PDA

Bekijk Volledige Versie : Volkskrant met cartoons valt slecht bij bezorgers



Joesoef
05-02-06, 08:47
Binnenland

za 4 feb 2006, 21:37
Volkskrant met cartoons valt slecht bij bezorgers
AMSTERDAM - Een aantal abonnees van de Volkskrant in de regio IJmuiden-Velsen vond zaterdagmorgen geen krant in de bus. Marokkaanse krantenbezorgers weigerden het dagblad te bezorgen omdat er cartoons over de profeet Mohammed in staan.

De selectie van spotprenten uit de Jyllands-Posten diende als illustratie bij een achtergrondverhaal over deze Deense krant. De cartoons hebben in de islamitische wereld tot woedende reacties geleid.

Hoofdredacteur Pieter Broertjes reageerde niet enthousiast op de actie van de bezorgers. „Hun baan is kranten bezorgen, dus dat moeten ze dan ook doen.” De hoofdredacteur weet nog niet precies hoeveel bezorgers werk weigerden en hoeveel mensen daardoor geen krant kregen. „Maar we moeten de zaak ook niet groter maken dat die is.”

Afgelopen vrijdag liet Broertjes weten dat de Volkskrant en een aantal van zijn tekenaars was bedreigd, omdat de krant de Deense spotprenten over de profeet had gepubliceerd.

Abonnees van NRC Handelsblad kregen in 2001 een magazine niet toen islamitische krantenbezorgers staakten omdat op de cover de omslag van de Koran met Arabische teksten stond afgebeeld.

Joesoef
05-02-06, 08:49
Hoofdredacteur Pieter Broertjes reageerde niet enthousiast op de actie van de bezorgers. „Hun baan is kranten bezorgen, dus dat moeten ze dan ook doen.”


Grachtengordelfascist.

Foxcave1
05-02-06, 09:30
Tja, als krantenbezorger bezorg je kranten, dat is je baan, in elke krant staan ook sexadvertentie's, collums, etc etc.
Dat je om welke reden dan ook het niet eens bent met de inhoud ontslaat je niet van de plicht om je werk te doen, als je het niet kunt/wilt, dan moet je je baan opzeggen.


En Joesoef, wat maakt die man tot fascist?

Coolassprov MC
05-02-06, 09:47
Geplaatst door Foxcave1
Tja, als krantenbezorger bezorg je kranten, dat is je baan, in elke krant staan ook sexadvertentie's, collums, etc etc.
Dat je om welke reden dan ook het niet eens bent met de inhoud ontslaat je niet van de plicht om je werk te doen, als je het niet kunt/wilt, dan moet je je baan opzeggen.

Appels zijn geen peren; het is niet Osama Bin Laden die de krant bezorgt.

Ik vind wel dat de krantenjongens het te van tevoren moeten melden dat ze weigeren de krant te bezorgen; laat de authoriteiten dan beslissen wat ze ermee aan moeten; in het extreme geval zou het er toe kunnen leiden dat er geen jongens of meisjes aangenomen meer zullen worden die sympathie met de Islam hebben; religieus geprofileer krijg je dan met een net woord.


Geplaatst door Foxcave1
En Joesoef, wat maakt die man tot fascist?

Dat ie geen enkel menselijk begrip noch flexibiliteit kan opbrengen voor gewetensbezwaren; zelfs een leger in oorlog laat vrijheid over om orders te weigeren.

Foxcave1
05-02-06, 10:00
Geplaatst door Coolassprov MC
Appels zijn geen peren.

Het is niet Osama Bin Laden die de krant bezorgt.


Klopt, en plaatjes zijn geen kogels....


Geplaatst door Coolassprov MC

Dat ie geen enkel menselijk begrip noch flexibiliteit kan opbrengen voor gewetensbezwaren; zelfs een leger in oorlog laat vrijheid over om orders te weigeren.

Orders weigeren? Lol, over vrijheid zullen we het maar niet hebben he, daar ging het hele verhaal over, de vrijheid om zulke plaatjes te laten zien, en als ik nu sommige reaktie's zie moet die vrijheid dus beperkt worden.

Ik vraag me af of die bezorgers wel hun salaris aannemen, of storten ze dat voor een goed doel?

jochie
05-02-06, 10:14
werkweigering en lange tenen.....

Coolassprov MC
05-02-06, 10:19
Geplaatst door Foxcave1
Klopt, en plaatjes zijn geen kogels....

Welke krantenjongen heeft een schot gelost?


Geplaatst door Foxcave1
Orders weigeren? Lol, over vrijheid zullen we het maar niet hebben he, daar ging het hele verhaal over, de vrijheid om zulke plaatjes te laten zien, en als ik nu sommige reaktie's zie moet die vrijheid dus beperkt worden.

Beperkte vrijheid is zoiets als gedeeltelijke zwangerschap.

Als ambtenaren van de burgelijke stand, uit gewetensbezwaren, de vrijheid mogen nemen om homoseksuelen te weigeren te laten trouwen..

Als soldaten, uit gewetensbezwaren, mogen weigeren aan bepaalde acties deel te nemen..


Geplaatst door Foxcave1
Ik vraag me af of die bezorgers wel hun salaris aannemen, of storten ze dat voor een goed doel?

De hypocriet ben jij.

Joesoef
05-02-06, 10:19
Geplaatst door jochie
werkweigering en lange tenen.....


Dus jij vind het niet erg om een krant rond te brengen waarin een tekening staat van Anne Frank die hit*ler oraal aan het bevredigen is?

Coolassprov MC
05-02-06, 10:20
Geplaatst door jochie
werkweigering en lange tenen.....

Eerste lange tenen en dan werkweigering.

De oplossing is heel simpel; geen moslims meer aannemen!

Foxcave1
05-02-06, 10:22
Geplaatst door Coolassprov MC
Eerste lange tenen en dan werkweigering.

De oplossing is heel simpel; geen moslims meer aannemen!

En dat is verboden bij de Nederlandse wet, net als overigens werkweigering.

jochie
05-02-06, 10:26
Geplaatst door Joesoef
Dus jij vind het niet erg om een krant rond te brengen waarin een tekening staat van Anne Frank die hit*ler oraal aan het bevredigen is?

IK ZOU DAAR GEEN PROBLEEM MEE HEBBEN!!!!!

Het enige waar ik problemen mee heb in inperking van vrijheden.
Iedereen moet altijd alles kunnen zeggen. Woorden doen mensen geen fysiek leed aan!

Joesoef
05-02-06, 10:27
Geplaatst door jochie
IK ZOU DAAR GEEN PROBLEEM MEE HEBBEN!!!!!

Sociaal wenselijk antwoord van iemand zonder kloten.

Foxcave1
05-02-06, 10:28
Geplaatst door Coolassprov MC
Welke krantenjongen heeft een schot gelost?



Beperkte vrijheid is zoiets als gedeeltelijke zwangerschap.

Als ambtenaren van de burgelijke stand, uit gewetensbezwaren, de vrijheid mogen nemen om homoseksuelen te weigeren te laten trouwen..

Als soldaten, uit gewetensbezwaren, mogen weigeren aan bepaalde acties deel te nemen..



De hypocriet ben jij.

Proberen het met oneliners af te kappen heeft natuurlijk erg weinig zin, als jij begint met appels en peren begin ik over kogels, oke misschien iets te ver, ik had het over brandstichting moeten hebben.

Als je je als bezorger beroept op het feit dat er beledigende plaatjes in een krant staan die jij niet kunt tolereren, dan had je dat al eerder moeten doen, bijvoorbeeld toen er geschreven werd over homohuwlijken of sexadvertentie's immers dat is voor jouw net zo fout en strafbaar.

Ik hypocriet? Nee hoor je plaatst maar plaatjes van welke belediging aan welk adres dan ook, inclusief mijn familie, uiteindelijk heb je alleen jezelf ermee, mij nooit en te nimmer.

Coolassprov MC
05-02-06, 10:28
Geplaatst door Foxcave1
En dat is verboden bij de Nederlandse wet, net als overigens werkweigering.

Dan ontsla je die ventjes tochen neem je nooit geen moslim meer aan?

jochie
05-02-06, 10:29
Geplaatst door Joesoef
Sociaal wenselijk antwoord van iemand zonder kloten.

Wil je een wedstrijdje aangaan met mij over de grote van onze kloten?

Foxcave1
05-02-06, 10:30
Geplaatst door Joesoef
Sociaal wenselijk antwoord van iemand zonder kloten.

Kloten? Kloten heb ik wel, net als een eer, echter ik laat nog mijn kloten nog mijn eergevoel beslissen over zaken, dat laat ik aan mijn brein over, zou je ook eens moeten proberen, alles relativeren, er eerst eens over denken en niet meteen het achterste van je tong laten zien.

jochie
05-02-06, 10:31
Geplaatst door Foxcave1
Kloten? Kloten heb ik wel, net als een eer, echter ik laat nog mijn kloten nog mijn eergevoel beslissen over zaken, dat laat ik aan mijn brein over, zou je ook eens moeten proberen, alles relativeren, er eerst eens over denken en niet meteen het achterste van je tong laten zien.

HEAR HEAR!!!

Foxcave1
05-02-06, 10:38
Geplaatst door Coolassprov MC
Dan ontsla je die ventjes tochen neem je nooit geen moslim meer aan?

Zelfs het vragen naar iemands geloof is verboden, via een legale weg gaat het echt niet lukken, en daar komt bij, als ik zoiets al voor het zeggen zou hebben zou ik ze nog niet ontslaan bij zo'n klein eerste foutje, echter ik zou ze wel duidelijk maken dat ze beter een ander beroep kunnen kiezen als ze het zo willen blijven aanpakken.

Coolassprov MC
05-02-06, 10:43
Geplaatst door Foxcave1
Als je je als bezorger beroept op het feit dat er beledigende plaatjes in een krant staan die jij niet kunt tolereren, dan had je dat al eerder moeten doen, bijvoorbeeld toen er geschreven werd over homohuwlijken of sexadvertentie's immers dat is voor jouw net zo fout en strafbaar.


Geplaatst door Foxcave1
Ik hypocriet? Nee hoor je plaatst maar plaatjes van welke belediging aan welk adres dan ook, inclusief mijn familie, uiteindelijk heb je alleen jezelf ermee, mij nooit en te nimmer.

Je mag appels met peren bijven vergelijken tot je een ons weegt; voor de rest zie mijn vorige reacties onder deze topis; heb geen zin om mezelf tot in het oneindige te herhalen.

Foxcave1
05-02-06, 10:47
Geplaatst door Coolassprov MC
Je mag appels met peren bijven vergelijken tot je een ons weegt; voor de rest zie mijn vorige reacties onder deze topis; heb geen zin om mezelf tot in het oneindige te herhalen.

Waarom reageer je dan, schrijf dan niets ook geen oneliners, en als je het toch doet, reageer dan inhoudelijk, kom met argumenten, kortom praat mee wees duidelijk en probeer zaken niet af te doen met dooddoeners.

knuppeltje
05-02-06, 10:48
Geplaatst door Joesoef
Dus jij vind het niet erg om een krant rond te brengen waarin een tekening staat van Anne Frank die hit*ler oraal aan het bevredigen is?


Is wel makkelijk om te beoordelen waar zo'n krant voor staat lijkt me.

Joesoef
05-02-06, 10:48
Geplaatst door Foxcave1
Kloten? Kloten heb ik wel, net als een eer, echter ik laat nog mijn kloten nog mijn eergevoel beslissen over zaken, dat laat ik aan mijn brein over, zou je ook eens moeten proberen, alles relativeren, er eerst eens over denken en niet meteen het achterste van je tong laten zien.


Eeehhh, jochie?

barfly
05-02-06, 11:03
Ik lees in deze draad dat Marokkaanse bezorgers de krant niet willen bezorgen. Waarom zijn het Marokkaanse bezorgers? Bllijven Turkse bezorgers vrolijk 't ding bezorgen? Doen moslims uit andere landen ook gewoon hun werk?

Coolassprov MC
05-02-06, 11:05
Geplaatst door Foxcave1
Waarom reageer je dan, schrijf dan niets ook geen oneliners, en als je het toch doet, reageer dan inhoudelijk, kom met argumenten, kortom praat mee wees duidelijk en probeer zaken niet af te doen met dooddoeners.

Ga je me ook voorschrijven welke antwoorden ik zou moeten geven?

Wat je inhoudelijk te melden zou hebben is reeds mee gehandeld in deze topic; ik ga geen andere antwoorden geven als je de vraag herhaald.


Geplaatst door Coolassprov MC
Appels zijn geen peren; het is niet Osama Bin Laden die de krant bezorgt.

Ik vind wel dat de krantenjongens het te van tevoren moeten melden dat ze weigeren de krant te bezorgen; laat de authoriteiten dan beslissen wat ze ermee aan moeten; in het extreme geval zou het er toe kunnen leiden dat er geen jongens of meisjes aangenomen meer zullen worden die sympathie met de Islam hebben; religieus geprofileer krijg je dan met een net woord.


Geplaatst door Coolassprov MC
Beperkte vrijheid is zoiets als gedeeltelijke zwangerschap.

Als ambtenaren van de burgelijke stand, uit gewetensbezwaren, de vrijheid mogen nemen om homoseksuelen te weigeren te laten trouwen..

Als soldaten, uit gewetensbezwaren, mogen weigeren aan bepaalde acties deel te nemen..

Vind je het redelijk om iemand te verplichten mee te werken aan z'n eigen gewetensbezwaren?

Als Duitse nazi-officieren tijdens WO2 zo dapper waren geweest om zich schuldig te maken aan massale werkweigering waren er geen 50000000 doden gevallen.

Morosian
05-02-06, 11:12
Geplaatst door barfly
Ik lees in deze draad dat Marokkaanse bezorgers de krant niet willen bezorgen. Waarom zijn het Marokkaanse bezorgers? Bllijven Turkse bezorgers vrolijk 't ding bezorgen? Doen moslims uit andere landen ook gewoon hun werk?

Ik zie uit naar het antwoord op deze vraag.

Coolassprov MC
05-02-06, 11:14
Geplaatst door barfly
Ik lees in deze draad dat Marokkaanse bezorgers de krant niet willen bezorgen. Waarom zijn het Marokkaanse bezorgers? Bllijven Turkse bezorgers vrolijk 't ding bezorgen? Doen moslims uit andere landen ook gewoon hun werk?

Het zal wel een redaktionele reden hebben.

Het woord ''Marokkaan'' klinkt en leest zoveel beter; dat weet iedere Nederlander

Foxcave1
05-02-06, 11:16
Geplaatst door Coolassprov MC
Ga je me ook voorschrijven welke antwoorden ik zou moeten geven?

Wat je inhoudelijk te melden zou hebben is reeds mee gehandeld in deze topic; ik ga geen andere antwoorden geven als je de vraag herhaald.

Vind je het redelijk om iemand te verplichten mee te werken aan z'n eigen gewetensbezwaren?

Nope, (ik heb mijn verhaal nog maar eens gelezen) ik schrijf je niets voor!

Neen, ik vind het overduidelijk niet redelijk, maar ook vind ik het niet redelijk dat je je daarop beroept wanneer het je uitkomt, zie mijn commentaren hierboven.

Als je niet over je eventuele gewetensbezwaren heen kunt stappen, dan moet je daar bij je beroepskeuze rekening mee houden, en niet verwachten dat anderen rekening met jouw gaan houden, immers die anderen weten niet waar jouw grenzen liggen en kunnen er daarom ook geen rekening mee houden.

Rourchid
05-02-06, 11:20
Geplaatst door Coolassprov MC

De oplossing is heel simpel; geen moslims meer aannemen!
ik vind dat bij mijn persoonsgegevens (Burgerzaken) vermeld moet worden dat ik Moslim ben.

barfly
05-02-06, 11:34
Geplaatst door Rourchid
ik vind dat bij mijn persoonsgegevens (Burgerzaken) vermeld moet worden dat ik Moslim ben.

Ik zou dat niet toejuichen dat was in Nederland voor de tweede wereld oorlog ook gewoonte en daar hebben de Duitsers dankbaar gebruik van gemaakt toen.

Coolassprov MC
05-02-06, 14:38
Geplaatst door Foxcave1
Nope, (ik heb mijn verhaal nog maar eens gelezen) ik schrijf je niets voor!

Daarom stond er een vraagteken aan het einde van m'n zin.


Geplaatst door Foxcave1
Neen, ik vind het overduidelijk niet redelijk, maar ook vind ik het niet redelijk dat je je daarop beroept wanneer het je uitkomt (...)

Als je het zelf maar snapt.


Geplaatst door Foxcave1
Als je niet over je eventuele gewetensbezwaren heen kunt stappen, dan moet je daar bij je beroepskeuze rekening mee houden, ...

Als we jouw adviezen op moeten gaan volgen zou iedereen met een beroep als baan met mogelijke gewetensbezwaren werkeloos thuis moeten gaan zitten.

Ik heb je keer op keer geschreven dat het enige bezwaar tegen deze bezorgweigering zou kunnen zijn dat ze hun werkgever hier niet bijtijds over hebben geinformeerd; (dit laatste lijkt me vrijwel onmogelijk omdat bezorgers geen inzage krijgen in de toekomstige inhoud van de de krant).

Zoals ik al schreef:

Binnen elk beroep is er de mogelijkheid en vrijheid om je werkzaamheden te weigeren te verrichtten vanwege gewetensbezwaren;

-ambtenaren van de burgelijke stand die weigeren homoseksuelen te trouwen;
-soldaten die weigeren te vechten tegen bepaalde vijanden;
-advocaten die weigeren om bepaalde clienten te verdedigen etc., etc.,


Geplaatst door Foxcave1
...., en niet verwachten dat anderen rekening met jouw gaan houden, immers die anderen weten niet waar jouw grenzen liggen en kunnen er daarom ook geen rekening mee houden.

Als je bijtijds je bek niet opentrekt kan, en zal niemand rekening met je houden.

Rourchid
05-02-06, 15:26
Geplaatst door barfly
Ik zou dat niet toejuichen dat was in Nederland voor de tweede wereld oorlog ook gewoonte en daar hebben de Duitsers dankbaar gebruik van gemaakt toen.
Vermits ze goed Engels spreken vind ik Duitsers best wel te pruimen.
Wel of niet bij Burgerzaken vermeld krijgen dat je Moslim bent is niet zozeer om opgespoord te worden - ze zien ze op straat heus wel dat je wel of niet een Islamitisch uiterlijk hebt - maar om de gelegenheid te creeëren uit te spreken dat je je ook aan de sharia te onderworpen hebt zodat werkgevers ook weten waar ze aan toe zijn.

mark61
05-02-06, 15:27
Geplaatst door barfly
Ik lees in deze draad dat Marokkaanse bezorgers de krant niet willen bezorgen. Waarom zijn het Marokkaanse bezorgers? Bllijven Turkse bezorgers vrolijk 't ding bezorgen? Doen moslims uit andere landen ook gewoon hun werk?


Turken bezorgen geen kranten. Wat denk je wel? :ego: :turkije:

rja2
05-02-06, 17:02
Geplaatst door Joesoef
Grachtengordelfascist.
Gewoon ontslaan die krantenbezorgers,

Er zijn genoeg mensen die dit willen doen, ik heb dit ook gedaan in m'n jonge jaren.

Coolassprov MC
05-02-06, 17:22
Geplaatst door rja2
Gewoon ontslaan die krantenbezorgers,

Er zijn genoeg mensen die dit willen doen, ik heb dit ook gedaan in m'n jonge jaren.

Waarom worden ambtenaren van de Burgelijke Stand niet ontslagen omdat ze weigeren homoseksuelen te laten trouwen?

rja2
05-02-06, 18:50
Geplaatst door Coolassprov MC
Waarom worden ambtenaren van de Burgelijke Stand niet ontslagen omdat ze weigeren homoseksuelen te laten trouwen?
Die wou de gemeente ontslaan, maar werd teruggefloten door de rechter.

Die krantenbezorgers hebben geen vaste baan, dus weinigere rechten.

papol
05-02-06, 19:06
Geplaatst door Coolassprov MC
Zoals ik al schreef:

Binnen elk beroep is er de mogelijkheid en vrijheid om je werkzaamheden te weigeren te verrichtten vanwege gewetensbezwaren;

-ambtenaren van de burgelijke stand die weigeren homoseksuelen te trouwen;
-soldaten die weigeren te vechten tegen bepaalde vijanden;
-advocaten die weigeren om bepaalde clienten te verdedigen etc., etc.,



Onwaar op het moment dat de gebeurtenis plaatsvind. De ambtenaar en de advocaat geeft dit van te voren aan, niet op het moment zelf. Een soldaat/militair kan weigeren maar zal daarvoor straf krijgen, kortom hij gaat in de fout. Had je maar geen militair moeten worden.
Artsen/verpleegkundigen mogen slechts weigeren indien anderen wel bereid zijn om hun taak over te nemen. Zoniet, zullen ze het zelf moeten doen of weigeren met als gevolg straf.

De kant niet bezorgen is werkweigering dus straf. Simpel, consequenties van je gedrag nemen.

Een bezorger is niet verantwoordelijk voor de inhoud, wel voor de juiste bezorging.

een Moslim is niet verantwoordelijk voor het gedrag van ... etc etc

Gr.P

barfly
05-02-06, 20:02
Ik liep vroegâh ook krantjes en als ik er eens eentje was vergeten te bezorgen dan kostte me dat een kwartje de krant.. Moeten ze nu ook gewoon doen.

Divine_70
05-02-06, 20:17
Geplaatst door Coolassprov MC
te verplichten mee te werken aan z'n eigen gewetensbezwaren?

Als Duitse nazi-officieren tijdens WO2 zo dapper waren geweest om zich schuldig te maken aan massale werkweigering waren er geen 50000000 doden gevallen.

Hoe durf je zelfs maar deze vergelijking te maken.
Een stomme krant die niet word bezorgd omdat er tegen hun principes in een plaatje in staat, of de mensen die duizenden ter dood gebracht hebben.


Geplaatst door Foxcave1
Tja, als krantenbezorger bezorg je kranten, dat is je baan, in elke krant staan ook sexadvertentie's, collums, etc etc.
Dat je om welke reden dan ook het niet eens bent met de inhoud ontslaat je niet van de plicht om je werk te doen, als je het niet kunt/wilt, dan moet je je baan opzeggen.




En zo is het precies.

Coolassprov MC
05-02-06, 21:06
Geplaatst door Divine_70
Hoe durf je zelfs maar deze vergelijking te maken.

Het was geen vergelijking maar een hypothetisch voorbeeld.

Coolassprov MC
05-02-06, 21:09
Geplaatst door papol
Onwaar op het moment dat de gebeurtenis plaatsvind. De ambtenaar en de advocaat geeft dit van te voren aan, niet op het moment zelf. Een soldaat/militair kan weigeren maar zal daarvoor straf krijgen, kortom hij gaat in de fout. Had je maar geen militair moeten worden.
Artsen/verpleegkundigen mogen slechts weigeren indien anderen wel bereid zijn om hun taak over te nemen. Zoniet, zullen ze het zelf moeten doen of weigeren met als gevolg straf.

De kant niet bezorgen is werkweigering dus straf. Simpel, consequenties van je gedrag nemen.

Een bezorger is niet verantwoordelijk voor de inhoud, wel voor de juiste bezorging.

een Moslim is niet verantwoordelijk voor het gedrag van ... etc etc

Gr.P

Een millitair hoeft simpelweg niet deel te nemen aan missies waar hij (gewetens)bezwaar tegen heeft.

Medisch personeel zijn een geheel apart geval waar geheel apart mee omgegaan wordt.


Geplaatst door Coolassprov MC
Ik heb je keer op keer geschreven dat het enige bezwaar tegen deze bezorgweigering zou kunnen zijn dat ze hun werkgever hier niet bijtijds over hebben geinformeerd; (dit laatste lijkt me vrijwel onmogelijk omdat bezorgers geen inzage krijgen in de toekomstige inhoud van de de krant).

(....)

Als je niet bijtijds je bek opentrekt, kan en zal niemand rekening met je houden.