PDA

Bekijk Volledige Versie : Christenen in islamitische landen tweederangs burger



Marsipulami
28-01-06, 21:25
Christenen in islamitische landen tweederangs burger

“In het Westen zijn moslims welkom, terwijl zij steeds openlijker de islamitische heerschappij op willen leggen”

Geplaatst op 6/1 '05 om 23:22u
Door Eric Masseus (Bron: Kath.net)



ZÜRICH (RKNieuws.net) – Terwijl moslims in christelijke landen hun geloof ongehinderd kunnen uitoefenen, is de leefsituatie voor christenen in islamitische landen in toenemende mate verslechterd. Dit meldt de Amerikaanse historicus professor Daniel Pipes uit Boston in het tijdschrift van het Instituut voor Oostelijke Kerken “Glaube in der 2. Welt” (Zürich).

Volgens Pipes leven wereldwijd ongeveer 70 miljoen christenen in landen met een islamitische meerderheid. Hiervan wonen 50 miljoen christenen in Indonesië op een totale bevolking van 230 miljoen. In Egypte wonen ongeveer twaalf miljoen Kopten, in Pakistan drie miljoen christen van verschillende denominaties. Kleine christelijke gemeenschappen met enkele honderden leden worden aangetroffen in Noord-Afrikaanse landen zoals Algerije, Marokko en Tunesië.

Overal worden de christelijke minderheden als tweederangs burgers gediscrimineerd en op scholen, universiteiten, bedrijven en voor het gerecht benadeeld. Als voorbeeld van een pesterij noemt Pips de bouw van een brug voor een autoweg in Cairo precies op de plaats van een Anglicaanse kathedraal. Als compensatie voor het verlies van de al van veraf zichtbare kathedraal, werd de anglicanen de bouw van een veel kleinere kerk in een achterafsteegje toegestaan.

Vanwege de almaar verslechterende leefsituatie hebben vele christenen hun vaderland verlaten. De christenen die achterblijven, worden steeds ouder en armer en in toenemende mate naar de rand van de samenleving gedrukt.

Moslims in het Westen hebben zelfde burgerrechten

“Tegengestelde ervaringen hebben de ongeveer 22 miljoen moslims in de traditioneel christelijke landen,” vervolgende Pipes. Ze hebben niet alleen dezelfde burgerrechten als de andere inwoners van een land, maar kregen zelfs een voorkeursbehandeling op scholen en bedrijven met betrekking tot de uitoefening van het islamitische geloof.

Toch beijveren sommige moslims zich voor de invoering van het islamitische recht en voor de omvorming van Europese staten naar islamitische republieken. Pipes: “In het Westen heten wij de moslims welkom, ofschoon de zelfverheerlijking van veel van hun leiders en hun doel, de stichting van een islamitische heerschappij, steeds openlijker worden gepropageerd.”

Mark
29-01-06, 08:24
misschien kunnen we een mensenruil voorstellen?

David
29-01-06, 12:43
Geplaatst door BiL@L
De moslims hebben inderdaad nog een lange weg te gaan, om ook maar een fractie van praktijk van het roemrijke verleden te doen herleven.


Misschien helpt het als ze ophouden over dat Roemrijke Verleden en dat Verloren Wereldrijk, en eens naar het heden kijken.

David
29-01-06, 12:49
Geplaatst door BiL@L
Juist niet, ze moeten juist weer hun verleden bestuderen en er lering uit trekken. Zodat men weer een eenheid kan vormen, en beter kan samenwerken.


Een beetje praktisch worden zou ook geen kwaad kunnen.

David
29-01-06, 12:56
Geplaatst door BiL@L
Als ze de schande en de vernederingen van het heden willen blijven afreageren op hun minderheden, zonder enige vooruitgang, dan zijn zowel zij als hun minderheden de verliezers.

Ik zie in de onderdrukking van minderheden in een land als Egypte niets anders dan zondigheid. En dat is de praktijk.


Een land waar mensen vrij, blij en gelukkig zijn, waar mensen gelijkwaardig aan elkaar zijn, zich kunnen ontplooien en hun eigen keuzes in het leven maken, zo'n land is niet te vernederen. Door niemand niet.

David
29-01-06, 13:02
Geplaatst door BiL@L
Vernedering heeft met eerbaarheid te maken. Hoe meer eerbare mensen hoe minder vernedering en schaamteloosheid. Vrijheid heeft daar weinig mee te maken denk ik.


Rest ons alleen nog om met een goede definitie van 'eerbaar' te komen. En een goede definitie van 'schaamteloos'.

Wortel
29-01-06, 13:03
Als ze de schande en de vernederingen van het heden willen blijven afreageren op hun minderheden, zonder enige vooruitgang, dan zijn zowel zij als hun minderheden de verliezers.

Wijze woorden, Bil@l. Maar hoe vindt een gemeenschap zijn trots, zijn zelfrespect en zijn zelfbewustzijn weer terug, zodat juist ook de minderheden binnen die gemeenschap ook in alle vrijheid kunnen zijn wie ze zijn. In die zin lijkt er inderdaad nog een lange weg te gaan, al denk ik wel dat een man als Tariq Ramadan gelijk heeft dat dat te herwinnen zelfbewustzijn door de moslims die zelf een minderheid zijn zal worden geinitieerd.

amOer
29-01-06, 13:05
kweenie hoor .. !

in de VAE zijn er 9 kerken voor minder dan 1000 christenen dacht ik !!

en koeweit, Bahrein en nog een stel golf landen zijn die er ook !

in Syrie zijn nooit problemen geweest hoewel er echt veel christenen zijn ! ik ken veel mensen die met elkaar trouwen.. de een is christen de ander is moslim!

dat beeld van Syrie zie je erg versterkt in Libanon! daar kom je bijna in elke stad een paar kerken tegen..had een vriendin tegen mij gezegd! ( haar moeder is trouwens christelijk, zij is moslim.. en ze leven heel mooi met elkaar ! )

blijft Egypte, waar idd best wat problemen zijn ..
Pakistan ook ..

waar nog meer ?

contradictio
29-01-06, 13:14
Geplaatst door BiL@L
Juist niet, ze moeten juist weer hun verleden bestuderen en er lering uit trekken. Zodat men weer een eenheid kan vormen, en beter kan samenwerken.

ik snap wat je bedoelt, maar misschien ben je zelf al wat verder in het proces..

Ik denk zelf dat als "ze" beginnen met de Koran te bestuderen en er lering uit trekken dat we dan al een HEEL EIND op weg zijn..

mark61
29-01-06, 13:15
Geplaatst door amOer
kweenie hoor .. !

in de VAE zijn er 9 kerken voor minder dan 1000 christenen dacht ik !!

en koeweit, Bahrein en nog een stel golf landen zijn die er ook !

in Syrie zijn nooit problemen geweest hoewel er echt veel christenen zijn ! ik ken veel mensen die met elkaar trouwen.. de een is christen de ander is moslim!

dat beeld van Syrie zie je erg versterkt in Libanon! daar kom je bijna in elke stad een paar kerken tegen..had een vriendin tegen mij gezegd! ( haar moeder is trouwens christelijk, zij is moslim.. en ze leven heel mooi met elkaar ! )

blijft Egypte, waar idd best wat problemen zijn ..
Pakistan ook ..

waar nog meer ?

Turkije. Indonesië.

In de VAE gaat het over expats, niet over minderheden die daar al langer wonen dan de moslims / Arabieren. :)

contradictio
29-01-06, 13:19
Geplaatst door Wortel
Wijze woorden, Bil@l. Maar hoe vindt een gemeenschap zijn trots, zijn zelfrespect en zijn zelfbewustzijn weer terug, zodat juist ook de minderheden binnen die gemeenschap ook in alle vrijheid kunnen zijn wie ze zijn. In die zin lijkt er inderdaad nog een lange weg te gaan, al denk ik wel dat een man als Tariq Ramadan gelijk heeft dat dat te herwinnen zelfbewustzijn door de moslims die zelf een minderheid zijn zal worden geinitieerd.


trots is nou juist een van de factoren die het proces bemoeilijken. Verder denk ik dat die "zelfbewustzijn" van moslims in de Arabische landen nog wel lang op zich zal laten wachten als deze afhankelijk zou moet zijn van de moslims in Europa...

David
29-01-06, 13:22
Geplaatst door contradictio
trots is nou juist een van de factoren die het proces bemoeilijken. Verder denk ik dat dat "zelfbewustzijn" van moslims in de Arabische landen nog wel lang op zich zal laten wachten als deze afhankelijk zou moet zijn van de moslims in Europa...


Trots kan een heel goed iets zijn, maar ligt er wederom aan hoe je het definieert.

contradictio
29-01-06, 13:25
trots1 (de ~ (m.))
1 gevoel dat men meer is dan anderen => eergevoel

trots2 (bn.)
1 vervuld met een gevoel van eigen grootsheid => dat is mijn eer te na, fier, met opgeheven hoofd
2 [pej.] hoogmoedig, verwaand

mark61
29-01-06, 13:30
Geplaatst door contradictio
trots1 (de ~ (m.))
1 gevoel dat men meer is dan anderen => eergevoel

trots2 (bn.)
1 vervuld met een gevoel van eigen grootsheid => dat is mijn eer te na, fier, met opgeheven hoofd
2 [pej.] hoogmoedig, verwaand

Rare, negatieve definities. Dus als je er trots op bent dat je een of ander examen hebt gehaald denk je dat meer bent dan anderen en ben je hoogmoedig.

Een gereformeerde/salafistische definitie. :lachu:

David
29-01-06, 13:31
Geplaatst door contradictio
trots1 (de ~ (m.))
1 gevoel dat men meer is dan anderen => eergevoel

trots2 (bn.)
1 vervuld met een gevoel van eigen grootsheid => dat is mijn eer te na, fier, met opgeheven hoofd
2 [pej.] hoogmoedig, verwaand


Fier, met opgegeven hoofd vind ik mooi. Voeg daar eigenschappen als compassie, mededogen, tolerantie, begrip aan toe, en hele volkeren kunnen met opgegeven hoofd door het leven gaan.

Bofko
29-01-06, 13:34
Geplaatst door BiL@L
De moslims hebben inderdaad nog een lange weg te gaan, om ook maar een fractie van praktijk van het roemrijke verleden te doen herleven.

Ik heb me wel eens afgevraagd hoe jij je dat voorstelt. Ik kom tot het volgende:

Veel moslims zien als ideale tijd om terug te keren, de tijd net na de dood van de profeet, toen de islam zich verspreidde en Abu Bakr het eerste kalifaat stichtte.
Maar hoe je dat kunt vereningen met de moderne tijd want 100% terugdraaien is natuurlijk onmogelijk ?

Ik was een paar weken geleden op een open dag in het trappistenklooster hier in de buurt. Een uiterst harmonieuze en religieuze gemeenschap van (nog maar) 16 monniken die daar leven, werken en bidden. Het klooster ziet er perfect gerestaureerd uit. Ze hebben de beschikking over verwarming, electriciteit, internet (eigen website) , TV . Het schijnt dat de ze ook redelijk kostendekkend kunnen functioneren.
Nu is er een tiental kilometer verderop een dergelijk klooster maar dan met nonnen.

Ik stel me zo voor dat als die kloosters samengevoegd worden en er een islamitisch sausje overheen gegooid wordt , ik een mooie voorstelling heb gemaakt van jouw ideale samenleving.
Die zich dan nog natuurlijk moet gaan uitbreiden totdat iedereen zo leeft.

reason
29-01-06, 13:36
Geplaatst door amOer
kweenie hoor .. !

in de VAE zijn er 9 kerken voor minder dan 1000 christenen dacht ik !!
en koeweit, Bahrein en nog een stel golf landen zijn die er ook !

in Syrie zijn nooit problemen geweest hoewel er echt veel christenen zijn ! ik ken veel mensen die met elkaar trouwen.. de een is christen de ander is moslim!

dat beeld van Syrie zie je erg versterkt in Libanon! daar kom je bijna in elke stad een paar kerken tegen..had een vriendin tegen mij gezegd! ( haar moeder is trouwens christelijk, zij is moslim.. en ze leven heel mooi met elkaar ! )

blijft Egypte, waar idd best wat problemen zijn ..
Pakistan ook ..
waar nog meer ?

Iran, Saoudie-Arabië, Turkije, Indonesië, Soedan ...
Over Syrië heb ik ook wel gelezen dat christenen gediscrimineerd worden (Maurits Berger- Islam is een sinaasappel. Trouwens een moslimvriendelijk boek verder). Misschien minder dan in andere moslimlanden, maar toch.
In Libanon zijn de christenen bijna de helft van de bevolking. Van oudsher hadden/hebben ze daar een sterke rol.

Wortel
29-01-06, 13:38
trots is nou juist een van de factoren die het proces bemoeilijken. Verder denk ik dat die "zelfbewustzijn" van moslims in de Arabische landen nog wel lang op zich zal laten wachten als deze afhankelijk zou moet zijn van de moslims in Europa...

Nader toegespitst zou ik zeggen dat het juist een soort misplaatste gekrenkte trots is dat een van de factoren is die dit proces bemoeilijken. Trots als zodanig, dus als een gezond besef van eigenwaarde, is naar mijn idee geen vies woord, omdat dat betekent dat je als meerderheid ook kunt leven met een minderheid die anders tegen bepaalde zaken aankijkt en omgaat.

Als ik hem goed begrepen heb betoogt Ramadan dat die misplaatste gekrenkte trots als een van de eerste dingen moeten worden weggezuiverd uit het besef van zelfrespect van moslims. Overigens geldt dit naar mijn idee ook voor alle angsthazen die met argusogen alle bewegingen van "De Islam" volgen.

mark61
29-01-06, 13:39
Geplaatst door reason
Iran, Saoudie-Arabië, Turkije, Indonesië, Soedan ...

In Iran loopt dat nog wel los.

In Soedan gaat het over van alles, maar niet over godsdienst.


In Libanon zijn de christenen bijna de helft van de bevolking. Van oudsher hadden/hebben ze daar een sterke rol.

Welnee, die sterke rol hebben ze pas sinds de koloniale machten hun 'belangen' gingen 'behartigen'.

lebanese
29-01-06, 13:55
Geplaatst door reason
Iran, Saoudie-Arabië, Turkije, Indonesië, Soedan ...
Over Syrië heb ik ook wel gelezen dat christenen gediscrimineerd worden (Maurits Berger- Islam is een sinaasappel. Trouwens een moslimvriendelijk boek verder). Misschien minder dan in andere moslimlanden, maar toch.
In Libanon zijn de christenen bijna de helft van de bevolking. Van oudsher hadden/hebben ze daar een sterke rol.


Geplaatst door reason
In Libanon zijn de christenen bijna de helft van de bevolking. Van oudsher hadden/hebben ze daar een sterke rol.


christenen maken in libanon nog nip 30% van de bevolking uit,overig 70 % is moslim,die zijn weerd onderverdeeld in sunnieten en shieten,trouwens chrisenen zijn ook verdeeld,je hebt maronieten,grieks orthodoxen en kleine gemeenschap kopten,en ze hebben helemaal geen macht,de president is altijd christelijk,maar die heeft helemaal niks te zeggen,net zoals jallal talabani in iraq,in libanon heeft de minister president alles te zeggen,die moslim sunniet is

nee dankjewel,geen christenen aan de macht in libanon,tot aan jaren 90 moest in libanon de president christelijk zijn,nou in die tijd heeft het land behoorlijk wat ellende meegemaakt,nu er moslim aan de macht is,kennen we vrede en word het land opgebouwd!

weet je wat het me opvalt,wanneer er landen zijn die slechte dingen doen,komen er 100 000 mensen erop,maar zoals die ene topic over christenen in palestina,kwam helemaal niemand!

amOer
29-01-06, 14:06
Geplaatst door reason
Iran, Saoudie-Arabië, Turkije, Indonesië, Soedan ...
Over Syrië heb ik ook wel gelezen dat christenen gediscrimineerd worden (Maurits Berger- Islam is een sinaasappel. Trouwens een moslimvriendelijk boek verder). Misschien minder dan in andere moslimlanden, maar toch.
In Libanon zijn de christenen bijna de helft van de bevolking. Van oudsher hadden/hebben ze daar een sterke rol.

Iran weet ik niets van ..

Saudie Arabie is net zoals de Vatican .. ik denk dat je ook vreemd zal staan kijken als je daar een grote moskee ziet !!

over Syrie en libanon .. zoals ik zei .. die mensen ken ik gewoon !
in Soedan is het niet godsdienst !!
en in Indonesië zijn er best veel christenen in hun eigen gebieden .. ! ( een paar jaar geleden hadden ze toch ook een eigen staat gekregen ?!?! )

lebanese
29-01-06, 14:09
fantaseer effe,dat moslims een igen land krijgen in europa,stukje van duitsland,stukje van nederland belgje en frankrijk

kan niet he? dat hebben christenen gekregen in indonesie,oost timor

mark61
29-01-06, 14:12
Geplaatst door lebanese
fantaseer effe,dat moslims een igen land krijgen in europa,stukje van duitsland,stukje van nederland belgje en frankrijk

kan niet he? dat hebben christenen gekregen in indonesie,oost timor

Oost-Timor is door Indonesië illegaal bezet toen het onafhankelijk werd. Er wonen ca. 350.000 mensen.

Het gaat hier over miljoenen christenen op Java die hun leven vaak niet zeker zijn. Elke kerstmis zijn er moslims die er een hobby van hebben gemaakt kerken in brand te steken. Als ze niet bezig zijn Chinese vrouwen te verkrachten, that is.

Ff wat over lezen, leb. :)

Bofko
29-01-06, 14:12
Geplaatst door lebanese
fantaseer effe,dat moslims een igen land krijgen in europa,stukje van duitsland,stukje van nederland belgje en frankrijk

kan niet he? dat hebben christenen gekregen in indonesie,oost timor

Wat dacht je van Bosnie. En wellicht binnenkort Kosovo.

lebanese
29-01-06, 14:18
Geplaatst door Bofko
Wat dacht je van Bosnie. En wellicht binnenkort Kosovo.

hoezo wat dacht je van bosnie,bosni is van bosniers,ze hebben het niet gekregen,het is van hun!

kosovo zitten ze al jaren over te onderhandelen en ze hebben niks bereikt

lebanese
29-01-06, 14:21
Geplaatst door mark61
Oost-Timor is door Indonesië illegaal bezet toen het onafhankelijk werd. Er wonen ca. 350.000 mensen.

Het gaat hier over miljoenen christenen op Java die hun leven vaak niet zeker zijn. Elke kerstmis zijn er moslims die er een hobby van hebben gemaakt kerken in brand te steken. Als ze niet bezig zijn Chinese vrouwen te verkrachten, that is.

Ff wat over lezen, leb. :)

geloof me,als die christenen lieverdjes waren,zouden er geen problemen zijn, net als in iraq,moslims slachten elkaar af,maar de christelijke bevolking heeft geen last van,behalve dat er in 1 jaar 1 kerk word opgeblazen en thats it ,net zoals in libanon,christenen en moslims kunnen nu god met elkaar opschieten

mark61
29-01-06, 14:25
Geplaatst door lebanese
geloof me,als die christenen lieverdjes waren,zouden er geen problemen zijn,

Nee, dat geloof ik niet. De christenen op Java doen niemand kwaad.

Wat er op andere eilanden gebeurt is weer een ander onderwerp. Ook daar is het trouwens vnl. christenenbashen. Die slaan dan wel s terug, ja. Dat gaat trouwens niet in de eerste plaats over godsdienst.


net als in iraq,moslims slachten elkaar af,maar de christelijke bevolking heeft geen last van,behalve dat er in 1 jaar 1 kerk word opgeblazen en thats it ,net zoals in libanon,christenen en moslims kunnen nu god met elkaar opschieten

Ik zou toch s wat over Indonesië gaan lezen.

Iglo
29-01-06, 14:34
Geplaatst door lebanese
hoezo wat dacht je van bosnie,bosni is van bosniers,ze hebben het niet gekregen,het is van hun!

kosovo zitten ze al jaren over te onderhandelen en ze hebben niks bereikt Oost Timor is niet van de Timorezen?

reason
29-01-06, 14:53
Geplaatst door amOer
Saudie Arabie is net zoals de Vatican .. ik denk dat je ook vreemd zal staan kijken als je daar een grote moskee ziet !!

Onzin.
Saudie Arabië is een heel groot, echt land.
Het Vaticaan is geen gewone staat met een normale bevolking van mannen, vrouwen en kinderen, maar een klein stadje waar het administratieve en religieuze centrum van de rk kerk zit.
Dat kun je vergelijken met de grote moskee en de gebouwen er omheen in Mekka.


[i]in Soedan is het niet godsdienst !! [/B]

In DARFUR is het niet de godsdienst (maar is het een racistische oorlog).
In Soedan worden niet-moslims volop gediscrimineerd.
Daarvoor is er meer dan 20 jaar oorlog gevoerd in zuid-Soedan (waar pas vrede is gesloten).
De kern van die oorlog (in de jaren 60 is er ook al jaren oorlog geweest) was het feit dat de moslims de animisten en de christenen in het zuiden achterstelden.


[i]en in Indonesië zijn er best veel christenen in hun eigen gebieden .. ! ( een paar jaar geleden hadden ze toch ook een eigen staat gekregen ?!?! ) [/B]

Onzin dus; is al op gereageerd.
Oost-Timor was illegaal bezet, en nooit erkend door de VN.
In Java en veel andere gebieden wordt het christenen moeilijk gemaakt hun godsdienst te beleven.

lebanese
29-01-06, 14:58
Geplaatst door Iglo
Oost Timor is niet van de Timorezen?

amsterdam oost,is niet van oost amsterdammers? ga slapen joh....

Iglo
29-01-06, 15:25
Geplaatst door lebanese
amsterdam oost,is niet van oost amsterdammers? ga slapen joh.... Waarom is Kosovo wel van de Kosovaren en niet van de Serviers. Terwijl Timor van Indonesie is. Leg uit.

lebanese
29-01-06, 17:05
Geplaatst door Iglo
Waarom is Kosovo wel van de Kosovaren en niet van de Serviers. Terwijl Timor van Indonesie is. Leg uit.

omdat na de val van yugoslavie iedereen ging paken wat die pakken kon,zo hebben bosniers bosnie behouden,hun woonplaats,ze hebben niks meer gepakt aangezien hun leger bestond uit boeren,serviers waren modern uitgerust en hebben aangevallen en dus stukken afgepakt van bosnie en kroatie,kroaten waren minder machtig als serviers en hebben ook stukken gepakt,en zo doen de kosovaren nu ook,net zoals montenegro,macedonie enz. hebben gedaan

maar indonesie is niet uit elkaar gevallen,zoals yugoslavie

amOer
29-01-06, 17:49
Geplaatst door reason
Onzin.
Saudie Arabië is een heel groot, echt land.
Het Vaticaan is geen gewone staat met een normale bevolking van mannen, vrouwen en kinderen, maar een klein stadje waar het administratieve en religieuze centrum van de rk kerk zit.
Dat kun je vergelijken met de grote moskee en de gebouwen er omheen in Mekka.



In DARFUR is het niet de godsdienst (maar is het een racistische oorlog).
In Soedan worden niet-moslims volop gediscrimineerd.
Daarvoor is er meer dan 20 jaar oorlog gevoerd in zuid-Soedan (waar pas vrede is gesloten).
De kern van die oorlog (in de jaren 60 is er ook al jaren oorlog geweest) was het feit dat de moslims de animisten en de christenen in het zuiden achterstelden.



Onzin dus; is al op gereageerd.
Oost-Timor was illegaal bezet, en nooit erkend door de VN.
In Java en veel andere gebieden wordt het christenen moeilijk gemaakt hun godsdienst te beleven.

reason .. als alles wat ik zeg onzin is waarom reageer je erop dan ?! jeetje! dit is toch geen manier om te discusseren ?!?!

Saudie Arabie wordt gezien als de plek waar de profeet vandaan kwam en is geheel heilig met Mekka en Medina als Speciaal heilig ..! ( lees meer over de Islam )

in Sudan gaat het om MACHT en niet om GODSDIENST !! het is nooit om godsdienst geweest bij christenen! zelfs de kruistochten waren nooit om godsdienst geweest!

oh .. dus nu is Oost Timor illigaal bezet?! en Israel is niet illigaal bezet ? en Irak ook niet ?!! mooie VN is dit !!
het was een stuk van Indonesië.. punt uit !

en over indonesie trouwens .. wist meneertje dat tijdens de kerst de kerken bewaakt werden door moslim jongeren ?!

Iglo
29-01-06, 18:51
Geplaatst door lebanese
omdat na de val van yugoslavie iedereen ging paken wat die pakken kon,zo hebben bosniers bosnie behouden,hun woonplaats,ze hebben niks meer gepakt aangezien hun leger bestond uit boeren,serviers waren modern uitgerust en hebben aangevallen en dus stukken afgepakt van bosnie en kroatie,kroaten waren minder machtig als serviers en hebben ook stukken gepakt,en zo doen de kosovaren nu ook,net zoals montenegro,macedonie enz. hebben gedaan

maar indonesie is niet uit elkaar gevallen,zoals yugoslavie Nu is het grappige, dat in Indonesie juist hetzelfde is gebeurd, alleen wat langer geleden. Het Nederlandse gezag werd verdreven, en de regering in Djakarta pakte wat het kon pakken. Daarbij hebben ze ook gebieden onder hun controle gekregen die daar helemaal geen trek in hadden (zie bv ook Papua Niew Guinea, Atjeh). In Oost-Timor is domweg een oud onrecht ongedaan gemaakt, niks meer niets minder.

lebanese
29-01-06, 19:13
Geplaatst door Iglo
Nu is het grappige, dat in Indonesie juist hetzelfde is gebeurd, alleen wat langer geleden. Het Nederlandse gezag werd verdreven, en de regering in Djakarta pakte wat het kon pakken. Daarbij hebben ze ook gebieden onder hun controle gekregen die daar helemaal geen trek in hadden (zie bv ook Papua Niew Guinea, Atjeh). In Oost-Timor is domweg een oud onrecht ongedaan gemaakt, niks meer niets minder.

juist,alleen wat langer geleden,dat is dus weer te lang om dat gebied op te eisen,ik bedoel,spanje heeft ook geen recht om nederland op te eisen,aangezien dat wat langer geleden was dan het gebied yugoslavie :lole:

Iglo
29-01-06, 19:20
Geplaatst door lebanese
juist,alleen wat langer geleden,dat is dus weer te lang om dat gebied op te eisen,ik bedoel,spanje heeft ook geen recht om nederland op te eisen,aangezien dat wat langer geleden was dan het gebied yugoslavie :lole:
En, hoe zit het met Israel?

reason
29-01-06, 19:30
Geplaatst door amOer
reason .. als alles wat ik zeg onzin is waarom reageer je erop dan ?! jeetje! dit is toch geen manier om te discusseren ?!?!

Het spijt me als ik je beledig, maar ik vind dat je te vaal dingen ropet die gewoon niet kloppen.
En dat zeg ik dat ook.
Maar ik zeg er wel bij waarom.


[i]Saudie Arabie wordt gezien als de plek waar de profeet vandaan kwam en is geheel heilig met Mekka en Medina als Speciaal heilig ..! ( lees meer over de Islam ) [/B]

Kan zijn, maar dat doet niets af aan mijn opmerking en aan de onvrijheid in dat grote, echte land voorniet-moslims.


[i]in Sudan gaat het om MACHT en niet om GODSDIENST !! het is nooit om godsdienst geweest bij christenen! zelfs de kruistochten waren nooit om godsdienst geweest! [/B]

Tuurlijk gaat het óók om macht. Maar de basis van het conflict is toch echt de achterstelling van niet-moslims door de moslims in het noorden en midden.
Als er in het zuiden moslims hadden gewoond, was de situatie heel anders geweest.


[i]oh .. dus nu is Oost Timor illigaal bezet?! en Israel is niet illigaal bezet ? en Irak ook niet ?!! mooie VN is dit !!
het was een stuk van Indonesië.. punt uit ! [/B]

WAAROM nu weeeeer Israel erbij gesleept? Of Irak?
De VN hebben de bezetting van de westoever en de gazastrook ook veroordeeld .
En de invasie van Irak heerft de VN ook niet goedgekeurd.
De bezetting in 1977 van Oost-Timor door Indonesie heeft de VN ook veroordeeld.


[i]en over indonesie trouwens .. wist meneertje dat tijdens de kerst de kerken bewaakt werden door moslim jongeren ?! [/B]

Mooi hoor. Maar waarom is dat nodig?
Hoeveel kerken zijn er op Java en elders in indonesie de laatste 20 jaar in de fik gestoken door bendes moslims?
Hoe moeilijk wordt het christenen gemaakt om een kerk te bouwen?

lebanese
29-01-06, 19:33
Geplaatst door Iglo
En, hoe zit het met Israel?

joden waren vrijwillig vertrokken uit israel he,richting europa paar eeuwen geleden,nu zijn ze teruggekomen en hebben ze het land met GEWELD afgepakt,daarbij komt ook nog es dat god het land verboden heeft voor joden om te regeren=

je ziet ook dat joden israel niet eens MOGEN regeren van god,dat zou een straf zijn van god wegens het veraden van jezus en tig andere zondes,bijvoorbeeld toen mozes in egypte de zee splitste,dachten de joden toch nog dat het een truc was van mozes,toen smeekte mozes voor vergevenis van god voor zn volk,maar het veraden van jezus zou genoeg zijn geweest,want als god hen dan niet bestrafte,zou het niet kloppe

.1 zou god een racist zijn,kan niet want elk mens zou gelijk zijn,zouden ongelovigen volgens de bijbel ook naar de hemel gaan,aangezien zij niet zo een harde zonde begaan als de joden die jezus veraden(zij leefden immers in die heilige tijd van de profeet,ze waren er ''live''bij)

2.wie zou dan god zijn?joden of de heer? de een pleegt zondes en de andere zwicht?

daarom heeft god verboden dat joden ooit nog een land zouden mogen regeren,hij straft ze,maar niet hard,aangezien dat volk nog kans krijgt voor een plek in de hemel,ik noem dat geen straf van god,is het vergelijkbaar,geen land mogen regeren omdat je JEZUS hebt veraden? ja,want ga maar na hoe liefde vol god is

Iglo
29-01-06, 19:46
Geplaatst door lebanese
joden waren vrijwillig vertrokken uit israel he,richting europa paar eeuwen geleden,nu zijn ze teruggekomen en hebben ze het land met GEWELD afgepakt,daarbij komt ook nog es dat god het land verboden heeft voor joden om te regeren=

...............
Je kan een hele lange (en zinloze) discussie houden over de vraag of alle Joden geheel vrijwillig vertrokken zijn uit hun eigen heilige land (wat me zelf onwaarschijnlijk lijkt). Maar dan nog zie ik het hele gigantisch grote verschil niet. Indonesie heeft Oost Timor, Atjeh ed gejat, en waren bezig van dat soort gebieden te kolonialiseren. Klinkt bekend, nietwaar?
Maar ik heb er al weer spijt van om Israel te noemen, dat leid hier altijd tot eindeloze discussies. Waar het op neerkomt: Indonesie heeft hetzelfde gedaan als wat Servie heeft gedaan. De oplossing is hetzelfde.

Het akkefietje met Oost-Timor schijnt zelfs recenter te zijn dan ik dacht:

De bezetting in 1977 van Oost-Timor door Indonesie heeft de VN ook veroordeeld.

lebanese
29-01-06, 19:49
Geplaatst door Iglo
Je kan een hele lange (en zinloze) discussie houden over de vraag of alle Joden geheel vrijwillig vertrokken zijn uit hun eigen heilige land (wat me zelf onwaarschijnlijk lijkt). Maar dan nog zie ik het hele gigantisch grote verschil niet. Indonesie heeft Oost Timor, Atjeh ed gejat, en waren bezig van dat soort gebieden te kolonialiseren. Klinkt bekend, nietwaar?
Maar ik heb er al weer spijt van om Israel te noemen, dat leid hier altijd tot eindeloze discussies. Waar het op neerkomt: Indonesie heeft hetzelfde gedaan als wat Servie heeft gedaan. De oplossing is hetzelfde.

Het akkefietje met Oost-Timor schijnt zelfs recenter te zijn dan ik dacht:


Geplaatst door Iglo Het akkefietje met Oost-Timor schijnt zelfs recenter te zijn dan ik dacht: [/B]


klopt,dat hebben nederlanders de christenen gegeven,voordat nederlanders naar indonesie gingen,was indonesie 1 land,ze zijn vertrokken en hebben christenen daar land gegeven,dus wat dachten indonesiers? amehoela,degene die mij gekoloniseerd heeft bepaald wat er met mn stuk land gebeurd,neej,ik pak het terug! wat heel begrijpelijk is!

Iglo
29-01-06, 20:09
Geplaatst door lebanese
klopt,dat hebben nederlanders de christenen gegeven,voordat nederlanders naar indonesie gingen,was indonesie 1 land,ze zijn vertrokken en hebben christenen daar land gegeven,dus wat dachten indonesiers? amehoela,degene die mij gekoloniseerd heeft bepaald wat er met mn stuk land gebeurd,neej,ik pak het terug! wat heel begrijpelijk is! Voordat de Nederlanders kwamen bestond Indonesie helemaal niet als een rijk/land of natie. Indonesie is door de Nederlanders bij elkaar veroverd, en nadat Nederland de onafhankelheidstrijd verloor, wilden ze het hele gebied in een staat onder brengen.
Oost-Timor is echter een ander verhaal, dit was oorspronkelijk van Portugal. Van Wikipedia: " In 1975, Portuguese Timor declared its independence and changed its name to East Timor. This was quickly followed by an Indonesian invasion and annexation."
Kortom, Oost-Timor heeft nooit bij Indonesie gehoord, ze wilden er niet bij komen, en zijn vervolgens geannexeerd. Dus, mooi dat ze weer vrij zijn.

lebanese
29-01-06, 20:13
Geplaatst door Iglo
Voordat de Nederlanders kwamen bestond Indonesie helemaal niet als een rijk/land of natie. Indonesie is door de Nederlanders bij elkaar veroverd, en nadat Nederland de onafhankelheidstrijd verloor, wilden ze het hele gebied in een staat onder brengen.
Oost-Timor is echter een ander verhaal, dit was oorspronkelijk van Portugal. Van Wikipedia: " In 1975, Portuguese Timor declared its independence and changed its name to East Timor. This was quickly followed by an Indonesian invasion and annexation."
Kortom, Oost-Timor heeft nooit bij Indonesie gehoord, ze wilden er niet bij komen, en zijn vervolgens geannexeerd. Dus, mooi dat ze weer vrij zijn.


Geplaatst door Iglo In 1975, Portuguese Timor declared its independence and changed its name to East Timor. [/B]

voordat de portugezen daar waren,was het indonesish volk op dat eiland,net zoals germanen in nederland ook waren

Iglo
29-01-06, 20:23
Geplaatst door lebanese
voordat de portugezen daar waren,was het indonesish volk op dat eiland,net zoals germanen in nederland ook waren
Belgen zijn ook Germanen. Nederland en Belgie hebben heel lang bij elkaar gehoord, op dezelfde manier als Oost Timor bij de rest van Indonesie hoorde (waarschijnlijk was deze band nog veel sterker, aangezien de schaal zoveel kleiner was). Belgie en Nederland zijn op een gegeven moment een andere weg opgegaan. Maar Nederland heeft zeer zeker niet het recht om Belgie of Luxemburg te annexeren. Waarom heeft Indonesie dan het recht om Oost Timor te annexeren?

Waarom zou de bevolking van Oost-Timor dit zelf niet mogen beslissen? Waarom ligt dat recht bij de corrupte regering van Djakarta?

amOer
29-01-06, 21:11
Geplaatst door reason
Het spijt me als ik je beledig, maar ik vind dat je te vaal dingen ropet die gewoon niet kloppen.
En dat zeg ik dat ook.
Maar ik zeg er wel bij waarom.



Kan zijn, maar dat doet niets af aan mijn opmerking en aan de onvrijheid in dat grote, echte land voorniet-moslims.



Tuurlijk gaat het óók om macht. Maar de basis van het conflict is toch echt de achterstelling van niet-moslims door de moslims in het noorden en midden.
Als er in het zuiden moslims hadden gewoond, was de situatie heel anders geweest.



WAAROM nu weeeeer Israel erbij gesleept? Of Irak?
De VN hebben de bezetting van de westoever en de gazastrook ook veroordeeld .
En de invasie van Irak heerft de VN ook niet goedgekeurd.
De bezetting in 1977 van Oost-Timor door Indonesie heeft de VN ook veroordeeld.



Mooi hoor. Maar waarom is dat nodig?
Hoeveel kerken zijn er op Java en elders in indonesie de laatste 20 jaar in de fik gestoken door bendes moslims?
Hoe moeilijk wordt het christenen gemaakt om een kerk te bouwen?

never mind ..
waarom vraag je ?! alsof Palestina niet alles was wat Israel nu is !
wil jij soms een nieuw nederland waarbij moslims het land bezetten en de nederlanders maar 9% van het huidige nederland geven ?!? als jij het goed vindt dan vinden wij het goed wat in Palestina gebeurt !!

palestina is niet alleen gaza en de oever !

de VN deed wel alles aan om Oost Timor hun vrijheid te geven .. maar doet niets aan de Irak questie ! nee hoor .. ze hebben toch laatst ook geaccepteerd dat amerika het land heeft bezet ?! wat wil je nog meer !! toen Irak koeweit binnen viel was het gelijk OORLOG ! en nu ?! nee ! nu wordt het geaccepteerd !

hoe weet je dat het moslim bendes zijn in indonesie ?! en juist omdat er zoveel kerken in de fik zijn gestoken zijn het nu moslim jongeren die de kerken beschermen !!

en in Sudan wonen geen moslims in het zuiden denk je ?! lijkt me sterk !!

tot slot wil ik je alleen herinnernen aan het feit dat joden en christenen het nergens anders beter hadden dan onder het Islamitische khalifaat ( waar ze nu ineens bang voor zijn! ) .. vraag alle historici op de wereld !
toen was het godsdienst .. nu is het macht in de naam van godsdienst .. en zo gaat alles fout !

mark61
30-01-06, 00:58
Geplaatst door amOer
hoe weet je dat het moslim bendes zijn in indonesie ?!

Het zijn taoïsten? Druzen? Yazidi's? Shintoïsten?

ronald
30-01-06, 02:06
Geplaatst door lebanese
juist,alleen wat langer geleden,dat is dus weer te lang om dat gebied op te eisen,ik bedoel,spanje heeft ook geen recht om nederland op te eisen,aangezien dat wat langer geleden was dan het gebied yugoslavie :lole:


Indonesie is in 1948 onafhankelijk geworden. Net als Israel. Dus diezelfde jaren na Israels bestaan daar gelden dezelfde claim-jaren voor als voor Indonesie?.... dank je.

amOer
30-01-06, 09:56
Geplaatst door mark61
Het zijn taoïsten? Druzen? Yazidi's? Shintoïsten?

wie weet misschien zijn het leden van andere christenen groep die vijandig zijn tegen de groep van die kerk ?! je weet dat christenen niet al te lief tegen elkaar doen hoop ik !

het mooiste en beste bewijs dat echte moslims hier niets mee te maken hebben is de Koran .. en naturlijk die moslim jongeren die de kerken beschermd hebben!!

hé ik word best wel moe eigelijk van al dat negatief over de Islam! waarom gaan jullie niet eens een keertje naar een islamitisch land en kijken hoe het daar werkelijk gaat ipv de moslims bashen aan de hand van uitzonderingen ?!?!

reason
30-01-06, 10:41
Geplaatst door amOer
wie weet misschien zijn het leden van andere christenen groep die vijandig zijn tegen de groep van die kerk ?! je weet dat christenen niet al te lief tegen elkaar doen hoop ik !

het mooiste en beste bewijs dat echte moslims hier niets mee te maken hebben is de Koran .. en naturlijk die moslim jongeren die de kerken beschermd hebben!!

hé ik word best wel moe eigelijk van al dat negatief over de Islam! waarom gaan jullie niet eens een keertje naar een islamitisch land en kijken hoe het daar werkelijk gaat ipv de moslims bashen aan de hand van uitzonderingen ?!?!

Ik word best wel moe van het steeds maar ontkennen van feiten.
Uitzonderingen? In de meeste islamitische landen heerst geen godsdienstvrijheid. Bewezen feiten.

Iglo
30-01-06, 12:56
Geplaatst door amOer
het mooiste en beste bewijs dat echte moslims hier niets mee te maken hebben is de Koran .. en naturlijk die moslim jongeren die de kerken beschermd hebben!!
Als dit het beste bewijs is, dan is het niet best. Mensen houden zich namelijk nooit aan zulke regels. Als de mensen dat wel zouden doen, dan zouden er geen misdaad of corruptie zijn in Christelijke/Arabische landen, maar toch is die aanwezig. Mensen zijn mensen, ze worden niet opeens braaf en netjes als ze gelovig zijn.

amOer
30-01-06, 13:35
UITZONDERINGEN !!

vraag aan welke christelijke arabier dan ook !

jeetje! keb echt geen zin meer in dit .. salaam allemaal ! :cheefbek: