PDA

Bekijk Volledige Versie : Jeugd heefft geen interesse meer voor atheďsme



Marsipulami
04-02-06, 17:30
Jeugd heefft geen interesse meer voor atheďsme


Geplaatst op 4/2 '06 om 10:24u
Door Theo Borgermans (Bron: Het Nieuwsblad)


BRUSSEL (RKnieuws.net) - Net als binnen de katholieke kerk daalt ook in de klassieke vrijzinnige verenigingen het ledenaantal gestaag. De gemiddelde logebroeder is bijna bejaard en de instroom van jonge krachten aan de basis taant.



"In zowat alle verenigingen die langdurig engagement vragen, daalt het ledenaantal. Hetzelfde fenomeen zien we in de politieke partijen, de verzuilde verenigingen en ook in de kerk’’, zegt VUB-professor Dominique Verté. Hij doet onderzoek in opdracht van de Unie van Vrijzinnige Verenigingen (UVV). De definitieve resultaten van zijn studie zijn voor binnen enkele maanden.

"Bij de protestantse en de nieuwe kerken zien we wel een flinke instroom van jonge mensen’’, zegt professor Marc Hooghe van de KULeuven. "Wat jongeren vooral afstoot, is het strak georganiseerde. Het engagement voor die traditionele instituten is voorbij en komt nooit meer terug. Jongeren kiezen voor kort lopende, lossere engagementen.’’Volgens Verté is de rabiate vrijzinnigheid aan het verdwijnen, zoals het strikt dogmatische katholicisme. "Moderne mensen zijn ’zoekend’ en streven naar verbondenheid met gelijkgestemden. Mensen die ’geroepen’ worden, zijn zeldzaam.’’

Tomas
04-02-06, 18:01
Dan moeten wij atheisten maar weer eens langs den deuren gaan. Jammer. Daar gaat mn tv avond.

mark61
04-02-06, 18:03
"Ik ben van huis uit ongelovig maar ik doe er niet meer zoveel aan" - H. Finkers

Tomas
04-02-06, 18:06
Geplaatst door mark61
"Ik ben van huis uit ongelovig maar ik doe er niet meer zoveel aan" - H. Finkers

En dáár gáát het dus fout.

mark61
04-02-06, 18:08
Geplaatst door Tomas
En dáár gáát het dus fout.

Precies, die mentaliteit tegenwoordig. Ik eis rabiate vrijzinnigheid!

Tomas
04-02-06, 18:12
Geplaatst door mark61
Precies, die mentaliteit tegenwoordig. Ik eis rabiate vrijzinnigheid!

Al die opstanden en haat jegens ons atheisten wereldwijd zorgt er voor dat we alleen maar sterker worden en ons sterken in ons ongeloof. God zij geen dank! Onze aantallen nemen toe! Wat ik je brom!

Bofko
04-02-06, 18:27
Geplaatst door Tomas
Al die opstanden en haat jegens ons atheisten wereldwijd zorgt er voor dat we alleen maar sterker worden en ons sterken in ons ongeloof. God zij geen dank! Onze aantallen nemen toe! Wat ik je brom!

Geen God zij dank, zeg.