PDA

Bekijk Volledige Versie : Deense ambassade in Damascus in brand gestoken bij cartoonprotest



Marsipulami
04-02-06, 17:47
Deense ambassade in Damascus in brand gestoken bij cartoonprotest


Bij een manifestatie tegen de omstreden Mohammed-cartoons hebben demonstranten in de Syrische hoofdstad Damascus de Deense ambassade aangevallen en in brand gestoken. Daarna trokken de honderden demonstranten naar de Noorse ambassade om ze met stenen te bekogelen. Enkelen konden het gebouw binnendringen en gingen aan het vernielen. Ook hier werd brand gesticht.

De ordediensten hadden het gebouw nochtans omsingeld en gebruikten traangas tegen de betogers. Een tiental manifestanten moest voor verzorging naar het ziekenhuis worden overgebracht. De Deense regering riep zaterdag alle Denen in Syrië op om het land te verlaten.

In Denemarken wordt intussen verdeeld gereageerd op de publicatie van de cartoons. Uit een peiling die vrijdag door de Deense radio gehouden werd bij 509 personen ouder dan 18, blijkt dat 47 procent van de ondervraagden vindt dat de krant Jyllans-Posten, gezien de gewelddadige reacties in de moslimwereld, beter de cartoons niet had gepubliceerd. Nagenoeg evenveel (46 procent) vindt van wel.

sjaen
04-02-06, 18:02
Boze Syriërs steken Deense ambassade in brand

Uitgegeven: 4 februari 2006 09:32
Laatst gewijzigd: 4 februari 2006 18:40

DAMASCUS - In de Syrische hoofdstad Damascus hebben zaterdag honderden woedende demonstranten die protesteerden tegen de spotprenten van de profeet Mohammed, de ambassade van Denemarken bestormd en het gebouw in brand gestoken. Ook de de Noorse ambassade werd in brand gestoken.
De Deense en Noorse regering heeft zaterdag haar staatsburgers in Syrië opgeroepen dat land onmiddellijk te verlaten. Dat meldde het persbureau Ritzau.


De twaalf spotprenten waarin de profeet onder meer wordt afgebeeld als terrorist, verschenen al in september in de Deense krant Jyllands-Posten, maar pas sinds kort groeit de woede hierover. Deense producten worden inmiddels in sommige islamitische landen geboycot en in veel landen zijn er demonstraties tegen de publicatie van de tekeningen.

Sms'jes

In de Syrische hoofdstad circuleerde via telefonische tekstberichtjes het gerucht dat zaterdag op een van de grote pleinen van Kopenhagen kopieën van de koran zouden worden verbrand. In de sms'jes werden mensen opgeroepen zich op deze dag te verzamelen bij de Deense ambassade in Damascus om daar hun ongenoegen te uiten over de gang van zaken.

Nieuw-Zeeland

Ondanks de commotie in de islamitische wereld over de spotprenten van de profeet Mohammed, hebben ook twee kranten in Nieuw-Zeeland zaterdag een aantal van de gewraakte cartoons afgedrukt. De tekeningen, die vorig jaar in een Deense krant waren afgedrukt, verschenen zaterdag in de Domion Post en The Press.

"Het is belangrijk voor onze lezers om te zien waar al die opschudding over gaat, zodat ze hun eigen oordeel kunnen vormen. We leven in een seculiere samenleving, gebaseerd op westerse idealen van tolerantie, ook al kan dat af en toe tot beledigingen leiden", aldus redacteur Tim Pankrhurst van de Dominion Post.

Intimideren

"We willen niet doelbewust provoceren, maar we kunnen ook niet toestaan ons te laten intimideren." De afgelopen dagen heeft een groot aantal kranten in verscheidene Westerse landen de cartoons gepubliceerd. Dat leidde onder de moslims in de hele wereld tot een storm van protest.

Een Zuid-Afrikaanse rechtbank heeft de publicatie van spotprenten verboden. Dat maakte de Zuid-Afrikaanse organisatie van hoofdredacteuren Sanef zaterdag bekend.

Mensenrechten

De Indonesische president Susilo Bambang Yudhoyono veroordeelde zaterdag de spotprenten. "Mensenrechten zijn niet absoluut en in de uitvoering daarvan mogen andere rechten niet worden beknot en mag niet het geloof van anderen worden beledigd", aldus de president.

Indonesië is in bevolkingsaantal het grootste islamitische land. Meer dan 85 procent van de 220 miljoen inwoners is moslim. Vrijdag kwam het in Jakarta tot ongeregeldheden toen driehonderd radicale jongeren de Deense ambassade bestormden. Dit weekeinde worden in Jakarta geen protestbetogingen verwacht.

Iran

Iran neemt economische strafmaatregelen tegen landen waar de media de omstreden spotprenten over de profeet Mohammed publiceren. Dat zei de ultraconservatieve Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad zaterdag, aldus het persbureu IRNA.

Volgens het bericht heeft de president de instelling van een officieel orgaan gelast dat moet reageren op publicatie van de omstreden Deense tekeningen. Teheran wil "economische contracten herzien en afblazen met landen die deze weerzinwekkende daad zijn begonnen en van diegenen die hen daarbij zijn gevolgd", aldus ISNA.

Taliban

De spotprenten over de profeet Mohammed laten zien dat het Westen vijandig staat tegenover de islam. Dat heeft de taliban in een telefonische verklaring vanuit Kandahar gezegd.

"Islamitische landen moeten weten dat westerse landen tegen ons, onze religie en onze grote profeet zijn", aldus een woordvoerder van de taliban, die in de jaren negentig een schrikbewind in Afghanistan voerde en er een puur islamatische staat wilde vestigen.

Gaza-stad

Demonstranten hebben het kantoor van de Europese Commissie in Gaza-stad aangevallen. Ze hebben ramen ingeslagen en de Europese vlag vervangen door de Palestijnse vlag.

De Europese Commissie, die dit zaterdag bekendmaakte, heeft de Palestijnse autoriteiten gevraagd te verzekeren dat de eigendommen goed worden beschermd. De commissie betreurt het dat "Europeanen, die werken aan een beter leven voor de Palestijnen, onderwerp zijn van zulke aanvallen".





http://www.cosgan.de/images/midi/boese/u020.gif

Marsipulami
04-02-06, 18:24
Demonstranten vallen ook Noorse ambassade Damascus aan

Na het in brand steken van de Deense ambassade in het Syrische Damascus trokken honderden demonstranten zaterdag naar de Noorse ambassade om ze met stenen te bekogelen.

Enkelen konden het gebouw binnendringen en gingen aan het vernielen. Ook hier werd brand gesticht, aldus het Franse persagentschap AFP.

De ordediensten hadden het gebouw nochtans omsingeld en gebruikten traangas tegen de betogers. Een tiental manifestanten moest voor verzorging naar het ziekenhuis worden overgebracht. De Deense regering riep zaterdag alle Denen in Syrië op om het land te verlaten.

Wortel
04-02-06, 18:30
De enige die van dit gedrag uiteindelijk de dupe zal worden is het imago van de Islam zelf. Er is nog een lange weg te gaan.

Bofko
04-02-06, 18:34
Denemarken is al uitgebreid tot Skandinavie. 1 ambassade in brand steken is blijkbaar te weinig om de woede gekoeld te krijgen.

Tomas
04-02-06, 18:36
Ik ken van vroegah nog vagelijk een nummer herinneren dat eindigde met: "But there is one thing worse than the dutch, the danes..." Kan de text nergens op 't net vinden.

Bofko
04-02-06, 18:37
Geplaatst door Tomas
Ik ken van vroegah nog vagelijk een nummer herinneren dat eindigde met: "But there is one thing worse than the dutch, the danes..." Kan de text nergens op 't net vinden.

Van de ooit zo stoere Vikingen is weinig meer over.

ronald
04-02-06, 18:42
Geplaatst door Tomas
Ik ken van vroegah nog vagelijk een nummer herinneren dat eindigde met: "But there is one thing worse than the dutch, the danes..." Kan de text nergens op 't net vinden.


Dat heeft met het Euro songfestival te maken joh....

sjaen
04-02-06, 18:47
Kijktip: Ned. 3 20:05 Najib Amhali: Freefight


ff lachu, is gezond!!!!!!!!!!!

mark61
04-02-06, 18:54
Geplaatst door Tomas
Ik ken van vroegah nog vagelijk een nummer herinneren dat eindigde met: "But there is one thing worse than the dutch, the danes..." Kan de text nergens op 't net vinden.

Ik heb de EP nog, Mr. John Dowie was het. Another Close Shave, 1977 Nummer is British Tourist (I Hate the Dutch). :hihi:

www.johndowie.com

http://www.johndowie.com/close%20shave.jpg

"The Dutch, the Dutch, I hate them worse than dogs, they all live in windmills and they mince around in clogs.."

jochie
04-02-06, 18:56
de spotprent van mohammed met een bom-tulband, klopt blijkbaar...

Tomas
04-02-06, 19:03
Geplaatst door mark61
Ik heb de EP nog, Mr. John Dowie was het. Another Close Shave, 1977 Nummer is British Tourist (I Hate the Dutch). :hihi:


"The Dutch, the Dutch, I hate them worse than dogs, they all live in windmills and they mince around in clogs.."

Jah, dat issum. Heb je de text ook nog toevallig?

mark61
04-02-06, 19:05
Geplaatst door Tomas
Jah, dat issum. Heb je de text ook nog toevallig?

Dan moet ik m draaien en heel snel schrijven. Bovenstaande quotes (die van jou en mij) zijn zo'n beetje de helft van de tekst. Als ik zover ben dat ik m mp3 roep ik wel.

Op internet kan ik de tekst niet vinden.

Divine_70
04-02-06, 19:13
Geplaatst door mark61
"The Dutch, the Dutch, I hate them worse than dogs, they all live in windmills and they mince around in clogs.."

En zijn we het hier mee eens heren ?

mark61
04-02-06, 19:17
Geplaatst door Divine_70
En zijn we het hier mee eens heren ?

Tulijk. Maar ik ga voor de zekerheid toch even vanavond de GB ambassade torchen.

Divine_70
04-02-06, 19:18
Geplaatst door mark61
Tulijk. Maar ik ga voor de zekerheid toch even vanavond de GB ambassade torchen.

Jij woont niet in Nederland begrijp ik Mark ? :tik:

mark61
04-02-06, 19:21
Geplaatst door Divine_70
Jij woont niet in Nederland begrijp ik Mark ? :tik:

Hoezo, is er geen GB ambassade?

Het gaat er niet om of het waar is, ik ben beledigd.

David
04-02-06, 19:22
Geplaatst door mark61
Hoezo, is er geen GB ambassade?

Het gaat er niet om of het waar is, ik ben beledigd.


Wil je een aansteker lenen? Ik zou graag met je meegaan om hier en daar een ambassade in de hens te steken, maar ik kan niet. Ik moet nog wat aids gaan verspreiden.

mark61
04-02-06, 19:24
Geplaatst door David
Wil je een aansteker lenen? Ik zou graag met je meegaan om hier en daar een ambassade in de hens te steken, maar ik kan niet. Ik moet nog wat aids gaan verspreiden.

Je weet, ik heb zelf een fantastische terreuraansteker.

Je hebt het er maar druk mee.

Divine_70
04-02-06, 19:25
Geplaatst door mark61
Hoezo, is er geen GB ambassade?

Het gaat er niet om of het waar is, ik ben beledigd.

Vaag, je bent het er mee eens en je bent beledigd. :argwaan:

mark61
04-02-06, 19:26
Geplaatst door Divine_70
Vaag, je bent het er mee eens en je bent beledigd. :argwaan:

Het gaat om de Emotie.

David
04-02-06, 19:27
Geplaatst door mark61
Je weet, ik heb zelf een fantastische terreuraansteker.

Je hebt het er maar druk mee.


Oh, man, doodmoe..... Maar ja, 't is mijn Heilige Plicht, nietwaar?

Dutchguy
04-02-06, 19:39
Geplaatst door David
Wil je een aansteker lenen? Ik zou graag met je meegaan om hier en daar een ambassade in de hens te steken, maar ik kan niet. Ik moet nog wat aids gaan verspreiden.
Verdomd, ik lig ook al achter op schema. Zou ik zomaar per ongeluk een eventuele fantastische toekomstige AEL cartoon helpen ondermijnen door mijn taken te verzaken. Sorry jongens, was niet mijn bedoeling. :rolleyes:

David
04-02-06, 19:43
Geplaatst door Dutchguy
Verdomd, ik lig ook al achter op schema. Zou ik zomaar per ongeluk een eventuele fantastische toekomstige AEL cartoon helpen ondermijnen door mijn taken te verzaken. Sorry jongens, was niet mijn bedoeling. :rolleyes:


Misschien moeten we eens wat vaker samen op pad. Terwijl de een dan aids verspreid, kan de ander even een broodje kaas eten en een kopje thee drinken. Sparen we onze krachten een beetje.

mark61
04-02-06, 19:47
Geplaatst door David
Oh, man, doodmoe..... Maar ja, 't is mijn Heilige Plicht, nietwaar?

Ik ben blij dat jij niet zo'n slappeling bent die de zaken maar laat versloffen.

Dutchguy
04-02-06, 19:48
Geplaatst door David
Misschien moeten we eens wat vaker samen op pad. Terwijl de een dan aids verspreid, kan de ander even een broodje kaas eten en een kopje thee drinken. Sparen we onze krachten een beetje.
Lijkt me goed plan Daaf want dat infecteren gaat niet in de kouwe kleren zitten. Best koud voor de tijd van het jaar in de bossies.

mark61
04-02-06, 19:49
Geplaatst door Dutchguy
Lijkt me goed plan Daaf want dat infecteren gaat niet in de kouwe kleren zitten. Best koud voor de tijd van het jaar in de bossies.

Probeer een warme ambassade. Dondert niet welke.

David
04-02-06, 19:49
Geplaatst door Dutchguy
Lijkt me goed plan Daaf want dat infecteren gaat niet in de kouwe kleren zitten. Best koud voor de tijd van het jaar in de bossies.


Trek een wolletje aan, en werk in kroegen, theehuizen, restuarants etc. Scheelt een stuk, wat ik je brom!

Dutchguy
04-02-06, 19:50
Geplaatst door mark61
Probeer een warme ambassade. Dondert niet welke.
Een warme ambassade vinden is niet zo moeilijk meer. :wink:

David
04-02-06, 19:52
Geplaatst door Dutchguy
Een warme ambassade vinden is niet zo moeilijk meer. :wink:


We kunnen natuurlijk al aids verspreidend her en der iets in de fik steken. Het gaat in een moeite door, tenslotte.

Dutchguy
04-02-06, 19:54
Geplaatst door David
We kunnen natuurlijk al aids verspreidend her en der iets in de fik steken. Het gaat in een moeite door, tenslotte.
Mja, laten we maar eens een mooi roostertje opstellen. Moet te doen zijn. Ik dacht aan ploegendienst.

David
04-02-06, 19:55
Geplaatst door Dutchguy
Mja, laten we maar eens een mooi roostertje opstellen. Moet te doen zijn. Ik dacht aan ploegendienst.



Goed plan. We blijven tenslotte wel praktische Hollandse knapen.

Divine_70
04-02-06, 19:55
Geplaatst door Dutchguy
Een warme ambassade vinden is niet zo moeilijk meer. :wink:

Die warme Ambassade is niet meer.

Dutchguy
04-02-06, 19:56
Geplaatst door David
Goed plan. We blijven tenslotte wel praktische Hollandse knapen.
Geperverteerde praktische Hollandse knapen, dat dan weer wel.

mark61
04-02-06, 19:57
Geplaatst door Divine_70
Die warme Ambassade is niet meer.

Wat nou, ik ben nog niet eens op weg naar Den Haag.

David
04-02-06, 19:59
Geplaatst door Dutchguy
Geperverteerde praktische Hollandse knapen, dat dan weer wel.


Geperverteerde Hollandse Jeanetten, volgens Abu ZsaZsa. :)

Divine_70
04-02-06, 19:59
Geplaatst door mark61
Wat nou, ik ben nog niet eens op weg naar Den Haag.

:hihi: Daar is het bij mijn weten nooit "warm" geweest hoor.

mark61
04-02-06, 20:00
Geplaatst door Divine_70
:hihi: Daar is het bij mijn weten nooit "warm" geweest hoor.

Wacht maar ff. Heb je de beveiliging van de US emb wel s gezien?

Divine_70
04-02-06, 20:01
Geplaatst door mark61
Wacht maar ff. Heb je de beveiliging van de US emb wel s gezien?

Nope, ga jij me die laten zien ?

mark61
05-02-06, 02:39
Geplaatst door Divine_70
Nope, ga jij me die laten zien ?

Nee hoor, maak er zelf maar een dagtrip van.

Spoetnik
05-02-06, 11:05
Deens consulaat in Beiroet in brand gestoken

Uitgegeven: 5 februari 2006 11:45
Laatst gewijzigd: 5 februari 2006 11:53
BEIROET - Woedende demonstranten hebben zondag in de Libanese hoofdstad Beiroet het Deense consulaat in brand gestoken. De demonstranten uitten daarmee hun woede over de publicatie van spotprenten van de islamitische profeet Mohammed.

De Libanese veiligheidsdiensten joegen eerder op de dag met traangas en een waterkanon naar schatting 15.000 demonstranten uiteen die zich in de buurt van het consulaat hadden verzameld. Er zouden ook schoten in de lucht zijn gelost. Het leger sloot alle wegen rondom het consulaat af, waarop de menigte naar de christelijke wijk Ashrafieh trok. Daar gooiden ze ramen van winkels en woningen in met stenen.

De demonstranten slaagden er later alsnog in het consulaat te bereiken en staken dat in brand. Daarmee volgden ze het voorbeeld van Syrische demonstranten, die zaterdag in Damascus de Deense en Noorse ambassades bestormden en in brand staken.

De spotprenten werden in september in een Deense krant gepubliceerd en later overgenomen in Noorse en andere Europese kranten.
http://www.nu.nl/news/668388/23/Deens_consulaat_in_Beiroet_in_brand_gestoken.html

Mark
05-02-06, 11:16
Geplaatst door Spoetnik
Deens consulaat in Beiroet in brand gestoken
Het leger sloot alle wegen rondom het consulaat af, waarop de menigte naar de christelijke wijk Ashrafieh trok. Daar gooiden ze ramen van winkels en woningen in met stenen.


Net goed voor die Deense libanezen.

Spoetnik
05-02-06, 11:23
Geplaatst door Mark
Net goed voor die Deense libanezen.

De Deense cartoonisten zullen trots zijn op hun resultaat.

Mark
05-02-06, 11:25
Geplaatst door Spoetnik
De Deense cartoonisten zullen trots zijn op hun resultaat.

Ach het schept wat duidelijkheid.

Bar
05-02-06, 11:27
Geplaatst door Spoetnik
De Deense cartoonisten zullen trots zijn op hun resultaat.

Net zoals de islamitische wereld trots kan zijn op de waardige wijze van omgaan met conflicterende opvattingen.

Spoetnik
05-02-06, 11:29
Geplaatst door Mark
Ach het schept wat duidelijkheid.

Het ANP bericht is overigens misleidend, het Deense consulaat is namelijk gelegen in de wijk Ashrafieh.

Mark
05-02-06, 11:30
ben ik blij dat ik hier niet in de buurt van de ambassades woon dan :wat?!:

anyway, dit is een complot, voor eens denk ik dat dit een complot is.

Spoetnik
05-02-06, 11:35
Geplaatst door Mark
ben ik blij dat ik hier niet in de buurt van de ambassades woon dan :wat?!:

Ik woon in de buurt van de Amerikaanse ambassade :blij:



anyway, dit is een complot, voor eens denk ik dat dit een complot is.

Ai ai.

Divine_70
05-02-06, 12:05
Geplaatst door Bar
Net zoals de islamitische wereld trots kan zijn op de waardige wijze van omgaan met conflicterende opvattingen.


Dit noem jij waardig ???
:haha: Verder kunnen ze niet zinken lijkt me.
Waardig is als mensen laten merken dat ze niet te raken zijn door een meningsverschil, ipv te reageren als een stel op hol geslagen dwazen. :)

Bar
05-02-06, 13:33
Geplaatst door Divine_70
Dit noem jij waardig ???
:haha: Verder kunnen ze niet zinken lijkt me.
Waardig is als mensen laten merken dat ze niet te raken zijn door een meningsverschil, ipv te reageren als een stel op hol geslagen dwazen. :)

Ik scherts dan ook.