PDA

Bekijk Volledige Versie : Waarom die cartoonist niet en Bouyeri wel?



199724
06-02-06, 14:14
Die profeet beledigen.

Volgens mij verwoordt dat Bouyeri jongetje precies wat er in die Deense cartoon is getekend. Vraag me af waarom er nog geen Marokkaanse ambassades zijn vernield?! Ik dacht dat je die profeet niet mocht beledigen? Vraag me af waarom hij er dan wel mee weg komt...

Kan iemand me dit uitleggen ik begrijp er echt niks meer van...

Gerard074
06-02-06, 14:16
Geplaatst door 199724
Die profeet beledigen.

Volgens mij verwoordt dat Bouyeri jongetje precies wat er in die Deense cartoon is getekend. Vraag me af waarom er nog geen Marokkaanse ambassades zijn vernield?! Ik dacht dat je die profeet niet mocht beledigen? Vraag me af waarom hij er dan wel mee weg komt...

Kan iemand me dit uitleggen ik begrijp er echt niks meer van...

Mee wegkomt? volgens mij heeft hij levenslang gekregen.

199724
06-02-06, 14:18
Geplaatst door Gerard074
Mee wegkomt? volgens mij heeft hij levenslang gekregen.

Neen, niet voor zijn woorden. Dat was voor de moord... Even opletten svp.

Gerard074
06-02-06, 14:21
Geplaatst door 199724
Neen, niet voor zijn woorden. Dat was voor de moord... Even opletten svp.

ik neem aan dat jij aangifte tegen hem hebt gedaan?

jochie
06-02-06, 14:26
De vraag was waarom fundamentalistische Moslims, de Marokkaanse ambassade niet in de hens hebben gestoken, omdat een Marokkaan de profeet heeft beledigd, zoals de Deense ambassade in de fik is gestoken, omdat een Deen de profeet beledigde!

199724
06-02-06, 14:29
Geplaatst door Gerard074
ik neem aan dat jij aangifte tegen hem hebt gedaan?

Je bent vast een vriendelijke vent, maar volgens mij mis jij de strekking van mijn punt.

Aangifte? Ik ben niet hier om mensen de vinger te wijzen, maar om de situatie te begrijpen.

De jongen pleegt terwijl hij midden in de spotlights staat bewuste heiligschennis en geen moslim (over de grens) die door het dolle gaat zoals met die cartoon. Hij doet letterlijk wat er in die cartoon is afgebeeld. Ik neem aan dat er logica gebruikt wordt voor die acties. Als dat zo is mis ik het, want ik heb geen demonstraties gezien over de uitingen zoals gedaan door Bouyeri. Alleen een aantal mensen die zijn moordactie veroordelen.

waterfiets
06-02-06, 14:35
Geplaatst door 199724
Kan iemand me dit uitleggen ik begrijp er echt niks meer van...

Omdat de meeste mensen Bouyeri een dom ventje vinden waar ze de schouders over ophalen wat betreft zijn verbale uitlatingen en voor de moord is hij reeds gestraft. Waarom mensen niet hun schouders ophalen om die cartoonisten snap ik ook niet. De meeste religieuze boeken staan vol met verschrikkelijke uitlatingen over ongelovigen. Maar ongelovigen maken zich daar over het algemeen niet zo boos om en hebben het druk met andere zaken.

199724
06-02-06, 14:39
Geplaatst door waterfiets
Omdat de meeste mensen Bouyeri een dom ventje vinden waar ze de schouders over ophalen wat betreft zijn verbale uitlatingen en voor de moord is hij reeds gestraft. Waarom mensen niet hun schouders ophalen om die cartoonisten snap ik ook niet. De meeste religieuze boeken staan vol met verschrikkelijke uitlatingen over ongelovigen. Maar ongelovigen maken zich daar over het algemeen niet zo boos om en hebben het druk met andere zaken.

Jij begrijpt mijn punt, maar zegt helaas dat je het antwoord niet hebt. Wat veroorzaakt het contrast? Waarom Bouyeri wel en die nog anoniemere Deen niet?

199724
06-02-06, 14:45
Geplaatst door Marruecos
Omdat het een Nederlander is.

Dat is een holle opmerking...

Dus volgens jou mogen Denen de profeet niet beledigen, maar Nederlanders wel? Geeft mij alleen maar meer onduidelijkheid.

Bofko
06-02-06, 14:45
Geplaatst door 199724
Die profeet beledigen.

Volgens mij verwoordt dat Bouyeri jongetje precies wat er in die Deense cartoon is getekend. Vraag me af waarom er nog geen Marokkaanse ambassades zijn vernield?! Ik dacht dat je die profeet niet mocht beledigen? Vraag me af waarom hij er dan wel mee weg komt...

Kan iemand me dit uitleggen ik begrijp er echt niks meer van...

Omdat het wij-zij denken de common sense, waar jij aan refereert, heel ver overtroeft.

_h4T3D_sE7eN
06-02-06, 14:47
Geplaatst door 199724
Jij begrijpt mijn punt, maar zegt helaas dat je het antwoord niet hebt. Wat veroorzaakt het contrast? Waarom Bouyeri wel en die nog anoniemere Deen niet?

Je insinueert hier islamofascisme. In het idee van: Bouyeri is een moslim dus die komt ermee weg en die Deen is een ongelovige hond dus die pakken we maar even aan.

Was het maar zo simpel. Maar dat is het dus niet.

TonH
06-02-06, 14:48
Geplaatst door 199724
Dat is een holle opmerking...

Dus volgens jou mogen Denen de profeet niet beledigen, maar Nederlanders wel? Geeft mij alleen maar meer onduidelijkheid.

B. is inderdaad geboren, en voor het grootste deel getogen, Nederlander. Volgens mij moet je je nu afvragen waarom Nederlanders niet de Nederlandse ambassades in de hens steken.

199724
06-02-06, 14:51
Geplaatst door Bofko
Omdat het wij-zij denken de common sense, waar jij aan refereert, heel ver overtroeft.

Overtroeft is een superlatief met een waardeoordeel of niet?

Ze dachten beiden in de wij-zij context. Voor Bouyeri hoef ik dit niet te verklaren en voor de cartoon lijkt het me ook wel duidelijk tenzij de auteur een islamitische terrorist is...

Ik kan niet veel met jouw antwoord dan dat ik geen common sense moet gebruiken. Ok, maar wat moet ik dan wel gebruiken? Welke argumenten spelen een rol in zo'n dubbelzinnige reactie op dezelfde gebeurtenis.

199724
06-02-06, 14:53
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Je insinueert hier islamofascisme. In het idee van: Bouyeri is een moslim dus die komt ermee weg en die Deen is een ongelovige hond dus die pakken we maar even aan.

Was het maar zo simpel. Maar dat is het dus niet.


Ik insinueer niks, ik wacht gewoon op mensen die het kunnen verklaren. Heb je mij een subjectief standpunt in zien nemen? Dit is iets wat opvalt en ik zoek gewoon een verklaring want het staat niet op zichzelf.

_h4T3D_sE7eN
06-02-06, 14:55
Geplaatst door 199724
Ik insinueer niks, ik wacht gewoon op mensen die het kunnen verklaren. Heb je mij een subjectief standpunt in zien nemen? Dit is iets wat opvalt en ik zoek gewoon een verklaring want het staat niet op zichzelf.

Misschien moet je even iets duidelijker maken wat je nu precies wilt weten.

199724
06-02-06, 14:59
Geplaatst door Marruecos
Nu pas? Ik was bij het lezen van de titel al in de war.

Wil je duidelijkheid? Gebruik je verstand als je wat zegt of doet. Daar is je duidelijkheid.

Wat je misschien hebt gemist, is dat een van de meest gerespecteerde hooggeleerden, El Qardawi (fonetisch gespeld), uit de Islamitsche wereld, die gisteravond op Aljazeera een heel betoog hield over hoe verkeerd het met geweld reageren op de flagrante belediging van de ziel van de Islam, namelijk de profeet Mohamed (vzmh:vrede zij met hem), wel niet is.


Goed, slecht, dat is subjectief en wat is nu de waarde van zijn woorden als er niet naar geluisterd wordt? Dit is een ander onderwerp.

Ik ben niet geinteresseerd in mijn verstand, maar in dat van de mensen die zich hier mee bezighouden.

199724
06-02-06, 15:02
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Misschien moet je even iets duidelijker maken wat je nu precies wilt weten.


Ik kan niet duidelijker zijn in mijn bewoording. Als mensen het niet kunnen verklaren is het vast niet van toepassing op hen anders had je er een duidelijke mening over en verklaring voor.

Bij deze dus aan de mensen die een probleem hebben met de cartoon en vooral diegenen die er ophef over maken. Waarom komt Bouyeri er wel zo makkelijk van af en zo'n anonieme cartoonist niet? Waarom dit onderscheid?

Swahili
06-02-06, 15:11
Ik vind dat ook opmerkelijk. De Nederlandse moslims hielden zich akelig stil na het betoog van Mohammed Bouyeri waarin hij de profeet Mohammed [vzmh] neerzette als een geweldsbeluste man en bovenal iemand die liever de confrontatie opzoekt dan de dialoog. Ik heb al eerder gezegd dat het vreemd is dat nota bene Afshin Elian voor de camera's van RTL Nieuws moet komen uitleggen dat de visie van Mohammed Bouyeri niet de islamitische 'common ground' is.

Overigens worden het conflict slechts voor het oog opgedeeld door landsgrenzen. In werkelijkheid zien de meeste deelnemers aan deze cartoon-soap (zowel de voor- als de tegenstanders) de gebeurtenissen als een 'clash' tussen twee beschavingen.

MaNaNa
06-02-06, 15:17
Nou, expliciet de profeet (vzmh) bespottelijk maken is wat anders dan dat je een daad begaat op eigen houtje.

Voor zulke daden bestaat er een rechtsysteem. Wat bestaat er voor het bespottelijk maken van een persoon die voor miljoenen moslims de grootste voorbeeld allertijden is? Blijkbaar niet veel.


Wat B. heeft gedaan, is het voorbeeld wat de profeet (vzmh) ons heeft gegeven als leidraad in ons leven, verwoorden naar zijn uitkomst om zijn daden (voor zijn gevoel) te rechtvaardigen.

Wat die cartoonist heeft gedaan, is expliciet en gericht de profeet bespottelijk maken. Like i said, voor miljoenen moslims de grootste voorbeeld allertijden!


En dan kun je het niet eerlijk vinden, maar dat is een tweede.

Swahili
06-02-06, 15:22
Geplaatst door MaNaNa
Nou, expliciet de profeet (vzmh) bespottelijk maken is wat anders dan dat je een daad begaat op eigen houtje.

Voor zulke daden bestaat er een rechtsysteem. Wat bestaat er voor het bespottelijk maken van een persoon die voor miljoenen moslims de grootste voorbeeld allertijden is? Blijkbaar niet veel.


Wat B. heeft gedaan, is het voorbeeld wat de profeet (vzmh) ons heeft gegeven als leidraad in ons leven, verwoorden naar zijn uitkomst om zijn daden (voor zijn gevoel) te rechtvaardigen.

Wat die cartoonist heeft gedaan, is expliciet en gericht de profeet bespottelijk maken. Like i said, voor miljoenen moslims de grootste voorbeeld allertijden!


En dan kun je het niet eerlijk vinden, maar dat is een tweede.

Dat vind ik nou krom. Zeggen dat de profeet een geweldlievend persoon was, is naar mijn mening net zo beledigend voor het imago van onze profeet als een tekening waarop hij staat afgebeeld als terrorist. Trouwens, Mohammed B. deed daar nog een schepje bovenop: volgens hem is iedereen die anders beweert geen ware moslim. Dus hij geeft zich ook nog eens uit als ware moslim.....

Gerard074
06-02-06, 15:23
Geplaatst door 199724
Neen, niet voor zijn woorden. Dat was voor de moord... Even opletten svp.

Trouwens over opletten gesrpoken, hij heeft voor de moord geen levenslang gekregen, aantal bijkomende delicten hebben geleid tot de levenslange gevangenisstraf. Oa. bedreiging van de kamerleden.

MaNaNa
06-02-06, 15:35
Geplaatst door Swahili
Dat vind ik nou krom. Zeggen dat de profeet een geweldlievend persoon was, is naar mijn mening net zo beledigend voor het imago van onze profeet als een tekening waarop hij staat afgebeeld als terrorist. Trouwens, Mohammed B. deed daar nog een schepje bovenop: volgens hem is iedereen die anders beweert geen ware moslim. Dus hij geeft zich ook nog eens uit als ware moslim.....


Ja, ik kan ook zeggen dat ik de ware messias ben. Wat zeg ik, er zullen vast heel wat zielen zijn die dat echt denken te zijn ook. En zo zullen heel wat mensen heel veel beweren. Je kunt moeilijk boos worden op iemand die iets over zichzelf denkt.

De profeet daadwerkelijk bespottelijk maken middels een lollige tekening, is iets wat vele moslims diep in het hart kwetst. Je kunt discussiëren over vele persoonlijkheden, en wat zij hebben betekend voor de mensheid. Ik kan ook zonder moeite discussiëren met mijn collega's over Jezus (vzmh), Mohammed (vzmh) en zelfs Allah (swt)

Maar dat is nog altijd met wederzijds respect. Het is niet om elkaar belachelijk te maken. En ik denk ook niet dat B. het bedoelde om de profeet (vzmh) belachelijk te maken. (Niet dat zijn betoog daarmee ok is, maar dat is een andere discussie.)

Er zit dus degelijk wel verschil in de 2 zaken.

Swahili
06-02-06, 15:43
Geplaatst door MaNaNa
Ja, ik kan ook zeggen dat ik de ware messias ben. Wat zeg ik, er zullen vast heel wat zielen zijn die dat echt denken te zijn ook. En zo zullen heel wat mensen heel veel beweren. Je kunt moeilijk boos worden op iemand die iets over zichzelf denkt.

De profeet daadwerkelijk bespottelijk maken middels een lollige tekening, is iets wat vele moslims diep in het hart kwetst. Je kunt discussiëren over vele persoonlijkheden, en wat zij hebben betekend voor de mensheid. Ik kan ook zonder moeite discussiëren met mijn collega's over Jezus (vzmh), Mohammed (vzmh) en zelfs Allah (swt)

Maar dat is nog altijd met wederzijds respect. Het is niet om elkaar belachelijk te maken. En ik denk ook niet dat B. het bedoelde om de profeet (vzmh) belachelijk te maken. (Niet dat zijn betoog daarmee ok is, maar dat is een andere discussie.)

Er zit dus degelijk wel verschil in de 2 zaken.

Ik denk niet dat we het eens zullen worden. Ik blijf namelijk van mening dat de woorden van Mohammed B. net zo grievend zijn als de tekeningen. Hij zegt namelijk niet alleen iets over zichzelf, maar ook iets over de profeet Mohammed. Erger nog, hij verschuilt zich achter de profeet om zijn wandaden goed te praten. Een belediging vanuit de 'eigen' hoek zegt meer dan een belediging door iemand voor de profeet een nobody is.

Groet.

199724
06-02-06, 16:28
Geplaatst door Swahili
Ik denk niet dat we het eens zullen worden. Ik blijf namelijk van mening dat de woorden van Mohammed B. net zo grievend zijn als de tekeningen. Hij zegt namelijk niet alleen iets over zichzelf, maar ook iets over de profeet Mohammed. Erger nog, hij verschuilt zich achter de profeet om zijn wandaden goed te praten. Een belediging vanuit de 'eigen' hoek zegt meer dan een belediging door iemand voor de profeet een nobody is.

Groet.

Jij begrijpt mijn punt.
Vraag me af of er een reden is dat mensen niet eens begrepen waar ik het over had. Misschien heeft dat met het probleem te maken.

MaNaNa
06-02-06, 16:45
Geplaatst door Swahili
Ik denk niet dat we het eens zullen worden. Ik blijf namelijk van mening dat de woorden van Mohammed B. net zo grievend zijn als de tekeningen. Hij zegt namelijk niet alleen iets over zichzelf, maar ook iets over de profeet Mohammed. Erger nog, hij verschuilt zich achter de profeet om zijn wandaden goed te praten. Een belediging vanuit de 'eigen' hoek zegt meer dan een belediging door iemand voor de profeet een nobody is.

Groet.

Je kunt het er mee oneens zijn. Maar ik denk dat voor velen het verschil ligt in het bespottelijk maken van de profeet (vzmh) als karikatuur, en je eigen daden goedpraten door hem als voorbeeld te noemen.

Hoewel beide een kwalijke zaak zijn, dat wordt ook niet ontkend.

En de beleding die B. maakt, is een beleding die bedoeld is om eigen daden goed te praten. Het is ook net wat anders dan de spot drijven met iemand.

En bij B. draait het om B.
Bij de cartoonist draait het, in ogen van al die moslims, om de profeet (vzmh). Tis een zeer slecht doordachte grap. Daar krijg je ook blaren van.

Cherry Bo
06-02-06, 17:04
Geplaatst door Swahili
Dat vind ik nou krom. Zeggen dat de profeet een geweldlievend persoon was, is naar mijn mening net zo beledigend voor het imago van onze profeet als een tekening waarop hij staat afgebeeld als terrorist. Trouwens, Mohammed B. deed daar nog een schepje bovenop: volgens hem is iedereen die anders beweert geen ware moslim. Dus hij geeft zich ook nog eens uit als ware moslim.....

Eens.

De cartoon waarin de profeet is afgebeeld met bomhoedje, is precies het beeld dat Mohammed B schetst van de profeet. Iemand met liefde voor geweld dus.

Daar is die hele spotprent op gebaseerd, op dit soort denken.
Afkomstig van moslims zelf.

Als dit soort denkbeelden niet bestonden, zou er nooit iemand op het idee gekomen zijn de profeet zo af te beelden.

Soit.

Maar waarom niet net zo ADHD-hysterisch gereageerd op Mohammed B.'s profeet-beledigende gebral voor de rechtbank dan?

199724
06-02-06, 17:21
Geplaatst door MaNaNa
Je kunt het er mee oneens zijn. Maar ik denk dat voor velen het verschil ligt in het bespottelijk maken van de profeet (vzmh) als karikatuur, en je eigen daden goedpraten door hem als voorbeeld te noemen.

Hoewel beide een kwalijke zaak zijn, dat wordt ook niet ontkend.

En de beleding die B. maakt, is een beleding die bedoeld is om eigen daden goed te praten. Het is ook net wat anders dan de spot drijven met iemand.

En bij B. draait het om B.
Bij de cartoonist draait het, in ogen van al die moslims, om de profeet (vzmh). Tis een zeer slecht doordachte grap. Daar krijg je ook blaren van.

De Deen gaat ook niet spotten puur om het spotten. Wat echter het probleem is dat je niet met de profeet mag spotten, ongeacht je motief. Bouyeri heeft dit en publique, dus midden in de spotlight en bewust gedaan, of dat zijn bedoeling was of niet, hij heeft het gedaan. Ik denk dat die Deen dit ook niet bedoeld had, dus zijn motieven kan je net zo verzachten. Wat ik geleerd heb is dat je niet met de profeet mag spotten, punt uit. Niet soms wel en soms niet.

Beiden gebruiken de profeet om een boodschap over te brengen in hun eigen belang ten koste van de profeet.

Dus Bouyeri deed het niet opzettelijk, -dan mag het wel- en de Deen deed het opzettelijk -dat mag niet-?

MaNaNa
06-02-06, 18:16
Geplaatst door 199724
De Deen gaat ook niet spotten puur om het spotten. Wat echter het probleem is dat je niet met de profeet mag spotten, ongeacht je motief. Bouyeri heeft dit en publique, dus midden in de spotlight en bewust gedaan, of dat zijn bedoeling was of niet, hij heeft het gedaan. Ik denk dat die Deen dit ook niet bedoeld had, dus zijn motieven kan je net zo verzachten. Wat ik geleerd heb is dat je niet met de profeet mag spotten, punt uit. Niet soms wel en soms niet.

Beiden gebruiken de profeet om een boodschap over te brengen in hun eigen belang ten koste van de profeet.

Dus Bouyeri deed het niet opzettelijk, -dan mag het wel- en de Deen deed het opzettelijk -dat mag niet-?

Het probleem is dat het niet geaccepteerd wordt dat de profeet belachelijk wordt gemaakt! Ik verzacht B.'s motieven niet door te zeggen dat hij het niet zo bedoelde.... Alsof hij het niet meende ofzo. Ik geef aan dat naar mijn idee B. het niet zo bedoelde, in de zin van: hij was niet op de belachelijkmakende tour. Hij was op de voor zichzelf goedpratende-tour. Hij meende het dus wel, maar op een hele andere manier. Ik zie daar toch echt een kernachtig verschil in. Nogmaals, dit is geen goedpratertje, maar een verschil tussen de 2 zaken.

En bij B. draait het dus om zijn zaak, en zijn acties. De cartoon is puur en alleen gericht op de profeet vzmh. Ik denk niet dat er zo'n heisa zou worden gemaakt als de cartoon een ander, onbelangrijk, karikatuur zou bevatten met toegevoegde woorden als verklaring. Ook niet als die toegevoegde woorden volgens de tekenaar vanaf de profeet zouden komen. Want dat is iets waarover je kunt discussiëren.

Er wordt nu trouwens ook gediscussiëerd middels cartoons, maar ik vraag me af hoeveel organisaties het pikken wanneer joden keihard worden bespot. Volgens mij zijn daar al klachten over ingediend.

Mohim, anywayz. Ik zie een verschil tussen belachelijk maken, en je eigen daden goedpraten door de profeet als voorbeeld te nemen.

Maar ik vind het een niet erger dan het ander. Of beter gezegd: ik vind het ander niet minder erg dan het ene!!!

En nu gaan we aan tafel. Bismillah!

199724
06-02-06, 18:24
Geplaatst door MaNaNa

En nu gaan we aan tafel. Bismillah!

Ha, een Queen quote. Bohemian Rhapsody. ;-)

199724
06-02-06, 19:42
ff sidetracken. Er is nu een cartoonrepresaille/Jihad aan de gang. De tegenaanval is echter gericht op de Joden...?

Kan iemand me uitleggen wat die cartoon met Israel te maken heeft? Was de Cartoonist Joods, ik begrijp nu echt helemaal niks van al de ophef.

Bovendien er bestaan al Arabische spotprenten sinds 1970 over de Joden en hun heiligdommen en symbolen, waarom zijn er weer nieuwe nodig?

Swahili
06-02-06, 20:11
Geplaatst door 199724
ff sidetracken. Er is nu een cartoonrepresaille/Jihad aan de gang. De tegenaanval is echter gericht op de Joden...?

Kan iemand me uitleggen wat die cartoon met Israel te maken heeft? Was de Cartoonist Joods, ik begrijp nu echt helemaal niks van al de ophef.

Bovendien er bestaan al Arabische spotprenten sinds 1970 over de Joden en hun heiligdommen en symbolen, waarom zijn er weer nieuwe nodig?

Hoewel ik de belediging van joden afkeur, begrijp ik wel wat men ermee wil bereiken. Men wil laten zien dat de grenzen aan de vrijheid van meningsuiting per geval verschillend worden getrokken. Tenminste, dat droeg Dyab Abou Jahjah aan ter rechtvaardiging van de (antisemitische?) cartoons op de AEL-site.

P.S. Bismillah betekent 'In de naam van Allah'.

199724
06-02-06, 20:32
Geplaatst door Swahili


P.S. Bismillah betekent 'In de naam van Allah'.

Ik weet het, kwam er nu opeens achter dat Freddy Mercury dat ook zingt in Bohemian Rhapsody. 'Bismillah we will not let you go!' :-)