PDA

Bekijk Volledige Versie : Palestijnse christenen over de verkiezingsoverwinning van Hamas



Marsipulami
28-01-06, 19:57
Palestijnse christenen bezorgd, maar hoopvol
Na verkiezingsoverwinning Hamas

Geplaatst op 28/1 '06 om 8:20u
Door Theo Borgermans (Bron: Nederlands Dagblad)


JERUZALEM (RKnieuws.net) - De directeur van het Betlehem Bijbelcollege, dr. Bishara Awad, verwacht niet dat de verkiezingsoverwinning van Hamas negatief zal uitwerken voor Palestijnse christenen. "Ik geloof dat we kunnen doorgaan met onze programma’s en werkzaamheden voor het evangelie’’, aldus Awad.


"Natuurlijk zijn we bezorgd. We zullen in de toekomst zien hoe Hamas zich tegenover de Palestijnse christelijke gemeenschap zal gedragen. Naar mijn mening en gevoel zullen ze ons zeer goed behandelen.’’

Awad zegt dat op grond van ervaringen met de radicale moslimbeweging. Hij heeft familieleden in Gaza, waar Hamas veel aanhang heeft. In Gaza is ook een christelijke boekhandel, een evangelische kerk en een bijbelschool. "Deze mensen zijn nooit lastig gevallen door mensen van de Hamas’’, zegt Awad.

"Als er al iets is waar we bezorgd over zijn, is het de ideologie van Hamas, niet Hamas zelf. Er bestaat namelijk een ideologie om een strenge islamitische wetgeving (sharia) door te voeren. Daarover zijn we bezorgd. Maar ik geloof niet dat dat zal gebeuren. De meeste Palestijnse moslims geven niet om de sharia-wetgeving.’’

Christenen vormen ongeveer twee procent van de bevolking in de Palestijnse gebieden. Het evangelische Bijbelcollege in Betlehem streeft ernaar christelijke leiders op te leiden om de christelijke gemeenschap te versterken.

Positief aan Hamas is volgens Awad dat deze beweging tegen corruptie is. De opkomst van Hamas is vooral een gevolg van het wanbeleid van Fatach. Onder die partij ontstond stagnatie en corruptie en er werd geen vooruitgang geboekt bij het vredesproces.

Er zit volgens hem niets anders op dan de overwinning van Hamas te accepteren. "Hamas, Israël en Amerika zullen moeten praten. En uiteindelijk zullen ze met elkaar om de tafel zitten. Je kunt het democratisch proces niet naast je neerleggen. Je kunt niet zeggen: nu boycotten we de Palestijnen. Dan zullen namelijk de gewone mensen lijden, niet Hamas. Hamas heeft geen hulp van Israël of Amerika nodig, maar de Palestijnen wel.’’

Toeristen zullen in de toekomst gewoon naar Betlehem kunnen komen. Deze plaats ligt in de Palestijnse gebieden en wordt door de Palestijnse regering bestuurd. "Betlehem moet en zal altijd open zijn, of nu Hamas of iemand anders in de regering zit’’, zegt Awad. "Toeristen zullen altijd beschermd worden.’’

Hana Siniora is uitgever van de internetkrant The Jerusalem Times in Oost-Jeruzalem. Hij wijst erop dat er zes christenen in het Palestijnse parlement zijn gekozen: twee uit Jeruzalem, twee uit Betlehem, een uit Ramallah en een uit Gaza. Siniora, zelf ook christen, verwacht dat Palestijnse christenen zullen kunnen leven onder Hamas. Hamas heeft de verantwoordelijkheid om aan de internationale gemeenschap te laten zien dat zij evenals Fatah en de vroegere president Arafat "een soort beschermers zijn van de christelijke aanwezigheid in het Heilige Land’’.

De partijen moeten zich aanpassen aan de nieuwe realiteit. Volgens Siniora is de Hamas al begonnen met het aanpassen van het partijprogramma dat oproept tot vernietiging van Israël. Volgens hem wil Hamas met Israël praten en het staakt-het-vuren voorzetten. Israël moet nu Hamas erkennen, zoals het in het verleden Fatah heeft erkend.

lebanese
28-01-06, 23:29
zo zie je maar weer,moslims hebben respect voor adere gelovigen, als er moslims zijn die andere slecht behandelen komen er 100 mensen op af,ik heb hierover nog niks gehoord

lebanese
29-01-06, 13:06
nog helemaal niks,echt belachelijk

Onbek_01
29-01-06, 16:17
Moslims behandelen andere gelovigen prima dat is een feit.
Alleen zijn ze even niet welkom in twee heiligste plaatsen van moslims als Mekka en medina zoals moslims niet welkom zijn in vaticaanstad.

Tomas
29-01-06, 16:22
Geplaatst door Onbek_01
Moslims behandelen andere gelovigen prima dat is een feit.
Alleen zijn ze even niet welkom in twee heiligste plaatsen van moslims als Mekka en medina zoals moslims niet welkom zijn in vaticaanstad.

Of dat eerste een feit is weet ik niet, vooral aangezien het tweede deel van je reply aantoonbaar gelogen is.

lebanese
29-01-06, 18:23
Geplaatst door Tomas
Of dat eerste een feit is weet ik niet, vooral aangezien het tweede deel van je reply aantoonbaar gelogen is.

Hij wijst erop dat er zes christenen in het Palestijnse parlement zijn gekozen: twee uit Jeruzalem, twee uit Betlehem, een uit Ramallah en een uit Gaza.(door hamas) Siniora, zelf ook christen, verwacht dat Palestijnse christenen zullen kunnen leven onder Hamas.(wat ze al moeilijk hebben onder de joden) Hamas heeft de verantwoordelijkheid om aan de internationale gemeenschap te laten zien dat zij evenals Fatah en de vroegere president Arafat(arafat,in de ogen van de israeliers 1 terrorist) "een soort beschermers zijn van de christelijke aanwezigheid in het Heilige Land’’.(zijn moslims altijd al geweest,beschermers voor joden christenen en moslims)

Tomas
29-01-06, 19:27
Geplaatst door lebanese
Hij wijst erop dat er zes christenen in het Palestijnse parlement zijn gekozen: twee uit Jeruzalem, twee uit Betlehem, een uit Ramallah en een uit Gaza.(door hamas) Siniora, zelf ook christen, verwacht dat Palestijnse christenen zullen kunnen leven onder Hamas.(wat ze al moeilijk hebben onder de joden) Hamas heeft de verantwoordelijkheid om aan de internationale gemeenschap te laten zien dat zij evenals Fatah en de vroegere president Arafat(arafat,in de ogen van de israeliers 1 terrorist) "een soort beschermers zijn van de christelijke aanwezigheid in het Heilige Land’’.(zijn moslims altijd al geweest,beschermers voor joden christenen en moslims)

Zal best. Voor mij is dat allemaal geen bewijs dat niet-moslims dezelfde rechten hebben in alle islamitische landen. Of de meeste. Maar het zal me worst wezen. Ik wijs slechts op de leugen die in die reply wordt verteld. Die boeit jou waarschijnlijk niet, want ik denk dat die leugen je goed uitkomt. Er worden in het kleine vaticaanstadje geen moslims geweerd zoals in sommige grote arabische steden. Feitelijk is dat een bewijs dat islamitische landen discrimineren als de nete. Magoed. Leugens irriteren me.

Onbek_01
29-01-06, 19:48
Geplaatst door Tomas
Zal best. Voor mij is dat allemaal geen bewijs dat niet-moslims dezelfde rechten hebben in alle islamitische landen. Of de meeste. Maar het zal me worst wezen. Ik wijs slechts op de leugen die in die reply wordt verteld. Die boeit jou waarschijnlijk niet, want ik denk dat die leugen je goed uitkomt. Er worden in het kleine vaticaanstadje geen moslims geweerd zoals in sommige grote arabische steden. Feitelijk is dat een bewijs dat islamitische landen discrimineren als de nete. Magoed. Leugens irriteren me.

Wat hebben moslims te zoeken in vaticaanstad en wat hebben ongelovigen te zoeken in mekka en medina??
Het heeft niks met discriminatie te maken.

Tomas
29-01-06, 19:49
Geplaatst door Onbek_01
Wat hebben moslims te zoeken in vaticaanstad en wat hebben ongelovigen te zoeken in mekka en medina??
Het heeft niks met discriminatie te maken.

Ga je gewoon door met je leugen?

amOer
29-01-06, 20:15
hé ! thomas vindt het jammer dat Hamas de christenen goed behandelt ..

maar thomas heeft alsnog iets tegen de moslims kunnen vinden ...! ongelovigen mogen niet in mekka ? DISCRIMINATIE !

goedzo thomas ! ga door ! levenloos kind ! :/

Tomas
29-01-06, 20:16
Geplaatst door amOer
hé ! thomas vindt het jammer dat Hamas de christenen goed behandelt ..

maar thomas heeft alsnog iets tegen de moslims kunnen vinden ...! ongelovigen mogen niet in mekka ? DISCRIMINATIE !

goedzo thomas ! ga door ! levenloos kind ! :/

Een teer puntje geraakt?

amOer
29-01-06, 20:49
Geplaatst door Tomas
Een teer puntje geraakt?

nou je het zegt ... er komt geen dag meer zonder dat iemand iets slechts over de islam en moslims zegt.. dat doet inderdaad pijn ja !!

Tomas
29-01-06, 21:14
Geplaatst door amOer
nou je het zegt ... er komt geen dag meer zonder dat iemand iets slechts over de islam en moslims zegt.. dat doet inderdaad pijn ja !!

Je doet zelf niet anders over alles wat niet islamitisch is. Je krijgt waar je om vraagt. Wie goed doet goed ontmoet enzo.

Marsipulami
29-01-06, 23:33
Geplaatst door Onbek_01
zoals moslims niet welkom zijn in vaticaanstad.

http://www.kuftaro.org/images_pages/vatican1985/images/Pope_John_Paul2.jpg

Pope John Paul II and Sheikh Ahmad Kuftaro at the Vatican 1985

http://www.kuftaro.org/images_pages/vatican1985/images/roma3.jpg

http://images.google.be/url?q=http://terrorismwillose.tf.funpic.org/pic1/31koran.jpg

http://images.google.be/url?q=http://www.rc.net/kazakhstan/jp/papa/pope-arafat.jpg

http://in.yimg.com/xp/reuters_ids_new/20050403/2349195313.jpg

mark61
29-01-06, 23:37
Paapse fotosjop. Schaam je je niet een beetje?

ronald
29-01-06, 23:40
Geplaatst door amOer
nou je het zegt ... er komt geen dag meer zonder dat iemand iets slechts over de islam en moslims zegt.. dat doet inderdaad pijn ja !!


Ach jonge jonge toch..... niet huilen. Tijd heelt alle wonden. Na verloop van tijd merk je het niet meer. Dan heb je zo'n dikke huid, dan doet het je geen bal. Geloof mij maar, ik heb er ervaring mee.

mark61
29-01-06, 23:52
Gelovigen hebben het maar zwaar vandaag de dag. Vooral van de kant van andere gelovigen, geloof ik.

Marsipulami
29-01-06, 23:55
Geplaatst door mark61
Paapse fotosjop. Schaam je je niet een beetje?

waarover dan ?

ronald
29-01-06, 23:56
Geplaatst door mark61
Gelovigen hebben het maar zwaar vandaag de dag. Vooral van de kant van andere gelovigen, geloof ik.



Lief he? ....gedeelde smart is halve smart.