PDA

Bekijk Volledige Versie : Boek over homo’s shockt Saudi’s



DEMOcraat
25-01-06, 14:37
Boek over homo’s shockt Saudi’s

http://www.cp.org/premium/ONLINE/member/Entertainment/051217/e121711.jpg
auteur Rajaa al-Sanie, 24 jaar

Dinsdag 24 januari 2006 - RIAAD - Homofiele pubers, brutale lesbiennes, vrouwen die alcohol drinken en mannen met perverse seksuele wensen. De karakters in The girls of Riyad vormen niet echt een doorsnede van de Saoedische bevolking.

Saudi-Arabië is een van de meest conservatieve landen ter wereld. Hoewel het boek er officieel verboden is, zorgt Rajaa al-Sanie’s openhartige en soms shockerende roman over de gesloten wereld van Saudische vrouwen voor veel ophef.

De lokale media proberen de jeugd tegen het in hun ogen lasterlijke boek op te zetten. De door de staat beheerde tv-stations beschuldigen Sanie ervan Saudische mannen als lompe varkens af te schilderen. Maar veel jongeren laten op de populaire chatrooms hun waardering blijken voor Sanie's eerlijkheid. En vooraanstaande auteurs prijzen de roman die suggereert dat menselijke behoeften belangrijker zijn dan de eisen die religie en de maatschappij mensen oplegt.

„Ik had niet verwacht dat mijn boek tot zoveel ophef zou leiden”, zegt de in hoofddoek gehulde schrijfster. „Onze mannen zijn niet gewend een eerlijke en openhartige dialoog te voeren. In elke maatschappij is wel een minderheid die zich tegen elke vorm van verandering keert, ook vrouwen.”

Ultraconservatief
In Saudi-Arabië zijn vooral veel aanhangers te vinden van de ultraconservatieve wahhabistische stroming van de soennitische islam. De vrouwen behoren zich in het openbaar volledig te bedekken en door een mannelijk familielid begeleid te worden.
Autorijden is verboden en ongetrouwde mannen en vrouwen mogen zich niet in dezelfde ruimte bevinden. Maar als je ‘The girls of Riyad’ leest zou je dat niet denken.

De roman gaat over vier vrouwen uit welgestelde families die moeten manoeuvreren tussen de strikte regels en taboes met betrekking tot seks, huwelijk en sociale afkomst. Degenen die daar niet in slagen worden uitgestoten. Vrouwen uit de rijke elite vertrekken daarom meestal naar het liberalere buitenland. In een hoofdstuk concludeert een van de hoofdrolspeelsters na een bezoek aan Los Angeles dat de liefde in haar eigen land een soort ongepaste grap is, waarmee je je een tijdje kunt vermaken totdat de autoriteiten het de kop indrukken.
Een andere vrouw komt in contact met een sjiiet.

Tijdens een afspraakje in een café worden ze opgepakt door de Saudische moraalpolitie. ‘Arme Ali, hij is gewoon een hele aardige man. Als hij geen sjiiet geweest was, had ik verliefd op hem kunnen worden’, zegt de vrouw in het boek. In een ander hoofdstuk drinken vrouwen op een bruiloft champagne en wordt een homoseksuele jongen door zijn beschaamde vader in elkaar geslagen. Een van de hoofdrolspeelsters schrikt als haar echtgenoot tijdens hun eerste huwelijksnacht ‘dingen met haar doet die ze nooit voor mogelijk had gehouden’. Ze geeft hem een klap en het huwelijk is voorbij.

Koran
In de roman wordt vaak verwezen naar zaken uit de hedendaagse cultuur, zoals het lied van een Saudische zanger waarnaar het boek vernoemd is, maar ook naar teksten uit de Koran. In het boek wordt een verhit nationaal debat beschreven vanwege uitlatingen op een weblog; wat overeenkomt met wat er gebeurde toen Sanies boek uitkwam.

Sanie: „Saudi-Arabië heeft in de afgelopen dertig jaar technologische veranderingen meegemaakt waar andere andere landen wel een eeuw over doen. Maar al is de modernste technologie voorhanden, men leeft nog steeds naar de gewoonten en tradities van de vorige eeuw.” „Door het conflict tussen oude tradities en de moderne tijd leven we in een schijnwereld”, zegt twintiger Sanie. „Mensen leven een dubbelleven uit angst verstoten of gestigmatiseerd te worden.”

Maar sinds koning Abdullah verleden jaar de troon besteeg, is het politieke klimaat veranderd. De koning is voorstander van geleidelijke hervormingen. Om de economie te stimuleren wil hij meer vrouwen bij het arbeidsproces betrekken, zonder de islamitische principes uit het oog te verliezen. Sanie denkt dat dit de positie van vrouwen goed zal doen. „Financiële onafhankelijkheid geeft vrouwen de kans hun eigen mening naar voren te brengen.”

bron: Andrew Hammond,Reuters

Aicha1976
25-01-06, 14:51
Al verkrijgbaar bij Donner ? :roker:

Fadje
25-01-06, 15:49
Politiek en religie gaan niet samen!

Wanneer komt het boek uit? Ik ben benieuwd naar de mannenwereld in Saudi-Arabië, de zogenaamde moslims!

:engel:

Joesoef
25-01-06, 16:07
Geplaatst door Fadje
Politiek en religie gaan niet samen!

Wanneer komt het boek uit? Ik ben benieuwd naar de mannenwereld in Saudi-Arabië, de zogenaamde moslims!

:engel:


Hey, geen grapjes over ons he :zweep: Anders trouwen we er een vrouw bij!

Aicha1976
25-01-06, 16:25
Beetje naief wel hoor van de schrijfster....blabla ik had niet verwacht dat mijn boek tot zoveel ophef zou leiden blabla :rolleyes:

De koning is voorstander van geleidelijke hervormingen, gheghe, zou hij dit als geleidelijk ervaren :roker:

Titel van deze topic is naar mijn mening niet helemaal kloppend, het gaat niet alleen over homo's en voor zover ik het zo kan beoordelen spelen die ook niet de hoofdrol :wijs:

Lost_lady
25-01-06, 21:20
:maf2: er gebeuren ook heel veel goeie dingen in Saudi Arabia
jah dats Westerse media niet gediend.

We should not be interesting what the enemy of Allah says or tells about our Muslim brothers and sisters nor should it be News to us

Assalam'Alaikoum

mark61
25-01-06, 23:54
Geplaatst door Lost_lady
:maf2: er gebeuren ook heel veel goeie dingen in Saudi Arabia

Zoals? Ze koken er lekker?


We should not be interesting what the enemy of Allah says or tells about our Muslim brothers and sisters nor should it be News to us

Als je dan toch Engels doet maak er dan wat begrijpelijks van. Maarre, lees dan s voor uit Asj-Sjarq al-Awsat. Die hebben geen Engelse site. Geloof ik. Verschijnen er in Somalië nog kranten? En wat staat er in?

Julien
26-01-06, 01:18
Die Saudische prinsen en sjeiks zijn nog de grootste schijnheiligen..het is bekend dat veel van de sextoeristen in Agadir en Marrakech wat betreft jonge jongens en jonge meisjes deze Saoudiërs zijn.
De Moulin Rouge in Parijs en andere sexclubs verdienen ook aardig aan deze mensen..

(maar terug in eigen land stenigen ze wel vrouwen die zijn vreemd gegaan :moe: )

Elie Hobeika
26-01-06, 10:03
MoeK zeker gaan lezen.. interesting.. :baard:

Fadje
26-01-06, 10:30
Geplaatst door Joesoef
Hey, geen grapjes over ons he :zweep: Anders trouwen we er een vrouw bij!



Lekker! :p