PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Anti-USA-film' trekt volle zalen in Turkije



Pytaghoras
06-02-06, 10:44
Een film waarin Amerikaanse soldaten in Irak worden bestreden door een Turkse Rambo-figuur is een groot succes in Turkije. Kaarten voor de voorstellingen van Kurtlar Vadisi - Irak waren al weken voor de première van afgelopen vrijdag uitverkocht. De première werd bijgewoond door bewindslieden en de echtgenote en dochters van premier Erdoðan.

De film toont Amerikaanse militairen die in Irak een bruiloft overvallen, en de gasten met machinegeweren neerschieten. De overlevenden worden als terroristen overgebracht naar een gevangenis, waar hun organen worden verwijderd door een joods-Amerikaanse dokter met het doel deze door te verkopen aan rijke westerlingen. De bevelvoerder verantwoordelijk voor het bloedbad op de bruiloft wordt vervolgens achternagezeten door de held van het verhaal, een Turkse geheim agent, en de bruid die voor haar ogen haar aanstaande zag sterven.

Pikant detail is dat Amerikaanse acteurs hun medewerking gaven aan de film; Billy Zane speelt de schurk en militaire bevelvoerder Sam W. Marshall, en Gary Busey speelt de joodse arts. De twee zijn al op verschillende Amerikaanse websites beschuldigd van verraad, door mee te spelen in een productie die hun landgenoten in een kwaad daglicht stelt. In discussies stellen anderen echter dat Hollywood de laatste twee decennia steeds weer moslims als de 'bad guys' opvoerde, en dat de Turkse film niets meer of minder is dan een koekje van eigen deeg.

Overigens zal Kurtlar Vadisi binnenkort ook wereldwijd in de cinemas te bewonderen zijn. Op 9 februari is de première in Nederland, daarnaast zal de film ook worden uitgebracht in de Verenigde Staten, Duitsland, Engeland, Rusland, Australië en, pikant genoeg, Denemarken.

Victory
06-02-06, 10:48
hey, nu wil ik em ook zien... ergens te downloaden met english subs? :p

nl-x
06-02-06, 12:26
Lijkt me dat deze film in de VS weer gelijk verbannen wordt.
Ook de film September, 11 was daar verbannen. (Niet te verwarren met Fahrenheit 9/11.)

_h4T3D_sE7eN
06-02-06, 12:28
Geplaatst door nl-x
Lijkt me dat deze film in de VS weer gelijk verbannen wordt.
Ook de film September, 11 was daar verbannen. (Niet te verwarren met Fahrenheit 9/11.)

Zo krijgen films een cultstatus a la Pulp Fiction. Zal de producent van deze kino niet echt om malen. Denk ik zo.

delirious
06-02-06, 12:35
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Zo krijgen films een cultstatus a la Pulp Fiction. Zal de producent van deze kino niet echt om malen. Denk ik zo.

Ho eens _h4T3D_, pulp fiction is nimmer te vergelijken.

Wide-O
06-02-06, 12:37
Ben in dat opzicht benieuwd wat er met "Jarhead" zal gebeuren.

_h4T3D_sE7eN
06-02-06, 12:44
Geplaatst door delirious
Ho eens _h4T3D_, pulp fiction is nimmer te vergelijken.

Excuses, broeder. Ik liet me verleiden tot heiligschennis. Is daarentegen ook niet gek, gezien het klimaat van het moment.

GiovanniHN
06-02-06, 13:07
Er is maar 1 Turkse film die ik wil zien en dat is 3 Dev Adam (http://www.i-mockery.com/minimocks/3devadam/)