PDA

Bekijk Volledige Versie : Meer files door 80-kilometervakken



Joesoef
25-01-06, 10:02
Meer files door 80-kilometervakken
DEN HAAG - De invoering van 80-kilometervakken bij Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag heeft de afgelopen maanden geleid tot gemiddeld meer files. Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers van de VerkeersInformatieDienst.


Op de A10-buitenring rond Amsterdam en de A20 richting Gouda rijdt het weliswaar beter door dan voorheen, maar bij Utrecht (A12) en Den Haag (A12) zijn de files juist fors toegenomen.

Overlast voor omwonenden
De snelheidsbeperking werd op 1 november ingevoerd om de milieuoverlast voor omwonenden te beperken. Uitgedrukt in zogenoemde kilometerminuten (filelengte vermenigvuldigd met fileduur) namen de files op de A10-West tussen 1 november en 17 december 2005 af met 22 procent. Op de A20 richting Gouda was de afname 7 procent.

Helemaal mis
Op A12 bij Den Haag ging het echter helemaal mis. De stad in stond er 40 procent meer file, de stad uit zelfs 95 procent meer.

Bij Utrecht nam de filedruk door de trajectcontroles toe met zo'n 46 procent (richting Den Haag) en 5 procent (richting Arnhem). De VerkeersInformatieDienst signaleert dat op enkele locaties de files zijn verschoven naar meer stroomafwaarts

TonH
25-01-06, 11:14
Geplaatst door Joesoef
De VerkeersInformatieDienst signaleert dat op enkele locaties de files zijn verschoven naar meer stroomafwaarts

Dat weten ze nou toch wel? Los je de file bij Vianen op kwam ie daarna bij Zaltbommel te staan.

Verder is de overgang van 100 naar 80 steeds te abrupt. Naar Rotterdam heb je zelfs een plek waar je van 120 naar 80 gaat. Iedereen rijdt als een gek door tot dat bord en gaat dan op de rem staan, dat geeft enorme stuwing naar achteren. Oplossing zou zijn: ze verminderen de maximum snelheid met stapjes van 10 voordat je 80 bereikt.

In Canada heb je een handig bord, daar wordt je een eind vantevoren gewaarschuwd dat de maximumsnelheid veranderd (80km na 300m). Je weet dan dat je je voet van het gas moet halen en daar mag de politie wél direkt achter het bord staan meten.

Joesoef
25-01-06, 12:04
Geplaatst door TonH
Dat weten ze nou toch wel? Los je de file bij Vianen op kwam ie daarna bij Zaltbommel te staan.

Verder is de overgang van 100 naar 80 steeds te abrupt. Naar Rotterdam heb je zelfs een plek waar je van 120 naar 80 gaat. Iedereen rijdt als een gek door tot dat bord en gaat dan op de rem staan, dat geeft enorme stuwing naar achteren. Oplossing zou zijn: ze verminderen de maximum snelheid met stapjes van 10 voordat je 80 bereikt.

In Canada heb je een handig bord, daar wordt je een eind vantevoren gewaarschuwd dat de maximumsnelheid veranderd (80km na 300m). Je weet dan dat je je voet van het gas moet halen en daar mag de politie wél direkt achter het bord staan meten.

Idd, dat stuk bij Delft/ Rotterdam met zijn 120 is idioot.

TonH
25-01-06, 12:14
Geplaatst door Joesoef
Idd, dat stuk bij Delft/ Rotterdam met zijn 120 is idioot.

...maar wel lekkah, wanneer je van de Rotterdamse ring af komt... onder het viaduct door alvast doorversnellen tot 120 en even de Rotterdamse spinnewebben uit je kop. :nerveus:

mark61
25-01-06, 22:19
Geplaatst door TonH
Naar Rotterdam heb je zelfs een plek waar je van 120 naar 80 gaat. Iedereen rijdt als een gek door tot dat bord en gaat dan op de rem staan, dat geeft enorme stuwing naar achteren. Oplossing zou zijn: ze verminderen de maximum snelheid met stapjes van 10 voordat je 80 bereikt.

Oplossing zou zijn dat iedereen normaal doet. 90% van de automobilisten komt daar elke dag langs en weet met zijn ogen dicht waar 80km begint. Maar nee, we moeten als een gek nog ff met 130 die sufferds inhalen die al hun snelheid aanpassen, want dan zitten we vooraan en zijn we er sneller.

Er is bijna geen dommer volk dan NL automobilisten.

TonH
26-01-06, 00:16
Geplaatst door mark61
Er is bijna geen dommer volk dan NL automobilisten.

Er IS geen dommer volk...

Tomas
26-01-06, 08:32
Geplaatst door TonH
Er IS geen dommer volk...

Ik twijfel nog over het volk dat al die snelheden verzint. Rij eens een stukje door nederland en je moet je snelheid varieren tussen de 5, 30, 50, 60, 70, 80, 90, 100 en 120. Op de meest onverwachte momenten. En als je ook maar even niet oplet heb je een bekeuring met terroristisch oogmerk aan je bumper hangen. Waarom ze die 110 zo weinig gebruiken weet ik nog altijd niet. Je kunt trouwens het iq testen door te informeren of de persoon in kwestie gelooft dat ritsen zou kunnen werken.

Gerard074
26-01-06, 09:02
Geplaatst door Joesoef
Idd, dat stuk bij Delft/ Rotterdam met zijn 120 is idioot.


Is niet meer, nu teruggebracht naar 100.

Bart
26-01-06, 09:30
Geplaatst door Joesoef
Meer files door 80-kilometervakken
DEN HAAG - De invoering van 80-kilometervakken bij Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag heeft de afgelopen maanden geleid tot gemiddeld meer files. Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers van de VerkeersInformatieDienst.


Op de A10-buitenring rond Amsterdam en de A20 richting Gouda rijdt het weliswaar beter door dan voorheen, maar bij Utrecht (A12) en Den Haag (A12) zijn de files juist fors toegenomen.

Overlast voor omwonenden
De snelheidsbeperking werd op 1 november ingevoerd om de milieuoverlast voor omwonenden te beperken. Uitgedrukt in zogenoemde kilometerminuten (filelengte vermenigvuldigd met fileduur) namen de files op de A10-West tussen 1 november en 17 december 2005 af met 22 procent. Op de A20 richting Gouda was de afname 7 procent.

Helemaal mis
Op A12 bij Den Haag ging het echter helemaal mis. De stad in stond er 40 procent meer file, de stad uit zelfs 95 procent meer.

Bij Utrecht nam de filedruk door de trajectcontroles toe met zo'n 46 procent (richting Den Haag) en 5 procent (richting Arnhem). De VerkeersInformatieDienst signaleert dat op enkele locaties de files zijn verschoven naar meer stroomafwaarts

Ik begrijp er werkelijk niks van, leren ze het nou nooit??? Beperking van snelheden heeft geen enkele zin, je zou verwachten dat ze daar nu toch wel achter waren... Naar mijn mening zijn 2 maatregelen nodig. Ten eerste opritten slimmer bouwen waardoor het verkeer beter doorstroomt (langere opritten, doorlopen in afritten, minder opritten, niet bouwen in een bocht etc.). Ten tweede de snelheid volledig vrijgeven. Het verkeer past zich immers toch wel aan aan de situatie. Scheelt een hoop onnodig gerem.

Tomas
26-01-06, 09:33
Geplaatst door Bart
Ik begrijp er werkelijk niks van, leren ze het nou nooit??? Beperking van snelheden heeft geen enkele zin, je zou verwachten dat ze daar nu toch wel achter waren... Naar mijn mening zijn 2 maatregelen nodig. Ten eerste opritten slimmer bouwen waardoor het verkeer beter doorstroomt (langere opritten, doorlopen in afritten, minder opritten, niet bouwen in een bocht etc.). Ten tweede de snelheid volledig vrijgeven. Het verkeer past zich immers toch wel aan aan de situatie. Scheelt een hoop onnodig gerem.

Er is maar 1 ding dat uiteindelijk echt helpt en dat is dat stuur en dat gaspedaal weghalen. Je volledig geautomatiseerd op de snelweg voortbewegen is het enige dat helpt. Zolang mensen (cq debielen) die knoppen mogen bedienen blijft het een puinhoop.

TonH
26-01-06, 10:13
Geplaatst door Tomas
Ik twijfel nog over het volk dat al die snelheden verzint. Rij eens een stukje door nederland en je moet je snelheid varieren tussen de 5, 30, 50, 60, 70, 80, 90, 100 en 120. Op de meest onverwachte momenten. En als je ook maar even niet oplet heb je een bekeuring met terroristisch oogmerk aan je bumper hangen. Waarom ze die 110 zo weinig gebruiken weet ik nog altijd niet. Je kunt trouwens het iq testen door te informeren of de persoon in kwestie gelooft dat ritsen zou kunnen werken.

Die verzinners zijn ook automobilisten... wat zegt dat over hen?

En ik zweer je dat ik heb meegemaakt dat ritsen werkt. Was niet in Nederland dat wel.

TonH
26-01-06, 10:15
Geplaatst door Bart
Ik begrijp er werkelijk niks van, leren ze het nou nooit??? Beperking van snelheden heeft geen enkele zin, je zou verwachten dat ze daar nu toch wel achter waren... Naar mijn mening zijn 2 maatregelen nodig. Ten eerste opritten slimmer bouwen waardoor het verkeer beter doorstroomt (langere opritten, doorlopen in afritten, minder opritten, niet bouwen in een bocht etc.). Ten tweede de snelheid volledig vrijgeven. Het verkeer past zich immers toch wel aan aan de situatie. Scheelt een hoop onnodig gerem.

Enige maatregel is alle opritten sluiten.

Ok één per stad van minimaal 75000 inwoners en verder niks. Ben je het lokale verkeer kwijt en de bussen die even 500 meter snelwegje nemen.

Tomas
26-01-06, 10:15
Geplaatst door TonH
Die verzinners zijn ook automobilisten... wat zegt dat over hen?

Daar geloof ik dus niks van.


En ik zweer je dat ik heb meegemaakt dat ritsen werkt. Was niet in Nederland dat wel.

Waarschijnlijk was het gewoon niet druk en kon het aantal auto's dat op de twee banen reed met dezelfde snelheid en dezelfde onderlinge afstand ook op de baan minder. En dat zal inderdaad niet in nl zijn geweest. Ook in theorie werkt ritsen niet. Dat is zóó evident....

kaassieforreal
26-01-06, 11:05
Geplaatst door Tomas
Er is maar 1 ding dat uiteindelijk echt helpt en dat is dat stuur en dat gaspedaal weghalen. Je volledig geautomatiseerd op de snelweg voortbewegen is het enige dat helpt.

Die kant gaat het (gelukkig) al op. Mercedes heeft een systeem dat automatisch een bepaalde minimumafstand bewaart tot je voorligger. Een volgende stap zou zijn dat het systeem ook rekening houdt met de drie auto's voor die voorligger (en vice versa) zodat optrekken en afremmen geleidelijker gaat. Juist de snelheidsverschillen tussen voertuigen onderling zijn de potentiele file-kiemen (invoegen met de verkeerde snelheid, 80 op de linkerbaan, inhalende vrachtwagens, te abrupt wisselen van rijstrook)
Nou houdt een dergelijk systeem wel het nadeel dat het voorlopig hoogstens op snelwegen is toe te passen en dan ook nog die met relatief weinig op- en af ritten, precies dus die plaatsten waar het met de veiligheid en filevorming in verhouding mee valt.



Zolang mensen (cq debielen) die knoppen mogen bedienen blijft het een puinhoop.

In dit land wordt je als automoblist ook redelijk debiel gehouden is mijn bescheiden mening. Die overdreven focus op snelheidsovertredingen snap ik wel, het is de eenvoudigst te controleren overtreding en is met relatief weinig mensen zeer profijtelijk te incasseren, maar de echte aanleidingen voor een ongeval zoals roekeloos rijgedrag (kleven, snijden) of de echte fouten zoals het niet verlenen van voorrang of door een rood licht rijden worden maar nauwelijks op een gedegen en systematische manier aangepakt.
Ik ben voorstander van het uitbreiden van de eigen verantwoordelijkheid van een automobilist. Weg met snelheidslimieten buiten de bebouwde kom maar alleen nog maar met adviessnelheden gaan werken, tegelijk krijgen verzekeraars het recht een uitkering te weigeren als de bestuurder zich niet aan de geldende adviessnelheid heeft gehouden, ongeacht of de betreffende bestuurder veroorzaker was van een ongeval. De effecten zijn tweeledig: Een burger zal sterker geneigd zijn die adviessnelheid serieus te nemen (als die snelheden tenminste een beetje reeel worden gekozen) en men zal zich een betere verkeersdiscipline moeten aanwennen omdat je het vanzelfsprekende "niks an de hand" verliest als je geen al te gekke dingen uithaalt en je op de automatische piloot veilig en ongestoord je lekker van je omgeving onbewust kan doortuffen.

Verder vertel ik niks nieuws hiermee, dit is zo'n beetje het systeem vande snelwegen van onze oosterburen en daar blijft rijden een verademing i.t.t. dat gekut hier op de NL snelweg.

Couscousje
26-01-06, 11:08
kaassie!

Cc

kaassieforreal
26-01-06, 11:10
Geplaatst door Couscousje
kaassie!

Cc

Yup! Hij leeft nog! :knipoog: