PDA

Bekijk Volledige Versie : Bijval voor Rotterdams plan



Elsschot
31-01-06, 09:24
Bijval voor Rotterdams plan



Van een verslaggeefster



AMSTERDAM - De Amsterdamse PvdA omarmt het plan van Leef baar Rotterdam, om ouders die hun kinderen verwaarlozen de kinderbijslag af te pakken. Ouders die niet op ouderavonden van school verschijnen, riskeren een korting op de kinderbijslag of uitkering.

De PvdA in Amsterdam wil ouders helpen en desnoods dwingen hun kinderen beter op te voeden. Het is één van de tien doelen die PvdA-lijsttrekker Lodewijk Asscher gisteren op een partijbijeenkomst in De Plantage presenteerde: ''Het is niet zozeer bedoeld om te straffen, maar meer om te prikkelen. Ouders die alle hulp weigeren raken hun kinderbijslag kwijt totdat ze wel meewerken.''

Hoewel Asscher in zijn toesprak afgaf op de 'Rotterdamse codes en Haagse mantra's,' neemt hij het plan voor de kinderbijslag, een belangrijk verkiezingspunt van Leefbaar Rotterdam, wel over. Die partij pleitte er ook voor onverantwoordelijke ouders te korten op de uitkering.

Asscher, die zijn ambities ook al uiteen zette in het boekje Nieuw Amsterdam, wil dat ouders van schoolgaande kinderen over vier jaar Nederlands spreken. ''We helpen ouders met opvoeden door gezinscoaches, gezinstherapie, opvoedingscursussen op school. Als ouders alle hulp weigeren, dwingen we.'' Andere doelstellingen van de PvdA: sneller ingrijpen bij spijbelen, meer politie op straat en woningen voor alle inkomens.

Asscher is bang dat de identiteit van Amsterdam als tolerante stad bedreigd wordt. Hij vertelde geschrokken over een homoseksuele vriend uit De Pijp die onlangs thuis zichtbaar vanaf de straat zijn vriend had gezoend. Jongens op straat hadden hem daarop voor het raam uitgescholden en een aansteker naar binnen gegooid. Asscher: ''Het zit me dwars dat die jongeren met relatief gemak andermans vrijheid inperken. Zo'n verhaal overtuigt mij dat dit soort dingen aan de lopende band in de stad gebeurt. Het is toch te gek voor woorden dat mijn vriend er schouderophalend over praat.''