PDA

Bekijk Volledige Versie : Onschuldige Amerikaan na 24 jaar vrij.



~Panthera~
24-01-06, 01:32
Onschuldige Amerikaan na 24 jaar vrij.


TAMPA - De Amerikaan Alan Crotzer, die 24 jaar onschuldig heeft vastgezeten wegens een tweetal verkrachtingen, is vrijgelaten.

Een rechter in de staat Florida stemde maandag in met een verzoek van het Openbaar Ministerie van de staat het vonnis te vernietigen. DNA-tests wezen uit dat de veroordeelde niet schuldig was.

De inmiddels 45-jarige Crotzer werd in 1982 veroordeeld wegens verkrachting van een 38-jarige vrouw en een 12-jarig meisje in Tampa. Hij kreeg een straf opgelegd van 130 jaar.

Een geheel blanke jury had minder dan een uur nodig om de zwarte gedaagde te veroordelen .


Totaal niet rasistisch hoor, die all-white jury. :nerd:
Nog mazzel dat ie de doodstraf niet had gekregen.

ronald
24-01-06, 02:04
Mijn hemel wat een klunzen. Zo'n jury-systeem is toch niks.
Als ik hem was zou ik nu op z'n minst 24 miljoen $$ eisen.

ronald
24-01-06, 03:07
http://www.tampabays10.com/news/news.aspx?storyid=23795

Aicha1976
24-01-06, 11:59
Geplaatst door puntje
Die dingen gebeurenin Amerika.
Dat jury-systeem is allesbejalve waterdicht te noemen.
Ik hoop dat die jongen (intussen man) in de bak verder is gegaan met zijn leven en dat hij er gestudeerd heeft, zodat hij aan de maatschappij een hoop toe te voegen heeft. Zelden zijn zulk soort mensen niet geëngageerd!
Ik wil wel weten wie hij is en wat hij ons de komende jaren gaat bieden!
En ja: laten ze hem een fikse schadevergoeding geven!!! :regie:



:wtf:

Divine_70
24-01-06, 12:15
Het leven van deze man is kapot gemaakt.
Hij zal nooit meer dezelfde zijn.
Daar is geen schadevergoeding tegen aan te gooien die goed maakt wat anderen stuk hebben gemaakt.

mark61
24-01-06, 18:17
Geplaatst door Divine_70
Het leven van deze man is kapot gemaakt.
Hij zal nooit meer dezelfde zijn.
Daar is geen schadevergoeding tegen aan te gooien die goed maakt wat anderen stuk hebben gemaakt.

Andere blanken. Die altijd met het grootste gemak de zwaarste straffen opleggen aan zwarte verdachten.

Maar gelukkig heeft de VS wel een fantastische lichtreclame met uitspraken van ML King aan de ambassade in Havana wapperen.

Dat maakt een hoop goed. :vreemd:

Tomas
24-01-06, 18:28
Nou ja, hij heeft gelukkig nog maar een fractie van zijn straf uitgezeten.

Divine_70
24-01-06, 19:26
Is het tegenwoordig niet zo dat de jury gemengd moet zijn ?
Evenveel zwart als blank?

Tomas
24-01-06, 19:32
Geplaatst door Divine_70
Is het tegenwoordig niet zo dat de jury gemengd moet zijn ?
Evenveel zwart als blank?

Ik weet wel dat de advocaten van beide partijen een bepaald aantal voorgedragen juryleden kunnen afwijzen. Als daar maar heel weinig gekleurde mensen bij zitten is de tegenpartij in staat om ze allemaal af te wijzen. Ik hoop wel dat nu 24 jaar later een all-white jury niet meer mogelijk is in zo'n geval. Sterker nog volgens mij is de gedachte achter een jury altijd geweest: dat je veroordeelt wordt door aan jou als verdachte gelijke mensen.

Aicha1976
24-01-06, 19:36
Geplaatst door Divine_70
Is het tegenwoordig niet zo dat de jury gemengd moet zijn ?
Evenveel zwart als blank?



Is heden ten dage zeer moeilijk te bewerkstelligen gezien het hoge aantal inwoners van de VS die 'gemixt' zijn :nerd:

Divine_70
24-01-06, 19:38
Geplaatst door Tomas
Ik weet wel dat de advocaten van beide partijen een bepaald aantal voorgedragen juryleden kunnen afwijzen. Als daar maar heel weinig gekleurde mensen bij zitten is de tegenpartij in staat om ze allemaal af te wijzen. Ik hoop wel dat nu 24 jaar later een all-white jury niet meer mogelijk is in zo'n geval. Sterker nog volgens mij is de gedachte achter een jury altijd geweest: dat je veroordeelt wordt door aan jou als verdachte gelijke mensen.

Bij mijn weten mag een volledig witte jury ( of zwart wanneer het een blanke betreft) niet meer, maar moet het grotendeels gelijkwaardig zijn.

Is toch eigenlijk best absurd zoals dat gaat met een jury vormen daar.
Je kan als burger alla minuut opgeroepen worden om plaats te nemen in de jury.
Was laatst een hele documantaire op over mensen die in de jury hadden gezeten.
Je MAG niet weigeren.
Als je het dan ook nog treft een langlopende zaak toegewezen te krijgen is de kans groot dat je je baan kwijt bent als de zaak rond is.

Aicha1976
24-01-06, 19:42
Geplaatst door puntje
Nee Aicha, ik bedoel niet de negers, maar de onschuldigen!
Probeer niet te negatief te denken.



Ik zal mijn best doen, het was nog vroeg hier toen ik het las, telt dat :nerveus:

Soldim
24-01-06, 19:50
Geplaatst door Divine_70
Bij mijn weten mag een volledig witte jury ( of zwart wanneer het een blanke betreft) niet meer, maar moet het grotendeels gelijkwaardig zijn.


't Is wat ingewikkelder. In principe is een jury een afspiegeling van de samenleving. Maar zowel de aanklager als de verdediging mogen een aantal leden weigeren zonder reden op te geven. En daarna onbeperkt weigeren, met door de rechter goed te keuren redenen.



Is toch eigenlijk best absurd zoals dat gaat met een jury vormen daar.
Je kan als burger alla minuut opgeroepen worden om plaats te nemen in de jury.


Je krijgt een week of twee van te voren een brief ;)



Je MAG niet weigeren.


D'r is mogen en mogen. Geen Engels spreken is voldoende om gediskwalificeert te worden ("Qu? Qu? Hablo-Espagnol?") is voldoende om eronderuit te komen (Een Nederlands paspoort werkt ook).

Divine_70
24-01-06, 20:14
Geplaatst door Soldim


Je krijgt een week of twee van te voren een brief ;)



D'r is mogen en mogen. Geen Engels spreken is voldoende om gediskwalificeert te worden ("Qu? Qu? Hablo-Espagnol?") is voldoende om eronderuit te komen (Een Nederlands paspoort werkt ook).

Hahaha , ja,dan moet je het inderdaad al op die manier spelen om er onderuit te kunnen komen.
De mensen in die docu echter waren hun baan wel kwijt, die waren niet slim genoeg om te doen alsof.

Divine_70
25-01-06, 11:48
Geplaatst door puntje
Beter zou de bevolking van dat land de grondwet veranderen. Het is toch van de zotten, dat er mensen zó lang vast zitten om niets, alleen omdat de rechtspraak niet klopt?

Alsof de bevolking ook maar iets in te brengen cq te veranderen heeft aan een grondwet.