als Nederlanders op groepsgevoel hun eigen volk gaan verdedigen iedere keer als een Nederlandse bejaarde wordt beroofd door een allochtoon, of een Nederlandse vrouw wordt verkracht door een allochtoon, of een nederlandse jood ... etc. etc, dan hebben alle autochtone en allochtone rassen- en cultuurdenkers het toch voor elkaar: Joegoslavie aan de Rijn.

Mensen met jouw houding "Ik verdedig eerder Turken en moslims dan kaffirs" moeten dan ook niet klagen als ze als allochtonen worden gezien. En in geval van werkloosheid of ziekte maar bij de Hezbollah aankloppen in plaats van bij de kaffirs.

Ik bedoelde eigenlijk meer zaken die met Turken/moslims te maken hebben, niet zozeer concrete dingen. (ik had hierbij heel wat andere dingen in me hoofd dan verkrachtingen etc).

Zie ook het 'type' reactie dat hier wordt gegeven. Meteen over uitkeringen en arbeid. Pot-verwijt-de-Ketel-reactie. Zo kan je de discriminatie op de arbeidsmarkt niet rechtpraten hoor. Nu opeens ben je niet rechtvaardig meer? :vreemd:


Ik voel mij verbonden met verschillende mensen, maar niet zozeer met groepen. Ik heb Turkse vrienden met wie ik mij meer verbonden voel dan met mijn eigen broer, op basis van opleiding, interesse, karakter etc.


Ik voel mij Nederlander, en nog wat zaken, maar als ik moet oordelen over situaties en mensen dan probeer ik rechtvaardig te zijn en identiteiten intereseren me dan geen ene moer. En mijn nationaliteit al helemaal niet.

Natuurlijk..Ook bij mij geldt dat.



Dat moet een Turkse nationalist een gruwel zijn, zo weinig vaderlandsliefde. Ik vind bijvoorbeeld dat mijn land zich een halve eeuw geleden misdaden heeft begaan in Indonsie. Moet mijn regering me nu opsluiten? Dat doet mijn regering gelukkig niet.
Shit, nou betrap ik me toch op een beetje vaderlandsliefde! Hoef ik toch niet naar de psychiater!

Ja, ja..

Ps: jij stelt vragen en ik geef er een mogelijke verklaring voor. Maar goed als jij het allemaal zo goed weet, wat doe je hier dan?

Joesoef
22-01-06, 23:02
Supernaut moet zich eerst maar eens wat gaan inlezen.