PDA

Bekijk Volledige Versie : Buiten sluiten



Riffia_liefje
26-01-06, 19:32
Wist je dat als er geen allochtonen waren dat Nederland alleen zou bestaan uit stampot en aardappelen en als nog blijven ze zeuren die allochtonen zijn niet welkom ze doen er van alles om ons niet meer te accepteren wat vindden jullie hiervan??

Eni
26-01-06, 20:23
Geplaatst door Riffia_liefje
Wist je dat als er geen allochtonen waren dat Nederland alleen zou bestaan uit stampot en aardappelen en als nog blijven ze zeuren die allochtonen zijn niet welkom ze doen er van alles om ons niet meer te accepteren wat vindden jullie hiervan??

Ik vind stamppot best lekker. Heb anders nog wel een aardig linkje voor je voor eventueel meer variatie:
http://www.hollandsepot.dordt.nl//stamppot/stamppot.htm

En ff on topic: Van mij mag je best blijven hoor :)

Joesoef
26-01-06, 20:31
Geplaatst door Riffia_liefje
Wist je dat als er geen allochtonen waren dat Nederland alleen zou bestaan uit stampot en aardappelen en als nog blijven ze zeuren die allochtonen zijn niet welkom ze doen er van alles om ons niet meer te accepteren wat vindden jullie hiervan??


Wel eens gehoord van de zijderoute en de voc ? :hihi:

Riffia_liefje
26-01-06, 21:15
Nou zo bij de hand doen leg het dan maar eens uit met alle details daarbij dan ik het teminste voor iedereen duidelijk!!!!

Spitsboef
26-01-06, 21:23
Eens :hihi:

Soldim
26-01-06, 21:52
Geplaatst door Riffia_liefje
Wist je dat als er geen allochtonen waren dat Nederland alleen zou bestaan uit stampot en aardappelen

Kool, lieve schat. Aardappen zijn uit Zuid-Amerika geimporteerd :fpetaf:

mark61
27-01-06, 04:18
Geplaatst door Soldim
Kool, lieve schat. Aardappen zijn uit Zuid-Amerika geimporteerd :fpetaf:

Nee joh, die groeien in Zeeland. Heb ik zelf gezien.

Tomas
27-01-06, 09:23
Volgens mij is het enige echte autochtone voedsel: Wildzwijn, hert, brandnetel, wilgentwijgen, beukenootjes, eikeltjes en wilde kastanjes. Al het andere is geimporteerd naar dit stukje met wilgen begroeide moerasdelta omgeven door eikenbossen en beukenbossen.

barfly
27-01-06, 09:41
Geplaatst door Tomas
Volgens mij is het enige echte autochtone voedsel: Wildzwijn, hert, brandnetel, wilgentwijgen, beukenootjes, eikeltjes en wilde kastanjes. Al het andere is geimporteerd naar dit stukje met wilgen begroeide moerasdelta omgeven door eikenbossen en beukenbossen.

Je vergeet de visjes! Visjes zijn typisch autochtoon.

Tomas
27-01-06, 09:42
Geplaatst door barfly
Je vergeet de visjes! Visjes zijn typisch autochtoon.

Inderdaad, maar wel binnen de 200 mile's zone. Daarbuiten ligt weer allochtonia.

barfly
27-01-06, 09:44
Geplaatst door Tomas
Inderdaad, maar wel binnen de 200 mile's zone. Daarbuiten ligt weer allochtonia.

Je bedoelt dus eigenlijk dat autochtonen allochtone visjes eten.

Marsipulami
27-01-06, 09:44
Geplaatst door Riffia_liefje
Wist je dat als er geen allochtonen waren dat Nederland alleen zou bestaan uit stampot en aardappelen


Niet juist: aardappelen zijn ook allochtoons.

In onze contreien werd de aardappel pas in het begin van de 18e eeuw op enige schaal geteeld.

In Friesland werden ze voor het eerst verbouwd door de grietman Vegelin van Claerbergen (1727). Niet lang daarna werden er aardappels gepoot in de Prinsentuinen te Leeuwarden. De voortvarende en geliefde prinses Maria Louise, eega van Johan Willem Friso, die op haar oude dag goedmoedig Maaike‑meu genoemd werd, had er vertrouwen in, hoewel men in die tijd de aardappel vaak nog beschouwde als varkensvoer, hoogstens geschikt voor de allerarmsten.

Voor hen was de nieuwe groente inderdaad een uitkomst, alsook voor de schepelingen: hij hielp scheurbuik (ziekte door gebrek aan vitamine C) te voorkomen. Rond 1880 was de aardappel in ons land ingeburgerd en begon men hem ook in Nederlands‑Indië (eerst op Java) te verbouwen. Hij werd vooral een zegen voor de onbemiddelden: 'aardappeleters' roept onmiddellijk het treurige beeld op van het door Van Gogh geschilderde tafereel van schonkige keuterboeren rond een bak met aardappels (in 1883‑85 schilderde hij er in Nuenen verscheidene versies van). Ook in onze streken vernietigde de aardappelziekte van 1845* het overgrote deel van de oogst en veroorzaakte hij verschrikkelijke armoede. Het gaf veel onrust in vooral het noorden waar rellen met geweld werden onderdrukt. In het westen van het land werden in de steden bakkerswinkels geplunderd. Daarna werd er graan uit Duitsland uitgedeeld en is er veel aan werkverschaffing gedaan. Tijdens Wereldoorlog I waarbij Nederland neutraal was waren aardappels gerantsoeneerd en waren velen ondervoed. Toen in 1917 de Amsterdamse bevolking erachter kwam dat er schepen met aardappels in het oosterdok klaarlagen voor export, braken ook weer rellen uit, het zogenaamde Aardappeloproer.

Nederland heeft veel gedaan aan de veredeling van aardappelrassen. Een van de bekendste kwekers is Geert Veenhuizen (1857‑1930) geweest, die maar liefst 94 nieuwe rassen in de roulatie bracht (er zijn er nu zo'n 150). Van alle rassen is Bintje het bekendst geworden, een produkt van de bezielde schoolmeester Klaas de Vries, een Fries die aan het begin van deze eeuw aardappels kruiste. Een nieuw ras of een nieuwe variëteit gaf hij de naam van een van zijn kinderen. Toen ze alle 9 aan de beurt geweest waren noemde hij de volgende naar een favoriete leerlinge: Bintje Jansma. Nu is 'het bintje' (de bintje in kwekersjargon) bekend tot ver buiten onze landsgrenzen.

http://www.aardappelpagina.nl/?pag=447


Geplaatst door Riffia_liefje
Wist je dat als er geen allochtonen waren dat Nederland alleen zou bestaan uit stampot en aardappelen

Bovendien kan je geen stamppot maken zonder aardappelen. Dus ook de stamppot behoort Nederland niet toe.

stamp·pot (de ~ (m.))
1 eenpansgerecht met aardappels en groente, die voor het opdienen door elkaar gestampt zijn => stoemp

Tomas
27-01-06, 09:45
Geplaatst door barfly
Je bedoelt dus eigenlijk dat autochtonen allochtone visjes eten.

Yep. Bij paling ligt dat helemaal ingewikkeld.

barfly
27-01-06, 09:48
Geplaatst door Tomas
Yep. Bij paling ligt dat helemaal ingewikkeld.

Zo heb ik enorme problemen met Noorse garnalen. Die vreet ik niet! Ik eet alleen Hollandse garnalen al zijn de Noorse lekkerder.

Marsipulami
27-01-06, 09:49
Geplaatst door barfly
Zo heb ik enorme problemen met Noorse garnalen. Die vreet ik niet! Ik eet alleen Hollandse garnalen al zijn de Noorse lekkerder.

En Zeeuwse mosselen ?

Tomas
27-01-06, 09:50
Geplaatst door barfly
Zo heb ik enorme problemen met Noorse garnalen. Die vreet ik niet! Ik eet alleen Hollandse garnalen al zijn de Noorse lekkerder.


Die waterige smakeloze noorse garnalen vind je lekkerder dan de hollandse???? Man, laat je nakijken! Donner zou onmiddelijk moet ingrijpen in dit taalgebruik en de hele site moeten platleggen.

barfly
27-01-06, 09:52
Geplaatst door Marsipulami
En Zeeuwse mosselen ?

Die beschouw ik als autochtoon.

Marsipulami
27-01-06, 09:55
Geplaatst door barfly
Die beschouw ik als autochtoon.

en Zeeuws Vlaanderen ?

barfly
27-01-06, 09:55
Geplaatst door Tomas
Die waterige smakeloze noorse garnalen vind je lekkerder dan de hollandse???? Man, laat je nakijken! Donner zou onmiddelijk moet ingrijpen in dit taalgebruik en de hele site moeten platleggen.

Hm, ik zit hier toch niet die lelijke lekkere Noorse garnalen te verwarren met die mooie minder lekkere Hollandse heh?

Overigens ben ik er zeker van dat Donner graag het hele internet zou verbieden.

barfly
27-01-06, 09:56
Geplaatst door Marsipulami
en Zeeuws Vlaanderen ?

Net als Vlaanderen hoort dat gewoon bij de lage landen. Autochtoon dus.

Tomas
27-01-06, 09:57
Geplaatst door barfly
Net als Vlaanderen hoort dat gewoon bij de lage landen. Autochtoon dus.

Eensch. Maar dan wel alleen qua grondgebied, he.

barfly
27-01-06, 10:02
Geplaatst door Tomas
Eensch. Maar dan wel alleen qua grondgebied, he.

Ik heb laatst nog uit zeer betrouwbare bron vernomen dat Vlamingen gewoon moerasduitsers zijn.

~Bart O' Lotti~
27-01-06, 15:38
Geplaatst door Riffia_liefje
Wist je dat als er geen allochtonen waren dat Nederland alleen zou bestaan uit stampot en aardappelen en als nog blijven ze zeuren die allochtonen zijn niet welkom ze doen er van alles om ons niet meer te accepteren wat vindden jullie hiervan??

Ach, dat is toch wederzijds?
Nederlanders voelen zich ook niet meer welkom in hun eigen land.
:zwaai:

Olive Yao
27-01-06, 16:20
Geplaatst door Riffia_liefje
Wist je dat als er geen allochtonen waren dat Nederland alleen zou bestaan uit stampot en aardappelen en als nog blijven ze zeuren die allochtonen zijn niet welkom ze doen er van alles om ons niet meer te accepteren wat vindden jullie hiervan??
Hoezo buiten sluiten? Allochtonen mogen toch ook best stamppot en aardappels eten?

mark61
27-01-06, 19:09
Een onzachte kennismaking met NVDD. :hihi:

Olive Yao
27-01-06, 20:34
Serieus, Riffia_liefje, staar je niet blind op die ene kant.
De andere kant is dat veel Nederlanders echt hun best doen om goed op te trekken met allo’s en dat ook doen, veel voor ze doen en ook veel van ze krijgen.