PDA

Bekijk Volledige Versie : Dittrich erkent fouten en treedt af



tr_imparator
04-02-06, 16:47
Dittrich erkent fouten en treedt af
Van onze verslaggevers Philippe Remarque, John Wanders

DEN HAAG - Het stemgeluid is hees als altijd, de woordkeus helder. Maar de boodschap is ongebruikelijk: Boris Dittrich gooit de handdoek in de ring. In het Afghanistan-proces zijn ‘politiek-tactische fouten gemaakt, ook door mij’, zegt hij tegen het zaaltje vol opgewonden verslaggevers.




‘Ik neem daar als politiek leider de volle verantwoordelijkheid voor en treed af. Zo kan de partij het Afghanistan-dossier afsluiten en met een schone lei beginnen.’ Meteen kondigt hij aan dat vice-fractievoorzitter Lousewies van der Laan hem per direct is opgevolgd als voorzitter van de fractie. Dat vond de hele fractie een logische conclusie, zegt hij. Zelf blijft Dittrich gewoon Kamerlid. ‘Ik ben als volksvertegenwoordiger gekozen en wil mij blijven inzetten voor de ideeën van D66.’

In het Afghanistan-debat werd het verschil tussen woord en daad hem fataal: het was vooral het niet waargemaakte dreigement met een kabinetscrisis dat hem de dag erna het meest werd kwalijk genomen door de morrende D66-leden. Al langer moet Dittrich leven met de reputatie van opportunist. Maar nu hij gaat, stelt hij zich principieel op: ‘Ik vind dat je als politiek leider afrekenbaar moet zijn. Als je anderen de maat neemt, moet je dat bij jezelf ook doen.’

Dittrich heeft geen vochtige ogen, zoals de aftredende D66-minister Thom de Graaf tien maanden geleden in hetzelfde zaaltje. Dittrich maakt zijn entree met een glimlach. Slechts deze ontboezeming doet hij: ‘Als ik een masochist was, zou ik heel erg genieten vandaag, maar dat ben ik niet’. Misschien helpt het dat hij op zijn 50ste genoeg heeft van het hectische bestaan als politicus, zoals hij de afgelopen maanden vertrouwelijk aan verscheidene mensen heeft verteld.

Even later staat opvolgster Lousewies van der Laan al in de deuropening van de elegante fractieleiderskamer van D66. Ze zegt dat de fractie ‘ongelooflijk veel waardering en respect’ heeft voor Boris Dittrich. De D66’ers zijn ‘terneergeslagen’, zegt ze. ‘We hebben een paar zware dagen achter de rug.’ Ze wil dit weekeinde de gebeurtenissen laten bezinken.

Veel rust wordt haar niet gegund. Blijkens een eerste peiling vindt 39 procent van haar achterban dat D66 uit het kabinet moet stappen. PvdA-leider Bos constateert een fundamentele crisis in de kleinste regeringspartij en dringt aan op nieuwe verkiezingen.

Premier Balkenende analyseert dat Dittrich zijn val zelf in gang heeft gezet door voortijdig nee te zeggen tegen de Afghanistan-missie en te dreigen met crisis: ‘Als je in de politiek een stap zet, moet je er wel voor zorgen dat die stap door de anderen begrepen wordt. Dat was hier niet het geval.’ D66-oprichter Hans van Mierlo vindt Dittrichs vertrek ‘niet onverstandig’ na ‘dat vreselijke debat’: ‘Gruwelijk voor D66 en Boris Dittrich, dat gehuil en gejoel. Hij riep de beestenbende ook wel een beetje over zich af.’

volkskrant

Hmmm...