PDA

Bekijk Volledige Versie : Vaticaan wenst overleg met zowel Joden als moslims



Marsipulami
28-01-06, 18:06
Vaticaan wenst overleg met zowel Joden als moslims


Geplaatst op 27/1 '06 om 21:09u
Door Theo Borgermans (Bron: AP)



VATICAANSTAD (RKnieuws.net) - Het Vaticaan overweegt vertegenwoordigers van de islam uit te nodigen voor deelname aan het overleg dat het voert met Joden.


Dat heeft het hoofd van de afdeling interreligieus overleg van het Vaticaan, monseigneur Michael Fitzgerald, vrijdag gezegd. Over de details van het aangaan van de ”trialoog” wordt nog nader overlegd.

Rabbijn Israel Singer, voorzitter van het Joods Wereld Congres, heeft het voorstel met Fitzgerald besproken en zei dat het moeilijk maar belangrijk is om een zinvol overleg in het leven te roepen met vertegenwoordigers van de derde groep „afstammelingen van Abraham.” De rabbijn zei dat alle interreligieuze geschillen door wederzijds respect kunnen worden overwonnen.

Paus Benedictus XVI heeft in augustus, tijdens zijn bezoek aan Duitsland, islamitische leiders ontmoet. Ook heeft hij zich ingezet om de betrekkingen tussen de Rooms-Katholieke Kerk en het Jodendom te verbeteren. Benedictus bezocht in augustus een synagoge.

Wide-O
28-01-06, 18:09
Ik kom ook pas in het nieuws als ik mijn buurman een kopje kleiner maak, niet als ik het "overweeg".

Geen nieuws dus.

Stelling: binnen tig jaar smelten deze religies samen, tegen de goddelozen. :zozo:

Foxcave1
28-01-06, 18:42
Geplaatst door Wide-O
Ik kom ook pas in het nieuws als ik mijn buurman een kopje kleiner maak, niet als ik het "overweeg".

Geen nieuws dus.

Stelling: binnen tig jaar smelten deze religies samen, tegen de goddelozen. :zozo:

Leuke stelling, zou zo maar kunnen, zijn best wel rieele scenario's voor te bedenken, maar ook best wel eng.

Vraag je eens af wat de katalisator voor zoiets zou moeten zijn, een derde wereld oorlog?

Divine_70
28-01-06, 19:29
Geplaatst door Wide-O

Stelling: binnen tig jaar smelten deze religies samen, tegen de goddelozen. :zozo:

Zijn er wel echt goddelozen ?
Iedereen is bang om dood te gaan, ook de mensen die beweren goddeloos te zijn, waarvoor ? De hel?
Als ze niet in een God geloven dan ook niet in de hel.

Foxcave1
28-01-06, 20:11
Geplaatst door Divine_70
Zijn er wel echt goddelozen ?
Iedereen is bang om dood te gaan, ook de mensen die beweren goddeloos te zijn, waarvoor ? De hel?
Als ze niet in een God geloven dan ook niet in de hel.

Iedereen? Dat waag ik te betwijfelen, al meerdere mensen meegemaakt tot hun stervensdag en de meesten vonden het wel welletjes en zagen de dood als een verloser, 2 ervan waren ongelovig.

En ja, ik ben zelfs ook wat men noemt ongelovig, ik zit niet te wachten op de dood maar aksepteer het wel als een gegeven en ben er zeer beslist niet bang voor.

Divine_70
28-01-06, 20:13
Geplaatst door Foxcave1
Iedereen? Dat waag ik te betwijfelen, al meerdere mensen meegemaakt tot hun stervensdag en de meesten vonden het wel welletjes en zagen de dood als een verloser, 2 ervan waren ongelovig.

En ja, ik ben zelfs ook wat men noemt ongelovig, ik zit niet te wachten op de dood maar aksepteer het wel als een gegeven en ben er zeer beslist niet bang voor.

De dood als verlossing zien, kan je meerdere kanten mee op.
Als iemand ongeneeselijk ziek is, of manisch depressief.
Dat is dan een heel ander verhaal.

Tomas
28-01-06, 20:14
Geplaatst door Wide-O
Stelling: binnen tig jaar smelten deze religies samen, tegen de goddelozen. :zozo:

Iedere 'succesvolle' poging om verschillende religies op een of andere manier te verenigen of samen te laten werken levert weer compleet nieuwe splintergroeperingen op. Wat naast de wassenneus van het samenwerken alleen maar bewijst dat chaos toeneemt.

Marsipulami
28-01-06, 20:29
Verschillen tussen religies hoeven helemaal niet weggewerkt te worden. Dat is nergens voor nodig. Het is niet nodig dat iedereen met het zelfde automerk gaat rondrijden en ook niet nodig dat iedereen dezelfde religie heeft.

Foxcave1
29-01-06, 06:43
Geplaatst door Marsipulami
Verschillen tussen religies hoeven helemaal niet weggewerkt te worden. Dat is nergens voor nodig. Het is niet nodig dat iedereen met het zelfde automerk gaat rondrijden en ook niet nodig dat iedereen dezelfde religie heeft.

Het is ook niet nodig, maar vaak een gevolg van, als jij en ik samen op èèn eiland wonen dan zal zeer waarschijlijk èèn van ons zich aanpassen aan de ander, simpel omdat dat het leven een stuk eenvoudiger maakt. En omdat tegenwoordig de "afstanden" erg klein zijn versneld dat proces. Of aan het einde van dat proces er èèn of juist geen religie over is is dan niet belangerijk, het feit dat er geen oorlog meer over gevoerd word, dat is belangerijk.

Divine_70
29-01-06, 12:45
Religie.
Uiteindelijk geloven alle gelovigen in het zelfde, of hij nou God heet of Allah.
Het probleem zit hem in hoe de mensen er gehoor aan geven.
Daar komt alle ellende weg.
Ze vragen zich niet af of god/Allah er wel zo blij mee zou zijn ,zoals het nu allemaal gaat op deze aardkloot.

mark61
29-01-06, 12:47
Geplaatst door Divine_70
Religie.
Uiteindelijk geloven alle gelovigen in het zelfde, of hij nou God heet of Allah.
Het probleem zit hem in hoe de mensen er gehoor aan geven.
Daar komt alle ellende weg.
Ze vragen zich niet af of god/Allah er wel zo blij mee zou zijn ,zoals het nu allemaal gaat op deze aardkloot.

Het gaat nooit over religie sec. Het gaat over van alles, met religie als dekzeil eroverheen.

Divine_70
29-01-06, 12:49
Geplaatst door mark61
Het gaat nooit over religie sec. Het gaat over van alles, met religie als dekzeil eroverheen.

Was een reactie op bovenstaand bericht waarin werd vermeld dat het misschien beter was om alle religies te verenigen.
Maar uiteindelijk is het allemaal gelijk toch ?

mark61
29-01-06, 12:53
Geplaatst door Divine_70
Was een reactie op bovenstaand bericht waarin werd vermeld dat het misschien beter was om alle religies te verenigen.
Maar uiteindelijk is het allemaal gelijk toch ?

Yebbie.

Wide-O
29-01-06, 13:26
Geplaatst door Tomas
Wat naast de wassenneus van het samenwerken alleen maar bewijst dat chaos toeneemt.

Dat is tegen de wetten van de thermodynamica :ego:

Tomas
29-01-06, 15:14
Geplaatst door Wide-O
Dat is tegen de wetten van de thermodynamica :ego:

Je bedoelt dat samenwerking tussen kerken tegen de wetten van de thermodynamica gaat? Yep. Zo zie je dus dat religie ondergeschikt is aan de wetenschap. :cool: