PDA

Bekijk Volledige Versie : PVDA A'dam is ambitieus



Gerard074
30-01-06, 12:02
PvdA A'dam: jeugdbeleid speerpunt bij verkiezingen
Bron: RTV Noord-Holland / AT5
Gepubliceerd: maandag 30 januari 2006 @ 12:41

De campagne van de hoofdstedelijke PvdA voor de gemeenteraadsverkiezingen van komende maart, zal vooral gericht zijn op de situatie van de Amsterdamse jeugd. Een actief beleid tegen spijbelen, ouders aanspreken op hun opvoedtaken, betere zorg en keiharde aanpak van radicalisering en armoede zijn de speerpunten.

Lijsttrekker Lodewijk Asscher van de PvdA Amsterdam presenteerde gisteren het programma. Hij zei dat de hoofdstad weer trots op zichzelf moet worden en dat de recente etnische spanningen tot het verleden moeten behoren. Volgens Asscher moeten naast politici óók de Amsterdamse burgers zelf actief worden om de stad leefbaarder te maken: ''Het begin van de oplossing ligt in een mentaliteitsverandering, in je eigen straat, buurt, op school en op de sportclub. Spreek de buren aan als hun kind niet naar school gaat. Onderneem actie als de straat achteruit gaat.''

'Ik doe wat ik zeg'
Asscher zegt dat hij 'gaat doen wat hij zegt': ''Afspraak is afspraak. Als ik Amsterdammers vraag om mij te steunen, dan doe ik wat ik zeg.'' Hij reageerde daarmee op kritiek dat zijn plannen wel erg ambitieus zijn.

Zo wil de PvdA Amsterdam onder meer dat alle ouders die in Amsterdam wonen binnen vier jaar Nederlands kunnen spreken. Ook moet het aantal vroegtijdige schoolverlaters binnen twee jaar met 40% omlaag. Het schoolverzuim moet omlaag van 5 naar 2%. Verder wil Asscher dat alle 1.500 verslaafde veelplegers die actief zijn in de hoofdstad, binnen vier jaar zijn afgekickt of onderdak hebben.