PDA

Bekijk Volledige Versie : Geloven versterkt immuunsysteem



Marsipulami
01-02-06, 22:45
Geloven versterkt immuunsysteem


Geplaatst op 1/2 '06 om 19:37u
Door Theo Borgermans (Bron: Trouw , KN)


UTRECHT (RKnieuws.net) - Het beoefenen van godsdienst maakt een gelukkig makend stofje aan in de hersenen. Daardoor leven gelovigen leven gemiddeld langer en gezonder dan niet-gelovigen. Dat stelt de evolutiebioloog Robin Dunbar deze week in het tijdschrift New Scientist.



Godsdienst is evolutionair gezien heilzaam voor de mens, zegt Dunbar. Dat komt in de eerste plaats doordat religies morele richtlijnen kennen; deze zorgen voor een maatschappelijke ordening, die de mens vooral tegen zichzelf beschermt. In de tweede plaats is er een biochemische reden: veel religieuze rituelen zorgen voor productie van endorfine in ons brein. Deze neurotransmitters zijn pijnonderdrukkend en veroorzaken geluksgevoelens. Ook versterkt endorfine het immuunsysteem.

MaRiaH
01-02-06, 22:48
Net als bij chocola en sportbeoefening.. :gniffel:

MaRiaH
01-02-06, 23:01
Geplaatst door klaaskop
En ... sex :D

die valt onder sportbeoefening... :boogie:

David
01-02-06, 23:04
Ach, ik geloof dat wel. Religie is als een kant-en-klaar maaltijd. Het is makkelijk, lekker warm en voorgekauwt. En je hoeft niet alles zelf te bedenken en doen. Een uitkomst voor mensen zonder fantasie.

Marsipulami
01-02-06, 23:07
Geplaatst door David
Ach, ik geloof dat wel. Religie is als een kant-en-klaar maaltijd. Het is makkelijk, lekker warm en voorgekauwt. En je hoeft niet alles zelf te bedenken en doen. Een uitkomst voor mensen zonder fantasie.

Christus was een religieuze anarchist.

David
01-02-06, 23:12
Geplaatst door Marsipulami
Christus was een religieuze anarchist.


Hij misschien wel, z'n fans al lang niet meer. Als die arme man terug kwam zou hij van voor af aan kunnen beginnen. Als de Heilige Vaders hem tenminste de kans geven voor ze hem weer aan het kruis nagelen.

Good Kahuna
01-02-06, 23:17
Geplaatst door Marsipulami
In de tweede plaats is er een biochemische reden: veel religieuze rituelen zorgen voor productie van endorfine in ons brein. Deze neurotransmitters zijn pijnonderdrukkend en veroorzaken geluksgevoelens. Ook versterkt endorfine het immuunsysteem.

Dat is bekend, ja. Meditatie en bidden hebben een heilzaam effect op lichaam en geest. Daar zijn diverse studies over gedaan vanuit verschillende richtingen, zoals o.a. boeddhisme. De Transcendente Meditatie-beweging heeft verschillende onderzoeken hierover gepubliceerd om het effect van de TM-methode aan te tonen. Het reciteren van hun mantra's leek inderdaad effect te sorteren. Later onderzoek toonde aan dat die mantra's ook vervangen konden worden door andere woorden. Ik herinner me dat een test waarin het reciteren van namen uit een telefoonboek soortgelijke positieve effecten had. De kracht van de methode lag niet in de mysterieuze mantra's, maar gewoon in het reciteren. Het kalmeert de geest, verjaagt stress.

Of het nou gaat om bidden, meditatie, visualisatie, mandala's tekenen, autogene training of mantra's opzeggen, het schijnt inderdaad te helpen om een kwartiertje per dag uit je normale mind te komen en je alledaagse gedachten te kalmeren. Je aandacht op je innerlijk te focussen. Klinkt als pure new age, ik weet 't. Maar aan de andere kant, het is ook pure wetenschap.

Marsipulami
01-02-06, 23:33
Geplaatst door David
Hij misschien wel, z'n fans al lang niet meer. Als die arme man terug kwam zou hij van voor af aan kunnen beginnen. Als de Heilige Vaders hem tenminste de kans geven voor ze hem weer aan het kruis nagelen.

Christus verkondigde dat de dienaars van God niet te vereenzelvigen waren met de dienaars van de Wet. God staat boven de (grond-)wet. Maar het klopt wel dat de dienaars van God in botsing komen met de logica van de wereld en aan het kruis genageld worden.

[20] Waar is de wijze, waar de schriftgeleerde, waar de redenaar van deze wereld? Heeft God de wijsheid van de wereld niet in dwaasheid veranderd? [21] Want zoals God in zijn wijsheid bepaalde, heeft de wereld hem niet door haar wijsheid gekend, en hij heeft besloten hen die geloven te redden door de dwaasheid van onze verkondiging. [22] De Joden vragen om wonderen en de Grieken zoeken wijsheid, [23] maar wij verkondigen een gekruisigde Christus, voor Joden aanstootgevend en voor heidenen dwaas. [24] Maar voor wie geroepen zijn, zowel Joden als Grieken, is Christus Gods kracht en wijsheid, [25] want het dwaze van God is wijzer dan mensen, en het zwakke van God is sterker dan mensen.(1 kor1)

David
01-02-06, 23:40
Geplaatst door Marsipulami
Christus verkondigde dat de dienaars van God niet te vereenzelvigen waren met de dienaars van de Wet. God staat boven de (grond-)wet.


Het is alleen zo jammer dat god z'n dienaars hem altijd weer misbruiken om de (grond)wet naar hun hand te zetten.

Marsipulami
01-02-06, 23:53
Geplaatst door David
Het is alleen zo jammer dat god z'n dienaars hem altijd weer misbruiken om de (grond)wet naar hun hand te zetten.

Ja, daarover gaat het geloof in erfzonde. Geen mens is onschuldig m.b.t. de goddelijke wet en m.b.t. het lijden van zijn/haar medemens. De grootste zondaars en de meest geliefde heiligen zullen schouder aan schouder staan op de daq des oordeels wanneer gerechtigheid zal geschieden. "Only God can judge me" zei tupac al een tijd geleden.

David
01-02-06, 23:59
Geplaatst door Marsipulami
Ja, daarover gaat het geloof in erfzonde. Geen mens is onschuldig m.b.t. de goddelijke wet en m.b.t. het lijden van zijn/haar medemens. De grootste zondaars en de meest geliefde heiligen zullen schouder aan schouder staan op de daq des oordeels wanneer gerechtigheid zal geschieden. "Only God can judge me" zei tupac al een tijd geleden.


We wachten het af!

Bofko
02-02-06, 00:03
Je kunt natuurlijk wel zeggen dat een leven van discipline, soberheid en matigheid zoals vele geloven voorschrijven, goed is voor de lichamelijke gezondheid.

David
02-02-06, 00:09
Geplaatst door Bofko
Je kunt natuurlijk wel zeggen dat een leven van discipline, soberheid en matigheid zoals vele geloven voorschrijven, goed is voor de lichamelijke gezondheid.


Welnee, een uitspatting op z'n tijd haalt de druk van de ketel en houdt frustratie buiten de deur. :fpiraat:

Seif
02-02-06, 00:11
Geplaatst door David
Ach, ik geloof dat wel. Religie is als een kant-en-klaar maaltijd. Het is makkelijk, lekker warm en voorgekauwt. En je hoeft niet alles zelf te bedenken en doen. Een uitkomst voor mensen zonder fantasie.

Hier ben ik het dus zo mee eens. Had het niet beter kunnen zeggen. :)

Juliette
02-02-06, 00:11
Geplaatst door MaRiaH
die valt onder sportbeoefening... :boogie:

En chocola. :roker:

Juliette
02-02-06, 00:12
Geplaatst door David
Ach, ik geloof dat wel. Religie is als een kant-en-klaar maaltijd. Het is makkelijk, lekker warm en voorgekauwt. En je hoeft niet alles zelf te bedenken en doen. Een uitkomst voor mensen zonder fantasie.

En je hoeft niet zelf te denken. Dat doen anderen wel voor je. Lijkt wel het leger.

Good Kahuna
02-02-06, 00:15
Geplaatst door Bofko
Je kunt natuurlijk wel zeggen dat een leven van discipline, soberheid en matigheid zoals vele geloven voorschrijven, goed is voor de lichamelijke gezondheid.


Geplaatst door David
Welnee, een uitspatting op z'n tijd haalt de druk van de ketel en houdt frustratie buiten de deur.

Beetje yin, beetje yang. Allebei een punt, wat mij betreft.

Marsipulami
02-02-06, 00:16
Geplaatst door Juliette
En je hoeft niet zelf te denken. Dat doen anderen wel voor je. Lijkt wel het leger.

Soms kan het wel goed zijn om te vertrouwen op de ervaring en de wijsheid van oudere generaties. Dit in strijd met het hyperindividualisme waarbij het wiel steeds weer opnieuw moet worden uitgevonden.

Good Kahuna
02-02-06, 00:17
Geplaatst door Marsipulami
Soms kan het wel goed zijn om te vertrouwen op de ervaring en de wijsheid van oudere generaties. Dit in strijd met het hyperindividualisme waarbij het wiel steeds weer opnieuw moet worden uitgevonden.

Sommige dingen moet je voor jezelf uitvinden.

David
02-02-06, 00:18
Geplaatst door Marsipulami
Soms kan het wel goed zijn om te vertrouwen op de ervaring en de wijsheid van oudere generaties. Dit in strijd met het hyperindividualisme waarbij het wiel steeds weer opnieuw moet worden uitgevonden.


Da's waar, zolang die wijsheid niet verstart. Want dan is het geen wijsheid meer.

Juliette
02-02-06, 00:24
Geplaatst door Marsipulami
Soms kan het wel goed zijn om te vertrouwen op de ervaring en de wijsheid van oudere generaties. Dit in strijd met het hyperindividualisme waarbij het wiel steeds weer opnieuw moet worden uitgevonden.

Helemaal eens. Als het geen 'blind aannemen' wordt. Niet alle 'ouderen' hebben even zinnige dingen te vertellen.

Good Kahuna
02-02-06, 00:31
Geplaatst door Juliette
Als het geen 'blind aannemen' wordt. Niet alle 'ouderen' hebben even zinnige dingen te vertellen.

Kennis van de ouderen helpen de jongeren hun weg vinden in de wereld. Hen leren lezen en schrijven en rekenen, hen leren over de wereld. Als het gaat om de dingen die we niet kunnen weten, vind ik dat het een persoonlijke keus is om uit te maken wat zinnig is en wat niet.

Juliette
02-02-06, 00:35
Geplaatst door Good Kahuna
Kennis van de ouderen helpen de jongeren hun weg vinden in de wereld. Hen leren lezen en schrijven en rekenen, leren over de wereld. Als het gaat om de dingen die we niet kunnen weten, vind ik dat het een persoonlijke keus is om uit te maken wat zinnig is en wat niet.

Dat bedoelde ik. Luisteren, leren, en met heel veel openheid. Maar niet blind.

Bofko
02-02-06, 00:37
Geplaatst door Juliette
Dat bedoelde ik. Luisteren, leren, en met heel veel openheid. Maar niet blind.

Deze kan zo bij de rest van je onderschriften, Wout.

Juliette
02-02-06, 00:40
Geplaatst door Bofko
Deze kan zo bij de rest van je onderschriften, Wout.

Thx Bof! Ik doe m'n best. :fpetaf: :hihi:

Bofko
02-02-06, 00:42
Geplaatst door Juliette
Thx Bof! Ik doe m'n best. :fpetaf: :hihi:

Ragfijn uitbalanceren, daar doe je je hele leven over.

TonH
02-02-06, 01:15
Geplaatst door Bofko
Deze kan zo bij de rest van je onderschriften, Wout.

Die van jouw is ook om van te watertanden... :duim:

Bofko
02-02-06, 01:21
Geplaatst door TonH
Die van jouw is ook om van te watertanden... :duim:

Schijnt wereldberoemde uitspraak in Rotterdam te zijn.

Hoorde ik een tijd terug op de radio. Was wel zodanig gefascineerd dat ik ben gaan googlen.
Cor Vaandrager is de voorganger van Jules Deelder en maakte deze dichtregel na een bezoekje aan het restaurant van Madurodam . :hihi:

TonH
02-02-06, 01:23
Geplaatst door Bofko
Schijnt wereldberoemde uitspraak in Rotterdam te zijn.

Hoorde ik een tijd terug op de radio. Was wel zodanig gefascineerd dat ik ben gaan googlen.
Cor Vaandrager is de voorganger van Jules Deelder en maakte deze dichtregel na een bezoekje aan het restaurant van Maduram . :hihi:

Hijs fijn... :D

Soldim
03-02-06, 02:06
Geplaatst door David
Welnee, een uitspatting op z'n tijd haalt de druk van de ketel en houdt frustratie buiten de deur. :fpiraat:

Daar hebben ze de misdienaartjes voor, in de RK kerk. :denk: