PDA

Bekijk Volledige Versie : Bush: Verenigde Staten verslaafd aan olie



Seif
31-01-06, 23:23
Bush: Verenigde Staten verslaafd aan olie

starttijd=00:00:00&speelduur=00:00:00

WASHINGTON - De Amerikaanse president Bush vindt dat de Verenigde Staten zich te veel van olie afhankelijk hebben gemaakt en dan vooral van geïmporteerde buitenlandse olie. Hij stelt dit in zijn State of the Union, een soort troonrede die hij later dinsdag gaat uitspreken. Het Witte Huis maakte eerder dinsdag fragmenten van de tekst bekend.

Bush vindt dat door technologie een einde aan de "verslaving" kan worden gemaakt. Hij benadrukt dat een groot deel van de olie uit "onstabiele delen van de wereld" wordt geïmporteerd. Minder import en een verminderd gebruik door technologische aanpassingen zijn in de ogen van Bush cruciaal voor een stabiele Amerikaanse economie.

Binnenlandse olie

Bush heeft zich al eerder beklaagd over de afhankelijkheid van buitenlandse olie. Om die reden heeft hij ook al voorstellen gedaan om meer binnenlandse olie op te pompen, onder meer in Alaska.

De president ziet zich momenteel geconfronteerd met voor Amerikaanse begrippen hoge benzineprijzen aan de pompen en dat is slecht in een verkiezingsjaar. De Amerikanen kiezen later dit jaar voor het Huis van Afgevaardigden en een deel van de Senaat.

De State of The Union zal om 03.00 uur Nederlandse tijd worden uitgesproken.

Bron: nu.nl (http://www.nu.nl/news/666276/22/Bush%3A_Verenigde_Staten_verslaafd_aan_olie.html)

~Panthera~
31-01-06, 23:26
voor Amerikaanse begrippen hoge benzineprijzen


:rolleyes:

Soldim
31-01-06, 23:32
Geplaatst door ~Panthera~
voor Amerikaanse begrippen hoge benzineprijzen


:rolleyes:

Hey, ik betaal hier wel mooi $2.70 voor een gallon :ego:

Das, eh... 0,60 Euro per liter. O zo!

~Panthera~
31-01-06, 23:40
Geplaatst door Soldim
Hey, ik betaal hier wel mooi $2.70 voor een gallon :ego:

Das, eh... 0,60 Euro per liter. O zo!




I rest my case. :roken:

Soldim
31-01-06, 23:43
Geplaatst door ~Panthera~
I rest my case. :roken:

Roken...? In een topic over benzine.... :wow:

mark61
31-01-06, 23:47
Geplaatst door Soldim
Hey, ik betaal hier wel mooi $2.70 voor een gallon :ego:

Das, eh... 0,60 Euro per liter. O zo!

Je stookt ze alleen 3x zo snel op in je guzzler.

Soldim
01-02-06, 01:01
Geplaatst door mark61
Je stookt ze alleen 3x zo snel op in je guzzler.

Dat guzzler valt wel mee, wat echter tegenvalt is de kwaliteit van de benzine, octaan gehalte 84.... Vandaar dat ik zelfs in een corolla niet meer dan 1:14 (liter/km) haal.

Mark
01-02-06, 08:34
Ik betaal 15 eurocent per liter.

Joesoef
01-02-06, 09:31
Bush: ‘VS zijn verslaafd aan olie uit buitenland’
Van onze correspondent Jan Tromp

WASHINGTON - De Verenigde Staten moeten binnen twintig jaar de afhankelijkheid van olie uit het Midden-Oosten met driekwart terugbrengen. Dat heeft president Bush vannacht gezegd in zijn jaarlijkse State of the Union. Bush: 'Amerika is verslaafd aan olie die dikwijls wordt geïmporteerd uit onstabiele delen van de wereld.'

Video: State of the UnionOm aan de afhankelijkheid van olie een einde te maken, wil Bush andere vormen van brandstofvoorziening krachtig stimuleren, waaronder kernenergie. Maar de Amerikaanse president denkt ook aan nieuwe technologieën.

Hij noemde zon- en windenergie, verbeterde batterijen voor hybride voertuigen en ethanol, dat niet alleen gewonnen wordt uit graan, maar ook uit houtsnippers en grassen. Binnen zes jaar moeten deze ethanolsoorten in productie zijn.

Bush: 'Sinds 2001 hebben we bijna tien miljard dollar besteed aan schonere, goedkopere en betrouwbaarder alternatieve energiebronnen. En we staan op de drempel van een ongelofelijke vooruitgang.' Bush kondigde een nieuw initiatief aan: om doorbraken te realiseren zal het onderzoeksbudget naar schone energie met 22 procent worden verhoogd.

The State of the Union stond in het teken van Amerika's leiderschap in de wereld. Bush waarschuwde verschillende keren in zijn speech tegen aanvechtingen van Amerikanen zich af te keren van de buitenwereld, zowel in handelsbetrekkingen als in de internationale politiek. 'De enige manier om onze bevolking te beschermen, de enige manier om vrede te waarborgen, de enige manier om onze bestemming te bepalen is door ons leiderschap. Dus zullen de Verenigde Staten voortgaan de leiding te voeren.'

De Amerikaanse president verdedigde vurig zijn beleid in Irak en de oorlog tegen het terrorisme. Hij schetste een gunstig beeld van de ontwikkelingen in Irak. Bush: 'Landgenoten, we verkeren in deze strijd om te winnen, en we zijn aan het winnen.'

Aan het eind van het jaar zijn er belangrijke verkiezingen voor het Congres en het leek erop dat de Republikeinse president met het oog op die verkiezingen teruggreep op een eerder succesvol gebleken scenario: hij beschreef zijn regering als de vastberaden partij die moet opboksen tegen een oppositie van halfhartige critici.

Bush: 'Er is een verschil tussen verantwoordelijke kritiek die naar succes zoekt en defaitisme dat weigert iets anders te onderkennen dan mislukking. Achterom kijken is niet altijd wijsheid.'

Dezelfde lijn volgde de president toen hij sprak over de kwestie van het afluisteren van eigen landgenoten. Bush heeft in 2002 de Nationale Veiligheidsdienst opdracht gegeven in het geheim het telefoon- en emailverkeer te volgen van Amerikanen die verdacht worden van contacten met mogelijke terroristen. De rechtmatigheid van het programma is zeer omstreden.

Bush noemde het vannacht 'essentieel' voor de veiligheid van Amerika. Tegen de critici zei hij: 'We gaan niet achterover zitten en wachten tot we weer worden geraakt.' Het Republikeinse deel van het Congres veerde juichend op; vanuit Democratische hoek klonk gefluit.

Bofko
01-02-06, 10:17
Geplaatst door Mark
Ik betaal 15 eurocent per liter.

En hoeveel kost daar een liter water ?

mark61
01-02-06, 10:37
En een liter Filippina?

Arvid
01-02-06, 11:11
Geplaatst door Bofko
En hoeveel kost daar een liter water ?

Volgens mij is die discrepantie het hoogst in Venezuela.

Spoetnik
02-02-06, 14:00
Geplaatst door Joesoef
Bush: ‘VS zijn verslaafd aan olie uit buitenland’
Van onze correspondent Jan Tromp

WASHINGTON - De Verenigde Staten moeten binnen twintig jaar de afhankelijkheid van olie uit het Midden-Oosten met driekwart terugbrengen. Dat heeft president Bush vannacht gezegd in zijn jaarlijkse State of the Union. Bush: 'Amerika is verslaafd aan olie die dikwijls wordt geïmporteerd uit onstabiele delen van de wereld.'


Administration backs off Bush's vow to reduce Mideast oil imports
By Kevin G. Hall
Knight Ridder Newspapers

WASHINGTON - One day after President Bush vowed to reduce America's dependence on Middle East oil by cutting imports from there 75 percent by 2025, his energy secretary and national economic adviser said Wednesday that the president didn't mean it literally.

http://www.realcities.com/mld/krwashington/news/nation/13767738.htm?source=rss&channel=krwashington_nation

:student:

Invidia
02-02-06, 14:06
Zou hij het echt menen, dat hij mileuvriendelijker energie wil gaan produceren: zonneenergie/windenergie?

Ik was een beetje verbaast toen ik het hoorde.

Spoetnik
02-02-06, 14:16
Geplaatst door Invidia
Zou hij het echt menen, dat hij mileuvriendelijker energie wil gaan produceren: zonneenergie/windenergie?

Ik was een beetje verbaast toen ik het hoorde. \

We praten hier over Bush:

the president didn't mean it literally