PDA

Bekijk Volledige Versie : Zij, de overheid, weten ALLES van u



Joesoef
28-01-06, 15:27
Zij weten ALLES van u

ROTTERDAM - Elke burger kan politie en justitie achter zich aan krijgen zonder iets te hebben misdaan. Het kabinet wil dossiers laten aanleggen over bijvoorbeeld het reisgedrag, pinbetalingen en hobby’s van burgers.



Doordat opsporingsinstanties verbanden tussen deze onschuldige informatie mogen leggen, kan iemand plotseling worden aangemerkt als verdachte.

Het wetsvoorstel van minister Donner (Jusititie) dat dit mogelijk maakt, ligt bij de Tweede Kamer. Politie en justitie zouden nog meer bevoegdheden krijgen om iedereen in de gaten te houden.

Sinds 1 januari moeten bedrijven en instellingen zoals bibliotheken, winkels en internetaanbieders alle gegevens over hun klanten, ook al worden deze nergens van verdacht, doorgeven aan de politie. Deze gegevens kunnen straks in een dossier worden gestopt en aan elkaar worden gekoppeld.

Deskundigen zien echter grote gevaren in deze privacybeperkende maatregelen. ,,Iedereen is nu bij voorbaat verdacht, pas in tweede instantie wordt vastgesteld of iemand onschuldig is,’’ waarschuwt Jan van Dijk, hoogleraar toegepaste communicatiewetenschappen van de Universiteit Twente.


Zijn Leidse collega Hans Franken, hoogleraar informatierecht en Eerste-Kamerlid voor het CDA, gaat nog een stap verder. ,,Burgers verliezen rechten waarvoor hard is gevochten. Zo creëren we een samenleving die is gebaseerd op wantrouwen, terwijl mensen juist op de overheid moet kunnen vertrouwen.’’

Een groot bijkomend risico is volgens de digitale burgerorganisatie Bits of Freedom (BOF) het gevaar van uitlekken of verkeerd gebruik van gevoelige gegevens. ,,Als al die informatie in een groot politiepakhuis komt, zijn er altijd mensen die zich niet kunnen bedwingen en even kijken met wie Katja Schuurman belt. Dat is uit oogpunt van privacy volstrekt onacceptabel,’’ zegt Maurice Wessling van BOF.

Minister Remkes (Binnenlandse Zaken) erkent dat er maatregelen op stapel staan die het recht op privacy kunnen beperken. Maar hij vindt dat privacy en veiligheid niet recht tegenover elkaar staan.

,,De balans is verstoord door de veranderde dreiging waarmee wij te maken hebben. Het kabinet heeft de dure plicht die balans te herstellen. Wie alleen oog heeft voor de volle ontplooiing van ieders vrijheden, neemt een onverantwoord risico.’’



--------------------------------------------------------------------------------

contradictio
28-01-06, 15:47
Geplaatst door Joesoef
Zij weten ALLES van u

ROTTERDAM - Elke burger kan politie en justitie achter zich aan krijgen zonder iets te hebben misdaan. Het kabinet wil dossiers laten aanleggen over bijvoorbeeld het reisgedrag, pinbetalingen en hobby’s van burgers.



Doordat opsporingsinstanties verbanden tussen deze onschuldige informatie mogen leggen, kan iemand plotseling worden aangemerkt als verdachte.

Het wetsvoorstel van minister Donner (Jusititie) dat dit mogelijk maakt, ligt bij de Tweede Kamer. Politie en justitie zouden nog meer bevoegdheden krijgen om iedereen in de gaten te houden.

Sinds 1 januari moeten bedrijven en instellingen zoals bibliotheken, winkels en internetaanbieders alle gegevens over hun klanten, ook al worden deze nergens van verdacht, doorgeven aan de politie. Deze gegevens kunnen straks in een dossier worden gestopt en aan elkaar worden gekoppeld.

Deskundigen zien echter grote gevaren in deze privacybeperkende maatregelen. ,,Iedereen is nu bij voorbaat verdacht, pas in tweede instantie wordt vastgesteld of iemand onschuldig is,’’ waarschuwt Jan van Dijk, hoogleraar toegepaste communicatiewetenschappen van de Universiteit Twente.


Zijn Leidse collega Hans Franken, hoogleraar informatierecht en Eerste-Kamerlid voor het CDA, gaat nog een stap verder. ,,Burgers verliezen rechten waarvoor hard is gevochten. Zo creëren we een samenleving die is gebaseerd op wantrouwen, terwijl mensen juist op de overheid moet kunnen vertrouwen.’’

Een groot bijkomend risico is volgens de digitale burgerorganisatie Bits of Freedom (BOF) het gevaar van uitlekken of verkeerd gebruik van gevoelige gegevens. ,,Als al die informatie in een groot politiepakhuis komt, zijn er altijd mensen die zich niet kunnen bedwingen en even kijken met wie Katja Schuurman belt. Dat is uit oogpunt van privacy volstrekt onacceptabel,’’ zegt Maurice Wessling van BOF.

Minister Remkes (Binnenlandse Zaken) erkent dat er maatregelen op stapel staan die het recht op privacy kunnen beperken. Maar hij vindt dat privacy en veiligheid niet recht tegenover elkaar staan.

,,De balans is verstoord door de veranderde dreiging waarmee wij te maken hebben. Het kabinet heeft de dure plicht die balans te herstellen. Wie alleen oog heeft voor de volle ontplooiing van ieders vrijheden, neemt een onverantwoord risico.’’



--------------------------------------------------------------------------------


de tekortkomingen van de AIVD, die met deze dure grap worden gecompenseerd, vormen een grotere bedreiging voor de vrijheid van burgers in Nederland dan die paar haatdragende Parnassia figuren...

Orakel
28-01-06, 17:16
Geplaatst door Joesoef
Zij weten ALLES van u

ROTTERDAM -
Het wetsvoorstel van minister Donner ....

Sinds 1 januari moeten bedrijven en instellingen zoals bibliotheken, winkels en internetaanbieders alle gegevens over hun klanten, ook al worden deze nergens van verdacht, doorgeven aan de politie.
--------------------------------------------------------------------------------

Huh? Ist nou een voorstel, ist al ingevoerd of zijn het 2 verschillende zaken?


Iemand moest Josef K. belasterd hebben, want zonder dat hij iets kwaads had gedaan, werd hij op een morgen gearresteerd.
.......
'U zult nog begrijpen hoe waar dat allemaal is,' zei Franz en kwam tegelijk met de andere man op hem af. Vooral de laatstgenoemde stak een heel eind boven K. uit en klopte hem herhaaldelijk op zijn schouder. Beiden keurden K.'s nachthemd en zeiden dat hij nu een hemd van veel mindere kwaliteit zou moeten aantrekken, maar dat ze zowel dit hemd als de rest van zijn nachtgoed zouden bewaren en het hem bij een gunstige afloop van zijn zaak zou- den teruggeven. 'Het is beter als u uw dingen aan ons geeft dan dat u ze in het depot brengt,' zeiden ze, 'want in het depot vinden nogal eens onregelmatigheden plaats en bovendien verkopen ze daar alles na een zeker verloop van tijd, zonder er rekening mee te houden of de desbetreffende procedure is afgelopen of niet. En dergelijke processen duren zo lang, vooral de laatste tijd!

U zou dan tenslotte van het depot wel de opbrengst krijgen, maar die opbrengst is op zichzelf al weinig, want bij de verkoop geeft niet de grootte van het aanbod maar de grootte van het omkoopbedrag de doorslag, en voorts worden dergelijke opbrengsten, zoals de ervaring leert, minder, wanneer ze van hand tot hand en van jaar tot jaar worden doorgegeven.'
K. lette niet erg op die betogen, het beschikkingsrecht over zijn eigendommen, dat hij misschien nog had, sloeg hij niet hoog aan, veel belangrijker vond hij het duidelijkheid te krijgen over zijn situatie; maar in aanwezigheid van deze lieden kon hij niet eens denken, steeds opnieuw botste de buik van de tweede bewaker - het konden toch alleen maar bewakers zijn - bepaald vriendschappelijk tegen hem op, maar als hij opkeek, zag hij een bij dit dikke lijf helemaal niet passend droog, benig gezicht met een brede, zijwaarts gedraaide neus, dat over zijn hoofd heen met de tweede bewaker in contact stond.

Wat voor mensen waren dat eigenlijk? Waar hadden ze het over? Tot welke instantie hoorden ze? K. woonde immers in een rechtsstaat, overal heerste vrede, alle wetten werden gehandhaafd, wie waagde het hem in zijn woning te overvallen? Hij was steeds geneigd alles zo luchtig mogelijk op te vatten, het ergste pas te geloven als het ergste zich voordeed, geen maatregelen te nemen voor de toekomst, zelfs als alles er dreigend uitzag.

In dit geval leek hem dat echter niet juist, je kon het geheel dan wel als een grap beschouwen, als een grove grap die om onbekende redenen, misschien omdat het vandaag zijn dertigste verjaardag was, zijn collega's van de bank met hem uitgehaald hadden, dat was natuurlijk mogelijk, misschien hoefde hij alleen maar op een of andere manier de bewakers in hun gezicht uit te lachen, en ze zouden meelachen, misschien waren het hoodschappenlopers van de hoek, daar leken ze wel wat op [.....]

freya
28-01-06, 17:53
:hihi: De ambtenaar die zich op mijn bibliotheek geschiedenis gaat werpen, kunnen ze al snel in een dwangbuisje wegvoeren ben ik bang :hihi:

Voor mij moeten ze een hele nieuwe categorie bedenken, iets van Neo-heidens islamextremisme met satanistisch anarchistische soefie tendensen, dat als wapens kantklosklosjes wil gebruiken. :melig:

Wide-O
28-01-06, 18:16
Geplaatst door freya
:hihi: De ambtenaar die zich op mijn bibliotheek geschiedenis gaat werpen, kunnen ze al snel in een dwangbuisje wegvoeren ben ik bang :hihi:

Voor mij moeten ze een hele nieuwe categorie bedenken, iets van Neo-heidens islamextremisme met satanistisch anarchistische soefie tendensen, dat als wapens kantklosklosjes wil gebruiken. :melig:

Jij kunt er nog mee lachen ?

Ik niet meer.

Digitale records zijn te manipuleren. Nee, niet door Jan Lul. Maar wel door veel mensen. Denk aan de discussie over IP bans & proxy servers die we laatst gehad hebben. Maar het gaat nog véél & véél verder.

Eén van de grootste gevaren is het gebrek aan kennis van wat digitaal mogelijk is, gecombineerd met het houwtje touwtje beleid van zo'n regering.

De wetgeving (en het bewustzijn van mensen) loopt helaas jaren achter op de digitale revolutie.

Waar is de tijd dat we "1984" nog een grappig boek vonden...

Wide-O
28-01-06, 18:16
Geplaatst door Orakel
Huh? Ist nou een voorstel, ist al ingevoerd of zijn het 2 verschillende zaken?

<spoetnik mode>

Het is nog niet officieel ingevoerd.

</spoetnik mode>

mark61
28-01-06, 18:25
Geplaatst door Orakel
Huh? Ist nou een voorstel, ist al ingevoerd of zijn het 2 verschillende zaken?

2 verschillende zaken: verplichte opgave bestaat al, koppeling is nieuw.

Divine_70
28-01-06, 19:37
ZIJ, weten al lang alles van iedereen.
Elk mailtje, elk smsje, elk berichtje dat word gezet, en weer verwijderd word opgeslagen.
Over drie jaar kunnen ze jou of mijn mail voor de dag halen als we per ongeluk op de verkeerde lijst terecht komen.

~Panthera~
28-01-06, 19:52
Geplaatst door Divine_70
ZIJ, weten al lang alles van iedereen.
Elk mailtje, elk smsje, elk berichtje dat word gezet, en weer verwijderd word opgeslagen.
Over drie jaar kunnen ze jou of mijn mail voor de dag halen als we per ongeluk op de verkeerde lijst terecht komen.



Geeft een heel apart gevoel van binnen. :moe:

Divine_70
28-01-06, 20:00
Geplaatst door ~Panthera~
Geeft een heel apart gevoel van binnen. :moe:

Ach, zolang we maar een "bug" zijn is er niet zoveel aan de hand. :haha:
Maar het is wel zo, een goede vriend van me heeft het beheer gedaan.
Lekker idee he. :vreemd:

Seif
28-01-06, 20:07
Van mijn vrienden kreeg ik soms te horen dat ik vrij paranoia ben. Zo ben ik een van de weinigen in mijn vriendenkring waarvan nog niets via google te vinden is. Hebben we laatst voor de grap nog even gecontroleerd.

Ik kan je vertellen dat de glimlach op hun gezichten met de tijd steeds zuurder begint te worden als ze grappen maken over mijn (digitale) paranoia. :)

freya
28-01-06, 20:28
Geplaatst door Wide-O
Jij kunt er nog mee lachen ?

Ik niet meer.

Digitale records zijn te manipuleren. Nee, niet door Jan Lul. Maar wel door veel mensen. Denk aan de discussie over IP bans & proxy servers die we laatst gehad hebben. Maar het gaat nog véél & véél verder.

Eén van de grootste gevaren is het gebrek aan kennis van wat digitaal mogelijk is, gecombineerd met het houwtje touwtje beleid van zo'n regering.

De wetgeving (en het bewustzijn van mensen) loopt helaas jaren achter op de digitale revolutie.

Waar is de tijd dat we "1984" nog een grappig boek vonden...

ik weet dat ze alles van mij weten, ze doen maar ik heb niets te verbergen. En ik weet ook dat er met wat selectief sorteren een heel eng extremistisch profiel van mij gemaakt kan worden. Je wilt echt niet weten wat voor boeken ik allemaal gelezen heb bv. En met wat voor mensen ik zo af en toe mail :)

En het feit dat ik dagelijks op dit extremistische forum te vinden ben doet er natuurlijk ook geen goed aan. :lekpuh:

maar ik ga me daar niet druk over maken, anders wordt ik gek :maf2:


Bewijsmateriaal vervalsen is iets van alle tijden natuurlijk, vroegah vervalste men een handtekening onder een compromiterende brief, nu hacken ze je pc. What's new?

freya
28-01-06, 20:32
Geplaatst door Seif
Van mijn vrienden kreeg ik soms te horen dat ik vrij paranoia ben. Zo ben ik een van de weinigen in mijn vriendenkring waarvan nog niets via google te vinden is. Hebben we laatst voor de grap nog even gecontroleerd.

Ik kan je vertellen dat de glimlach op hun gezichten met de tijd steeds zuurder begint te worden als ze grappen maken over mijn (digitale) paranoia. :)

Ik heb er wel voor gezorgd dat mijn adresgegevens van de site van de school van mijn zoon werden gehaald. Die waren ook zo te googelen :nerveus: Dat ging me net iets te ver ivm ander dingen over mij die ook via google te vinden zijn :strik:

Seif
28-01-06, 21:01
Geplaatst door freya
Ik heb er wel voor gezorgd dat mijn adresgegevens van de site van de school van mijn zoon werden gehaald. Die waren ook zo te googelen :nerveus: Dat ging me net iets te ver ivm ander dingen over mij die ook via google te vinden zijn :strik:

Ik heb ooit wel eens een trein later genomen omdat ik perse niet met mijn pinpas bij de kaartjesautomaat wou betalen. :D

Meestal ga ik niet zover, maar zelfs nu betaal ik bij voorkeur contant in de supermarkt.

Volgens mij ben ik niet staatsgevaarlijk, dus de AIVD zal wel geen onderzoek naar mij instellen. Maar al die centraal opgeslagen informatie is verleidelijk voor kwaadwillenden. Wie weet wat voor nuttige informatie je nog kan opvissen middels datamining.

Je kan niet door het digitale leven zonder sporen achter te laten. Maar ik doe wel verdomd m'n best om ze tot een minimum te beperken.

Oh, mensen die echt anoniem(maar traag) willen surfen, wil ik graag wijzen op ******
en zulke info daar zitten we hier niet op te wachten dus! [freya]

mark61
28-01-06, 21:08
Geplaatst door Seif
Van mijn vrienden kreeg ik soms te horen dat ik vrij paranoia ben. Zo ben ik een van de weinigen in mijn vriendenkring waarvan nog niets via google te vinden is.

Net voor het eerst gedaan. 21 hits. *slik*

Divine_70
28-01-06, 21:12
2... en niks nieuws aan de horizon, staat gewoon hier genoteerd. :D

Katsuki_Tanaka
28-01-06, 21:19
Geplaatst door Seif
Ik heb ooit wel eens een trein later genomen omdat ik perse niet met mijn pinpas bij de kaartjesautomaat wou betalen. :D

Meestal ga ik niet zover, maar zelfs nu betaal ik bij voorkeur contant in de supermarkt.

Volgens mij ben ik niet staatsgevaarlijk, dus de AIVD zal wel geen onderzoek naar mij instellen. Maar al die centraal opgeslagen informatie is verleidelijk voor kwaadwillenden. Wie weet wat voor nuttige informatie je nog kan opvissen middels datamining.

Je kan niet door het digitale leven zonder sporen achter te laten. Maar ik doe wel verdomd m'n best om ze tot een minimum te beperken.

Oh, mensen die echt anoniem(maar traag) willen surfen, wil ik graag wijzen op *******

Seif, ik denk dat je het heel juist inschat. Ik denk dat je tegenwoordig tegenover de overheid niet argwanend genoeg kunt zijn. Er wordt op behoorlijk geslepen manieren langzaam maar zeker ongemerkt steeds meer van onze privacy-dingetjes afgeknabbeld.

Ze schenden onze privacy rechten, maar dan zo, dat niemand het merkt. En als het wordt opgemerkt dan probeert men het af te doen met de smoes: vanwege terrorisme staat onze veiligheid voorop en moeten we veel grondiger iedereen controleren en in de gaten houden.

Zogenaamd is het dan "voor uw eigen veiligheid hoor meneertje, gaat u maar rustig slapen en als u nikx te verbergen heeft, dan wat maakt u zich druk??" Zo doen ze met ons burgers en mensen trappen erin hoor.

Ik denk dat je er goed aan doet dat je niet met pin betaalt en geen gegevens van jezelf overal laat slingeren. Helemaal niet overdreven hoor, je vrienden zullen straks gaan zien dat jij gelijk blijkt te hebben. Let maar op.

Vooral 2006 is een jaar waarin dat soort regels worden doorgevoerd. Ook zijn ze al bezig bij mensen chips in de armen te spuiten zogenaamd "omdat het zo makkelijk is want dan vergeet je je paspoort nooit meer..." yeah sure!!! :rolleyes:

Ps: dat anoniem surfen is trouwens ook helemaal geen overbodige luxe nowadays!! bedankt voor je tip. :nerd:

mark61
28-01-06, 21:20
katsuki tanaka: 224 hits. :chef:

Seif
28-01-06, 21:23
Geplaatst door mark61
Net voor het eerst gedaan. 21 hits. *slik*

Zeker in jouw hoedanigheid als wetenschapper? Turkoloog was je toch, of niet? Tegen dat probleem loop ik nu zelf ook aan. Ben nu ook op een punt aangekomen dat ik ga publiceren in vakbladen enzo. Je wilt toch dat kennis toegankelijk is, dus ik zal met de billen bloot moeten.

Tomas
28-01-06, 21:28
Geplaatst door mark61
Net voor het eerst gedaan. 21 hits. *slik*

Op een gegeven moment is de hoeveelheid aan info op 't internet zo groot (en dat is het allang) dat het niet meer interessant is of je en hoe je vermeld staat. Het is dan feitelijk niets in een oneindige hoeveelheid.

Zelf heb ik altijd miljoenen treffers op mijn naam, omdat ik en combinatie heb van bestaande en heel veel voorkomende woorden.

mark61
28-01-06, 21:37
Geplaatst door Tomas
Op een gegeven moment is de hoeveelheid aan info op 't internet zo groot (en dat is het allang) dat het niet meer interessant is of je en hoe je vermeld staat. Het is dan feitelijk niets in een oneindige hoeveelheid.

Zelf heb ik altijd miljoenen treffers op mijn naam, omdat ik en combinatie heb van bestaande en heel veel voorkomende woorden.

Je moet wel met " " googelen, of hoe dat bij jullie op google ook gaat. Unieke combinatie.

Information overload is inderdaad zo groot dat het tot niets dient.

Uiteindelijk moet er een Mens zinnige info van onzinnige schiften. Daar heb je dan wel de hele wereldbevolking voor nodig.

Divine_70
28-01-06, 21:40
140.... :wijs:
kom alleen in een heel ander land terecht. :haha:

Tomas
28-01-06, 21:41
Geplaatst door mark61

Information overload

That's the word dat ik zocht.

Zelfs met quotjes blijft mijn naam ziljoenen treffers opleveren. Ik weet hoe het werkt. Tenzij je weet hoe je leestekens kunt uitsluiten, want de meeste treffers zijn zinnen waarin een zin eindigt met mijn voornaam en een volgende begint met mijn achternaam. Of andersom. En van die punt trekt google zich ook met quotjes niks aan.

mark61
28-01-06, 21:44
Geplaatst door Tomas
That's the word dat ik zocht.

Zelfs met quotjes blijft mijn naam ziljoenen treffers opleveren. Ik weet hoe het werkt. Tenzij je weet hoe je leestekens kunt uitsluiten, want de meeste treffers zijn zinnen waarin een zin eindigt met mijn voornaam en een volgende begint met mijn achternaam. Of andersom. En van die punt trekt google zich ook met quotjes niks aan.

Jij bent veilig gescrambled.

Katsuki_Tanaka
28-01-06, 21:44
Geplaatst door mark61
Information overload is inderdaad zo groot dat het tot niets dient.


hahahahahahahaha, jij bent helemaal niet in de positie om dat te kunnen beoordelen.

mark61
28-01-06, 21:45
Geplaatst door Divine_70
140.... :wijs:
kom alleen in een heel ander land terecht. :haha:

Is it you? Or is she someone else? Is it safe? Of ben jij die terroristische kleuter die uit de rij wordt gepikt?

Divine_70
28-01-06, 21:46
Geplaatst door mark61
Is it you? Or is she someone else? Is it safe? Of ben jij die terroristische kleuter die uit de rij wordt gepikt?

Nope, it`s not me... Helaas zou ik bijna zeggen. :stout:

mark61
28-01-06, 21:48
Geplaatst door Katsuki_Tanaka
hahahahahahahaha, jij bent helemaal niet in de positie om dat te kunnen beoordelen.

Wie wel? Denk jij dat Echelon ooit 1 zinnige aanwijzing over wat dan ook heeft opgeleverd?

De CIA heeft terabytes aan Arabische conversaties liggen. Helaas kent er daar niemand Arabisch.

Seif
28-01-06, 22:06
Als je gegevens eenmaal op straat liggen krijg je ze niet meer terug.

Die database die ze willen aanleggen ivm met de elektronische patientendossiers hoeft maar 1 keer een lek te hebben, en de geest is uit de fles.

En wat als over 10 jaar de computers en technieken die "information overload" wel aankunnen? Daarom ben ik liever te voorzichtig als te onvoorzichtig. Ze willen het nou juist allemaal opslaan omdat ze d'r dan later alsnog in kunnen grazen.

Divine_70
28-01-06, 22:10
Dat gebeurt al................


Geplaatst door Divine_70
ZIJ, weten al lang alles van iedereen.
Elk mailtje, elk smsje, elk berichtje dat word gezet, en weer verwijderd word opgeslagen.
Over drie jaar kunnen ze jou of mijn mail voor de dag halen als we per ongeluk op de verkeerde lijst terecht komen.


Geplaatst door Divine_70
Ach, zolang we maar een "bug" zijn is er niet zoveel aan de hand. :haha:
Maar het is wel zo, een goede vriend van me heeft het beheer gedaan.
Lekker idee he. :vreemd:

Tomas
28-01-06, 22:12
Geplaatst door Seif
Als je gegevens eenmaal op straat liggen krijg je ze niet meer terug.

Die database die ze willen aanleggen ivm met de elektronische patientendossiers hoeft maar 1 keer een lek te hebben, en de geest is uit de fles.

En wat als over 10 jaar de computers en technieken die "information overload" wel aankunnen? Daarom ben ik liever te voorzichtig als te onvoorzichtig. Ze willen het nou juist allemaal opslaan omdat ze d'r dan later alsnog in kunnen grazen.

Ik kan niet in de toekomst kijken, maar wel naar het verleden. Ik zit zelf al een millenium of wat in de ict in het bank en verzekeringswezen. Al eeuwen droomt men daar om al die info die ze van hun klanten hebben te kunnen combineren en daar dan intelligente uitspraken over te kunnen doen, zoals wie er exact toe is aan een studentenverzekering, een hypotheek of een ongevallenverzekering. Whatever. Nog altijd is dat niet het geval. Ja, ze kunnen wel een kansberekening maken over het financiele risico of het incassorisico per postcode, maar niet per persoon. Simpelweg omdat de info constant onbetrouwbaar, onvolledig en verouderd blijkt. Het blijft maar bij dromen. En dan gaat het nog om relatief eenvoudige gegevens.

Divine_70
28-01-06, 22:15
Geplaatst door Tomas
Ik kan niet in de toekomst kijken, maar wel naar het verleden. Ik zit zelf al een millenium of wat in de ict in het bank en verzekeringswezen. Al eeuwen droomt men daar om al die info die ze van hun klanten hebben te kunnen combineren en daar dan intelligente uitspraken over te kunnen doen, zoals wie er exact toe is aan een studentenverzekering, een hypotheek of een ongevallenverzekering. Whatever. Nog altijd is dat niet het geval. Ja, ze kunnen wel een kansberekening maken over het financiele risico of het incassorisico per postcode, maar niet per persoon. Simpelweg omdat de info constant onbetrouwbaar, onvolledig en verouderd blijkt. Het blijft maar bij dromen. En dan gaat het nog om relatief eenvoudige gegevens.

Thank god dat dit alleen nog maar toekomstmuziek is.
Stel je voor dat banken alle info van hun klanten op konden vragen.
Dan werd er de helft of nog minder aan bijvoorbeeld hypotheken verstrekt.
Om nog maar te zwijgen over levensverzekeringen.

Seif
28-01-06, 22:27
Geplaatst door Tomas
Ik kan niet in de toekomst kijken, maar wel naar het verleden. Ik zit zelf al een millenium of wat in de ict in het bank en verzekeringswezen. Al eeuwen droomt men daar om al die info die ze van hun klanten hebben te kunnen combineren en daar dan intelligente uitspraken over te kunnen doen, zoals wie er exact toe is aan een studentenverzekering, een hypotheek of een ongevallenverzekering. Whatever. Nog altijd is dat niet het geval. Ja, ze kunnen wel een kansberekening maken over het financiele risico of het incassorisico per postcode, maar niet per persoon. Simpelweg omdat de info constant onbetrouwbaar, onvolledig en verouderd blijkt. Het blijft maar bij dromen. En dan gaat het nog om relatief eenvoudige gegevens.

Al die organisaties en instellingen hebben natuurlijk ook maar een stukje van de puzzel. Wat nu staat te gebeuren is een koppeling van al die deelinfo om zo een compleet beeld van personen te krijgen. Persoonlijk bezorgd me dat een ongemakkelijk gevoel. Maar ik hoop dat je gelijk hebt...echt waar.

Laten we hopen dat vadertje staat uiteindelijk het beste met ons voorheeft. :)

Tomas
28-01-06, 22:31
Geplaatst door Seif
Al die organisaties en instellingen hebben natuurlijk ook maar een stukje van de puzzel.

Ook dat. Maar zelfs die, die wel een veel completer beeld van hun klanten zouden moeten hebben, hebben uiteindelijk alleen maar bagger. Zo noemen wij professionals dat.


Wat nu staat te gebeuren is een koppeling van al die deelinfo om zo een compleet beeld van personen te krijgen.

Ja, dat kennen we. Maar als we gewoon simpel bagger bij bagger optellen, blijkt het alleen maar meer bagger te worden.


Persoonlijk bezorgd me dat een ongemakkelijk gevoel. Maar ik hoop dat je gelijk hebt...echt waar.

Ik weet echt niet wat er in de toekomst gaat gebeuren.


Laten we hopen dat vadertje staat uiteindelijk het beste met ons voorheeft. :)

Donner?

Soldim
28-01-06, 23:13
Geplaatst door Joesoef
Zij, de overheid, weten ALLES van u

Mooi! Kan iemand van de regering me even doorgeven waar ik de brief die m'n ziektenkosten verzekeraar me onlangs stuurde heb neergelegd? Ik heb twee uur gezocht en kan hem niet vinden.....

~Panthera~
28-01-06, 23:24
Geplaatst door Soldim
Mooi! Kan iemand van de regering me even doorgeven waar ik de brief die m'n ziektenkosten verzekeraar me onlangs stuurde heb neergelegd? Ik heb twee uur gezocht en kan hem niet vinden.....



http://onderdefoldervandegamma.nl

:roker:

Soldim
28-01-06, 23:29
Geplaatst door ~Panthera~
http://onderdefoldervandegamma.nl

:roker:

Ah, dank u! :fpetaf:

~Panthera~
28-01-06, 23:30
Geplaatst door Soldim
Ah, dank u! :fpetaf:


U staat genoteerd. :roker:

:hihi:

Wide-O
29-01-06, 00:24
Geplaatst door Tomas
En dan gaat het nog om relatief eenvoudige gegevens.

Dat is uiteraard ook waar. Probeer maar es een adressenbestand met 5.000 adressen up to date te houden... Laat staan 100.000.

But it's not because you are paranoid that nobody is after you ...

mark61
29-01-06, 12:52
Geplaatst door Wide-O
Dat is uiteraard ook waar. Probeer maar es een adressenbestand met 5.000 adressen up to date te houden... Laat staan 100.000.

But it's not because you are paranoid that nobody is after you ...

Ik heb er een met 800 en het is al een dagtaak.

They're after me but they can't find me.