PDA

Bekijk Volledige Versie : Fel Vlaams verzet tegen koninklijke uithaal naar separatisme



Seif
01-02-06, 11:47
Fel Vlaams verzet tegen koninklijke uithaal naar separatisme

Vanuit politieke hoek werd gisteren scherp gereageerd op de waarschuwing van de koning tegen separatisme in zijn traditionele toespraak tot de gestelde lichamen. Bij CD&V en kartelpartner N-VA voelden velen zich aangesproken. De kritiek heette dat de koning de politieke actualiteit in Vlaanderen niet begrijpt. Bert Anciaux (Spirit), Vlaams minister van Cultuur, ging nog een stap verder. "De koning leent zich tot politieke prostitutie."

Bert Anciaux noemde de speech van de koning gisteren "dom" en "ongelukkig". Hij verwees daarmee naar de uitspraken van Albert II, die waarschuwde voor subnationalisme en een omfloerst separatisme. "In vredesnaam, laat ons geen overhaaste besluiten trekken uitgaande van bepaalde economische verschillen. Laat ons de uitdagingen moedig tegemoet gaan, en onze troeven maximaal valoriseren. Ik denk bijvoorbeeld aan de internationale rol van Brussel en van gans ons land die in gevaar zou komen door een anachronistisch en rampzalig separatisme."

Anciaux: "Als dit bedoeld is als een verkrampte poging tot een hernieuwd unitarisme of een aanval op de staatshervorming, zal dat een tegenovergesteld effect hebben. Nu ben ik geen monarchist, maar je kunt je afvragen of dit de monarchie versterkt. Deze speech is traditioneel gedekt door de regering. Die bedient zich van een populaire figuur om zijn boodschap te verspreiden. Dat is een vorm van politieke prostitutie."

Ook anderen zien in de speech van Albert vooral de hand van Verhofstadt. De premier is namelijk verantwoordelijk voor elk woord dat de koning gisteren uitsprak. Herman Van Rompuy noemde het om die reden een puur politieke toespraak. "En de lacune erin was dat de koning geen allusie maakte op meer bevoegdheden voor de gewesten. Zo doet hij de politieke agenda in één landsgedeelte geweld aan. Maar dit is de speech van de federale regering, niet van de koning. Verhofstadt blijkt geen zin te hebben in een verdere staatshervorming."

Van Rompuy verwoordde daarmee als een van de weinigen openlijk de ergernis die bij CD&V heerst over de toespraak van gisteren. De officiële reactie was een stuk milder. Yves Leterme zei zich niet aangesproken te voelen. "Ik ben geen separatist." Maar diezelfde Leterme zei gisteren wel bij de koning bepleit te hebben dat Vlaanderen meer hefbomen voor zijn socio-economische beleid in handen krijgt. "Dat is nodig omdat de economische situatie in het noorden en zuiden van het land zo verschillend is dat de gewesten meer hefbomen in handen moeten krijgen. Maar we willen absoluut de solidariteit behouden."

Aan de Wetstraat 16 was gisteren niet noodzakelijk veel begrip voor de kritiek. Verhofstadts woordvoerder Didier Seeuws: "De premier heeft steeds voor meer autonomie gepleit, en dus voor een nieuwe staatshervorming in 2007 die grondig en discreet moet worden voorbereid. Hij vindt het merkwaardig dat sommigen kritiek hebben op de koning, die zich afzet tegen separatisme. Doet dat dan niet het vermoeden rijzen dat die critici voor separatisme zijn?"

Tussen al het geweld over het separatisme verdween één belangwekkende politieke boodschap wat tussen de plooien. De koning pleitte gisteren namelijk in weinig bedekte termen voor loonmatiging. "Het is ook belangrijk tewerkstelling voorrang te geven op loongroei, en een oplossing aan te dragen voor de gevolgen van de vergrijzing." Loonmatiging was een centraal element in het sociaal-economische alternatief dat CD&V voorlegde voor het Generatiepact van de regering, en is nu onderwerp van het overleg tussen de sociale partners.

Meer in de krant van vandaag: p.2 en 4
(Eigen berichtgeving 08:13)

Bron: De Morgen (http://www.demorgen.be/telex/?news=own1138778140)

Wide-O
01-02-06, 11:52
Tsja, de rol van de Koning & zijn toespraken ligt wat flou in B.

Is het niet zo dat de troonrede van Trix duidelijk wordt geschreven door de regering, en dat daar ook geen misverstand over bestaat ?

~Panthera~
01-02-06, 11:55
Geplaatst door Wide-O
Tsja, de rol van de Koning & zijn toespraken ligt wat flou in B.

Is het niet zo dat de troonrede van Trix duidelijk wordt geschreven door de regering, en dat daar ook geen misverstand over bestaat ?

Yep, behalve de kerst of nieuwjaarsspeech geloof ik, dan gaat ze helemaal los. :D

:rolleyes:

mark61
01-02-06, 11:56
Geplaatst door Wide-O
Tsja, de rol van de Koning & zijn toespraken ligt wat flou in B.

Is het niet zo dat de troonrede van Trix duidelijk wordt geschreven door de regering, en dat daar ook geen misverstand over bestaat ?

Yep. Zogeheten ministeriële verantwoordelijkheid. Als Trix dol wordt en in haar blote bil over straat gaat rennen krijgt Harry Potter billenkoek.



...in zijn traditionele toespraak tot de gestelde lichamen...

Wat respect voor Oewe Parlementsleden mag ook wel.

~Panthera~
01-02-06, 11:59
Geplaatst door mark61
Yep. Zogeheten ministeriële verantwoordelijkheid. Als Trix dol wordt en in haar blote bil over straat gaat rennen krijgt Harry Potter billenkoek.



jammer, nog nooit gezien. :droef:

Soldim
01-02-06, 15:15
Geplaatst door ~Panthera~
jammer, nog nooit gezien. :droef:

Ach, het zien heb ik niet zo'n behoefte aan :zozo:

~Panthera~
01-02-06, 15:40
Geplaatst door Soldim
Ach, het zien heb ik niet zo'n behoefte aan :zozo:

Ach, t is weer eens wat anders. :hihi:

Wide-O
01-02-06, 16:06
Geplaatst door mark61
Yep. Zogeheten ministeriële verantwoordelijkheid. Als Trix dol wordt en in haar blote bil over straat gaat rennen krijgt Harry Potter billenkoek.


Hier heet dat: de regering dekt de koning :hihi: Maar de koningen hier hebben de neiging hun job-description wat uit te breiden als het hen uitkomt. En het gansche volk houdt daar blijkbaar ook van.



Wat respect voor Oewe Parlementsleden mag ook wel.


Hoe Belgisch toch hé: "gestelde lichamen" LOL.

Maar hoe zou je dat zo snel vertalen in het NL ?

mark61
01-02-06, 17:30
Geplaatst door Wide-O
Hier heet dat: de regering dekt de koning :hihi:

Smeerlappen. En dan klagen over Dutroux.



Hoe Belgisch toch hé: "gestelde lichamen" LOL.

Maar hoe zou je dat zo snel vertalen in het NL ?

Als ik wist wat gestelde lichamen zijn..... Zitten er ook breinen in die lichamen?

Ehm, leden van de Staten-Generaal geloof ik. Dat 'dekt' zo'n beetje iedereen in Den Haag.

Soldim
01-02-06, 17:34
Kom op jongens, wel een beetje in de actualiteit blijven. Wie weet hoe het met het Deense koningshuis werkt....?

mark61
01-02-06, 17:35
Geplaatst door Soldim
Kom op jongens, wel een beetje in de actualiteit blijven. Wie weet hoe het met het Deense koningshuis werkt....?

Dat zijn zionisten, dat weet iedereen.

Wide-O
01-02-06, 17:42
Geplaatst door mark61
Smeerlappen. En dan klagen over Dutroux.


Maar wij helpen Iran wel aan een atoombom, right ? :ego:




Als ik wist wat gestelde lichamen zijn..... Zitten er ook breinen in die lichamen?


Nee, die lichamen zijn instellingen. Parlement, Rekenhof, Senaat, Regering. Maar ook wel "belanghebbenden", ministers van Staat, etc. Vroegah de adel ook. Of de sosjeté sjénéral.

Het dichtste bij in het NL. dat ik ken is de "vine-vleur" van Sonneveld :hihi:

mark61
01-02-06, 17:46
Geplaatst door Wide-O
Maar wij helpen Iran wel aan een atoombom, right ? :ego:

Nee dan is het goed.


Nee, die lichamen zijn instellingen. Parlement, Rekenhof, Senaat, Regering. Maar ook wel "belanghebbenden", ministers van Staat, etc. Vroegah de adel ook. Of de sosjeté sjénéral.

Zijn dat allemaal gestelde lichamen? Nouwwe, die hebben wij niet hoorrr.

Na, behalve onze Rekenkamer en de adel wordt iedereen die je opnoemt aangesproken met 'leden van de Staten-Generaal'.

De sosjete zjeneral doet toch in verzekeringen?

Wide-O
01-02-06, 17:52
Geplaatst door mark61
Na, behalve onze Rekenkamer en de adel wordt iedereen die je opnoemt aangesproken met 'leden van de Staten-Generaal'.


OK, komt dus overeen. Rekenkamer niet belangrijk? En jullie hebben uiteraard geen Arbitragehof (rechtbank die de geschillen tussen federale & regionale regeringen moet oplossen)



De sosjete zjeneral doet toch in verzekeringen?

Geen grap: de Société Générale (zie ook Congo) is lang één van de machtigste instellingen van B. geweest. Hun hoofdkantoor zat ook tussen het parlement en het paleis :hihi: Vergeet niet dat 1830 niet mogelijk zou geweest zijn zonder de steun van een/meerdere banken...

Eén van de grootste schokken in Belgie de laatste 20 jaar was dat de GM/SG wel eens in buitenlandse handen had kunnen komen...(google op De Benedetti...)

Maar ik zie dat zelfs on-topic draden gesloten worden nu, so fuck it, ik doe geen moeite meer :)

mark61
01-02-06, 17:57
Geplaatst door Wide-O
OK, komt dus overeen. Rekenkamer niet belangrijk? En jullie hebben uiteraard geen Arbitragehof (rechtbank die de geschillen tussen federale & regionale regeringen moet oplossen)

Ik vind persoonlijk de Rekenkamer de belangrijkste democratische instelling van NL. Die doen eigenlijk het werk dat het parlement had moeten doen. Maar nee, geen gesteld lid geloof ik.

In NL wordt de trias politica zó opgevat dat geen rechter iets over wetten mag zeggen. Itt tot bijv. het Ami Hooggerechtshof. Het NL Hooggerechtshof = Hoge Raad kijkt alleen naar vormfouten, maar mag geen wetten toetsen aan de grondwet. Er is natuurlijk wel een bestuursrechter, maar sinds het Pikmeerarrest (>google) is vastgesteld dat ambtenaren niet aansprakelijk kunnen worden gesteld voor fouten/overtredingen van de wet in diensttijd. Dat was dan dat.


Geen grap: de Société Générale (zie ook Congo) is lang één van de machtigste instellingen van B. geweest. Hun hoofdkantoor zat ook tussen het parlement en het paleis :hihi: Vergeet niet dat 1830 niet mogelijk zou geweest zijn zonder de steun van een/meerdere banken...

Je sais mon pote. In NL hebben we de Shell. Gelukkig ietsjes minder machtig.


Maar ik zie dat zelfs on-topic draden gesloten worden nu, so fuck it, ik doe geen moeite meer :)

Rustig Barend, het werden er ook wat veel.