PDA

Bekijk Volledige Versie : imam is vervloekt



Elsschot
03-02-06, 11:03
Mohammed B.: imam is vervloekt


door Kustaw Bessems en Hélčne Butijn


Mohammed B. heeft gisteren in zijn pleidooi de Haagse imam Fawaz een ’hypocriete ongelovige’ genoemd.
Wie ’duidelijke bewijzen’ van Allah verbergt, wordt door hem vervloekt, waarschuwde B. Hij haalde verzen uit de Koran aan waarin iemand die mensen bedriegt over het geloof, in de hel terechtkomt.

De radicale imam Fawaz predikt een andere leer dan B. De Haagse imam zegt dat hij gewapende strijd in Nederland onder de huidige omstandigheden niet goedkeurt. B., de moordenaar van Theo van Gogh, zei dat heidenen mogen worden gedood als die zich niet bekeren. Hij bekritiseerde iedereen die denkt dat de islam pacifistisch is.

Imam Fawaz moet lachen als hij van B.’s kritiek hoort. Via een tolk zegt hij: „Alleen Allah weet of iemand is vervloekt. Niemand anders.” De uitlatingen van B. noemt hij ’nog geen stof op mijn schoenen’. De imam voelt zich niet bedreigd. „Ik hoef niet bang te zijn omdat ik de waarheid vertel. Een misdadiger, die moet bang zijn.”

Fawaz adviseerde vorig jaar enkele vrouwen die Hofstad-verdachten kennen mee te werken met justitie. Dat leverde belastende verklaringen op, al zeggen sommige vrouwen dat hun woorden zijn verdraaid.